Voi niitä aikoja...

  • 2 903
  • 28

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Kynä puhuu kieltämättä paljon asiaa, mutta yhdestä kohdasta olen hivenen eri mieltä. Nimittäin siitä, että pienet kiekkomaat kehittyvät pelaamalla kovempia maita vastaan. Itse olen vankasti sitä mieltä, että parhaiten maat kehittyvät pelaamalla oman tasoisia tai hiukan parempia maita vastaan. Ei selvästi heikompia tai vahvempia maita vastaan. Tämä on mielestäni pieni ongelma. Näin ollen väitänkin, että paras määrä olisi edelleen se 12 maata. Ei 16. 16 joukkueen kisoissa yleensä erottuu vähintään kolme muita heikompaa maata, joiden tasolle olisi parempi, että pelit tapahtuisivat b-sarjassa, mutta siten että nousu olisi mahdollista, jolloin pelimotivaatiokin olisi erittäin korkea. Lisäksi karsimaan voisiii joutua yksi maa ja suoraan tippuisi yksi maa. Tällöin vaihtuvuus olisi taattu, mutta liian heikkoja pelejä ei montaa tulisi.
 

jaedhi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Japskit

Keskustelussa on tullut esille Japanin Aasian kiintiöpaikka tarkalleen ottaen se on Kauko-Idän mandaattipaikka,sillä Aasiasta löytyy myös Kazakstan joka lienee astetta kovempi kuin Nipponin pojat. Toisaalta onhan myös jalkapallon mm-kisoissa maanosakiintiöt ja siellä skabat alkaa jo nykyisin olemaan tasaisia miksei myös näin voisi tapahtua lätkässäkin ajan kanssa.
 

Afan

Jäsen
Itse pidän nykyistä systeemiä epäoikeudenmukaisena pieniä maita kohtaan. Kauko-Idän kiintiöpaikan takia 2/3 karsintasarjaan joutuneista putoaa, ja paikat auringossa tai karsintasarjassa ratkaisee käytännössä yksi ainoa ottelu, jossa alkulohkon kaksi heikointa kohtaavat.

Nykyistä systeemiä parempana näkisin hyvin yksinkertaisen muutoksen, jossa alkulohkot yhdistettäisiin kahdeksi kahdeksan joukkueen lohkoksi, joissa pelattaisiin yksinkertainen sarja. Otteluiden määrä per joukkue ei lisääntyisi kuin yhdellä, mutta peräpään joukkueet saataisiin paljon luotettavemmin "oikeaan" järjestykseen. Kummankin lohkon viimeiseksi jäänyt voisi sitten pudota suoraan.

Pudotuspelit voitaisiin sitten pelata joko nykyisen systeemin mukaan (puolivälierissä A1-B4, A2-B3, jne) tai niin, että lohkovoittajat selviytyisivät suoraan välieriin ja lohkojen kakkoset ja kolmoset pelaisivat ristiin lopuista välieräpaikoista. Tällöin merkityksettömiä pelejä tulisi huippujoukkueille vähemmän, kun lohkovoiton merkitys korostuisi, eivätkä neljänneksi parhaat enää yltäisi pudotuspeleihin.
 

pykli

Jäsen
Asian vierestä, jalkapallossakin MM-karsintasysteemi on paikoin epäoikeudenmukainen, Australia ilmeisestikin kuuluisi tasollisesti kisoihin, mutta joutuu aina karsimaan ties mitä vastaan. Viime kerralla kaksiosainen karsintaottelu Irania vastaan, tällä kertaa sama homma Etelä-Amerikan karsinnan viitosta (?) vastaan. Matkustusta riittää ...

Japanista & Kiinasta - eihän Kiina jäänyt ykkösdivarin lohkossaan edes viimeiseksi. Kyllä Japani olisi ylempää keskikastia siellä, meinasivathan ne voittaa Norjankin.

--- pykli
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös