Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 600 771
  • 4 444

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Minusta otettiin nyt se isompi riski, kun jatketaan Peltosella. Jos pitäisi valita kahden vaihtoehdon välillä, jossa vaihtoehto A on että tulee menestystä (vähintään finaalipaikka) mutta menetetään kauden päätteeksi Peltonen, koska ei lokakuussa uskallettu tehdä jatkosopimusta, tai vaihtoehto B, jossa tehdään jatkosopimus mutta keväällä ollaan taas pronssipelissä, niin valitsisin kymmenen kertaa kymmenestä vaihtoehdon A.

En tietysti näe kristallipallostani, tuleeko keväällä pronssipeli vai finaalit (vai jotain muuta), mutta jos hypoteettisesti pystyisi valitsemaan A ja B välillä, olisi vastaus aivan selkeästi A.

Muutama sivu takaperin oli paljon puhetta pelin viihdyttävyydestä, kuinka "hyvää hokia" Peltonen peluuttaa. Minusta hän jääräpäisen peluutuksen ja reagoimattomuuden lisäksi peluuttaa melko tylsää hokia. Kyse ei ole niinkään tunteen tai taklausten puutteesta, vaan yllätyksellisyyden ja hienojen syöttökuvioiden puutteesta. Virran Lukko pelasi kaksi viimeistä kautta (koronan keskeyttämä sekä mestaruuskausi) todella raikasta, yllätyksellistä, nopean reagoinnin kaunista jääkiekkoa. Siksi olisin halunnut Peltosen seuraajaksi Virran. Olen pitänyt myös Pennasen kiekosta, vaikka Ilveksen vaikeudet ovat lyöneet minut ällikällä. Olisin olettanut, että kahdesta Tamperelaisesta se olisi ollut juuri Ilves joka olisi karannut tuollaiseen 9 pisteen johtoon. Ehkä näin käy sitten kevättä kohti.

Jos ei tule finaalipaikkaa tällä kaudella, ollaan todella tukalassa tilanteessa. Samanlaista tähtiloistoa kuin tämän kauden joukkue on, ei Peltonen tule saamaan ensi kaudelle. Jaloset, Virta ja muut huippunimet eivät ole enää vapaana, vaan joudutaan pysymään kiinni Peltosessa, ja siinä menee sitten seuraavakin kausi hukkaan. Siinä vaiheessa pitäisi jo viimeistään olla Lindholmille, Marttiselle, Björnbergille, Vikströmille, Riihiselle, Eskolalle, Swanljungille, Tuohimaalle, Tuomiselle ja Badelle selvää mitä johtopäätöksiä tulee tehdä, pelastaakseen edes kausi 2025-26.

Tietenkin toivon olevani väärässä, ja tämä tehty päätös tuo IFK:lle pitkäjänteistä menestystä ensi kertaa sitten 80-luvun alun. Epäilen sitä vahvasti, mutta aina voi elää toivossa.
 

Nicky Nichols

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minusta otettiin nyt se isompi riski, kun jatketaan Peltosella. Jos pitäisi valita kahden vaihtoehdon välillä, jossa vaihtoehto A on että tulee menestystä (vähintään finaalipaikka) mutta menetetään kauden päätteeksi Peltonen, koska ei lokakuussa uskallettu tehdä jatkosopimusta, tai vaihtoehto B, jossa tehdään jatkosopimus mutta keväällä ollaan taas pronssipelissä, niin valitsisin kymmenen kertaa kymmenestä vaihtoehdon A.

En tietysti näe kristallipallostani, tuleeko keväällä pronssipeli vai finaalit (vai jotain muuta), mutta jos hypoteettisesti pystyisi valitsemaan A ja B välillä, olisi vastaus aivan selkeästi A.

Muutama sivu takaperin oli paljon puhetta pelin viihdyttävyydestä, kuinka "hyvää hokia" Peltonen peluuttaa. Minusta hän jääräpäisen peluutuksen ja reagoimattomuuden lisäksi peluuttaa melko tylsää hokia. Kyse ei ole niinkään tunteen tai taklausten puutteesta, vaan yllätyksellisyyden ja hienojen syöttökuvioiden puutteesta. Virran Lukko pelasi kaksi viimeistä kautta (koronan keskeyttämä sekä mestaruuskausi) todella raikasta, yllätyksellistä, nopean reagoinnin kaunista jääkiekkoa. Siksi olisin halunnut Peltosen seuraajaksi Virran. Olen pitänyt myös Pennasen kiekosta, vaikka Ilveksen vaikeudet ovat lyöneet minut ällikällä. Olisin olettanut, että kahdesta Tamperelaisesta se olisi ollut juuri Ilves joka olisi karannut tuollaiseen 9 pisteen johtoon. Ehkä näin käy sitten kevättä kohti.

Jos ei tule finaalipaikkaa tällä kaudella, ollaan todella tukalassa tilanteessa. Samanlaista tähtiloistoa kuin tämän kauden joukkue on, ei Peltonen tule saamaan ensi kaudelle. Jaloset, Virta ja muut huippunimet eivät ole enää vapaana, vaan joudutaan pysymään kiinni Peltosessa, ja siinä menee sitten seuraavakin kausi hukkaan. Siinä vaiheessa pitäisi jo viimeistään olla Lindholmille, Marttiselle, Björnbergille, Vikströmille, Riihiselle, Eskolalle, Swanljungille, Tuohimaalle, Tuomiselle ja Badelle selvää mitä johtopäätöksiä tulee tehdä, pelastaakseen edes kausi 2025-26.

Tietenkin toivon olevani väärässä, ja tämä tehty päätös tuo IFK:lle pitkäjänteistä menestystä ensi kertaa sitten 80-luvun alun. Epäilen sitä vahvasti, mutta aina voi elää toivossa.
Kyllä ne mestaruudet tupataan voittaa tässä sarjassa pitkäjänteisillä projekteilla.

Mitä tulee Pekka Virtaan niin hänen pelitapansa on niin vaativa, että sen jumppaaminen timanttiin kestää helposti useita kausia. Lukko toki pelasi ne pari viimeistä Virran kautta todella raikasta ja aika poikkeuksellista jääkiekkoa, ja samasta kaavaasta oltiin saatu esimakua jo KalPassa missä tosin materiaali oli selvästi heikompi.

Mutta yleensä ne mestaruudet ollaan ainakin tähän mennessä voitettu jokseenkin tylsällä jääkiekolla. Tai näin mä sen olen puolueettomana katsojana kokenut, kun ei ole tarvinnut jännittää IFKn puolesta. Oman joukkueen peli on kuitenkin hyvännäköistä aina silloin kun voitetaan.

Siitä tismalleen samaa mieltä että finaalipaikka on se tämän kauden ehdoton minimi. Olen kyllä luottavainen sen suhteen että se tulee, mutta turha tässä nyt on asioiden edelle mennä. Nyt vain keräillään pinnoja maaliskuuhun asti ja hyvin niitä on toistaiseksi tullut.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tekeekö HIFK Peltosesta Suomen Arno Del Curton? En tuomitse, en riemuitse, mutta herkistyin hetkeksi.

Sanoin Pelsu fanille tuopin ääressä, että IFK jatkanee Peltosella. 10 min. sen jälkeen näytti uutisen sopimuksesta minulle.

HIFK jääräpäisesti eteenpäin.
 
Suosikkijoukkue
Paws relate, Waggy tails, Wet kisses, I'll bark yo
HIFK ei tule voittamaan Peltosen kanssa mestaruutta. Saa ottaa talteen.

Just olin tulossa kirjoittamaan täsmälleen samaa. :D

Nää on niin helvetin hyvin perusteltuja näkemyksiä, että pakko sen on olla näin.

Noh, jos seuralla katkeaa jänne odottamisen suhteen, niin voihan koko paskan aina ajaa konkkaan ja lähteä kilvoittelemaan Mestis-pokaalista. Lisätiedot Espoosta.
 

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
HIFK ei tule voittamaan Peltosen kanssa mestaruutta. Saa ottaa talteen.
Peltosen johtama IFK nimenomaan sen edellisenkin mestaruuden toi, joten hassu väite. Etenkin espoolaisen kirjoittamana, kun nimenomaan Espoon punaisessa hallissa tämän mestaruuden Peltonen IFK:lle toi.
 

sixpack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse asiassa Villen saavutukset IFK:ssa ovat parempia, kuin Klyyvarin tässä vaiheessa kolmenvuoden sopimusta. KJ:n IFK oli kahdella ensimmäisellä kaudella 9. ja 5., eikä se pystynyt voittamaan yhtäkään playoff sarjaa. Peltosen sijoitukset ovat 5. ja 4., eli jos tässä nyt mestaruus tulisi niin Peltonen olisi ylittänyt KJ:n track recordin IFK:ssa.
Hyvin tiesin nuo Nokan aikaisemmat sijoitukset mutta viittasin lähinnä tuohon kolmanteen vuoteen. Mutta kyllä kolmen vuoden saldo olisi juuri kuten sanot. Nokalta erityisesti se toinen kausi oli iso pettymys.
 

Harald73

Jäsen
Suosikkijoukkue
1897
Onhan tässä näitä valmentajia nähty ja aina on yhtä vaikeaa. Nyt vissiin halutaan rauhoittaa tilanne sen sijaan, että vaihdetaan valmentajaa aina sen takia, että tulos on taas se tuttu ja turvallinen.

Kyllä se suonenvetokin sieltä vielä tulee. Se tulee jokaiselle. Uskokaa pois.
 

Stratman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin tiesin nuo Nokan aikaisemmat sijoitukset mutta viittasin lähinnä tuohon kolmanteen vuoteen. Mutta kyllä kolmen vuoden saldo olisi juuri kuten sanot. Nokalta erityisesti se toinen kausi oli iso pettymys.

Ensimmäisellä kaudella jäi säälipleijareihin, mutta totta että toisen kauden keväällä oli odotukset korkealla ja mahalaskuun se päättyi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA
Hyvin tiesin nuo Nokan aikaisemmat sijoitukset mutta viittasin lähinnä tuohon kolmanteen vuoteen. Mutta kyllä kolmen vuoden saldo olisi juuri kuten sanot. Nokalta erityisesti se toinen kausi oli iso pettymys.
Meikäläinen tällaisena jääkiekkotietäjä/selvänäkijänä kirjoitti Jalosen tokan kauden jälkeen Nybondakselle hirveän itkusähköpostin (se jopa vastasi siihen) ja vannoin että en palaa Nordikselle kausikorttilaisena ennenkuin Nokka poistuu takavasemmalle. Kuinkas kävikään; mestaruus seuraavalla kaudella.... Kirjoitin nakkikattilan jälkeen uuden emailin missä myönsin olleeni väärässä ja Nybari oikeassa (siihen ei tullut vastausta).
 

Dimas_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, #87, ManU, CR7, Seattle Seahawks
”Hei, mua ei huimaa!” -Tobias Salmelainen.

2 vuoden jatko ehdottomasti hyvä valinta. Nyt on ainakin sitä kauan toivottua jatkuvuutta ja turbulenssin aika on lopullisesti ohi (ainakin nämä yhteensä viisi vuotta).

Jalosista jos jompi kumpi olisi ollut saatavilla tai Tapola, niin olisi voinut vaihdon tehdä. Virran kohdalla iso ehkä. Em. nimien lisäksi sitten 2v.:n päästä kiinnostavia nimiä seuraavaksi valmentajaksi Päällikkö, Hölö ja Söde.

Nyt on Villellä aikaa ja työrauha. Kaikki muu kuin mestaruus (mielellään kaksi) ja 1-2 finaalipaikkaa ovat isoja pettymyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Hegu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä jatko, jos palkka on löydetty näyttöjen tasolle? Mä tykkään tästä jatkuvuudesta ja jotain varmasti opittu, mutta Ville Peltosesta maksettu yli 150k per kausi tai lähellekään sitä niin harkitsen vakavasti kuinka fiksua porukkaa on hänen esimiehinään... Miettikää 150k€ ilman näyttöjä, vaikka näyttäisi olevan ok? 150 hyväksyn juuri sen takia, että Villen jengiin on imua, mutta valmennukselliset puutteet pitäisi paikata kovalla 2.valkulla, jos organisaatio haluaa sitä parasta olemassaolon sijasta.... työrauha parasta, kaikki muu saattaa olla parin vuoden päästä kallista...
 

Sillisalaatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse näkisin, että hyvä lähteä hakemaan sitä jatkuvuutta ja olen varovaisen optimistinen tulevaisuuden suhteen. Ja niin kuin useammat ovat maininneet, valmentajamarkkinat taitavat muutenkin olla hyvin kuivat ja se olisi märkäuni-osastoa toivoa esim. Kojoa takaisin. Muutenkin hyvä, että (toivottavasti) IFK:n pelillinen identiteetti sementoituu Peltosen valmennuspestin aikana.
 

Joona D

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja Boston Bruins
En minä kyllä ensi kaudeksi keksi ketään parempaa, mutta tämä vaatii sitten sen, että Salmelainen jatkaa tämän kauden tasolla. Mutta onhan se näillä resursseilla ja tällä imulla mahdollista.

Mutta tämä kevät näyttää paljon, toivotaan että olemme tilanteessa, jossa mestaruuden jälkeen saammekin pitää "Kojon." Ja onhan täältä potkittu liian aikaisin ainakin Törmänen pois, niin hyvä luoda nyt jatkuvuutta.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Hieno ratkasu teiltä. Urheiluromantikko sisälläni tykkää kun seuralegenda valmentaa myös ja hyvä että tässä joku edes onnistuu. Raipe epäonnistui ipassa ja Sami Kapanen täällä savossa. Ois ollu hienoa kun eri seuroilla ois ollu näitä omia kultapoikia penkin takana kilpailemassa enemmänkin
 

Bromse

Jäsen
Joo, mutta olihan Selin/Pikkarainen kaksikon viiden vuoden putki tuskallisen pitkä ja kuluttava. Loukkaantumisia oli ihan perkeleesti ja aina jäi luu käteen keväällä, vaikka joitakin hienoja sarjoja saatiin pelattua. Ja kovat joukkeet oli heilläkin parhaimmillaan, mutta aina oltiin flunssassa/koronassa/lasaretissa ja onhan se kuvaavaa, ettei kumpikaan ole sitä ennen eikä sen jälkeen saanut mitään aikaan missään seurassa. Divarimestaruuksia en laske. Ja missä nämä huippukoutsit nyt vaikuttavat? Onko kummastakaan mitään havaintoa?

Boldattuun, sama trendihän jatkuu edelleen.

Kaikki oikeastaan jo sanottu. Vaikka mieluusti olisin jonkun uuden ison nimen nähnyt ensi kaudella penkin takana, voi tätäkin päätöstä pitää ihan perusteltuna ja loogisena. Nyt on jatkumoa, ja olisi kai tämän voinut päätellä jo kesän aikana kun porukkaa saapui sisään pidemmillä soppareilla ja puhuivat kuinka valmentajalla oli iso rooli sopimuksen allekirjoituksen kanssa. Syteen tai saveen, nyt tämä kortti ainakin katsotaan ihan loppuun asti.
 

redpecka

Jäsen
Olisi hienoa, kun lätkässä nykypäivänä olisi vielä sellaista jortsu-alexferguson-meininkiä. Mielestäni Peltonen voisi olla 20 vuotta Hifkin valmentaja jos vain hänellä auktoriteetti ja osaaminen riittää. Jonain vuonna UTJ on koonnut Villen kanssa hyvän joukkueen, jonain vuonna ei. Potkut Villelle ja se oli siinä, takas ei tulla ja seuraava sormunen sisään. Eiei.

Jos Villellä vain mitenkään pysyy nuppi kirkkaana ja snaijaa modernia lätkää niin 5+5 vuotista sopparia kouraan. Tämä kahden vuoden jatkokin oli hyvä kaikkien kannalta.
 

M.Rönkkö-83

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, New York Islanders
Vaikka Peltonen pelikirjoineen onkin vielä snadi mysteeri, niin silti peukku jatkuvuudelle! Tää on lopulta pelaajien peli ja täytyy myös muistaa se, että koko valmennustiimillä on iso merkitys menestyksessä, ei ainoastaan Villellä. Tilkasta lukuunottamatta meillä on aika monta Hifk-sydäntä aitiossa pikkutakit päällä. Sitä on pakko diggailla!
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Ei huono ratkaisu. Ennen vanhaan valmentaja olisi vaihdettu pelkästä vaihtamisen ilosta. Tilalle, joku arpa ja kenkää marraskuussa ja toinen hätäinen arpa sisään.

Nyt on aikaa kartoittaa seuraajaa sitten pidempään. Mielellään joku tasonsa osoittanut äijä sitten.

Samalla en ole täysin varma onko Peltonen aivan eliittivalmentaja liigaan, mutta ei varmasti huonokaan. Menihän se Jalosen Karillakin ensimmäiset kaudet aivan päin persettä, paljon huonommin kuin Peltosella. Tämä nyt ei ole mikään Peltosen puolustus, vaan sitä vain, että hyvänkin valmentajan joukkueet pelaavat paskoja kausia välillä.

Tässä kuitenkin saadaan hyvää jatkuvuutta ja pelaajat nuorista kokeneempiin tuntuvat arvostavan Peltosta. Helpottaa hyvien joukkueiden kasaamista tulevillakin kausilla.
 

Gostisbehere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia City of Brotherly Love
No tämä oli Tobiaksen ratkaisu ja sillä mennään. Itse olisin kyllä ollut jo vaihdon kannalla. Oliko mikään muu kuin jatko edes mahdollinen? Voi luoja sitä huutoa jos nyt olisi selvinnyt että Ville jatka. Sitten joukkue marssii keväällä päätyyn saakka. Tämän jälkeen ihmetellään kuinka tyhmä tuo Tobias on kun laittaa tämmöisen valmentajan pihalle. Toisaalta jos tämä Villen 5v ura ei tuota yhtään mestaruutta niin toivon että molemmat herrat poistuvat sitten samalla oven avauksella pois. Mielelläni olen väärässä mutta itse en vain luota Ville Peltoseen valmentajana. No nyt on kolme vuotta aikaa todistaa että olen väärässä. Jos tänä ja ensi vuonna jäädään kokonaan ilman finaalia niin kolmatta vuotta ei tarvita. Nyt Ville toivotan sinulle onnea ja menestystä. Mä tarkkailen sua ja tiedän missä asut ugh!!!
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Hyvä jatko, jos palkka on löydetty näyttöjen tasolle? Mä tykkään tästä jatkuvuudesta ja jotain varmasti opittu, mutta Ville Peltosesta maksettu yli 150k per kausi tai lähellekään sitä niin harkitsen vakavasti kuinka fiksua porukkaa on hänen esimiehinään... Miettikää 150k€ ilman näyttöjä, vaikka näyttäisi olevan ok? 150 hyväksyn juuri sen takia, että Villen jengiin on imua, mutta valmennukselliset puutteet pitäisi paikata kovalla 2.valkulla, jos organisaatio haluaa sitä parasta olemassaolon sijasta.... työrauha parasta, kaikki muu saattaa olla parin vuoden päästä kallista...

Mitkä on ne valmennukselliset puutteet? Fakta on se, että Peltonen pärjää Stadin valoissa. Nämä muut todennäköisesti ei.

Varmasti Ville laski palkkaansa juuri, että sai jatkon tehtyä. Suosittelen korkin kiinni laittamista.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ei herätä mulla riemun kiljahduksia, mutta pidän peukkua Villelle ja jengille. Karri Kiveä olisin kaipaillut.
Jokaisella saa tietysti olla mielipiteensä, mutta mikä siinä Kivessä viehättää? Kymmenen vuotta sitten mestaruus Porissa ja sen jälkeen käynyt ottamassa kenkää Venäjällä ja Tampereella, sitten vielä uusi pesti Ässien peräsimessä. Jutteleehan se kai mukavia studiossa, mutta ei se tee kenestäkään varmaa menestysvalmentajaa. Olisi ollut turha vaihto vaihtamisen ilosta, mieluummin mä jatkan Villen kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös