World of Tanks

  • 261 203
  • 2 155

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Saisi tulla joku hyvä rahakampanja nopeasti, koska nyt olisi crediteille tarvetta. Kassa on lähes tyhjä.

Kehitettyinä mutta rahapulassa ostamatta ovat:
- SU-152
- T49
- VK 16.02 Leopard

Hetken päästä myös kehitettyinä:
- Jagdtigerin paras tykki
- Pz.Sfl. V
- Crusader
- KV-2

Sellainen kuusi miljoonaa olisi siis akuutti credittien tarve ja tilillä taitaa olla vain noin 300 000 credua. Tuli vähän villiinnyttyä joulualennusmyynnin aikana ja pumpattua kaikki rahat rammereihin, ventteihin ja muihin. :D
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ryssien T-34 olisi vasta paras vaunu tallissa ja menen nyt tuon puun loppuun saakka. Muutaman päivän on kyllä peli tökkinyt kiitettävästi. Johtunee siitä, että muija katselee vieressä kiinnostuneena ja meikäläisen kun pitäisi keskittyä peliin. Siinä ei oikein jaksa jutella samalla toisen kanssa.

Noin 400 peliä on vasta takana ja voittoprosentti jotain 43. Taktiikkana lähinnä snaipperoida etulinjassa. Kokemusta pitää vielä saada rutkasti, että kehtaa lähteä Jatkoajan jengiin taistelemaan:)
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saisi tulla joku hyvä rahakampanja nopeasti, koska nyt olisi crediteille tarvetta. Kassa on lähes tyhjä.

Kehitettyinä mutta rahapulassa ostamatta ovat:
- SU-152
- T49
- VK 16.02 Leopard

Hetken päästä myös kehitettyinä:
- Jagdtigerin paras tykki
- Pz.Sfl. V
- Crusader
- KV-2

Mulla on vähän samaa ongelmaa tällä hetkellä. Kehitettynä olisi mulla seuraavat vaunut:

III:
- Chi-Ha (rahaa olisi, mutta ei kiinnosta vielä ostaa sitä)

IV:
- T-50 (tähänkin olisi rahaa, mutta en taida vielä kokeilla)

V:
- Pz.Sfl. IVc (eli leivänpaahdin)

VI:
- VK 30.01 D

VII:
- G.W. Panther
- Aufkl. Panther
- T25/2

Ja sitten tietysti joka maalta useita II-tierin vehkeitä. Juuri pistin vajaan miljoonan KV-1S:n hankkimiseen. Mikä olisi teidän seuraava säästökohde noista mainitsemistani vaunuista? Tuon KV-1S:n myötä mulla alkaa olemaan kohta kutoskomppaan tarvittava kalusto, kun tallista löytyy jo Hellcat kaikilla hilppeillä sekä pari muuta kutostierin medikkaa. Hellcatin miehistölläkin on ekat lisätaidot menossa 86%:ssa. KV-1S:ään aukaisin telat vapaalla expalla ja T-34-85:n avulla sain siihen myös kiinni sen paremman 76mm:n tykin hankittua, ettei tarvitse stokkitykillä paukutella.

Reilu viikko sitten ostin Pantherin ja siihenkin olen saanut jo kaikki parhaat kilkkeet kiinni. Nyt on sitten menossa grindaus kohti seuraavia vaunuja. Kumpaan kannattaisi expat käyttää Pantherin seuraajista ensin, Panther II:een (88 500exp) vai Tiger II:een (108 000exp)? Noillahan pääsisi sitten osallistumaan minikomppiin, joissa tarvitaan VIII-tierin vehkeitä. JagdPantheriin olen saanut myös parhaat kilkkeet kiinni ja olen nyt menossa noin puolessa välissä kohti seuraavien vaunujen expoja. En ole vielä päättänyt kumman noista seuraavista avaan ensin, mutta kummatkin aion avata. Minikomppien kannalta varmaankin JPanther II kannattaa paremman nopeutensa vuoksi avata ensin.

Kokemusta pitää vielä saada rutkasti, että kehtaa lähteä Jatkoajan jengiin taistelemaan:)

Tule vain Len mukaan Jatkiksen porukoihin. Siellä oppii paremmin kun saa hyvien pelaajien kanssa touhuta ja tarvittaessa saa fiksua palautetta omasta toiminnastaan. Esimerkiksi nimim. Boulerice (Tomppa1980 WoTissa) tuli mukaan komppiin muistaakseni II-tierin vehkeillä ja meni mukana mainiosti tuossa vaiheessa.
 

Janippa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Tule vain Len mukaan Jatkiksen porukoihin. Siellä oppii paremmin kun saa hyvien pelaajien kanssa touhuta ja tarvittaessa saa fiksua palautetta omasta toiminnastaan. Esimerkiksi nimim. Boulerice (Tomppa1980 WoTissa) tuli mukaan komppiin muistaakseni II-tierin vehkeillä ja meni mukana mainiosti tuossa vaiheessa.

Ja ite pyörin kompissa vitostierin vaunulla myös jo jonkin aikaa sitten. Ei muuta ku kannulle vaan ja mukaan ehdottomasti! En ainakaan vielä ole huomannut kenenkään vetävän niin tosissaan, etteikö myös pienemmän tierin vaunulla olisi mahdollista tulla mukaan.

Itsellä Hellcatti vihdoin viimein avattuna, muut kilkkeet paitsi paras tykki ja radio kiinni. Miehistön taidot 95% ja ekoista skilleistä Wolverinen ansiosta koluttu jo noin 60%. T-28:lla oon nyt alkanut myös pelaamaan, varmaan KV-1 ja KV-1S linjalle lähdetään. Tosin tuo medikkakin vaikuttaa sen verran mukavalta, että siitä en taida luopua.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Heh, akutti rahapula on siis muillakin murheena. Menin viime viikolla ostamaan takaisin talliin aikoinaan pois myymäni E-100:n ja siinä hujahti mukavasti rahaa. Parit viime päivät on tullut ajettua vain pakolliset grindaukset ja sitten lähinnä premivaunuilla. JT8.8:lla sain eilen kaksi ekaa peliä tappioita mutta molemmista jäi silti käteen yli 100k. yhteensä kahteen matsiin 11 tappoa ja toki turpaan tuli 4-5k damageilla. Kolmannesta sitten tuplat kun sain jonkun ~500 damaa tehdyksi ennenkuin arty poisti pelistä.

Noista avattavista vaunuista jos ajatellaan 8 tierin komppia ja sitä mitä kalustoa porukalta löytyy niin kasin hevejä ei taida porukalta kovin paljon löytyä. JgPantherII on aivan loistava vaunu myöskin ja kannattaa ilman muuta sekin hankkia talliin. T-50 ilman kuudetta aistia ei ole järkevä ostos koska mm on sitten sitä scouttia isojen poikien kanssa ja sitten taas vaikkapa Enskissä tai Himmelsdorfissa T-50:llä tier ysin matsissa on aika orpo olo kun varsinaista scouttaamista ei tarvita.

Mirasane sulla on kelpo vekottimia odottamassa myös. SU-152 on hauska vekotin isolla tykillä ja T49, siinä on camot niin älyttömät ja sillä on tullut joskus huimia matseja. Lisäksi tuo uusi Saksan td-linja on hienolla mallilla, saat kasin Ryhmyn auki niin riemu alkaa.

Axbor Nocturne: se sakujen td linja ei ole ollenkaan kivinen tie kuljettavaksi. Siellä on pirun monta hienoa vaunua matkalla JakkiII:n suuntaan. Ainoa köpö vekotin on kutosen JGIV josta en tykännyt ollenkaan. Tallissa on vieläkin mm Hetzer, JPanther ja siitä ylöspäin kaikki.

Asentelin viikonloppuna Android tablettiin WOT Assistant sovelluksen. Sitä on tullut tutkailtua parina iltana ja on muuten ihan näppärä sovellus statsien tutkailemiseen ja oman kehityksen seuraamiseen. Tuolta saa valittua eri aikavälejä seurantaan ja ties mitä, suosittelen.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
se sakujen td linja ei ole ollenkaan kivinen tie kuljettavaksi. Siellä on pirun monta hienoa vaunua matkalla JakkiII:n suuntaan. Ainoa köpö vekotin on kutosen JGIV josta en tykännyt ollenkaan. Tallissa on vieläkin mm Hetzer, JPanther ja siitä ylöspäin kaikki.

No itse olen juurikin jumissa tuossa tier 6:sen peltilaatikossa, jolla ei pysy taisteluissa hengissä loppuun saakka juuri ikinä. Heppi kasvaa otsassa sitäkin enemmän, kun sillä yrittää olla tehokas taistelukentällä. Peltipurkki suorastaan imee kaikki osumat ja kimmotus on todella vieras käsite tämän vaunun kohdalla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Alkoi tuo jenkkien Patton kuumottamaan ja ei kun pelaamaan. Alla on nyt M2 ja pelaaminen on yhtä tuskaa. Peltipurkki on hidas mutta kankea. Viisi peliä on nyt tullut käkättimeen aika huolella jotain 15-6 tyyliin. Eiköhän se muutu iloksi vielä kun puuta mennään etiä päin.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
En tiedä miksi mulla ei ole koskaan ollut pahempaa rahapulaa. Yksi syy on varmasti se että isoimmat tankit on JP II ja IS-3, joten en yleensä menetä rahaa per peli. Toinen syy on varmaa se että siitä tanking 24/7 kampanjasta rahastin varmaan likemmäs kolme milliä krediittejä, josta tuli hyvä lisä aikoinaan kassaan. Mutta ehkä suurin syy on melkoinen määrä matseja painettuna vitos ja kutostierin eliittivaunuilla (huom. ei-premi, vaan eliitti), joista tulee 10-20kiloa per matsi tilille ja premitilin kanssa vielä enempi. Semmonenkin asia varmaan vaikuttaa että mulla on survival rate aika korkea ja kovan camon TD-vaunuilla saattaa ampua kolmekin kertaa omat HP:t damaa ilman että edes spottia tulee. Jos esim katsoo viimeiset neljä viikkoa, niin olen jatkis-kanavan 39:n pelaajan joukosta viides killeissä per peli ja viidenneksi useinten jäänyt taistelusta henkiin. Siitä tulee hyvä kill/death-ratio ja sitä kautta hyvin rahaa. Elikkä korjaamiseen ei mene paljon mitään ja keräät damasta/killeistä hyvin krediittiä. Enkä ammu myöskään kultaa oikeastaan ikinä, vain kompissa/7vs7 jos tarvii.

Semmoinen vihje vielä että niillä vaunuilla millä on tarkat tykit ja hyvät view ranget saat kerättyä hyvin expaa (-> rahaa) kahdesta syystä: 1) näet vihun ekana omasta jengistä, mistä saat spottausdamagesta pisteet 2) tarkalla tykillä voit ampua ekalla kudilla telat, jos peneä on tarpeeksi, saat päälle vielä damaa. Sen jälkeen saat träkkäydamat kaikista joukkuekavereiden ampumista kudeista kunnes vihu saa telat kuntoon. Vaunuja joilla tämä toimii kuin unelma on esimerkiksi T40, Wolverine, T49, Hellcat, VK36.01H (vaatii binokat ja snaippitykin), leivänpaahdin ja Nashorn. Myös kakkoskohtaa voi käyttä hyväksi Stugilla, Jagdpanzerilla, Jagdpantherilla ja monella muulla vaunulla. Oikeastaan tarkoituksellinen träkkääminen toimii aina pois lukien tilanteet joissa pitää saada nopeasti paljon damaa taikka on tuhlausta käyttää epätarkan hitaasti lataavan derppitykin damaa muuhun kuin varmaan osumaan keskelle (esim. T82).
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Joo ehdottomasti mukaan Vanha Len. Itse olin ekaa kertaa mukana tier 1 vehkeellä ja hauskaa oli vaikka turpaan tuli ja pojat vittuili ;) Jatkiksen porukassa on mukavan rentoa pelailla, kun mukana ei ole klaani peleistä tuttua suorittamisen painetta. Toki joskus tämä peli syö miestä, kun mm heittää sellaisiin peleihin jossa on melkeen mahdoton voittaa ja siitä olen itsekkin tullut tänne avautumaan, mutta vitutus laantuu ja peli maistuu paremmalta nukutun yön jälkeen.
Itsellä on ollut pientä ongelmaa hetzerillä pelatessa, jossa ongelmia tulee 5-6 tierin tankkien kanssa. Jos pääsen top tierinä pelailemaan niin kyseinen td on erittäin hyvä, mutta low tierinä pelatessa se aiheuttaa ainakin allekirjoittaneelle harmaita hiuksia. Toivottavasti stug3 olisi parempi pelattava.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Mulla ainakin rahaa syö se, että lähes joka matsissa saa pikakorjata telat :). Tosin eilen tuli krindattua ihan mukavasti ja nyt on yli miljoona tilillä, vielä se vajaa 400k, niin saa tuon KV-3:n ostettua ja siihen vähän stokkivarusteita parenneltua. Tosin sen mitä olen kommentteja lukenut, niin en ihan hirveän innolla odota tuolla pelaamista, vaatii ainakin pelityylin muokkausta jonkin verran. Sidescrapeen tuo on vissiin erinomainen vaunu, mutta muuten ilmeisesti vähän hankala, hidas vaunu sekä hidas ja epätarkka tykki.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Noita korjaussarjoja ja medkittejä kannattaa ladata isot määrät kun ne on alennuksessa tai sinulla on premitilikäytössä väliaikaisesti. Itse ostan kaikkia aina sadan kappaleen nipuissa, kirpaisee kerran. En osta niitä kultasarjoja, ensinnäkin ne on aika pirun kalliita ja toiseksi yleensä on yksi moduuli/yksi miehistön jäsen alhaalla, milloin niistä ei saa lisäetua korjauksessa. Toki ne ennaltaehkäisevät vahinkoja ja joskus on tilanne että vaikka komentaja ja kuski on molemmat ulkona, jolloin niistä on selkeä hyöty. Mutta vain expaan, lisää rahaa et ansaitse tarpeeksi kattaaksesi lisäkulut.

Hetzerillä en ole pelannut pitkään aikaan, mutta muistan vieläkin että surkea view range otti päähän. Pelasin sen läpi snaippitykillä, mikä ainakin jälkikäteen tuntuu virheeltä, se derppitykki on niin mainio. Hetzerillä on pelin toiseksi paras camo-arvo, elikkä sitä kannattaa kaikin mahdollisin keinoin hyödyntää. Jotkut kehuu sen kykyä dingata ja puhuu siitä rynnäkkötankkina, itseä ainakin naurattaa 5-6 tierin vehkeinen puikoissa kun vihun Hetzer lähtee rynnimään, mutta ehkä top tierinä tuo toimii.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Hetzerillä en ole pelannut pitkään aikaan, mutta muistan vieläkin että surkea view range otti päähän. Pelasin sen läpi snaippitykillä, mikä ainakin jälkikäteen tuntuu virheeltä, se derppitykki on niin mainio. Hetzerillä on pelin toiseksi paras camo-arvo, elikkä sitä kannattaa kaikin mahdollisin keinoin hyödyntää. Jotkut kehuu sen kykyä dingata ja puhuu siitä rynnäkkötankkina, itseä ainakin naurattaa 5-6 tierin vehkeinen puikoissa kun vihun Hetzer lähtee rynnimään, mutta ehkä top tierinä tuo toimii.

Nyt on noobiella kysyttävää. Tuosta tekstistäsi en ymmärtänyt paria termiä. Eli mikä on derppitykki ja mitä tarkoittaa dingata? Muutenkin tuossa taannoin luin erästä tekstiäsi enkä ymmärtänyt puoliakaan näistä sanoista jotka ovat ns "pelislangia". Perhana, mä täytän neljän vuoden kuluttua 50 ja olen aivan ulalla näistä derpeistä ja dingoista:)
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, rahaa toki pelissä palaa ja toki isoin menoerä on sitten vaunujen ostamiset. Mitä isompiin vaunuihin mennään, ostohinnatkin ovat sen mukaiset. Kympin vehkeet maksavat 6,1 miljoonaa ilman alennuksia ja tästä sitten tullaan alaspäin. Mulla on tallissa tällä hetkellä 12 tier 10 vaunua ja näihin on aika kasa jo uponnut. Lisäksi pelaaminen näillä vehkeillä on monesti melkoisen kallista. Esim brittien 10 td:llä HESH kudit maksavat muistaakseni 8800 kredua/kipale joten tuolla kärryllä on aika hankalaa päästä plussan puolelle.

Toki on myös totta, että vaunutyyppi ja pelityyli vaikuttavat rahan menekkiin. Heveillä rahaa harvemmin säästyy ja td:llä puskassa istuessa saattaa joskus käydä niinkin, että ainoa kuluerä on ammutut kudit. Toki myös korjauspaketteihin menee rahaa mutta näitä paketteja kannattaa ostaa varastoon aina kun tulevat alennusmyyntiin.

Semmoinen vinkki muuten näihin kurkistelutilanteisiin kiven takaa taikka kaupungeissa nurkkien takaa. Kun vihu on käynyt kulmassa ampumassa oman kutinsa, ampukaa siihen telojen ensimmäiseen pyörään. Tästä on seurauksena yleensä normidamage + ketjujen poikkaisu. Tilanne menee vielä monesti niin, että vihu on torninsa kanssa kiven takana eikä pääse ampumaan takaisin ja pysyy permatrackissä näin. Tätä olen harrastanut muutaman kerran ja eilen mm vihun IS-3 jäi siten, että gun depressiota ei ollut eikä kaveri päässyt ampumaan takaisin. Paukutin tuota paikkaa niin kauan, että kaveri oli poissa pelistä ja tästä toki seurasi pientä avautumista mutta se kuuluu peliin :)
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Nyt on noobiella kysyttävää. Tuosta tekstistäsi en ymmärtänyt paria termiä. Eli mikä on derppitykki ja mitä tarkoittaa dingata?

Derppitykki on se joka ampuu vain niitä HE-kuteja (huono läpäisy, mutta tekevät vahinkoa läpäisemättäkin) tyypillisesti nuo ovat howitzereja (haupitsi suomeksi eikö?). Derppitykillä ampuminen on haastavaa myös sikäli, että ammukset ovat hitaampia. Dingaaminen taas on sitä, että osumat kimpoavat panssarista.
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on noobiella kysyttävää. Tuosta tekstistäsi en ymmärtänyt paria termiä. Eli mikä on derppitykki ja mitä tarkoittaa dingata? Muutenkin tuossa taannoin luin erästä tekstiäsi enkä ymmärtänyt puoliakaan näistä sanoista jotka ovat ns "pelislangia". Perhana, mä täytän neljän vuoden kuluttua 50 ja olen aivan ulalla näistä derpeistä ja dingoista:)


En ole MajorJulli mutta lienee sopivaa vastata tähän saman tien kun linjoilla ole. Derppitykeiksi kutsutaan isoja haupitseja joita löytyy mm T82:sta,Hetzeristä,M4:stä, KV-2:sta, SU-152:sta jne. Näillä derpeillä tekee HE-ammuksilla paljon vahinkoa, joskus vihu tippuu yhdellä kudilla, joskus vähemmän damagea mutta lähes aina jotain moduulivahinkoa/miehistötappioita.

Dingauksella tarkoitetaan kimmottamista. Eli siis ammut vihua ja kutisi dingaa vihusta eli kimpoaa, ei mene läpi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kiitti jätkät suomentamisesta. Pirun siistiä olisi jos joku jaksaisi tehdä tähän ketjuun WOT - Suomi slangisanakirjan. Olikohan liian pöljä toive...?
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Tosin eilen tuli krindattua ihan mukavasti ja nyt on yli miljoona tilillä, vielä se vajaa 400k, niin saa tuon KV-3:n ostettua ja siihen vähän stokkivarusteita parenneltua. Tosin sen mitä olen kommentteja lukenut, niin en ihan hirveän innolla odota tuolla pelaamista, vaatii ainakin pelityylin muokkausta jonkin verran. Sidescrapeen tuo on vissiin erinomainen vaunu, mutta muuten ilmeisesti vähän hankala, hidas vaunu sekä hidas ja epätarkka tykki.

Mielestäni KV-3 on erinomainen seiskatason heavy. Pelityyliltään laite edustaa hyvin sitä, mitä linjan viimeiset tankit IS-4 ja ST-I ovat. KV-3 ei ole panssariltaan mikään kovin erinomainen, mutta suhteellisen pitkä kylki mahdollistaa hyvät sidecrappi -ominaisuudet. Eli keikenmaailman kivien ja talojen takaa taisteltaessa laiteella on selvä etu muihin seiskatason heaveihin verrattuna. Oikea kulma on se, kun alapelti peittyy justiinsa ja kyljelle ei anneta yhtään ylimääräisiä asteita. Muuten KV-3:n ei panssariltaan ole mitenkään kummoinen. Eli ihan turha alkaa perusratkaisuna kulmaamaan tankkia laatikoksi.

KV3:sen jälkeen linjalla oleva KV-4 on puolestaan täyttä roskaa ja ylivoimaisesti huonoin kasitason heavy. KV-4:sen suurimmat heikkoudet ovat hitaasti tähtäävä tykki ja tykin alhainen damage (107 mm zis-24). Panssaroinnin suhteen paremmassa tornissa tornin katolla oleva pikkutorni on karmea weakspot. Pikkutornin mantteli on toki 180 mm paksu, mutta ongelmana on se, että lähitaisteluissa pikkutorni tulee aina kumpujen takaa esiin ennen, kuin itse pystyy ampumaan. Pikkutornin lisäksi ison tornin manttelin sivut ovat 180 mm. Eli torni on yksi pehmeimmistä kasitason heavien torneista. Balanssin takia KV-4 parempi torni kaipaisi ehdottomasti lisää rautaa pikkutornin mantteliin.Esim yhteensä (mantteli ja varsinainen panssari 150 mm + 80 mm). Tämän jälkeen ison tornin manttelin sivuissa olisi vielä 180 mm weakspot. Pikkutornin tykin kohtaan voisi jättää pikkuruisen weakspotin.

Panssarin lisäksi tankkiin sopisi hyvin vaikka SU-100Y:n tykki yhdeksi vaihtoehdoksi paremmilla kultakuulilla. Näiden muutoksien jälkeen KV-4 olisi reilusti nykyistä hyödyllisempi laite. Nykyiselläänhän KV-4 on hyvä ainoastaan toptierinä. Siltikin parveilevat TD laitteet ja kultakuulat tekevät nykytilassa KV-4:n täysin turhaksi tankiksi.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Kiitti jätkät suomentamisesta. Pirun siistiä olisi jos joku jaksaisi tehdä tähän ketjuun WOT - Suomi slangisanakirjan. Olikohan liian pöljä toive...?

Puoli vuotta sitten olin itse ihan kuutamolla tämän ketjun jutuista, äijät puhui jostain hull downista ja mulle tuli mieleen siitä Hull Cityn putoaminen Valioliigasta. Samanlaista tää on kuin pokerikeskustelu, itseäkin alkaa välistä naurattaa tää päätön jargonin viljely. Sori siitä satunnaislukijoille.
 

Syöttöpiste

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitti jätkät suomentamisesta. Pirun siistiä olisi jos joku jaksaisi tehdä tähän ketjuun WOT - Suomi slangisanakirjan. Olikohan liian pöljä toive...?

No tässä on vähän pelisanastoa, joka mulle tulee nopsalla tuumailulla mieleen. Muut voivat täydentää tai korjata listaani.

Derppitykki: Järeäkalipeerinen, yleensä haupitsi, tekee paljon vahinkoa, ei kuitenkaan läpäise kovin hyvin. Latausaika on myös monesti hitaampi kuin vaunun muilla tykeillä.
Siema: tervehdys puolaksi
Kurwa: myös puolaa ja tarkoittaa huoraa
Loltraktor: tier I saksalainen vaunu Leichttraktor
GG tai gg: good game, hyvä peli
Leivänpaahdin, toaster: saksalainen td, Pz.Sfl. IVc
Sidescrape: vaunun asettaminen kulmittain kohti vihollista, jolloin panssaroinnin kestävyys paranee hieman. Kulmaaminen on myös toinen termi tästä.
Dingaus: ammuksen kimpoaminen panssaroinnista aiheuttamatta vahinkoa
Pene: läpäisy
Hopea: pelissä käytettävä raha, eli krediitit
Kulta: oikealla rahalla hankittava pelissä käypä valuutta, jolla saa ostettua kaikkea kivaa, mitä ei hopealla ei saa ostettua
Kultakuula: parhaimman tehon ja läpäisyn omaavat ammukset, joita saa ostettua joko kullalla tai sitten isolla kasalla hopeaa
Goldnoob: em. kultakuulia ampuvan pelaajan haukkumanimi
Noob: nyyppä, uusi ja osaamaton/kokematon pelaaja
Sealclubbing: kokenut ja hyvä pelaaja menee ajelemaan I tai II tierin matseihin nöyryyttämään nyyppiä.
**** hoitaa: sanonta jatkiksen kompissa tai muissa taisteluissa, joissa viimeiseksi jääneelle asetetaan velvoite voittaa matsi ja tappaa loput viholliset. (minikompissa usein joku T1 Cunninghamilla ajeleva)
Minikomppa: VIII-tierin joukkuetaistelu, 7vs7
Platta: osasto, kolmen tai kahden hengen porukka, joka pelailee randomeita
Expa: pelissä saatava kokemuspiste, jolla saa avattua uusia vaunuja tai niiden osia
Hulldown: vaunun ajaminen sellaiseen tuliasemaan, jossa vaunusta näkyy viholliselle vain torni
Kalpan pelikirja: joukkueen tai komppanian käyttämä, vähemmän menestyksekäs taktiikka

Tässä näitä nyt aluksi. Muut täyntäköön listaani.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Siema: tervehdys puolaksi

Nippelitietona, tuota käyttävät ainoastaan 13-16 vuotiaat puolalaiset räkänokat yms. jonnet, on kuulemma heistä äärimmäisen cool tervehdys. Menin tuon sanomaan vaihdossa oman ikäiselle puolalaiselle, kuittailusta ei ole vieläkään tullut loppua.

Älkäätten käyttäkö muualla kuiv WoT:ssa.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
No tässä on vähän pelisanastoa, joka mulle tulee nopsalla tuumailulla mieleen. Muut voivat täydentää tai korjata listaani.

[
Sidescrape: vaunun asettaminen kulmittain kohti vihollista, jolloin panssaroinnin kestävyys paranee hieman. Kulmaaminen on myös toinen termi tästä.

Tässä näitä nyt aluksi. Muut täyntäköön listaani.

Oman käsitykseni mukaan sidescrapessa näkyy vain kylki, elikkä keula/takapanssari on talonkulman/kiven/tankinromun takana piilossa. Vihu voi ampua huonosta kulmasta kylkeen taikka turrettiin, muttei muualle vaunuun. Yleensä tämä toimii hyvin vain kun vaunussa on turretti muualla kuin ihan keskellä ja kylki kestää osumia. Tässä asemassa joutuu myös kokoajan träkätyksi, mutta se on tavallaan tavoitekin, elikkä träkit vaimentaa osumia ja houkuttelee vihua ampumaan osumia jotka ei vie hilpaa.

Anglaaminen on taas vaunun laittaminen kulmittain kohti ihan missä vaan, jolloinka osumakulma suurenee ja useampi kuti kimpoaa

edit. elikkä sidescrapessa näkyy vain yksi vaunun neljästä sivusta viholliseen päin. Tällöin osumakulman voi kasvattaa niin suureksi kuin pystyy, raja tulee siinä vastaan että itse pitää vielä pystyä ampumaan vihuun. Anglessa näkyy vihulle kaksi sivua, jolloin toisen sivun kulman kasvattaminen pienentää toisen kulmaa (niiden summa on aina 90-astetta). Jos vaunussa on yhtä vahva etu- ja kylkipanssari, niin optimaali angle on 45 astetta. Yleensä näin ei ole, ja sen takia kylkeä käännetään vähemmän.

Dama: eli damage, vaurion ampuminen viholliseen
Hilpa: Hitpoints eli HP:t. Vähissä hilpoissa tarkoittaa että tankissa on muutama hit points enää jäljellä eli se on:
one-shotattavissa: vaunu jonka seuraava osuma tuhoaa. Käsite on sinällään suhteellinen että se suhteessa vastustajan kykyyn tehdä vahinkoa
MM: eli match making. Mikälie algoritmi jolla peli rakentaa random-matseihin joukkueet. Kaikkien mielestä MM on heitä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Nippelitietona, tuota käyttävät ainoastaan 13-16 vuotiaat puolalaiset räkänokat yms. jonnet, on kuulemma heistä äärimmäisen cool tervehdys. Menin tuon sanomaan vaihdossa oman ikäiselle puolalaiselle, kuittailusta ei ole vieläkään tullut loppua.

Älkäätten käyttäkö muualla kuiv WoT:ssa.

Sano sille kurwalle että lopettaa kuittailut tai käy niinkuin Katynissa.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Kiitti jätkät suomentamisesta. Pirun siistiä olisi jos joku jaksaisi tehdä tähän ketjuun WOT - Suomi slangisanakirjan. Olikohan liian pöljä toive...?

Glossary - World Of Tanks linkin takana WoT-englanti -sanakirja suoraan pelin wikistä. Tuolta sivustolta kannattaa käydä katsomassa myös ainakin taistelumekaniikkaosio, antaa hyvä eväät ja siellä on mm. em. sidescrape-tekniikka selitetty. Jos siis vielä et ole. Samoin eri tankeista tehdyt wiki-sivut antavat edes jotain osviittaa siitä, millaisen pelityylin vehje on kyseessä.

Saksan pst-vaunulinjat ovat nyt auki vitoseen asti. Vallan mukavaa läpsyttelyä ja oikein helppokäyttöisiä laitteita, tornittomuus aiheuttaa juuri sopivasti vaikeutta optimaalisen mestan löytämiseen. Leivänpaahdin tuottaa muutenkin hiukan haastetta, ennen kuin saa parhaan tykin kiinni, mutta hauska jo nyt. Seiskatason tykillä taitaa ollakin jo aika tappokone.
 

Terry

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
KV3:sen jälkeen linjalla oleva KV-4 on puolestaan täyttä roskaa ja ylivoimaisesti huonoin kasitason heavy. KV-4:sen suurimmat heikkoudet ovat hitaasti tähtäävä tykki ja tykin alhainen damage (107 mm zis-24). Panssaroinnin suhteen paremmassa tornissa tornin katolla oleva pikkutorni on karmea weakspot. Pikkutornin mantteli on toki 180 mm paksu, mutta ongelmana on se, että lähitaisteluissa pikkutorni tulee aina kumpujen takaa esiin ennen, kuin itse pystyy ampumaan. Pikkutornin lisäksi ison tornin manttelin sivut ovat 180 mm. Eli torni on yksi pehmeimmistä kasitason heavien torneista. Balanssin takia KV-4 parempi torni kaipaisi ehdottomasti lisää rautaa pikkutornin mantteliin.Esim yhteensä (mantteli ja varsinainen panssari 150 mm + 80 mm). Tämän jälkeen ison tornin manttelin sivuissa olisi vielä 180 mm weakspot. Pikkutornin tykin kohtaan voisi jättää pikkuruisen weakspotin.

Panssarin lisäksi tankkiin sopisi hyvin vaikka SU-100Y:n tykki yhdeksi vaihtoehdoksi paremmilla kultakuulilla. Näiden muutoksien jälkeen KV-4 olisi reilusti nykyistä hyödyllisempi laite. Nykyiselläänhän KV-4 on hyvä ainoastaan toptierinä. Siltikin parveilevat TD laitteet ja kultakuulat tekevät nykytilassa KV-4:n täysin turhaksi tankiksi.

Pakko sen verran puuttua, että mielestäni KV-4 on ehdottomasti parhaita, ellei paras kasitierin heavy. Etupanssarista ei tule mikään läpi, paitsi tuosta mainitsemastasi tornin johtajanluukusta. Pienellä kulmauksella on hyvinkin hyödyllinen myös isompia vastaan. Viikko takaperin nupit vastakkain M103:n kanssa ja kaveri turhautui, kun mikään ei tullut edestä läpi. Sanottakoon vielä, että vihulla oli myös paras tykki kiinni ja kultaakin alkoi latailla parin ensimmäisen kimmotuksen jälkeen.

KV-4 oli alussa jotenkin hankalan tuntuinen, mutta nykyään pelit kulkee jo erittäin hyvin. Tykki ei ole paras mahdollinen, mutta rammerin ja gun laying driven avulla siitäkin saa nopeamman ja paremman. Damageahan se ei enempää tee millään, mutta suhteellisen varma läpäisy kuitenkin aina, kun vaan malttaa tähdätä. KV-4:llä kun ei tarvitse panikoida vihujen osumia, kun etupanssari kestää vähän enemmänkin kuulaa.

KV-4 vaatii vaan hieman enemmän röyhkeyttä pelaajalta. Parhaimmillaan on tainnut tulla n. 50 osumaa ja ties kuinka paljon potentiaalista damagea, mutta niin vaan on hengissä selvitty ja voitto matsista otettu.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
TuossaTALLI - näytössä on siellä alareunassa erilaisia parannuksia jotka maksavat 500k. Onko ne vaunukohtaisia ja jos on niin ikuisestiko...kö?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös