Yhdysvaltain presidentinvaalit 2016

  • 391 514
  • 3 327
I call bullshit. Miten se fakta, että vuonna 2008 talous on ollut suurempi, siis BKT/capita 2008 suhteessa BKT:hen/capita 2000, kuin vuonna 2000 millään tavalla muuttuu tällä huomiollasi? 2000 on vuotta 2008 edeltävä vuosi, se tulee sitä ennen. Tästä oltaneen kaikki osapuolet samaa mieltä. Talous suhteessa edeltävään aikaan, esim. vuoteen 2000 oli vuonna 2008 suurempi. Tarkoitatko siis, että talouden koko ei mittaakaan suuruutta, vaan talouden kasvu? Tällöin USA ei ole lähelläkään maailman suurinta maata, vaan listaa dominoi Papua-Uusi-Guinea. Tai kenties tarkoitit jotain näiden yhdistelmää, jolloin varmaan voit avata että mitä? Se nyt on ihan selvää juttujesi perusteella että, toisin kuin väität, GDP/capita ei tuo suuruuden mittari voi olla jos johtopäätöksesi on ettei Bushin jälkeensä jättämä USA ollut suurempi kuin Clintonin.

Kannattaa huomioida, että keskustelet nyt uskovaisen kanssa. Silloin voi logiikan heittää romukoppaan. Kuten sen mainitsemasi ilmiselvyyden, että 2000 on vuotta 2008 edeltävää aikaa. Nimimerkille @dana77 Hillary Clinton on messias, ja messias ei tee virheitä. Siksi musta pitää aina selittää valkoiseksi, jos joku kehtaa nostaa esiin Clintonien puheiden ristiriitaisuuksia.

Sinällään tämä great again -keskustelu on hauskaa, että se osoittaa aika mainiosti, miten paljon yhteistä innokkaimmilla Clinton-apologisteilla on halveksumiensa trumpettien kanssa. Kun trumpeteilta kysyy, että milloin Amerikka lakkasi olemasta suuri, mitään tolkullista vastausta ei saa. Kun Clinton-uskovaiselta kysyy samaa, vastaus on "googleta itse, ei mun sitä tarvitse määritellä".

Yhteistä molemmille lahkoille on usko siihen, että jossain vaiheessa sen suuruuden on pitänyt hävitä, koska heidän messiaansa on sanonut että se pitää palauttaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Paskasta ja paskasta on paska valita vähemmän paska, mutta ilmeisesti @BlackWolf seisoo tukevasti Trumpin leirissä ja @Kirjoittelija vaihtaa leiriä sen mukaa kun soosi sekottuu. Jos oikeasti äänestäisitte, kumman etuoikeutetun, korruptoituneen, valkoihoisen riistokapitalistin tunnuksen rustaisitte äänestyslippuun? Ihan vaan kyselen kun teidän kannanotot on kovinkin jyrrrrrrkkiä ilman mitään kantaa.
Ensinnäkin en omaa USA:n passia, joten en voi äänestää. Noista vaihtoehdoista jättäisin äänestämättä kokonaan. Täällä kannatan Trumppia vain koska se tuntuu olevan monen mielestä niin mahdoton ja maailmanräjäyttävä asia jos Trump voittaisi. Mitään jyrkkiä kantoja ei minulla kyllä tässä asiassa ole. Cilnton on puhuva pää ja Trump on pelkkää showta. Enemmän minua kiinnostaa nämä ilmiöt tässä taustalla, eli se miten media ja täällä palstalla todella moni demonisoi Trumpia, mun puolesta grab 'em by the pussy vaan ja matka jatkuu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Ensinnäkin en omaa USA:n passia, joten en voi äänestää. Noista vaihtoehdoista jättäisin äänestämättä kokonaan. Täällä kannatan Trumppia vain koska se tuntuu olevan monen mielestä niin mahdoton ja maailmanräjäyttävä asia jos Trump voittaisi. Mitään jyrkkiä kantoja ei minulla kyllä tässä asiassa ole. Cilnton on puhuva pää ja Trump on pelkkää showta. Enemmän minua kiinnostaa nämä ilmiöt tässä taustalla, eli se miten media ja täällä palstalla todella moni demonisoi Trumpia, mun puolesta grab 'em by the pussy vaan ja matka jatkuu.
Okei, tätä tietoa kaipasinkin juurikin noiden varsin kärkkäiden kommenttiesi ymmärtämiseksi. Samoilla linjoilla olen toki itsekin, helposti jätetään Clintonin paheet huomioimatta, koska vastustaja on vielä pahempi. Tosin tuota Trumpia saa puolestani demonisoida ihan niin paljon kun sielu sietää, niin kauan kun sekin perustuu faktoihin. Ja Trump tosiaan tekee sen ihan itse.

Noh, joka tapauksessa jännää on ja mielenkiintoistahan tätä on seurata kaikkine sivujuonteineen.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets

Saksalaisilla ei ole muuten mitään varaa neuvoa ketään, niin kauan kun heillä on vallassa Merkel, joka on toisen maailmansodan jälkeen tuhoisin eurooppalainen hallitsija. Merkel on idiootti ja hirvitys, joka on saanut koko mantereen asiat sekaisin.

Merkel on onnistunut siinä missä Hitler epäonnistui eli tuhoamaan Euroopan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kyllähän ne ovat nimenomaan voimakkaat aatteet (ja uskonnot), mitkä pahimmillaan saavat muuten normaalit ja järkevät ihmiset hyväksymään tai jopa toteuttamaan tekoja, jotka aatteeton normaali ja järkevä ihminen tuomitsisi automaattisesti. Aatteeseen on helppo vedota, kun tarvitaan se "Greater Good", jonka nimissä toimitaan. Eivät ne ns. pahat ihmiset saisi tukea toteuttaa pahoja tekojaan ilman taustalta löytyvää voimakasta aatetta, johon ihmiset on saatu uskomaan.

Kaikki aatteet eivät siis ole yhtä valideja, vaan jotkut aatteet ovat potentiaalisempia luomaan premissit hyväksikäytölle ja kärsimyksen luomiselle. Näin siis minun mielestäni. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että lähtökohtaisesti pidän lähes kaikkia aatteita ja ismejä huonona asiana, koska useimmiten ne sumentavat ihmisten jo valmiiksi heikohkoa arvostelukykyä entisestään. En siis kai ole mitenkään objektiivinen asian suhteen.
Etkö sinä juuri tässä itsekkin myönnä, että se aate itsessään ei tee asioita, vaan ne jotka käyttää sitä toteuttaakseen omia mielihalujaan? Totta on toki, että aatteita ja ismejä käytetään sen oman asian tukena. Toki on varmasti olemassa suoraan "pahoja" aatteita ja ismejä, niitä ei vain vielä ole minulle tullut valtavirrassa vastaan. Sekin on sitten täysin subjektiivista että mikä on kenenkin mielestä se paha. Jollekkin toiselle se paha ei ole sama kuin toiselle. Varsinkin poliittiset aatteet ovat kuitenkin osa demokratiaa, ne eivät suoranaisesti ole pahoja, jos ne on julkisessa tiedossa. Ovat ikäänkuin salonkikelpoistettuja äärilaitoja ja vähemmän äärilaitoja. Ihan turhaan siis näistä kaivetaan jotain lyömäaseita ja yritetään saada aikaan ajatusmalli että jokin poliittinen aate olisi parempi kuin toinen. Mutta se on sitä nykyaikaa, että jos et kuulu meidän joukkoon, niin yritetään se teidän joukko saada näyttämään paskalta ja loata koko aate, ennemmin kuin puututtaisiin niihin todellisiin epäkohtiin. Pelataan mielikuvilla, vaikka samaan aikaan väitetään niiden toisten pelaavan mielikuvilla.
 
No mä en ihan jaa käsitystäsi. Kyllä Clintonin epäsuosion syistä on juttuja ollut, jos on halunnut lukea.

Itse viittasin lähinnä TV-uutisiin. Niitä seurasin aktiivisesti puoluekokousten aikaan. Demokraattien puoluekokouksessa kyti todella vahva protestimieliala mutta Pöntisen raporteissa se oli vain pieni sivumaininta. Silloin ei ole ihme, jos suomalaisille ei aukea, miksei Hillarysta pidetä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Saksalaisilla ei ole muuten mitään varaa neuvoa ketään, niin kauan kun heillä on vallassa Merkel, joka on toisen maailmansodan jälkeen tuhoisin eurooppalainen hallitsija. Merkel on idiootti ja hirvitys, joka on saanut koko mantereen asiat sekaisin.

Merkel on onnistunut siinä missä Hitler epäonnistui eli tuhoamaan Euroopan.
Ettet nyt vähän ylireagoisi siihen kun näit kerran neekerin kadulla?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
CNN seuraillut viikonlopun aikana ja Trumpilla näyttäisi olevan momentumi. Arvioni mukaan HRC on edelleen suosikki, mutta enää Trumpin voittoa ei voisi pitää yllätyksenä. Kannatuslukujen ero on jo virhemarginaalin sisällä.

Onhan amerikaanoilla ainutkertainen tilaisuus näpäyttää wanhan vallan poliitikkoja ja nostaa sirkuspelle (viittaan markkinoin osaamiseen, mitään muuta ei sitten osaakaan) presidentiksi.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse viittasin lähinnä TV-uutisiin. Niitä seurasin aktiivisesti puoluekokousten aikaan. Demokraattien puoluekokouksessa kyti todella vahva protestimieliala mutta Pöntisen raporteissa se oli vain pieni sivumaininta. Silloin ei ole ihme, jos suomalaisille ei aukea, miksei Hillarysta pidetä.

Ylen nettisivuilla on ollut aiheesta hyvinkin kattavia juttuja koko vaalikamppailun ajan, mutta ymmärrän tietysti ettei hyvää foliohattuteoriaa sovi faktoilla pilata.

Muutenkin näkisin että että Clintonin epäsuosio on suomalaisittain vaikeasti ymmärrettävissä ihan ilman Pöntistäkin. Vaikka suomalaiset valittavat mielellään eliitin vallasta, on meillä totuttu arvostamaan poliitikoissa kokemusta ja asiantuntemusta so. Clintonin vahvoja puolia. Suhde politiikkaan on meillä muutenkin toinen kuin Yhdysvalloissa, yhteiskunnan muista eroista ja julkkiskulttuurista nyt puhumattakaan. Vaikka populismi on tullut muotiin meilläkin, on minun äärimmäisen vaikea kuvitella että joku Trumpin kaltainen hahmo voisi kerätä Suomessa suuren poliittisen suosion. Tätä on äärimmäisen vaikea kuvitella jo siksikin, että en usko että joku Trumpin kaltainen hahmo voisi ylipäätään olla yhteiskunnassamme mahdollinen.

Eli eiköhän tässä pohjimmiltaan vaikuta ihan arkiset syyt, Hillary on meikäläisittäin astetta normaalimpi ja tutumpi hahmo eivätkä kaikki tietysti edes seuraa Usa:n politiikkaa niin tarkasti että muistaisivat missä kaikessa hänkin on jo ehtinyt olla mukana.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Itse viittasin lähinnä TV-uutisiin. Niitä seurasin aktiivisesti puoluekokousten aikaan. Demokraattien puoluekokouksessa kyti todella vahva protestimieliala mutta Pöntisen raporteissa se oli vain pieni sivumaininta. Silloin ei ole ihme, jos suomalaisille ei aukea, miksei Hillarysta pidetä.

Kirjoittelijalle pitää nostaa hattua, koska jaksaa koko päivän syöttää tänne propagandaansa. Itse seuraan monia kansainvälisiä medioita ja niin varmaan tekee moni muukin. Siten on perusteetonta yleistää - eli ihmetellä, miksei suomalaisille aukea se ja se. Tuskin valtaosalle suomalaisille on auennut Venäjän politiikkakaan. Toisaalta Venäjästä ei juurikaan puolueetonta kuvaa uutisten (niin kotimaan kuin ulkomaiden) osalta saa. Pitäisi itse asua ja kokea se tyytymättömyys Putinin hallintoa kohtaan.
 
Ylen nettisivuilla on ollut aiheesta hyvinkin kattavia juttuja koko vaalikamppailun ajan

Pystytkö laittamaan tästä muutaman esimerkin?

Vaikka populismi on tullut muotiin meilläkin, on minun äärimmäisen vaikea kuvitella että joku Trumpin kaltainen hahmo voisi kerätä Suomessa suuren poliittisen suosion.

Pystytkö kuvittelemaan, että Suomessa voisi kerätä suuren suosion joku populisti, joka vaatii esim. maksutonta ylipistokoulutusta ja laadukasta julkista terveydenhuoltoa kuten Bernie Sanders? Vai onko esim. maksuttoman yliopistokoulutuksen vaatiminen mielestäsi niin järjetöntä populismia, ettei moista Suomessa kukaan lähtisi edes ehdottamaan.

Eli eiköhän tässä pohjimmiltaan vaikuta ihan arkiset syyt, Hillary on meikäläisittäin astetta normaalimpi ja tutumpi hahmo eivätkä kaikki tietysti edes seuraa Usa:n politiikkaa niin tarkasti että muistaisivat missä kaikessa hänkin on jo ehtinyt olla mukana.

USA:ssa on suuri määrä Bernie Sandersin kannattajia, joita närästää se, miten demokraattien puoluejohto vehkeili Sandersiä vastaan ja miten Hillaryn analyysi tästä vehkeilystä oli "helvetin hyvää duunia". Näitä ihmisiä närästää se, että Clintonit laskuttavat valtavia summia puheista, joissa kertoillaan manipisnesmiehille jotain ihan muuta kuin julkisuudessa tavalliselle kansalle.

Ja sinun analyysisi on, että näiden ihmisten antipatiat Hillarya kohtaan johtuvat siitä, että he eivät arvosta rehellisyyttä. Silloin voidaan minusta todeta, että käsityksesi sanan "rehellisyys" merkityksestä on vähintäänkin mielenkiintoinen.

Kirjoittelijalle pitää nostaa hattua, koska jaksaa koko päivän syöttää tänne propagandaansa. Itse seuraan monia kansainvälisiä medioita ja niin varmaan tekee moni muukin.

No onko sinulle auennut, miksei Hillarysta pidetä? Vai kuulutko siihen laajaan suomalaisten joukkoon, joka ihmettelee, että mikä ihme siinä on kun kisa on noinkin tiukka. Viimeksi eilen täällä nimimerkki Jyyd kyseli, että selittäkää nyt joku, mikä siinä Hillaryssa mättää. Suomalaista mediaa seuraamalla Hillary-antipatioiden syistä on erittäin vaikea päästä perille, vähän kuten Brexitin suosion syistäkin oli.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Pystytkö laittamaan tästä muutaman esimerkin?
No onko sinulle auennut, miksei Hillarysta pidetä? Vai kuulutko siihen laajaan suomalaisten joukkoon, joka ihmettelee, että mikä ihme siinä on kun kisa on noinkin tiukka. Viimeksi eilen täällä nimimerkki Jyyd kyseli, että selittäkää nyt joku, mikä siinä Hillaryssa mättää.

Tiukkaan kisaan on monia syitä, ei pitämättömyys Hillarysta ole se ainoa syy. Taloustilanne, Trumpin kannattajien (kouluttamattomat keski-ikäiset) esiinmarssi (vrt. jytky täällä Suomessa), emailpaljastukset. Onhan näitä syitä. Vaihdan nuo kaikki yhteen syyhyn, miksi Trump olisi parempi presidentti kuin Clinton? Anna minulle syy äänestää Donaldia (noin leikisti). Onneksi Hillaryn suosio on lähtenyt uuteen nousuun, pari päivää ennen vaaleja. EDIT: Ai niin NYT.comin linkki siihen, että latinot ovat lähtemässä liikkeelle.
 
Vaihdan nuo kaikki yhteen syyhyn, miksi Trump olisi parempi presidentti kuin Clinton?

Miksi sinä kyselet minulta tuollaisia. Olen aika monta kertaa sen todennut tässä ketjussa, että en todellakaan kannata Trumpia presidentiksi.

Tiukkaan kisaan on monia syitä, ei pitämättömyys Hillarysta ole se ainoa syy. Taloustilanne, Trumpin kannattajien (kouluttamattomat keski-ikäiset) esiinmarssi (vrt. jytky täällä Suomessa), emailpaljastukset.

Onko Hillaryn omissa toimissa mielestäsi ollut mitään vikaa? Vai kuulutko siihen tätä ketjua dominoivaan koulukuntaan, jonka mukaan syy Hillary-antipatioihin on aina jossain muualla kuin Hillaryssa itsessään
 
Viimeksi muokattu:

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Miksi sinä kyselet minulta tuollaisia. Olen aika monta kertaa sen todennut tässä ketjussa, että en todellakaan kannata Trumpia presidentiksi.

Onko Hillaryn omissa toimissa mielestäsi ollut mitään vikaa? Vai kuulutko siihen tätä ketjua dominoivaan koulukuntaan, jonka mukaan vika Hillary-antipatioihin on aina jossain muualla kuin Hillaryssa itsessään

Jokaisessa meissä on vikansa. Jokainen meistä vastaa virheistään itse. Hillary on tehnyt väärin mm. emailiasiassa ja hän sai siitä moitteet. Hän on virheensä myöntänyt ja ottaa vastaan kaiken paskan, mitä kannetaan. Media kuitenkin niin meillä kuin muualla ristiinnaulitsee, ennen kuin tuomitsee. Se, että Hillary on joskus toiminut väärin (ja tulee vielä toimimaan), ei tee hänestä huonoa presidenttiä. USA:ssa on jo yksi umpikiero-surkimus ollut (GWB), niin eiköhän kansa / maailma kestä myös Hillaryn. Toivottavasti hänestä tulee presidentti. Toivon sitä todella.
 
Hillary on tehnyt väärin mm. emailiasiassa ja hän sai siitä moitteet. Hän on virheensä myöntänyt ja ottaa vastaan kaiken paskan, mitä kannetaan.

Pidätkö sitä ongelmallisena, että Hillaryn mielestä puolueen sääntöjen rikkominen toisen esivaaliehdokkaan vastaisessa kampanjassa on "helvetin hyvää duunia"? Entä sitä, että Hillary kertoilee pankkiireille vapaakauppakannoistaan jotain ihan muuta kuin meille tavan pulliaisille?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Pidätkö sitä ongelmallisena, että Hillaryn mielestä puolueen sääntöjen rikkominen toisen esivaaliehdokkaan vastaisessa kampanjassa on "helvetin hyvää duunia"? Entä sitä, että Hillary kertoilee pankkiireille vapaakauppakannoistaan jotain ihan muuta kuin meille tavan pulliaisille?

Jätin viulun autoon. Käyn hakemassa. Pidän tietenkin, mutta näille asioille on omat reittinsä eli proseduurinsa. Täällä siitä jankkaaminen tuskin heilauttaa Hillaryn tulevaa asemaa USA:n presidenttinä. Tuosta morkkaamisesta yksi ihminen kantoi vastuunsa (Demokraattien kansallisen komitean entinen puheenjohtaja). Totuus on se, että toiset saavat tehdä enemmän kuin toiset. Niin täällä Suomessa kuin muualla. Buhuu, josset voi elää sen asian kanssa.
 
Täällä kannatan Trumppia vain koska se tuntuu olevan monen mielestä niin mahdoton ja maailmanräjäyttävä asia jos Trump voittaisi.

Mitä mieltä sinä noin harvinaisena Trumpin kannattajana olet hänen "make America great again" -sloganistaan? Osaatko sinä kertoa, milloin Amerikasta tuli suuri, ja milloin se lakkasi olemasta suuri? Dana-seiskaseiskaltahan emme ymmärrettävistä syistä saaneet tähän muuta vastausta kuin "googleta ite". Jos itse yritän hänen rustaamaansa kiemurtelua tulkita, vaikuttaa siltä, että hänen mielestään USA on suuri silloin, kun BKT:n kasvu on vähintäänkin hyvällä tasolla. Eli Amerikka oli suuri esim. vuonna 1955, kun busseissa oli neekereille omat paikat, homot olivat enimmäkseen tiiviisti kaapissa ja akat osasivat vielä pitää turpansa kiinni. Mutta vuonna 2009 USA ei ollut suuri, koska BKT oli pienempi kuin vuonna 2006.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuitenkin, jos otat BKT/capita suuruuden mitaksi, on ihan selvä että suuruus on absoluuttinen suure. Bush jätti jälkeensä valtavan suuren talouden tässä mielessä, niin suuren ettei sellaista ollut ennen hänen aikaansa nähty. Paljon suuremman kuin Clinton jätti jälkeensä. Tällaisessa tarkastelussa ei tietysti ole mitään mieltä, sillä ei presidentillä ole niin suurta valtaa talouteen ja niin kauan kuin nouseva trendi BKT:n osalta jatkuu, kaikki myöhemmin tulleet presidentit jättävät edeltäjiänsä suuremman valtion jälkeensä.
Tavallaan samaa mieltä, tavallaan eri mieltä. Vuoden 2000 ja 2008 tilannetta ei voi suoraan verrata toisiinsa, koska odotus on sillä välillä talous on kasvanut pari prosenttia vuodessa Lähtötilanne vaikuttaa suuresti odotusarvoon lopputuloksesta. Siinä mielessä suure ei ole absoluuttinen, vaan suhteellinen. Sen takia kuvaaja usein esitetään suhteessa logaritmiin:
https://aneconomicsense.files.wordp...per-capita-growth-1870-2011-in-logarithms.png
Tuntui vain tämä suuruusvertailusi ylipäänsä hieman keinotekoiselta ja tarkoitushakuiselta, ja etenkin jos verrataan Bill Clintoniin, on aika paksua laittaa finanssikriisi Bushin piikkiin kun Clinton itse kumosi Glass-Steagal-lain (joskin republikaanien aloitteesta).
En minä mitään vertailua ole esittänyt ja siitä olen samaa mieltä, että finanssikriisi ei Bushin vika sinänsä ollut.

90-luvun alussa GPD PC tippui, joten USA ei enää ollut niin suuri kun se oli ollut sitä vuonna aikaisemmin. Niinpä Clinton pystyi perustellusti sanomaan, että palauttaa suuruudeen.
En jaksa kaivaa että missä vaiheessa vuotta Bill jälkimmäisen lausunnon antoi, mutta finanssikriisin myötä GDP PC taas tippui, joten USA ei taaskaan ollut niin suuri kun se oli ennen kriiisiä ollut.

Poliittisessa retoriikassa saattaa joskus olla hienoista markkinahenkisyyttä mukana, eivätkä ne ole tieteelliseen tutkimukseen verrattavia pyrkimyksiä absoluuttiseen totuuteen.
edit: Pointtina siis, että Clintonien lausunnot nyt eivät vain tuon esittämäsikään perusteella ihan synkassa ole. Hillary toteaa 2016, että:

"Don't let anyone ever tell you that this country isn't great, that somehow we need to make it great again. Because this right now is the greatest country on Earth."

Eikö USA ollut Bushin lopetettua maailman suurin valtio BKT/capita mitattuna (eihän se sitä ole kyllä nytkään, sopivampaa tässä lienisi käyttää pelkkää BKT:tä)? Tuolloin kuitenkin oli syytä tehdä "amerikasta suuri".
Tässä olet oikeassa. GDP PC:ssä maa ei ole suurin maailmassa. Kuitenkin GDP PC:ssä maa oli 2016 suurempi kuin mitä se oli koskaan ollut.
Se että jos Hillary käyttää GDP:tä asian mittaamiseen on hänen asiansa, mutta minusta sellainen argumentaatio on löysää, sillä GDP:ssä USA on ollut maailman isoin vuosikymmenet. Tässä kiusallisesti paljastuu, että minä en ole Hillary.

Ensimmäiset lausunnot olivat Billin ja toiset ovat Hillaryn, joten heillä on täysi oikeus eri mittareita käyttää niinkin tulkinnallisen mittarin kuin suuruuden mittaamiseen. Hillary voi käyttää GDP:tä. Voi olla Billkin käyttää, vaikka minä en sitä niin hyvänä pidäkään.
 
Viimeksi muokattu:

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Pystytkö laittamaan tästä muutaman esimerkin?

Mielestäni tekisit palveluksen itsellesi ja uskottavuudellesi keskustelijana hakemalla materiaalin ihan itse, mutta laitetaan nyt yksi ihan tuore esimerkki: Amerikka valitsee kahden vihatun ihmisen välillä.

Ja linkki siis Ylen sivuille.

Pystytkö kuvittelemaan, että Suomessa voisi kerätä suuren suosion joku populisti, joka vaatii esim. maksutonta ylipistokoulutusta ja laadukasta julkista terveydenhuoltoa kuten Bernie Sanders?

Ja mitenköhän tämä liittyi väitteeseeni Trumpin kaltaisen hahmon mahdottomuudesta Suomessa?

Sandersin radikaalisuus Jenkki - perspektiivistä on toki asia jota on Suomesta käsin vaikea käsittää.

USA:ssa on suuri määrä Bernie Sandersin kannattajia, joita närästää se, miten demokraattien puoluejohto vehkeili Sandersiä vastaan ja miten Hillaryn analyysi tästä vehkeilystä oli "helvetin hyvää duunia". Näitä ihmisiä närästää se, että Clintonit laskuttavat valtavia summia puheista, joissa kertoillaan manipisnesmiehille jotain ihan muuta kuin julkisuudessa tavalliselle kansalle.

Ja sinun analyysisi on, että näiden ihmisten antipatiat Hillarya kohtaan johtuvat siitä, että he eivät arvosta rehellisyyttä. Silloin voidaan minusta todeta, että käsityksesi sanan "rehellisyys" merkityksestä on vähintäänkin mielenkiintoinen.

Myös tässä kohdin jää nyt erittäin epäselväksi se, millä tavoin kirjoituksesi liittyy minulta lainaamaasi tekstiin. En kirjoituksessani ottanut kantaa mihinkään yksittäiseen asiaan vaan siihen miltä Hillary suomalaisesta näkökulmasta näyttää.

Vähemmän paatosta ja selkeämpää tekstiä, kiitos.
 
90-luvun alussa GPD PC tippui, joten USA ei enää ollut niin suuri kun se oli ollut sitä vuonna aikaisemmin. Niinpä Clinton pystyi perustellusti sanomaan, että palauttaa suuruudeen.

Onko siis niin, että USA on suuri aina silloin, kun BKT on suurempi kuin edellisenä vuonna? Ja USA ei ole suuri silloin, kun BKT ei ole suurempi kuin edellisenä vuonna? Vai pitääkö BKT:n tippua kaksi vuotta putkeen, jotta USA:n suuruus loppuu? Ja riittääkö sen suuruuden palauttamiseen yksi vuosi BKT:n nousua, vai pitääkö niitä olla useampia?

Sen me nyt ainakin tiedämme, että jossain vaiheessa ennen vuotta 1991 USA on mielestäsi ollut suuri. Milloin tuo suuruus alkoi ja loppuiko se juuri silloin vuonna 1991?

No, vastaushan on taas luultavasti "googleta ite".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös