Vuokratyöfirmat - Taivas vai helvetti?

  • 21 600
  • 34

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Nostellaanpa ketjua. Muita jatkislaisia tällä hetkellä vuokratyössä kirjoilla? Itse olen ollut vajaan vuoden ja ihan jees diili itselle. Oma tausta meni niin, että opiskelen alaa X, pääsin töihin omaa alaani vastaavalle tehtaalle kesäksi 2013. Syksyllä työt loppui kun ei tarvinnut tuurata kesälomalaisia ja paluu koulun penkille. Silloin jäi vähän harmittamaan töiden loppuminen, kyselin mikä on mahdollisuus päästä tekemään vaikkapa viikonloppuja tai sairaspoissaoloja tehtaalle, mutta aika vaikeaa se olisi ollut. Pari kuukautta töiden loppumisen jälkeen eräästä vuokratyöfirmasta soitettiin että kiinnostaako työt, olivat kuulemma tehneet juuri sopimuksen kyseisen tehtaan kanssa. Eihän siinä, lupauduin heti mukaan ja kyllä kannatti.

Nyt tällä hetkellä pääsen tekemään koulun ohella viikonloppuja/pidempiä lomia tehtaalla töitä. Kun soitetaan ja kysytään että pääsetkö silloin ja silloin töihin, ja saan käytännössä itse valita jaksanko tehdä vuoron. Yleensä olen viikonlopputyöt ottanut, kuitenkin mukavaa tienestiä opintotuen rinnalla. Palkkakin pysyi yhtä hyvänä kun suoraan tehtaan kirjoilla ollessa.

Toki eihän tämä nyt aina täysin putkeen mene. Välillä informaatio matkalla tehdas-vuokratyöfirma-minä ei vain toimi, ja aika usein vuokrafirma on täysin pihalla mitä itse tehtaalla tapahtuu. Sitten suurin ongelma on palkanmaksussa. Ilmeisesti tahalleen tekevät virheitä palkkakuittiin, eli jättävät jotain maksamatta. Itsellä ollut ehkä joka toisen palkkakuitin kanssa jälkiviestittelyjä, että mihin on unohtunut esimerkiksi jotkut lisät. Ylityölisiä ei tule ikinä kerralla oikein, täytyy tietää itse millä tavoin ja millä prosenteilla ylityötunnit tulee. Muuten ne jäävät saamatta. Kuitenkin jos ovat liikaa maksaneet niin sen osaavat kyllä viedä jälkikäteen pois. Näinkinkin on käynyt. Yleensä uskovat kerrasta kun huomautan puutteista palkkakuitissa, mutta olen kuullut miten työkaveri sai vääntää kuukauden eräästä sunnuntain ylityökorvauksesta. Vuokrafirma suostui vasta sitten ylityökorvaukset kun työntekijä alkoi uhkaamaan luottamusmiehellä. Toki olenpa kuullut myös tarinan jossa vuokratyöfirma on jyrkästi kieltänyt vuokratyöntekijää ottamasta yhteyttä tehtaan omaan pääluottamusmieheen. Eipä taida olla kovin laillista tämä?

Kuitenkin, itselle tässä opiskelijan elämäntilanteessa ihan kelpo diili molemmin puolin. Vakkarina tuskin jaksaisin tuota työtä tehdä, mutta juuri tälläiset satunnaisvuorot ovat silkkaa voittoa näillä opiskelijan tuloilla. Toki noista palkkasähläyksistä jää pieni pahan maku suuhun. Liekö vuokrafirmat tekevät tulostansa juuri tällä keinolla, että jätetään maksamatta ja toivotaan että työntekijä ei huomaa.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En jaksa uskoa että jättävät tahallaan maksamatta koska laskuttavat tehtaalta sinulle maksetun palkan tietyllä kertoimella, joten saavat itsekin sitä enemmän, mitä enemmän sinulle maksavat. Väännöt lienevät enemmänkin sen loppuasiakkaan ja työntekijän välisiä sitten ja se vuokrafirma on vain välikätenä niissä.

Itsellä kokemusta siis työnantajapuolelta näissä hommissa. Vuokratyöntekijöitä haluaisi moni ottaa omille kirjoille, mutta siitä on tehty sopimuksilla ihan sikakallista. Parin kuukauden vuokra taitaa paukkua sakkoa jos palkkaa suoraan.
 
Mode-edit. Poistettu lainattu mainostusviesti.

Eilen luotu käyttäjätunnus joka ensimmäisellä ja ainoalla viestillään kaivaa ylös kymmenisen vuotta vanhan miniketjun vuokraorjamarkkinoista.

Veikkaan, että "sattumalta löytäminen" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että olet itse luonut tuon sivuston bisnespäissäsi ja kaipaat sinne kipeästi klikkivirtaa.

Niin hävyttömän paskaa sissimarkkinointia, että taatusti muistan aina olla vahingossakaan käyttämättä sivustoasi.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eilen luotu käyttäjätunnus joka ensimmäisellä ja ainoalla viestillään kaivaa ylös kymmenisen vuotta vanhan miniketjun vuokraorjamarkkinoista.

Veikkaan, että "sattumalta löytäminen" tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että olet itse luonut tuon sivuston bisnespäissäsi ja kaipaat sinne kipeästi klikkivirtaa.

Niin hävyttömän paskaa sissimarkkinointia, että taatusti muistan aina olla vahingossakaan käyttämättä sivustoasi.

”Olen seurannut tätä keskustelua vuokratyöstä” ja edellinen viesti ketjussa on lähes kymmenen vuoden takaa :D
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
”Olen seurannut tätä keskustelua vuokratyöstä” ja edellinen viesti ketjussa on lähes kymmenen vuoden takaa :D
No hyvä että kymmenen vuoden ”seuraamisen” jälkeen uskalsi pyytää tunnareita ja kirjoittaa ketjuun. Vai onko ylläpito/moderaattorit unohtaneet hakemuksen laatikon perälle?

@harkitech paljos maksatte palkkaa? Alle neljän tonnin en liikuta evääkään ja sittenkin tosi verkkaisesti ;)
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
En ole seurannut vuokratyöstä viimeisen kymmenen vuoden aikana tälläkin palstalla sankasti vvvvelllonutta keskustelua. Halusin tulla vain kertomaan, että vastenmielisimmät myyntihenkilöt, joita olen tavannut, edustavat poikkeuksetta henkilöstövuokrausfirmoja.
 

Danforth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Luleå HF
Samalla käyttäjätunnuksella on postattu ihan vastaavanlainen viesti Kauppalehden foorumille.
 

Freakish

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Samalla käyttäjätunnuksella on postattu ihan vastaavanlainen viesti Kauppalehden foorumille.
Google-haku kyseisen firman url-osoitteella palauttaa hieman kyseenalaisia vastauksia. Liekkö tehty jonkinlainen toimialasiirtymä ihan viimeaikoina..
 

Liitteet

  • Screenshot_20231230_192644_Edge.jpg
    Screenshot_20231230_192644_Edge.jpg
    333,8 KB · kertaa luettu: 187
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös