Windows 10 – kaikille alustoille

  • 32 026
  • 146

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Windows kybästä ei minkäänlaista kokemusta.

Kouluarvoissa kymppi on parempi kuin kasi. Lyhyt kysymys ei-nörtiltä. Kannattaako windows korottaa kasi kympiksi?
Omasta mielestä ei. Aikanaan omaaan läppäriin tuli 8.1 päivitys ja ei toiminut edes vähää alusta. Palautin 8:n takaisin ja siinä olen pysynyt. Monelle frendille olen tehnyt windows 10:n päivityksen eston ja yhdellä frendillä hävisi iso määrä tiedostoja tuon päivityksen yhteydessä. Mitään hyötyä tuosta ei ole(IMHO), mutta riskejä sitäkin enemmän.
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Kertokaas nyt joku, että miksi chrome? En ole ikinä tykännyt ko. selaimesta sen enempää pc:llä, tabulla, kuin luurillakaan, enkä ehkä juuri siksi ole huomannut sen hyvyyttä. Nyt on tilaisuus kertoa, että mikä tekee maailman vastenmielisimmän mainoksia tuottavan paskafirman selainkuvatuksesta paremman kuin vaikka Mozilla tai Edge.
En osaa vastata kysymykseesi, mutta Google on mozillan päärahoittaja ja käytännössä suuressa vastuussa myös mozillasta. Luin joskus artikkelin aiheesta, miksi Google tuottaa kilpailevan selaimen itselleen mutta en löytänyt sitä tähän hätään. Siinä oli kuitenkin mielenkiintoista tietoa aiheesta, jonka perusteella on turha kuvitella että Mozilla eroaisi periaatteiltaan juurikaan Chromesta. Toki Google ostaa tällä rahoituksella oikeuden mozillan päähakukoneena, mutta helposti voi kyseenalaistaa, tyytyisikö Googlen tapainen yritys siihen?
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mitään hyötyä tuosta ei ole(IMHO), mutta riskejä sitäkin enemmän.

Käytin nopeasti kympissä ja Usain Boltia nopeampi paluu seiskaan, koska se nyt ei vain toiminut. Ainahan se on jotenkin houkuttelevaa kokeilla kaikkea paskaa mitä markkinointimies keksiikään puskea markkinoille.

Tällä hetkellä päivittämisestä ei ole yhtään mitään hyötyä, mutta riskejä sitäkin enemmän.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tällä hetkellä päivittämisestä ei ole yhtään mitään hyötyä, mutta riskejä sitäkin enemmän.

Ja tuon päivityksen esto on todella helppoa. Yksi päivitys poistoon ja estolistalle.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kertokaas nyt joku, että miksi chrome? En ole ikinä tykännyt ko. selaimesta sen enempää pc:llä, tabulla, kuin luurillakaan, enkä ehkä juuri siksi ole huomannut sen hyvyyttä. Nyt on tilaisuus kertoa, että mikä tekee maailman vastenmielisimmän mainoksia tuottavan paskafirman selainkuvatuksesta paremman kuin vaikka Mozilla tai Edge.
Jokaisellahan on valinnanvapaus käyttää sitä selainta mitä haluaa. Kaippa se Firefox ihan hyvä on selaimena, omissa Windows-käyttötarpeissa Chrome on vain parempi (esim. sillä pystyy AD-tunnuksilla kirjautumaan sisäverkon resursseihin, mitä Firefox ei ainakaan jonkin aikaa sitten vielä tukenut ilman plugineja, en tiedä onko jo muuttunut). Lisäksi käytän muitakin Googlen palveluita, joihin Chrome integroituu suoraan ja lisäksi siinä on miellyttävämmät webkehitystyökalut kuin Firefoxissa (jossa tietenkin tarvitsee asentaa plugini saadakseen ne käyttöön).

Mutta Microsoftin selaimet on jo oletuksena syvältä, sen on kyllä oppinut kun on tullut tehtyä websovelluskehitystä työkseen. Lisäksi en luota yhtään siihen, mitä tietoa Edge lähettää MS:lle kun sitä käyttää. Selvisihän viime viikolla esimerkiksi että W10 tallentaa kovalevyn salausavaimen pilveen automaattisesti kun koneen ottaa käyttöön ilman että käyttäjä tietää tästä mitään.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Windows kybästä ei minkäänlaista kokemusta.

Kouluarvoissa kymppi on parempi kuin kasi. Lyhyt kysymys ei-nörtiltä. Kannattaako windows korottaa kasi kympiksi?

Mulla oli 7 ennen kuin vaihdoin 10 ja olen itse ollut tyytyväinen. Tosin asensin sen puhtaana uudelle ssd-levylle joten ei jäännyt alle 7 mitään vahoja muistoja jotka voisivat sotkea. Jos mulla olisi 8 niin todellakin vaihtaisin koska sen verran heikko esitys tuo oli windowsilta.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
J... sillä pystyy AD-tunnuksilla kirjautumaan sisäverkon resursseihin, mitä Firefox ei ainakaan jonkin aikaa sitten vielä tukenut ilman plugineja....
Ei pidä paikkaansa. Sinne pitää vaan asetuksiin lisätä noi domainit mille ad tunnarit lähetetään. Ei nyt ole tässä ohjetta käsillä, mutta duunikoneisiin on esiasennettu noi muistaakseni 3 asetusta mitkä pitää muuttaa oletuksesta.

Jaa no googlella noi löytyikin heti, tässä ohje: Firefox auto login with Windows Authentication and AD | Ole Michelsen
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Windows kybästä ei minkäänlaista kokemusta.

Kouluarvoissa kymppi on parempi kuin kasi. Lyhyt kysymys ei-nörtiltä. Kannattaako windows korottaa kasi kympiksi?

Mun näkemys on, että ei kannata vielä. Liian paljon ongelmia. Toki jos nauttii niiden ratkaisuista itseni lailla, sitten kyllä. Oisko 3-6 kk niin pelittäisi paremmin? Tyypillisiä bugeja joihin olen omissa koneissa (3) törmannyt on mm.

- käynnistyminen lepotilasta omia aikojaan ja mielellään öisin. Ongelma johtui 10 itse asettamista ylläpitoduuneista ja tämän bugin muuuttamiseen ei riittänyt ylläpitoduunien kellonaikamuutos;
- poistaa jo asennettuja ohjelmia ilmoittamatta siitä millään tavalla. Huomasin kun ohjelmaa piti käyttää ettei sitä enää löytynyt mistään.Ei bugi sinänsä, mutta ylireagointia W10.
- korvaa uudet ajurit vanhemmilla. "Hauskinta" tässä se, että ilmoittaa osassa korvattavista ajureista W10 valitsemien ajurien olevan vääriä. Tämän jälkeen jäädäänkin kiertämään kehää jossa aina tulee uusi päivitys joka on väärä ja kaikki päivitykset jumiutuvat. Mikkisoftalta löytyy pikkuapuohjelmia kaikkeen ja esim wushowhide niminen vianmäärityspaketti oli alkuun todella tarpeellinen.
- jos on pieni ssd-levy, W10 kanssa voi tehdä tiukkaa jos haluaa säilyttää paluun aiempiin versioihin. Poistin mahdollisuuden toiselta kannettavista ja sellainen +20 gt vapautui.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Ei pidä paikkaansa. Sinne pitää vaan asetuksiin lisätä noi domainit mille ad tunnarit lähetetään. Ei nyt ole tässä ohjetta käsillä, mutta duunikoneisiin on esiasennettu noi muistaakseni 3 asetusta mitkä pitää muuttaa oletuksesta.

Jaa no googlella noi löytyikin heti, tässä ohje: Firefox auto login with Windows Authentication and AD | Ole Michelsen
Joo, noinhan se olikin. Muistelin että siihen tarviittin pluginia, mutta se taisikin tehdä saman asian vain hieman helpommin oman asetusdialogin kautta.
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt kun asensin Windows 7:n puhtaana takaisin läppäriin, niin onhan se paljon hitaampi kuin mitä se oli Windows 10 kanssa. Kympin kanssa pääsi kirjautumaan n. 30 sekunnin latauksen jälkeen, seiskalla menee usein n. 40-50 sekuntia ja vielä puoli minuuttia siihen päälle sitten salasanan kirjoittamisen jälkeen. Toki nyt sentään pääsee internetiin vaivattomasti ja saattaa olla että se automaattinen internet-yhteys hidastaa tuota käynnistymistä, kun eri ohjelmat etsivät päivityksiä automaattisesti. Vaikka toimihan tuo Win10 aluksi netinkin kanssa todella nopeasti vanhaan seiskaan verrattuna.

Jos tykkää esim. Windows seiskasta ja tietokone toimii moitteettomasti, niin en välttämättä suosittele tuota kympin asentamista ainakaan vanhempiin koneisiin, varsinkin jos on riippuvainen langattomasta nettiyhteydestä. Tuo langattoman netin katoaminen oli sellainen piikki perseessä että vei maun koko touhusta. Ilmeisesti se ongelma liittyi jotenkin vanhojen ajurien yhteensopivuuteen kympin kanssa. Vitutus vaan kasvoi kun luin netistä, että nämä ongelmat olivat Microsoftin tiedossa ja odotettujakin. Olisi kai pitänyt aavistaa, ettei mitään hyvää saa ilmaiseksi ilman jotain pikkuvikoja.
 

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Mun näkemys on, että ei kannata vielä. Liian paljon ongelmia. Toki jos nauttii niiden ratkaisuista itseni lailla, sitten kyllä. Oisko 3-6 kk niin pelittäisi paremmin?

Siis koskee nämä ongelmat myös uusia koneita, joissa on Win10 jo valmiina vai vain päivitettyjä koneita?

Olen ajatellut ostaa uuden pöytäkoneen lähiaikoina ja uusissa koneissa osassa on Win8.1 ja osassa Win10. Kannattaisiko odotella vielä puoli vuotta ja vaihtaa kone vasta juhannuksen kieppeissä, kesän alennusmyyntien aikaan?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mistä löytyy moinen vaihtoehto? Koneisiin ei ole asennettu 10 eikä tulla asentamaan, mutta rasittavuuteen asti kyselee..
Poista päivitys KB3035583 windows updaten avulla. Jos windows updatessa on automaattipäivitys päällä, ota se pois päältä. Käynnistä kone uudelleen ja avaa windows update uudelleen, jolloin updaten pitäisi ehdottaa tuon saman päivityksen asentamista(tai klikkaa tarkista päivitysten saatavuus). Klikkaa päivitystä oikealla hiiren näppäimellä ja valitse piilota päivitys.

Tämä kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennekuin windows pakottaa tuon 10-päivityksen. Windows 10:n päivityksen jälkeen on kuukausi aikaa palata edelliseen versioon.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Kasista kymppiin päivitin kai joskus syksyllä ja ihan tyytyväinen olen ollut. Ei ole tullut vastaan ongelmia ja kasin outouksista on päästy eroon.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siis koskee nämä ongelmat myös uusia koneita, joissa on Win10 jo valmiina vai vain päivitettyjä koneita?

Muuten kyllä paitsi tuo mahdollinen ssd-tilaongelma. Lisääkin löytyy, paljon. Hulppein bugi oli se, että Microsoftin Office 2010 ei toiminut W10 asentamisen jälkeen. Tai Office kyllä toimi, mutta näppäimistöltä ei tullut enää signaalia Officeen. Muuten kone ja ohjelmat toimivat normaalisti. Vaihdoin Office 365 tuohon koneeseen kun arvelin että voisi auttaa ja auttoi 2-3 päivää kunnes sama vika uusiutui. Korjaantui joko Microsoftin erillisellä korjausfilella tai normaalin päivityksen yhteydessä.

Ihan viime päivinä ei ongelmia ole ollut. Ai niin, onhan. Viikko sitten toinen Lenovo alkoi käytössä hukkaamaan wifi-verkon. Muu ei auttanut kuin käynnistää kone aina uudelleen. Meni kaikki speksit läpi ja lopulta löysin verkkokortin säädöistä ruksin väärässä kohdassa. Todnäk joku W10 päivitys oli sen ruksannut ja verkkokortti lepuutti liian aktiivisesti itseään.

Olen ajatellut ostaa uuden pöytäkoneen lähiaikoina ja uusissa koneissa osassa on Win8.1 ja osassa Win10. Kannattaisiko odotella vielä puoli vuotta ja vaihtaa kone vasta juhannuksen kieppeissä, kesän alennusmyyntien aikaan?

Periaatteessa aina kannattaa odotella. Yli vuodenvaihteen, kesän, koulujen alkamisen, joulun jotta saa hieman paremman koneen. Mutta jossain vaiheessa se on ostettava ja katsottava sitten 1-6 kk päästä kuinka olisi samalla hinnalla paremman saanut :)
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Poista päivitys KB3035583 windows updaten avulla. Jos windows updatessa on automaattipäivitys päällä, ota se pois päältä. Käynnistä kone uudelleen ja avaa windows update uudelleen, jolloin updaten pitäisi ehdottaa tuon saman päivityksen asentamista(tai klikkaa tarkista päivitysten saatavuus). Klikkaa päivitystä oikealla hiiren näppäimellä ja valitse piilota päivitys.

Tämä kannattaa tehdä hyvissä ajoin ennekuin windows pakottaa tuon 10-päivityksen. Windows 10:n päivityksen jälkeen on kuukausi aikaa palata edelliseen versioon.
Kiitos suuresti. 1 koneeseen homma tehty ja onnistui. 4 jäljellä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä ei ole nyt mikään sodanjulistus, vaan ihan uteliaisuudesta vaan rupattelen. Kuinka moni Win-koneen kotikäyttäjä käyttää konettaan johonkin sellaiseen, missä Windows on käytännössä pakollinen alusta? Rajasin nyt työkoneet pois tästä ihan tarkoituksella, koska siinä vaikuttaa niin moni muu asia, ettei käyttöjärjestelmää voi käytännössä valita itse. Minä käytän kotona lähinnä vanhoja joutilaiksi jääneitä duuniläppäreitä. Ainoa tarvitsemani sovellus näillä on käytännössä selain. Siksi olen hyvin pienellä vaivalla asentanut näihin Ubuntun ja olen ihan pirun tyytyväinen nopeuteen ja helppouteen. Käyttääkö joku PC:tä vielä pelaamiseen? Siinä on varmaan riittävä peruste Windowsiin.

Pelottaa jo valmiiksi ajatus, että on pakko päivittää tuohon kuvankäsittelyyn pyhitettyyn pöytäkoneeseen Win10. Win7 kanssa voi sentään elää, vaikka sekin on tyypilliseen tapaan muuttunut hitaaksi käynnistymään alun kuherruskuukauden jälkeen. Minua ei huoleta uuden version opettelu, vaan kaikki se paska, mitä olen Win10:stä lukenut. Enkä puhu nyt mistään lastentaudeista ja bugeista, vaan ihan noista featureista, jotka vetävät kaikkia käyttäjiä kuivana kakkoseen. Viimeisimpänä tieto siitä, että Win10 lähettää kiintolevyn salausavaimen MS:n pilvipalveluun ihan kysymättä tai erikseen siitä kertomatta.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tämä ei ole nyt mikään sodanjulistus, vaan ihan uteliaisuudesta vaan rupattelen. Kuinka moni Win-koneen kotikäyttäjä käyttää konettaan johonkin sellaiseen, missä Windows on käytännössä pakollinen alusta?

Itse olen aika peruskäyttäjä vailla kummempia ATK-taitoja. En tiedä onko Windows pakollinen alusta, mutta itse olen kotonakin tottunut käyttämään lähes päivittäin MS Exeliä ja Wordiä. Toki ne pyörivät muillakin alustoilla. On mulla myös iMac, mutta vaikka siinä office pyöriikin, niin jatkuvasti paukkuvat kovalevyt ja niiden vaihtamisen jäätävä hinta on kyllä kokolailla saanut luottamuksen kaikkiin iLaitteisiin romahtamaan. Järkyttävää rahastusta mielestäni. Vaikka softa olisi kuinka hyvää, niin pitää se raudankin jotain kestää, eikä pelkällä brändillä ja jonkinlaisella softalla voi rahastaa nelinkertaista hintaa vastaaviin kilpailijoihin verratuna.
Mitä tulee tietoturvaan, niin käsittääkseni androidit ja Applen käyttikset antavat yhtälailla kaiken tiedon NSAlle, jenkkifirmoja kun ovat. MS vaan on ainoa joka avoimesti kertoo, että kaikki tieto kerätään ja annetaan tiedusteluelimelle. Tämä suuntaus tulee vain vahvistumaan ja sen kanssa pitää joko opetella elämään tai lopettaa netin käyttö (Itse muuten käytän ohjelmaa, joka piilottaa ip-osoitteeni - tai oikeammin vaihdan tietokoneen "kotimaata" tarpeen mukaan - ihan periaatteesta).

Mitä tulee käytäntöön, niin itsellä toisessa läppärissä oli seiska ja toisessa kasi. Molemmat läppärit ovat nyt kyllä kympillä selvästi nopeampia kuin mitä olivat vanhoilla käyttiksillä. Toki en mitään raskaita kuvatiedostaja pyöritä vaan tekstiä ja numeerisia tiedostoja. Suosittelen kyllä jokaista kasin käyttäjää päivittämään välittömästi kymppiin. Seiskan käyttäjille ero ei ole kovin suuri, mutta kannattaa tietenkin päivittää niin kaun kuin se on ilmaista.

Vielä pitää todeta, että en kauheasti pelaile, mutta sen minkä ehdin pelaan läppärillä World of Tanksiä ja se kyllä pyörii kympillä vallan mukavasti. Tableteille en ole keksinyt vielä mitään käyttöä, koska tarvitsen kuitenkin kunnon näppäimistöä kirjoittaakseni ja puhelimella voi kyllä surffata sen minkä vain netissä surffaa. Mutta periaatteessa voisin olla kiinnostunut joko tabletin ja läppärin yhdistelmästä tai sitten uudesta Lumia 950sta tai ainakin sen seuraavasta versiosta (eli puhelin toimii tietokoneena, kun siihen liittää näytön ja näppäimistön, koska jatkossa WIN10 toimii kaikilla alustoilla ja sen pitäisi ymmärtää mikä kokoonpano kulloinkin on kyseessä), mutta en vielä jaksanut alkaa noita ostamaan, koska periaatteessa olen hyvin tyytyväinen nykyiseen laitteistooni.
 

Morgoth

Jäsen
Käyttääkö joku PC:tä vielä pelaamiseen? Siinä on varmaan riittävä peruste Windowsiin.

Joo. Lentosimulaattori ei toimi kuin Windowsissa ja riittävän tehokasta rautaa ei siltikin tahdo saada, että simu pyörisi täysin sujuvasti, vaikka upottaisi tuhansia näytönohjaimeen ja prosessoriin. Nyt ongelmia jäähdytyksen kanssa... Windows 7ssa kaikki toimii hienosti. Windows 8/10 toimivuus ei ole enää taattua, joten tuo koneen käyttis ei päivity mihinkään. Windows 7 tuki riittää vielä vuoteeen 2020, jonka jälkeen se muuttuu tietoturvattomaksi, kun uusia päivityksiä ei enää tule. Siihen asti ei suurempaa hätää ole.

Viimeisimpänä tieto siitä, että Win10 lähettää kiintolevyn salausavaimen MS:n pilvipalveluun ihan kysymättä tai erikseen siitä kertomatta.

Tuskin yksikään käyttöjärjestelmä tai tietokone on turvassa valtiollisilta toimijoilta tyyliin NSA ja varsinkaan mitkään pilvipalvelut. Tuon kanssa on vain pakko elää. Enemmän tietysti huolettaa rikolliset.

Lopulta eniten risoo Windows 10n omapäisyys, että se uninstaloi ohjelmia ja muutenkin tuntuu päättävän käyttäjän puolesta ihan liikaa asioita. Työkoneeseen toki haluaisin Windows10, koska on se parempi kuin 8.1, mutta tuossa täytyy vain noudattaa firman politiikkaa.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Kuinka moni Win-koneen kotikäyttäjä käyttää konettaan johonkin sellaiseen, missä Windows on käytännössä pakollinen alusta?
Suunnistuskarttojen tekoon, ratojen suunnitteluun yms. suunnistusharrastukseeni liittyvään tarvitsen Windowsia (Win 8.1 virtuaalikoneessa Macissa) ja maastossa kartoitukseen Win-tablettia (W10). Käytännössä siis näissä on asennettuna 2-3 ohjelmaa ja kaikki muu on kitketty pois. Työkseni rakentelen tietojärjestelmiä erilaisiin ympäristöihin, myös Windows-maailmaan, joten nykyään osaa ihan hyvin elää myös Windows-koneiden kanssa. Linux-koneita en yksinkertaisesti enää jaksa, niistä on töissä saanut ihan tarpeekseen, vaikka joitakin palvelimia edelleen ylläpidänkin töiden kautta.

Vaikka tuo oma tabletti onkin Microsoftin oma Surface 3, niin silti siitä saa sellaisen vaikutelman että W10:n betatestausvaiheessa ollaan edelleen. Esimerkiksi Garminin GLO-gps/glonass -mokkula ei jaksa aina toimia tabletin kanssa, kun taas Applen laitteiden kanssa se toimii sataprosenttisella varmuudella. Laite vie nukuksissakin virtaa 2% tunnissa vaikka kaikki ohjelmat ja WLAN/BT on kiinni. Lisäksi tuohon tabiin iski pari päivää sitten joku todella vittumainen haamukosketusbugi, mutta sen sai korjattua ajamalla Sonyn(!) kalibrointisoftan. Internetin perusteella nämä kaikki liittyy jotenkin W10:iin, joten ehkä ne ajan kuluessa korjaantuu.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Tuskin yksikään käyttöjärjestelmä tai tietokone on turvassa valtiollisilta toimijoilta tyyliin NSA ja varsinkaan mitkään pilvipalvelut. Tuon kanssa on vain pakko elää. Enemmän tietysti huolettaa rikolliset.
Se ongelma mikä salausavaimen lataamisessa pilveen on, että salausavain pitäisi olla tallessa sellaisessa paikassa, mihin vain sinulla itselläsi on pääsy. Kun se on pilvessä (ilman että käyttäjä on tästä edes tietoinen), niin et enää tiedä ketkä muut siihen pääsevät käsiksi, mikä taas tuhoaa koko salauksen idean. Ottaen huomioon nämä MS:n viimeaikaiset ongelmat päivitysten, tietosuojan ja tietoturvan kanssa, niin vähän sellainen kuva on muodostunut että Redmondissa on tehostettu toimintaa hieman liikaakin, eikä käyttöjärjestelmäkehitys ole enää ihan täysin lapasessa.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Suosittelen kyllä jokaista kasin käyttäjää päivittämään välittömästi kymppiin. Seiskan käyttäjille ero ei ole kovin suuri, mutta kannattaa tietenkin päivittää niin kaun kuin se on ilmaista.

Samaa mieltä. Käytettävyys on varsinkin kasiin verrattuna nin paljon edellä, että ainakin oma toleranssi mahdollisesti esiintyville lastentaudeille riittää helposti siihen ettei taakse ole enää paluuta.
Omalla kohdallani ei ole tullut kuin yksi varsinainen bugi vastaan. Asennettuna ko. käyttis on kahdessa eri koneessa. Tuo temppuileva on muutaman vuoden vanha läppäri, jossa emolle integroituna joku Intelin näytönohjain ja sitten siellä on GeForce vielä lisukkeena. Tuota GeForcea ei saa tällä kokoonpanolla W10:n kanssa toimimaan millään ajurilla, eikä siihen toimivaa ajuria saanut 8.1:n aikanakaan haettua Nvidialta, vaan ainoastaan läppärin valmistajan omista paketeista. Vika on mulle ihan ok, koska käytössäni en eroa siihen Inteliin huomaa, joten GeForce joutaakin pois, mutta harmaita hiuksia aiheuttaa se, että kymppi haluaa säännöllisin väliajoin asennella sille GeForcelle ajureita, vaikka laite poistettu käytöstä. Jos tota ei satu huomaamaan/konetta käyttää esim.muksu, niin seuraavan buutin yhteydessä saadaan sitten hammastakiristellen todeta, että uusintabuuttia vikasietotilaan ja laitteen poistoa vaaditaan, mikäli haluaa saada koneen käyntiin.
 

Morgoth

Jäsen
Ottaen huomioon nämä MS:n viimeaikaiset ongelmat päivitysten, tietosuojan ja tietoturvan kanssa, niin vähän sellainen kuva on muodostunut että Redmondissa on tehostettu toimintaa hieman liikaakin, eikä käyttöjärjestelmäkehitys ole enää ihan täysin lapasessa.

Lisäksi hieman huolestuttavaa, kun server-puolellekin on tuotu Windows 8n piirteitä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tämä ei ole nyt mikään sodanjulistus, vaan ihan uteliaisuudesta vaan rupattelen. Kuinka moni Win-koneen kotikäyttäjä käyttää konettaan johonkin sellaiseen, missä Windows on käytännössä pakollinen alusta?


Kyllä. Musantekeminen ei oikein muulla alustalla onnistu, ellei ole valmis maksaman Applelle ja softasta poskettomia. Linukalle ei löydy VST instrumentteja tms. oikeastaan lainkaan.


JA toki... pelaaminen. Pelaako joku aikuinen konsolilla (provo, joo joo, vanha PC vs. konsolisota jätättäköön väliin, heh)


Ja 10 on ihan hyvä ja käytettävä... mutta tosiaan paljoin pitää twiikata, jotta typeryyksiä saa pois toki pilvirekkarointi on pakollinen.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tasan viikko sitten kävin hakemassa Gigantista Lenovo G50 -koneen, ja tässä oli Windows 10 valmiina. Toistaiseksi ongelmina on tullut vastaan tälläkin sivulla voivoteltu langattoman netin pätkiminen / hukkaaminen ja nyt tunti sitten touchpad lakkasi reagoimasta kokonaan. USB-portin kautta laitettu hiiri toimii kyllä, mutta tähän touchpadiin en keksi mitään. Jollain vinkkiä vai lähdetäänkö tämän paskan kanssa nyt saman tien Giganttiin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös