Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 603 318
  • 4 455

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Huomasin tänään yhden suuren ongelman. Peltosella on joku pakottava tarve laittaa todella useasti nepali jäälle, kun momentum on hyökkäyspäädyssä - tai kun IFK saa pyörityksen päätteeksi pitkän kiekon kautta hyökkäyspään aloituksen.

Monta kertaa ollaan jo tässä kaverin kanssa kirottu, kun IFK pyörii alueella ja Talpäär & co. hyppää heti askiin, kyn pitäisi tehdä byyri.

Ehkä olen vain sokea, tai sitten mulkku.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:ssa valmentajat ei vastaa mistään? Ei joukkueen valmistamisesta matsiin eikä varsinkaan ylivoimasta. Valmentajien (kertaluonteinen) arvostelu/arvio voidaan tehdä ainoastaan kauden jälkeen.
Tuo on vain osatotuus. Kun joukkue voittaa, on se valmennuksen ansiota.
 

F#21

Jäsen
Kivahan tuolla olisi olla parin viikon ajan kärpäsenä katossa ja nähdä miten tuota joukkuetta johdetaan taikka millainen mentaliteetti siellä päivittäisessä tekemisessä on. Pelitapa nyt on mitä on ja kuten täältä saanut lukea, ei mun mieleen.

Täälläkin kirjoitettu aikasemmin, muiden toimesta, että valmentaminen on hyvin pitkälle henkilöjohtamista ja sitä kautta tärkein tehtävä on luoda pelaajille ympäristö, jossa ovat motivoituneita sekä heistä saadaan kaikki irti.
Näyttääkö tuo siltä?
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
IFK:ssa valmentajat ei vastaa mistään? Ei joukkueen valmistamisesta matsiin eikä varsinkaan ylivoimasta. Valmentajien (kertaluonteinen) arvostelu/arvio voidaan tehdä ainoastaan kauden jälkeen.

Missä kohti olen tälläistä sanonut? Sinä olit siirtämässä koko vastuun valmennukselle kun minä taas osan vastuusta myös pelaajille.
 

Jimbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä näen Peltosen roolin ennenkaikkea kulttuurijohtajana IFK:ssa ja siinä mielessä hieman erilaisena valmentajana kuin Liigan päävalmentajat perinteisesti nähdään.

Näyttäisi siltä, että Peltonen on delegoinut taktisen valmennuksen nyansseineen tiimilleen ja keskittyy enemmän joukkueen henkiseen valmentamiseen. Tämä tuli hyvin ilmi tämänpäiväisen ottelun insertissä, jossa Peltonen viittasi isoon ”staffiin”, missä monille riittää erilaisia hommia.

Tätä kautta tarkastellessa Peltosen tärkeimmäksi anniksi näyttäisi muodostuvan pysyvän urheilullisen kulttuurin ja sen asettaman vaatimustason asettaminen osaksi jokaisen pelaajan ja muun henkilökunnan arkipäivän tekemisen tasolle pitkällä aikavälillä. Tämä vaikuttaisi myös istuvan hyvin Salmelaisen visioon IFK:sta.

Käytännön tasolla Peltonen vaikuttaisi keskittyvän viihtyisän ja eteenpäin menevän ilmapiirin luomiseen. Parhaimmillaan tästä seuraa pysyvää muutosta IFK:lle, mikä kantaa yli Peltosen aikakauden. Tämä myös osaltaan lisää IFK:n houkuttelevuutta siirtomarkkinoilla.

Kuten aiemmat kommentaattorit toivat hyvin esiin, ongelmaksi muodostuu, miten Peltosen suoriutumista voi arvioida kriittisesti kesken kauden tai edes kausien välillä. Onko pelillisen tuloksen lisäksi muita hyviä mittareita?
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Onko pelillisen tuloksen lisäksi muita hyviä mittareita?
Ei ole, sillä tämä on tulosurheilua ja IFKssa sitä pitäisi myös pikkuhiljaa alkaa tulla. Jos ei tule niin valmentaja ja UTJ kantavat siitä vastuun.

Muuten erittäin ansiokasta pohdintaa. Jukka Jalosen kommenteista toisella erätauolla oli luettavissa, että jos tällä kaudella ei tule mitalia niin se on todella suuri epäonnistuminen ja silloin pitää todella pohtia, onko esimerkiksi esille nostamasi laaja ”staffi” tehtäviensä tasolla?
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jkv huolestuttaa Jalosen kommentit. Hän on diplomaattiluonne ja nyt tuli yllättävän kovia kommentteja. Hän kun mitä suuremmalla todennäköisyydellä näkee pelistä ja tietää valmentajista paljon.

edit: toki täälläkin on laajan staffin osaamista epäilty. Mutta sen voi nyt kuitata JA öyhötyksenä.
 

VSP73

Jäsen
Jimbolta erittäin ansiokasta tekstiä. Hän meni syvälle ja samalla lähitulevaisuuteen. Huikeaa kontrastia täällä paljon nähdyille pikaisille takinkäännöille.

Ollapa enemmän tällaisia syvällisiä, asiallisia ja kiihkottomia mielipiteitä!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

sirtyg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & feikkiheikit
Vai että kulttuurijohtaja. Huikeaa.

Ville voi puolestani jatkaa tämän sirkuksen "kulttuurijohtajana" vaikka eläkeikäänsä asti. Kaipaisin joukkueeseen kuitenkin jääkiekko nimisen palloilupelin päävalmentajaa, joka ihan perinteiseen tyyliin laittaa pelilliset asiat sellaiseen formiin kuin näillä pelimerkeillä kuuluu ollakin.
 

Jimbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole, sillä tämä on tulosurheilua ja IFKssa sitä pitäisi myös pikkuhiljaa alkaa tulla. Jos ei tule niin valmentaja ja UTJ kantavat siitä vastuun.

Muuten erittäin ansiokasta pohdintaa. Jukka Jalosen kommenteista toisella erätauolla oli luettavissa, että jos tällä kaudella ei tule mitalia niin se on todella suuri epäonnistuminen ja silloin pitää todella pohtia, onko esimerkiksi esille nostamasi laaja ”staffi” tehtäviensä tasolla?

Itse olen vahvasti sama mieltä kanssasi tulosurheilun tärkeydestä, myös IFK:ssa. Kuitenkaan Peltosen kahden vuoden jatkopahvi ei ole mielestäni tullut tähänastisilla pelillisillä ansiolla, jolloin syyt jatkolle lienevät jossain muualla. Tarkoitus ei ollut muutenkaan kirjoittaa puolustuspuhetta Peltoselle vaan enemminkin ymmärtää IFK:n johdon ajatuksia Peltosen työn laadusta. Ehkäpä Villestä pedataan myöhemmin Salmelaisen työn jatkajaa?
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Itse olen vahvasti sama mieltä kanssasi tulosurheilun tärkeydestä, myös IFK:ssa. Kuitenkaan Peltosen kahden vuoden jatkopahvi ei ole mielestäni tullut tähänastisilla pelillisillä ansiolla, jolloin syyt jatkolle lienevät jossain muualla. Tarkoitus ei ollut muutenkaan kirjoittaa puolustuspuhetta Peltoselle vaan enemminkin ymmärtää IFK:n johdon ajatuksia Peltosen työn laadusta. Ehkäpä Villestä pedataan myöhemmin Salmelaisen työn jatkajaa?
Hyvää pohdintaa tässäkin, mutta mielestäni on aiheellista kysyä miksei Villeä palkattu suoraan Salmelaisen paikalle tai luotu hänelle Salmelaisen esimiehen rooli ”kulttuurijohtajana”? Ostan kyllä tämän ajatusmallisi, mutta mielestäni tässä yhtälössä päävalmentajan rooli VPllä on ihan väärä silloin. Olen itseasiassa alusta asti nähnyt VPn enemmän urheilujohtajana kertomassa Kiffelle, Koffelle, Mopelle ja muille turisteille Country Clubissa urheilun tosiasioita.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Valmentajan tehtävänä on rakentaa joukkueelle toimiva pelitapa, saada pelaajat uskomaan siihen ja toteuttamaan sitä. Tässä Peltonen ei ole onnistunut. Peltosen IFK ei pelaa ollenkaan niin kuin IFK:n kuuluisi. Missä on suoraviivaisuus, missä on taklaukset, missä on laukaukset, missä on taistelu? Nyt pyöritään kulmissa ja kaukalon laidalla, pyritään hallitsemaan kiekkoa ja vältellään viimeiseen asti kiekonmenetyksiä, kun pitäisi laukoa maalia kohti ja ajaa maalille taistelemaan irtokiekoista. Aivan karseeta nysväämistä. Ainoa joka uskaltaa syötellä kiekkoja kunnon laukaisusektorille ja läpi vastustajan puolustuksen on Lehterä. Kaikki muut syöttelevät varmoja omilleen laitoja pitkin, siniviivaa pitkin ja heittävät kiekkoja kulmaan, jossa tietenkin on aina omia vastaanottamassa, kun heidät on sinne käsketty. Karseeta katsottavaa kerta kaikkiaan.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän tässä enää mikään kiire ole suorittaa, kun VP sai pari vuotta lisäaikaa projektiinsa. 2026 keväällä kaikki toimiikin sitten kuin unelma. Muhaha.
Tämänkin onneksi Jalonen nosti tänään esiin, että melko paska paikka ensi kaudella Villellä jos ja kun ei vähintäänkin mitalia tältäkään kaudelta tulisi. Alkaa uuden sopimuksen ensimmäinen kausi, ja mitään ei ole saavutettu. Senhän Jalonenkin mainitsi, että silloin ollaankin jännän äärellä, koska suoritus on sitten valmennukselta huono ja jotakin uutta pitäisi silloin keksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Dimas_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, #87, ManU, CR7, Seattle Seahawks
Huomasin tänään yhden suuren ongelman. Peltosella on joku pakottava tarve laittaa todella useasti nepali jäälle, kun momentum on hyökkäyspäädyssä - tai kun IFK saa pyörityksen päätteeksi pitkän kiekon kautta hyökkäyspään aloituksen.

Monta kertaa ollaan jo tässä kaverin kanssa kirottu, kun IFK pyörii alueella ja Talpäär & co. hyppää heti askiin, kyn pitäisi tehdä byyri.

Ehkä olen vain sokea, tai sitten mulkku.
Tähän kiinnitin katsomossa myös tänään huomiota ja samaa ihmeteltiin frendin kanssa ääneen. Ei mitään järkeä tuossa. Toki se on hyvä, että neljällä sylinterillä rullataan mutta joku järki ja pelisilmä nyt ko. tilanteisiin peluutuksessa pitäisi olla!

Et siis ole sokea. Mulkusta en osaa sanoa mutta taivun sille kannalle, että et ole sitäkään.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Missä kohti olen tälläistä sanonut? Sinä olit siirtämässä koko vastuun valmennukselle kun minä taas osan vastuusta myös pelaajille.
Pelaajat ovat melko hyvin onnistuneet, kun pisteitä tällä pelillä on edes tämän verran. Kuten totesinkin, niin onneksi tällä kaudella yksilöt ovat parempia kuin viime kaudella. Valmennus sitä ei näytä olevan.
 
Viimeksi muokattu:

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Mun mielestä Peltonen saa kovan miehistön kyllä pelaamaan( mikä meidän resursseilla on mahdollista, Liiga on vaan ravintoketjussa niin alhaalla et sä vaatii hieman onnee et saadaan näinkin kova jengi).

Mutta ongelma on et ei NS. ylisuoriteta ku on paljon poissaoloja, ehkä siellä ei oo niin tarkat luistelulinjat vaan enemmän improvisoidaan, mikä ei paha jos hyvät yksilöt, puhun nyt hyökkäämisestä.

Mun mielestä Peltonen on riittävän hyvä valmentaja mestaruuteen, ja se on meillä vielä kauan niin kyllä mä jaksan uskoa hyvinkin.

Se on selvä miinus et pelataan niin helposti vastustajan tasolla, pitäisi olla tylympiä ja tappaa peli heti ku siihen tulee tsänssi.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Tottakai minäkin haluaisin nähdä sitä et tullaan kovaa kolmelta kaistalta keskialueen yli ja muutama kiekon liikuttelu ja putataan tyhjiin, mut meitä vastaan kyllä pelataan 90% puolustus edellä niin se on hieman hankalaa, saatais helpommin/varmemmin tehtyyn se eka maali niin pelit aukeisivat iisimmin.

Meillä suht koht stabiili puolustus.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Jimbo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvää pohdintaa tässäkin, mutta mielestäni on aiheellista kysyä miksei Villeä palkattu suoraan Salmelaisen paikalle tai luotu hänelle Salmelaisen esimiehen rooli ”kulttuurijohtajana”? Ostan kyllä tämän ajatusmallisi, mutta mielestäni tässä yhtälössä päävalmentajan rooli VPllä on ihan väärä silloin. Olen itseasiassa alusta asti nähnyt VPn enemmän urheilujohtajana kertomassa Kiffelle, Koffelle, Mopelle ja muille turisteille Country Clubissa urheilun tosiasioita.

Siinä missä Summanen ”mother nature hockeyllaan” oli lähempänä mallia Psyko, Peltonen ajaa samanhenkistä pelifilosofiaa lempeämmällä, mutta silti vaativalla otteella luottaen etenkin kokeneiden pelaajien itseohjautuvuuteen.

Vaikea nähdä Peltosta jääkiekon shakkivelhona, vaan enemmän eräänlaisena hybridiversiona urheilu(kulttuuri)johtajasta ja ”lätkäjätkästä”. Vaikka tämä ei olisi Liigassa tyypillinen malli, eihän tämäkään paperilla huonolta kuulosta. Päinvastoin, tämähän voisi olla täydellinen kombo, jos apuvalmentajat Peltosen ohella saisivat kuviot rullaamaan kokeneiden pelaajien tuella. Tällä hetkellä näin ei tietysti ole.

Verrattaessa Peltosta Salmelaiseen, Tobbelta puuttuu pelaajauran tuoma kredibiliteetti, mutta toisaalta hänellä oli aloittaessaan tukenaan agenttitaustaa pelaajamarkkinoista tutkinnon lisäksi ja nyt tietysti myös runsaasti käytännön kokemusta UTJ:na, mikä taas Villeltä uupuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös