Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 603 811
  • 4 455

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos nimi olisi mikä tahansa muu kuin Ville Peltonen niin kritiikkiä tulisi tällaisilla otteilla huolella. Tämä tosin oli jo arvattavaa sopimuksen tultua julki. Todella ala-arvoista suorittamista ja tuloksellisesti lähentelee floppia. ABta lukuunottamatta yksikään pelaaja ei pysty suorittamaan illasta toiseen huipputasolla vaan otteet heilahtelevat tai sitten ollaan vajottu HMVksi (Palli Olola). Katse ainakin itselläni kääntyy silloin valmennukseen. Minua ei henkilökohtaisesti lämmitä yhtään vaikka ”pelataan kivasti”, kun ollaan säälipleijarisijoilla.

Joo Peltonen ei saa runtua ihan samalla mitalla ainakaan vielä. Ei hän kuitenkaan suojattu sentään ole, eli saa kuulla kyllä puppeloinnista ja alisuorittamisista.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Jos nimi olisi mikä tahansa muu kuin Ville Peltonen niin kritiikkiä tulisi tällaisilla otteilla huolella. Tämä tosin oli jo arvattavaa sopimuksen tultua julki. Todella ala-arvoista suorittamista ja tuloksellisesti lähentelee floppia. ABta lukuunottamatta yksikään pelaaja ei pysty suorittamaan illasta toiseen huipputasolla vaan otteet heilahtelevat tai sitten ollaan vajottu HMVksi (Palli Olola). Katse ainakin itselläni kääntyy silloin valmennukseen. Minua ei henkilökohtaisesti lämmitä yhtään vaikka ”pelataan kivasti”, kun ollaan säälipleijarisijoilla.

No ihan ilman valmentajan nimeä, niin peli on välillä ollut ihan hemmetin hyvää ja oltiin tossa vähän aikaa sitten kuntopuntarin ykkösjoukkue.

Jos ajattelee pelaajia, jotka suorittaa korkeammalla tasolla kuin viime vuonna, niin sieltä löytyy Broadhurstin lisäksi Jääskä ja Tallberg, jotka on molemmat matkalla omaan piste-ennätykseensä. Paajanen taas pelaa juuri siinä n.35 pisteen tahdissa, jota häneltä odotettiinkin hyvän alivoimapelin lisäksi. Dykillä ailahtelee, mutta myös matkalla 35-40 pinnan kauteen.

Nuorista tasoaan on musta nostaneet Hede ja Väänänen.

Alisuorittajat on muuten kaikki uusia jätkiä: Innala, Koivistoinen, Karvinen, Palola ja ehkä vielä Hirvonen. Palolaa lukuunottamatta kaikki nämä on viime peleissä osoittaneet heräämisen merkkejä ja tunnen paineen ketsuppipullossa.

Ok, no viime kauden jätkistä Åsten alisuorittaa verrattuna kevääseen, mutta en epäile hetkeäkään, etteikö Micke-Max ole keväällä taas timanttia. Puolustuksessa Murphy on nostanut Kotkansalon, Ahosen ja Karjalaisen tasoa.

En mä nyt oikein saa tästä vielä floppia aikaiseksi. Todellinen taso mitataan ensi viikolla sarjan yhtä kuuminta joukkuetta Kärppiä vastaan. Ei näissä Saipa-peleissä vaikka nää pitäisikin hoitaa.
 

StadiForEver

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei alkukautta flopiksi voi sanoa. Ollaan 5. sarjataulukossa ja ollaan hallittu valtaosaa peleistä. Loukkaantuneita on ollut tuttuun tapaan riittävästi. Pakistossa kun alkaa olemaan edes määrällisesti riittävästi pakkeja, niin hyvä tulee.
Kädet ristissä, että Lyytinen palaa tasolleen nopeasti ja Auvitu pystyy pelaamaan koko kauden.
Ja Sam Jardine olisi vahvistus.
Ja jos ei ole, niin hankitaan uusi pakki.
Hyökkäys riittää ja veskaritkin.
Myös valmennus riittää.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@Postinjakaja ihailen kyllä optimismiasi ja toivon IFK-sydämestäni, että näkemäsi asiat johtavat menestykseen. Itse en ole alkuunkaan vakuuttunut ja kuntopuntareiden sijaan katsoisin kylmästi sarjataulukkoa, joka tahtoo kertoa, että runkosarjan voitto on jo perseilty ja ollaan tiukassa kamppailussa viimeisestä suorasta pudotuspelipaikasta. Minua ei myöskään lämmitä nämä ”hienot” otteet yhtään, koska helvetin usein ollaan poistuttu häviäjänä näistä
ja se ei ole hyvän joukkueen merkki. Tästä päivästä huolimatta Peltosen IFKn kohdalla vanha sanonta, että hyvä joukkue voittaa huonommalla pelillä ei pidä alkuunkaan paikkansa vaan jopa ylivetäen huono joukkue häviää hyvälläkin pelillä on lähempänä totuutta. Minä haluan nähdä voittavan IFKn niin kipeästi tämän kroonisen alisuorittamisen sijaan, että mielummin katsoisin mestaruuden voittavaa Tapparan kahvakiekkoa muutaman vuoden Stadissa kuin tällaista Peltosen ”kivaa” peliä, joka ei näy tulostaululla. Kun on pari-kolme mestaruutta blakkarissa niin voidaan taas toivoa tätä kivannäköistä ja ”hemmetin hyvää” jääkiekkoa. Kausi on toki vielä nuori, mutta itse pelkään Peltosen onnistuvan siinä, missä edes Atu Selin ei onnistunut eli tiputtamaan IFKn TOP4 ja se on sen luokan farssi, että työpaikan pitäisi mennä.

Jääskä ja Tallpäär kieltämättä pelanneet hienosti, mutta ei heistä ole tuon joukkueen liidereiksi tuloksenteon näkökulmasta illasta toiseen a’la Lundell viime kaudella ja sitä toki heiltä ei odotetakaan. Dykiä en saa millään onnistujaksi ja hänen pisteensä voidaan laskea pääosin ABn ansioksi. AB muuten olisi pistepörssin ylivoimaisessa johdossa, jos vieressä olisi Dykiä parempi pelaaja. Hede ja Väänänen ovat väläytyksistään huolimatta melko marginaaliroolissa eli heihin ei IFK nouse tai kaadu.

Omaan nenääni tässä taas haiskahtaa, että tarvitaan aikaa ja projektia VPlle yms. meriselitystä. Olisiko mahdollista kokeilla kerran sellaista valmentajaa, joka pystyy tekemään tulosta päivästä yksi lähtien? Sellaisiakin valmentajia on Liigassa todistetusti.
 

kaizu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Canucks
Jos nimi olisi mikä tahansa muu kuin Ville Peltonen niin kritiikkiä tulisi tällaisilla otteilla huolella. Tämä tosin oli jo arvattavaa sopimuksen tultua julki.

Näinhän se on ja niin pitääkin olla - jos joku niin Ville Peltonen on ansainnut pidemmän langan kuin kukaan muu tämän hetken aktiivisista valmentajista.

Alku ei ehkä ole ollut loistokasta mutta taitaa se kuitenkin olla parempaa mitä esim Jalosen tai Törmäsen ensimmäisen kauden alku oli. Eiköhän nyt kuitenkin malteta katsoa rauhassa
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
@Frankie nyt en ota muuta kantaa kuin että runkosarjan voitto perseilty? Viisi pinnaa KooKoohon. Jotain rajaa vaikka kuinka vituttaa.
Ja kyllä täällä Ville on saanut pitkin syksyä aika paljon paskaa. Millon haukuttu kuorossa että Sveitsi hoki ei toimi täällä ja millon mistäkin.
Tykkäät seurata sarjataulukkoa, koska se on mittari. Niin myös minäkin. Olisi ihan ok että ne pelit ja pisteet ottelun jälkeen Katsotaan, kun suu vaahdossa ekan erän tappioasemassa huudetaan kuinka kaikki on paskaa.

IFK on voittanut kärkijoukkeita hyvässä tahdissa. Ensi viikolla taas pari voittoa, niin ollaan hyvissä asemissa taas.
 
Viimeksi muokattu:

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Näinhän se on ja niin pitääkin olla - jos joku niin Ville Peltonen on ansainnut pidemmän langan kuin kukaan muu tämän hetken aktiivisista valmentajista.

Alku ei ehkä ole ollut loistokasta mutta taitaa se kuitenkin olla parempaa mitä esim Jalosen tai Törmäsen ensimmäisen kauden alku oli. Eiköhän nyt kuitenkin malteta katsoa rauhassa
Tällainen pöhöttynyt ajattelumalli taitaa vallita myös IFKssa vaikka kepin ja porkkanan pitäisi mennä nimeen katsomatta. Varsinkin, kun päävalmentaja Ville Peltosen näytöt ovat melko ohuet, ellei mitättömät. Siitä olen toki samaa mieltä, että aikaa pitää antaa, mutta ei sitäkään voi antaa loputtomasti edes Ville Peltoselle. Lupaan myös olla ensimmäisenä lapa pystyssä virheen merkiksi, jos VPstä kuoriutuu meille se menestyksentekijä.

KJn ja Törmäsen ensimmäiset kaudet eivät ole millään tavalla verrannollisia VPn ensimmäisen kauteen, sillä kaksi edellä mainittua tuli seuraan turbulenssissa, jossa meni hetki saneeraukseen, kun taas VP tulee melko valmiiseen pöytään Pikkaraisen jäljiltä (on itsekin tämän myöntänyt).
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@Frankie nyt en ota muuta kantaa kuin että runkosarjan voitto perseilty? Viisi pinnaa KooKoohon. Jotain rajaa vaikka kuinka vituttaa.
Ja kyllä täällä Ville on saanut pitkin syksyä aika paljon paskaa. Millon haukuttu kuorossa että Sveitsi hoki ei toimi täällä ja millon mistäkin.
KooKoo on kärjessä ainoastaan, koska Liigan tapaan ottelumäärät aivan älyttömän epätasaisia ja Koronan takia on teoreettisesti mahdollista, että viime kauden tapaan mennään pistekeskiarvoihin, ja siinä me ollaan pahasti takamatkalla vs. TPS esimerkiksi. Melko vähän on VP saanut paskaa niskaan vs. Pikkarainen esimerkiksi. Ymmärrän toki, että #16 fanipaitaa kantavilla (enkä nyt viittaa sinuun) menee tunteisiin pienikin kritiikki.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eri mieltä Väänäsestä. Typeriä ratkaisuja hyökkäyspäässä ja jos kaikki olisivat terveinä, niin istuis poppareilla ansaitusti. En välttämättä näe jatkosopparin arvoisena.

Väänäsen jatkosoppari on mielestäni vain hyvä juttu, eikä senttereitä ole juuri koskaan liikaa. Virheistä @Bourne n kanssa samaa mieltä, mutta annan nekin anteeksi, koska hänelle on nyt isketty liian isot saappaat. Ei vielä riitä kakkossentteriksi, ainakaan tässä jengissä. Mutta sekin on ihan ok. Siinä ei ole mitään vikaa, että on Liigassa hyvä kolmos- tai nelosentteri. Se on just oikea rooli, missä eniten jeesaa jengiä. Väänäsestä on jäänyt vähän sellainen kuva, että mualaisserkku on tullut isolle kirkolle ja hyvä viime kausi on saattanut vähän sokaista Miroa ja keskittyminen olennaisesta on vähän herpaantunut. Mutta oikotietä onneen ei ole. Työtä riittää vielä, paljonkin.

Mutta nyt on hyvä hetki kokeilla eri koostumuksia. Vaikka tappiot tietysti ottaakin päähän, tavoitteet eivät voi olla runkosarjassa. aj mä näen, että HIFK:n joukkue on jälleen kerran rakennettu niin, että pleijareissa pärjätään. Ensi vuonna runkosarjakin voi olla jo toisen näköistä, varsinkin, jos runko säilyy hyvin kasassa. Kärsivällisyys on välillä koetuksella, mutta mä uskon, että se kannattaa.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Itse en ole alkuunkaan vakuuttunut ja kuntopuntareiden sijaan katsoisin kylmästi sarjataulukkoa, joka tahtoo kertoa, että runkosarjan voitto on jo perseilty ja ollaan tiukassa kamppailussa viimeisestä suorasta pudotuspelipaikasta.

Kuntopuntari jos mikä on se mitä pitää katsoa. Otetaan nyt vaikka viime kausi. Pike ja joukkue perseili kauden ekat pelit ja oltiinko pahimmillaan sijalla 10. tai 11.

Sitten oltiinkin 30 peliä sarjan ykkösjoukkue kuntopuntarissa ja oltaisiin sillä pistekeskiarvolla menty jopa Lukon ohi ilman koronan tuloa joukkueeseen...no, ok. se olisi edellyttänyt keskinäisten voittoa, joka tuskin olisi tapahtunut.

Mutta kuntopuntari antaa juurikin oleellista dataa, että mihin joukkue on menossa. Siitä näkee myös kuinka alkukauden komeetat ovat pikkuhiljaa monesti vajoamassa alas. Esim. Sportin kriisi näkyy.

20 pelin kuntopuntarissa IFK on jaetulla sijalla 5.
15 pelin kuntopuntarissa sijalla 4.
ja 10 pelin kuntopuntarissa jaetulla sijalla 3.

Lyhyempää otantaa en pidä juuri minään paitsi ennen playoffseja, koska 5 pelin sisään vastustajan/vieraspelin osuus alkaa vaikuttamaan.

Itse näen kuntopuntarista, että ollaan vankasti matkalla taistelemaan top-4 sijoituksista. Siis runkosarjan voitto on jo perseilty? Kuka runkkarin voittaa? Yhdellä 3 pisteen voitolla oltaisiin 42 pisteessä ja 2 pisteen päässä sarjakärjestä. KooKoo siis pelannut 24 peliä ja 44 pinnaa ja meillä 23 peliä 39 pinnaa.

Koska olen niin tottunut alkkisfaijan notkahteluihin marraskuun Saipa-peleissä, en siis usko, että IFK runkosarjaa voittaa, mutta ei tää nyt vielä taputeltu.

Ollaan muuten sekä 15 että 10 pelin kuntopuntarissa sarjan paras ylivoimajoukkue, mutta alivoimalla keskikastia. Sekin kertoo jotain, eli että toi alivoima pitää saada kuntoon jos meinataan edes olla runkosarjan top-3 joukkue.

Tästä päivästä huolimatta Peltosen IFKn kohdalla vanha sanonta, että hyvä joukkue voittaa huonommalla pelillä ei pidä alkuunkaan paikkansa vaan jopa ylivetäen huono joukkue häviää hyvälläkin pelillä on lähempänä totuutta.

IFK voitto juuri Kouvolassa musta huonommalla pelillä. Sitten hävittiin kotona KooKoolle paremmalla pelillä.

Omaan nenääni tässä taas haiskahtaa, että tarvitaan aikaa ja projektia VPlle yms. meriselitystä. Olisiko mahdollista kokeilla kerran sellaista valmentajaa, joka pystyy tekemään tulosta päivästä yksi lähtien? Sellaisiakin valmentajia on Liigassa todistetusti.

Ai niin kuin Pekka Virta Lukossa? Tai Kari Jalonen IFKssa? Ahokas oli vapaana olevista koutseista ainoa, joka haisi sellaiselle, että tekee tulosta päivästä 1. Se oliko Ahokas edes saatavilla on toinen kysymys vai veikö SuperCell -palkat miehen.

Ahokas ja Salmelainenhan on vanhoja pelikavereita. Oliko peräti lapsuudenkavereita joku sanoi? Jos ne on sopineet, että Ahokas tulee sitten, kun on voittanut yhden mestaruuden muualla. Ettei tarvitse heti joutua IFK-fanien sylkykupiksi muutaman huonon pelin jälkeen. Mikä on meidän IFK-fanien traditio.

Ja olen luonnollinen optimisti. Paitsi, kun alkkisfaijan dösä starttaa kohti Lappeenrantaa, Kuopiota, Raumaa, Poria tai Jyväskylää. Kaikkien matkalla on Alko ja ABC.
 

Sp#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK aina välillä, EPS jalkapallo
KooKoo on kärjessä ainoastaan, koska Liigan tapaan ottelumäärät aivan älyttömän epätasaisia ja Koronan takia on teoreettisesti mahdollista, että viime kauden tapaan mennään pistekeskiarvoihin, ja siinä me ollaan pahasti takamatkalla vs. TPS esimerkiksi. Melko vähän on VP saanut paskaa niskaan vs. Pikkarainen esimerkiksi. Ymmärrän toki, että #16 fanipaitaa kantavilla (enkä nyt viittaa sinuun) menee tunteisiin pienikin kritiikki.
Ei mene tunteisiin. Ja tuo 16 ei liity Villeen millään lailla.
Villen aika verraten tässä kohtaan Pikkaraisen aikaan on kovin pieni. Olla edes puolessa välissä Villen ensimmäistä runkosarjaa IFK:n valmentajana.
Kirjoittelit tossa aiemmin että IFK ottaa liian vähän kolmen pisteen voittoja. Kärpät taitaa olla liigan toisiksi paras joukkue ja heillä yksi kolmeen pisteen voitto enemmän. Sanotaan tähän että noita 3vs3 ja rankkuja saa myös voittaa.. Heh. Noista muutama pinna olisi voinu lisää tännekin kääntyä. Noilla kuitenkaan mitään merkitystä kevään peleissä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@Postinjakaja tästä tulee näiden tilastojen kanssa taas liian raskasta luettavaa, joten let’s agree to disagree niiden osalta. En lähde enää siihen sudenkuoppaan kuin viime kaudella näissä tilastoväännöissä (hymiö).

IFK ei suinkaan ollut Kouvolassa huonompi koko peliä vaan hyppäsi kuskin paikalle ottelun puolivälissä, joten se on melko ontuva esimerkki. Tätä samaa sanoi KooKoon valmentaja Salo.

Edelleen en ymmärrä miksi haet KJ verokiksi VPlle, kun organisaatio oli aivan sekaisin hänen saapuessaan tänne ja sama pätee Lukkoon Virran sinne saapuessa. Peltonen tulee melko valmiiseen pöytään Pikkaraisen jäljiltä ja on sen itsekin myöntänyt. Tällöin ei pitäisi olla mitään TET-jaksoja vaan IFKn materiaalialla tulosta päivästä yksi lähtien. Ahokkaasta olen kanssasi täysin samaa mieltä ja itse olisin hänet ottanut tänne 10/10 ennen VPtä.

Kuten sanoin niin toivon koko sydämestäni, että sinä ”näet” oikein ja minä väärin.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@Frankie

totuushan on, että koska tässä on vielä melkein 40 peliä runkosarjaa jäljellä, niin me voidaan voittaa vielä runkosarja 10 pisteen erolla muihin tai voidaan tippua taistelemaan säälipleijaripaikasta.

Surullista kyllä, jälkimmäinen ei ole kuin yhden isomman loukkaantumissuman (jota veisi vaikka Innalan, Koivistoisen ja Schmaltzin) päässä. Nyt kun siis Lyytinen ja Hursti on jo siellä telakalla.

Samalla runkosarjan voiton taistelusta ollaan vain sen päässä, että Innalan, Koivistoisen ja Hirvosen ketsuppipullot aukeaa. Ja kaikki on tosi lähellä. Sekä Jerellä ja Eetulla alkaa olemaan itsevarmuutta esim. tämän päivän rankkareissa. Maanantain KooKoo peli olisi ollut voitettavissa jos joukkueessa olisi yksi sellainen "Olen niin kuuma, että teen joka ilta maalin tai kaksi". Niin hemmetisti niitä ekan erän paikkoja oli taas.

Oikeasti mä olen kyllä aika iloinen miten viimeiset 10-15 peliä on pelattu poislukien tämänpäiväinen. Peltosen IFK alkaa näyttämään jo nyt siltä miltä IFKn pitää näyttää. Avaukset on parantuneet, joukkue karvaa hanakasti ja hanskausta ei kaihdeta. Karjalaisen kaveriksi hankittiin vielä yksi Jardine. Tuon hyvän jakson aikana ollaan voitettu kärkijoukkueita: Kärpät, KooKoo, Ilves ja aina ärsyttävä Tappara.

Ja siirtorajaan vielä useampi kuukausi aikaa..
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
KooKoo on kärjessä ainoastaan, koska Liigan tapaan ottelumäärät aivan älyttömän epätasaisia ja Koronan takia on teoreettisesti mahdollista, että viime kauden tapaan mennään pistekeskiarvoihin, ja siinä me ollaan pahasti takamatkalla vs. TPS esimerkiksi. Melko vähän on VP saanut paskaa niskaan vs. Pikkarainen esimerkiksi. Ymmärrän toki, että #16 fanipaitaa kantavilla (enkä nyt viittaa sinuun) menee tunteisiin pienikin kritiikki.

Lisätään, ettei me olla Töpseleistäkään mitenkään erityisen perässä vaikka niillä parempi pistekeskiarvo juuri nyt onkin. Niiden pitää voittaa ne "tasoituspelit" ja on juuri viimeisten 10 pelin aikana hävinnyt mm. Jukureille Mikkelissä ja Sportille sekä Tapparalle kotonaan. Ei mitenkään mahdotonta, että me vielä tavoitetaan Töpselit.

Kärpät vaikuttaa tulikuumalta ja matkalla ottamaan sarjataulukon kärkipaikan ja siksi pidän ensi viikon tuplapelejä runkosarjan voiton kannalta äärimmäisen tärkeänä. Todella harmi, että menetettiin Broadhurst juuri ennen näitä pelejä.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Ville Peltonen ollut nyt 23 ottelun ajan päävalmentaja suoralla kolmen sopimuksella. Joukkueen peli myös koko ajan nousujohteista. En itse näe, että Peltonen pääsee helpommalla. Onhan tässä koko syksy käyty keskustelua kenkää ketjussa..
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ville Peltonen ollut nyt 23 ottelun ajan päävalmentaja suoralla kolmen sopimuksella. Joukkueen peli myös koko ajan nousujohteista. En itse näe, että Peltonen pääsee helpommalla. Onhan tässä koko syksy käyty keskustelua kenkää ketjussa..

Juuri niin. Itse näen asian niin, että monet tänne kirjoittavat ovat aidosti ottaneet opikseen mm. Pikkaraisen ylikritisoimisesta, koska todellisuus näytti, että pelissä oli kuin olikin ideaa ja se oli myös tuloksekasta, kunhan jengi pysyi ehhjänä. Kunnes sitten tuli koronan vuoksi stoppi sille pitelemättömälle lentokelille. Lopputulos jäi sitten sattuneista syistä (korona) vajaaksi, mutta ehkä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki tajusivat, että sekään ei johtunut valmennuksesta, vaan kyllä siinä Rouva Fortuna näytti berberosta koko jengille. Totta kai Villelle annetaan muutenkin enemmän siimaa kuin jollekin junatuomalle juntille, se on ihan selvä. Mutta silti mä uskon, että kysymys on nyt ennen kaikkea siitä, että lähiaikojen kokemus on osoittanut, että liiallinen tunnekuohuissa kirjoittelu saattaa aiheuttaa palstauskottavuuden menetyksen myöhemmin ;).

Mä en oikeasti ymmärrä tätä maailmanlopun meininkiä täällä. Ilmeisesti ihmiset sitten ovat vain niin naiiveja, etteivät joko ymmärrä joukkueurheilun lainalaisuuksia tai eivät vain halua ymmärtää. Toisin sanoen odotukset ovat niin korkealla, että ne voidaan saavuttaa noin yhden kerran sadasta. Väitetään, että ymmärretään se, että peli kehittyy kauden aikana, mutta sitten ei käytännössä kuitenkaan ymmärretä: vaaditaan murskavoittoja ja hyväksytään ehkä viisi tappiota kaudessa ja nekin saisi tulla vain Kärpille ja Tapparalle. Toki niidenkin pitää silloin olla sarjataulukossa HIFK:ta ylempänä. Jännä juttu, jos jatkuvasti vituttaa ja ahdistaa ja tuntuu siltä, että ei tästä taaskaan tule mitään.
 

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä en tykkää hötkyilystä, joka on meidän fanien tunnusmerkki, kenkää kaikille.
Me valittiin Villen lätkä, ei mun mielestä ollenkaan huono valinta... lyhyesti Sveitsi reissu ei floppeja, mun mielestä oikea valinta ja oikea paikka ja ajoitus. Jos nyt aletaan alisuorittamaan niin harkitsen uudestaan, mutta meidän materiaalin pitää kestää loukit, että ollaan TOP4 jengi joka kaudella. Tobbari tehnyt mun mielestä hyvää duunia ja rosteri alkaa vuotamaan niin katse sinne. Esim. PW vetää pakkina niin mä en näe siinä ongelmaa... Saattaa olla jopa hyvä juttu.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@PostinjakajaOmaan nenääni tässä taas haiskahtaa, että tarvitaan aikaa ja projektia VPlle yms. meriselitystä. Olisiko mahdollista kokeilla kerran sellaista valmentajaa, joka pystyy tekemään tulosta päivästä yksi lähtien? Sellaisiakin valmentajia on Liigassa todistetusti.
Nämäkö kaikki mainitut tuloksentekijät tuovat sen mestaruuden ns. tehtaan takuulla Nordikselle jos tänne sattuisivat, ja ihan mielenkiinnosta ketkä ovat ne mainitut valmentajat jotka todistetusti tuovat sitä tulosta myös HIFK:ssa päivästä yksi alkaen? Ja millä perusteella se tulos alkaisi täälläkin todistetusti tulla päivästä yksi alkaen?

Runkosarjan voittoa ei vielä ole perseilty ja onneksi pudotuspeleihin saa osallistua ja kannujahtiin lähteä myös muuten kuin runkosarjan ykköspaikalta. Ja kyllä, aikaa tulee antaa kenelle tahansa valmentajalle enemmän kuin joku yksi puolikautinen tai 1-3 kuukautta. Olisi täyttä amatööripuuhaa alkaa edes miettiä mitään valmentajavaihdoksia, kun mennään uudistuneen joukkueen kanssa uudella päävalmentajalla vasta ensimmäistä syksyä ja ainoat pelit jolla on enempää merkitystä on keväällä, ja sitä kohti ehditään aika pirusti laittaa vielä peliä kuntoon.

Se, että aikaa annetaan, ei mene vielä pitkään aikaan sen piikkiin että Ville Peltonen saa nyt erikoiskohtelulla liikaa siimaa ja aikaa vaan eihän mitään muuta vaihtoehtoa ole mun mielestäni edes olemassa, kuin antaa aikaa. Aika kuluu antamattakin onneksi ja se aikahan meille lopulta näyttää miten esim. tämä kausi päättyy. Mehän emme tiedä päättyykö se kannujuhliin tai ennenaikaisesti, ilman että aikaa "annetaan."

Tyhmintä olisi ennenaikaisesti ottaa se aika pois ja sitten luulla, että on se joku takuuvarma tuloksentekijä joka tulee tänne ja homma on yhtäkkiä paljon paremmin. Kunnes taas seuraavan syksyn aikana aletaan potkia tätäkin uutta tekijää ulos, kun syksyn kuukausinahan se uusikaan nimi ei ole vielä saavuttanut mitään eikä ole muuta kuin taas yhden uuden projektin alku jne. ja piiri pyörii taas.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitään takuuvarmaa tuloksentekijää ei ole olemassakaan. Palataan asiaan sitten, kun pelaajat ja valmentajat lakkaavat olemasta inhimillisiä olentoja.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Nämäkö kaikki mainitut tuloksentekijät tuovat sen mestaruuden ns. tehtaan takuulla Nordikselle jos tänne sattuisivat, ja ihan mielenkiinnosta ketkä ovat ne mainitut valmentajat jotka todistetusti tuovat sitä tulosta myös HIFK:ssa päivästä yksi alkaen? Ja millä perusteella se tulos alkaisi täälläkin todistetusti tulla päivästä yksi alkaen?
Jätän lopun viestistäsi pois, koska emme ole listaamistasi pointeista kovinkaan eri mieltä. Korostan nyt vielä tässä, että en minäkään kuvittele Ville Peltosen aseman olevan uhattuna, eikä sen pitäisikään olla. Minua vaan ärsyttää tämä pyhimyksen asema, jonka pelaaja VP on kiistämättä ansainnut, muttei valmentaja VP mielestäni. Sama adoptiokulttuuri toki toimii kaikin osin IFKssa aivan ylimmästä johdosta ruohonjuuritasolle saakka eli kun henkilö on jollain tavalla assosioitu IFKlaiseksi niin hän saa paljon vähemmän paskaa ja ollaan kärsivällisiä vs. junantuoma. Kannattajat ja fanit vielä ymmärrän, mutta johdossa ja urheilujohdossa ei IFKlaisuudella pitäisi olla paskankaan väliä tai ainakaan toimia perusteluna rekrytointeihin tai onnistumisen arvioinnissa.


Pystytkö sinä sanomaan, että nämä tuloksentekijät eivät pystyisi tekemään tulosta tehtaan takuulla Nordiksella päivästä yksi lähtien? Sitä vähän arvelinkin, sillä en minäkään pysty sanomaan, että toisivat mestaruuden ns. tehtaan takuulla. Toki, ei olla vähän aikaan sellaista valmentajaa kokeiltu, jolla on menestystä Liigasta tai kovemmista sarjoista. Viimeiset kaksi päävalmentajaa ennen Peltosta ovat olleet enemmän ja vähemmän arpoja, sillä näytöt ovat olleet lähellä nollaa molemmilla, mitä tulee menestymiseen Liigassa. Siksi, pidänkin Peltosen palkkaamista erikoisena tähän jatkumoon. Ennen kuin toisin todistetaan olen IFKn kohdalla ikuinen pessimisti ja minua vituttaa se ajatus jo valmiiksi, että olemme ryssineet Peltosen aikakauden jälkeen mahdollisesti todella monta ikkunaa tuoda nakkikattila Stadiin keskinkertaisilla valmentajarekrytoinneilla ja samassa yhteydessä jäänyt hyödyntämättä kaksi kerran sukupolvessa tyyppistä pelaajaa a'la Heiskanen ja Lundell todella kovien rosterien lisäksi. Miksei tässä prosessissa voitu kokeilla kovemmat näytöt antanutta valmentajaa jo aikaisemmin? Kun nimiä kysyit niin mielestäni @Postinjakaja esiin nostama Jussi Ahokas on nyt kahdessa organisaatiossa pystynyt tekemään tulosta päivästä yksi lähtien ja tässä kannattaa ottaa huomioon niin KooKoon kuin TPSn resurssit (Tepsin kohdalla rahankäyttö rosteriin) vs. IFK. Kerrotko minulle miksei hän onnistuisi samassa myös IFKssa? Sitten on myös molemmat Jaloset, mutta he eivät ole saatavilla tällä hetkellä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Jätän lopun viestistäsi pois, koska emme ole listaamistasi pointeista kovinkaan eri mieltä. Korostan nyt vielä tässä, että en minäkään kuvittele Ville Peltosen aseman olevan uhattuna, eikä sen pitäisikään olla. Minua vaan ärsyttää tämä pyhimyksen asema, jonka pelaaja VP on kiistämättä ansainnut, muttei valmentaja VP mielestäni. Sama adoptiokulttuuri toki toimii kaikin osin IFKssa aivan ylimmästä johdosta ruohonjuuritasolle saakka eli kun henkilö on jollain tavalla assosioitu IFKlaiseksi niin hän saa paljon vähemmän paskaa ja ollaan kärsivällisiä vs. junantuoma. Kannattajat ja fanit vielä ymmärrän, mutta johdossa ja urheilujohdossa ei IFKlaisuudella pitäisi olla paskankaan väliä tai ainakaan toimia perusteluna rekrytointeihin tai onnistumisen arvioinnissa.


Pystytkö sinä sanomaan, että nämä tuloksentekijät eivät pystyisi tekemään tulosta tehtaan takuulla Nordiksella päivästä yksi lähtien? Sitä vähän arvelinkin, sillä en minäkään pysty sanomaan, että toisivat mestaruuden ns. tehtaan takuulla. Toki, ei olla vähän aikaan sellaista valmentajaa kokeiltu, jolla on menestystä Liigasta tai kovemmista sarjoista. Viimeiset kaksi päävalmentajaa ennen Peltosta ovat olleet enemmän ja vähemmän arpoja, sillä näytöt ovat olleet lähellä nollaa molemmilla, mitä tulee menestymiseen Liigassa. Siksi, pidänkin Peltosen palkkaamista erikoisena tähän jatkumoon. Ennen kuin toisin todistetaan olen IFKn kohdalla ikuinen pessimisti ja minua vituttaa se ajatus jo valmiiksi, että olemme ryssineet Peltosen aikakauden jälkeen mahdollisesti todella monta ikkunaa tuoda nakkikattila Stadiin keskinkertaisilla valmentajarekrytoinneilla ja samassa yhteydessä jäänyt hyödyntämättä kaksi kerran sukupolvessa tyyppistä pelaajaa a'la Heiskanen ja Lundell todella kovien rosterien lisäksi. Miksei tässä prosessissa voitu kokeilla kovemmat näytöt antanutta valmentajaa jo aikaisemmin? Kun nimiä kysyit niin mielestäni @Postinjakaja esiin nostama Jussi Ahokas on nyt kahdessa organisaatiossa pystynyt tekemään tulosta päivästä yksi lähtien ja tässä kannattaa ottaa huomioon niin KooKoon kuin TPSn resurssit (Tepsin kohdalla rahankäyttö rosteriin) vs. IFK. Kerrotko minulle miksei hän onnistuisi samassa myös IFKssa? Sitten on myös molemmat Jaloset, mutta he eivät ole saatavilla tällä hetkellä.

Ensinnäkin, kyllähän Peltoselle on annettu täällä paljonkin kritiikkiä. Onhan sille jo vaadittu kenkääkin tuolla kenkää osiossa. Miten sitä nyt kohdellaan silkkihansikkain?

Mutta mikä ihmeen kauna sulla nyt on menossa? Miksei saisi olla kärsivällinen? Ollaan parin hassun voiton päässä sarjajohdosta ja peli on kehittynyt alkukaudesta.

Omalta osaltani uskon, että Suomalaisia valmentajia, jotka pystyvät tekemään tulosta päivästä yksi IFK:ssa on kaksi Jalosta. Ahokas tulee hyvänä kolmosena, muttei ole varmuutta, että hänkään olisi onnistunut heti stadin valoissa. Uskon, että olisi, mutta varmuutta ei ole.

Ei ole myöskään varmuutta, että Ahokas olisi itse halunnut tulla IFKhon. Uskon, että Ahokkaalla ja Salmelaisella on kyllä neuvotteluyhteys päällä.

No sitten mennään ulkomaalaisiin valmentajiin. Kuka heistä pystyisi tekemään tulosta päivästä 1 ja kuka sellainen olisi saatavilla Suomen budjeteilla?
 

hege

Jäsen
Jos halutaan valmentaja joka tekee tulosta heti "päivästä yksi" (ja itse kyllä sellaisen haluaisin, enkä mitään projekteja), niin ehkä ennen kaikkea seuran hallituksen pitäisi luoda strategia siitä mitä halutaan ja valtuuttaa UTJ ja TJ sitten miettimään sitä miten tätä tehdään. Sen jälkeen kaikki hankinnat alkaen valmentajista sekä pelaajista ja päättyen huoltajiin pitäisi palvella tätä jatkumoa. Siellä pitäisi yrittää nähdä millaista kiekkoa pelataan 5 vuoden päästä ja minkä tyyliset valmentajat sekä pelaajat tähän voisivat pystyä. Luultavasti vaihtoehtoja on paljon sen strategian toteutuksen suhteen, mutta taktiikkaa/tyyliä ei voi vaihdella valmentajasta toiseen eli itse kuvittelisin että Peltonen olisi ollut parempi jatkumo Törmäselle kuin välissä olleet kaverit huolimatta siitä että hekin olivat ihan osaavia valmentajia.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pystytkö sinä sanomaan, että nämä tuloksentekijät eivät pystyisi tekemään tulosta tehtaan takuulla Nordiksella päivästä yksi lähtien? Sitä vähän arvelinkin, sillä en minäkään pysty sanomaan, että toisivat mestaruuden ns. tehtaan takuulla.
Joo, ei tässä kinata tarvi eikä isoista kuvioista niin eri mieltä olla, tähän vaan vastaus niin minähän en sanallakaan sanonut tai kiellä etteikö joku tai kukaan pystyisi tehdä tulosta päivästä yksi, tottakai se on mahdollista. Sen vaan sanoin, että sellaista takuuvarmaa tilannetta ei ole vaikka tänne tuotaisi kuka tahansa kovan luokan meritoitunut valmentaja, että tiedetään tuloksenteon alkavan samantien. Mistä sitä ikinä voi ennalta tietää miten se palkkaus onnistuu kun kiekko syyskuussa tippuu jäähän.

Se sitten, että onko tärkeintä saada tulosta alkaen runkosarjan päivästä yksi vai katsella ja rakennella ihan rauhassa saataisiko tulosta keväällä, mun mielestäni se kevään tuloksenteko on tärkeintä ja siihen on vielä aikaa ja siihen vaaditaan vielä aikaa. Mestareita voi kuitenkin olla vain yksi, niin vaikka sitten "nimimerkki Ahokas" toisi voittoja runkosarjan alusta asti valmiilla pelisapluunalla ja kaikki alkaisi perkeleen hyvin, oltaisiko sillä lopulta kannussa kiinni kun kausi laitetaan kansiin? Ei välttämättä, emme voi mitenkään sanoa tai tietää. Samaan tapaan emme voi sanoa tai tietää, etteikö Ville Peltosella olla keväällä kannussa kiinni. Tai vaikka sitä seuraavana keväänä.

Aika näyttää!

Tuolla on paljon mestarivalmentajia, jotka eivät kaikki voi olla seuraavana kautena mestarivalmentajia. On myös paljon valmentajia, jotka eivät vielä ole mestarivalmentajia mutta voivat hyvin sitä olla vaikka sitten heti seuraavana keväänä.

Toki, ei minuakaan haittaa pätkän vertaa, jos joku syksy lähdettäisi tällaisella kovan nosteen Ahokkaalla tai vaikka vastikään mestaruuden voittaneella valmentajalla kohti tulevaa kautta. Toivottavasti ensi kaudella on tällainen tilanne, että puikoissa on mestari Peltonen.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensin pitäisi määrittää, mitä on tehdä tulosta päivästä yksi. Montako tappiota saa tulla? Montako kertaa voidaan olla otteluissa tappiolla? Pitääkö esimerkiksi olla joku tietty määrä taklauksia, jotta voidaan katsoa, että valmennus on tehnyt tiettyjen pelaajien kanssa tulosta päivästä yksi lähtien?

Mitä, jos joukkue suorittaa runkosarjassa ylivertaisesti, mutta Kannu jää kotiuttamatta? Koska osallehan vain mestaruuksilla on merkitystä. Henkilökohtaisesti ei lämmitä yhtään olla sarjakärki syys-, loka-, marras-, joulu-, tammi-, helmi- tai maaliskuussa, jos runkosarja päättyy huhtikuussa. Runkosarjan voitto voi tietysti olla tavoite, mutta ei se sinänsä ole mikään mestaruus tai voi olla itseisarvo. Joukkue voi pelata viihdyttävää, tuloksellista peliä ja kansa viihtyy katsomossa, mutta joku toinen jengi vain on vähän parempi ja raapii vaikka pisteen enemmän keskinäisistä, tekee pari maalia enemmän ja voittaa runkosarjan ja me jäädään kakkoseksi. Ollaanko silloinkin epäonnistuttu ja todetaan, että valmennus ei ole tehnyt tulosta?

Vaatimustaso ja odotukset ovat joillakin niin korkeilla, että eihän niiden saavuttaminen ole kovinkaan realistista. Mahdollista toki, mutta kyllä pelin henkeen nyt vain kuuluu se, että joukkueet kokevat vaikeuksia, eikä kaikki mene niin kuin elokuvissa. Vaikeudet kasvattavat monesti enemmän kuin onnistumiset, mutta luonnollisesti ihminen ja joukkue tarvitsee myös onnistumisia kehittyäkseen. Kovin olisi raskasta ylipäätään elää elämäänsä, jos koskaan tai vain harvoin olisi tyytyväinen nykytilanteeseen. Tyytyväisyys ei kuitenkaan ole synonyymi tyytymiselle. Kyllä mä olen tyytyväinen moneen asiaan, mutta voin haluta silti enemmän tai suoriutua jossain asiassa vielä vähän paremmin.

Jos HIFK tuo Kannun kotiin keväällä, kuinka moni oikeasti muistelee jotain väsyneitä runkosarjatappioita ja kehtaa oikeasti olla sitä mieltä, että eipä oikein ollut onnistunut kausi ja paljon jäi parannettavaa vielä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös