Yleisömäärät kaudella 2015–2016

  • 280 984
  • 1 482

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jäsen @koukou antoi aika hyvän vastauksen KooKoon eiliseen yleisömäärään tuolla otteluketjun puolella:

Vaikka Kouvola nyt tällainen talouden vihreä keidas keskellä harmaata suomea onkin, niin samat lain alaisuudet talouden osalta täällä on kuin muuallakin päin, että jos kuuden päivän sisällä on kolme kotipeliä niin monelta "karvalakkikatsojalta" jää joku ainakin käymättä ja juurikin tiistainen HPK on näistä helpoin tiputtaa ulos.

Näillä puheilla odotankin perjantaille roimaa parannusta yleisömäärään, kotivoitto eilen ja perjantai-peli. Jos taas jäädään alle 3000 katsojan lukemiin niin ei hyvä. Ei yhtään hyvä.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No niin, sieltähän niitä vastauksia jo parilta kirjoittajalta tulikin. Saattaa siis olla, että pienet/pienentyneet yleisömäärät eivät ollekkaan ainoastaan Liigan ongelma. Tai no, eihän ne toisille ole mikään ongelma...Joillekkin ne on hälläväliä ja joillekkin jopa ilopissin paikka, riippuen sarjasta. Onkohan eräs/eräät jo miten huolestuneina KHL-puolella päivittelemässä asiaa kun eivät tänne kerkiä kommentoimaan?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
[erätauoilla] Käyn juttelemassa ihmisten kanssa, katson näkyykö tuttuja - - -

Pointtihan oli juuri se, että hallilla on mukavaa ja siellä viihtyy.
Juuri näin!

Jokuhan tuolla jo aiemmin mainitsi, että jopa tämän tyyppinen sosiaalinen kanssakäyminenkin onnistuu tänä päivänä ihan kotisohvalta? Mä olen "hieman" eri mieltä asiasta, mutta taidan olla selkeässä vähemmistössä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ei tuo Kouvolan yleisömäärä ainakaan minua yhtään yllättänyt. 3500 on alusta lähtien kuulostanut makuuni aivan liian kovalta tavoitteelta, kyllä meilläkin on aivan todennäköistä että kauden aikana käydään 2000 katsojan korvilla jossain kohtaa. Mutta alussa saadut 4 pistettä ovat hyvä tae sille, että saadaan tuo n. 3000 pidettyä lehtereillä seuraavissakin peleissä.
 

Rystylaukaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, FC Liverpool, idän sputnikit
Suomalainen jääkiekko kärsii siitä, ettei yleisö löydä katsomoihin. Syitä on varmasti monia ja niistä ovat monet jo tässäkin ketjussa kirjoitelleet. Se että yleisökato olisi jotenkin pilkan kohde etoo allekirjoittanutta. Niin moni kärsii yleisökadon aiheuttamasta taloustilanteessa seuroista. Olisi toivottavaa, että jääkiekkoliitto ynnä muut tahot ryhtyisivät ratkomaan asiaa pikaisesti. Näin ei voi jatkua. Missä on korjattavaa? sarjajärjestelmä, ottelutapahtumat, itse tuotteen laatu, lippujen hinnat. Seurat voisivat tulla vastaan nykyisessä tilanteessa ja myydä lippuja edullisemmin tapahtumiin. Tällä tavalla ihmisiä kiinnitetään lajiin kiinni ja nostetaan kiinnostavuutta.

Katsoin tiistaina ilves-Ässät ottelun tv:sta: ei kyllä ollut kehuttava tapahtuma. taito, vauhti ja kovuus puuttuivat. Valju kuvaa tapahtumaa.

Lauantaina menen Lappeenrantaan paikan päälle katsomaan SaiPa - Ässät matsin. Toivottavasti koen toisenlaisen elämyksen kuin tiistain tv pelissä.

Yhteistyötä jääkiekon eheyttämiseksi!
 

ela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL
Jokereilla tippunut skidsti joo katsojamäärät myös. Ei ole nyt tähän hätään antaa tarkkaa faktaa numeroista, mutta jotakuinkin jos viimekaudella keikuttiin 11.000 keskiarvossa niin nyt mennään lähempänä 10.000.

Ja jollekkin, joka kyseli aikaisemmin, että paljon maksaa kattoa netistä/tv:stä näitä matseja, niin tosiaan joku tarjous oli, että 15€/kk muutaman kuukauden ja sitten taitaa nousta 20€/kk. Itse oon kuitenkin katsellu noita pelejä viaplayn kautta ni se makselee sen 25€/kk.
 

Twentyone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Jos ei tähän olisi jo tottunut, niin voisi alkaa vituttamaan se, että Blues kerää lähes poikkeuksetta kaiken paskan mediasta itseensä, vaikka muualla kynnettäisiin ihan samalla tavalla.

Tiedän aika paljon entisiä satunnaisseuraajia, jotka ovat vuosien saatossa vähentäneet peleissä käymistään ja nykyään kaikki käsitykset seurasta ja peleistä perustuvat lähinnä roskalehtien otsikoihin. Millään tavalla liigaa tai seuraa en halua puolustella, mutta mediakin on jatkuvalla negatiivisella asenteellaan kovasti vaikuttamassa siihen, että mahdollisesti joskus tulevaisuudessa herrat eivät ole enää kiekkopeleissä kestittävänä, kun liiga on hiipunut massiivisesti eli ts. puukottavat myös hieman omaan jalkaansa.
 
Viimeksi muokattu:

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Jokereiden yleisömääriin vertaaminen on täysin turhaa, Jokerit tarjoaa lippuja todella halpaan hintaan, koska pystyvät siihen. Rotenberg kyllä maksaa jos/kun miinukselle mennään. Liiga-seurojen on kumminkin tavoiteltava ainakin sitä nollatulosta ja tällöin 1 myyty lippu 20 euron hinnalla on parempi kuin 3 lippua 15 eurolla.

Puheet lätkäkansasta voidaan kyllä lopettaa, jos hallille ei vaivauduta menemään.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä kun oon vähän enemmän miettinyt asiaa, niin muutama jo täälläkin sanottu asia tulee päällimmäisenä mieleen:

- Onko ihmisten kiire lisääntynyt? Pennuilla enemmän ohjattuja harrastuksia? Aikuisilla mutulla paljon enemmän omia harrastuksia kuin edellisellä sukupolvella. Itsellä ainakin joutuu todella tarkkaan harkita, minne peliin lähtee, kun jokaiselle arkipäivälle on jotkut treenit ja viikonloppuisin pelejä ja kai sen vaimonkin kanssa pitäisi aikaa viettää. On vuorotöitä. Aina pitää jotenkin järjestää, että peliin pääsee. Tälläisiä samanlaisia kavereita on lähellä itseäni useampia. Ja muu tarjonta tähän päälle, joka puolella on jotakin mistä valita. On keikkoja, standuppia, teatteria, oopperaa, jalkapalloa, korista jne.

- Kyllä sen pelin pitää olla keskiössä, mutta myös siihen tapahtumaan pitää panostaa. Just sillä tavalla, että se muksu kotiinpäin ajaessa kinuu failjalta jo, että koska mennään seuraavan kerran? Muuten ruutu vie voiton satanolla.

- Ja sitä kulttuuria pitäisi kehittää vaan jotenkin? Suomalainen media on niin henkitoreissaan, että resursseja tehdä kunnon koosteita ja analyysejä ei tunnu olevan. Kaiken maailman a-studioita tulee joka ilta, mutta miksi samanlaista ja mittaista urheilupläjäystä ei tule. Suomalainen urheilukansa rakastaa tarinoita, henkilöitä, ihmeitä jne ja tälläisiä asioita pääsisi esille tuollaisen puolituntisen (miksei pidempikin) kautta helposti. Tuskin me ikinä mitään ESPN:ää saada, mutta jotain parannusta. Onhan se kumma, kun jossain Hesarissa on 1/8 sivun raportti kärkipelistä, miksei ole koko sivua tai aukeamaa?
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos ei tähän olisi jo tottunut, niin voisi alkaa vituttamaan se, että Blues kerää lähes poikkeuksetta kaiken paskan mediasta itseensä, vaikka muualla kynnettäisiin ihan samalla tavalla.

Niin, tässähän vain on se juttu (imo), että Espoo on kuitenkin Suomen toisiksi suurin kaupunki.
Ihan suoraan siitä mun mielestä voi jo sanoa, että nuo lukemathan espoossa on ihan surkeat...

Jajoo, toki alta riman on menty muuallakin...
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokereilla tippunut skidsti joo katsojamäärät myös. Ei ole nyt tähän hätään antaa tarkkaa faktaa numeroista, mutta jotakuinkin jos viimekaudella keikuttiin 11.000 keskiarvossa niin nyt mennään lähempänä 10.000.

Ainakin mitä pari kirjoittajaa tuolla laitteli lukuja ja jätetään kaunistelu pois niin ollaan siis lähempänä 9000 kuin 11 000.
Jokereiden yleisömääriin vertaaminen on täysin turhaa, Jokerit tarjoaa lippuja todella halpaan hintaan, koska pystyvät siihen. Rotenberg kyllä maksaa jos/kun miinukselle mennään. Liiga-seurojen on kumminkin tavoiteltava ainakin sitä nollatulosta ja tällöin 1 myyty lippu 20 euron hinnalla on parempi kuin 3 lippua 15 eurolla.

Puheet lätkäkansasta voidaan kyllä lopettaa, jos hallille ei vaivauduta menemään.
Tuosta minäkin olen maininnut ja vaikka ei käytännössä tänne kuulukkaan niin antaa kyllä osviittaa että suuntaus on ihan yleinen eikä vain SM-liigan ongelma kuten jotkut haluavat asia nähdä ja julistaa.

Eihän Suomi ole mitään urheilukansaa edes ollut. Menestyshullua ainoastaan. Buumeja tulee, mutta heti kun tulokset tippuvat niin samassa suhteessa, ja jopa nopeammin, kiinnostus on laskenut.
 

ela

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, NHL
Ainakin mitä pari kirjoittajaa tuolla laitteli lukuja ja jätetään kaunistelu pois niin ollaan siis lähempänä 9000 kuin 11 000.
Juu siis toi 11k oli viimekauden keskiarvo. Tälläkaudella varmastikin ollaan pyöritty tossa 9-10tuhannen välimaastossa. Ja näyttäs, että tänään jatkuu sama trendi vaikka vastassa on vieraskiertueen jälkeinen kotimatsi huippujengiä vastaan.

Jotenkin mulla on kyllä sellanen fiilis, että isoin yksittäinen tekijä yleisömäärien tippumiseen on parantunut tarjonta kotisohville. Itsekin asun suht lähellä jaffalaa, mutta kuitenkin katson lähes aina matsin silti himassa.

Julkaiseeko ruudut, viasatit yms. muuten mitään tilastoja noista, että kuinka monia katsojia niiden lähetykset tavoittaa?
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Juu siis toi 11k oli viimekauden keskiarvo. Tälläkaudella varmastikin ollaan pyöritty tossa 9-10tuhannen välimaastossa. Ja näyttäs, että tänään jatkuu sama trendi vaikka vastassa on vieraskiertueen jälkeinen kotimatsi huippujengiä vastaan.
Kyllä kyllä, mutta viestistäsi sai kuvan että ka. olisi 10 000 ja 11 000 väliin ja lähempänä kymppiä siinä vertailussa. Pientä pilkun nussimista minulta.

Jotenkin mulla on kyllä sellanen fiilis, että isoin yksittäinen tekijä yleisömäärien tippumiseen on parantunut tarjonta kotisohville. Itsekin asun suht lähellä jaffalaa, mutta kuitenkin katson lähes aina matsin silti himassa.
Tämä on varmasti aivan totta. Toki ei vaikuta näin etäfaniin juuri ollenkaan. Matsi tai pari Nordiksella ja loput himassa. Joku toinen etäfani taas saattaa jättää reissun tekemättä.
Julkaiseeko ruudut, viasatit yms. muuten mitään tilastoja noista, että kuinka monia katsojia niiden lähetykset tavoittaa?
Ainakaan minä en ole lukuja missään huomannut.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Jokereiden yleisömääriin vertaaminen on täysin turhaa, Jokerit tarjoaa lippuja todella halpaan hintaan, koska pystyvät siihen. Rotenberg kyllä maksaa jos/kun miinukselle mennään. Liiga-seurojen on kumminkin tavoiteltava ainakin sitä nollatulosta ja tällöin 1 myyty lippu 20 euron hinnalla on parempi kuin 3 lippua 15 eurolla.
Tämä palstatotuus eli erikoisen vahvana jo vuosi sitten ja tekee näköjään edelleen. Jokereiden liput ovat hyvin lähelle samoissa hinnoissa kuin Liiga-aikoina. Mitä nyt muutamassa ennakkoon kaikista kysytyimmässä ottelussa käytetään nousevaa hinnoittelua. Minä esimerkiksi olen maksanut kausikortistani jokusen euron enemmän kuin Liigassa. Katsojakeskiarvoa ovat nostaneet tuotteen parempi laatu (ts. pelin taso), menestys, paremmat lisäpalvelut ja uudistukset Areenalla sekä tehokas markkinointi.

Alkukausi on syystä tai toisesta kummassakin sarjassa heikompi kuin loppukausi. Muistaakseni Jokerit veti vuosi sitten aika hyvän loppukirin ja alku oli hyvin samankaltainen kuin nyt. Silloin tosin kauden avauspeli myytiin ihan ymmärrettävästi melkein täyteen ja nyt jäätiin muutamalla tuhannella. Vuosi sitten Jokereiden yleisökeskiarvo kääntyi nousuun parin hyvän lippupakettikampanjan jälkeen ja samat keinot on nyt otettu käyttöön. Saa nähdä toimiiko. Ja vaikka ei toimisikaan, niin en mä Jokereilta hyväksyisi seltykseksi mitään sadekuuroja, Viasatia tai taloustilannetta. Jos potentiaalinen asiakas jää mielummin himaan kuin tulee hallille, niin vika on lähtökohtaisesti aina tuotteessa.

Se mikä mua tässä keskustelussa edelleen ärsyttää, on että jengi on paljon vikkelämpi keksimään tekosyitä ja osoittelemaan muualle kuin objektiivisesti pohtimaan ongelmia ja niiden ratkaisuvaihtoehtoja. Jos yleisöä jää merkittäviä määriä himaan katsomaan peliä ruudusta, niin voisko olla hyvä idea tuottaa siihen ottelutapahtumaan jotain sellaista, jota ei ruudun kautta saa? Fanituotteita, oheistapahtumia, ruokatarjouksia, ihan mitä tahansa. Se ei vaan voi olla hyväksyttävä tilanne, että useammalla paikkakunnalla jäädään alle kolmeen tonniin. Jotain pitää tehdä pikaisesti ennen kuin se muuttuu poikkeuksesta säännöksi. Ongelma ei ole niin iso kuin joistakin tämän ketjun viesteistä voisi päätellä, mutta on se silti olemassa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mun järkeeni ei vain mahdu, että millä tavalla tämä lisääntynyt "kilpaileva viihdetarjonta" rajoittaa ihmisiä menemästä hallille.


Koska se on kasvanut räjähdysmäisesti. Se kilpaileva viihdetarjonta ulottuu tätänykyä jokaisn taskuuun ja tämä murros on hyvin tuore.



Syyhän on todella yksinkertainen: tänä päivänä ihmiset jäävät mieluummin röhnöttämään kotisohvalle kaljapullo kädessä ja katsovat matsin televisiosta kuin lähtevät hallille toisten ihmisten pariin. Sama ilmiöhän on nähtävissä muussakin sosiaalisessa kanssakäymisessä - jäädään ennemmin kotisohvalle hakkaamaan tattia ja "tykätään" jostain sosiaalisen median kautta jaetusta valokuvasta ennemmin kuin mennään kyseisen henkilön kanssa vaikka kahville tai kaljalle ja oikeasti vaihdetaan kuulumisia. Ehkä tämä kilpaileva "lisääntynyt viihdetarjonta" rajoittaa sitten ihmisten halua ja kiinnostusta jopa täysin normaaliin sosiaaliseen kanssakäymiseen toisten ihmisten - kavereiden - kanssa?


Eli ratkaisu on ”pitäs toimia tosin, niikun mää”?



Maailma muuttuu ja ihmisten käyttäytymisen perusteet ja valintojen motiivit sen mukana. Juurikin tolla asenteella nämä yleisömäärät ovat tippuneet. On kuviteltu, että ”kun ne ennenkin tuli kaljanmyynnilllä aja parilla myllyllä, ne tulee nytkin”. Eivät tule. Kilpailu vapaa-ajasta on kovaa ja kokoajan kovenee. Edes talouden taantuma ei ole parantanut lätkämatsien tilannetta. Senhän nimittäin pitäisi, sillä lähipalvelujen käyttö on kasvanut aina lama-aikoina (paikallisen urheiluseuran katsojaluvut, paikallisen teatterin kävijämäärä jne). Nyt näin ei ole tapahtunut, koska Netflix on kympin kuussa, ruutu 30 kymppiä ja matsilipun ja ottelutapahtuman pitää kyetä voitaan noi. Lippihinnan tulee antaa jotain mitä noi ei anna.. ehkä sitä yhteisöllisyyttä, mutta satunnaiskävijä ei sitä koe, ellei kaveriporukassa mennä.. ja sen porukan saaminen liikkeelle yhdessä on entistä haastavampi asia. Mutta niitä pitäs saada liikkeelle, jotta tulisi lisää vakikatsojia. Halliolosuhteet ja pelin taso on tärkeitä asioita, kun se ensimmäisenkerran kävijä tulee matshiin. Jos se elämys ei täytä odotuksia, se ei tuu uusix.


Markkinoinnin kannalta Jokainen ottelutapahtuma on katsojalle ainutkertainen ja ensimmäinen
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Ei tuo Kouvolan yleisömäärä ainakaan minua yhtään yllättänyt. 3500 on alusta lähtien kuulostanut makuuni aivan liian kovalta tavoitteelta.
Joo ja ei. Pitää muistaa kuitenkin, että te olette sijainniltanne aika hyvässä maastossa, joten vieraskannattajia lienee luvassa jatkossakin, jotka nostaa yleisömääriä. Lisäksi lippuhinnat ja ennen kaikkea kausikortit ovat todella hyvin hinnoiteltuja.

Jos KooKoo vaan pystyy pelaamaan uskottavaa kiekkoa, en mä kyllä näkisi noilla hinnoilla tuota mitenkään ylimitoitetuksi. Kun hallikapasiteettiakin riittää loistavasti, on lähes aina tarjolla hyviä istumapaikkoja, joita on luonnollisesti paljon mukavempi myydä, kuin jotain tolpantakaapaikkoja. Kyllä mä tohon jaksan ainakin uskoa, koska tosiaan lippuhinnat ovat kuitenkin Liigan mittarilla kuluttajaystävällisiä. Lisäksi noi SaiPa ja oletettavasti Pelicans-ottelutkin tullee nostamaan kivasti keskiyleisömääriä.... Siis, kunhan KooKoo vaan pysyy jollain tavoin pelistä toiseen pelaamaan uskottavaa kiekkoa ja ottaa voiton sieltä ja täältä. Miksi ei kyllä ottaisikin?
 

Kotikatsomo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uskon, että nykyiset yleisömäärät ovat seurausta monesta pienestä asiasta, eikä mitään isoa yksittäistä selittäjää löydy. Varmasti yleinen taloustilanne vaikuttaa osallaan, mutta nämä lienevät yksittäistapahtumia. Ottelutapahtuma ja yleinen viihdetarjonta ovatkin jo olleet sen verran esillä, ettei ole lisättävää. Pari muuta pointtia:

Henkilökohtaisella tasolla tuntuu, että kauden voisi aloittaa myöhemminkin. Syys-lokakuun taitteessa voisi paremmin lätkäfiilis ja -innostus iskeä päälle. Toki ihan silkkaa mutuilua, mutta voisin kuvitella että juuri he jotka hallissa käyvät harvoin jos silloinkaan, eivät varmasti ole vielä tässä tässä vaiheessa mukana lätkäkuvioissa, kun kesäkin tuntuu ajoittuvan koko ajan myöhemmäksi. Ei tässä ehdi niin odotella sitä kiekkokauden alkua, vaan se ehtii aina tulla odottelemattakin. Puuttuu se kuuluisa kiima, jossa on seinälle tapetoitu avausmatsin päivämäärä, jota odotetaan. Tänäkin syksynä vain huomasi, että "kappas, pelithän alkaa jo tällä viikolla".

Joukkuemuutokset vaikuttanevat myös omalla pienellä osallaan. Yleisömäärien puute johtunee juuri niistä henkilöistä, jotka kyllä tykkäävät jääkiekosta, mutta eivät syystä tai toisesta käy hallilla. Jokerit oli kiinnostava joukkue, jota lähdettiin katsomaan. Pahoin pelkään, etteivät he lähtökohtaisesti käy useamminkaan jos vastassa on KooKoo tai Jukurit. Toivon todella, että nyt nousseet/nousevat jengit tekevät uskottavaa työtä tulevat vuodet, jotta kiinnostus heitä kohtaan herää. SaiPa on tehnyt vuositolkulla upeaa työtä ja on aivan liigan kärkiseuroja, mutta monien mielissä se on edelleen vain se SaiPa. Varmistukseksi sanon vielä että tämä ei tietenkään ole mitään dissausta mitään jengiä kohtaan, mutta ainakin omien kuulopuheiden osalta on ihan selvää että liigassa oli jo ennestään jengejä, jotka eivät herätä mitään mielenkiintoa, ja nämä nousijajoukkueet eivät ole lähtökohtaisesti parannusta siihen asiaan. Jotenkin satunnaiskatsojille pitäisi luoda mielenkiintoa myös vastustajajoukkueita kohtaan. Uskon että esim. back-to-back -pelit ovat tähän yksi avain. Näiden pelien avulla on hyvä luoda mahtavia taistelupareja. Jos otteluissa on sitten väännetty, käännetty, rytissyt, rätissyt ja tapahtunut niin luulisi ennestään mielikuvissa värittömien ja unisten joukkueiden muodostuvan mielenkiintoiseksi. Näistä peleistä saadulla media-ajalla, kuulopuheiden leviämisellä ja ripauksella hyvää markkinointia mielenkiinnon pitäisi kyllä kasvaa.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Tämä palstatotuus eli erikoisen vahvana jo vuosi sitten ja tekee näköjään edelleen. Jokereiden liput ovat hyvin lähelle samoissa hinnoissa kuin Liiga-aikoina. Mitä nyt muutamassa ennakkoon kaikista kysytyimmässä ottelussa käytetään nousevaa hinnoittelua. Minä esimerkiksi olen maksanut kausikortistani jokusen euron enemmän kuin Liigassa. Katsojakeskiarvoa ovat nostaneet tuotteen parempi laatu (ts. pelin taso), menestys, paremmat lisäpalvelut ja uudistukset Areenalla sekä tehokas markkinointi.

Juuri oli jossakin joku tarjous, että junamatka Tampereelta ja lippu päälle niin 20 euroa? Voidaan puhua aikamoisesta tarjouksesta, ei Liiga-seurat tuommoisiin pysty. Kyllä Jokerit ovat kykeneväisiä tekemään paljon parempia tarjouksia kuin Liiga-seurat. Pelin taso jne. ovat myös parempaa, ja hinnoittelu. Kiitos Rotenbergin.

Se mikä mua tässä keskustelussa edelleen ärsyttää, on että jengi on paljon vikkelämpi keksimään tekosyitä ja osoittelemaan muualle kuin objektiivisesti pohtimaan ongelmia ja niiden ratkaisuvaihtoehtoja. Jos yleisöä jää merkittäviä määriä himaan katsomaan peliä ruudusta, niin voisko olla hyvä idea tuottaa siihen ottelutapahtumaan jotain sellaista, jota ei ruudun kautta saa? Fanituotteita, oheistapahtumia, ruokatarjouksia, ihan mitä tahansa. Se ei vaan voi olla hyväksyttävä tilanne, että useammalla paikkakunnalla jäädään alle kolmeen tonniin. Jotain pitää tehdä pikaisesti ennen kuin se muuttuu poikkeuksesta säännöksi. Ongelma ei ole niin iso kuin joistakin tämän ketjun viesteistä voisi päätellä, mutta on se silti olemassa.

Tämä on sitten täysin totta! Muta kyyllähän täälläkin ollaan pohdittu paljonkin, että mitä tehdä? Itse heitin ilmoille tuon otteluiden alkamisajan ja mainitsen taas siitä, että uskon klo 19 sopivan paremmin ihmisille kuin klo 18.30. Parempia pelaajia, jotta taso paranee olisi tietysti kiva, mutta kun tuokin vaatii sitä, että seurat avaavat rahapussejaan ja taas näillä yleisömäärillä sitä on turha odottaa. Fanituotteita? Mitä meinaat tuolla? Ilmaiseksi jakoon niitä vai häh? Eikös noita nimen omaan halleista saa? Millaisia oheistapahtumia?

Jotain pitää kyllä tehdä sen tietää aivan varmasti jokainen. Oma tekoni on se, että aion mennä hallille aina kun se on vaan mahdollista.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Koska se on kasvanut räjähdysmäisesti. Se kilpaileva viihdetarjonta ulottuu tätänykyä jokaisn taskuuun ja tämä murros on hyvin tuore.
Nyt ihmettelen entistä enemmän!

Siis se kilpaileva viihdetarjonta mahtuu jokaisen taskuun? Rajoittaako se sitten jotenkin sitä hallille menemistä? Kyllähän se tasku menee sen katsojan mukana sinne hallille ja se taskuun mahtuva lisääntynyt viihdetarjonta seuraa siellä taskussa mukana. Mä en nyt millään käsitä, että millä nämä kaksi asiaa ovat toistensa kilpailijoita tai jopa toisensa poissulkevia.

Eli ratkaisu on ”pitäs toimia tosin, niikun mää”?
Mitäköhän tällä taas yritetään hakea?

Hallit täyttyvät yksinkertaisesti vain sillä, että jokainen ottaa itseään pelipäivänä niskasta kiinni, nostaa sen perseensä siitä sohvalta ja menee hallille. Näin mä teen aina kun mulla on mahdollisuus - en mä sitä sohvalle jäämistä selitä jollain sadekuurolla tai Candy Crushilla tai Netflixilla. Tekosyyt on tekosyitä - jokaisen pitää itse nostaa se perseensä sieltä sohvalta oli kyse sitten salille, lenkille, hallille tai vaikka työnhakuun lähtemisestä.


Maailma muuttuu ja ihmisten käyttäytymisen perusteet ja valintojen motiivit sen mukana.
- - -
Kilpailu vapaa-ajasta on kovaa ja kokoajan kovenee. Edes talouden taantuma ei ole parantanut lätkämatsien tilannetta.
Edelleen mua kiinnostaa tässä lisääntyneessä kilpailevassa viihdetarjonnassa vain yksi asia!

On matsipäivä ja henkilö asuu muutaman kilometrin päässä hallilta. Jos/kun henkilö on (ollut) kiinnostunut jääkiekosta ja käynyt aiemmin hallilla kotimatsien aikana, niin mitä hän tänä päivänä tekee matsin aikana? Räjähdysmäisesti lisääntynyt kilpaileva viihdetarjontako on syynä sille, että kyseinen henkilö jää ennemmin kotisohvalle hakkaamaan tattiin kuin lähtee hallille?

Mä en nimittäin usko siihen, että jääkiekosta kiinnostunut henkilö pelaa Candy Crushia tai katsoo Netflix-leffan juuri niiden kolmen tunnin aikana, kun hänen suosikkijoukkueensa pelaa jääkiekkoa vain muutaman kilometrin päässä. Vain tällainen scenario selittäisi mun mielestäni "räjähdysmäisesti kasvaneen kilpailevan viihdetarjonnan" selkeäksi syyksi hallilla käymättömyyteen - juuri täsmälleen sen matsin aikana käytetään jotain muuta viihdetarjontaa.

Mun nähdäkseni ainoa selitys tälle on ihmisten laiskuus ja mitäänsaamattomuus. Jäädään ennemmin siihen kotisohvalle katsomaan matsia kuin uskaltaudutaan toisten ihmisten pariin ulos ja hallille. Näin ollen mikään muu uutuustuote EI kilpaile samasta vapaa-ajasta. Suosikkijoukkueen pelaama jääkiekko-ottelu täyttää edelleen matsipäivän illasta sen saman kolme tuntia kuin ennenkin - nyt vain puhtaasti laiskuuden (tai jopa mukavuudenhalun?) johdosta toisessa muodossa kuin ennen.

Se oma perse pitää saada ylös siitä sohvalta! Se on jokaisen henkilökohtaisella vastuulla. Ei ketään tuo sitä uutta työpaikkaa sinne kotisohvalle. Ei ketään tuo sitä uutta parisuhdetta sinne kotisohvalle. Ei ketään tuo sitä kesän 2016 rantakehoa sinne kotisohvalle. Kaikkia näitä varten se oma perse pitää nostaa sieltä sohvalta ja tehdä jotain asian hyväksi. Mutta... tänä päivänä jääkiekko-ottelut tuodaan sinne kotisohville. Tietyt laiskat paskiaiset jäävät tuijottamaan sen muna kädessä sinne kotisohvan nurkkaan, VAIKKA matsia olisi mahdollisuus katsoa ihan livenä hallissa vain muutaman kilometrin päässä!

"Räjähdysmäisesti koventunut kilpailu ihmisten vapaa-ajasta?" - HAH...
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Huh! Katsoin juuri lippu.fi-sivulta huomisen Sport-TPS ottelun myyntitilanteen ja aika hiljaiseksi vetää.
Tyhjiä paikkoja on vaikka kuinka paljon jäljellä.

Edes Sportin hyvä alku ja nimekäs TPS ei vedä enää yleisöä. Löysin kyllä heti yhden hyvän uuden tekosyynkin, Posse alkaa huomenna. Lisäksi, kun muistaa, että ihmisten pitää käydä vk-loppukaupassakin, nollata raskas työviikko ja sääkin on sateinen, päästään loppupäätelmään - taas jäädään alle 3.000 katsojan! Hip hei!
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
"Räjähdysmäisesti koventunut kilpailu ihmisten vapaa-ajasta?" - HAH...

Kilpailuun voitaneen lisätä perhe sekä työtilanne. Osalla esimerkiksi vuorotyöt ei mahdollista jokaiseen peliin pääsemistä tai peliä on huomattavasti mukavampi katsoa kotona perheen kanssa. Omalla kohdalla ruutu on vähentänyt käynnit hallissa muutamaan kertaan runkosarjassa, vaikka liki jokaiseen peliin olisi ilmainen istumapaikka saatavilla.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Juuri oli jossakin joku tarjous, että junamatka Tampereelta ja lippu päälle niin 20 euroa? Voidaan puhua aikamoisesta tarjouksesta, ei Liiga-seurat tuommoisiin pysty. Kyllä Jokerit ovat kykeneväisiä tekemään paljon parempia tarjouksia kuin Liiga-seurat. Pelin taso jne. ovat myös parempaa, ja hinnoittelu. Kiitos Rotenbergin.
Niin. Kyseessä on yhteistyökumppanin kanssa toteutettu kampanja yhteen otteluun kaudessa, ei mikään systemaattinen lippujendumppaustaktiikka. Monet liigaseurat ovat jakaneet peleihinsä ilmaislippuja, eikä tuo nyt ainakaan siihen verrattuna ole seuralle kalliimpi tai asiakkaalle edullisempi tarjous. Rotenbergiä ei tarvita, mutta VR:n mukanaolo kyllä helpottaa.
Itse heitin ilmoille tuon otteluiden alkamisajan ja mainitsen taas siitä, että uskon klo 19 sopivan paremmin ihmisille kuin klo 18.30. Parempia pelaajia, jotta taso paranee olisi tietysti kiva, mutta kun tuokin vaatii sitä, että seurat avaavat rahapussejaan ja taas näillä yleisömäärillä sitä on turha odottaa. Fanituotteita? Mitä meinaat tuolla? Ilmaiseksi jakoon niitä vai häh? Eikös noita nimen omaan halleista saa? Millaisia oheistapahtumia?
Alkamisaikojen vaikutusta pitäisi ehdottomasti tutkia, mutta mä en henk. koht. usko sen vaikuttavan merkittävästi kumpaankaan suuntaan.

Parempia pelaajia eivät seurat pysty hankkimaan, mutta ottelutapahtuma on varsinkin isossa maailmassa todella paljon muutakin kuin se pelkkä lätkämatsi. Kaikenlaiset pre-game-tapahtumat, kilpailut, teemapäivät tai vaikka joku paikallinen bändi erätauolla toisivat jotain lisää tapahtumaan ja houkuttelisivat jengiä mestoille. Jokaisen seuran markkinointiosastolla riittää varmasti luovuus kehittää omalle joukkueelle ja hallille sopivaa lisäarvoa tapahtumaan.

Fanituoteheittoni jäi ehkä vähän epäselväksi, mutta valikoiman parantaminen ja vaikka joidenkin vaihtuvien erikoistuotteiden tai -tarjousten (JYPin klassikkopaita tjs. ei käy hyvästä esimerkistä) lanseeraaminen kannustaisi vierailemaan hallilla useammin ja toivottavasti vauhdittaisi myös oheistuotemyyntiä.
Oma tekoni on se, että aion mennä hallille aina kun se on vaan mahdollista.
Tää on hyvä alku. Yksilö ei oikein voi muuta tehdä, kuin käydä hallilla, raahata kavereita mukaan ja yrittää omalta osaltaan nostaa tunnelmaa. Muu on seurojen vastuulla.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Se oma perse pitää saada ylös siitä sohvalta!

Nope, sitä sitten voi odottaa konkurssiin asti... viihdetuotetta myyvän firman tehtävä on nostaa se perse sohvalta ja lipota rahat lompakosta. Eli Seuran ja Liigan on keksittävä, minkä syiden takia se perse siältä sohvasta nykypäivänä nousee ja se peppu raahataan matshiin. Ne pepunnostamisen motiivit muuttuu kulutustottumuksien muutoksien mukana. Nokian puhelimet kuopattiin, koska ei osattu reagoida kulutustottumuksen muutokseen, elää ajassa markkinoinnin ja tuotteen kehittämisen suhteen.

Ja kyllä... vapaa-ajan käyttöön tarjonta on kasvanu räjähdysmäisesti, ottaa sitten minkätahansa media tai viihde tai kulttuuripalveluja ja kulutustottumuksia tutkasseen tutkimuksen käpäläänsä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kilpailuun voitaneen lisätä perhe sekä työtilanne.
Millä tavalla perhe tai työtilanne liittyvät koventuneeseen kilpailuun ihmisten vapaa-ajasta?

Käytännössähän tämän tekosyyn käyttäminen tarkoittaa sitä, että aina aiemmin hallilla kävi vain työttömiä sinkkuja, jotka ovat nyt löytäneet sekä töitä että parisuhteen ja muuttuneen elämäntilanteensa johdosta jättävät menemättä hallille. Vain tämä liittäisi perheen ja työtilanteen "kilpailu ihmisten vapaa-ajasta" -kategorian alle.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - viihdetuotetta myyvän firman tehtävä on nostaa se perse sohvalta ja lipota rahat lompakosta.
Pari viestiä aiemmin asia tiivistettiin täydellisesti: yksilö voi vain nostaa oman perseensä siitä sohvalta ja (mahdollisesti) raahata pari kaveriaan mukaan. Tämä on meidän jokaisen omalla vastuulla. Tätä myös pyrin tekemään mahdollisimman monta kertaa kauden aikana! Jotenkin saat tämän kuulostamaan jopa siltä, että mä olisin tässä tapauksessa jotenkin huono kannattaja?

Ja kyllä... vapaa-ajan käyttöön tarjonta on kasvanu räjähdysmäisesti, ottaa sitten minkätahansa media tai viihde tai kulttuuripalveluja ja kulutustottumuksia tutkasseen tutkimuksen käpäläänsä.
Vapaa-ajan käyttöön tarjonta on lisääntynyt räjähdysmäisesti - en mä koskaan sitä vastaan olekaan väittänyt. Oleellisempi kysymys mielestäni on se, että mitä tästä lisääntyneestä palvelusta käytetään juuri samaan aikaan, kun muutaman kilometrin päässä on käynnissä suosikkijoukkueen kotimatsi?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös