World Trade Center ja salaliittoteoriat

  • 1 260 247
  • 11 333

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Rakastan tuota argumenttia kansalaisoikeuksien rajoittaminen. Itse kärsin esimerkiksi suunnattomasti siitä, etten saa ottaa enää muoviräjähteitä ja käsiaseita mukaan lentokoneeseen. Tai niistä lukuisista kerroista kun olen istunut viikon Pasilan poliisitalon putkassa epäiltynä terrori-iskun suunnittelusta.

Olen danan kanssa samaa mieltä siitä, että siinä kohtaa kun NWO ja Bilderbergit alkaa yhdistymään maailmanlaajuiseksi salaliitoksi niin kannattaa odottaa rauhassa valkotakkisten saapumista paikalle ja hengittää paperipussiin.

En ole pariin paivaan nahnyt muutamilta nimimerkeilta kuin pelkkia olkiukkoja, tarkoittaako tama sita etta alkaa ammukset olemaan todella kortilla?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Epäilemättä rakastat. Koska kansalaisoikeudet koskevat vain sinua, niin terrorismin vastainen lainsäädäntöhän onkin arvioitavissa vain sinua koskevista faktoista. Jean Charles de Menezes voisi olla eri mieltä jos ei olisi tullut teloitetuksi, omaiset nyt ainakin.

Kansalaisoikeuksissahan onkin kyse vain räjähteiden kantamisesta lentokoneissa, ei esimerkiksi yksityisyydensuojasta tai oikeusvaltion toteutumisesta.

Tämä onkin yksi ikuisuusaihe keskusteltavaksi, elikkä missä kohtaa yhteisön etu kasvaa niin suureksi että yksittäisen ihmisen oikeuksia voidaan polkea, ja kuinka pitkälle ylipäätänsä yksilön vapaus on rajoittamaton. Tuo brassi ei ole ensimäinen eikä viimeinen ihonvärinsä takia poliisin tappamaksi joutuma, esimerkkinä vaikka Amadou Diallo, jonka kohtalon Bruce Springsteen ikuisti lauluunsa "41 Shots".

Paljonko sitten länsimaisen yhteiskunnan vapaus on muuttunut 11.9.2001 jälkeen? Käytännössä ei mitään. Se on sitten jokaisen henkilökohtainen ideologia uskooko libertanian-ideologiaan, sosiaalidemoktratiaan vai johonkin muuhun.

Ps. ammuksista en tiedä, mutta jotkut näkee olkiukkoja joka paikassa kun argumentit loppuu.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Niin, en minä ainakaan miellä mahdollisesti olemassaolevia verkostoja jotenkin militanteiksi. Toiset verkostot toimivat "salassa" siinä missä toiset julkisuudessa. Erilaiset verkot pelaavat yhteen ja vastaan. Sitä on turha koittaa vängätä a) onko salaliittoja ollut b) onko niitä tällä hetkellä/tuleeko niitä olemaan c) jäävätkö kaikki "kiinni". Tuo pääministeri-heitto sillä, että julkisissa viroissakin toimivat ihmiset saattavat toimia varsin kyseenalaisesti piilossa julkisuudelta. Hyvä esimerkki pienimuotoisesta salaliitosta oli mennyt vaalirahasotku. Ei aina tarvitse kuvitella äärivaihtoehtoja.

Jos ei kuvittele aarivaihtoehtoja, silloin voi kayda niin etta alkaa ymmartamaan asioita ja nakemaan mahdollisuuksia. Jotkut pystyy ajattelemaan esimerkiksi kehamallia jossa sisempi keha tietaa ulomman olemassaolosta mutta ulompi ei tieda sisemman olemassaolosta. Tuosta johtunee se etta joillekin kaikki ehdotetut salaliitot on joko "tuhansien taysin tietoisten juttuja" tai sitten ei ollenkaan. Ikaankuin niissa jaettaisiin jokaiselle osanottajalle joku pieni mainoslehtinen etta mitas iivilia nyt ollaan touhuamassa kulissien takana, keta kaikkia on mukana ja milla tavalla jokainen on henkilokohtaisesti mukana.

Historia ei ole joillekin ihmisille opettanut mitaan. Kunhan telkkarissa joku talk show isanta naureskelee salaliittokasitteelle ja yhdistaa sita mita alyttomimpiin asioihin niin siina kasitys todellisuudesta sopivasti rajoittuu. Akkia ollaan siina tilanteessa etta jos kuvittelee jossain suoritettavan edes jonkinlaista oman asian edistamista rikollisin keinoin, se on sama asia kuin ID uskovaisuus tai bigfoot horhot.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Paljonko sitten länsimaisen yhteiskunnan vapaus on muuttunut 11.9.2001 jälkeen? Käytännössä ei mitään.
Ps. ammuksista en tiedä, mutta jotkut näkee olkiukkoja joka paikassa kun argumentit loppuu.

Just joo. Eli koska et ole paivittaisessa elamassasi kohdannut mitaan erilaista, ei ole kukaan muukaan?

Ja kylla mina naen olkiukon siina paikassa kun sina alat puhumaan kansalaisoikeuksien rajoittamisesta ja naet ainoina rajoituksina muovirajahteen ja kasiaseen tuomisen lentokoneeseen.

Tietamattomyytta, tai olkiukko.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vielä te jaksatte, puuh. En viitsi tähän käyttää omaa aikaani, mutta huomenna töissä paneuden taas asiaan. Olen tosin sen kymmenen sivua perässä, vaikka kuinka yritän.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä onkin yksi ikuisuusaihe keskusteltavaksi, elikkä missä kohtaa yhteisön etu kasvaa niin suureksi että yksittäisen ihmisen oikeuksia voidaan polkea, ja kuinka pitkälle ylipäätänsä yksilön vapaus on rajoittamaton. Tuo brassi ei ole ensimäinen eikä viimeinen ihonvärinsä takia poliisin tappamaksi joutuma, esimerkkinä vaikka Amadou Diallo, jonka kohtalon Bruce Springsteen ikuisti lauluunsa "41 Shots".

Paljonko sitten länsimaisen yhteiskunnan vapaus on muuttunut 11.9.2001 jälkeen? Käytännössä ei mitään. Se on sitten jokaisen henkilökohtainen ideologia uskooko libertanian-ideologiaan, sosiaalidemoktratiaan vai johonkin muuhun.

Ps. ammuksista en tiedä, mutta jotkut näkee olkiukkoja joka paikassa kun argumentit loppuu.

Aha. Nyt se sitten oli ihonväristä kiinni, eikä suinkaan poliisin saamista lisävaltuuksista terrorismin nojalla?

9/11 jälkeen? Kontrolli, tietojenluovutus (joku voisi sanoa vastoin kansallista läinsäädäntöä), Kidutuksen salliminen, kansainvälisen lain degeneraatio (mm. Irak, Kosovo, Libya), Yhteiskuntien autoritäärisoituminen kansainvälisesti (esimerkiksi Yhdysvallat ja homeland security, "ennakoivan itsepuolustuksen" dogmatiikka), eurooppalaisesti (esimerkiksi Iso-britannian poliisioikeudet edellä, yleisesti koventunut lainsäädäntö perusoikeuksia kohtaan lähes kaikkialla vrt. mielenosoittajien pidätykset tanskassa), Suomessa (Internetsensuuri, perusoikeuksien kaventamisyritykset oikeudenkäyntikaaressa, yksilöoikeuksien kavennukset juridisten henkilöiden hyväksi jne jne).

Eihän se tietysti mihinkään muutu, kun pitää päänsä aina pensaassa. Muuten saattaisit vaikka muistaa entisen pääministerimme kommentin, kuinka nyt on aika kaventaa oikeuksia ja lisätä turvallisuutta.
 

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
Tässä (Youtube-video) eilen upattu 25 minuuttin video nine-elevenistä. Illut ei näemmä edes viihtineet käyttää matkustajakoneita vaan US military koneita. ''maailmassa monta ihmeellistä asiaa, se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa''

Illuja enemmän minä pelkään etten enää koskaan kuulisi tuota laulua.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Historia ei ole joillekin ihmisille opettanut mitaan. Kunhan telkkarissa joku talk show isanta naureskelee salaliittokasitteelle ja yhdistaa sita mita alyttomimpiin asioihin niin siina kasitys todellisuudesta sopivasti rajoittuu. Akkia ollaan siina tilanteessa etta jos kuvittelee jossain suoritettavan edes jonkinlaista oman asian edistamista rikollisin keinoin, se on sama asia kuin ID uskovaisuus tai bigfoot horhot.

Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö ihmisissä. On kyse sitten "pekkapaavoloista", salaliitoista, yhteiskunnasta tai mistä hyvänsä, niin aika iso osa näyttää olevan täysin kyvyttömiä oppimaan kokemuksista.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Aha. Nyt se sitten oli ihonväristä kiinni, eikä suinkaan poliisin saamista lisävaltuuksista terrorismin nojalla?

9/11 jälkeen? Kontrolli, tietojenluovutus (joku voisi sanoa vastoin kansallista läinsäädäntöä), Kidutuksen salliminen, kansainvälisen lain degeneraatio (mm. Irak, Kosovo, Libya), Yhteiskuntien autoritäärisoituminen kansainvälisesti (esimerkiksi Yhdysvallat ja homeland security, "ennakoivan itsepuolustuksen" dogmatiikka), eurooppalaisesti (esimerkiksi Iso-britannian poliisioikeudet edellä, yleisesti koventunut lainsäädäntö perusoikeuksia kohtaan lähes kaikkialla vrt. mielenosoittajien pidätykset tanskassa), Suomessa (Internetsensuuri, perusoikeuksien kaventamisyritykset oikeudenkäyntikaaressa, yksilöoikeuksien kavennukset juridisten henkilöiden hyväksi jne jne).

Eihän se tietysti mihinkään muutu, kun pitää päänsä aina pensaassa. Muuten saattaisit vaikka muistaa entisen pääministerimme kommentin, kuinka nyt on aika kaventaa oikeuksia ja lisätä turvallisuutta.

Olet siis sitä mieltä että Lontoon poliisi olisi ampunut punahiuksista skottia seitsemästi päähän vastaavassa tilanteessa? Mielenkiintoista myös miten täysin 911-tapahtumiin liittymättömiä lainsäädännön muutoksia saadaan laitettua sen piikkiin. Paitsi jos oletetaan että esim. Suomen hallitus on mukana samassa NWO-salajuonessa.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On kyse sitten "pekkapaavoloista", salaliitoista, yhteiskunnasta tai mistä hyvänsä, niin aika iso osa näyttää olevan täysin kyvyttömiä oppimaan kokemuksista.

Olisiko kokemusten pitänyt opettaa, että 9/11 tapahtumat olivat Yhdysvaltojen masinoima salaliitto? Vai mitä olisi pitänyt oppia? Itse pidätän toistaiseksi kuitenkin itselläni oikeuden muodostaa oman mielipiteeni.

Se, että pd:n linkkiviidakko uppoaa joihinkin kuin mummo lumeen on ok. Ei se minua kiinnosta. Ei kuitenkaan kannata alkaa opettamaan niitä, jotka eivät lumoudu näistä opeista, vaan muodostavat oman rationaalisen mielipiteensä.

Tämä on turhauttavaa. Olen jo vuosi sitten kirjoittanut siitä, että tämä ketju on psykologisesti mielenkiintoisempi kuin itse aiheensa tiimoilta. Niin kauan kuin pd kuvittelee olevansa muita parempi ja älykkäämpi sekä haluaa sanoa viimeisen sanan, tämä ketju ei mene eteenpäin. Toisaalta aina keskustelun rauhoituttua, monen kuukauden jälkeenkin se on juuri kyseinen psychodad, joka haluaa käynnistää uuden kierroksen. Syystä en tiedä, mutta vahva veikkaus minulla siitäkin on.
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisiko kokemusten pitänyt opettaa, että 9/11 tapahtumat olivat Yhdysvaltojen masinoima salaliitto? Vai mitä olisi pitänyt oppia? Itse pidätän toistaiseksi kuitenkin itselläni oikeuden muodostaa oman mielipiteeni.

Niin minäkin, kiitos, sitä ei muodosta Näkkäri tai pd. Nyt on kiinnostunut, millä perusteella kuvittelet että kokemusten pitäisi opettaa 9/11 olleen salaliitto? Jos rautalangasta pitää vääntää, niin koitan sanoa että salaliittoja on ollut, todennäköisesti on ja tulee olemaan. Että ei pitäisi olettaa asioita, jotka kokemuksen pohjalta eivät ole olemassa, kuten tämän tapauksen motiivikeskustelussa. Että käytettäisiin edes vähän kritiikkiä omiin ajatuksiin, ettei tarvitse väitellä naurettavuuksista kuten siitä, löytyykö motiivia useammaltakin osapuolelta. Mutta ihmiset eivät usko mihinkään, mitä voi pitää reaalikokemuksena, vaan oman päänsä sisäisiin maailmoihin. Vähän kuin Major Julli tässä:
Major Julli kirjoitti:
"Olet siis sitä mieltä että Lontoon poliisi olisi ampunut punahiuksista skottia seitsemästi päähän vastaavassa tilanteessa? Mielenkiintoista myös miten täysin 911-tapahtumiin liittymättömiä lainsäädännön muutoksia saadaan laitettua sen piikkiin. Paitsi jos oletetaan että esim. Suomen hallitus on mukana samassa NWO-salajuonessa."

Tässähän kohtaa on puhuttu siitä, mitä muutoksia 911 tapahtuman jälkeen on tullut ihmisoikeuksiin. Major Julli rinnastaa ne johonkin maailmansalaliittoon;se on ainoa vaihtoehto että ne ovat voineet seurata tapahtumasta 9/11. Mendez olisi myös elossa jos olisi ollut punapää, joten ampuminen ei voi johtua poliisin virkavallan lisäämisestä, vaan hiusten väristä. Ihmiset eivät opi, kuten en minäkään. Olisi pitänyt käydä selväksi aika päivää sitten, että Major Jullin kanssa keskustelu ei ole mielekästä, jos tarkoituksena on lisätä kummankinpuolista ymmärrystä.

Vaikka jääkiekko olisikin keskinkertaisten miesten tyhmä laji, kansainvälinen politiikka ei sitä välttämättä ole. Sitä ei ehkä, ja vain ehkä, opi ymmärtämään "pitkä päätyyn ja perään"-keskustelulla.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä on kyllä mielenkiintoinen ilmiö ihmisissä. On kyse sitten "pekkapaavoloista", salaliitoista, yhteiskunnasta tai mistä hyvänsä, niin aika iso osa näyttää olevan täysin kyvyttömiä oppimaan kokemuksista.
Vastaavasti voidaan ajatella, että on näitä maailmanlopun ennustajia ja tuomiopäivän pasuunoita sekä kaiken kehityksen ja muutoksen vastustajia ole ollut ennenkin. Pitäisikö niistäkin jotain oppia?
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vastaavasti voidaan ajatella, että on näitä maailmanlopun ennustajia ja tuomiopäivän pasuunoita sekä kaiken kehityksen ja muutoksen vastustajia ole ollut ennenkin. Pitäisikö niistäkin jotain oppia?

Tietenkin. En minä ole pyytänyt ketään uskomaan suureen salaliittoon tämän taustalla, olisi vähän kornia kun en itsekään usko. Peräänkuulutan sitä, että pidetään ne vaihtoehdot auki, jotka ovat mahdollisia, eli esimerkiksi motiivien osalta voidaan selvästi nähdä hyötyä useammalla eri taholla. Itse uskon sen johtuvan pikemminkin opportunismista kuin syyllisyydestä mutta en kykene tyrmäämään muitakaan kantoja.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tietenkin. En minä ole pyytänyt ketään uskomaan suureen salaliittoon tämän taustalla, olisi vähän kornia kun en itsekään usko. Peräänkuulutan sitä, että pidetään ne vaihtoehdot auki, jotka ovat mahdollisia, eli esimerkiksi motiivien osalta voidaan selvästi nähdä hyötyä useammalla eri taholla. Itse uskon sen johtuvan pikemminkin opportunismista kuin syyllisyydestä mutta en kykene tyrmäämään muitakaan kantoja.

Tämä sama keskustelu on käyty täällä noin ziljoona kertaa aiemmin, joten en tajunnut että se oli taas menossa. Sori siltä osin.

Täällä on myös useasti todettu että salaliittoja on olemassa, on ahneita ja rikollisia poliitikkoja ja että WTC-iskuista hyötyi myös muutama taho. Jopa NWO-salaliitto on myönnetty mahdolliseksi, muttei todennäköiseksi. Josta tätä ajoit takaa, niin samaa mieltä ollaan. Se mistä näyttää olevan eroavaisuus on se, että minun mielestäni ihmisten perusarvoja ei ole poljettu WTC-iskujen varjolla merkittävästi. Viesteistäsi saa käsityksen että sinun mielestäsi näin on tapahtunut.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Se mistä näyttää olevan eroavaisuus on se, että minun mielestäni ihmisten perusarvoja ei ole poljettu WTC-iskujen varjolla merkittävästi. Viesteistäsi saa käsityksen että sinun mielestäsi näin on tapahtunut.

Monet ihmiset olisivat kanssasi eri mielta. En tieda minka kiven alla olet elanyt mutta taallapain on ollut aika useasti tapetilla esimerkiksi lentokenttien turvatarkastukset monellakin eri tavalla. Ihmisia on pakotettu juomaan omaa maitoaan, ja noista lapivalaisuistakin on ollut aika paljon juttua. Quantanamossa istui varmasti sellaisiakin ihmisia useita vuosia, joilla ei ollut mitaan tekemista minkaan terroritoiminnan kanssa jne.

Ei tama ole mikaan mielipidekysymys. Kyse on vain ja ainoastaan siita, onko ihminen pitanyt silmansa ja korvansa auki viimeisen 10 vuoden aikana. Se etta sinun "mielestasi" ihmisten perusarvoja ei ole poljettu, on tietamattoman mielipide.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Vastaavasti voidaan ajatella, että on näitä maailmanlopun ennustajia ja tuomiopäivän pasuunoita sekä kaiken kehityksen ja muutoksen vastustajia ole ollut ennenkin. Pitäisikö niistäkin jotain oppia?

Joo, niista pitaisi oppia esimerkiksi se etta maailmanlopun ennustajat ovat yleensa vaarassa. En tieda kuka taalla on kehitysta vastustanut, mielestani lisaantynyt tietoisuus (esimerkiksi kunnollisesta tutkimuksesta seuraava parempi ymmarrys) on kehitysta. Asioiden salailu ja sen puolustaminen taas degeneraatiota.

Kylla, historiasta pitaa oppia
 

Powerplay

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Jokerit, NHL
Ihan hirveetä. Itsekin olen ottanut tuttipullosta maistiaiset turvatarkastuksessa, eikä muuten tuntunut siltä, että joku olisi polkenut ihmisarvoani kakkoseen.
Minustakaan ei tuntuisi siltä, mutta tarkoittaako se sitä, että ei kenenkään muidenkaan kohdalla tuntuisi siltä?
 

Peeveli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Se mistä näyttää olevan eroavaisuus on se, että minun mielestäni ihmisten perusarvoja ei ole poljettu WTC-iskujen varjolla merkittävästi. Viesteistäsi saa käsityksen että sinun mielestäsi näin on tapahtunut.

Ok, oman käsitykseni mukaan ihmisoikeuksien alasajo 9/11 jälkeen (tietyiltä osin, ei saa ymmärtää liian ehdottomasti) on ollut kansainvälisen politiikan tutkimuksessa yleisesti hyväksytty konsensus. Palaan asiaan viitteiden kera myöhemmin tai sitten myönnän mutuilevani.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ei kuitenkaan kannata alkaa opettamaan niitä, jotka eivät lumoudu näistä opeista, vaan muodostavat oman rationaalisen mielipiteensä.

Sitahan mina haluankin, etta ihmiset muodostavat mielipiteensa rationaalisuuteen ja logiikkaan perustuen, ei tunnetasolla.

Niin kauan kuin pd kuvittelee olevansa muita parempi ja älykkäämpi sekä haluaa sanoa viimeisen sanan, tämä ketju ei mene eteenpäin.

Yritatko sanoa etta jos kirjoittaisin noyremmin ja anteeksipyytelevammin, olisi helpompi olla vastustamatta? Eiko tassa pitaisi kuitenkin aiheen olla tarkeampi, ei se etta onko jotain henkilokemian ongelmia toisten kirjoittajien kanssa. Aiemmin viittasin sokrateen oikeudenkayntiin, vahan samanlainen ilmio havaittavissa taalla. Ihmiset tuomitsevat juttuja tunteella, ennen kuin kylman rationaalisesti. Silla ei pitaisi olla merkitysta faktojen ja niiden merkityksen punnitsemiseen, mita mielta olet minusta. En minakaan tippaakaan arvosta keskustelijoita tyyliin Stonewall, mutta kylla minun silti taytyy suhtautua avoimesti jokaiseen hanen vaittamaansa jos haluan asioihin selvyyden kuten vaitan. Hanen arsyttavyytensa ei lisaa virallisen teorian heikkouteen.

Alykkyyttani en aio pyytaa anteeksi. Ei siina mitaan pahaa ole. Ja eikos minut ole taalla jo kaiken maailman idiootiksi ja kylahulluksi tuomittu joten teidan ei tarvitse olla siita alykkyydesta samaa mielta ollenkaan. Se ei asiaan vaikuta.

Toisaalta aina keskustelun rauhoituttua, monen kuukauden jälkeenkin se on juuri kyseinen psychodad, joka haluaa käynnistää uuden kierroksen. Syystä en tiedä, mutta vahva veikkaus minulla siitäkin on.

Se on ihan totta etta aloitin uuden kierroksen tasta aiheesta (no, ei sita yksin pysty keskustelua kaymaan), johtuu siita etta asia kehittyy eteenpain, todisteet lisaantyvat jne. Ja koska tama on minulle kuitenkin harrastus, ja latkakauden paatyttya on enemman aikaa tasta kirjoittamiseen.

Vaittely kehittaa ja pitaa mielen virkeana. En kuitenkaan ollenkaan ymmarra tarkoituksetonta vaittelya (esim. vaittelyt jossa annetaan joku aihe ja kerrotaan vastapuolille mita kantaa he edustavat) jota tehdaan vain vaittelyn vuoksi, se on enemman retoriikkaharjoitus kuin logiikkaharjoitus, koska itse aiheesta ei ole kattavaa nakemysta. Asiasta pitaa olla vahintaan kiinnostunut.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Ihan hirveetä. Itsekin olen ottanut tuttipullosta maistiaiset turvatarkastuksessa, eikä muuten tuntunut siltä, että joku olisi polkenut ihmisarvoani kakkoseen.

Se mika ei sinusta tunnu ollenkaan ihmisarvoasi polkevalta, tuntuu silta monille muille, sen takia naita asioita on lehdissakin puitu ja ihmiset ovat niista loukkaantuneet.

Siis se mita yritatte sanoa on "NWO on ihan hyva juttu, ei haittaa minun elamaani". Ymmarran tuonkin kannan, kunhan ihmiset ovat rehellisia asiasta. Eli mieluummin niin etta "no, aina roiskuu kun rapataan, joskus taytyy pistaa kadet likaiseksi kun rakennetaan parempaa maailmaa" kuin "ei siella mitaan epailyttavaa tapahtunut 9/11" Ymmartaisin paremmin rehellisen kannan.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Ok, oman käsitykseni mukaan ihmisoikeuksien alasajo 9/11 jälkeen (tietyiltä osin, ei saa ymmärtää liian ehdottomasti) on ollut kansainvälisen politiikan tutkimuksessa yleisesti hyväksytty konsensus. Palaan asiaan viitteiden kera myöhemmin tai sitten myönnän mutuilevani.

Alasajo on aika merkittävä muutos, ja nyt täytyy hiukan jaotella asiaa, ohessa on ne ihmisoikeuksien artiklat, joita on käsittääkseni kavennettu. Niitä on 29 kappaletta yhteensä allaolevan linkin ryhmittelyssä:

Ihmisoikeudet.net - Mitä ne sisältävät

5. artikla
Ketään ei saa kiduttaa eikä kohdella tai rangaista julmasti, epäinhimillisesti tai alentavasti.


Tätä Yhdysvaltain hallitus rikkoi salliessaan terroristiepäiltyjen kidutuksen.

9. artikla
Ketään ei saa mielivaltaisesti pidättää, vangita tai ajaa maanpakoon.


Mielivaltaisuuden käsite on laaja, ja voidaan argumentoida että lain salliessa pidättämisen terroriepäilyn ollessa kyseessä, ei puhuta mielivaltaisesta pidättämisestä vaan epäilyyn perustuvasta pidättämisestä. Pidätyskynnyksen madaltaminen madaltaa myös kynnystä mielivaltaisille pidätyksille.

10. artikla
Jokaisella on täysin tasa-arvoisesti oikeus siihen, että häntä oikeudenmukaisesti ja julkisesti kuullaan riippumattomassa ja puolueettomassa tuomioistuimessa hänen oikeuksiaan ja velvollisuuksiaan määrättäessä tai häntä vastaan nostettua rikossyytettä selvitettäessä.


Tämän oikeuden saaminen terroriepäilyille kesti varsin kauan, eikä homma ole vieläkään hoidossa.


Seuraavana kysymyksenä voidaan esittää, että kuinka paljon esim. Suomessa on näihin oikeuksiin tullut heikennystä 11.9.2001 jälkeen? Se on kiistatonta että syystä tai syyttä terroriepäilyiksi joutuneiden osalta ihmisoikeudet ovat heikentyneet 11.9.2001. Mutta nyt on tapetilla mitä se vaikuttaa tavalliselle kansalaiselle Pohjois-Amerikassa tai Euroopassa. Lentokenttien turvatarkastusten tiukentaminen ei ole ihmisoikeuksien rajoittamista tai sitten ne määritellään eri tavalla kuin esim. YK.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Se on kiistatonta että syystä tai syyttä terroriepäilyiksi joutuneiden osalta ihmisoikeudet ovat heikentyneet 11.9.2001. Mutta nyt on tapetilla mitä se vaikuttaa tavalliselle kansalaiselle Pohjois-Amerikassa tai Euroopassa. Lentokenttien turvatarkastusten tiukentaminen ei ole ihmisoikeuksien rajoittamista tai sitten ne määritellään eri tavalla kuin esim. YK.

Ai, nyt saakin enaa valittaa siita mika on suomalaisille merkityksellista?

Eli loppujen lopuksi tullaan siihen etta naureskellaan argumentille oikeuksien polkemisesta, kunnes esitetaan ne oikeudet joita poljetaan ja siina vaiheessa sanotaan "miten se minua koskee?".

http://www.nyclu.org/pdfs/eroding_liberty.pdf

Police State America - A Look Back and Ahead
 

Crazy Diamond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins & Winnipeg Jets
Keskustelussa - tapahtuipa se sitten kasvokkain tai netissä - molemminpuolinen kunnioitus on ensisijaisen tärkeää, jos haluaa kehittyä ja oppia vastapuolen ajatuksista, sillä tunne on aika vahva osa ihmisessä.

Välillä (turhan usein) me ihmiset ajaudumme keskustelussa siihen, että pyritään takomaan sitä omaa todellisuutta toisen todellisuuteen. Ja jollain tasolla se saattaa olla hyvin vahingoittavaa.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Ihmiset ovat lauhkeita lampaita silloin, kun käsky ylempää hierarkiassa käy. Mukisematta otetaan vastaan lakeja ja säädöksiä, jotka selvästi rajoittavat yksilön oikeuksia sekä intimiteettisuojaa. Kumma kyllä suurta osaa ei näytä häiritsevän esimerkiksi se, että heidän ostokäyttäytymistään ja liikkumistaan seurataan teknologian (valvontakamerat, gps) sallimin keinoin tai että jokainen napinpainalluksesi Internetin ihmeellisessä maailmassa voidaan tallentaa. Jenkkiläänkään ei enää parane matkustaa, ellei halua että pieni, pitkän lentomatkan aikana entisestäänkin kutistunut pippeli näkyy.

Täysin naurettavaa WTC-iskujen yhteydessä oli se, että YK:n päätöksellä täällä tuhansien kilometrien päässäkin kotikaupunkini satama aidattiin teräsverkolla. Se siitä laivojen katselusta, mitä kaupungissa on harrastettu sukupolvesta toiseen. No iiks, eihän me voida tälle mitään, ku ne terroristit on niin kamalii ja kaikkee. Toivottavasti niinku ne ei Suomeen tuu...niinku tiätsä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös