Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 600 798
  • 4 444

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Mikäs se teidän viime kauden tai ainakin kevättalven superketju oli? Vesalainen-Jääskä-Pakarinen? Sehän oli ihan pitelemätön. Onko tuota koetettu tällä kaudella? Jos ei, miksi ihmeessä ei.
On kokeiltu, mutta ongelmana on, että tuo ketju elää täysin Vesalaisen pelivireen mukaan. Kun Vesalainen on iskussa, ketju on täysin pitelemätön. Toisaalta huonoina päivinään Vesalainen pilaa koko ketjunsa pelin. Maajoukkuetauon jälkeen jälkimmäinen vaihtoehto on valitettavasti toteutunut lähes joka pelissä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Mikäs se teidän viime kauden tai ainakin kevättalven superketju oli? Vesalainen-Jääskä-Pakarinen? Sehän oli ihan pitelemätön. Onko tuota koetettu tällä kaudella? Jos ei, miksi ihmeessä ei.
Onhan tälläkin kaudella löytynyt yksi toimiva koostumus, eli Vesalainen - Jääskä - Rask. Pelasi pari hassua peliä yhdessä. Tämän jakson aikana voitettiin hienolla pelillä Kärpät kotona 5-3 (Jääskä 2+2, Vesalainen 1+3, Rask 1+0) ja Kalpa vieraissa 3-6 (Vesalainen 1+3, Rask 1+1, Jääskä 0+2).

Kalpa-ottelun jälkeen Peltonen sai sitten kuningasajatuksen sekoittaa kaikki kentälliset ja seuraavassa matsissa tulikin Ässiltä dunkkuun.

Tuntuu, että aivan itse tämä aiheutetaan. Rikotaan se mikä toimii ja jääräpäisesti pidetään yhdessä se mikä ei toimi.
 
Viimeksi muokattu:

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tälläkin kaudella löytynyt yksi toimiva koostumus, eli Vesalainen - Jääskä - Rask. Pelasi pari hassua peliä yhdessä. Tämän jakson aikana voitettiin hienolla pelillä Kärpät kotona 5-3 (Jääskä 2+2, Vesalainen 1+3, Rask 1+0) ja Kalpa vieraissa 3-6 (Vesalainen 1+3, Rask 1+1, Jääskä 0+2).

Kalpa-ottelun jälkeen Peltonen sai sitten kuningasajatuksen sekoittaa kaikki kentälliset ja seuraavassa matsissa tulikin Ässiltä dunkkuun.

Tuntuu, että aivan itse tämä aiheutetaan. Rikotaan se mikä toimii ja jääräpäisesti pidetään yhdessä se mikä ei toimi.

Kauden avauspelissä Vesalainen-Koivistoinen-Jääskä:
Jääskä 1+2
Vesalainen 1+1
Koivistoinen 0+2

Aika samat kaverit noissa toimivissa koostumuksissa pyörii: Vesalainen, Jääskä, Rask, Koivistoinen. Lehterä on sellainen irrallinen kokonaisuus, joka tekee pisteitä, vaikka kentällisen kemia ei toimisikaan. Lehterä ympärille ei ole kertaakaan saatu kasattu toimivaa koostumusta ja ei se kyllä kauhea yllätys ole, kun Lehterän peli ei perustu möyrimiseen. Pitäisin kuitenkin tätä Nättinen-Lehterä-Rask kolmikkoa vielä kasassa ja kenties testaisin Ikosta Nättisen tilalla.

Tällä materiaalilla pitää saada rakennettua kolme hyökkäävää kentällistä, vaikka se tarkoittaisi sitä, että nelonen olisi tyyliin Seppälä-Åsten-Tallberg. Nyt on sellainen ihmeellinen ajatus, että ripotellaan taitoa neljään kentälliseen ja lopputulos on se, että on kaksi hyökkäävää ja kaksi välimallin kentällistä.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samaa mieltä viestistäsi yleisesti, mutta tähän on kommentoitava, että aika paljon Vesalaisen, Jääskän, Raskin ja Koivistoisen ympärille on onnistuttu rakentamaan myös toimimattomia koostumuksia.

Mutta joidenkin ympärille ei koskaan. Peltosen jääkiekossa nämä työmuurahaiset onnistuvat kaikista parhaiten. Taiteilijat ja älykkäät pelaajat turhautuvat.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Itse koen, että Ville Peltonen on tulevaisuuden suuri suomalainen valmentajanimi ja mielestäni on ihan ymmärrettävää, että HIFK haluaa olla se paikka, missä Ville sellaiseksi kasvaa.
Siirsin tämän sopivampaan ketjuun, ettei mene liiaksi ohi aiheen toisessa.

Kiinnostaisi tietää, mitkä tekijät sinun mielestä saa ajattelemaan Peltosen olevan tulevaisuudessa suuri suomalainen valmentajanimi?

Potkut Sveitsistä, vaikka silloinen joukkue oli vielä kiinni pudotuspelipaikassa.

(Lähes) kaikkien mielestä tuli IFK:hon vailla mitään näyttöjä menestyksestä päävalmentajana. Oltaisiinko palkattu jos herran nimi olisi ollut vaikka Jussi Ahokas tai Tommi Miettinen, mutta lähtökohdat olisivat olleet muuten samat, ilman IFK-taustaa. Voin vastata, ei oltaisi.

Nyt kahden ja puolen kauden aikana useampi tänne kirjoittelevista ei ole nähnyt juuri minkäänlaista kehitystä pelissä tai eteenpäin menemistä tietyissä asioissa. Esimerkkinä vaikka ylivoima, joka on ollut todella luokatonta käytännössä koko Peltosen komennon ajan, vaikka rosterin puolesta sen pitäisi pystyä parempaan tulokseen.

Toinen huomattava asia, on reagointi pelin sisällä. Se on suoraan sanottuna olematonta. Kotisohville asti on näkynyt, milloin olisi syytä vaihtaa maalivahti, ottaa aikalisä, kenties vähän elehtiä ja antaa ohjeita/palautetta.

Pelisysteemi, jos sitä sellaiseksi halutaan kutsua, ei myöskään ole näyttänyt mitään merkkejä siitä, että se iskostuisi pelaajien ajatusmaailmaan, vaikka jatkumoakin on ollut runkopelaajien muodossa. Hidasta lähtöä omista, todella paljon  möyrimistä kulmissa, ennalta-arvattavaa kiekon ylöstuontia, mielikuvituksetonta hyökkäyspään kiekottelua yms.

Mä uskon, että Ville on pelaajien mielestä mukava valmentaja, helposti lähestyttävä, kaiken kokenut ja ennen kaikkea vaativa. Mutta mitä vaaditaan, ja mihin tyydytään?

Päävalmentajalla on tulosvastuu. Vastuu siitä, että tulosta tulee kentällä. Tulos kentällä pitkässä juoksussa tarkoittaa myös tulosta kassaan, sitä enemmän mitä pidemmälle pelit jatkuvat keväällä.

Mä en ole toistaiseksi nähnyt mitään merkkejä kehittymisestä ja eteenpäin menemisenä päävalmentaja.

Ja se että olisi loistava päävalmentaja, tarvitsee myös tietynlaisia ominaisuuksia itsestään, jotka sitten näkyvät henkilöstöjohtamisena (tässä tapauksessa päävalmentajana).

Jos joillekin on tuttuja esim. Insight persoonallisuusprofiilien määritykset, niin olen melko varma Villen olevan vihreä (kärsivällinen, rauhallinen ja pitkäjänteinen. Tykkäät siitä, että tekemisen suunnitelma on selkeä, ja että saat keskittyä tekemiseen rauhassa. Haluat neuvotella yhteisistä päätöksistä ja kuulla erilaisia mielipiteitä ennen lopullista ratkaisua. Ihmisten hyvinvointi nousee tärkeäksi ja välillä olet valmis muokkaamaan päätöstä, jos huomaat sen harmittavan muita. Hyvän ilmapiirin ylläpitäminen on sinulle tärkeää ja pyrit välttämään turhia konflikteja. Pidät siitä, että kaikilla on kokemus yhteisten tavoitteiden eteen työskentelystä, mutta työn luonne on itsenäinen.) ja keltainen (avoin ja helposti muihin tutustuva – ja itsekin helposti lähestyttävä. Pidät siitä, että voit pitää ”monta rautaa tulessa” ja että saat joka päivä innostua jostain uudesta! Multitaskaaminen onnistuu sinulta helposti ja dynaamisuus tuo vaihtelevuutta työpäiviisi. Työpaikka ei ole sinulle vain työpaikka, vaan yhteisö johon haluat kuulua). tyyppi siinä kartalla. Pitäisi löytyä ehdottomasti myös sinistä (perustat päätöksesi tosiasioihin, faktoihin ja tutkittuun tietoon ja pidät siitä, että tieto on järjestelmällisessä muodossa. Pidät todennäköisesti siitä, että asiat tehdään niin kuin on sovittu ja että kaikki noudattavat yhteisiä prosesseja. Haluat ymmärtää asiat ennen toteuttamista ja pyrit jo etukäteen selvittämään mahdolliset kompastuskivet matkan varrella. Tykkäät siitä, että asiat tehdään kerralla oikein turhan säätämisen sijaan.)
ja punaista (päätöksenteossa suosit logiikkaa ja faktoja. Mottosi voi olla ”Parempi huono päätös kuin ei päätöstä lainkaan” – pääasia että tekemisen meininki säilyy, ja asioissa päästään eteenpäin. Sinua todennäköisesti kiinostavat riittävän haastavat tehtävät, selkeät tavoitteet ja näkyvät tulokset. Arvostat sitä, että sinulla on itsenäinen rooli työyhteisössä, vaikkakin saat energiaa ihmisten kanssa toimimisesta.) Jos tarvittavia ominaisuuksia ei löydy nykyisestä staffista, siihen voi tukeutua vaikka rekrytoimalla sellaista osaamista vaihtoaitioon. Muistakaa, että valmennus penkin takana on kokonaisuus, tiimi, joissa kaikki tukevat toistensa heikkouksia/puutteita ollakseen mahdollisimman dynaaminen ja tehokas yksikkö.

Ja korostan vielä, että tottakai kaikki toivovat Villen menestyvän, ja olisihan se huikeaa vielä omana poikana. Itse en vaan tällä hetkellä näe sellaista skenaariota. Olen toki mielelläni väärässä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siirsin tämän sopivampaan ketjuun, ettei mene liiaksi ohi aiheen toisessa.

Kiinnostaisi tietää, mitkä tekijät sinun mielestä saa ajattelemaan Peltosen olevan tulevaisuudessa suuri suomalainen valmentajanimi?
Hyvä siirto ja vastaan mielelläni. Mielestäni Villen oma, monipuolinen ura on yksi tekijä, miksi uskon Villestä tulevan erinomainen valmentaja. Ja kyllä, tiedän hyvin, että kaikista ex-pelaajista ei tule hyviä valmentajia. Uskon silti, että koska Ville oli poikkeuksellisen monipuolinen pelaaja urallaan, hänellä jo pelkät lähtökohdat valmentamisessa ovat keskimääräistä huomattavasti paremmat. Lisäksi Ville on pelin suhteen utelias, tarkka ja ahkera ja ne ovat kaikessa tekemisessä erinomainen lähtökohta. Ei tyydytä vain tekemään jotain sinnepäin, vaan oikeasti halutaan kehittyä ja sitä kautta menestyä. Tässä ajatukseni näin pähkinänkuoressa.

Potkut Sveitsistä, vaikka silloinen joukkue oli vielä kiinni pudotuspelipaikassa.

Varmaan olet tietoinen siitä, että Villen potkut olivat kutakuinkin samanlaista sekoilua kuin Case Törmänen meillä? Kahden vuoden jatkopahvi julkaistiin 12/19 ja kenkää voitetun pelin jälkeen 2/20. Samalla ovenavauksella lähti myös UJ, jonka en usko tehneen Villelle jatkosopimusta ilman hallituksen/omistajien hyväksyntää. Ironistahan oli se, että kyseinen kausi sitten jäi kesken koronan takia ja Lausanne joutui maksamaan sekä Villen että hänen korvaajansa liksat. Mutta sattuuhan näitä. Sanoisin kuitenkin, että enemmän niissä potkuissa oli kyse seurasta kuin Villestä.

(Lähes) kaikkien mielestä tuli IFK:hon vailla mitään näyttöjä menestyksestä päävalmentajana. Oltaisiinko palkattu jos herran nimi olisi ollut vaikka Jussi Ahokas tai Tommi Miettinen, mutta lähtökohdat olisivat olleet muuten samat, ilman IFK-taustaa. Voin vastata, ei oltaisi.

Luultavasti ei olisi palkattu, miksi olisikaan. Ville ei ole seuralle uppo-outo henkilö, joten kyllähän se nyt elämässä menee useinkin niin, että tutut saavat pari extra-plussaa. Toki uskon, että mukana oli myös markkinointi- ja hieno tarina-extraa, mutta uskoakseni myös seurajohdolla on halu saada HIFK menestymään. Ja korostan nyt vielä, että mä olin Villen sopimusta vastaan silloin, kun sopimus oli vielä vasta huhuasteella. Mutta ne asiat, joista olin huolissani, ei tietääkseni ole realisoituneet.

Nyt kahden ja puolen kauden aikana useampi tänne kirjoittelevista ei ole nähnyt juuri minkäänlaista kehitystä pelissä tai eteenpäin menemistä tietyissä asioissa. Esimerkkinä vaikka ylivoima, joka on ollut todella luokatonta käytännössä koko Peltosen komennon ajan, vaikka rosterin puolesta sen pitäisi pystyä parempaan tulokseen.

Mä taas olen nähnyt kausien sisällä paljonkin kehitystä, enkä mielelläni lähde kauheasti vertailemaan kausia keskenään, kun kaudet eivät ole veljiä keskenään. Lisäksi HIFK:n pelaamista on sekoittanut joka kausi kärkipelaajien loukkaantumiset. Enemmän kuin yksittäisten pelaajien poissaolo, ne ovat mielestäni vaikuttaneet siihen, että ovet käy koko ajan jompaankumpaan suuntaan.

Ylivoimahan ei ole missään vaiheessa ollut Peltosen vastuulla. Toki käyvät yhdessä asioita läpi koko valmennustiimin kanssa, mutta päävastuu oli pari vuotta Cory Murphylla ja viime kaudella avuksi tuli myös Kuhta. Erikoisintahan ylivoimassa on se, että välillä se on toiminut ihan Liigan kärkitasolla ja välillä ollut ihan hirveää ripulipaskaa. Samoilla pelaajilla. Siksi suurin syyttävä sormeni osoittaa pelaajia. Tällä kaudella ilmeisesti Lehterä on saanut äänensä kuuluviin ylivoiman osalta ja hölmöä hänet olisikin vaientaa, koska hänen expertiisinsä tulee siinä parhaiten esiin. Ironista on tosin se, että se toinen ylivoima on usein ollut mielikuvituksellisempaa kuin ykkös-yv. Pelaajien itseluottamuksella on toki huomattava merkitys. Ja meillä nyt jostain syystä kärkiheppojen pelin taso vaihtelee liikaa.

Mun silmiini HIFK:n pelaamisessa ylipäätään suurin ongelma on se, että perusasiat tehdään huolimattomasti ja se näkyy sitten kaikessa.

Toinen huomattava asia, on reagointi pelin sisällä. Se on suoraan sanottuna olematonta. Kotisohville asti on näkynyt, milloin olisi syytä vaihtaa maalivahti, ottaa aikalisä, kenties vähän elehtiä ja antaa ohjeita/palautetta.

Pelisysteemi, jos sitä sellaiseksi halutaan kutsua, ei myöskään ole näyttänyt mitään merkkejä siitä, että se iskostuisi pelaajien ajatusmaailmaan, vaikka jatkumoakin on ollut runkopelaajien muodossa. Hidasta lähtöä omista, todella paljon  möyrimistä kulmissa, ennalta-arvattavaa kiekon ylöstuontia, mielikuvituksetonta hyökkäyspään kiekottelua yms.

Niin, tämähän on vähän sellainen asia, että toiset odottavat suurta ja näkyvää reagointia ja toiset eivät niinkään. Kotisohvalaiset ovat kovin kärsimättömiä, mutta valmennuksella ei sellaista luksusta ole. Kun Ville ei ole mikään sähikäinen olemukseltaan, en häneltä sellaista odota. Kyllä hän penkillä myös reagoi ja puhuu pelaajille ja ohjeistaa, mutta hänen tyyliinsä ei kuulu kovin suurieleinen kommunikointi pelin ollessa käynnissä. Ja siitä, mitä erätauoilla kopissa tapahtuu, on vain harvoilla tietoa.

Hitaista lähdöistä olen samaa mieltä, mutta mä löydän siihenkin suurimmat syylliset kentältä, eli pelaajista. Jostain syystä, meidän kaksi kärkisentteriä köpöttelevät kovin verkkaisesti ja se tietysti vaikuttaa kaikkiin muihinkin. Eivät oikein joka kerta jaksa laittaa jalkaa liikkumaan ja ovat muutenkin sijoittuneet päin persettä. Ajoitukset menevät päin helvettiä eikä sitten päästä välillä edes omista pois. Jännittävää kyllä, seuraavassa vaihdossa voidaan jo päästä. Pakiston osalta ohjeistus on todennäköisesti ollut jotain sen suuntaista, että älkää roiskiko kiekkoa turhaan, vaan etsikää rauhassa vapaata paikkaa. Tämä sitten kääntyy ehkä pakkien omissa päässä niin, että kiekotelkaa ihan rauhassa eikä ylös kannata kiirehtiä. Siihen vielä joku jännä frendisyöttö, jota pakkipari ei saa kiinni ja taas pyöritään omissa. Siellä kulmissa möyritään mun mielestä erityisesti silloin, kun pelaaminen on muutenkin laiskaa.

Pelisysteemin moni näkee tosi eri tavalla. Mä näen itse pelisysteemin niin, että on tietyt raamit, miten tilanteita voi pelata, mutta vastuu kentällä on pelaajilla ja heidän pitää osata tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka sopivat kulloiseenkin tilanteeseen. Siellä on se vastustajakin kentällä, joka vaikuttaa sekä pelaajien henkilökohtaiseen pelaamiseen että sitä kautta koko joukkueen pelaamiseen.

Mä uskon, että Ville on pelaajien mielestä mukava valmentaja, helposti lähestyttävä, kaiken kokenut ja ennen kaikkea vaativa. Mutta mitä vaaditaan, ja mihin tyydytään?

Tätä kohtaa en ihan ymmärtänyt. Tarkoitatko, mitä fanit vaativat? Vai mitä pelaajat vaativat? Vai mitä Ville vaatii pelaajilta? Fanien vaatimukset voi lukea varmaan täältä. Pelaajien vaatimuksia pitää kysyä pelaajilta. Villen kohdalta näkisin, että Ville vaatii pelaajilta ennen kaikkea vastuuta. Ja siihen vastuuseen kuuluu vastuu omista toimista, mutta myös koko muusta joukkueesta. Ymmärrys siitä, että niillä omilla valinnoilla on merkitystä. Meillä on myös paljon eri ikäisiä pelaajia, joka on varmasti valmennuksen näkökulmasta mahtavaa, mutta myös vaativaa. Tällä viittaan siihen, että kokeneilla pelaajilla on malttia ja heillä on tietty taso, johon valtaosa pääsevät joka ilta. Ei meilläkään montaa pelaajaa ole, jotka ovat pelanneet toistuvasti aivan päin persettä pelin alusta loppuun. Ehkä suurin ongelma on se, että moni ei pääse lähellekään sitä parasta tasoaan illasta toiseen. Kysymys ei nähdäkseni ole myöskään varsinaisesti mistään pelaajien suoranaisesta asennevammasta, vaan lähinnä siitä, että he tietävät, että kausi on pitkä ja he tietävät, paljonko se vie energiaa. Ja ennen kaikkea tuntevat itsensä. Ja kun sillä 95/100%:lla on päästy sarjataulukossa näinkin korkealle kuin missä ollaan, ei oikein ole syytä laittaa seuraavaa vaihdetta silmään. Koska se kausi on pitkä ja kaikille tulee niitä heikompia jaksoja. En usko, etteikö yksikään pelaaja haluaisi voittaa peliä tai olisi tulokselle immuuni, mutta se sellainen palo, joka on keväällä puuttuu monelta. Ei ole hirveästi mitään erityistä näytettävää, kun näytöt voi katsoa aiemmista tilastoista.

Jokaisella valmentajalla on oma tyylinsä ja mulla ei ainakaan lihakset riitä neuvomaan täältä kotisohvalta, mikä on oikea tai paras tapa. Eri pelaajille toimii erilaiset asiat, enkä tunne pelaajia ja ole heidän mukanaan arjessa, joten en pysty sanomaan, tekeekö nykyinen valmennus jotain oikeasti väärin.

Päävalmentajalla on tulosvastuu. Vastuu siitä, että tulosta tulee kentällä. Tulos kentällä pitkässä juoksussa tarkoittaa myös tulosta kassaan, sitä enemmän mitä pidemmälle pelit jatkuvat keväällä.

Mä en ole toistaiseksi nähnyt mitään merkkejä kehittymisestä ja eteenpäin menemisenä päävalmentaja.

Tietenkin päävalmentajalla on tulosvastuu. Tulokset nähdään kuitenkin myöhemmin. Valmentajan pitää olla kärsivällinen. Mehän emme tiedä, mitä ja miten joukkue on esimerkiksi harjoitellut. Voi olla, että tämä slumppi on ollut jo etukäteen "tiedossa", eli jotain sellaista harjoitellaan, joka voi sekoittaa pelaamista hetkeksi, kunnes se paranee. Jos paranee. Joku pelaaja on ehkä treenannut liikaa ja se nähdään vasta tietyssä rasituksessa. Tähän voidaan reagoida keventämällä kuormaa. Mun on vaikea kritisoida mitään toimia, kun mä en oikeasti tiedä mistään mitään. Ehkä jotkut muut tietää, mutta sanon ihan suoraan, että mä en tiedä.

Ja se että olisi loistava päävalmentaja, tarvitsee myös tietynlaisia ominaisuuksia itsestään, jotka sitten näkyvät henkilöstöjohtamisena (tässä tapauksessa päävalmentajana).

Jos joillekin on tuttuja esim. Insight persoonallisuusprofiilien määritykset, niin olen melko varma Villen olevan vihreä (kärsivällinen, rauhallinen ja pitkäjänteinen. Tykkäät siitä, että tekemisen suunnitelma on selkeä, ja että saat keskittyä tekemiseen rauhassa. Haluat neuvotella yhteisistä päätöksistä ja kuulla erilaisia mielipiteitä ennen lopullista ratkaisua. Ihmisten hyvinvointi nousee tärkeäksi ja välillä olet valmis muokkaamaan päätöstä, jos huomaat sen harmittavan muita. Hyvän ilmapiirin ylläpitäminen on sinulle tärkeää ja pyrit välttämään turhia konflikteja. Pidät siitä, että kaikilla on kokemus yhteisten tavoitteiden eteen työskentelystä, mutta työn luonne on itsenäinen.) ja keltainen (avoin ja helposti muihin tutustuva – ja itsekin helposti lähestyttävä. Pidät siitä, että voit pitää ”monta rautaa tulessa” ja että saat joka päivä innostua jostain uudesta! Multitaskaaminen onnistuu sinulta helposti ja dynaamisuus tuo vaihtelevuutta työpäiviisi. Työpaikka ei ole sinulle vain työpaikka, vaan yhteisö johon haluat kuulua). tyyppi siinä kartalla. Pitäisi löytyä ehdottomasti myös sinistä (perustat päätöksesi tosiasioihin, faktoihin ja tutkittuun tietoon ja pidät siitä, että tieto on järjestelmällisessä muodossa. Pidät todennäköisesti siitä, että asiat tehdään niin kuin on sovittu ja että kaikki noudattavat yhteisiä prosesseja. Haluat ymmärtää asiat ennen toteuttamista ja pyrit jo etukäteen selvittämään mahdolliset kompastuskivet matkan varrella. Tykkäät siitä, että asiat tehdään kerralla oikein turhan säätämisen sijaan.)
ja punaista (päätöksenteossa suosit logiikkaa ja faktoja. Mottosi voi olla ”Parempi huono päätös kuin ei päätöstä lainkaan” – pääasia että tekemisen meininki säilyy, ja asioissa päästään eteenpäin. Sinua todennäköisesti kiinostavat riittävän haastavat tehtävät, selkeät tavoitteet ja näkyvät tulokset. Arvostat sitä, että sinulla on itsenäinen rooli työyhteisössä, vaikkakin saat energiaa ihmisten kanssa toimimisesta.) Jos tarvittavia ominaisuuksia ei löydy nykyisestä staffista, siihen voi tukeutua vaikka rekrytoimalla sellaista osaamista vaihtoaitioon. Muistakaa, että valmennus penkin takana on kokonaisuus, tiimi, joissa kaikki tukevat toistensa heikkouksia/puutteita ollakseen mahdollisimman dynaaminen ja tehokas yksikkö.

Mä kun en tunne Villeä, niin en osaa sanoa tähän mitään. Sen huomasin, että mä olen itse noi kaikki, tunnista, päivästä ja asiasta riippuen.

Ja korostan vielä, että tottakai kaikki toivovat Villen menestyvän, ja olisihan se huikeaa vielä omana poikana. Itse en vaan tällä hetkellä näe sellaista skenaariota. Olen toki mielelläni väärässä.

En nyt viittaa sinuun, mutta mä en ole ihan varma, että kaikki ihan oikeasti haluavat Villen menestyvän. Osa voi haluta olla ennen kaikkea oikeassa, koska mitäs sitten tapahtuu, jos HIFK:ssa onkin asiat hyvin. HIFK:n paskuudessa pyöriminen on monelle rakas harrastus :).

Mutta kohta mennään taas. Jokainen tsäänssi on mahdollisuus.
 
Suosikkijoukkue
En Gång Alltid Marko Kiprusoff
Hyvä siirto ja vastaan mielelläni. Mielestäni Villen oma, monipuolinen ura on yksi tekijä, miksi uskon Villestä tulevan erinomainen valmentaja. Ja kyllä, tiedän hyvin, että kaikista ex-pelaajista ei tule hyviä valmentajia. Uskon silti, että koska Ville oli poikkeuksellisen monipuolinen pelaaja urallaan, hänellä jo pelkät lähtökohdat valmentamisessa ovat keskimääräistä huomattavasti paremmat. Lisäksi Ville on pelin suhteen utelias, tarkka ja ahkera ja ne ovat kaikessa tekemisessä erinomainen lähtökohta. Ei tyydytä vain tekemään jotain sinnepäin, vaan oikeasti halutaan kehittyä ja sitä kautta menestyä. Tässä ajatukseni näin pähkinänkuoressa.
Milloin niitä tuloksia alkaa näkyä, että Ville on tuleva huippuvalmentaja? 2,5 vuotta saanut Ville harjoitella jo. Peli ei ole kehittynyt mihinkään ja on itsessään aikamoinen saavutus saada tollainen rosteri pelaamaan noin huonosti ja hengettömästi.
 
Suosikkijoukkue
En Gång Alltid Marko Kiprusoff
Mutta meillä on laadukkain arki. Sillä ei ole niin väliä, että peli menee peli peliltä paskempaan suuntaan.
Jep ja se paljon parjattu vaatimustasokin on aivan tapissa. Meillä se ei vain näy missään. Kyllä esimerkiksi Jukureilla se vaatimustaso näkyy ihan konkreettisestikin pelistä.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärtääköhän Peltonen itse, että homma ei toimi tuloksellisesti ja että kiekko on sen lisäksi vielä supertylsää?

Niillä on varmaan se jokapäiväinen tekeminen ja laadukas arki kuitenkin hyvällä tasolla ja tekeminen on pitkäjänteistä ja kundeilla on hiki matsien jälkeen, joten se voi näyttää kokonaisvaltaista työteliästä kiekkoa sisäänajavalle koutsille siltä, että kohta tärähtää kannu himaan!
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Itse en ole pitkään aikaan kyennyt katsomaan Ville Peltosen lehdistötilaisuuksia. Kiinnostaisi kuitenkin tietää, mitä TET-mies selittelee taas tänään?
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Olen monta, monta vuotta seurannut HIFK:n lätkää. Tyytyväinen olen ollut kaikkina seitsemänä mestaruusvuonna ja lähes tyytyväinen muutamana mitalikautena. Olisin kovin mielelläni halunnut menestystä myös Peltosen ollessa valmentajana. Pettynyt olen. Voihan sitä (ja taitaa olla pakko, jos niin kauan elää) odottaa sitä valmennuskauden päättymistä ennen yhteenvetoa, mutta minusta on järjen köyhyyttä että ei anneta palautetta ennen viiden vuoden umpeutumista. Ihan samoin, jos ei voi moittia surkeaa peliä ennen kuin pelit keväällä ovat ohi.
Kyllä tämä pelaaminen on vain nyt ihan pelkkää paskaa. Ei voi syyttää kovaa treeniä majo-tauon aikana, sillä jos se on ollut niin kovaa, on sekin järjen köyhyyttä.
Jos ei pystytä saamaan nuoria kehittymään (koska niille tarjotaan usein vain jämäpaikkoja ja -peliaikoja), on sekin merkki epäonnistumisesta. Se, että itsepäisesti peluutetaan vanhoja puukäsiä, jotka satunnaisesti tekevät maaleja on myös huono merkki.
Mutta yksi on melko varmaa - kärsimysnäytelmä jatkuu.
 

Pate44

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, QPR, Leicester
Tuskin IFK harjoitteli mitenkään kovaa tauon aikana. Oliko se Melart joka kommentoi että suurin osa pelaajista oli sairaslistalla tai maajoukkueen mukana eikä kunnon treenejä voinut oikein vetää.
 
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
Kiitos @BOL kattavasta vastauksesta. Ei toki tullut mitenkään yllätyksenä, että sait käännettyä kaikki kyseenalaistamani asiat Peltosen kompetenssista päävalmentajana pelaajien suoritustason syyksi :)

Uskon silti, että koska Ville oli poikkeuksellisen monipuolinen pelaaja urallaan, hänellä jo pelkät lähtökohdat valmentamisessa ovat keskimääräistä huomattavasti paremmat.
Kaunis ajatus. Tähän samaan kategoriaan menisi myös vaikka Sami Kapanen ja Raimo Helminen. Jälleen kerran, hienoa jääkiekkoromantiikkaa toteutuessaan, mutta jää siltikin napsun tai pari vajaaksi. Näissäkin, kuten myös Villen tapauksissa se toimiva ideaali valmennusryhmä voisi toimia, jos sitä tietoa ja osaamista löytyy kaikilta osa-alueilta.
Ville ei ole seuralle uppo-outo henkilö, joten kyllähän se nyt elämässä menee useinkin niin, että tutut saavat pari extra-plussaa. Toki uskon, että mukana oli myös markkinointi- ja hieno tarina-extraa, mutta uskoakseni myös seurajohdolla on halu saada HIFK menestymään.
Tämä on minun mielestä epäoikeudenmukaista (vaikkakin jossain määrin ymmärrettävää), jos ei edes vaivauduta kartoittamaan muita ehdokkaita uudeksi päävalmentajaksi. Ja vielä surullisempaa, jos huhut siitä pitävät paikkansa, että Salmelainen ei välttämättä olisi halunnut palkata Villeä, vaan dinot marssi yli.

Ja seurajohdon halu menestyä on toki hieno asia. Nyt maksettu hinta vs. saatu menestys on ainakin omaan silmään hiukan epäbalanssissa. Ajanjaksoa voi toki siirtää vaikka 25:n vuoden päähän, mutta se alkaa olemaan eri ketjun kamaa.
Lisäksi HIFK:n pelaamista on sekoittanut joka kausi kärkipelaajien loukkaantumiset. Enemmän kuin yksittäisten pelaajien poissaolo, ne ovat mielestäni vaikuttaneet siihen, että ovet käy koko ajan jompaankumpaan suuntaan.
Tätä mä en ihan osta. Tälläkin kaudella esim. Tapparalla on Kemiläinen ollut sivussa pelejä sieltä täältä, Tanus koko kauden, Savinainen viimeksi eilen.. Ykkössentterikin puuttui toistakymmentä peliä. Vaikutus pelin flowhun? - ei juuri mitään. Myös ovet käyvät suuntaan ja toiseen muillakin joukkueilla.
Erikoisintahan ylivoimassa on se, että välillä se on toiminut ihan Liigan kärkitasolla ja välillä ollut ihan hirveää ripulipaskaa. Samoilla pelaajilla. Siksi suurin syyttävä sormeni osoittaa pelaajia. Tällä kaudella ilmeisesti Lehterä on saanut äänensä kuuluviin ylivoiman osalta ja hölmöä hänet olisikin vaientaa, koska hänen expertiisinsä tulee siinä parhaiten esiin. Ironista on tosin se, että se toinen ylivoima on usein ollut mielikuvituksellisempaa kuin ykkös-yv. Pelaajien itseluottamuksella on toki huomattava merkitys. Ja meillä nyt jostain syystä kärkiheppojen pelin taso vaihtelee liikaa.

Mun silmiini HIFK:n pelaamisessa ylipäätään suurin ongelma on se, että perusasiat tehdään huolimattomasti ja se näkyy sitten kaikessa.
Jos puhutaan pelistä kokonaisuutena, niin mites sitten Selinin ja Pikkaraisen jengit? Peli oli silloin pääasiassa toimivaa (vaikka menestys jäi saamatta), ja siinä oli ennen kaikkea tunnetta. Pelasiko silloiset pelaajat paremmin ja yli omien rajojensa, vai saiko valmennus irti enemmän? Nykyisestä rosteristahan pitäisi saada revittyä huomattavasti parempaa suoritusta pelistä toiseen.

Etenkin fyysisyys ja sellainen viittä vaille ylilataus loistaa nyt poissaolollaan ja joku SaiPa tulee Nordikselle dominoimaan. Eilen 17-vuotias jantteri heitteli meidän pakkia kuin räsynukkea. Mun mielestä tollainen varovainen ja jopa pelokas lähestyminen peliin on ihan silminnähden havaittavissa, jolla ei edes pyritä saamaan momentumia tai yritetä horjuttaa vastustajaa. Mm. Åsten, Motin ja Melart ovat fyysiseltä preesenssiltä kuin b-junnuja tällä hetkellä. Ihan yhtäkkiäkö he muuttavat pelityyliään? Toivon todella, että Leksa ei ala pelaamaan nykytyyliin kananmunat kainalossa.
Niin, tämähän on vähän sellainen asia, että toiset odottavat suurta ja näkyvää reagointia ja toiset eivät niinkään. Kotisohvalaiset ovat kovin kärsimättömiä, mutta valmennuksella ei sellaista luksusta ole. Kun Ville ei ole mikään sähikäinen olemukseltaan, en häneltä sellaista odota. Kyllä hän penkillä myös reagoi ja puhuu pelaajille ja ohjeistaa, mutta hänen tyyliinsä ei kuulu kovin suurieleinen kommunikointi pelin ollessa käynnissä.
En mä tarkoittanut, että siellä pitäisi fläppitaulut tai juomapullot lentää jäälle (toki saa, jos tilanne eskaloituu, ehkä se vähän toisi tunnelmaa peliin), mutta että oikeasti koittaisi herätellä jengiä ja heittää plan b:tä kehiin tarvittaessa.

Miksi Ville ei ottanut aikalisää eilenkään? Eikö staffilla ollut mitään annettavaa? Jos ei kenelläkään ole mitään sanottavaa, niin kannattaahan se nyt ottaa jos vaikka joku pelaaja edes heittäisi tipsejä, kun haetaan kavennusmaalia. Ei mene mun jakeluun, miksi sitä ei käytetä. Ja tämä kaava toistuu todella usein näissä tilanteissa.
Tätä kohtaa en ihan ymmärtänyt. Tarkoitatko, mitä fanit vaativat? Vai mitä pelaajat vaativat? Vai mitä Ville vaatii pelaajilta? Fanien vaatimukset voi lukea varmaan täältä. Pelaajien vaatimuksia pitää kysyä pelaajilta. Villen kohdalta näkisin, että Ville vaatii pelaajilta ennen kaikkea vastuuta. Ja siihen vastuuseen kuuluu vastuu omista toimista, mutta myös koko muusta joukkueesta. Ymmärrys siitä, että niillä omilla valinnoilla on merkitystä. Meillä on myös paljon eri ikäisiä pelaajia, joka on varmasti valmennuksen näkökulmasta mahtavaa, mutta myös vaativaa. Tällä viittaan siihen, että kokeneilla pelaajilla on malttia ja heillä on tietty taso, johon valtaosa pääsevät joka ilta. Ei meilläkään montaa pelaajaa ole, jotka ovat pelanneet toistuvasti aivan päin persettä pelin alusta loppuun. Ehkä suurin ongelma on se, että moni ei pääse lähellekään sitä parasta tasoaan illasta toiseen. Kysymys ei nähdäkseni ole myöskään varsinaisesti mistään pelaajien suoranaisesta asennevammasta, vaan lähinnä siitä, että he tietävät, että kausi on pitkä ja he tietävät, paljonko se vie energiaa. Ja ennen kaikkea tuntevat itsensä. Ja kun sillä 95/100%:lla on päästy sarjataulukossa näinkin korkealle kuin missä ollaan, ei oikein ole syytä laittaa seuraavaa vaihdetta silmään. Koska se kausi on pitkä ja kaikille tulee niitä heikompia jaksoja. En usko, etteikö yksikään pelaaja haluaisi voittaa peliä tai olisi tulokselle immuuni, mutta se sellainen palo, joka on keväällä puuttuu monelta. Ei ole hirveästi mitään erityistä näytettävää, kun näytöt voi katsoa aiemmista tilastoista.
Joo tarkoitin nimenomaan, että mitä Ville vaatii pelaajilta ja mihin hän sitten tyytyy. Jos karrikoiden ajatellaan, että onko 90% suoritus hyvä ja se riittää, vai tähdätäänkö 100%? Aina voi jotkut myös ylittää itsensä jossain määrin, jolloin ns. "kokonaistuottavuus" voi olla vaikka 110% ja sen pitäisi riittää joka kerta kolmeen pisteeseen. Pudotuspeleissä sen on oltava aina yli sata lasissa.
Tietenkin päävalmentajalla on tulosvastuu. Tulokset nähdään kuitenkin myöhemmin. Valmentajan pitää olla kärsivällinen.
Kaksi ja puoli kautta ollaan menty, koska näkee tuloksia? Mun mielestä niitä voi nähdä esim. ihan työviikon sisällä, eli jatkuvasti, kvartaaleittain ja ennenkaikkea ns. tilinpäätöskaudella. Persnettoa on tullut koko matkalta. Paitsi sinne kassaan, joka on seuralle tärkeämpi asia kuin urheilullinen menestys. Surullista tämäkin.
Mehän emme tiedä, mitä ja miten joukkue on esimerkiksi harjoitellut. Voi olla, että tämä slumppi on ollut jo etukäteen "tiedossa", eli jotain sellaista harjoitellaan, joka voi sekoittaa pelaamista hetkeksi, kunnes se paranee. Jos paranee. Joku pelaaja on ehkä treenannut liikaa ja se nähdään vasta tietyssä rasituksessa. Tähän voidaan reagoida keventämällä kuormaa.
Kysymys kuuluu, että mitä siellä oikein harjoitellaan kaudesta toiseen, kun lähes kaikkien pelaajien taso näyttäisi laskevan? Ja siis ihan pelityylitkin muuttuvat pelaajilla, esim. just se fyysinen pelitapa. Mä todella toivon, että siellä on henkilökohtainen valmennus sillä tasolla, että näitä joidenkin pelaajien lukkoja saisi avattua. Koska jotain muutosta siihen on täydytty haluavan, ei se voi useamman pelaajn kohdalla yhtäkkiä noin radikaalisti muuttua. Toki on asia erikseen sitten vaikka Ikosen maaliton putki, niitähän Peltonen ei voi tietenkään tehdä toisten puolesta.
Ja korostan nyt vielä, että mä olin Villen sopimusta vastaan silloin, kun sopimus oli vielä vasta huhuasteella. Mutta ne asiat, joista olin huolissani, ei tietääkseni ole realisoituneet.
Otin tämän tähän loppukaneetiksi, koska mielenkiintoni heräsi, enkä muista lukeneeni että miksi olit sitä vastaan. Mutta kiinnostaisi tietää? Ja jotainhan tässä kahden ja puolen kauden aikana lienee jo realisoitunut, onko se ollut riittävää eikä tarvitse huolestua?
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta meillä on laadukkain arki. Sillä ei ole niin väliä, että peli menee peli peliltä paskempaan suuntaan.
Laadukkaaseen arkeen totisesti kuuluu se, että työn määrää ja vaatimuksia voidaan tasaisesti vähentää, joten arki totisesti on laadukasta IFkssa. Edelläkävijä yritysalalla.
Toki tämä ei lohduta itsekkäitä katsojia ja kannattajia, mutta kuitenkin edes positiivinen asia.
 

R.P.M. 12 000

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laadukkaaseen arkeen totisesti kuuluu se, että työn määrää ja vaatimuksia voidaan tasaisesti vähentää, joten arki totisesti on laadukasta IFkssa. Edelläkävijä yritysalalla.
Toki tämä ei lohduta itsekkäitä katsojia ja kannattajia, mutta kuitenkin edes positiivinen asia.
Osa pelaajista on saanut neuvoteltua vielä etätyömahdollisuuden, joka parantaa arkea vielä entisestään. Peltonen itse on jopa etäännyttänyt itsensä todellisuudesta.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Vai oliko se se yhteisö? Vai onko yhteisö vain se osa, joka muistaa joka päivä kertoa miten hyvin kaikki vetää tänäänkin
Yhteisö on juuri se osa jolle kaikki on aina hyvin, laadukas arki rullaa rullaamistaan päivästä
ja vuodesta toiseen, ja treeneissäkin mennään lujempaa kun koskaan ennen.

Selkään puukottavat ja valittavat fanit voisi tukkia turpansa, ja vaan kiltisti tuoda
sitä rahaa kassaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös