Yhdysvaltain presidentinvaalit 2016

  • 391 630
  • 3 327

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ajatuksena - voiko Panama papereiden paljastuksella olla mitään vaikutusta Yhdysvaltojen käynnissä oleviin presidentin vaaleihin? Sandershan on ymmärrykseni mukaan vastustanut veroparatiisien hyväksikäyttöä ja käynyt keskustelua aiheesta jo vuosia.

Toisaalta voidaan myös ajatella, että kohu tulee liian varhain ja jos joukossa ei ole merkittäviä jenkkejä niin kohulla on vieläkin vähemmän vaikutusta vaalitaistoon. Tähän mennessä Panama papereiden joukossa ei taida olla ainoatakaan merkittävää jenkkiä, mikä ei tietty todista mistään mihinkään suuntaan. Kyllä sielläkin vastaavat hommat osataan, kenties paljon paremmin mitä Suomessa. (Joskin tarvekin voi olla vähäisempi).

vlad
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Ajatuksena - voiko Panama papereiden paljastuksella olla mitään vaikutusta Yhdysvaltojen käynnissä oleviin presidentin vaaleihin? Sandershan on ymmärrykseni mukaan vastustanut veroparatiisien hyväksikäyttöä ja käynyt keskustelua aiheesta jo vuosia.

Toisaalta voidaan myös ajatella, että kohu tulee liian varhain ja jos joukossa ei ole merkittäviä jenkkejä niin kohulla on vieläkin vähemmän vaikutusta vaalitaistoon. Tähän mennessä Panama papereiden joukossa ei taida olla ainoatakaan merkittävää jenkkiä, mikä ei tietty todista mistään mihinkään suuntaan. Kyllä sielläkin vastaavat hommat osataan, kenties paljon paremmin mitä Suomessa. (Joskin tarvekin voi olla vähäisempi).

vlad

Arvon vlad, ohessa linkkiä asiaa käsittelevään kirjoitukseen. Ilmeisesti yhtään merkittävää US-poliitikkoa ei ole vielä narahtanut.

Americans show up in the Panama Papers, too | McClatchy DC
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Wisconsinin tulos tarkoittaa molemmissa leireissä vaalitaistelun pitkittymistä. Republikaaneilla tässä kylvetään katastrofin siementä, on vaikea nähdä heidän voittavan varsinaisessa vaalissa mikäli kaikki Trumpin äänestäjät, tai vaikka core 25% ajetaan puolueesta ulos.

Tuloksessa varmasti vaikuttivat Trumpin lausumat abortista ydinaseisiin, yhdistettynä valtavaan anti-Trump myllytykseen esim. puheradioissa.
Cruz pystyi purjehtimaan tutkan alla kaikista heikkouksista huolimatta.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Arvon Klose16; Wisconsinissa Cruz löi Trumpin pahanpäiväisesti 48,3 - 35,1. Kasich oli taas kaukana hännillä eikä hänellä ole kuin hajaääniä laskettavanaan. Olen jo edellä verrannut republikaanien konvention muuttumista vuoden 1912 konvention toistoksi.

On totta, että GOP-Superpacit käyttivät noin kaksi miljoonaa taalaa negatiiviseen Anti-Trump -mainontaan, mikä on uskomaton määrä yhdessä osavaltiossa käytettäväksi. Yhtä kaikki: kukaan GOP-ehdokkaista ei tule saamaan enemmistöä ennen konventiota, mutta uskaltaako Good Old Party dumpata Trumpin, jos hän saisi esimerkiksi 1.100 delegaattia. Epäilen.

2016 Election Center – Presidential Primaries and Caucuses – 2016 Election Center – CNNPolitics.com
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Arvon Klose16; Wisconsinissa Cruz löi Trumpin pahanpäiväisesti 48,3 - 35,1. Kasich oli taas kaukana hännillä eikä hänellä ole kuin hajaääniä laskettavanaan. Olen jo edellä verrannut republikaanien konvention muuttumista vuoden 1912 konvention toistoksi.

Jos kukaan ei saa enemmistöä, tulee Clevelandistä sellainen ilotulitus ettei tosikaan... Eipä olisi voinut sattua paremmalle puolueelle kuin hullu-republikaaneille! New York on demokraattien kohdalla melkoisen ratkaiseva ja siitä seuraavat isot osavaltiot - Clintonille on povattu näistä hyviä tuloksia, mutta Sandersin kampanja on ihmeen sitkeä. Nämä eivät selvästikään ole mitkään normivaalit.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Clintonille on povattu näistä hyviä tuloksia, mutta Sandersin kampanja on ihmeen sitkeä.
Clinton ei ole voittanut Arizonan jälkeen osavaltion osavaltiota, Sanders on voittanut 8 viimeisestä 9:stä. New Yorkissa Clintonin 48% johto on typistynyt jo alle 10%iin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Clinton ei ole voittanut Arizonan jälkeen osavaltion osavaltiota, Sanders on voittanut 8 viimeisestä 9:stä. New Yorkissa Clintonin 48% johto on typistynyt jo alle 10%iin.

Jep, itse toivon kyllä Clintonin voittoa - hänestä jo tiedetään kaikki mahdollinen ja ennen kaikkea mahdoton paha, mutta republikaanien sonnanheittokoneistoa ei olla koskaan kohdistettu Sandersiin. Jos näin joskus kävisi niin luulen, että huomattava määrä amerikkalaisäänestäjistä ajattelisi, että Sanders on jonkin verran enemmän vasemmalla kuin Mao ja voittaessaan tulisi leikkaamaan kaikkien keskituloisten kurkut...
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Jep, itse toivon kyllä Clintonin voittoa - hänestä jo tiedetään kaikki mahdollinen ja ennen kaikkea mahdoton paha, mutta republikaanien sonnanheittokoneistoa ei olla koskaan kohdistettu Sandersiin. Jos näin joskus kävisi niin luulen, että huomattava määrä amerikkalaisäänestäjistä ajattelisi, että Sanders on jonkin verran enemmän vasemmalla kuin Mao ja voittaessaan tulisi leikkaamaan kaikkien keskituloisten kurkut...
Mulle taas Clinton sitä samaa massaa kuin koko establishment. Pienten muutosten kiva marionetti ja ison rahan ohjaama tuuliviiri. Se on oikeastaan ihan sama kumpi voittaa demokraattien ehdokkuuden siinä mielessä että ne tietyt äänestäjät saadaan kyllä uskomaan aivan mitä tahansa...
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Arvon Klose16; Wisconsinissa Cruz löi Trumpin pahanpäiväisesti 48,3 - 35,1.

Tässä vaikutti ilmeisesti myös 80% hyväksytyn Walkerin tylytys, taktiikka joka on toiminut yleisesti hyvin mutta ei Wisconsinissa.

Yhtä kaikki: kukaan GOP-ehdokkaista ei tule saamaan enemmistöä ennen konventiota, mutta uskaltaako Good Old Party dumpata Trumpin, jos hän saisi esimerkiksi 1.100 delegaattia. Epäilen.

Jotkut ovat arvioineet että pääsisi nyt 1200 delegaattiin. Ns. avoimia delegaatteja on joka tapauksessa reilut sata kappaletta. Virhemarginaali joka tapauksessa meni pieneksi, ratkaistaan tämä kokouksessa tai ei.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Wisconsinin delegaatit:

REB Trump 6, Cruz 36
DEM Clinton 38, Sanders 48

Kokonaistilanne

REB Trump 758 (759), Cruz 505 (514), Kasich 144
DEM Clinton 1 302 (1 776), Sanders 1 088 (1 120)

Kävin lisäksi läpi jo käydyt osavaltiot vapautettujen republikaanidelegaattien osalta. Monissa osavaltiossa pois jättäytyvistä delegaateista tulee vapaita, jolloin he saavat äänestää konventiossa mielensä mukaan. Toisissa vapaaksi pääsee vain jos pledgattu ehdokas heidät nimenomaisesti vapauttaa. Joissain taas delegaatteja jaetaan uudelleen vielä mukana oleville ehdokkaille ja osasta ei ole tietoa. Laskin, että tällä hetkellä pois jääneiltä ehdokkailta on jäänyt tasan sata vapaata delegaattia. Lisäksi Kasichilta vapautuisi tällä hetkellä 48 delegaattia, jos hän jää pois ennen konventiota. Joissain osavaltioissa myös jaetaan suoraan vapaita delegaatteja. Näitä on tällä hetkellä 27. Kymmenen heistä on ilmoittanut kantansa ja 9 kannattaa Cruzia, 1 Trumpia. Jotenkin luulisi delegaattien muutenkin olevan nuivia Trumpille, kun varmaan isolta osin lienevät puolueen paikallisten valtakoneistojen jäseniä. Cruz saattaa siis saada konventioon tuollaisen n. yhden "Floridan" boostin muilta ehdokkailta vapautuvista delegaateista.

Seuraavaksi sitten lauantaina esivaalit demokraateilla Wyomingissa. USAn väkiluvultaan pienimmässä osavaltiossa on jaossa hulppeat 14 delegaattia. New Yorkia odotellessa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Aika mielenkiintoista analyysia jälleen eri medioissa republikaanien kisasta. PredictWisen analyytikkojen mukaan Trumpin valinnalle on enää noin 50% todennäköisyys, kun se tammikuussa oli noin 80%. Vähän samaa rataa menevät muutkin ennusteet.

Taustalla on epävarmuus siitä, pystyykö Trump lopulta kuitenkaan ottamaan esivaaleissa tarvittavaa delegaatti-enemmistöä ennen puoluekokousta - ja jos tuonne asti venyy, niin Trumpin mahdollisuudet laskevat.

“There is a growing consensus that Trump’s best chance to win the nomination may have come and gone,” said Saul Anuzis, a former Michigan GOP chairman who is supporting Cruz. “The path for getting to 1,237 before the convention is very limited for everybody now.”

Read more: http://www.politico.com/story/2016/04/donald-trump-wisconsin-loss-221617#ixzz4589bGF00
Follow us: @politico on Twitter | Politico on Facebook

Mutta toki on todettava niinkin päin, että monen mielestä Trumpi asema on vielä ylivoimaisesti vahvin, joskin laskenut.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tässä on herännyt sellainen kauhujen skenaario, että päävaalissa vastaehdokkaina olisivat Valehtelija-Ted ja Valehtelija-Hillary. Korruptoituneisuuden määrää tarvinne mainitakaan. Huh huh.

Tokihan varsinaisesta vaalista(kin) on tulossa karnevaali kävi mitä vaan, mutta tuossa kohtaa olisi ainakin itsellä hankalaa valita puolta.
Vaikka isis tekisikin mieli mattopommittaa.
 

Morgoth

Jäsen
PredictWisen analyytikkojen mukaan Trumpin valinnalle on enää noin 50% todennäköisyys, kun se tammikuussa oli noin 80%. Vähän samaa rataa menevät muutkin ennusteet.

Itselläni on epäilys, että Cruz lopulta voittaa ehdokkuuden. Se toki tapahtuu vasta puoluekokouksen jälkeen. Mikäli ensimmäisellä äänestyskierroksella Trump ei voita niin sen jälkeen Cruz on todella vahvoilla. Hänen kampanjansa on osannut ilmeisesti pelata tuon "likaisen pelin" paremmin ja kun delegaatit saavat äänestää vapaasti niin Cruzin kannattajia lieneekin enemmän kuin Trumpin.

Jos näin todella käy niin mielenkiintoista nähdä mitä Cruzista kirjoitetaan täällä meillä. Kaikki huomiohan ollut Trumpissa. Mielenkiintoista myös, että Clinton leireistä on jo hyökätty Trumpia vastaan jo paljon, vaikka Trumpia vastaan Clinton on selkeämpi suosikki kuin Cruzia. Kai tässä vielä voi käydä niinkin, että Ted Cruzista tulee presidentti hieman huomaamatta.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tässä on herännyt sellainen kauhujen skenaario, että päävaalissa vastaehdokkaina olisivat Valehtelija-Ted ja Valehtelija-Hillary. Korruptoituneisuuden määrää tarvinne mainitakaan. Huh huh.
...

Newt Ginrich nosti tuossa taannoin esille mielenkiintoisen näkökulman siitä, että Trumpin ehdokkuus on "normalisoinut" Ted Cruzin.

Tämä on erittäin mielenkiintoista pohdintaa, sillä normaalissa esivaalitilanteessa uskispiirien ehdokas ei varmaan kovin pitkälle pötkisi.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Newt Ginrich nosti tuossa taannoin esille mielenkiintoisen näkökulman siitä, että Trumpin ehdokkuus on "normalisoinut" Ted Cruzin.

Tämä on erittäin mielenkiintoista pohdintaa, sillä normaalissa esivaalitilanteessa uskispiirien ehdokas ei varmaan kovin pitkälle pötkisi.

Niin ja se on osoittanut päivänvalossa establishmentin korruption. Heh.
Tämä kaikki ikävä kyllä petaa vaaleja yhdelle maailman likaisimmista poliitikoista ja tekisi esim. vaaliväittelyistäkin katselukelvottomia.

Jossain oli muuten heittona Gingrichin varapresidenttiys Trumpille. Mene ja tiedä. Mutta ehkä paras sauma olisi ollut Kasich, niin suosion kuin niiden delegaattien kannalta, mutta tuo ei kyllä taida toteutua.

Mitä tulee tyhmään mediaan ja Cruziin, niin selvähän se on että kaverin uskottavuus "mattopommitetaan" ennen vaalipäivää ~nolliin. Tai Trump tekee sen jo yksinään.

Taitaa olla niin että molempien puolueiden yhteiset intressit ovat tässä liian vahvasti pelissä. Trump voisi olla viimeinen mahdollisuus muutokseen ilman suurempaa väkivaltaa, voi olla että jatkossa mennään kasvavien mellakoiden kautta. Niistä kun on jo osviittaa Obamankin ajalta.
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Tämä kaikki ikävä kyllä petaa vaaleja yhdelle maailman likaisimmista poliitikoista ja tekisi esim. vaaliväittelyistäkin katselukelvottomia.
...

Kaikki taitaa olla aika suhteellista. Hillarya voi varmaan syyttää "establishmentin" ehdokkaaksi häntäkin, mutta kun miettii jenkkipolitiikan veijareita viimeiseltä parilta sadalta vuodelta, niin kaukana ollaan todellisista sottapytyistä...

...Mutta ehkä paras sauma olisi ollut Kasich, niin suosion kuin niiden delegaattien kannalta, mutta tuo ei kyllä taida toteutua.

Kasich olisi itse asiassa helvetin hyvä vp-ehdokas kenelle tahansa republikaaniehdokkaalle, koska on moderaatti ja "omistaa" ison swingstaten...tietysti ei ole nainen, eli siitä pieni miinus näin 2010-luvulla, hymiö.

Toistaiseksihan Kasich on kieltänyt ehdottomasti vp-tavoittelut, mutta etenkin jos Cruz voittaa, niin varmasti Tedillä on suorastaan himo saada Kasich kyytiin.
 

BaronFIN

Jäsen
Aika tiukkaa Trumpilla. Jos kaveri vie mm. Floridan, Illinoisin, New Yorkin ja Californian eikä tule valituksi ehdokkaaksi, niin hellurei Biblezonen valtaa tuossa maassa.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Kaikki taitaa olla aika suhteellista. Hillarya voi varmaan syyttää "establishmentin" ehdokkaaksi häntäkin, mutta kun miettii jenkkipolitiikan veijareita viimeiseltä parilta sadalta vuodelta, niin kaukana ollaan todellisista sottapytyistä...

Heh, no ei kyllä olla. Clintonillahan on uskomaton historia skandaaleja ja korruptiota, tästä on aineistoa vaikka millä mitalla. Mutta kun on nainen...
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Aika tiukkaa Trumpilla. Jos kaveri vie mm. Floridan, Illinoisin, New Yorkin ja Californian eikä tule valituksi ehdokkaaksi, niin hellurei Biblezonen valtaa tuossa maassa.

Uskovaiset ovat äänestäneet paljon myös Trumpia, osin enitenkin, joten sikäli kuvio on vieläkin mielenkiintoisempi. Kyllähän tämä osoittaa ennenkaikkea sen miten syvään juurtunut poliittinen valta Amerikassa on.

Se on jo selvä että Trump ei mahdollista häviötä puoluekokouksessa ota maltillisesti ennen eikä jälkeen, enkä näe häntä tukemassa Lyin`-Tediä... heh. Cruz voittanee presidenttiyden vain satumaisen onnen avulla, tämä voisi liittyä lähinnä häviäjä-Hillaryyn tavalla tai toisella. Tai varmaan paras sauma olisi massiivinen terrori-isku vaaliviikolla.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Aika tiukkaa Trumpilla. Jos kaveri vie mm. Floridan, Illinoisin, New Yorkin ja Californian eikä tule valituksi ehdokkaaksi, niin hellurei Biblezonen valtaa tuossa maassa.

Uskovaiset ovat äänestäneet paljon myös Trumpia, osin enitenkin, joten sikäli kuvio on vieläkin mielenkiintoisempi. Kyllähän tämä osoittaa ennenkaikkea sen miten syvään juurtunut poliittinen valta Amerikassa on.

Se on jo selvä että Trump ei mahdollista häviötä puoluekokouksessa ota maltillisesti ennen eikä jälkeen, enkä näe häntä tukemassa Tediä... heh. Cruz voittanee presidenttiyden vain satumaisen onnen avulla, tämä voisi liittyä lähinnä häviäjä-Hillaryyn tavalla tai toisella. Tai varmaan paras sauma olisi massiivinen terrori-isku vaaliviikolla.


Vaikka Trump on voittanut isoja osavaltioita, niin jos häntä verrataan vaikka Bush juniorin murskaavaan tahtiin 2000 esivaaleissa, niin Trump näyttäytyy suorastaan heikkona kandidaattina. Näissä esivaaleissa republikaanit eivät ole saaneet jengiä yhdistävää ehdokasta ja alkaa näyttää siltä, ettei sellaista tulekaan.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Vaikka Trump on voittanut isoja osavaltioita, niin jos häntä verrataan vaikka Bush juniorin murskaavaan tahtiin 2000 esivaaleissa, niin Trump näyttäytyy suorastaan heikkona kandidaattina. Näissä esivaaleissa republikaanit eivät ole saaneet jengiä yhdistävää ehdokasta ja alkaa näyttää siltä, ettei sellaista tulekaan.

Tämä sekalainen "vahva" ehdokasasettelu osuu GOP:n omaan nilkkaan. Netissä oli kyllä 0,7% tn Romneyn ehdokkuudelle. :D
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Heh, no ei kyllä olla. Clintonillahan on uskomaton historia skandaaleja ja korruptiota, tästä on aineistoa vaikka millä mitalla. Mutta kun on nainen...

Syytteisiin ja tuomioihin johtaneita liittovaltiotason poliitikoita on tuomittu suht vakavistakin rikoksista jo niin paljon, että lista on pitkä kuin nälkävuosi ja ulottuu 1700-1800-luvun taitteeseen. Tähän päälle sitten näitä Nixonin kaltaisia veijareita...

Kyllä Hillary on vielä kaukana näistä, jopa siinä tapauksessa että FOXin rummuttamat rikokset ihmiskuntaa vastaan pitäisivät 100% paikkansa.

Itse olen kyllä harmissani, miten nämä vaalit ovat toistaiseksi menneet. Itse olin taipuvainen kannattamaan jotain republikaaneja nyt kahden Obaman kauden jälkeen, mutta minun suosimani ehdokastyyppi (Kasich, Bush..) ei ole pärjännyt. Tätä nykyä olen taipuvainen kynsin hampain toivomaan Hillaryn voittoa, hän ainakin pitää yllä status quon, joka on parempi kuin neljä vuotta sekavuutta.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Itse olen kyllä harmissani, miten nämä vaalit ovat toistaiseksi menneet. Itse olin taipuvainen kannattamaan jotain republikaaneja nyt kahden Obaman kauden jälkeen, mutta minun suosimani ehdokastyyppi (Kasich, Bush..) ei ole pärjännyt. Tätä nykyä olen taipuvainen kynsin hampain toivomaan Hillaryn voittoa, hän ainakin pitää yllä status quon, joka on parempi kuin neljä vuotta sekavuutta.
Pitkänäköisesti ns. maltillisten republikaanien ystävien tulisi nimenomaan toivoa muutamia todellisia katastrofivaaleja norsuille. Puolueen kehitys on viimeisen 15 vuoden aikana ollut kiihtyvällä tahdilla niin järjenvastaista, että luultavasti vain muutamat todella laihat (merkittävät) vaalit kannustaisivat puoluetta oikaisemaan kurssiaan. Siinä mielessä on suorastaan hykerryttävän erinomainen vaihtoehto, että puolue repii itsensä kappaleiksi Clevelandissa. Se antaisi toivoa, että ehkä vielä joskus USA:ssa olisi kaksi moderneja länsimaisia arvoja edustavaa puoluetta.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Syytteisiin ja tuomioihin johtaneita liittovaltiotason poliitikoita on tuomittu suht vakavistakin rikoksista jo niin paljon, että lista on pitkä kuin nälkävuosi ja ulottuu 1700-1800-luvun taitteeseen. Tähän päälle sitten näitä Nixonin kaltaisia veijareita...

Nixon on kyllä rikollisen aliarvostettu. Uudisti mm. Kiina-politiikan. En puolustele muuten.

Kyllä Hillary on vielä kaukana näistä, jopa siinä tapauksessa että FOXin rummuttamat rikokset ihmiskuntaa vastaan pitäisivät 100% paikkansa.

Itse olen kyllä harmissani, miten nämä vaalit ovat toistaiseksi menneet. Itse olin taipuvainen kannattamaan jotain republikaaneja nyt kahden Obaman kauden jälkeen, mutta minun suosimani ehdokastyyppi (Kasich, Bush..) ei ole pärjännyt. Tätä nykyä olen taipuvainen kynsin hampain toivomaan Hillaryn voittoa, hän ainakin pitää yllä status quon, joka on parempi kuin neljä vuotta sekavuutta.

Kynsin hampain kuulostaa jo fanaattiselta (ehkä tarkoitit pitkin hampain). Imo status quo on helvetin huono ratkaisu kaikille muille paitsi Obamalle ja Hillarylle ja joillekin homoille.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...


Kynsin hampain kuulostaa jo fanaattiselta (ehkä tarkoitit pitkin hampain). Imo status quo on helvetin huono ratkaisu kaikille muille paitsi Obamalle ja Hillarylle ja joillekin homoille.

Kyllä, oli ajatusvirhe, tarkoitin pitkin hampain.

Eurooppalaisena ajattelen tietysti status quota meidän näkövinkkelistämme. Sanders on jo kertonut aikovansa keskittyä sisäpolitiikkaan. Cruz on sekopää, joka kilpailee siitä, että näyttäytyy ylimpänä Israelin ystävänä medioissa. Mä olen itse suhteellisen pro Israel ja ymmärrän vaikean tilanteen, mutta viimeisin asia, mitä nyt maailman kriisipesäkkeet tarvitsevat, on uskonnollinen fanaatikko maailman vaikutusvaltaisimpana ihmisenä. Ja Trumpista ei kukaan tiedä mitään varmaa.

Hillarysta tiedetään, että jatkaa samalla linjalla.

Kasich olisi Suomelle ylivoimaisesti paras vaihtehto (turvatakuita tarjolla ilman NATOn täysjäsenyyttä..), mutta ei taida tulla valituksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös