Ville Peltonen – HIFK:n päävalmentaja

  • 600 700
  • 4 444

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Ei ole yhtä aktiivinen mutta kykenee kyllä olemaan. Esim CHL:n finaalissa laittoivat ekassa erässä Luulajan aivan polvilleen aktiivisella karvauksella. Ja kyseessä kuitenkin Ruotsin yksi suurista jengeistä, jotka ovat tottuneet pelaamaan paineen alta pois. Toki huippuunsa viritettyä träppiä sieltä todennäköisesti pääasiassa tulee mutta erittäin kykenevä Tappara on myös aktiivisempaan pelitapaan.
Ihan varmasti kykenevät yksittäisessä pelissä, mutta kykenevätkö paras seitsemästä pudotuspelisarjasta, kuten Lukko pystyi? Itse epäilen, etteivät pysty, sillä hyökkäys ei ole yhtä jalkava kuin Lukolla vaan siellä on diesel-osastoa. Vaikka Lukkoa on paljon parjattu (eniten omien kannattajien toimesta) niin mielestäni Ilvestä lukuunottamatta yksikään muu seura ei Liigassa pysty noin aktiiviseen ja reaktiiviseen peliin ympäri kenttää. Lisäksi Lukon alivoima, joka oli runkosarjan parasta, oli aktiivisuudellaan IFKlle todellista myrkkyä. Lukolla sitten tosin oli paljon muita ongelmia, joita Tapparalla ei todennäköisesti ole.
 

PuukäsiPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Tappara on varmaan ihan lyötävissä jos päästään antamaan painetta ehjillä ketjuilla. Jos lahjoitetaan joka peliin noin 10 laatutonttia niin Tappara ei ammu seinille niinkuin Lukko ja anneli on varmasti hellänä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä kaikilla on tietty kuva Villestä ja ainakin mä olen joutunut tämän HIFK-pestin aikana tarkastamaan sitä oma kuvitelmaani Villestä. Pelaaja-Ville ja Valmentaja-Ville ovat ainakin minulle ikään kuin kaksi täysin eri henkilöä. Pelaaja-Ville oli jokseenkin zombiemaisen kylmä ollessaan zonessa ja peliin keskittyneenä, Valmentaja-Ville taas on symppis ja jopa lämpimältä vaikuttavat tyyppi. Eli, kuin yö ja päivä. Itse en Villeä henkilökohtaisesti tunne, mutta olen sen verran monta kertaa tavannut hänet erilaisissa ympyröissä, että en varmasti ole väärässä, jos sanon hänen olevan introvertti ja ulkopuolisille hitaasti lämpiävä.

Kukaan meistä ei tiedä, millainen psyykkaaja Ville on. Ei ole olemassa mitään yhtä tapaa psyykata, vaan jokainen pelaaja pitää tavallaan psyykata erikseen. Mitä ikinä Ville ja muu valmennus metodeinaan käyttääkin, se näyttää toimivan tälle joukkueelle. Mutta sekin pitää muistaa, että jokainen pelaaja on yksilö ja jokainen pelaaja tekee siellä kentällä omat ratkaisunsa. Eilen joukkue oli aivan paskat housussa noin 50 minuuttia ja ei se siitä ollut kiinni, että pelitaidot olisivat johonkin kadonneet, vaan siitä, että psyyke oli kovilla. Se on inhimillistä ja se vaikuttaa ratkaisuihin.

En tiedä, mitä tokalla erätauolla kopissa tapahtui, mutta jollain tavalla joukkue sai päästettyä irti siitä häviämisen pelkäämisestä. Lähtikö se valmennuksesta vai jostain pelaajasta, mutta joka tapauksessa joku tai jotkut siellä kopin syövereissä saivat joukkueen ladattua sellaiseen mielentilaan, missä onnistuneille ratkaisuille oli ylipäätään mahdollisuus. Ja Melart sitten punnersi sen kavennuksen väkisin, väellä ja voimalla. Siinä maalissa purkautui HIFK:lta niin paljon jännittyneisyyttä ja "jarrunesteitä" kentälle, samalla kun lukkolaisilta lävähti kentälle kakkaa lahkeesta, että tasoituksen todennäköisyys nousi aivan helvetisti ihan jo siitä, että maalinteko on ylipäätään mahdollista. Yhtäkkiä se flow löytyi. Jos kellossa olisi ollut minuuttikin enemmän aikaa varsinaisella peliajalla, uskon, että HIFK olisi hoitanut senkin.

Mä väitän, että koko tämä lopun kuviokin on seurausta siitä, että joukkueen kesken on ollut rauhallinen tilanne ja siellä on koko ajan keskitytty olennaiseen. Mun mielestäni jengin toiminta vuoden 2023 puolella ei todellakaan viittaa mihinkään mikromanagerointiin. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, mikromanagerointi ja huolellisuus eivät ole samoja asioita. Huolellisuuskin voi mennä yli, varsinkin, jos vaatii muilta kaikessa yhtä korkeaa tasoa kaikissa asioissa kuin miten itse tekee. Mutta kyllä se nyt vain niin on, että Ville Peltosen ammatissa ei vain voi olla huolimaton ja tehdä hommia sinnepäin. Mutta ei ne valmentajat voi sinne kentälle mennä kesken pelin ratkaisemaan, vaan ne ratkaisut lähtee pelaajista ja niitä ratkaisuja on koko kausi opeteltu. Eikä se ole sattumaa, että ne ratkaisijat ovat usein ei niitä kaikkein taitavimpia pelaajia. Jos mietitään, eilistä, se oli nimenomaan joukkueen koko kapteenisto yhdessä, joka otti jengin reppuselkään melkeinpä viimeisellä mahdollisella hetkellä. Ja ne olivat hyvin villepeltosmaisia, kylmän viileitä, loppuun asti pelattuja ratkaisuja.

Ville näyttää olevan jääräpää ja luottavan omiin visioihinsa kuin kiveen. Toisinaan se on tosi ärsyttävää. Mutta sitten on taas tilanteita, kuten eilen, jolloin Peltonen osoitti, ainakin mulle, että hän vaikuttaa ihan oikeasti tietävän, mitä tekee ja osaa käsitellä juuri tuota jengiä aivan erinomaisesti. Lopputulos oli se, mitä haettiinkin.

Valmennuksella on tieto jokaisen pelaajan fyysisestä tilanteesta ja henkisestä kapasiteetista ja se varmasti vaikuttaa tiettyihin ratkaisuihin. Meillä on ratkaisurooleissa olevat pelaajat ovat kaikki aika raskasrakenteisia kavereita ja se kyllä vaikuttaa palautumiseen. Siksi voi olla, että taktiikoita suunniteltaessa joudutaan tällä pelitahdilla huomioimaan myös tuollaisia asioita, koska niiden samojen kavereiden on oltava kentällä, kun otteluja ratkaistaan. Ja ovatkin. Ja nyt kun ihan oikeasti pelataan tuloksesta, tyylillä ei ole väliä. Itse en myöskään usko, että mitään sirkustemppuja kannattaa kauheasti esittää ennen kuin pakko ja "elämä on enää hiuskarvan varassa". Ja sellaista tilannettahan meillä ei oikeasti vielä ole ollut. Mulla on usko siihen, että Ville osaa kyllä tarvittaessa herätellä joukkuetta jotenkin, mutta se on sitten toinen asia, miten se herättely tapahtuu. Tai heräävätkö kaikki. Tässä vaiheessa kautta ei kannata muuttaa kauheasti enää mitään, korkeintaan vähän hienosäätää pikkujuttuja. Luulen, että Villellä on tämäkin mietitty jo valmiiksi.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Meillä kaikilla on tietty kuva Villestä ja ainakin mä olen joutunut tämän HIFK-pestin aikana tarkastamaan sitä oma kuvitelmaani Villestä. Pelaaja-Ville ja Valmentaja-Ville ovat ainakin minulle ikään kuin kaksi täysin eri henkilöä. Pelaaja-Ville oli jokseenkin zombiemaisen kylmä ollessaan zonessa ja peliin keskittyneenä, Valmentaja-Ville taas on symppis ja jopa lämpimältä vaikuttavat tyyppi. Eli, kuin yö ja päivä. Itse en Villeä henkilökohtaisesti tunne, mutta olen sen verran monta kertaa tavannut hänet erilaisissa ympyröissä, että en varmasti ole väärässä, jos sanon hänen olevan introvertti ja ulkopuolisille hitaasti lämpiävä.

Kukaan meistä ei tiedä, millainen psyykkaaja Ville on. Ei ole olemassa mitään yhtä tapaa psyykata, vaan jokainen pelaaja pitää tavallaan psyykata erikseen. Mitä ikinä Ville ja muu valmennus metodeinaan käyttääkin, se näyttää toimivan tälle joukkueelle. Mutta sekin pitää muistaa, että jokainen pelaaja on yksilö ja jokainen pelaaja tekee siellä kentällä omat ratkaisunsa. Eilen joukkue oli aivan paskat housussa noin 50 minuuttia ja ei se siitä ollut kiinni, että pelitaidot olisivat johonkin kadonneet, vaan siitä, että psyyke oli kovilla. Se on inhimillistä ja se vaikuttaa ratkaisuihin.

En tiedä, mitä tokalla erätauolla kopissa tapahtui, mutta jollain tavalla joukkue sai päästettyä irti siitä häviämisen pelkäämisestä. Lähtikö se valmennuksesta vai jostain pelaajasta, mutta joka tapauksessa joku tai jotkut siellä kopin syövereissä saivat joukkueen ladattua sellaiseen mielentilaan, missä onnistuneille ratkaisuille oli ylipäätään mahdollisuus. Ja Melart sitten punnersi sen kavennuksen väkisin, väellä ja voimalla. Siinä maalissa purkautui HIFK:lta niin paljon jännittyneisyyttä ja "jarrunesteitä" kentälle, samalla kun lukkolaisilta lävähti kentälle kakkaa lahkeesta, että tasoituksen todennäköisyys nousi aivan helvetisti ihan jo siitä, että maalinteko on ylipäätään mahdollista. Yhtäkkiä se flow löytyi. Jos kellossa olisi ollut minuuttikin enemmän aikaa varsinaisella peliajalla, uskon, että HIFK olisi hoitanut senkin.

Mä väitän, että koko tämä lopun kuviokin on seurausta siitä, että joukkueen kesken on ollut rauhallinen tilanne ja siellä on koko ajan keskitytty olennaiseen. Mun mielestäni jengin toiminta vuoden 2023 puolella ei todellakaan viittaa mihinkään mikromanagerointiin. Ja kuten jo aiemmin kirjoitin, mikromanagerointi ja huolellisuus eivät ole samoja asioita. Huolellisuuskin voi mennä yli, varsinkin, jos vaatii muilta kaikessa yhtä korkeaa tasoa kaikissa asioissa kuin miten itse tekee. Mutta kyllä se nyt vain niin on, että Ville Peltosen ammatissa ei vain voi olla huolimaton ja tehdä hommia sinnepäin. Mutta ei ne valmentajat voi sinne kentälle mennä kesken pelin ratkaisemaan, vaan ne ratkaisut lähtee pelaajista ja niitä ratkaisuja on koko kausi opeteltu. Eikä se ole sattumaa, että ne ratkaisijat ovat usein ei niitä kaikkein taitavimpia pelaajia. Jos mietitään, eilistä, se oli nimenomaan joukkueen koko kapteenisto yhdessä, joka otti jengin reppuselkään melkeinpä viimeisellä mahdollisella hetkellä. Ja ne olivat hyvin villepeltosmaisia, kylmän viileitä, loppuun asti pelattuja ratkaisuja.

Ville näyttää olevan jääräpää ja luottavan omiin visioihinsa kuin kiveen. Toisinaan se on tosi ärsyttävää. Mutta sitten on taas tilanteita, kuten eilen, jolloin Peltonen osoitti, ainakin mulle, että hän vaikuttaa ihan oikeasti tietävän, mitä tekee ja osaa käsitellä juuri tuota jengiä aivan erinomaisesti. Lopputulos oli se, mitä haettiinkin.

Valmennuksella on tieto jokaisen pelaajan fyysisestä tilanteesta ja henkisestä kapasiteetista ja se varmasti vaikuttaa tiettyihin ratkaisuihin. Meillä on ratkaisurooleissa olevat pelaajat ovat kaikki aika raskasrakenteisia kavereita ja se kyllä vaikuttaa palautumiseen. Siksi voi olla, että taktiikoita suunniteltaessa joudutaan tällä pelitahdilla huomioimaan myös tuollaisia asioita, koska niiden samojen kavereiden on oltava kentällä, kun otteluja ratkaistaan. Ja ovatkin. Ja nyt kun ihan oikeasti pelataan tuloksesta, tyylillä ei ole väliä. Itse en myöskään usko, että mitään sirkustemppuja kannattaa kauheasti esittää ennen kuin pakko ja "elämä on enää hiuskarvan varassa". Ja sellaista tilannettahan meillä ei oikeasti vielä ole ollut. Mulla on usko siihen, että Ville osaa kyllä tarvittaessa herätellä joukkuetta jotenkin, mutta se on sitten toinen asia, miten se herättely tapahtuu. Tai heräävätkö kaikki. Tässä vaiheessa kautta ei kannata muuttaa kauheasti enää mitään, korkeintaan vähän hienosäätää pikkujuttuja. Luulen, että Villellä on tämäkin mietitty jo valmiiksi.
Jatkan tästä. Täällä on dissattu Villeä nyt jääräpäisyydestä, kun ei oikein muuta dissattavaa taida tässä vaiheessa kautta olla.
Voin vain kuvitella sen paineen ja tuskan, minkä läpi Ville syksyllä vei joukkueensa. Pelissä itsessään ei kauheita valuvikoja ollut, mutta monivuotiset viimeistelyn ongelmat estivät tuloksen syntymisen. Siitä tultiin pitkään pisteputkeen ja kuuden sakkiin. Muuttuiko pelaamisessa mikään oleellisesti? Korjattiinko jotain sellaista, mikä oli selvästi rikki? Tapahtuiko muuta, kuin kollektiivi ryhtyi tekemään tulosta tasolla, joka oli siltä kohtuullista odottaa? Nättisen toipuminen ja Vesalaisen rekry oli merkittäviä apuja, mutta muuttivatko he joukkueen pelin rakennetta?

Mielestäni Villellä on täysi oikeus tehdä ja peluuttaa joukkuetta juuri niinkuin hän haluaa. Ville on tehnyt sen työn, jolla syksyn epäonnistujista leivottiin kevään kuumimpia joukkueita. Runkosarjan lopussa Ville pyyhki Marjamäellä lattioita. Pelit olivat Kärpille vähintään yhtä tärkeitä kuin IFK:lle. Luottiko Marjamäki omaan tekemiseensä? Seura luotti ainakin sen verran, että tekivät aika pitkät jatkot. Nyt lauluun lähti erittäin paljon kokeneempi ja paljon meritoituneempi valmentaja erinomaisen joukkueensa kanssa. Luottiko Veltsu omaan tekemiseensä, ja piti siitä jääräpäisesti kiinni? Aivan sata varmasti, koska vaihtoehtoja ei ole. Jos johtaja vie pohjan siltä, minkä varaan kaikki on rakennettu koko pitkän kauden ajan, niin kuka enää uskoo yhtään mihinkään? IFK:n eilinen nousu ei ollut taikatemppu, vaan se oli sen joukkueen syvintä sisintä ja olemusta. Sitkeyttä, järkähtämätöntä uskoa joukkueena tekemänsä työn merkityksellisyyteen, ja sen mukanaan tuomaan tulokseen. Mutta jos Villen kasetti ei kestä, ja ruvetaan säätämään jotain herätyksiä, niin silloin voidaan pussata kevään jatkumiselle hyvästit.
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Muistan hyvin 1983 säädöt, kun HIFK-valmennus tempoi äärimmäisen hädän hetkellä esiin Hupu-Tupu-Lupu kolmikon junnuista. Joskus sellaisellekin on hetkensä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jatkan tästä. Täällä on dissattu Villeä nyt jääräpäisyydestä, kun ei oikein muuta dissattavaa taida tässä vaiheessa kautta olla.
Voin vain kuvitella sen paineen ja tuskan, minkä läpi Ville syksyllä vei joukkueensa. Pelissä itsessään ei kauheita valuvikoja ollut, mutta monivuotiset viimeistelyn ongelmat estivät tuloksen syntymisen. Siitä tultiin pitkään pisteputkeen ja kuuden sakkiin. Muuttuiko pelaamisessa mikään oleellisesti? Korjattiinko jotain sellaista, mikä oli selvästi rikki? Tapahtuiko muuta, kuin kollektiivi ryhtyi tekemään tulosta tasolla, joka oli siltä kohtuullista odottaa? Nättisen toipuminen ja Vesalaisen rekry oli merkittäviä apuja, mutta muuttivatko he joukkueen pelin rakennetta?

Mielestäni Villellä on täysi oikeus tehdä ja peluuttaa joukkuetta juuri niinkuin hän haluaa. Ville on tehnyt sen työn, jolla syksyn epäonnistujista leivottiin kevään kuumimpia joukkueita. Runkosarjan lopussa Ville pyyhki Marjamäellä lattioita. Pelit olivat Kärpille vähintään yhtä tärkeitä kuin IFK:lle. Luottiko Marjamäki omaan tekemiseensä? Seura luotti ainakin sen verran, että tekivät aika pitkät jatkot. Nyt lauluun lähti erittäin paljon kokeneempi ja paljon meritoituneempi valmentaja erinomaisen joukkueensa kanssa. Luottiko Veltsu omaan tekemiseensä, ja piti siitä jääräpäisesti kiinni? Aivan sata varmasti, koska vaihtoehtoja ei ole. Jos johtaja vie pohjan siltä, minkä varaan kaikki on rakennettu koko pitkän kauden ajan, niin kuka enää uskoo yhtään mihinkään? IFK:n eilinen nousu ei ollut taikatemppu, vaan se oli sen joukkueen syvintä sisintä ja olemusta. Sitkeyttä, järkähtämätöntä uskoa joukkueena tekemänsä työn merkityksellisyyteen, ja sen mukanaan tuomaan tulokseen. Mutta jos Villen kasetti ei kestä, ja ruvetaan säätämään jotain herätyksiä, niin silloin voidaan pussata kevään jatkumiselle hyvästit.

Saa peluuttaa ja peluuttaakin, ei siinä. Haluaisin kuitenkin, että lopettaa sen Pakarisen peluuttamisen keskellä, koska hänen pelistään katoaa rentous samantien kun kaistat muuttuu ja tulee se ketjun kaitsija. Pärjää siinä, mutta tehot häviää. Varmasti ovat keskenään siitä puhuneet väsymiseen asti, mutta nyt pitäisi VP:n jo nähdä nuo plussat ja miinukset paremmin tossa. Pakarinen tuskin soturina itse vastaan laittaa, joten koutsin homma.

Ja toinen kehitysidea juuri tuo mistä ylempänä mainitsin, eli kotipeleissä saatava paremmin Nordis haltuun, eikä antaa alusta asti vieraille otetta. Tiedän että VP pystyisi tässäkin parempaan kuten esim. nyt poffien kotipelien alut ja avauserät.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saa peluuttaa ja peluuttaakin, ei siinä. Haluaisin kuitenkin, että lopettaa sen Pakarisen peluuttamisen keskellä, koska hänen pelistään katoaa rentous samantien kun kaistat muuttuu ja tulee se ketjun kaitsija. Pärjää siinä, mutta tehot häviää. Varmasti ovat keskenään siitä puhuneet väsymiseen asti, mutta nyt pitäisi VP:n jo nähdä nuo plussat ja miinukset paremmin tossa. Pakarinen tuskin soturina itse vastaan laittaa, joten koutsin homma.

Ja toinen kehitysidea juuri tuo mistä ylempänä mainitsin, eli kotipeleissä saatava paremmin Nordis haltuun, eikä antaa alusta asti vieraille otetta. Tiedän että VP pystyisi tässäkin parempaan kuten esim. nyt poffien kotipelien alut ja avauserät.

Mäkin haluaisin. Mutta pakko mun on uskoa siihen, että Villellä on tässä joku idea. Ehkä se idea on pakottaa muut kantamaan enemmän vastuuta? Solidaarisuudesta Iiroa kohtaan? Koska kyllä mä uskon, että Ville ja valmennus oikeasti tietää tasan tarkkaan, että tulosta ei Iiro sentterinä ole tulossa. Villen pitää koutsina katsoa suurempaa kuvaa kuin vaikkapa Iiron tehoja. Mutta silti olen itsekin samaa mieltä, että on ihan ensiarvoisen tärkeää, että ykkösellä olisi ihan oikea sentteri. Ehkä tästä peluutuksesta on vedettävissä se johtopäätös, että Jääskä on day-to-day, jolloin niitä vähiä treenejä, mitä enää vedetään, ei sotketa kaikki muita ketjuja?

Mulla on sellainen valistunut käsitys, että Ville ei jätä kiveäkään kääntämättä voittamiseen eteen. Ja ne kivet käännetään vasta silloin, kun on aivan pakko. Mehän emme oikeasti ole vielä tällä kaudella olleet sellaisessa tilanteessa, missä olisi ollut pakko voittaa. Eikä toivottavasti sellaiseen joudutakaan. Milloin joku muu on pelastanut jengin, milloin joukkue on itse hoitanut päänsä pinnan yläpuolelle.

Ja jos ihan rehellisiä ollaan, Nordiksenhan pitäisi tässä vaiheessa kautta syttyä, vaikka HIFK seisoisi 60 min. oman maalin takana. Eiköhän joukkue ole sen tukensa nyt jo ansainnut.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Minulla on sinulle Ville yksi toivomus, kun kerran saat joukkueesi pelaamaan 57 minuutin kohdalla, niin voisitko samalla pyytää heitä pelaamaan alusta asti.
Helppoahan se on, eikö niin ja tuolla materiaalilla.
Eilinen voitto oli kyllä kiva, mutta tämä vanha kannattaja haluaisi nähdä "vakuuttavaa" lätkää enemmän.
 

Bulilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra hockey
Eilinen voitto oli kyllä kiva, mutta tämä vanha kannattaja haluaisi nähdä "vakuuttavaa" lätkää enemmän.
Joo, täällä alkaa muuten papoilla koneet yskimään, joten sama toivomus täältä myös.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Muistan hyvin 1983 säädöt, kun HIFK-valmennus tempoi äärimmäisen hädän hetkellä esiin Hupu-Tupu-Lupu kolmikon junnuista. Joskus sellaisellekin on hetkensä.

Juu varmasti. 40 vuotta myöhemmin inflaatio on sen verran syönyt tuota yllätystä, että yhdessä Kinderissäkin on sitä nyt enemmän. 40 vuodessa laji on muuttunut täysin, ammattimaistunut, marginaalit kutistuneet minimaalisiksi, ja jokaiseen pieneenkin yksityiskohtaan kiinnitetään nyt ihan eri tavalla huomiota, kuin puolikas ihmisikää sitten. 40 vuotta sitten johtajuus oli pitkälti sitä management by perkele-touhua, mutta nyt se on hienoviritteistä yksilöpohjaista ohjausta fysioterapeutteineen ja henkisine valmentajineen. Videoklippi-tiimit purkaa pienetkin yksityiskohdat, joiden pelaamiseen annetaan yksiselitteinen ohjeistus valtavaa data- ja kokemuspankkia hyödyntäen. Ammattimaisuus ja perusteellisuus on valitettavasti vienyt tilan ja ajan old-shool temppuilulta, mikä on tietysti vähän tylsää.
 

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Kukaan meistä ei tiedä, millainen psyykkaaja Ville on. Ei ole olemassa mitään yhtä tapaa psyykata, vaan jokainen pelaaja pitää tavallaan psyykata erikseen. Mitä ikinä Ville ja muu valmennus metodeinaan käyttääkin, se näyttää toimivan tälle joukkueelle. Mutta sekin pitää muistaa, että jokainen pelaaja on yksilö ja jokainen pelaaja tekee siellä kentällä omat ratkaisunsa. Eilen joukkue oli aivan paskat housussa noin 50 minuuttia ja ei se siitä ollut kiinni, että pelitaidot olisivat johonkin kadonneet, vaan siitä, että psyyke oli kovilla. Se on inhimillistä ja se vaikuttaa ratkaisuihin.

Oman kantani tuohon ettei Ville osaa psyykata on muodostunut siitä kuvasta millainen Ville oli pelaajana. Lisäksi tätä teoriaani on tukennut se ettei kauden aikana oikeastaan kertaakaan olla ottelun alussa oltu missään hurmoksessa ja kiimassa.

Se että saiko Ville sen liekin syttymään viime pelissä vai oliko se sitten kuitenkin Melartin IFK-sydän joka siellä päätti runnoa sen kavennuksen vaikka väkisin. Tästä heräsi koko halli ja piiskasi joukkueen lentoon. Voihan se olla että se oli Ville joka sai Melartin syttymään.

SItähän tämä keskustelupalsta on, ettei meillä mitään absoluuttisia faktoja ole vaan fiilispohjalta heitellään omia teorioita ;)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan varmasti Villelläkin on valtavat paineet. Seura on edellisen kerran voittanut mestaruuden 12 vuotta sitten, kun Ville itse - yhdessä Kiben kanssa - nosti joukkueen kapteenina kanisterin kohti Espoon hallin kattoa. Edes finaaleja ei ole pelattu seitsemään vuoteen. Nyt mies seisoo rakkaan joukkueensa penkin takana, ja tietää, että jonkinlaista menestystä on PAKKO tulla, koska viime keväänä jäätin ekalle kierrokselle, syksy meni täysin penkin alle ja fanit kaivavat jo pakastebroilereita esiin. Kojo totesi mestaruuden ratkettua: "Halusin jättää tänne pysyvän jäljen ja se on nyt tehty." Tätä samaa haluaa Villekin, joka myös tietää, että tehtävä ei ole helppo. Toisaalta: itsepä mies on IFK:n valmentajaksi pyrkinyt ja ottanut tehtävän vastaan, joten kantakoon nyt paineet.

Taktiikasta vielä. Kaivoin esiin 19.4.2011 ilmestyneen IS:n, jossa Kari Jalonen totesi mm. näin: "Brändikiekko ei saa olla itseisarvo. Tärkeintä pitää olla voittaminen ja täytyy pystyä puolustamaan organisoidusti, jos haluaa voittaa jotain suurta. Siitä minua on vuosien varrella kritisoitu, mutta oleellista on kivikova puolustaminen ja sen arvostaminen." Kojon koulusta valmistunut Ville ajattelee todennäköisesti samoin, ja sanoohan vanha sananlaskukin, että hyökkäämällä voitetaan otteluita, puolustamalla mestaruuksia. Lukkoa vastaan puolustaminen ei ollut aina kovin organisoitua ja omassa päässä nähtiin välillä ihmeellisiä syöttöjä suoraan vastustajan lapaan avopaikkaan. Veikkaan, että Tapparaa vastaan ei nähdä iloista hyökkäyspeliä senkään vertaa kuin Lukkoa vastaan, vaan todennäköisempää on entistä tiiviimpi ja kurinalaisempi puolustaminen. Siihen saattaa liittyä esimerkiksi Pakarisen peluuttaminen sentterinä, jos se Villen mielestä palvelee puolustamista parhaiten, vaikka Iiron hyökkäystehot kärsisivät. Myös YV:n osuus korostuu nyt äärimmilleen ja siinä on parantamisen varaa, vaikka Lukkoa vastaan prosentit olivat kohdillaan.

Ei siis kannata pidättää hengistystä odotellessaan, että IFK panee heti ottelun alussa hyrskyn myrskyn. Mukava yllätys se kyllä olisi.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Paljon olen kritiikkiä antanut, mutta kyllä mä olen näissä pleijareissa alkanut näkemään Villessä enemmän ja enemmän hyvää. Keskittyy niihin oikeisiin asioihin ja jättää kaikenlaiset pelleilyt muille eikä lähde mihinkään lapsellisiin itkemisiin mukaan. Tämä on juuri sitä HIFK-tyyliä mitä mä arvostan todella korkealle.
 

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ville Peltonen katsoo samaa peliä ja kun nuoriso+Paajanen pelaa hyvin niin antaa lisää peliaikaa. Hienoa! Ja häpeän itseäni, kum salaa joskus toivon makkaramiestä tänne. Jumalauta se kaveri on juntti sormensa kanssa, kun kutsuu tuomareita luoksee .
 

Bulilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra hockey
Ja häpeän itseäni, kum salaa joskus toivon makkaramiestä tänne. Jumalauta se kaveri on juntti sormensa kanssa, kun kutsuu tuomareita luoksee .
Mun on pakko sanoa, että jollain tavalla diggailen Tapolaa. Ei kuulu omien inhokkien joukkoon (Virta, Geelitukka, Miettinen). Antaa ainakin itsestään pelin jälkeen fiksun kuvan ja antaa kunniaa vastustajan paremmuudelle, eikä kitise pelin tapahtumista ja dumareista. Toki vituttaa toi sormella viittoilu, mutta vituttaa noissa (varsinkin bönden koutseissa) moni muukin asia.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Mun on pakko sanoa, että jollain tavalla diggailen Tapolaa. Ei kuulu omien inhokkien joukkoon (Virta, Geelitukka, Miettinen). Antaa ainakin itsestään pelin jälkeen fiksun kuvan ja antaa kunniaa vastustajan paremmuudelle, eikä kitise pelin tapahtumista ja dumareista. Toki vituttaa toi sormella viittoilu, mutta vituttaa noissa (varsinkin bönden koutseissa) moni muukin asia.
Yhdyn tähän. Vaikka jatkuva tuomareille mussuttaminen välillä vituttaakin, muuten Tapola on aivan loistava hahmo. Tämänpäiväinen lehdistötilaisuuskin oli täyttä timanttia. Ottaisin riemusta huutaen meille, kun Villen sopimus päättyy.
Kyllä siihen kitisemiseenkin tottuu, kun sitä oman joukkueen päävalmentaja harrastaa. Eipä meilläkään pahemmin valiteltu, kun itku-Erkka johdatti joukkueen mestaruuteen.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nättisen haastiksesta pätkä:
– Hän (Peltonen) on jämäkkä ja määrätietoinen. Antaa ohjeet jämäkästi, ja me pelaajat hoidamme ne samalla tavalla jäällä, Nättinen kuvailee joukkueensa valmentajaa.

– Loppupeleissä valmentaja ei liity jään tapahtumiin mitenkään. Se on pelaajien homma, Nättinen päättää.

 

KooJii_#1

Jäsen
Suosikkijoukkue
★ HIFK ★ Detroit Red Wings ★ Dallas Stars ★
Tapola on ollu tällä kaudella ainakii omaan silmään ihan erilainen noissa HIFK:ta vastaan pelattujen otteluiden lehdistötilaisuuksissa ku aiemmilla kausilla. Sellasta lipevää virnuilua ja tuntuu, että nuoleskelee vastustajan koutsia ku pelkkää kehumista on vaa kokoajan. En tiedä kuvittelenko vaan, mutta jotenkii epätyypillistä käytöstä ollu siltä. Allekirjottaako kukaan samaa? :D
 

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tapola on ollu tällä kaudella ainakii omaan silmään ihan erilainen noissa HIFK:ta vastaan pelattujen otteluiden lehdistötilaisuuksissa ku aiemmilla kausilla. Sellasta lipevää virnuilua ja tuntuu, että nuoleskelee vastustajan koutsia ku pelkkää kehumista on vaa kokoajan. En tiedä kuvittelenko vaan, mutta jotenkii epätyypillistä käytöstä ollu siltä. Allekirjottaako kukaan samaa? :D

Tavallaan ymmärrän, mitä haet takaa. Olen nimittäin huomannut tismalleen saman asian Tapolan käyttäytymisessä tällä kaudella. Mutta ei mun muistaakseni Tapola ole koskaan profiloitunut lehdistötilaisuuksissa (poikkeuksia lukuunottamatta) mitenkään valittajaksi tai vastaavaksi. Enemmän pelin aikana yrittää vaikuttaa dumareihin.

Mutta toisaalta, enpä ole tällä kaudella katsonut kuin HIFK-Tappara-pelien ( välierät ja HIFK voitto runkosarjassa) lehdistötilaisuudet, ja niissä peleissä HIFK on mielestäni ollut parempi kaikissa. Että sikäli Tapolan kehut kyllä menee oikeaan osoitteeseen.

Ja ihan salettiin Tapola miettii kuumeisesti tällä hetkellä, miten lähdetään ens ke. Kuten tekee myös VP.

Kyllä kevät on hienoa aikaa!
 

KooJii_#1

Jäsen
Suosikkijoukkue
★ HIFK ★ Detroit Red Wings ★ Dallas Stars ★
Tavallaan ymmärrän, mitä haet takaa. Olen nimittäin huomannut tismalleen saman asian Tapolan käyttäytymisessä tällä kaudella. Mutta ei mun muistaakseni Tapola ole koskaan profiloitunut lehdistötilaisuuksissa (poikkeuksia lukuunottamatta) mitenkään valittajaksi tai vastaavaksi. Enemmän pelin aikana yrittää vaikuttaa dumareihin.

Mutta toisaalta, enpä ole tällä kaudella katsonut kuin HIFK-Tappara-pelien ( välierät ja HIFK voitto runkosarjassa) lehdistötilaisuudet, ja niissä peleissä HIFK on mielestäni ollut parempi kaikissa. Että sikäli Tapolan kehut kyllä menee oikeaan osoitteeseen.

Ja ihan salettiin Tapola miettii kuumeisesti tällä hetkellä, miten lähdetään ens ke. Kuten tekee myös VP.

Kyllä kevät on hienoa aikaa!
Nojoo ei pelkäksi valittajaksi, mutta yleensä on alkanu keksimään syitä tappioille tai nostanu esiin hänen mielestään vääriä vihellyksiä. Nyt tuntuu ohittavan sellaset olan kohautuksella ja toteaa vaan, että "nyt kävi näin ja matka jatkuu." Jotenkii vaan särähtää korvaan ku muistaa mitä se ennen on ollu.
 

Bulilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kurra hockey
Nojoo ei pelkäksi valittajaksi, mutta yleensä on alkanu keksimään syitä tappioille tai nostanu esiin hänen mielestään vääriä vihellyksiä. Nyt tuntuu ohittavan sellaset olan kohautuksella ja toteaa vaan, että "nyt kävi näin ja matka jatkuu." Jotenkii vaan särähtää korvaan ku muistaa mitä se ennen on ollu.
Olisikohan se sitä kuuluisaa ammatillista kasvua? Mene ja tiedä, mutta Tapolan nykyinen tyyli on tyylikästä. Toki se on sitä ehdottomasti Villelläkin.
 

redzel777

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakko kommentoida Tapolaa sen verran, että lehdistötilaisuuden perusteella, jotta olisiko pahimmat paineet hävinneet niskasta. Tietää, että on voittanut liigan ja CHL:n. Nyt pyrkii olemaan oma itsensä ja sieltähän paljastuu mies, eikä hiiri. Itsevarmuus on jokaisessa henkilössä hieno piirre.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös