Yleinen F1-keskustelu

  • 338 473
  • 2 135

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikään ei oikeastaan puhu sen puolesta että Hulkenberg olisi parempi kuski kuin Bottas, mutta aika looginen valinta Sauderilta tämä silti on, eikä tietysti vauhdillisestikaan isoa eroa ole. Hulkki on kyllä tehnyt hienon paluun.

Saapa nähdä miten palikat tässä nyt putoilee lokeroihinsa. Sainzilla tietysti iso valinta edessä. Hulkilla tuossa on sinänsä vain voitettavaa vaikka Audi kyntäisi seuraavat viisi vuotta, mutta Sainz on markkinoiden kuumin nimi ja siirtyminen ajelemaan jälkijoukoissa karmea uraliike, jos palkintoa ei lopulta tulekaan.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Sainzilla tietysti iso valinta edessä. Hulkilla tuossa on sinänsä vain voitettavaa vaikka Audi kyntäisi seuraavat viisi vuotta, mutta Sainz on markkinoiden kuumin nimi ja siirtyminen ajelemaan jälkijoukoissa karmea uraliike, jos palkintoa ei lopulta tulekaan.
Jotenkin en jaksa uskoa että Carlos Jr lähtisi Audin kelkkaan. Ei mitään takeita että alusta alkaen pärjättäisiin. Nyt hänellä on kuitenkin paikka ottaa kärkitalleista vielä soppari. Toki Mäkki on jo pois suljettu, mutta Mersulle ja Red Bullille on ehkä saumaa.

Tietty Astonillekin jos isä suostuis heittämään poikansa pihalle, mitä epäilen vahvasti.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Jotenkin en jaksa uskoa että Carlos Jr lähtisi Audin kelkkaan. Ei mitään takeita että alusta alkaen pärjättäisiin. Nyt hänellä on kuitenkin paikka ottaa kärkitalleista vielä soppari. Toki Mäkki on jo pois suljettu, mutta Mersulle ja Red Bullille on ehkä saumaa.

Tietty Astonillekin jos isä suostuis heittämään poikansa pihalle, mitä epäilen vahvasti.

Nyt kun tuo Hülkenbergin sopimus julkaistiin, niin en kyllä jaksa uskoa, että Sainz sinne menisi. Vielä puolisen vuotta sitten pidin tuota ihan mahdollisena. Sainz on tällä hetkellä yksi kuumimpia nimiä ja on näyttänyt, että taitoa ja potentiaalia on. Olisi suoranainen itsemurha lähteä Audin kelkkaan, kun mitään takeita menestyksestä ei ole. Varsinkin tosiaan nyt, kun on osoittanut sen, että ansaitsee paikan kärkitallissa.

Red Bullille paluusta on huhuiltu, mutta en oikein jaksa uskoa tuohon. Miksi lähtisi soittamaan kakkosviulua Verstappenin rinnalle? Red Bull on kuitenkin niin Verstappenin tiimi kuin vain voi olla. Eiköhän se tuleva osoite ole Mercedes.

Myös Aston on tosiaan mahdollinen, jos pappa Stroll antaa pojalleen kenkää persuksiin. Mutta kuten sinä, en myös itsekkään tuohon juurikaan jaksa uskoa. Se on nähty ennenkin, että vaikka kuinka Lance saa rapaa niskaan, niin niin vain on tallipaikka olemassa. Mutta kyllähän sen näkee sokea Reettakin, että nyt jos koskaan Stroll pitäisi kenkiä ja ottaa joku muu tilalle. Tallissa on kuitenkin paljon potentiaalia ja nyt kannattaisi pyrkiä ottamaan maksimaalinen tulos irti. Alonso ei siihen yksin pysty.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Red Bullille paluusta on huhuiltu, mutta en oikein jaksa uskoa tuohon. Miksi lähtisi soittamaan kakkosviulua Verstappenin rinnalle? Red Bull on kuitenkin niin Verstappenin tiimi kuin vain voi olla. Eiköhän se tuleva osoite ole Mercedes.

Toki mikäli tämä huhu Neweyn eläköitymisestä kauden päätteeksi realisoituu, niin jääkö Verstappen tölkkiautoon?
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Toki mikäli tämä huhu Neweyn eläköitymisestä kauden päätteeksi realisoituu, niin jääkö Verstappen tölkkiautoon?

Niin ja täytyy muuten myös muistaa, että Ford tulee takaisin 2026 ja nimenomaan toimittamaan moottorit Red Bullille. Jos/kun Newey lähtee, niin tuossa on toinenkin kysymysmerkki.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Luulen, että Sainzilla on kysyntää tämän kauden otteilla jossain muualla ja varmaan voi saada paremmankin paikan kuin Audilta? Tuollainen uuden tallin (tai tukijan) mukaantulo on aina vähän kysymysmerkki. Ison talon edut ovat varmasti kunnossa ja kohtelu hyvää, mutta onko sitten radalla suoritukset millaisia. Tuskin on heti voittajatalli, joten samaa podium ja pistevääntöä voi ajaa muuallakin ja varmemmin (tai ainakin varmemmista lähtökohdista). Mutta jos Audilla kaikki natsaa ja on siinä mukana niin onhan se silloin kuskille hieno ympäristö olla mukana.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Niin ja täytyy muuten myös muistaa, että Ford tulee takaisin 2026 ja nimenomaan toimittamaan moottorit Red Bullille. Jos/kun Newey lähtee, niin tuossa on toinenkin kysymysmerkki.

Ne moottorit tekee Red Bull itse Hondalta hankkimassaan pajassa, Ford toimittaa lähinnä sinisen ovaalin merkin päälle ja rahaa.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Ne moottorit tekee Red Bull itse Hondalta hankkimassaan pajassa, Ford toimittaa lähinnä sinisen ovaalin merkin päälle ja rahaa.

Okei. Olin siinä käsityksessä, että Ford olisi isomminkin mukana, eikä vain nimenä.

Luulen, että Sainzilla on kysyntää tämän kauden otteilla jossain muualla ja varmaan voi saada paremmankin paikan kuin Audilta? Tuollainen uuden tallin (tai tukijan) mukaantulo on aina vähän kysymysmerkki.

Juu aivan varmasti on kysyntää useammassakin tallissa. Red Bull ja Mercedes taitavat olla ne, jotka eniten on Sainzin perässä. Aston saattaa olla yksi, jos antavat Strollille kenkää. Mutta tuo on valitettavasti aika epätodennäköistä.

Sainzilla on kyllä hyvin pullat uunissa. Alkuun huhuttiin Audin olevan kiinnostunut. Nyt sitten mukaan spekulaatioihin on tullut ainakin Mercedes ja Red Bull. Mikään pakko ei ole lähteä rämpimään ns. "pikku talleihin."

Tuskin on heti voittajatalli, joten samaa podium ja pistevääntöä voi ajaa muuallakin ja varmemmin (tai ainakin varmemmista lähtökohdista). Mutta jos Audilla kaikki natsaa ja on siinä mukana niin onhan se silloin kuskille hieno ympäristö olla mukana.

Näinhän se. Olisihan tuo varmasti hieno ympäristö olla alusta asti mukana rakentamassa tallia kohti kärkeä. Mikäli Sainz nyt kuitenkin Audille siirtyy Hulkin kaveriksi, niin kyllähän se antaa sellaisen kuvan, että siellä halutaan heti alkaa panostamaan menestykseen. Mikäs sen parempi kuin saada kaksi kokenutta kuskia rakentamaan tiimiä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Okei. Olin siinä käsityksessä, että Ford olisi isomminkin mukana, eikä vain nimenä.
Kyllä se onkin. Fordilta tulee paljon henkilöstöä, jonka määrä todennäköisesti kasvaa radikaalisti vuosien edetessä. Tietysti tämä tarkoittaa myös, että Fordilta tulee valtavasti tietotaitoa ja dataa.

Ei todellakaan ole kyse siitä, että Ford olisi mukana vain nimellisesti.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Kyllä se onkin. Fordilta tulee paljon henkilöstöä, jonka määrä todennäköisesti kasvaa radikaalisti vuosien edetessä. Tietysti tämä tarkoittaa myös, että Fordilta tulee valtavasti tietotaitoa ja dataa.

Ei todellakaan ole kyse siitä, että Ford olisi mukana vain nimellisesti.


Juu vähän ihmettelinkin, että miksi Fordin kokoinen konserni olisi lähinnä vain nimellisesti mukana. Siellä on kuitenkin pitkät perinteet takana.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sauberilta/Audilta ns. varmistava kiinnitys, että autossa jatkossakin kokenut kuski. Olisihan tuo voinut olla Bottaskin, mutta ehkä Audin sana painoi jo sen verran, että kääntyi Hulkin puolelle. Oliko uutisessa tarkempaa tietoa kuinka monta vuotta Hulkenbergin sopimus on?

Sainz toki on se oleellinen palanen edelleen, jonka liike tulee varmasti käynnistämään dominopalikat vielä aktiivisemmin. Jos Carlos haluaa itselleen ykköskuskin paikan, niin sitten Sauber on pitkässä juoksussa todennäköisesti se paras vaihtoehto. Jos taas haluaa ajaa voitosta ensi kaudella, silloin RedBull, Mersu ja Aston on ne vaihtoehdot. Jälkimmäisillä voisi olla jopa melko tasavertaisessa asemassa toisen kuskin kanssa, mutta Red Bullilla ymmärrettävästi Max edellä.

Nyt siis ajopaikkoja jäljellä RedBull x 1, Mersu x 1, (ehkä) Aston x 1, Alpine x 2, Williams x1, RB x2, Sauber x1, Haas x2. Yhteensä siis 10+1 penkkiä (Aston tuo +1), joita kärkkyy nykykuskeista Sainz, Perez, Ocon, Gasly, Sargeant, Tsunoda, Ricciardo, Bottas, Zhou, Magnussen (ja Stroll). Perezistä huhuiltiin jo viime kaudella, että lopettaisi uransa, mutta nyt ollut hiljaisempaa sen suhteen ja jopa jatkosopimuksesta ollut juttua. Albonista taisi myös jossain välissä olla keskustelua, että nostettaisiin Mersulle, vaikka Williams-sopparia on vielä jäljellä. Sargeant taitaa olla lähes varmasti ulkona viimeistään tämän kauden jälkeen. Alpinella tilanne näyttää olevan täysin auki ja varmaa on kai vain se, että sekä Ocon että Gasly haluavat sieltä pois, mutta kysymys kuuluu että löytävätkö molemmat ajopaikkaa jostain muualta?

Junnuosastolla ainakin jotain huhuja ollut Lawson, Bearman, Pourchaire, Antonelli -porukalla, joista Lawsonia taidetaan pitää kohtuu varana palasena RB:lle. Bearman ajoi Jeddahissa sen verran hyvin, että heti alkoi huhut kiertämään nostosta Haasille. Antonellista ollut huhuja Williamsille, en usko että suoraa paikkaa Mersulle tulee vielä tässä kohtaa uraa.

Jotain lottoriviä jos veikkaan ensi kaudeksi:
Red Bull Verstappen & Perez
Ferrari Hamilton & Leclerc
Mercedes Russell & Sainz
Mclaren Norris & Piastri
Aston Martin Alonso & Stroll
RB Lawson & Tsunoda
Haas Magnussen & Zhou
Williams Albon & Antonelli
Sauber Hulkenberg & Ocon
Alpine Gasly & Pourchaire

Magnussen nyt ei sen kummempi vaihtoehto ole kuin Bottas tai mesimäyrä, mutta menköön jatkuvuuden perusteella jatkoon. Zhou saattaa rahapinon kanssa kaivaa itselleen paikan esim Haasille, jos ja kun Bearmanin halutaan ajavan vielä F2:ssa ensi kausi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minua jaksaa aina vaan hämmästyttää, miten tuo Hülkenberg saa vuosi toisensa jälkeen uusia sopimuksia. On kyllä ihan OK perusvarma kuljettaja joka tekee tasaisesti kohtalaista tulosta, mutta ei oikeastaan yhtään sen enempää. Ne tähtihetket on jääneet aika vähiin, ja aika monesti onnistunut sitten mokaamaan itse jos on ollut sauma podiumille. En suoraan sanottuna usko, että on ainakaan askel eteenpäin Bottakseen verrattuna, mutta kun Audille ilmeisesti on tärkeää saada toiseen autoon saksalainen kuljettaja ja parempaakaan ei ole tarjolla, niin Hülkenberg sai jällen yhden uuden mahdollisuuden.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hulkenberg on kokenut, luotettava ja riittävän hyvä. Bottas on näyttönsä antanut ja jos näiden 2,5 vuoden aikana ei ole pystynyt talliaan vakuuttamaan siitä, että kannattaa pitää jatkossakin niin se on ihan oma moka.

Hulkille kyllä hieno comeback pitkän tauon jälkeen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hulkenberg on kokenut, luotettava ja riittävän hyvä. Bottas on näyttönsä antanut ja jos näiden 2,5 vuoden aikana ei ole pystynyt talliaan vakuuttamaan siitä, että kannattaa pitää jatkossakin niin se on ihan oma moka.

Hulkille kyllä hieno comeback pitkän tauon jälkeen.
Hulk sai sopimuksensa puhtaasti kansalaisuutensa vuoksi. Bottas on vähintään yhtä luotettava, kokenut ja nopea.

Bottaksen jatkoa F1:ssä pidetään täysin mahdollisena. Myös uusi Sauber-sopimus on edelleen tapetilla.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Bottas on näyttönsä antanut
Ja Hülkenberg on sitten tämä uusi, nouseva kyky, joka ei ole vielä päässyt kynsiään näyttämään F1:ssä? Ei siinä, että Bottaskaan olisi superhyvin onnistunut Alfalla/Sauberilla, mutta on Bottaksen näytöt F1:stä kuitenkin aika eri luokkaa ja on kaksikosta vielä nuorempikin. Että siinä mielessä en näe, että ainakaan parempaan vaihtui.

Eihän tässä siitä ole edes kyse, onko Bottas vakuuttanut tallinsa vai ei. Audi haluaa 2025 kaudelle omat kuljettajansa talliin ja Hülkenberg on heille kansalaisuudeltaan sopiva.

Sinällään kun se on lähes sama, ketä tuossa tallissa ajaa kun Audi tulee tosissaan mukaan vasta 2026 ja sinne asti talli kyntänee tuolla jälkijoukoissa. Hülkenbergillehan tuo jämäpisteiden metsästys ilman kunnon menestysmahdollisuuksia sopii kun on sitä käytännössä koko uransa tehnyt. Toivon mukaan sitten ihan eri miehet ratissa jos Audi nostaa tallin mukaan kärkijoukkoihin. Jos Hülkenberg ei 36-vuotiaana yli 200 startin jälkeen ole vielä podiumia saavuttanut, niin en usko että sitä on enää koskaan tulossakaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja Hülkenberg on sitten tämä uusi, nouseva kyky, joka ei ole vielä päässyt kynsiään näyttämään F1:ssä? Ei siinä, että Bottaskaan olisi superhyvin onnistunut Alfalla/Sauberilla, mutta on Bottaksen näytöt F1:stä kuitenkin aika eri luokkaa ja on kaksikosta vielä nuorempikin. Että siinä mielessä en näe, että ainakaan parempaan vaihtui.

Eihän tässä siitä ole edes kyse, onko Bottas vakuuttanut tallinsa vai ei. Audi haluaa 2025 kaudelle omat kuljettajansa talliin ja Hülkenberg on heille kansalaisuudeltaan sopiva.

Sinällään kun se on lähes sama, ketä tuossa tallissa ajaa kun Audi tulee tosissaan mukaan vasta 2026 ja sinne asti talli kyntänee tuolla jälkijoukoissa. Hülkenbergillehan tuo jämäpisteiden metsästys ilman kunnon menestysmahdollisuuksia sopii kun on sitä käytännössä koko uransa tehnyt. Toivon mukaan sitten ihan eri miehet ratissa jos Audi nostaa tallin mukaan kärkijoukkoihin. Jos Hülkenberg ei 36-vuotiaana yli 200 startin jälkeen ole vielä podiumia saavuttanut, niin en usko että sitä on enää koskaan tulossakaan.
Hulk ajelee tallissa ensimmäisen Audi-kauden ja jää varmastikin talliin muihin hommiin sen jälkeen. Halusivat kokeneen "oman miehen" mukaan Audin ensimmäisen auton kehitystyöhön.

En ihmettelisi, vaikka Bottas olisi mukana Hulkin parina ensi kauden, jos haluavat kahden kokeneen kuljettajan apua Audin kehitystyössä. Ensi kausi on tallille melkoinen välikausi, mutta sen aikana kehitetään erittäin tärkeää kauden 2026 autoa.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Hulk ajelee tallissa ensimmäisen Audi-kauden ja jää varmastikin talliin muihin hommiin sen jälkeen. Halusivat kokeneen "oman miehen" mukaan Audin ensimmäisen auton kehitystyöhön.

En ihmettelisi, vaikka Bottas olisi mukana Hulkin parina ensi kauden, jos haluavat kahden kokeneen kuljettajan apua Audin kehitystyössä. Ensi kausi on tallille melkoinen välikausi, mutta sen aikana kehitetään erittäin tärkeää kauden 2026 autoa.
Audi oli hyvän aikaa sitten päättänyt että saksalainen kuski on toinen ja siellä vissiin mietittiin jopa Schumacher Hulkenberg komboa (muutama vuosi takaperin) ja sittemmin todettu että pakko valita vaan se toinen vähemmän huono saksalainen kahdeksi vuodeksi ja toivoa että tän hetken pikkuluokista löytyy joku korvaaja tän jälkeen. Bottaksella ei ole missään vaiheessa ollut realistista toivoa pitää Audille asti paikkaansa. Siellä on Sainz Perez Albon ja Ocon edellä. Zhou samalla viivalla ja iso kasa ns junnuja vaihtoehtoina vähän perässä. En millään jaksa uskoa että kaikki neljä ensinmainittua esimerkiksi kieltäytyy. Bottaksen toivo on Williams. Auringonlasku sieltä mistä se nousi ja vuosi max. kaksi jonkun tulevan tähden mentorointia.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Audi oli hyvän aikaa sitten päättänyt että saksalainen kuski on toinen ja siellä vissiin mietittiin jopa Schumacher Hulkenberg komboa (muutama vuosi takaperin) ja sittemmin todettu että pakko valita vaan se toinen vähemmän huono saksalainen kahdeksi vuodeksi ja toivoa että tän hetken pikkuluokista löytyy joku korvaaja tän jälkeen. Bottaksella ei ole missään vaiheessa ollut realistista toivoa pitää Audille asti paikkaansa. Siellä on Sainz Perez Albon ja Ocon edellä. Zhou samalla viivalla ja iso kasa ns junnuja vaihtoehtoina vähän perässä. En millään jaksa uskoa että kaikki neljä ensinmainittua esimerkiksi kieltäytyy. Bottaksen toivo on Williams. Auringonlasku sieltä mistä se nousi ja vuosi max. kaksi jonkun tulevan tähden mentorointia.

Sainz ei varmasti lähde Audi-projektiin. Tarjolla on parempaakin paikkaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sainz ei varmasti lähde Audi-projektiin. Tarjolla on parempaakin paikkaa.
Audi pyrkii huipulle ja rahaa sieltä löytyy. Pystyvät todennäköisesti tarjoamaan parempaa palkkaa kuin mikään muu talli.

Audi on kuskeille varsin mielenkiintoinen vaihtoehto. Ihan eri tasolla kuin Sauber tällä hetkellä.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils
Audi pyrkii huipulle ja rahaa sieltä löytyy. Pystyvät todennäköisesti tarjoamaan parempaa palkkaa kuin mikään muu talli.

Audi on kuskeille varsin mielenkiintoinen vaihtoehto. Ihan eri tasolla kuin Sauber tällä hetkellä.

Käytettävissä olevan rahan määrää en epäile. Kuitenkin kyseessä on täysin uusi projekti, eikä myöskään Brawn GP. Väitän, että Sainz tähyilee Mercedes / Red Bull osastoa sekä em. Aston Martinin suuntaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käytettävissä olevan rahan määrää en epäile. Kuitenkin kyseessä on täysin uusi projekti, eikä myöskään Brawn GP. Väitän, että Sainz tähyilee Mercedes / Red Bull osastoa sekä em. Aston Martinin suuntaa.
Ilman merkittäviä sääntömuutoksia itsekin ajattelisin, että Audilla on pitkä matka huipulle, mutta sille on syynsä, että ovat tulossa mukaan vasta kaudelle 2026. Siinä kohtaa kaikki on auki, eikä kukaan tiedä miten voimasuhteet lopulta asettuvat.

Audi ei kuitenkaan ponnista täysin tyhjästä, vaan sillä on hyvät lähtökohdat ja pohjatyöt valmiina Sauberin muodossa. Sauberin suurin ongelma on käytännössä aina ollut raha - ja juuri siinä Audi pystyy auttamaan.

Tämän vuoksi Audin projekti on kuskeille kiinnostava. Eikä tosiaan haittaa, että kuskeillekin ollaan valmiita maksamaan kunnon palkkaa.

Enkä nyt yritä väittää, että Audi olisi Sainzille selkeä ykkösvaihtoehto, mutta varmasti yksi potentiaalinen vaihtoehto muiden joukossa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Ilmeisesti Mersu ja Verstappen(it) istuvat lähiaikoina neuvottelupöytään. Rahan lisäksi Mersun pitäisi varmaan myös todistaa Maxille, että auto on jatkossa voittaja-auto ja Helmut Markohan tuolta taitaa tulla Maxin mukana talliin.

Hienosti Red Bull on kyllä asiansa sössinyt. Markon ja Hornerin keskinäisestä valtataistelusta tämä koko soppa lienee alkanut, eikä tuo Hornerin oma kohu asioita varsinaisesti helpottanut. Neweyn lähtökin on helposti tulkittavissa sillä, että tilanne tallissa on erittäin tulehtunut voittokulusta huolimatta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös