Yhdys sanat

  • 1 878
  • 19

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Tämä on kyllä melkoisen turha aihe mutta karahtipa tämä seuraava viesti Lukon keskustelupalstalla silmiin niin pahasti, että päätin liittää sen tännekin.

-- clip --

Uusi fani club!

Lukolle pitää saada uusi fani clubi. Sellainen jossa ikä raja olisi 18 v. (ehkä). Ja kaikki hankkisivat fani paidan ja sitten ostettaisiin kaikki fanit samasta istumakatsomosta kausikortit! Lisäksi tekisimme jonkun linja-auto firman kanssa sopimuksen vieraspeli matkoista jotta niistä saataisiin erittäin edullisia! Mikäli saamme tarpeeksi asiasta kiinnostuite alamme neuvottelemaan lukon johdon kanssa yhteistyöstä. Toimintamme olisi tarkoitus aloittaa ensi kauden alusta. Pyydän nyt kaikkia ottamaan kantaa asiaan ja pistetään lukolle uusi parempi fani clubi pystyyn!
<br>

<br>
T: Jamppa
<br>

<br>
Ps. Inga Helimo! Sinua vastaan minulla ei ole mitään mutta tämän hetkistä fani porukkaa vastaan on! Olen heidän kanssa vähän eri aaltopituudella!

joole13 2001-11-29 07:44:11

-- clip --

Siis.. ensin oletin, että kyseinen henkilö on 18 vuotta täyttänyt. Nimimerkki "joole13" antaa taas olettaa aivan muuta. Mutta miksi 13 -vuotias haluaisi fan clubin, jossa ikäraja on 18 v..

Ja nämä yhdys sanat. Tuossa viestissä on yhdeksän yhdyssanaa, joista neljä on kirjoitettu oikein. Onko todella niin, että nykyajan teinit eivät osaa näitä laisinkaan?

Mitä hel vettiä ne niillä äidin kielen tunneilla nykyään tekee?
 
Viimeksi muokattu:

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Murmeli
Onko todella niin, että nykyajan teinit eivät osaa näitä laisinkaan?

Mitä hel vettiä ne niillä äidin kielen tunneilla nykyään tekee?

Näpyttelevät tekstiviestejä?

Näppituntumalla yhdyssanojen kirjoittaminen on ihmisille nykyisin käsittämättömän vaikeaa. Saattaapi vain olla, että näppituntuma on seurausta siitä miten nettiaikakaudella vastaan tulee muiden kuin ammattilaisten kirjoittamaa tekstiä aivan uudessa mittakaavassa.

Siinä mielessä tämä teksti viesti kieli ihmetyttää, että kuvittelisi 160 merkin rajoituksen työntävän sanoja pikemminkin yhteen kuin erilleen.
 

Vesku

Jäsen
Miksi se on niin muodissa kirjoittaa "viime kaudella" ym. samanlaiset päivänselvyydet yhteen? Myös yhdysmerkin ylimääräinen käyttö on suosiossa. "18 vuotta" on oikein sellaisenaan.
 
Viimeksi muokattu:

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Yhdyssanat on käsitteenä helppo, mutta käytäntönä erittäin vaikea asia hahmottaa. Normaalilla aikuisella yhdyssanat luulisi sujuvan. Vaikeimpia yhdyssanoja ovat genetiivialkuiset sanat (omistusmuotoa ilmaiseva, usein n-loppuinen muoto), kuten talonpoika vai talon poika, koirankoppi vai koiran koppi. Muista yhdyssanalajeista luulisi selviävän perinteisillä adjektiivi väliin- tai -kin -testillä. (Pakettiauto - pakettipunainenauto, pakettikinauto)
Teinien yhdyssanataidot pohjautuvat hyvin paljon lopahtaneeseen kiinnostukseen käyttää kieltä oikein. En usko, että Jyrki-tyyliset tv-ohjelmat tai tekstiviestikulttuuri ainakaan parantavat tilannetta. Jos mallit ovat, että kieltä saa lyhennellä, sekoittaa englantiin tms., ei nuori haluakaan oppia tekemään oikein. Kieliopihan sinänsä on hyvin loogista ja järjestelmällistä. Kun sen kerran oppii, sen muistaa lopun ikäänsä.
 

PJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olen syyllinen, myönnän sen. Minulla on ajoittain ongelmia yhdyssanojen kanssa, kuten myös välimerkkien kanssa. Ja joskus sama sana osuu samaan lauseeseen kaksi kertaa, siis toisen kerran (tai ehkä ensimmäisen) turhaan.
Enkä ole edes teini. Go figure.
Mutta jos en ole aivan varma, että "pitikö tähän nyt laittaa pilkku vai ei", niin laitan varmuuden vuoksi. Voi vaikka äidinkieli-ekspertit sitten sitä nussia, jos eivät muuta keksi.
,
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Yhdys sana virheet pomppaavat minunkin silmiini todella inhottavasti. Kirjoituksen laatijan arvostuksesta tipahtaa peruuttamattomasti osa pois, jos edes yksinkertaisia yhdyssanoja ei osata kirjoitettaa oikein. Välimerkkien sijoittelu on huomattavasti vaikeampaa varsinkin hieman "tyylittelevämpää" tekstiä kirjoitettaessa. Ainakin minulle pilkkujen käytön kanssa tulee helpommin ongelmia kuin yhdyssanoja kirjoittaessa.

Virheet Jatkoajan kaltaisilla keskustelusivuilla vielä ymmärtää, koska suurin osa kirjoittajista on kuitenkin ihan tavallisia pulliaisia. Sen sijaan minua ärsyttää suunnattomasti joidenkin paikallislehtien "ammattilaisten" suunnattomat vaikeudet niin yhdyssanojen kuin välimerkkienkin käytön suhteen. Lopetinpa joskus pari vuotta sitten Joensuussa asuessani Karjalan Heili -nimisen ilmaisjakelulehden lukemisenkin kirjoitusvirheiden paljouden vuoksi.

P.S. Tunkki, sähän osaat näköjään kirjoittaa muutakin kuin espoolaisia mollaavia kirjoituksia. :)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Tunkki

Vaikeimpia yhdyssanoja ovat genetiivialkuiset sanat kuten talonpoika vai talon poika, koirankoppi vai koiran koppi.

Kannattaa noiden mainittujen esimerkkien osalta todeta, että oikea kirjoitustapa riippuu asiayhteydestä; joskus on oikein kirjoittaa ne yhteen ja joskus taas erikseen. Uskon kyllä, että Tunkki itse on tästä selvillä, mutta mielestäni pieni selvennys oli tarpeen.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei pysty...

Joskus muinoin olin mistään piittaamaton, iloluontoinen paskanjauhaja, jota ei juurikaan nuo peräämänne oikeinkirjoitussäännöt rassanneet. Nyt kaikki on toisin. Minua on ruvennut jännittämään. Ennen niin ratevasti kulkenut tarinaniskentä on tyrehtynyt. Tuntuu kuin en enää olisi kelvollinen hupailemaan keskuudessanne, koska olette jotenkin niin ylivoimaisen taitavia sanantaittajia. Teille kaikki nuo, minulle niin kimurantit, äidinkielemme visaiset pähkinät tuntuvat olevan niin helppoja ja itsestään selviä. Kadehdin teitä! Kuinka koskaan kykenisin saavuttamaan tasonne?

Olette pyyteettömällä työllänne kaivaneet, tämän meille kaikille niin rakkaan äidinkielemme, hirmuiset raiskaustapaukset yhteisellä palstalamme julki, jotta minäkin olen viimein herännyt siihen tosiasiaan, ettei se sisältö todellakaan ole niinkään tärkeää, vaan se Juttu onkin juuri tuo pilkkujen ja yhdyssanojen kanssa köyriminen. Se, jos mikä on tähdellistä ja antaa tuon kaikkivoipaisen hyvänolon tunteen. Olette avanneet silmäni. Ei se mitään, vaikkei muuta sanottavaa olisikaan kuin Espoolaisten mollaaminen, kunhan senkin vähän kirjoittaa pilkulleen oikein. Kyllä sen pitää riittää kirjoittamisen malliksi!

Eläköön, oikeinkirjoitus, ja etenkin sen kirkasotsaiset vaalijamme!
Olette pojat oikealla tiellä -lopussa kiitos seisoo!
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Hyvä Rööri,

mikä oli hyökkäyksesi perimmäinen tarkoitus? Marttyyrisoida itsesi ja nostaa erinomaiset kirjoituksesi jalustalle?

Onhan asia niinkin, että kuka sen kissan hännän nostaisi, jollei kissa itse.

Omalla kirjoituksellani vain yritin nostaa keskustelua nykyajan nuorien käsittämättömistä vaikeuksista kirjoittaa yhdyssanat oikein. En yrittänyt ilmoittaa ihmisille, että itse olisin jotenkin muiden yläpuolella näissä asioissa. Helkkari soikoon, itsekin kirjoitan usein ilman isoja alkukirjaimia yms., joka tuo tekstiin puhetyylin.
 
Viimeksi muokattu:

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Jälleen kerran huudan hurraata,kun joku jaksaa puuttua kielenhuoltoasioihin.
Suomi on kaunis ja monipuolinen kieli,jota on syytä oikein käyttää.
Toinen kauhistuksen kohteeni ovat muoti-ilmaukset.Tämän hetken pahin on ´aidosti´, joka on löytänyt jo tiensä moniin otsikoihin.

Sisällöstä on hauskempi nauttia,kun muoto on kunnossa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Viestin lähetti Tunkki
Yhdyssanat on käsitteenä helppo, mutta käytäntönä erittäin vaikea asia hahmottaa. Normaalilla aikuisella yhdyssanat luulisi sujuvan. Teinien yhdyssanataidot pohjautuvat hyvin paljon lopahtaneeseen kiinnostukseen käyttää kieltä oikein. Jos mallit ovat, että kieltä saa lyhennellä, sekoittaa englantiin tms., ei nuori haluakaan oppia tekemään oikein.

Kus sää taas tosta Suamen kiälestä niin nipotetaan sullekkii...

"Yhdyssanat on käsitteenä helppo, mutta käytäntönä erittäin vaikea asia hahmottaa."
".. . mutta käytännössä erittäin vaikea..."
Asia ei käytäntönä ole vaikea hahmottaa. Kai nyt on selvää että yhdyssana käytäntö on olemassa? Lauseesi tarkottaa että yhdyssanat väärin kirjottava ei ymmärrä, miksi kielessä käytetään yhdysanoja, vaikka tarkoituksesi lienee se, että yhdysanojen käytössä ja niiden hahmottamisessa on vaikeuksia?

KYSYMYS: mikä ongelma löytyy tästä lauseesta?
"Normaalilla aikuisella yhdyssanat luulisi sujuvan. "

"Teinien yhdyssanataidot pohjautuvat hyvin paljon lopahtaneeseen kiinnostukseen käyttää kieltä oikein"

Tarkoitat kai "kirjoittaa", sillä et voi kirjoituksen perusteella asettaa kirjoittajan puheenpartta arvosteltavaksi, ellei kirjoittaja kirjota niiku mää, murteella niiku puhusin. Lause on muutenkin erittäin "kökkö"

"Jos mallit ovat, että kieltä saa lyhennellä, sekoittaa englantiin tms., ei nuori haluakaan oppia tekemään oikein"
" jos mallit ovat sellaisia ... Äääh toi lause pitäs rakentaa ihan uusix. Todenäkösesti haluaisit kuitenkin viitata edelliseen tekstiviästi/jyrki lauseeseen etkä joihinkin malleihin joita nykyään annetaan kouluissa jne. Onhan lause ymmärettävissä, mutta jos kielioppi on halussa, niin lauserakenne ja luettavuus tökkii...

nusisinusisi
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Viestin lähetti Tarinankertoja

Kai nyt on selvää että yhdyssana käytäntö on olemassa?

Jos ymmärrän pointtisi oikein, niin eikö yhdyssanakäytäntö olisi yhdyssana? Olkoonkin vaikka kuinka tökerö sana... :D :D :D
 

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Hyvät Rööri-nimiset ja muut!

Tämän viestiketjun aihe on erittäin mielenkiintoinen ja keskustelua herättävä. On turhaa pyrkiä tässäkään asiassa äärimmäisiin esimerkkeihin tai ääripäästä toiseen. sisältö on kirjoituksissa se, mikä vaikuttaa. Oikeakielisyysasiat antavat milee tahansa tekstille oikean ryhdin. Jos pilkku puuttuu, ymmärrettävyys tuskin kärsii. Jos pilkku puuttuu kolmekymmentä kertaa samasta tekstistä, ymmärrettävyys varmasti kärsii.

Kielenhuollosta puhumista en ainakaan minä katso pilkunnussimiseksi. Jatkoaika-palstaa lukee ja seuraa puolitoista tuhatta kirjoittajaa. Sekaan mahtuu taitajia, mutta myös taitamattomia. Annetaan kaikkien kukkien kukkia - toki, mutta jos jollain on suuria vaikeuksia kielenhuoltoasioissa, aion jatkossakin huomauttaa, mahdollisesti myös neuvoa.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä Rööri,

mikä oli hyökkäyksesi perimmäinen tarkoitus? Marttyyrisoida itsesi ja nostaa erinomaiset kirjoituksesi jalustalle?

Onhan asia niinkin, että kuka sen kissan hännän nostaisi, jollei kissa itse.

Omalla kirjoituksellani vain yritin nostaa keskustelua nykyajan nuorien käsittämättömistä vaikeuksista kirjoittaa yhdyssanat oikein. En yrittänyt ilmoittaa ihmisille, että itse olisin jotenkin muiden yläpuolella näissä asioissa. Helkkari soikoon, itsekin kirjoitan usein ilman isoja alkukirjaimia yms., joka tuo tekstiin puhetyylin.
[/QUOTE]

No en minä nyt varsinaisesti sitä häntääni teidän nostettavaksenne tarjonnutkaan, sillä kyllähän kunnon kollin häntä tanittaa pystyssä ilmankin, jopa käsin koskematta. Jos taas tuonnempana niin käy, että tuo veitikka alkaa kärsiä veren vähyydestä ja käteni puutuvat, niin lupaan kyllä ottaa ensisijaisesti yhteyttä teihin ystävät.

Tämän "hyökkäyksen", kuten vastineeni oivasti nimesit, tarkoitus oli kiinnittää lukioiden huomio ensisijaisesti sanottavan(kirjoitetun) sisältöön, eikä niinkään sen jämptiin oikeinkirjoitukseen, sillä tämä keskustelumme on nähdäkseni vain pahainen hiekkalaatikko jonne jokainen purkakoon sisintään kykyjensä puitteissa ilman että kirjoitettu poikii joutavaa märinää yhdyssanoista taikka pilkuista. Asia erikseen on noiden kolumnien ja uutisten kanssa, jotka ovat näytillä tuolla etusivulla. Noissa tarinoissa jonkin moinen oikeakielisyys lienee paikallaan, mutta täällä särmin siimeksessä jokainen taaplatkoon tyylillään mikäli asiaa on, jos taas ei ole niin vaietkoon.

Tämä täsmäiskuni osui sikäli juuri siihen surullisen kuuluisaan naapurissa sijainneeseen Punaisen Ristin jakelupisteeseen, sillä ethän Sinä sanallakaan puuttunut tähän keskustelu-palstaamme, mutta pätkähtipä vain tuossa yhteydessä mieleeni. Tiedät kyllä varmasti missä ne todelliset ongelmat täällä on. Noh, kyllä Sinä tämän kestät, aikuinen mies, munat ja kaikki!
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Pitäisiköhän minunkin sanoa tähän jotakin, kun juuri tähän ketjuun ei ole vielä tullut kirjoitettua.

Rööri muuten, se sana kirjoitetaan lukijoiden, ei lukioiden. Jälkimmäinen viittaa opinahjoihin, joissa näitä kirjoitustaitoja opetetaan. Ehkä tarkoituksesi toisaalta olikin juuri viitata lukioihin, täytyypä lukea vielä tarkemmin.

No niin, vakavasti ottaen ;) minua eivät haittaa yhdyssanavirheet tai pilkkuvirheet tai vastaavat, jos kirjoittaja pyrkii kuitenkin tekemään edes kohtuudella sen minkä pystyy oikeinkirjoituksen eteen. Kaikki eivät ole käyneet yhtä paljon kouluja tai vaikka olisivat, joillakin eivät vaan kaikki opit ole menneet jakeluun. Tämä täytyy tiukimpien nipottajienkin hyväksyä. Tärkeintä tällä palstalla on jääkiekon muotoinen sydän.

Ikävintä on lukea tekstejä, vaikka kuinka hyviä, joissa ei käytetä lainkaan isoja alkukirjaimia tai joista muuten vain paistaa läpi täydellinen välinpitämättömyys tekstin ulkoasusta. Usein selvästi huomaa, että kirjoittaja osaisi kieliopin, jos vain viitsisi yrittää.

Täytyy tosin sanoa, että jatkoaikalaiset ovat keskimäärin aivan erinomaisia kirjoittajia, joskin valtaosa kannattaa väärää joukkuetta.

Edit.: typoja ;)
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Olen

Varmaan minäkin tällä saitilla mokaillut kirjoitusteni kanssa,mutta minun mielestä tärkeintä ei ole se,että vahdataan oikein kirjoitusta,vaan se,että saa tällä saitilla kirjoittaa mielipiteensä asiasta kuin asiasta.

Helvetti,minäkin olen välillä pingottanut kirjoitusteni kanssa ja tarkistanut ne moneen kertaan,että kukaan ei pääsisi motkottamaan virheistäni.Koulussa en kirjoitellut lainkaan,enkä sen jälkeenkään.mutta nyt siihen on tullut muutos ja välillä suorastaan vituttaa tämä vahtaaminen,kun mielipiteitään yrittää tuoda julki ja toiset vaan vittuilee pilkun paikasta.:mad: :mad:

Minäolla(Tuliko yhteen) hjyvin vihanen,,,,kun duunissa joudun tälläista sontaa kirjoittaa ja vielä selvinpäin(Tuliko yhteen)
 
Viimeksi muokattu:

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Re: Olen

Viestin lähetti reds1897
Varmaan minäkin tällä saitilla mokaillut kirjoitusteni kanssa,mutta minun mielestä tärkeintä ei ole se,että vahdataan oikein kirjoitusta,vaan se,että saa tällä saitilla kirjoittaa mielipiteensä asiasta kuin asiasta.

Helvetti,minäkin olen välillä pingottanut kirjoitusteni kanssa ja tarkistanut ne moneen kertaan,että kukaan ei pääsisi motkottamaan virheistäni.Koulussa en kirjoitellut lainkaan,enkä sen jälkeenkään.mutta nyt siihen on tullut muutos ja välillä suorastaan vituttaa tämä vahtaaminen,kun mielipiteitään yrittää tuoda julki ja toiset vaan vittuilee pilkun paikasta.:mad: :mad:

Minäolla(Tuliko yhteen) hjyvin vihanen,,,,kun duunissa joudun tälläista sontaa kirjoittaa ja vielä selvinpäin(Tuliko yhteen)
Siis come on! (taisi pilkku unohtua) ASIA on pääasia! Sinulla ei ole mitään hätää! Olet yksi tämän palstan "hyvistä mausteista"... ja eikö se riitä? Jatka vaan samaan malliin, niin minäkin jatkan omaan malliini! Välillä saattaa pilkku unohtua, mutta ei se ole niin vakavaa!

ASIAA, sanoi renki, kun isäntä yllätti naimasta emäntää...;)
 

Putte

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Tommy Wingels, San Jose Sharks
Mutta mitäpä sanottiinkaan ennen kuin keksittiin tämä ihana lausahdus "Itse asiassa".

Päivääkään ei mene etteikö joku sano itse asiassa sitä :(
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
suomenkielionkylläniinvaikeaaetteikukaanmeistäsitätäydellisestihallitse. sentakiavoidaanvarmastijättääkaikkipilkkujayhdyssanavirheetrauhaantälläfoorumilla. jokaiselletuleeenemmäntaivähemmänkiroitusvihreitäjotenannetaanasianollaniinkauankuinjututsäilyvätselkeästiymmärrettävinä.

JAMOTTOVENEENPERÄÄN:
pääasiaettäsaasanoasanottavansavaikkeisekaikkiaainamiellytä.:D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös