Vuokra- tai omistusasunto

  • 536 247
  • 2 712
F

Flonaldo

Rodion kirjoitti:
Tästä voi ehkä jotain päätellä:

Kulmakerroin varsin vankka ja tarjonta kuplahtelevainen. Ostokyky leikkaantunut suorastaan kimmoisasti.

Myymisillä kiire ennenkuin loputkin ostolaidalla sinnittelevät juoksevat karkuun `niin lujaa kuin pääsevät´.
Huikeita kommentteja sen perusteella mikä on yhdessä nettipalvelussa jonkun yritysjoukon markkinoimien pelkkien uudiskohteiden lukumäärä... Kyllä niitä faktojakin saisi kaivettua, lähdekritiikki toivottavaa.
E kirjoitti:
Itse uskoisin, että asuinalueiden väliset hintaerot tulevat kasvamaan entisestään. Ns parempien alueiden hintataso tulee uskoakseni nousemaan, kun taas heikompimaineiset alueet (erityisesti kerrostaloasuntojen osalta) eivät voi ylläpitää nykyistä hintakehitystä.

Jos myyjällä on paineita saada asunto nopeasti kaupaksi, hän saa todennäköisesti huomattavasti alle reaalisen hintapyynnön, mutta ajan kanssa myydessä asunnot saa paremmilta alueilta varmasti kaupaksi, jos asunto on ihan normaali perushyvällä pohjalla.
Näkisin itse myös noin, eli hintaerot kasvavat. Kun tarjonta ei vastannut kysyntää, revittiin myös heikommat asunnot korkeammallakin hinnoilla. Nyt kun tarjontaa on kysynnän vastapainoksi eivätkä myyntiajat ole niin lyhyitä, tulee tuo kuilu kasvamaan.

Koska markkinatilanne ei ole tosiaan nyt enää sellainen, että kaikki viedään käsistä, on kiiremyyjillä tosiaan aiempaa vaikeampi tilanne. Sen oikean hinnan asunnostaan yhä saa, mutta jos myyntitarve on akuutti, joutuu varmasti tyytymään heikompaan myyntihintaan.
Rodion kirjoitti:
Mutta ei se riitä, että moni on halukas tai suunnittelee ostavansa... willing/able.

Lisäksi homma ei toimi ilman ensiasunnon ostajia, jos ensiasunnon ostajat pistävät stopin, niin koko markkina hyytyy.
No, sen lisäksi että ihmiset ilmoittavat suunnittelevansa yhä suurin joukoin asunnon ostoa/vaihtoa, näkyy tämä mieliala myös konkretiana.

Ihmiset hakevat asuntoja erittäin aktiivisesti tällä hetkellä (nettipalveluiden vahtimäärät, nettipalveluiden hakumäärät, lehti-ilmoitusten lukeminen). Lisäksi asuntonäytöillä kävijämäärät heijastavat myös samaa asiaa. Moni siis on halukas ostamaan, tekee toimia sen eteen ja on oikeasti ostoaikeissa liikkeellä. Koska myös ihmisten ostokyky on kohdallaan (lainarahan hinta, kuluttajien ostopotentiaali), ei asuntojen ostamiselle ole tällä hetkellä esteitä. Tietysti jos näissä tulee muutoksia (koronnostot, talous-/työllisyystilanne), se näkyy heti myös asuntojen hinnoissa.
Rodion kirjoitti:
Hesarin jutusta poimittu SKV:n varatoimitusjohtajan kommentti saa kyllä minun ihoni kananlihalle:

”Toimistollemme ei ole ilmoittautunut yhtään asiakasta tai pankkia, jotka olisivat valmiit myymään halvemmalla. Siksi hintojen lasku ei ole mahdollista.

Markkinatalouden mekanismit eivät taida olla varatoimitusjohtajan parasta alaa. Vielä kun samaan aikaan kerrotaan, että myyntiajat ovat pidentyneet ~50% pk-seudulla, niin hohhoijaa.
Yksinkertainen logiikka ei taida myöskään olla sinun parasta alaasi? Jos yksikään asiakas ei myy asuntoaan halvemmalla, eivät hinnat laske. Piste.

Myyntiaikojen pidentyminen ei myöskään ole mitenkään suoraan yhteydessä asuntojen hintoihin. Tietysti molemmat kertovat toistensa kehittymisestä paljon, mutta suoraa korrelaatiota näiden välillä ei tosiaankaan ole. Myyntien pidentyminen kertoo tällä hetkellä vain siitä, että enää mitä tahansa ei revitä saman tien 1. näytöllä vain sen takia, että tarjonta oli niin alimitoitettua, että ostajien täytyi reagoida välittömästi. Nyt ostajalla on jonkin verran harkinta-aikaa, kun heidän ei tarvitse verissäpäin kilpailla keskenään siitä kuka ehtii ensin.
 
Rodion kirjoitti:
”Toimistollemme ei ole ilmoittautunut yhtään asiakasta tai pankkia, jotka olisivat valmiit myymään halvemmalla. Siksi hintojen lasku ei ole mahdollista.

Kuten Flonaldokin tuossa totesi, niin eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. Välittäjät kun eivät niitä pyynti-/myyntihintoja päätä.

Kovasti nousussa näyttävät hinnat edelleen olevan. Myimme kolme vuotta sitten asiallisen kaksion Meilahdesta ja nyt näyttävät pyynnit olevan kymmeniä tuhansia euroja kovempia, kuin mitä itse ko. luukusta silloin saimme. Mutta pyyntihintahan on tietenkin usein eri asia kuin lopullinen kauppahinta.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Flonaldo kirjoitti:
Huikeita kommentteja sen perusteella mikä on yhdessä nettipalvelussa jonkun yritysjoukon markkinoimien pelkkien uudiskohteiden lukumäärä... Kyllä niitä faktojakin saisi kaivettua, lähdekritiikki toivottavaa.

No, onko myytävissä olevien asuntojen lukumäärä kasvanut voimakkaasti vai ei? Minulla kun ei ole tuon parempaa lähdettä asiasta ja harvemmin yksityiset henkilöt kauppaavat uudiskohteita.

Nimenomaan myynnissä olevien määrä on noussut ja taas vuokralle tarjottavien laskenut... Mutta edelleenkään itse en pääse käsiksi parempiin lähteisiin kuin nämä perinteiset nettipalveluiden ilmoittamat luvut ja Hesarin asuntoliitteen paksuus (heh).

No, sen lisäksi että ihmiset ilmoittavat suunnittelevansa yhä suurin joukoin asunnon ostoa/vaihtoa, näkyy tämä mieliala myös konkretiana.

Eli 12kk päästä tehdään ennätysmäärä asuntokauppoja Suomen historiassa, lisäksi ennätyshintaan? Laitetaanko veto pystyyn?

Ihmiset hakevat asuntoja erittäin aktiivisesti tällä hetkellä (nettipalveluiden vahtimäärät, nettipalveluiden hakumäärät, lehti-ilmoitusten lukeminen). Lisäksi asuntonäytöillä kävijämäärät heijastavat myös samaa asiaa. Moni siis on halukas ostamaan, tekee toimia sen eteen ja on oikeasti ostoaikeissa liikkeellä.

Itse käytän runsaasti hakupalveluita, ainostaan itse pitämiäni tilastoja varten. Nämä tilastot kertovat jo hintapyyntöjen tasaantumisesta ja yli 200ke maksavien asuntojen seisomisesta myyntilistoilla. Lisäksi hintapyynnöt ovat laskeneet jo alle tason mikä on ko. alueen keskineliöhinta toteutuneissa kaupoissa. Parhaimmillaan myynnissä on vieläkin sellaisia kohteita, jotka ovat olleet myynnissä 1,5 vuotta. Välittäjä toki vaihtuu välillä... ja hintapyyntö pienenee, parhaimmat pudotukset 20%.

Korostan silti, että tämä on tosiaan markkinointimateriaaleista poimittu oma tilasto koskien pientä aluetta.

Itse en hakujen määrää suoranaisesti pitäisi merkkinä siitä, että ihmiset haluavat ostaa asuntoja yhä enemmän ja yhä kalliimmalla.

Koska myös ihmisten ostokyky on kohdallaan (lainarahan hinta, kuluttajien ostopotentiaali), ei asuntojen ostamiselle ole tällä hetkellä esteitä. Tietysti jos näissä tulee muutoksia (koronnostot, talous-/työllisyystilanne), se näkyy heti myös asuntojen hinnoissa.

Taantumaan tässä ollaan ajautumassa maailmantalouden kanssa, korot ovat nousussa edelleen (ovat nousseet jo yli 50% alimmalta tasoltaan), Suomessa lopetetaan tehtaita ennätysmäärin. Mutta joo, kaikki näyttää vielä ihan kivalta, lainaa vaan lisää kaikille...

Yksinkertainen logiikka ei taida myöskään olla sinun parasta alaasi? Jos yksikään asiakas ei myy asuntoaan halvemmalla, eivät hinnat laske. Piste.

Kumpikohan nyt on realistisen markkinatalouden mekanismi:

- Myydään tuotetta niin kauan hinnalla X, vaikka ei ole ostajia, kunnes sen joku lahopää ostaa

- Jos hinnalla X ei löydy ostajia, lasketaan tuotteen hintaa, kunnes se kohtaa kysynnän

Myyntiaikojen pidentyminen ei myöskään ole mitenkään suoraan yhteydessä asuntojen hintoihin. Tietysti molemmat kertovat toistensa kehittymisestä paljon, mutta suoraa korrelaatiota näiden välillä ei tosiaankaan ole. Myyntien pidentyminen kertoo tällä hetkellä vain siitä, että enää mitä tahansa ei revitä saman tien 1. näytöllä vain sen takia, että tarjonta oli niin alimitoitettua, että ostajien täytyi reagoida välittömästi. Nyt ostajalla on jonkin verran harkinta-aikaa, kun heidän ei tarvitse verissäpäin kilpailla keskenään siitä kuka ehtii ensin.

Tästä olen samaa mieltä kanssasi. Mutta myös sitä mieltä, että myyntiaikojen piteneminen tosiaan kertoo markkinoiden hiljentymisestä, joka johtaa hintojen kasvun pysähtymiseen.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Flonaldo kirjoitti:
Myyntiaikojen pidentyminen ei myöskään ole mitenkään suoraan yhteydessä asuntojen hintoihin.

Toisaalta, monet asuntonsa myyntiin laittaneet ovat saattaneet aloittaa omakotitalon rakentamisen. Omakotitalon nouseminen harjakorkeuteen on yleensä kivaa, mutta ei välttämättä enää siinä kohtaa, kun se edellinen kämppä on ollut puoli vuotta myytävänä, eikä kukaan ole jättänyt edes tarjousta, tai jos on niin se on hyvin kaukana siitä hinnasta, mitä oletettiin saavan vanhasta kämpästä. Loppua ei tarvitse arvata. Hintojen nousu on pysähtynyt, nyt kannattaa ottaa se mikä tarjotaan, koska seuraavaksi hinnat alkavat laskemaan.

Myyntiaikojen pidentyminen vaikuttaa myös siihen, että ihmiset alkavat harvemmin rakentamaan uutta omakotitaloa, ennen kuin pääsevät varmasti omasta kämpästään eroon. 90-luvun alun kahden asunnon loukut ovat kaikilla mielessä. Epävarmuus lisää epävarmuutta ja oravanpyörä on valmis.

Ja sitähän tässä itse asiassa kieli pitkällä odotetaan, että sijoitusasuntoja alkaa saamaan kohtuu hintaan...
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Ensi viikolla jätettäneen vaimon kanssa tarjous isohkosta rivitaloasunnosta. Tässä vähän vain mietityttää se, kuinka paljon siitä pyyntihinnasta kehtaa pudottaa. Onko jatkoaikalaisilla kokemusta asuntokaupoista, joissa on tingitty huomattavasti? Välittäjäkaverini (siis ei toki tämän havittelemamme asunnon välittäjä) kertoi, että 10% hinnanalennukset ovat arkipäivää. Kokemuksia?
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Pantse67 kirjoitti:
Ensi viikolla jätettäneen vaimon kanssa tarjous isohkosta rivitaloasunnosta. Tässä vähän vain mietityttää se, kuinka paljon siitä pyyntihinnasta kehtaa pudottaa. Onko jatkoaikalaisilla kokemusta asuntokaupoista, joissa on tingitty huomattavasti? Välittäjäkaverini (siis ei toki tämän havittelemamme asunnon välittäjä) kertoi, että 10% hinnanalennukset ovat arkipäivää. Kokemuksia?

Tämän takia olisi hyvä seurata markkinoita ennen ostamista. Itse seuraamista rivitaloista pudottaisin tämän hetken pyyntihinnoista n. 500 euroa neliöhinnasta pois, jos menisin tarjoamaan.

Jos nauravat pihalle, voi sanoa: "selvä, tulen vuoden päästää uudelleen kun vielä myytte tätä asuntoa, mutta en tarjoa näinkään paljoa silloin".

Kokeile kepillä jäätä vaikka -25% hintapyynnöstä.
 

Veijari

Jäsen
Isoilla välitystoimistoilla on tilastot toteutuneista kauppahinnoista, asuinalueittain, jopa taloyhtiöittäin. Minulle sellaista vilauttivat kun asuntoa olin myymässä, mutta tuskinpa näyttävät ostajalle. Kyllä 10% pyydetystä on aika normaalin tinkaus, riippuu tietysti mikä hintataso siellä on yleisesti ja mikä on kyseisen asunnon pyyntihinta. Kannattaa harrastaa hintaseurantaa ettei hinnoittele tarjoustaan pihalle tai rankasti yli. Mikäli asunto on JUURI SELLAINEN jota olette etsineet niin silloin olisin itse valmis maksamaan vaikka vähän ylihintaakin.
 
F

Flonaldo

Rodion kirjoitti:
No, onko myytävissä olevien asuntojen lukumäärä kasvanut voimakkaasti vai ei? Minulla kun ei ole tuon parempaa lähdettä asiasta ja harvemmin yksityiset henkilöt kauppaavat uudiskohteita.

Eli 12kk päästä tehdään ennätysmäärä asuntokauppoja Suomen historiassa, lisäksi ennätyshintaan? Laitetaanko veto pystyyn?

Itse käytän runsaasti hakupalveluita, ainostaan itse pitämiäni tilastoja varten.
.
.
Korostan silti, että tämä on tosiaan markkinointimateriaaleista poimittu oma tilasto koskien pientä aluetta.

Itse en hakujen määrää suoranaisesti pitäisi merkkinä siitä, että ihmiset haluavat ostaa asuntoja yhä enemmän ja yhä kalliimmalla.

Taantumaan tässä ollaan ajautumassa maailmantalouden kanssa, korot ovat nousussa edelleen (ovat nousseet jo yli 50% alimmalta tasoltaan), Suomessa lopetetaan tehtaita ennätysmäärin. Mutta joo, kaikki näyttää vielä ihan kivalta, lainaa vaan lisää kaikille...

Kumpikohan nyt on realistisen markkinatalouden mekanismi:
- Myydään tuotetta niin kauan hinnalla X, vaikka ei ole ostajia, kunnes sen joku lahopää ostaa
- Jos hinnalla X ei löydy ostajia, lasketaan tuotteen hintaa, kunnes se kohtaa kysynnän

Tästä olen samaa mieltä kanssasi. Mutta myös sitä mieltä, että myyntiaikojen piteneminen tosiaan kertoo markkinoiden hiljentymisestä, joka johtaa hintojen kasvun pysähtymiseen.
Yhdellä ajanhetkellä myynnissä olevien kohteiden lukumäärä on luonnollisesti kasvanut, koska kierto on hidastunut. Kokonaismäärä on myös kasvanut, mutta aiemmin tarjontaa ei ollutkaan riittävästi.

Enhän minä tuon ehdottamasi vetosi kaltaista väittänyt millään tapaa. Sinä taas annoit ymmärtää, että kuluttajien ostoaikeet ovat pelkkää sontaa, koska ne kertovat vaan jostain kauniista ajatuksista. Minä taas voin väittää, että nuo asunnon ostamista miettivät ovat tosimielellä liikkeellä, koska se näkyy kyllä.

Korostukseksi siitä, että yleistät raa'asti oli varsin hyvä selvennys.

Ei hakujen määrä tietystikään tuollaista kerro. Se kertoo (yhdessä muiden tilastojen kanssa) sen, että ne henkilöt, jotka kertovat harkitsevansa asunnon ostoa myös tekevät toimenpiteitä asuntoa etsiäkseen - ei ole siis pelkkä aie.

Sinä olet varma maailmantalouden romahduksesta, kiva.

No realistisen maailmantalouden mekanismi voi olla mikä tahansa, mutta asuntojen hinnat eivät laske ellei niitä joku myy halvemmalla. SKV:n varatj:n leimaaminen idiootiksi oli siis mielenkiintoista, sillä kyllä tuo nyt vaan pätee maailman tappiin asti.

Myyntiaikojen pidentyminen ei mielestäni kerro sinällään markkinan hiljentymisestä, vaan itse puhuisin rauhoittumisesta. Entinen tilanne oli aika lähellä ylikuumentumista ja sitä se paikoin olikin. Myyntiajat olivat osin aivan järjettömiä.

Nyt puhut jo vain hintojen kasvun pysähtymisestä, kun vielä aiemmin se oli "juoskaa kaikki nyt nyt nyt ennen kuin taivas putoaa". Hintojen kasvu varmasti hidastuu, pysähtyy ja osin myös hinnat kääntyvät laskuun. Tässä näkisin tulevan tuota aiemmin keskusteltua eriytymistä eli osalla asunnoista hintakehitys hidastuu, osalla tosiaan pysähtyy ja jotkut myös kääntyvät laskuun - näin ollen erot kasvavat. Minkään hintaromahduksen merkkejä en kuitenkaan näe.
Ohmi kirjoitti:
Hintojen nousu on pysähtynyt, nyt kannattaa ottaa se mikä tarjotaan, koska seuraavaksi hinnat alkavat laskemaan.
Klipsin vain tämän osan. Hintojen nousu ei ole vielä pysähtynyt, sen sijaan tosiaan sellainen kehitys on nähtävissä tulevaisuudessa. Sinne on kuitenkin vielä pitkä matka, että hinnat lähtisivät selvään laskuun, vaikka kaikki katastrofiskenaariot toteutuisivatkin.
Rodion kirjoitti:
Jos nauravat pihalle, voi sanoa: "selvä, tulen vuoden päästää uudelleen kun vielä myytte tätä asuntoa, mutta en tarjoa näinkään paljoa silloin".

Kokeile kepillä jäätä vaikka -25% hintapyynnöstä.
25 %... kivoja kokeiluhetkiä vaan sitten. Kyllähän pyynneissä aina ilmaa on, mutta kyllä saat kauan etsiä asuntoa, jos aiot saada neljänneksen tippumaan pyynnöstä.

Erot eri asuntojen välillä ovat noiden pyyntien ilman suhteen merkittävät. Keskustan kerrostalokaksiosta maksat hyvinkin täyden hinnan. Jostain metsän perukoilta löytyvästä hieman vanhemmasta OKT:sta voi hinta tippua paljonkin. Pyynnin ilman määrä on aika paljon kiinni siitä paljonko kyseiselle kohteelle voisi löytyä potentiaalisia ostajia.

Se perämetsän OKT saattaa olla jollekin ihannekämppä ja saadaan lähes täysi hinta - tai sitten ostajaa etsitään kissojen ja koirien kanssa ja löytyy henkilö jolle se on se kuudes vaihtoehto. Taajama-alueen isohko rivari nyt asettuu aika lailla juuri tuohon keskivälille eli 5% saanee hyvinkin tippumaan, ehkä, mutta 10%:iin en ihan usko.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Sen verran omakohtaista faktaa keskusteluun. Myin pois pienen sijoitusasunnon Espoosta, joka oli kaksi viikkoa näytössä ja pyyntihinnasta joka oli aikalailla yläkanttiin laitettu, tingittiin hiukan reilu 3%. Asunto oli ok kunnossa ja putkiremottikin tulossa aikaisintaan 5-7 vuoden kuluttua, mutta mistä loistavasta yksiöstä ei tosiaan ollut kyse.

Sitten taas Suomen naapurimme myi toukokuussa oman asuntonsa Espoossa, joka sitten kuuluu jo kategoriaan iso (200+ m2) ja kallis (EUR 800k+). Asunto oli ns. hiljaisessa myynnissä reilun pari kuukautta ja tarjouksia tuli ihan mukavasti. Hinnasta ei tarvittu tinkiä, vaan meni samaan kun pyynti, pari perhettä oli valmiita tuon tarjoamaan.

Mitä tämä kertoo, ei oikeastaan mitään, koska otos on vain pari asuntoa. Se vain lähinnä peilaa samaa linjaa, mitä Flonaldo tuossa kirjoittaa. Tietyt alueet, talot, jne. ovat kysyttyjä ja kauppa käy, osalla taas tulee olemaan hankalampaa. Itse olisin taipuvainen uskomaan tuohon hintojen nousuvauhdin hidastumiseen ja myyntiaikojen pidentymiseen, romahdusta en näe edessä, ainakaan pääkaupunkiseudulla ja ns. kasvutaajamissa.

Itseäni ei tosin stressaa nousivat hinnat tai laskivat. Omistamme mukavan kämpän Suomesta, josta velkaa ei ole tolkuttomasti. Olen ollut aina sitä mieltä, että asuntojen osalta ei kannata ottaa samaa ajattelulinjaa kun osakkeista, tms. sijoituksista. Jos kämppä kiinnostaa ja siitä aiheutuva velkataakka ei ole huonossakaan tapauksessa mahdoton, niin nimi vaan paperiin. Jossain pitää aina asua ja mukavinta on asua asunnossa, josta itse pitää.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Flonaldo kirjoitti:
Enhän minä tuon ehdottamasi vetosi kaltaista väittänyt millään tapaa. Sinä taas annoit ymmärtää, että kuluttajien ostoaikeet ovat pelkkää sontaa, koska ne kertovat vaan jostain kauniista ajatuksista. Minä taas voin väittää, että nuo asunnon ostamista miettivät ovat tosimielellä liikkeellä, koska se näkyy kyllä.

Kirjoitit:

"No, sen lisäksi että ihmiset ilmoittavat suunnittelevansa yhä suurin joukoin asunnon ostoa/vaihtoa, näkyy tämä mieliala myös konkretiana."

Ymmärsin sitten vain väärin ilmeisesti, koska ajattelin tuon konkretian tarkoittavan toteutuneita kauppoja, mutta tarkoitit vain asuntohakusivusto-osumia ja väkeä satunnaisilla näytöillä?

Sinä olet varma maailmantalouden romahduksesta, kiva.

Olen varma taantumasta, pelkään romahdusta. Kyllä sinäkin varmaan tunnet monia taloutta ennustavia indikaattoreita, joista paras on Yield Curven invertoituminen. Viimeisin invertoituminen oli jo niin voimakas, että on lähes yksimielinen kanta, että Yield Curven mukaan taantuma on tulossa (6...12kk).

Lisäksi viime aikaiset talousluvut USA:sta vahvistavat tätä ennustusta.

No realistisen maailmantalouden mekanismi voi olla mikä tahansa, mutta asuntojen hinnat eivät laske ellei niitä joku myy halvemmalla. SKV:n varatj:n leimaaminen idiootiksi oli siis mielenkiintoista, sillä kyllä tuo nyt vaan pätee maailman tappiin asti.

No jos näkee ainoastaan myyjän hinnan asettajaksi, niin tämä on kyllä totta. Yksinkertaistaminen on toki muodissa nykyään.

Myyntiaikojen pidentyminen ei mielestäni kerro sinällään markkinan hiljentymisestä, vaan itse puhuisin rauhoittumisesta. Entinen tilanne oli aika lähellä ylikuumentumista ja sitä se paikoin olikin. Myyntiajat olivat osin aivan järjettömiä.

Ylikuumenneesta tilanteesta rauhoittuminen / hiljentyminen. You say tomato...

Nyt puhut jo vain hintojen kasvun pysähtymisestä, kun vielä aiemmin se oli "juoskaa kaikki nyt nyt nyt ennen kuin taivas putoaa".

No se nyt oli humoristista tekstiä, jos se ei oikein käynyt kirjoituksesta ilmi sitten muuten.

Hintojen taittuminen laskuun vaatii ensin hintojen kasvun pysähtymisen.

25 %... kivoja kokeiluhetkiä vaan sitten. Kyllähän pyynneissä aina ilmaa on, mutta kyllä saat kauan etsiä asuntoa, jos aiot saada neljänneksen tippumaan pyynnöstä.

Listahinnasta -25% ei ole vielä edes mikään kovin kohtuuton tarjous. Neuvottelujen lähtökohta. Jos myyjä suostuu siihen, ok, jos ei, niin neuvottelut jatkuvat aina siihen asti mikä on oman budjetin yläraja.

Erot eri asuntojen välillä ovat noiden pyyntien ilman suhteen merkittävät. Keskustan kerrostalokaksiosta maksat hyvinkin täyden hinnan. Jostain metsän perukoilta löytyvästä hieman vanhemmasta OKT:sta voi hinta tippua paljonkin. Pyynnin ilman määrä on aika paljon kiinni siitä paljonko kyseiselle kohteelle voisi löytyä potentiaalisia ostajia.

Lisäksi keskustojen kaksiossa on merkittäviä eroja. Asuntojen kunto, mahdolliset piilovelat jo tehdyistä remonteista, tulevat linjasaneeraukset, kerros, osoite... listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkään.

Joskus näkee, kun samasta taloyhtiöstä myydään vierekkäisiä lähes identtisiä kämppiä jopa 60 000 euron hintapyyntöerolla. Olen tämän itse todistanut. Se halvempi meni kaupaksi hieman hintapyyntöä alempaan hintaan, kalliimpi on edelleen myynnissä (jo vuoden ollut). Lisäksi kalliimpi oli alemmassa kerroksessa, kun taas halvempi ja kaupaksi mennyt ylimmässä.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Rodion kirjoitti:
Listahinnasta -25% ei ole vielä edes mikään kovin kohtuuton tarjous.

Soitin tänään välittäjälle ja tein avauksen, jossa niistin 16% pyyntihinnasta. Välittäjä meni vähän hiljaiseksi, johon totesin, että jos olet sitä mieltä, että asiasta ei kannata tehdä kirjallista tarjousta, niin... Välittäjä totesi, että tänne vaan!

Olen illalla menossa tekemään virallista tarjouspaperia. Saas nähdä, kuinka äijän käy...
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Alueestahan tuo on paljolti kiinni,
jos Pantsekin jostain Pohjois-Espoosta rivaria ostaa niin kyllähän siitä saa hintaa alas. Kuka nyt sinne haluaisi muuttaa? Käytännössä Vantaata mutta Espoon lipun alla.

Länsiväylän lähistöllä asunnot eivät ole kauaa myynnissä, itse emme ole kauaa nykyisessä asuneet mutta vieressä on myynnissä muutamaa vuotta vanhempaa, pikkuisen pienempää ja ei-nyt-ainakaan paremmalla varustuksella olevia kolmioita ja niistä pyydetään 15 000 - 20 000 euroa enemmän mitä me maksettiin tästä.

Varustuksen voit aina uusia ja maalata seinän mutta sijainti on ja pysyy.
 

Samppub

Jäsen
Jos itsekkin heittäisi oman mielipiteeni ilmoille..

eli noin vuosi sitten tuli ostettua ensiasunto itselleni ja ihan suhteellisen tyytyväinen oon ollu. Jos pelkästään rahallista "säästöä" ajattelee niin n.2000e olisin "köyhempi" jos olisin asunut vuokralla tämän ajan (eli lainan lyhennys + "turhat"vuokranmaksut + asuntojen hinnan pienoinen arvonnousu paikkakunnalla). Tietty lainan korot pitää lyhentää summasta mut silti tuo 2000e ei ole liikaa laskettuna!

Ja myös se että se kämppä on OMA tekee siitä vieläkin paremman ratkaisun:) tietysti jokaisella on omat mielipiteensä mutta itse ajattelen näin että jos mahdollista niin osta oma kämppä.. itselläni ikää n.22v ja kämppä maksettu kun täytän 45v, jos sen nyt näin "kärkevästi" ajattelee. tietysti tuo kyseinen asunto tuskin itselläni on tuota aikaa mutta kuitenkin:)
 

Menace

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Heki, sympatiat Tapparalle
Asiaa voi ajatella myös niin, että mikäli korkoon ja vastikkeeseen menee nykyisellä korkotasolla seuraavat 10 vuotta enemmän kuin vuokraan, niin sitten kannattaa mielestäni vakavasti harkita vuokraa. Vuokratkin toki nousevat eli kannattaa ottaa laskin ihan tosisssaan käteen.

Lainanhoitokulut pienenevät velan pääoman pienentyessä, mutta jos ei ole säästöjä ja joutuu ottamaan lainaa satoja tuhansia euroja (esim. pääkaupunkiseudulla) niin velan pääoman pienenemiseen menee todella kauan. Tässä tilanteessa varmaan kannattaa harkita, että asuisiko vuokralla. Jos lainaa on noin 100000-120000 ei koron nouseminen olen välttämättä dramaattista. Nykyinen korkotaso on historian valossa poikkeustapaus ja epävarmuus kasvaa erityisesti pitkissä lainoissa. Toki nykyään eletään globaalissa markkinataloudessa ja useimmat lainat on sidottu euriboriin.

Nyt kun asuntojen hinnat ovat erityisesti pääkaupungissa korkeat, niin mikäli ei halua riskeerata omaa tulevaisuuttaan (erityisesti nuoret) ylisuurella lainalla, joutuu kärjistetysti tyytymään omaan osakkeeseen 70-luvun elementtitalosta jossain ghetossa. Sitten jokainen voi miettiä mitkä asiat ratkaisevat: Oma asunto ghetossa vai vuokra-asunto paremmalla paikalla, jolloin asuminen itsessään on mukavampaa?

Itse en asu pääkaupungissa, mutta näkisin, että tilanne on siellä ensiasunnon ostajan kohdalla todella kinkkinen.

Joitakin mielenkiintoisia laskelmia vuokra-asumisen ja omistusasumisen välillä löytyy vaikkapa Kauppalehden keskustelupalstalta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Myin omakotitalon taajama-alueelta ja muutin perheeni kanssa isomman kaupungin ydinkeskustaan kolmanneksen pienempään vuokrakämppään. Ei kai kovin yleinen ratkaisu.
 

juudas

Jäsen
Kauppalehden palstan keskustelusta:

Oikotie 20.3.2006: HAE MYYTÄVÄÄ ASUNTOA (17505 kpl)

Oikotie 21.4.2006: HAE MYYTÄVÄÄ ASUNTOA (18810 kpl)

Oikotie 22.5.2006: HAE MYYTÄVÄÄ ASUNTOA (20161 kpl)

Oikotie 21.6.2006: HAE MYYTÄVÄÄ ASUNTOA (21855 kpl)

Oikotie 24.7.2006: HAE MYYTÄVÄÄ ASUNTOA (22152 kpl)

Suunta on selvä noinkin lyhyellä ajalla. Myyntilaita ruuhkautuu hirmuista vauhtia. Millä muulla se purkaantuu kuin hintoja laskemalla. Etuoven listoilla on sama kehitys, mistä en nyt tähän hätään löydä tilastoa, mutta joku löytänee. Tuohon kun lyödään päälle nousevat korot niin saa pian asuntonsa myyntihinnoista haaveillut olla huuli pyöreänä.

Espoossa ovat messualueenkin asunnot jämähtäneet käsiin ainakin uutisten mukaan. Ei ihme kun katsoo hintoja.
 

Rodion

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kakun kasvattajat. Sympatiat kakun jakajille.
Flonaldolle:

Kauppojen lukumäärän muutos viime vuoteen:

Q1 Q2
Koko maa -5% -14%
Pääkaupunkiseutu -6% -15%
Helsinki -13% -10%
Espoo-Kauniainen 1% -31%

Lähde:
http://www.stat.fi/til/ashi/tau.html

Myytävien määrät nousussa, koska kauppojen määrä selvässä laskussa.

I rest my case.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Asuntojen hinnoissa 25 prosenttia ilmaa

Kolmisen vuotta sitten vaihdoin asuntoa ja näpyttelin myynti-ilmoituksen oikotielle eräänä kesäisenä perjantaina. Seuraavan sunnuntain Hesari julkaisi kahden Pellervo-seuran ekonomistin otsikonmukaisen väitteen ja perusteet väitteelle. Hiukan kylmäsi että mitenköhän äijän käy. Myin asunnon ennen seuraavan viikon keskiviikkoa eli alle viikossa. Sama asunto vaihtoi uudestaan omistajaa hiljattain juuri ennen taloyhtiössä alkavaa putkiremonttia, 27,9 prosenttia korkeammalla hinnalla. Tämä esimerkkinä siitä, että asuntojen hintojen Helsingissä on väitetty olevan ylihintaisia vaikka kuinka kauan, kuitenkaan asuntojen hinnat eivät ole laskeneet, päinvastoin. Samoin uskon nytkin tapahtuvan, hintojen nousu voi taantua vähäksi aikaa, mutta siitä on pitkä matka hintojen laskuun.
 

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
Asuntojen hintojen nousun/laskun povaajat ottavat erilaisia tilastoja tukeakseen omaa näkemystään. Tilastojen tulkinta tuntuu hiukan riippuvan siitä onko ko. henkilöllä oma asunto (toivottavasti hinnat nousevat-mantra) vai asutaanko vuokralla (toivottavasti hinnat laskevat). Vuokralla asuvat ovat tosin viimeiset vuodet olleet tuolla tietojensa kanssa ns.väärällä puolella.

Vaikka koko vuoden alun on monestakin suunnasta povattu laskua, niin ainakin tilastokeskuksen mukaan nousu on jatkunut koko vuoden varsin reippaasti. Ko. juttu on Kauppalehdestä tänään.


"Asuntojen hinnat ovat jatkaneet nousuaan. Tilastokeskuksen mukaan vanhojen kerrostaloasuntojen hinnat nousivat huhti-kesäkuussa keskimäärin 1,8 prosenttia edellisestä neljänneksestä koko maassa.

Pääkaupunkiseudulla hinnannousua kertyi 1,9 prosenttia ja muualla Suomessa 1,8 prosenttia.

Vuositasolla hinnat nousivat koko maassa keskimäärin 8,8 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla vastaava luku oli 9,8 prosenttia ja muualla 7,7 prosenttia."
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Omakotitalo-alueiden nousu ja tuho

Tässä olen lukenut muutaman mielenkiintoisen jutun ja lisäksi jutellut muutaman remonttifirman häiskän kanssa aiheesta. Elikkä pääkaupunkiseudulle pusketaan tällä hetkellä poskettamon kalliita omakotitaloja suhteessa rakennuttajien maksukykyyn. Koron nousu tullee tarkoittamaan sitä, että pääkaupunkiseudulla on satoja omakotitalon rankoja myynnissä parin vuoden päästä, mikäli tosiaankin korot lähtevät nousuun.

Ongelmaan vaikuttavat kolme tekijää:

- Tonttien kalliit hinnat
- Pula rakennusmiehistä
- Ruokahalun kasvaminen pitkin projektia (isot talot, kalliit materiaalit yms.)

Kauklahden asuntomessujen yhteydessä oli hesarissa juttu, jossa kerrottiin tutkimuksesta, jonka mukaan uusilla omakotialueilla asuu viiden vuoden päästä alueen avaamisesta vain noin neljännes alkuperäisistä asukkaista, suurimmalla osalle taloprojekti oli tullut liian kalliiksi ja/tai oli tullut avioero.

Nykytilanteessa pääkaupunkiseudulla omakotitalo rakentaminen ja samaan aikaan asuminen omistusasunnossa vaatii 600.000-800.000 € pääomaa, ja taloprojektit alkavat olemaan nykyään 300.000-500.000 € laakeja yksinäänkin. Keskiverto pääkaupunkiseutulaiselle moinen velkataakka on liian suuri rasitus, varsinkin kun omakotitalo asumisen juoksevat kustannukset tapaavat vielä yllättää.

En suosittele tällä hetkellä omakotitalon rakentamista pk-seudulle, vaikka projektista selviäisikin, saa muutaman vuoden päästä vastavalmistuneita tai juuri valmistuvia taloja omaa projektia halvemmalla.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Koron vaikutus asuntojen hintoihin

Asuntolainojen yleisen korkotason vaikutusta asuntomarkkinoihin ei pidä tuijottaa liikaa. On selvää että yleinen korkotaso vaikuttaa uusien lainojen nostotiheyteen, mutta vanhohin lainoihin korko ei vaikuta läheskään yhtä paljon, kun teki 80- ja 90-kuvun taitteessa. Tuolloin nousevat korot nimittäin todellakin vaikuttivat lainojen takaisinmaksukykyyn, mutta nykypäivänähän asuntolainat ovat pääosin toteutettu niin, että lisääntyvät korkokustannukset lisätään laina-aikaan, jolloin koron nousu ei vaikuta takaisinmaksukykyyn millään lailla.

Muutenkin asuntolainojen viitekorkona kaiketi useiten käytetty Euribor on varmasti vakaampi, mitä oli Helibor aikoinaan. Ei tarvi devalvaatioita pelätä enää euron aikana. Sama koskee korkospekulaatioon, mikä pätee asuntojen hintohinkin. Siinä missä asuntojen hintojen on povattu romahtavan viimeisten vuosien ajan, niin on korkotasonkin povattu nousevan. Kumpikaan ei ole vielä toteutunut.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Korkotaso ei tule nousemaan merkittävästi pitkään aikaan sillä jenkkien talous näyttää hiipumisen merkkejä eikä euroopassakaan ole mitään superboomia tiedossa.

Jos inflaatio saadaan pidettyä kurissa niin ei ole mitään perustetta odottaa rajuja koronnousuja. Suomen talous kasvaa seuraavat 5 vuotta arviolta 2-3% vauhtia ja yleinen ansiotaso vähintään saman verran. Tähän yhdistettynä potentiaalinen kokoomuksen hallituspesti joka todennäköisesti johtaa verojen alentumiseen pitää suomalaisten maksukyvyn hyvänä jatkossakin.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Gags kirjoitti:
...nykypäivänähän asuntolainat ovat pääosin toteutettu niin, että lisääntyvät korkokustannukset lisätään laina-aikaan, jolloin koron nousu ei vaikuta takaisinmaksukykyyn millään lailla.
Juuri näin. Ja jos ollaan asuntoa ostamassa sillä mielellä, että siinä sitten kanssa asutaan ainakin seuraavat 15-20 vuotta ja maksusuunnitelmat tehdään sen mukaisesti, niin silloin ei pitäisi olla mitään väliä vaikka asuntojen hinnat romahtaisivat vaikka kuinka pahasti. Osto on tehty tietyillä ehdoilla ja sen mukaisesti pitää joka tapauksessa elää.

Tietysti voi joutua työttömäksi tai tulla avioero jne. mutta jos niitä jää odottelemaan niin eipä sitä sitten kannata ostaa yhtään mitään muutakaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tumba17 kirjoitti:
...Tilastojen tulkinta tuntuu hiukan riippuvan siitä onko ko. henkilöllä oma asunto (toivottavasti hinnat nousevat-mantra) vai asutaanko vuokralla (toivottavasti hinnat laskevat). ...
Tällaiselle normaalille asunnonomistajalle ei ole kyllä paljoakaan hyötyä asuntojen hintojen noususta, ehkäpä enemmän haittaa kun hinnoilla on taipumus nousta prosentuaalisesti, jolloin väliraha mahdollisesti "parempaan" asuntoon vaihdettaessa jonkin verran kasvaakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös