Virmaselle kenkää?

  • 144 743
  • 372

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siis Virmanen on tehnyt hankintoja Jokereihin 27 vuotta?

Mielestäsi asiakas ei saa arvostella, ellei ole esittää parempia vaihtoehtoja?

Ihan vilpittömästi tiedustelen kantaasi yo. kysymyksiin.

Voin vilpittömästi vastata osaltani.

En väittänyt missään, että M.Virmanen on ollut tehtävässään koko sitä aikaa, minkä minä olen hallilla viettänyt noina vuosina. Huolellisuutta hieman tuohon lukuun..... ei millään pahalla.

Tottakai saa, sanoinkin, että hyviin tapoihin kuuluu esittää vaihtoehto. En nyt kyllä muuten oikein ymmärrä, miten pelaajahankintoja hoitava henkilö on asiakassuhteessa ko kirjoittajaan, en sitten millään, vai oliko se päinvastoin?

Sitten onkin mielenkiintoinen seikka se, milloin pelaajahankinta on oikein tehty ja milloin ei. Niitä hankintoja voi tietty repostella mielensä mukaan, mitkä on tehty ennen pelikauden alkua. Kokonaan toinen juttu on sitten ne kauden aikana tehdyt pakolliset paikkaukset ja paniikkihankinnat. Silloin otetaan markkinoilla tarjolla olevista huonoista vaihtoehdoista se paras. Näistäkinkö pitää myös kantaa scouttaajan täysvastuu? Kysyn sinulta.

Kokonaisuus huomioonottaen arvosana Masalla kiitettävä.
 

Knatterton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Colorado Avalanche
En väittänyt missään, että M.Virmanen on ollut tehtävässään koko sitä aikaa, minkä minä olen hallilla viettänyt noina vuosina. Huolellisuutta hieman tuohon lukuun..... ei millään pahalla.

Eivätkö esimerkiksi nämä kirjoittamasi asiat viittaa siihen, että tarkoitat 27 vuotta, mitä Matti on ollut talossa:

M.Virmanen on onnistunut suht,mukiinmenevästi hankinnoissaan niiden 27 vuoden aikana, mitä minä olen hallilla aikaani viettänyt, lähes joka kausi.

27 vuoden aikana Matti on tehnyt muutama sata työsopimusta ja kaksi pielessä, niinkö? Tässä se meidän eromme tulee tulkittaessa Matin ammattitaitoa.

Eli jos Matti ei ole tehnyt 27 vuoden ajan pelaajahankintoja, niin kuin ei ole, niin minkä takia otit yleensä koko nuo 27 vuotta mukaan tähän keskusteluun. Eikö olennaisempaa olisi keskustella siitä ajasta, mitä Matti on toiminut pelaajahankintavastaavana, joko toimitusjohtajana tai nyt urheilutoimenjohtajana.

Hutilaukauksia on Masalta tullut aivan suhteettoman monta erityisesti pelaajahankinnoissa ja mikä pahinta, koskaan ei tunnuta ottavan näistä opiksi. En nyt tiedä kuinka paljon on Hjalliksen vika ja kuinka paljon Virmasen, mutta tuo kiitettävä arvosana on kyllä sen verran yläkanttiin ampuva arvio, että lähestulkoon hävettää. Männäkaudella selviä huteja olivat Hanlon, Hancock, Ling, Kimmot. Harmittavasti en nyt pysty sataprosenttisella varmuudella kertomaan, olivatko nuo kaikki Masan vikoja vai ei ja en myöskään kykene kertomaan vaihtoehtoja, koska en enää ole tietoinen sen aikaisista vapaista pelaajista.

Pointti nyt tässä on se, että tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, kuinka olet täysin valmis antamaan Virmasen Matille täyden synninpäästön.
 

Esgo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit pre KHL
Mitähän sieniä sä oot saluzci tänään vedellyt? Kaikenmoista hassua olet päivän aikana foorumille tuottanut, aloitetaan nyt vaikka tästä lausahduksesta:

M.Virmasen työstä muodostaa 80% hankkia ensiluokan valmentajat ja kaksi ensiluokan maalivahtia, loppujoukkue muodostaa sen 20%. Miettikää esimerkkejä menneistä mestarijoukkueista, niin käsitätte väitteeni faktaksi.

Ensinnäkin, nuo heittämäsi prosentit kuulostavat aika jäätäviltä. Toki valmennus ja maalivahdit ovat elintärkeitä joukkueelle kuin joukkueelle, mutta että 20% merkitys koko loppujoukkueelle? Tokihan JYPin peli perustui erinomaiseen koko viisikon puolustukseen / pelin hallintaan, ei siinä nyt hirveästi jäänyt (toki varmasti pelanneille) MVP: lemme joukkueen kantamista harteilleen (niin kuin Riksmanille koto-joukkueessamme). Toki lausahdus jättää sinulle takaportin livistystä varten, sillä voit aina vedota siihen, että kenttäpelaajien peli on valmentajien aikaansaannosta ja siellä voisi pelata melkeinpä ketä tahansa. Lähin esimerkki tästä on ehkä KalPa, joka nimettömällä materiaalillaan (+supertähti, Jokeri-ikoni ja pari muuta erinomaista ukkoa) pelasi todella hyvää kiekkoa, pärjäsi hyvin ja junnujakin taisi olla kokoonpanossa useita.

Toiseksi, jos kaksi huippumaalivahtia on määritelmäsi Virmasen työn onnistumisesta, niin milloinkohan tämä on Jokereissa viimeksi nähty? Vai onko joku nimistä Hallikainen, varauksin Vuorio (tästä kortista ei vielä ole nähdäkseni paljastunut, mikä on miehiään), Hovinen, Puurula, Häkkinen, Goehring, Passmore ym. näkemyksiäsi hyvistä ja luotettavista kakkosmaalivahdeista? Miehistä, jotka voisit iskeä Wallinheimon tapaan finaalissa luukulle luottavaisin mielin? Eikö tässä juurikin pari viimeisintä kautta olla oltu aivan paskat housussa, kun ykkönen ei olekaan ollut ihan huipputikissä ratkaisupelien koittaessa?

Sitten on toki tuo valmentajapuolikin vielä, olisiko mestarivalmentaja Jalonen hoitanut homman Jokereissa kotiin tällä kaudella, huippu kun on? Tekikö hän sen HIFK:ssa? Olisiko Kärppien joukkueenrakentajalla ollut näppinsä pelissä Kärppien parin viime kauden mestaruuksissa? Oliko Hanlon ja Ika osumia Virmaselta? Kuinka paljon 80 prosentista täyttyi tällä kaudella?

En väittänyt missään, että M.Virmanen on ollut tehtävässään koko sitä aikaa, minkä minä olen hallilla viettänyt noina vuosina. Huolellisuutta hieman tuohon lukuun..... ei millään pahalla.

Kyllähän sinä käytännössä väitit, tai ainakin jätit lukijan siihen ymmärrykseen kirjoituksellasi, tahallisesti/tahattomasti. Ei millään pahalla.

Sitten onkin mielenkiintoinen seikka se, milloin pelaajahankinta on oikein tehty ja milloin ei. Niitä hankintoja voi tietty repostella mielensä mukaan, mitkä on tehty ennen pelikauden alkua. Kokonaan toinen juttu on sitten ne kauden aikana tehdyt pakolliset paikkaukset ja paniikkihankinnat. Silloin otetaan markkinoilla tarjolla olevista huonoista vaihtoehdoista se paras. Näistäkinkö pitää myös kantaa scouttaajan täysvastuu?

Siis hetkinen, yritätkö jotenkin vapauttaa Masan kaudenaikaisista ainaisista hudeistaan, jotka alkavat jo ihan oikeasti naurattaa omiakin kannattajia kaikessa surkuhupaisuudessaan? Ensinnäkin on tietysti se, että nämä hankinnat Masan toimesta voisivat joskus osuakin. Ei mielellään mitään Kantoreita, Lingejä, Hancockeja, Husseyta, Pentikäisiä, Erosia, Pikkaraisia yms., vaan mieluummin osuvia ns. täsmähankintoja sinne mihin tarvitaan, kuten vaikkapa Söderholm (tämä osumahan ei toki tarkoita sitä, että HIFKistä pitäisi ottaa mallia...), Boumedienne, Lupaschuk, Kultanen. Machulda?

Toiseksi, mikä helvatin pakko sinne pelaajamarketin ale-hyllylle on painella heti ensimmäisen loukkaantumisen osuessa kohdalle? Luulisi, että Jokereiden kaltaisen ison toiminta-alueen ja budjetin joukkueen junnuorganisaatiosta saataisiin tarvittaessa omia miehiä paikkaamaan, tai edes yrittämään sitä paikkaamista ennen kuin kaupankassa jo laulaa Masan vinguttaessa visaansa. Ja toki joskus voisi joukkuetta kasatessa pitää mielessä myös sen, että loukkaantumiset ovat oleellinen osa tätä lajia ja niihin olisi hyvä varautua muutenkin kun asenteella "katsellaan sitä sitten". Ts. materiaalissa tulee olla leveyttä, sellaisia paikkaajia ratkaisevilla pelipaikoilla, joihin voidaan luottaan yhdistettynä junnujen pelipanokseen.

Palatakseni vielä tuohon 27 vuoteen, niin kerro hyvä mies kuka, missä joukkueessa on hoitanut hommansa noina vuosina paremmin? Kuka pitäisi olla Matin paikalla???? ... Kokonaisuus huomioonottaen arvosana Masalla kiitettävä.

No, jos nyt vaikka aluksi tutkisit hieman Oulun Kärppien menestystä viime aikoina. Siinä on Jokereiden ja HIFKin ohella yksi ainakin tätä nykyä budjetiltaan raskassarjalaisiin laskettava joukkue, ja se myös menestyy budjettinsa mukaisesti.

Seuraavaksi voit tutkia Jokereiden menestystä, ei siltä 27 vuoden aikakaudelta, vaan siltä Matin aikakaudelta. Viimeiset kymmenen kautta ovat tuottaneet:

1*kultaa
3*hopeaa
2*neljäs tila
1*viides tila
2*seitsemäs tila (seitsemänsiähän sitä tällä kaudella taidettiin olla?)
1*romahdus ulos playoffseista

Tilasto ei missään nimessä ole katastrofaalinen, mutta kun otetaan huomioon Jokereiden budjetin suuruus verrattuna useimpiin muihin seuroihin, voisi olettaa ammattitaitoisen GM:mme kasaavan Kärppien kaltaisen huippuorganisaation, joka taistelee joka kausi tosissaan mestaruudesta (ja Jokereiden tapauksessa voittaisi edes joskus runkosarjan, mikä tätä nykyä oikeuttaa CL-paikkaan).

Scouttauksessa on äärettömän tärkeää sen vuosikymmenten aikana luodun verkoston hyväksikäyttö, mikä esim M.Virmasella jo on

Tätä en toki yritä kiistää, Masalla on epäilemättä suhteet kunnossa kaikkien niiden keskinkertaisuuksille maksettujen huippuliksojen jälkeen :-p Kauheasti en tiedäkään, miten skouttaus-puoli Jokereissa toimii (paljonhan Masaa on syytelty ns. teksti-tv skouttaamisesta), mutta joku organisaatiossa ansaitsee kiitostakin sellaisista hyvän mielen tuottaneista pelaajista kuin Rita & Santala, Jokela, Leino, Stapleton, Thomas, Wilm, Metropolit, Peltonen, Rosa & Campbell näin joitain päällimmäisenä mielessäni olevia mainitakseni. Valitettavasti kokonaisuutena homma on kuitenkin pakkasella; tähtien muistelu on aina mukavaa, mutta menestyksen muisteleminen on vielä mukavampaa.

Ja ei, minä en ala Jokereiden joukkuetta rakentamaan, enkä edes tiedä kenestä me se kullanvuolija saadaan, mutta ihan turhaan sinä toisaalta jakelet Virmaselle kiitettäviä keskikertaisesta menestyksestä.

No, loppukevennyksenä HIFKin menestys viimeiseltä kymmeneltä kaudelta ;)

1*pronssi
2*neljäs tila
1*viides tila
2*kuudes tila
2*seitsemäs tila
1*yhdeksäs tila (tämä kausi)
1*kymmenes tila
 

Dynamo#79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Huuhkajat, KD
Seuraavaksi voit tutkia Jokereiden menestystä, ei siltä 27 vuoden aikakaudelta, vaan siltä Matin aikakaudelta. Viimeiset kymmenen kautta ovat tuottaneet:

1*kultaa
3*hopeaa
2*neljäs tila
1*viides tila
2*seitsemäs tila (seitsemänsiähän sitä tällä kaudella taidettiin olla?)
1*romahdus ulos playoffseista

Niillä resursseilla, jotka Matilla (lue: Hjalliksella) on ollut tänä aikana käytettävissään, nämä luvut on aivan täyttä skeidaa, eikä se lohduta yhtään, että hifk on ollut vielä surkeampi. Mestaruudet on ainoita, jotka muistetaan ja niitä on Jokereilla viimeisen 10 vuoden aikana yksi. Se ON katastrofi.

Muuten erittäin hyvä kirjoitus Esgolta.
 

Esgo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit pre KHL
Mitä tarkoitit tällä?

Hienoa, että poimit kaiken oleellisen viestistäni ;)

Ei, ihan pienehköä vitsiä yritin leikkisästi vääntää siihen alkuun, jottei ihan ryppyotsaiseksi puurtamiseksi mene. Tiedäthän sinä, mitä sieniä sitä on tullut syötöä, mitkä taikalasit sulla on päässäsi kun asiat tuollaisena näet. Huomaan etten saavuttanut keskustelunavauksellani haluttua vaikutusta, ehkäpä panostan siihen ensi kerralla enemmän.

eikä se lohduta yhtään, että hifk on ollut vielä surkeampi

Tähän vielä sen verran, että tosiaan minullekin on lopulta ihan se ja sama miten pärjätään HIFKiin verrattuna minäkin kautena, jos tulos ei ole muutoin toivottu (pois lukien ehkä mahdollinen playoffs-kohtaaminen, silloin varmasti kiinnostaisi ;) ). Nuo HIFK-kuittailut ja vertailu ihan vain siltä pohjalta, että jostain syystä naapurin joukkue on taas alkanut herättää allekirjoittaneessa oikeanlaista tunnetta viime aikoina, vaikkei se ainakaan ärsyttävän hyvästä menestyksestä voi johtua (kuten Kärppien kohdalla)... Ehkäpä me vaan ollaan niin samanlaisia pohjimmiltaan, isot budjetit, Masa siellä, Nybari täällä, Hjallis vs. dinot ja niin edelleen.
 
Viimeksi muokattu:

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei, ihan pienehköä vitsiä yritin leikkisästi vääntää siihen alkuun, jottei ihan ryppyotsaiseksi puurtamiseksi mene. Tiedäthän sinä, mitä sieniä sitä on tullut syötöä, mitkä taikalasit sulla on päässäsi kun asiat tuollaisena näet. Huomaan, että en saavuttanut keskustelunavauksellani haluttua vaikutusta, ehkä panostan siihen ensi kerralla enemmän.

Minä en siinä nähnyt mitään vitsiä, vaan aikamoisen loukkauksen henkilöäni kohtaan.

Keskusteluavauksen taisin kyllä tehdä minä, mutta olkoon menneeksi.

Niin, Masatahan voi olla montaa mieltä, kuten täälläkin on jo nähty. Kerroin mielipiteeni aiheeesta ja niin teit sinäkin, sen lisäksi kävit kiinni henkilööni, jota en voi ymmärtää, mutta se kai on sinulle sallittua.

Minulla ei tähän aiheeseen ole enää lisättävää, eikä "todisteltavaa".
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

C.Orr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menneisyyden kahleista vapaa Jokerit
Seuraavaksi voit tutkia Jokereiden menestystä, ei siltä 27 vuoden aikakaudelta, vaan siltä Matin aikakaudelta. Viimeiset kymmenen kautta ovat tuottaneet:

1*kultaa
3*hopeaa
2*neljäs tila
1*viides tila
2*seitsemäs tila (seitsemänsiähän sitä tällä kaudella taidettiin olla?)
1*romahdus ulos playoffseista

Tilasto kertoo lahjomattomasti sen faktan, että menestys ei ole missään suhteessa asetettuun panokseen nähden. Lisäksi omien junnujen muihin seuroihin ryssimiset, huonot hankinnat hinta-laatusuhteeltaan, onneton fanituotevalikoima verrattuna lähes mihin muuhun tahansa sm-liigaseuraan ei saa ainakaan itseäni antamaan Masalle arvosanaa kiitettävä. On Masalla toki omat vahvuutensakin, hoitaa mm. pelaajien ja fanien asiat kiitettävästi, mutta urheilullisen menestyksen kanssa niillä on valitettavan vähän tekemistä. Ehkä taas ensikaudella? Ja sit mä heräsin ;)
 

Esgo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit pre KHL
Minä en siinä nähnyt mitään vitsiä, vaan aikamoisen loukkauksen henkilöäni kohtaan.
Keskusteluavauksen taisin kyllä tehdä minä, mutta olkoon menneeksi.

Niin, Masatahan voi olla montaa mieltä, kuten täälläkin on jo nähty. Kerroin mielipiteeni aiheeesta ja niin teit sinäkin, sen lisäksi kävit kiinni henkilööni, jota en voi ymmärtää, mutta se kai on sinulle sallittua.

Minulla ei tähän aiheeseen ole enää lisättävää, eikä "todisteltavaa".

Jaha, ikävä täyttää ketjua moisella roskalla, mutta ilmeisestikin sinä välttämättä sitä tahdot tällaisella keskustelusta vetäytymisellä.

Sienien syöminen, mitäpä ihmettä siitä? Itse syön suhteellisen usein sieniä, ne sopivat hyvin esimerkiksi pizzaan. "Sienien syöminen" lausahduksella on myös toinen, erityisesti keskustelupalstoilla vakiintunut, merkitys; leikkimielisesti huomauttaa toisen keskustelijan argumenttien mahdollisesta pätemättömyydestä tai ristiriitaisuudesta, milloin mistäkin. Tässä tapauksessa mielipiteesi jopa äärimmäisestä ristiriitaisuudesta sekä oman mielipiteeni, että ymmärtääkseni myös yleisesti vallitsevan mielipiteen kanssa. Koska sinä selvästikin ymmärsit minun puhuvan nyt jostain muusta kuin pizzan syömisestä, sinulle on varmasti myös harvinaisen selvää ettei lausahduksella ole mitään tekemistä henkilökohtaisen loukkaamisen kanssa. Tai mistä minä tiedän, ehkä tosiaan olet jostain syystä ymmärtänyt lausahduksen sisältävän jonkin loukkaavaan vivahteen, voit halutessasi vapaasti selventää ajatusmaailmaasi (toivottavasti kuitenkin jossain muualla kuin Jatkoajan Matti Virmanen ketjussa).

Tokihan minulle on tullut tutuksi, jollei nyt oikean henkilösi, niin ainakin Jatkoaika-palstan henkilösi tapa pyrkiä herättämään keskustelua tavalla, jonka koen itse joskus äärimmäisen provosoivaksi ja siirtävän keskustelun tälla tavoin täysin turhille sivuraiteille, joita kukaan ei jaksa lukea. Tässä tapauksessa esimerkiksi vetäisemällä esiin "kai se on sinulle sallittua" -argumentin minulle osoitetun viestisi viimeiseksi sivallukseksi, vaikka juurihan toisessa viestissäni selvensin sinulle kyseessä olleen humoristisen vastineen avauksen eikä henkilökohtaisen loukkauksen, vaikka se sinulle olisikin ollut jostain syystä aiemmin epäselvää.

Joten eipä minulla enää muuta, ehkäpä ymmärrän jättää jatkossa vastaamatta sinun keskustelunavauksiisi. Ja toivottavasti VR palaa aikatauluunsa.
 

Mr. Jones

Jäsen
Minulla ei tähän aiheeseen ole enää lisättävää, eikä "todisteltavaa".

Tai sitten pakoilet Esgon hyviä vasta-argumentteja tuon "loukkauksen" taakse. Olisi ollut mielenkiintoista tietää miten vastaat niihin takaisin - ihan siis järkevästi eikä selitellen niitä näitä. Nuo "todisteesi" olivat vähintäinkin hatarat.

On vaikea löytää oikeaa syyllistä Jokeri-organisaatiosta kun tiedossa on Hjalliksen säätäminen seuran asioihin. Siitäkin huolimatta "syy" monelta osin kulminoituu juuri Virmaseen, mutta jos mies vaihtuisi niin tapahtuisiko muutosta parempaan jos kuitenkin Hjallis niitä lankoja viime kädessä vetelee?

Eli molemmat ulos, ainoa tie? Ja miten se voisi tapahtua.. ei näkyvissä?
 

saluzci

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tai sitten pakoilet Esgon hyviä vasta-argumentteja tuon "loukkauksen" taakse. Olisi ollut mielenkiintoista tietää miten vastaat niihin takaisin - ihan siis järkevästi eikä selitellen niitä näitä.

Kun pyysit. Järkevää tai - sen ratkaisee lukija.

Tapoihini ei yleensä kuulu lähteä juupas/eipäs väittelyihin mukaan ja sanottakoon sekin nyt vielä ties monennenko kerran, että keskustelutyylini ei varmaan miellytä kaikkia, eikä minun mielestäni tarvitsekaan. Siihen voi vapaasti heittää provosyytöksiä, jos ei muuta keksi.

Masan tyyli tehdä pelaajahankintoja aiheuttaa kahdenlaisia mielipiteitä. Äärettömän helppoa on tuomita ne ykskantaan, kun sitä mestaruutta ei ole tullut ihan niin tiheään, kuin 90-luvulla totuttiin. Aika vähän niitä hankintoja on yleensä kritisoitu silloin, kun kausi alkaa, miksi? Kritiikki kiihtyy sitä mukaa, kun kausi lähenee loppuaan ja toivottu mestaruus karannut käsistä; syy: M. Virmanen ja hänen hankintansa. Helppoa?

Voidaan poimia menneiltä vuosilta esimerkkejä hankinnoista, jotka ovat osoittautuneet pieleen menneiksi ja voidaan osoittaa esimerkkejä timanttihankinnoista. Näin se menee ja näin se on mennyt jokaikisessä SM-liigajoukkueessa. Valtaosassa joukkueista on kenttäpelaajahankinnat tehty enemmän tai vähemmän pieleen. Se on kaikkinensa pikkujuttu, kuten jo aiemassa avautumisessani totesinkin, paljon paljon suuremmassa merkityksessä on ne valmentaja- ja molarihankinnat, täysin eri sfääreissä. Siinä ovat tulleet ne vikahannat, jotka ovat todella pahasti kostautuneet. Näistäkin vain Immosen pestaaminen ykkösvalmentajaksi ristiinnaulittiin ennen kautta aika vahvasti, ei muita. Jälkiviisaus kukoistaa melko räikeästi niin monen ”analyytikon” kommenteissa ja avauksissa.

Peräänkuulutan enemmän kokonaisnäkemyksen hallintaa ja tosiasioiden tunnustamista, en sopulointia.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

mummi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Samarkand AF, Ghizjablah Amur-dvaktay Sport
Mielestäni...

...olemassa olevilla/olleilla voimavaroillanne teidän olisi seurana pitänyt olla joka helkkarin vuosi taistelemassa playoffeissa ja finaaleissa vain ja ainoastaan mestaruudesta.
Piste!
Tuohon kun vielä lisää talouden tämän hetkisestä notkahduksesta huolimatta talousalueenne ja oletettavasti "hyvin toimivan organisaationne" tarjoamat jatkuvat (lisä)mahdollisuudet kaikin puolisen hyvän tuloksen tekemiseen ja ennen kaikkea myös saavuttamiseen, en näe mitään muuta lopputulemaa ajatteluuni kuin se, että jonkun pitäisi nyt katsoa peiliin ja tosi pitkään.
No toisaalta, mehän ollaan täällä maakunissa vaan mielissään kun te ette osaa leikkiä oikein ja tehokkaasti saamillanne leluilla...
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
...olemassa olevilla/olleilla voimavaroillanne teidän olisi seurana pitänyt olla joka helkkarin vuosi taistelemassa playoffeissa ja finaaleissa vain ja ainoastaan mestaruudesta.
No nyt kyllä jysähti todellinen uutispommi Hämeenlinnasta tänne Jokeri-osioon!

Nimittäin se, että vielä sieltä Turengin suunnalta löytyi nimimerkki joka ei tätä ollutkaan vielä käynyt meille kertomassa.
...klip... en näe mitään muuta lopputulemaa ajatteluuni kuin se, että jonkun pitäisi nyt katsoa peiliin ja tosi pitkään.
Kannattaa muuten olla varovainen näiden peiliinkatsomis -ehdotusten kanssa. Saattaa pian olla Virmanen olla oven takana tarjoamassa takkiaan... Miten sitten suu pannaan?
 

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Esgon kanssa samaa mieltä lähes sanasta sanaan. Virmanen on krooninen koheltaja, eräänlainen sketsihahmo jonka surkuhupaisille paniikkihankinnoille, jokakeväiselle "ensi kaudella junnuilla/suomalaisilla/ulkkareilla/jokerikiekolla/*" -uhoamiselle sekä kaudesta toiseen toistuville täysin identtisille dejavu-mokille nauretaan maakunnissa mutta eritoten kotihallissa. Masalla ei varmasti ole valittamista, suojatyöpaikka pysyy täysin tuloksista riippumatta, ja matkalla pankkiin on varmasti vuosien varrella kuultu hörähdys jos toinenkin.

Mielenkiintoinen kysymys on tosiaan se, auttaisiko pelkkä Masan lemppaaminen, vai olisiko myös leuattomasta pakko päästä lopullisesti eroon, ennen kuin epäuskottavuuden ulapan jo aikoja sitten ylittänyt jokerilaiva saataisiin jollakin tapaa oikealle kurssille. Veikkaanpa, että mitä totaalisempi puhdistus olisi, sitä paremmalta jälki joskus lähivuosina näyttäisi. Helppohan se on naureskella naapurin dinosauruksille, mutta on näissä omissakin kestämistä.

Tiedän että ajatus on enemmän kuin perverssi, mutta olisi äärettömän mielenkiintoista tietää, miten viimeiset kymmenen vuotta olisivat menneet Fööni Matikaisen kanssa.
 

upnorth24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rovaniemen Kiekko, Rebels Rovaniemi
En tiedä kuuluuko tämä tänne vai pitäisikö Jokereiden nykytilallle ja tulevaisuudelle avata ihan oma ketju (sitä minä en kuitenkaan lähde tekemään), mutta nyt täytyy nostaa hattua Jatkoajan Tommi Seppälälle äärimmäisen hyvästä ja asiat paketoivasta analyysistä, joka löytyy etusivulta tai suoraan tästä linkistä:

http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?joukkue=Jokerit&sivu=kolumnit&id=8918

Moni näistä asioista on varmasti tuttuja Jokereiden kannattajille, mutta kyseisestä jutusta inspiroituneena ajattelin kirjoittaa hieman omia mielipiteitä.

Koska tässä Seppälän jutussa paikallistetaan näin ulkopuoliselle äärimmäisen hienosti juuri ne ongelmakohdat, jotka ovat varmasti kannattajien silmissä ne päällimmäiset ketutuksen aiheet, mutta mikä tärkeintä Seppälä osaa analysoida niiden vaikutusten peilaaman kuvan itse seurasta nimeltä Jokerit.

Ongelma on, jälleen kerran ulkopuolisen silmistä katsottuna, juuri siinä, että Jokerit on onnistunut täydellisesti kadottamaan oman imagonsa viimeisten kymmenen vuoden aikana. Harva edes muistaa mitä se kuuluisa ja äärimmäisen hieno jokerikiekko aikoinaan piti sisällään enkä usko, että Hjallis&Virmanen muistavat itsekään mihin se kaikki perustui? Omien muistikuvieni mukaan se kadotettu punainen lanka eli jokerikiekko piti sisällään aktiivista, nopeaa ja hyökkäävää lätkää, MUTTA tärkeämpää oli se ketkä sitä pelasivat. 90-luvun alusta lähtien Jokerien suosio rakentui pitkälti siihen, että joukkueen runko koostui omista jätkistä ja niitä yleisö tulisi katsomaan vieläkin. Jalostaminen vie kuitenkin aikaa ja vaivaa eikä Hjallis&Virmanen ikinä edes osaa lähteä siihen kunnolla, vaikka puheenhelinässä näistä omat pojat - projekteista mainitaankin tasaisin välein.

Monta juniorimestaruutta Jokerit on voittanut C-, B- ja A-junioreissa viimeisen 15 vuoden aikana? Miettikää millaisen jatkumon Jokerit olisi saanut kasvatettua näistä pelaajista -92, -94, -96, -97 mestaruudet voittaneiden legendojen tilalle? Uskallan väittää, että Kärppien menestysputki 2000-luvulla on pitkälti seurausta siitä ettei pitkäjänteisyyttä arvostettu Helsingissä ja Jokerit ei osannut hyödyntää tai jalostaa niitä 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa juniorimestaruuksia ja -mitaleita keränneitä kultaisia ikäluokkia parhaalla mahdollisella tavalla. Yksittäisenä kuvaavana esimerkkinä toimikoon Jokereiden vuonna -81 syntyneiden ikäluokka, joka voitti tai heidän varaan rakennettu runko oli mukana voittamassa Suomen mestaruutta kaikissa ikäluokissa!!! Kuinka moni näistä pelaajista pelasi liigaa Ritan lisäksi?

Seuraavana uskallan väittää, että junioripuolen hyödyntämisen totaalinen laiminlyönti liigajoukkueen kasaamisessa on viimeistään viimeisenä viitenä vuotena näkynyt siinä, että Jokerijunioreihin ei enää päädy niin montaa hyvää pelaajanalkua pääkaupunkiseudulla. Vielä 90-luvun keskivaiheilla tuntui siltä, että siellä halusivat pelata miltei kaikki, jotka eivät jotenkin olleet alunperin kytköksissä HIFK:n leiriin. Kiekko-Espoo tai sittemmin Blues keräsi ne ketkä jäi jäljelle. Tilanne on nykyisin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta miltei päinvastainen.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
En tiedä kuuluuko tämä tänne vai pitäisikö Jokereiden nykytilallle ja tulevaisuudelle avata ihan oma ketju (sitä minä en kuitenkaan lähde tekemään), mutta nyt täytyy nostaa hattua Jatkoajan Tommi Seppälälle äärimmäisen hyvästä ja asiat paketoivasta analyysistä, joka löytyy etusivulta tai suoraan tästä linkistä:

http://www.jatkoaika.com/smliiga.php?joukkue=Jokerit&sivu=kolumnit&id=8918

Hyvä artikkeli, mutta sisältää isohkon virheen; Jokerit EI ole se huonoin, se on se toinen joukkue, 00-alueelta.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Hyvä artikkeli, mutta sisältää isohkon virheen; Jokerit EI ole se huonoin, se on se toinen joukkue, 00-alueelta.

Kiitos Carlos, että tulit antamaan lohtua tähän synkkyyteen. :)

Seppälän teksti on rajusti kärjistetty, mutta sisältää kyllä paljon faktaa. Mitään uuttahan tuossa tekstissä ei sinänsä tullut. Näitä asioita on käsitelty kyllästymiseen asti tällä palstalla. Täytyy sen verran tuohon Seppälän tekstiin kommentoida, ettei nyt ihan koko 2000-luku ole ollut yhtä mautonta pannukakkua Jokerikannattajille. Muutama hyvä kausi ollaan koettu mestaruuskauden ohella, tarkoittaen pääasiassa näitä hopeakausia 2000-luvulla. Muuten on ollutkin sitten synkkää kertomaa niin kentällä kuin kabineteissa tämä Jokerien sekoilu.

Mutta kuten sanottu, tätä samaa mantraa ollaan käsitelty niin paljon jo tähän mennessä, ettei jaksa alkaa toistelemaan. Ei kai tässä kannattajan roolissa auta kuin toivoa, että ensi kausi toisi muutoksen parempaan ja Hjalliksen puheet olisivat kerrankin jotain muutakin kuin pelkkää silmänlumetta. Ensi maanantaina ollaan taas astetta viisaampia...
 
Oi niitä aikoja...

Yksittäisenä kuvaavana esimerkkinä toimikoon Jokereiden vuonna -81 syntyneiden ikäluokka, joka voitti tai heidän varaan rakennettu runko oli mukana voittamassa Suomen mestaruutta kaikissa ikäluokissa!!! Kuinka moni näistä pelaajista pelasi liigaa Ritan lisäksi?

Kaudella 98-99 Jokerien A- ja B-junnut voittivat Suomen mestaruuden. Ikäluokka -81 jakaantui juuri näihin kahteen. Suurin osa kasiykkösistä kuitenkin vielä B-junnuissa. Näistä B:n kavereista ei montaa liigapelaajaa tullut.

B-JUNIORIT:

Timo Ahonen
Matti Haapasaari
Matti Huhtamäki
Mikko Juutilainen
Arto Koivisto
Tapio Koivu
Aku Korhonen
Mikko Laaksonen
Jani Laine
Teemu Laine
Jussi Lavonsalo
Aki Lehtinen
Kimmo Lehtonen
Kimmo Lindberg
Olli Malmivaara
Sami Mentula
Toni Mustonen
Tero Määttä
John Ojanperä
Pekka Perälampi
Mikko Puranen
Teemu Sainonmaa
Tuomas Somervuori
Tony Strömsholm
Jani Taanonen
Niko Terimo
Jani Tuominen
Vesa Tuutti
Kalle Väliaho
Simo Väänänen
Waltteri Zweygberg


A-JUNIORIT:

MAALIVAHDIT
31 Janne Kaasalainen
32 Jaakko Suomalainen -78
35 Joni Hallikainen
. .
PUOLUSTAJAT
2 Matias Schantz
3 Tomi Mäkelä -78
7 Juha Kaunismäki
9 Ossi Väänänen
10 Samuli Jalkanen -78 "C"
11 Eskelinen Tuomas -78 "A"
20 John Ojanperä
21 Tero Määttä
23 Jari Eerikäinen -78
25 Tero Paappanen
. .
HYÖKKÄÄJÄT
4 Henri Ekholm -78
8 Sami Terimo-78
12 Tuomas Nikoskelainen
13 Alen Ilkka -78
14 Petteri Linnonmaa -78
15 Tommi Santala
16 Toni Dahlman "A"
17 Jani Eriksson
18 Kalle Väliaho
19 Heikki Löfman
22 Jani Rita
24 Tuomas Forss
26 Pete Suonpää
27 Stark Juha
28 Matti Luoma
29 Juha-Pekka Loikas
30 Mikko Puranen
33 Teemu Kuusisto
79 Eero Somervuori
 

upnorth24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rovaniemen Kiekko, Rebels Rovaniemi
Kaudella 98-99 Jokerien A- ja B-junnut voittivat Suomen mestaruuden. Ikäluokka -81 jakaantui juuri näihin kahteen.

Listaan vielä C-junioreiden Suomen mestaruus kaudella 1996-1997. Tämän lisäksi Jokerien A-juniorit voittivat Suomen mestaruuden myös kaudella 1999-2000, jolloin mukana oli muutama pelaaja enemmän ikäluokasta -81.

Yleisesti ottaen kun katsoo mitalitilastoja Jokerien junioripuolen sivuilla täällä:

http://www.jokerit.com/junnut/0809/historia.php?sivu=historia&alasivu=mitalitilasto

niin tuntuu täysin uskomattomalta ettei juniorityötä ole pystytty paremmin hyödyntämään. Rahaa on heitetty milloin mihinkin tusina/floppivahvistuksiin, kun omista olisi rakentamalla ja oikealla pitkäkestoisella valmennuksella saatu monta menestyvää joukkuetta miltei joka kaudella. Tätä kannattajat ja suuri yleisökin olisi varmasti osannut enemmän arvostaa = suuremmat yleisömäärät. Tähän verrattuna Hjalliksen kommentit alla olevan linkin takana ovat lähinnä naurettavia:

http://www.jokerit.com/junnut/0809/junioriurheilu.php?sivu=junioriurheilu&alasivu=hjallis

Jokerien juniorituotannon loputon kaivo ei ole vieläkään ehtynyt ja suuria lupauksia tulee edelleen, mutta niistä ei ole itse seuralla mitään hyötyä, jos toimintatapa ei totaalisesti muutu. Pari nälkävuotta siinä menisi, mutta sen jälkeen runko olisi valmis ja joukkue täynnä omista junioreista nousseita pelaajia, jotka olisivat rutinoituneet liigaan ja valmiita menestymään. Vertauksena käyköön tämän hetkinen Blues tai 2000-luvun alun Kärpät.

Toivossa on hyvä elää mutta jonkun pitäisi saada Hjallis&Virmasen tajuamaan nämä asiat.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
Jokerien juniorituotannon loputon kaivo ei ole vieläkään ehtynyt ja suuria lupauksia tulee edelleen, mutta niistä ei ole itse seuralla mitään hyötyä, jos toimintatapa ei totaalisesti muutu. Pari nälkävuotta siinä menisi, mutta sen jälkeen runko olisi valmis ja joukkue täynnä omista junioreista nousseita pelaajia, jotka olisivat rutinoituneet liigaan ja valmiita menestymään. Vertauksena käyköön tämän hetkinen Blues tai 2000-luvun alun Kärpät.

Totta, tosin itse en aivan täysin ymmärrä tuota Bluesin hehkuttamista. Toki siellä on tehty viime vuosina hyvää juniorityötä, jonka seurauksena esimerkiksi Toni Kähkönen on lyönyt läpi, mutta toisaalta sijoitukset kolmelta viime kaudelta ovat neljäs, toinen ja neljäs. Bluesilla ei siis ole seurahistoriassaan edelleen kuin yksi vaivainen hopeamitali. Ei tuo saldo ole sen kummoisempi kuin Jokereillakaan.

Jokerien ongelma on yksinkertaisesti se, että Hjallikselle kelpaa vain paras mahdollinen tulos JOKA KAUDELLA. Jokerit on monta kertaa lähtenyt kauteen nuorella rungolla, mutta Hjalliksen kärsivällisyys on loppunut käytännössä heti, kun kausi ei olekaan lähtenyt odotetusti käyntiin. Tällöin Jokereihin tuodaan kottikärryllinen uusia miehiä, harvemmin harkitun scouttaamisen tuloksena. Joskus hakuammunta onnistuu, useimmiten tuliaisina on kuitenkin pelkkiä hantteja. Liiallinen vaihtuvuus kauden aikana taas johtaa siihen, ettei Jokerien joukkueeseen rakennu missään vaiheessa mestarijoukkueille ominaista harmoniaa.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Totta, tosin itse en aivan täysin ymmärrä tuota Bluesin hehkuttamista. Toki siellä on tehty viime vuosina hyvää juniorityötä
Puhutaan täysin eri asioista. Siinä missä Raimo Summanen Jukka Holtarin kanssa kopioi Bluesiin Jursinovin akatemian mukaisen toimintatavan, jossa lahjakkaimmat junnut ympäri Suomen houkutellaan seuraan jo 15v. ikäisinä ja niistä jalostetaan huiput liigajoukkueen käyttöön, onnistumisprosentilla 5-10, niin Jokerit kasvattaa omat junnunsa luistelukouluiästä lähtien ja jalostaa niistä pelaajia liigajoukkueen käyttöön onnistumisprosentilla 1-2.
 

upnorth24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rovaniemen Kiekko, Rebels Rovaniemi
Puhutaan täysin eri asioista. Siinä missä Raimo Summanen Jukka Holtarin kanssa kopioi Bluesiin Jursinovin akatemian mukaisen toimintatavan, jossa lahjakkaimmat junnut ympäri Suomen houkutellaan seuraan jo 15v. ikäisinä ja niistä jalostetaan huiput liigajoukkueen käyttöön, onnistumisprosentilla 5-10, niin Jokerit kasvattaa omat junnunsa luistelukouluiästä lähtien ja jalostaa niistä pelaajia liigajoukkueen käyttöön onnistumisprosentilla 1-2.

Nimenomaan tästä on kysymys. Jokereiden menestystä eli yhtä kultaa ja kahta hopeaa tällä vuosituhannella täytyy mitata sitä vastaan millä resurssien laiminlyönnillä ja rahan tuhlaamisella ne on hankittu. Enkä nyt edes väitä, että Espoossa toiminta olisi välttämättä ollut yhtään sen halvempaa, mutta siellä juniorituotantoon panostamista on päästy toden teolla hyödyntymään ja hedelmiä keräämään, eikä se lopu näihin nyt jo saavutettuihin mitaleihin. Jokereissa ei olla edes aloitettu vielä, vaan samaa rataa jatketaan vuodesta toiseen ja kopin ovista tulee mitä ihmeellisempiä hankintoja sisään, sen sijaan että omista jalostettaisiin jätkiä tulevaisuutta varten. Oikea valmennus ja sen jatkuvuus on ensimmäinen askel. Toisena tulee määräällisten hankintojen asteittainen vähentäminen ja muutamaan todelliseen vahvistukseen panostaminen. Varsinkin kesken kauden tapahtuvista paniikkihankinnoista on yksinkertaisesti luovuttava heti ja annettava niiden nuorten rohkeasti pelata. Alussa se voi olla tuloksellisesti raskasta, mutta Roomaakaan ei rakennettu päivässä.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Yksittäisenä kuvaavana esimerkkinä toimikoon Jokereiden vuonna -81 syntyneiden ikäluokka, joka voitti tai heidän varaan rakennettu runko oli mukana voittamassa Suomen mestaruutta kaikissa ikäluokissa!!! Kuinka moni näistä pelaajista pelasi liigaa Ritan lisäksi?
Sainomaa taisi olla varsinaisista jokerikasvateista Ridan lisäksi ainoa, joka tuosta ikäluokasta pelasi koskaan liigaa. Lisäksi myöhemmin Jokereihin siirtyneistä kasiykkösistä I.Filppula ja Rahikainen ovat pelanneet liigaa - Jokereissakin.

Sinänsä on kyllä harhaanjohtavaa väittää, että nimenomaan tuo ikäluokka olisi ollut runkona missään muussa mestaruusjoukkueessa kuin ehkä 1997 C:ssä (en löytänyt tuon joukkueen pelaajalistaa mistään). 1999 B:n mestaruuden avainpelaajat olivat jo pääosin vuotta nuorempia. A:ssa tuo ikäluokka ei edes voittanut mestaruutta.

Juu, tämä keskustelu varmaan kuuluisi jonkun muun otsikon alle. Jokereiden todellinen kultainen ikäluokka olivat kasineloset, jotka voittivat C:ssä 2000 ja B:ssä 2002. A:ssa eivät voittaneet 2004, koska Filppula ja Lepistö olivat jo liigassa. Ysikymppiset ovat myös voittaneet C:ssä 2006 (häviämättä kauden aikana otteluakaan) ja B:ssä (avainpelaajinaan ysiykkösiä ja yksi ysikakkonen).

Itse pidän paljon huolestuttavampana sitä, että Jokerit on tällä vuosituhannella ollut mitaleilla B-junnuissa lähes joka vuosi, mutta A:ssa vain kahdesti. Tuohon väliin se jalostaminen on pysähtynyt. Seuraava askelma on sitten ollut aivan liian monelle pelaajalle aivan liian korkea.

Huippulupauksia on ollut muutama, niistä on osa menetetty ennen aikojaan - syystä tai toisesta. Lisäksi on ollut marginaalipelaajia, joista ei ole koskaan enempää tullutkaan. Runkopelaajia junnuista ei ole pystytty kasvattamaan oikeastaan ollenkaan. Ikijokerin mainitsema pakko menestyä joka vuosi on ollut tähän yhtenä syynä.

Punaisen langan ja pitkäjänteisyyden puuttuminen tuossa menestyksen hakemisessa on ollut se merkittävämpi syy. Menestystä on haettu poukkoillen milloin mihinkin suuntaan. Organisaatiosta puuttuu johtajuutta jääkiekkopuolelta, kenelläkään ei ole lankoja käsissään.
 
Viimeksi muokattu:

upnorth24

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rovaniemen Kiekko, Rebels Rovaniemi
Sinänsä on kyllä harhaanjohtavaa väittää, että nimenomaan tuo ikäluokka olisi ollut runkona missään muussa mestaruusjoukkueessa kuin ehkä 1997 C:ssä (en löytänyt tuon joukkueen pelaajalistaa mistään). 1999 B:n mestaruuden avainpelaajat olivat jo pääosin vuotta nuorempia. A:ssa tuo ikäluokka ei edes voittanut mestaruutta.

Turha tästä on sen enempää vääntää, koska Jokereissa on monta esimerkkiä samanlaisista ikäluokista, joissa lahjakkuuksia ei olla osattu jalostaa yhtään. Sen verran kuitenkin sanon OT:n puolelle, että olet väärässä yllä olevien väitteiden kanssa.

A-juniorit voittivat mestaruuden vuonna 2000 ja siinä joukkueessa pelasi 9 kyseisestä ikäluokasta ekana A-vuotenaan. Lisäksi ratkaisevasti tuon 1999 B:n mestaruuden takana oli juurikin -81 ikäluokka. Nuoremmasta kaartista mainitsemisen arvoisia otteita esitti ainoastaan pudotuspeleissä ekaa kertaa maalin suulle otettu ja siitä tähtikiidon aloittanut Kari Lehtonen (-83), puolustuksessa Tero Määttä ja hyökkäyksessä Arto Koivisto, Toni Mustonen sekä Teemu Laine. Pudotuspelien parhaimmat pistemiehet olivat Teemu Sainomaa, Mikko Juutilainen, Kalle Väliaho, Simo Väänänen, Sami Mentula, Mikko Puranen jne. kaikki vanhempaa ikäluokkaa.

Lähde: http://www.jokerit.com/junnut/9899/f_junnut.htm
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
A-juniorit voittivat mestaruuden vuonna 2000 ja siinä joukkueessa pelasi 9 kyseisestä ikäluokasta ekana A-vuotenaan. Lisäksi ratkaisevasti tuon 1999 B:n mestaruuden takana oli juurikin -81 ikäluokka.
Jälkimmäisestä samaa mieltä, sanamuotoni edellisessä viestissä oli tuon B:n mestaruuden osalta liian jyrkkä. A:n edellisessä mestaruusjoukkueessa taas kasiykkösillä ei ollut osaa eikä arpaa. Taisi Sainomaa olla ainoa, joka edes sai pudotuspeleissä peliaikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös