Windows 7 sekä muut käyttöjärjestelmät

  • 18 536
  • 61

Veli Kettula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voin kaikille kyllä suositella ainakin tutustumista OS X:n.

OS X on kyllä soiva peli. Ainoa tähän mennessä selvästi surkea softa on komentorivi-ohjelma (Pääte/Terminal). Ei kyllä ymmärrä miksi sellainen on pitänyt uusiksi kirjoittaa, valmiitakin varmaan olisi voinut lisensioida.

BTW, iMac:iin meni Windows 7 (ainakin beta) heittämällä sisään, joten sitäkin voi samalla testailla.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Snow Leopard (Mac OS X 10.6) lähti tilaukseen kun sen saa vielä pari päivää ilman toimituskuluja kotiovelle asti. Asennus saa kuitenkin odotella sen aikaa että selviää aiheuttaako laajemmalti mitään ongelmia itselleni asennettujen softien kanssa. Mitään suurempaa tarvetta päivitykselle ei oikeastaan edes ole kun Leopardikin toimii moitteettomasti mutta onhan se aina kiva jos kaikki toimii vielä vähän nopeammin.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
W7-32bit tuli hankittua ja jotenkin tämän käyttäminen on muutaman päivän ihmettelyn jälkeen mukavaa. Kaikki on vaan jotenkin toiminut kivan sutjakkaasti Vistan kanssa vääntämisen jälkeen. Windows Liven sähköpostin asentaminen oli tosin aikamoinen projekti. Tätä ratkaisua kyllä ihmettelen Microsoftilta, mutta kai tässä on taas joku suuri visio, jota ei kykene selittämään alle puolessa tunnissa meille "Taavi-Tasalakeille", kuten Kallasvuo sanoi ostettuaan GT-kartan muutamalla jaardilla. No nyt se Windows Liven sähköposti toimii ihan mainiosti ja kaikki muukin.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
W7-32bit tuli hankittua ja jotenkin tämän käyttäminen on muutaman päivän ihmettelyn jälkeen mukavaa.

Sama täällä. Asensin Windows 7 Home Premiumin kolme vuotta vanhaan HP:n läppäriin ja hyvin meni.

Eka kertaa Microsoftin tuotteen kohdalla tuli tunne, että näinhän se pitää ollakkin! On juoheva ja sujuvan tuntuinen käyttis. Toivottavasti tämä ei heti vanhene käsiin.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Onko joku jo bongannut Win7:lla varustettuja läppäreitä myynnissä? Itse olen hankkimassa uutta konetta, ja olen sopivan löytänytkin, mutta se jäi vielä hyllyyn siitä syystä, että mä en ala mitään Vistaa päivittelemään myöhemmin. Olen kurkkuani myöten täynnä Vistaa, vaikka tässä nykyisessä myllyssäkin on vielä XP.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Itse asensin muutama päivä sitten seiskan (Win7 64-bit PRO) tähän pöytäkoneeseen ja täytyy sanoa, että kerrankin voi olla tyytyväinen. XP toimii ihan kelvollisesti (XP vielä löytyy koneelta, jos on tarve tehdä jotain XP:n kautta), mutta Vista (Löytyy läppäristä) oli sellaista paskaa, että huhhuh. Ohjelmat käynnistyvät (paljon) nopeammin ja muutenkin kaikki toimii paljon paremmin ja luotettavammin.

Jos koneessasi on Vista, suosittelen pikaista päivittämistä seiskaan.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Onko joku jo bongannut Win7:lla varustettuja läppäreitä myynnissä? Itse olen hankkimassa uutta konetta, ja olen sopivan löytänytkin, mutta se jäi vielä hyllyyn siitä syystä, että mä en ala mitään Vistaa päivittelemään myöhemmin. Olen kurkkuani myöten täynnä Vistaa, vaikka tässä nykyisessä myllyssäkin on vielä XP.

Joitakin Acerin malleja löytyy jo, suomenkielinen versiohan 7:sta julkaistaan vasta tämän kuun lopussa joten saattaa olla että osa valmistajista odottaa tuota lokalisoinnin julkaisua ennen kuin tuo kauppoihin Win7-versiot.

Beta-7 käyteltyäni XP:n rinnalla ajattelin itsekin kyllä päivittää tuohon uuteen Windowsiin. Nopeus on valttia.

Edit; näyttäähän siellä muutkin merkit olevan jo...
 

12961

Jäsen
Snow Leopard (Mac OS X 10.6) lähti tilaukseen kun sen saa vielä pari päivää ilman toimituskuluja kotiovelle asti. Asennus saa kuitenkin odotella sen aikaa että selviää aiheuttaako laajemmalti mitään ongelmia itselleni asennettujen softien kanssa. Mitään suurempaa tarvetta päivitykselle ei oikeastaan edes ole kun Leopardikin toimii moitteettomasti mutta onhan se aina kiva jos kaikki toimii vielä vähän nopeammin.

Meillä on firmassa ollut aina ongelmia käyttää maccia, koska talossa on aina pitänyt päästä käyttämään myös taloushallinnon ohjelmistoa.

Nyt tämä onnistui kun winukan pyörittäminen rinnalla on helppoa. Itsellä pyörii virtuaalikäyttiksessä (Sun VirtualBox) Win XP SP3, joten pystyn pitämään OS X:ssa yhdessä ikkunassa auki win-pohjaista taloushallinnon ohjelmaa. Toimii niin hyvin, että tietämätön voisi luulla natiiviksi OS X-ohjelmaksi!

Tosiaan, nykyisin pääsee kaikesta turhasta win-käytöstä eroon melko helposti. Käytännössä kaikki lukuunottamatta tuota Lemonsoftia hoituu OS X:llä ja mac-ohjelmilla.
 

paistio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ottawa Senators
OS X:n pääte on kyllä todellakin syvältä. Itse vaihdoin ohjelmaan nimeltä Zoc. Pitäisi olla joku 30 päivän koe-versio, mutta on tuota jo 5kk käytetty. Muitakin vaihtoehtoja on.

Win 7 jutuista sen verran, että F-secure toimii jos asentaa suoraan version 2010, 2009 herjaa kuulemma jostain. Näin kertoi firman kaverit jotka sitä työkoneisiinsa asentelivat.
 

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
Kuinka helppoa on "upgradata" Vistasta Windows 7:aan? Häviääkö siinä kaikki ohjelmat/tiedostot? Onko jotain halvempaa upgrade-versiota olemassa Vista-käyttäjille?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kuinka helppoa on "upgradata" Vistasta Windows 7:aan? Häviääkö siinä kaikki ohjelmat/tiedostot? Onko jotain halvempaa upgrade-versiota olemassa Vista-käyttäjille?
Riippuu hiukan koneesta, mutta ei kai se vaikeatakaan ole. Lukaisin juuri HP:n ohjeet aiheesta omaa konettani ajatellen. Toisaalta, kuulin luotettavalta taholta, että upgrade ei ole ikinä suositeltava toimenpide. Asennukset pitäisi aina suorittaa tyhjään koneeseen. Upgrade olisi kyllä siinä mielessä houkuttelevampi, että tiedostojen ei pitäisi kadota. Toki suosittelen lämpimästi varmuuskopioiden ottamista. Itse en ole löytänyt mitään hypersupererikoistarjousta. Taidan uskoa viisaampia ja vetää koneen sileäksi ennen 7:aan siirtymistä. Suurin osa tiedostoista kun on jo valmiiksi ulkoisella kovolla.
 

RDivis

Jäsen
Tänään oltiin kokonainen ryhmä datanoviiseja (tulevia datanomeja) DigiExpossa. Windblows 7 ei kuitenkaan kuulunut meikäläisen vastuulle. Innolla kuitenkin odotan kanssaopiskelijoiden raporttia.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Melkein OT: Tietääkö kukaan, onko suomenkielinen sivu modifioitu konekäännös? Mielenkiinnolla silti odottelen, kun jätin Vistan suosiolla väliin.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Työkoneeseen (Lenovo X200) laitoin Windows 7:n finaalin joku viikko sitten ja yllätyin kyllä todella positiivisesti. Vistan luonnollisesti skippasin, eli hyppy tuli XP:stä.

Windows 7
- Käynnistyy huikean nopeasti.
- Käyttöliittymät "karkit" eivät ole pelkkää karkkia vaan oikeasti toimivia juttuja. Tosin UAC tuli käännettyä pois aika nopeasti.
- Hibernate, standbly, docking, wlan-lan-3g-vpn sukkulointi toimii kuin unelma
- Kaikki tarpeelliset ajurit löytyivät laakista käyttiksestä. Vain ibarin nännihiireen hain oman ajurin, että pääsin käyttämään kuten olin tottunut

MS tuntuu petranneen huomattavasti viime aikoina: WINSRV2008, MSSQL2008, Windows 7, Office 2007 ja OCS... kaikki kohtuullisen hyvin tomivaa tauhkaa verrattuna aiempaan tuubaan.
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Laitoin melko uuteen läpsyyni (HP 6530b) Windows 7:n Vistan tilalle. Nyt jos on käyttänyt läpsyä sylissä tai pöydällä ilman telakkaa, ja laittaa sen telakkaan, jossa on kaksi näyttöä (VGA+DVI), niin se DVI:llä liitetty näyttö ei tule mukaan, ennen kuin on buutannut koneen. Vistalla se toimi periaatteesa - joskus tosin oli vain musta ruutu ja kursori, kun piti kirjautua. No sokkona sitten vaan tai sormenjälkityylillä ja sen jälkeen tokeni. Ja jos käytti tykissä ja sitten laittoi telakkaan niin ei millään löytynyt enää sitä DVI-näyttöä valikoitavaksi. No mutta, ajurijuttuja varmaankin nämä.

Niin ja ennen koneessa oli kätevä joku HP Connection Manager, josta kytkettiin tuota integroitua 3G-yhteyttä. No nyt sellaista ohjelmaa ei löydy mistään, HP:n sivuillakin oli joku ihan muu, joka ei toimi ollenkaan. Joidenkin "puhelinverkkoyhteyksien" luominen käsipelillä on niin vanhanaikaista.

Vistaa pitkän aikaa käyttäneenä tämähän ei mikään mullistava uudistus ollut. Ja kyllä tämäkin kyselee kaikenlaisia, ei mitenkään tunnu merkittävästi vähentyneen ne. Koko aika saa olla jotain käyttöoikeus-OK:ta olla antamassa. Ikkunoiden ravistelut ja muut kikkailut on kyllä ihan hauskoja.

Piti asentaa tietty Adobe Reader ja siinä sivussa tuli väkisin ja salaa mukana joku Adoben uskomaton Download Manager tms. Voisi ihan hyvin lokeroida haittaohjelmaksi koko paskan. En tiedä mitä sillä tehdään, mutta jotain ikkunoita se väkisin ponnautteli aina kun latasi selaimeen esim. niinkin eksoottisen asian kuin html-sivun. Onneksi poistui Control Panelista ilman ihmeellisyyksiä.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Työkoneeseen (Lenovo X200) laitoin Windows 7:n finaalin joku viikko sitten ja yllätyin kyllä todella positiivisesti. Vistan luonnollisesti skippasin, eli hyppy tuli XP:stä.

Lenovon läppäri ja WIN7 on aika pelottavan kova yhdistelmä. Itse laiton evaluaatio version X60:een ja täytyy sanoa että on kiva käyttää. Harmi vain että lisenssi vanhenee 40. päivän päästä.
 

Hybbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, MUFC, FCUM
Itse laiton evaluaatio version X60:een ja täytyy sanoa että on kiva käyttää. Harmi vain että lisenssi vanhenee 40. päivän päästä.

Jos testaus tuntuu jäävän kesken, niin tässä on ohjeet jolla Win7 kokeiluaikaa saa jatkettua kunhan ensimmäinen jakso päättyy.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hermot menee ton asennuksen kanssa. Vartavasten ostin täyden version ja se kehtaa vielä kysellä, että päivitetäänkö vaan Vistasta, vai vedetäänkö täysi asennus. Toki valitsin täyden asennuksen, kuten minulle oli neuvottu. Kaikki menikin muuten hyvin, mutta kolmannella buuttikierroksella jo tajusin ottaa asennuslevyn pois asemasta. Kyllähän se varoitti, että muutama buutti tarvitaan, mutta missään ei sanottu, että asennuslevy kannattaa ottaa pois ennen ekaa buuttia. Sen tajuttuani asennus eteni mutkitta loppuun asti.

Vai sanoinko, että kaikki meni hyvin? Ei mennyt. Ensimmäisenä katsomaan, paljonko jäi vapaata levytilaa. No, sitähän jäi 35 gigaa 250:stä. Ei tuo helvetin perkele tyhjännyt yhtään mitään tuolta levyltä, tai sitten ei osaa vain vapauttaa Vistan käyttäjien henkilökohtaisia hakemistoja. Ei niitä tiedostoja kyllä kovin helposti käyttöönkään saa. Ja kaikki muutkin ohjelmafilet olivat edelleen näkyvissä, vaikka luulin niiden häviävän asennuksessa.

Koko päivä aherrettu backupien ja asennuksen kanssa. Nyt sitten opetellaan taas formatoimaan kovalevyä. Hetken päästä valmis. Seuraava viesti joko tänne tai vitutusketjuun.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vai sanoinko, että kaikki meni hyvin? Ei mennyt. Ensimmäisenä katsomaan, paljonko jäi vapaata levytilaa. No, sitähän jäi 35 gigaa 250:stä. Ei tuo helvetin perkele tyhjännyt yhtään mitään tuolta levyltä, tai sitten ei osaa vain vapauttaa Vistan käyttäjien henkilökohtaisia hakemistoja.

Siinä asennuksessa kun yhtään luki niitä tekstejä mitä se ohjelma kertoi niin siellä sanottiin että ne vanhan windowsin tiedostot siirretään samalle asemalle johon windows asennetaan Windows.old tms nimiseen kansioon.
Eli poistat vaan ton kansion niin on tyhjä.
Mulla ainakin vei vista ohjelmineen 21gigaa tilaa ja Windows 7 Ultimate 3.5gigaa eli säästöä on ihan mukavasti.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että uusi käyttis kannattaa ehdottomasti asentaa puhtaalle kovolle. Aplikaatiodatasta backup toiselle osiolle tai ulkoiselle levylle ja käyttisosio formatointiin, jonka jälkeen uusi asennus.

Ensimmäiset kokemukset duunin kautta tuosta Windows 2008 R2 serveristä ovat myönteisiä, vaikkakaan en täysin tajua joidenkin firmojen halua pyörittää Windowsin päällä softaa, jota voisi käyttää myös esim. Linuxilla. Tämä siis olettaen, että ko. firmoilla on jo muutenkin Linux/joku muu unix-variantti käytössä. Lähinnä ihmettelen tuota Linuxin kohdalla, koska rauta on samaa Windowsin kanssa ja ylläpito n. n+1 kertaa helpompaa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ensimmäiset kokemukset duunin kautta tuosta Windows 2008 R2 serveristä ovat myönteisiä, vaikkakaan en täysin tajua joidenkin firmojen halua pyörittää Windowsin päällä softaa, jota voisi käyttää myös esim. Linuxilla. Tämä siis olettaen, että ko. firmoilla on jo muutenkin Linux/joku muu unix-variantti käytössä. Lähinnä ihmettelen tuota Linuxin kohdalla, koska rauta on samaa Windowsin kanssa ja ylläpito n. n+1 kertaa helpompaa.

Pari syytä miksi Windowsia käytetään serverikäytössä:

1) Exchange. Linuxillekkin löytyy toki hyviä mailiohjelmia serveripäähän mutta integrointi Outlookiin on käsittääkseni vähän sitä sun tätä eikä kaikkia Outlookin ominaisuuksia saada käyttöön (jaetut kalenterit jne).

2) Sharepoint/MOSS/OCS jne. Taas saa korjata mutta käsittääkseni näitä on kovin hankalaa saada toimimaan Linux-servulla ja nämä applikaatiot kasvattavat suosiotaan jatkuvasti.

3) Osaaminen. Windows Server osaajia on huomattavasti enemmän kuin Linux-guruja.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pari viikkoa sitten hankimme miniläppärin, jossa on W7-käyttöjärjestelmä. Täältä lukemieni kommenttien perusteella oikeastaan toive olikin, että koneessa ei olisi enää XP:tä, saati sitten Vistaa, vaan juuri tuo W7. Lyhyen käyttöjakson jälkeen ei ole kyllä juurikaan moitittavaa. Toimii nopeammin, on hienomman näköinen ja logiikkakin alkaa löytyä, kun vähän aikaa on käyttänyt. Muutamien säätöjen yms. tekeminen ei heti alkuun onnistunut, vaikka melkein samoissa paikoissa kaikki on, kunhan malttaa etsiä.

Jotenkin vaikuttaa, että järjestelmään on otettu aika paljon mallia Macista. Olen tosin aika vähän nähnyt Maccia käytettävän, enkä koskaan itse käyttänyt, mutta heti tuli samanlainen fiilis. Vaikka Windowsia aina haukutaankin ja hc-käyttäjät pitävät Linuxia parempana, niin en silti lähde vaihtamaan. Syynä on toki pääosin se, että kun on Windowsin opetellut ja sillä pärjää, ei ole tarvetta lähteä opettelemaan muita.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siinä asennuksessa kun yhtään luki niitä tekstejä mitä se ohjelma kertoi niin siellä sanottiin että ne vanhan windowsin tiedostot siirretään samalle asemalle johon windows asennetaan Windows.old tms nimiseen kansioon.
Eli poistat vaan ton kansion niin on tyhjä.
Mulla ainakin vei vista ohjelmineen 21gigaa tilaa ja Windows 7 Ultimate 3.5gigaa eli säästöä on ihan mukavasti.
Joo luin ja löysin, deletoinnin kanssa ei sitten ollutkaan ihan yhtä helppoa. En sitten tiedä, miten Bill tuon on ajatellut, mutta ihan mutkattomasti tuo ei käynyt. Helpompaa oli tehdä homma oikein, eli luoda käynnistyslevy, buutata sillä ylös ja formatoida c-levy. Tilankäytöstä päätellen kaikki musiikki ja valokuvat varasivat yhä levytilaa. En tiedä, enkä välitä, olivatko ne niissä kahdessa ns. backup-kansiossa vai eivät. Poistettua niitä ei saanut.

Homman juju kuitenkin oli se, että nimenomaan halusin asennuksen kysyvän minulta, josko vaikka laitettaisi koko kovalevy tyhjäksi samalla. En halunnut minkään muistuttavan enää Vistasta asennuksen jälkeen. Nyt ei ollut kovin paljon eroa upgradeen, kun tutki lopputulosta. Kun kaikki halutaan tehdä helpoksi, lopputulos on usein juosten kustu.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko kukaan saanut yhdistelmälle Windows 7 + Nvidia GeForce 8800GT + Acer 22" näyttö oikeaa resoluutiota eli 1680 x 1050?
Tuota vaihtoehtoa ei ole tuossa listassa mikä aukeaa oikean hiiren alta työpöydällä.
Avasin Nvidia Control Panelin ja ei ollut sielläkään, joten lisäsin Custom resolutionin, jolloin se ilmestyikin Control Panelin listalle ja sen pystyy valitsemaan, mutta päälle se ei jää. Resoluutikoksi menee aina 1600 x 1024, vaikka mikä tahansa muu olisi valittuna.

Toinen ongelma on se, että NetGearin usb-wlan-tikkuun ei löydy toimivia ajureita mistään...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös