Viisasten kerho – kysymyksiä ja vastauksia Lukosta

  • 594 743
  • 3 067

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti rellu
Legendaarinen tietokilpailukysymykseni, jonka on minulle aikanaan esittänyt tamperelainen henkilö:

Kuka suomalainen urheilija on voittanut Suomen mestaruuden sekä jääkiekossa että suunnistuksessa?

EDIT: Hetkinen... aloin tarkistaa tietoja ja taitaa alkuperäinen kysyjä ollut johtanut minutkin harhaan.... Taitaa olla kysymys "kuka on saanut SM-mitalin..."

Veikataan nyt Jorma Vehmanen. Ainakin kiekossa mitalilla on ollut, mutta tuosta suunnistuksesta en tiedä muuta kuin, että joppe sitä harrasti.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jorma Einari Vehmanen on minunkin veikkaukseni tähän asiaan.
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Kyllä vaan. Jorma Vehmanenhan se on. Arvasinkin, että tänne Lukko-osioon kirjoittamalla vastaus löytyy nopeasti.

Piti tässä välillä käydä miniän kakkukahveilla ja oikeaksi todistaminen jäi kesken. Jääkiekossa siis 2 hopeaa ja 2 pronssia. Siis kultaa ei kiekossa ole, joten olen itsekin haksahtanut alkuperäisen kysyjän tietoon. Sen muistin, ettei Joppe ollut 1963 Lukon kultajoukkueessa (taisi tulla seuraavalla kaudella mukaan?) , mutta en muistanut joukkueita v. 1970 jälkeen (HJK?).

EDIT: Poistin aiemmat väärät suunnistusmitaliarvelut. Jopen SM-mitalit suunnistuksessa ovat - ainakin - seuraavat: vuodelta 1959 pronssia sarjasta pojat 14v, v. 1963 pronssia sarjasta pojat 18v ja edelleen 1963 viestihopeaa sarjasta pojat 20v sekä vuodelta 1965 viestipronssia sarjassa pojat 20v. Vuonna 1961 Rauman Lukko (vuodesta 1962 Rasti-Lukko?) sai viestipronssia poikien sarjassa, mutta en saanut varmuutta oliko JV mukana.

Tällaista todella oleellista ja tärkeää tein tänä sateisena heinäkuun päivänä :)))
 
Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sitenhän se Joppen jääkiekkoura alkoikin, että hän oli talvella tulossa hiihtolenkiltä, kun ohi oli ajanut pari miestä polkupyörillään. Takatarikalla molemmilla oli luistimet, maila ja muut lätkävehkeet, ja Joppe oli ruvennut ajattelemaan, että jospa minäkin...
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lisää suunnistajia

Joppe Vehmasen lisäksi Lukon historiasta löytyy ainakin kaksi suunnistajaa lisää, ja molemmat kuuluivat vielä tuohon vuoden 1963 mestarijoukkueeseenkin, eli Kai Rosvall ja leppoisasti sanaileva Matti Ruusunen. Heistä varsinkin Ruusunen oli erittäin lahjakas suunnistaja, mutta lopetti rastien etsimisen ilmeisesti jo ennen aikuisikää.

Ruususen ja Rosvallin suunnistusurasta muista lukeneeni Lahdenmaan mainiosta opuksesta "Kultainen hetki - kantavat siivet".
 

rellu

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-sarja/SM-liiga/Liiga 1957 -
Jep, jep. Hyvä harjoitusmuotokin kiekkoilijoille. Vaatii lihaskoordinaatiota ja kehittää lihaksistoa monipuolisemmin kuin pururadalla juoksu.

Aika moni huippusuunnistaja muuten harjoitteli / harjoittelee talvella kiekkokaukalossa höntsäten. Mm. Ari Anjala parhaina vuosinaan. Eli tuon edellä kirjoittamani voi kirjoittaa myös toisin.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Tuli vaan mieleen, missä pelaa vai pelaako enään missään Lukossa mahtavasti pelannut Boris Rousson. Muistan, että hän pelasi jossain vaiheessa Färjestadissa, mutta entäs sen jälkeen minne hän meni?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saksan liigassa hän on Färjestadin jälkeen pelannut, ensin Münchenissä ja sen jälkeen Hampurissa, jossa varmaan jatkaa ensi kaudellakin.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti Frankie
Tuli vaan mieleen, missä pelaa vai pelaako enään missään Lukossa mahtavasti pelannut Boris Rousson. Muistan, että hän pelasi jossain vaiheessa Färjestadissa, mutta entäs sen jälkeen minne hän meni?
Rousson siirtyi Raumalta yhden Färjestad-kauden jälkeen Saksaan DEL-liigaan. Viime kaudella seura oli Hamburg Freezers.

http://www.hockeydb.com/ihdb/stats/pdisplay.php3?pid=00004676

EDIT: Roku oli vikkelämpi
 

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
mites on, aikooko kukaan Lukkolaisista taklata ensi kaudella vai puhalletaako muniin taas läpi kauden?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Viestin lähetti Cairns
mites on, aikooko kukaan Lukkolaisista taklata ensi kaudella vai puhalletaako muniin taas läpi kauden?

Tontolla oli aikomus, mutta ei enää. Se pelästy nimimerkki Cairns:a ja sen kontakteja ja päätti alkaa A-junnujen huoltajaksi.

edit. Lukko on tähänkin asti pelannut JÄÄKIEKKOA, ei nimim. Cairns:n suosimaa kaukalo nyrkkeilyä, kun kuitenkin pelataan JÄÄKIEKON SM-Liigaa.
 
Viimeksi muokattu:
Viestin lähetti Cairns
mites on, aikooko kukaan Lukkolaisista taklata ensi kaudella vai puhalletaako muniin taas läpi kauden?

Aika outoa Cairnsilta, jota kuitenkin olen pitänyt hyvänä kirjoittajana tulla keskellä yötä provoamaan Lukko-palstalle ilmeisesti vain sen takia, että pari lukon kannattajaa on Helenius-kirjan ketjussa tappeluita kritisoinut(itse en heihin kuulu).
Mitenkäs sinä Cairns itse sanoitkaan, että asiat on parempi hoitaa YV:llä, eikä sotkea kaikkia muita mukaan?

EDIT:Ja Lukon antamia taklauksia voit tulla itse todistamaan Äijänsuolle, toivottavasti ensi kaudella nähdään muutama kunnon tappelukin(eikä mitään yksipuolista turpaanvetoa tyylin Niskala/Fandul tai Metro/Luovi)...?
 
Viimeksi muokattu:

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
Viestin lähetti Lakaisija
Aika outoa Cairnsilta, jota kuitenkin olen pitänyt hyvänä kirjoittajana tulla keskellä yötä provoamaan Lukko-palstalle ilmeisesti vain sen takia, että pari lukon kannattajaa on Helenius-kirjan ketjussa tappeluita kritisoinut(itse en heihin kuulu).
Mitenkäs sinä Cairns itse sanoitkaan, että asiat on parempi hoitaa YV:llä, eikä sotkea kaikkia muita mukaan?

hutikuti. mutta kivaa oli. <3

p.s. se oli muuten ihan oikea kysymys.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Tuollaisen kyseenalaisen kysymistavan vuoksi ei edes tekisi mieli kommentoida tähän mitään, mutta:

Kyllä Lukolla taklaajiakin riittää, se on aivan varma. Uskon että puolustuksessa Porkan, Harikkalan ja Pettisen toimesta järjestys säilyy varmasti. Hyökkäyspäässä taklauksista vastaavat lähinnä Topperi, Toke ja Normio. Lotilan taklauksia on kyllä ikävä. Pahilla olisi aineksia kunnon pommeihin. case Korpisalo tuli taas filminä mieleeni (smaili)
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Viestin lähetti Cairns
mites on, aikooko kukaan Lukkolaisista taklata ensi kaudella vai puhalletaako muniin taas läpi kauden?
Ei uskalla, kun on nuo helenius ja nielikäinen ja kumppanit. Varsinkinkin kuin muistaa edellisen kunnon taklauksen seurauksen. Heh, taas olisi paareilla käyttöä. Olisiko se sitten nielikäinen vai helenius, kun pois vietäisiin?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus

Mitä mä huhua olen kuullut niin Petteri Lotila aikoo ensi kaudella taklata kaksi kertaa. Muut vaan puhaltavat muniin ja tietenkin kahvaavat.

Mutta tuo siis on ihan pelkkää huhua vaan, ja ensinhän Palan pitää saada sopimuskin Lukkoon. Harjoituspeleissä voi jo jonkun Nielikäisen vedellä kylmäksi, mutta liigapelejähän tässä kai tarkoitettiin.
 
Viimeksi muokattu:

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Kun täällä kerran kysellään niin laitan minäkin korteni kekoon... Eli eikös Mokka olekaan lukon puheenjohtaja? Tuossa uudessa NHL EHM jääkiekkomanageripelissä oli laitettu rauman chairmaniksi Matti Peura. Nimen olen kyllä ennenkin kuullut, mutta olen luullut että Mokka on tuo liigaseuran pj.

Eli onko virhe tiedoissani vai pelin tiedoissa?
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nykyään se puheenjohtaja on todellakin tuo Peura, ja ennen häntä pj oli Yrjö Olkinuora. Peura tuli Olkinuoran tilalle muistaakseni keväällä tai kesällä 2001.

Rauno Mokkakin oli puheenjohtajana 80-luvulla, mutta nykyinen titteli taitaa olla varapuheenjohtaja, tai joku vastaava.

Joku koukerot paremmin tunteva saa oikaista nuo edelle kirjoittamani.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Noinhan se meni miten Roku kirjoitteli.

Mokka kylläkin on Raumalaiskiekkoilun Tuki ry:n hallituksen puheejohtaja, joten tämä saattaa johtaa hivenen harhaan.
 

Vesku

Jäsen
Mikä oli Lukon maalibiisinä mm. kaudella 1993-94? Se taisi käväistä maalibiisinä myös kaudella 1996-97. Se oli semmoinen parinkymmenen sekunnin rockahtava instrumentaalipätkä. Se alkaa ja päättyy tämäkästi.

Ainahan siis Lukon maalibiisinä ei ole ollut The Final Countdown eikä vähiten sen takia, että Juha Riihijärvi ei pitänyt siitä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Koiramäki, juhlamokka, lokapalvelu eerola.
Biisin nimeä en ainakaan itse tiedä, mutta sen muistan että ei se vedä millään vertoja tälle Europen kuningasbiisille. Kyllä Final Countdown kuuluu Äijänsuolle yhtälailla kuin liha lihakeittoon.

Olisi kyllä hauska tietää se biisin nimi ja esittäjä.
 

Walton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mahdetaankohan tässä tarkoittaa Steppenwolfin Wild Thing-biisiä.
Tätä kappaletta soitettiin Lukon maalilauluna ainakin Riihi-Jussin aikakaudella. Tosin eri esittäjän versiona.
Oli muuten tuolloin nykyisessä seisomokatsomon päädyssä Lukon pelien aikana lakana jossa luki isoilla kirjaimilla: Wild Thing
 

Vesku

Jäsen
Viestin lähetti Walton
Mahdetaankohan tässä tarkoittaa Steppenwolfin Wild Thing-biisiä.
Tätä kappaletta soitettiin Lukon maalilauluna ainakin Riihi-Jussin aikakaudella. Tosin eri esittäjän versiona.
Oli muuten tuolloin nykyisessä seisomokatsomon päädyssä Lukon pelien aikana lakana jossa luki isoilla kirjaimilla: Wild Thing

Ei taida olla hakemani biisi. Tsekkasin Fancyn, Sister Carolin, The Goodiesin, Ust¹p Babciu Miejscan(!!!), Jimi Hendrixin, Van Halenin ja Joan Jettin cover-versiot nimenomaisesta Wild Thing -biisistä. Mikään ei kuulostanut oikealta.

Juha Riihijärvihän ei pelannut Lukossa kaudella 1993-94, joten lienee parempi olla vetämättä Jussia tähän juttuun.

Luultavasti tämä ainakin kaudella 1993-94 soinut maalibiisi on jotakin kasariosastoa melodiansa puolesta. Muistikuvieni mukaan biisi käväisi Lukon maalibiisinä myös kaudella 1996-97.
 
Suosikkijoukkue
Lukko,Hokki, Leijonat, LA Kings.
Viestin lähetti Walton
Mahdetaankohan tässä tarkoittaa Steppenwolfin Wild Thing-biisiä.
Tätä kappaletta soitettiin Lukon maalilauluna ainakin Riihi-Jussin aikakaudella. Tosin eri esittäjän versiona.
Oli muuten tuolloin nykyisessä seisomokatsomon päädyssä Lukon pelien aikana lakana jossa luki isoilla kirjaimilla: Wild Thing

Mun mielestä Wild Thing oli Lukon jäälletulo kappaleena ? Saatan olla väärässäkin ?

Anteeksi.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Wild Thing oli minunkin mielestäni jossain vaiheessa jäälletulobiisi, ja kaudella 1993-94 soitettiin vielä maalin jälkeen Final Countdownia, minun muistaakseni. Mutta jossain vaiheessa se syrjäytettiin kyllä, mutta vuotta en pysty varmaksi sanomaan.

Riihijärvellä taisi noihin soitettaviin biiseihin kyllä olla sanottavaa, niinkuin vähän joka muuhunkin asiaan noihin aikoihin, mutta muistaakseni Final Countdownia soitettiin maalin jälkeen vielä katapulttiranne-Jussinkin aikana. Eli taisi olla aikaisintaan kausi 1996-97 ja ruåtsalaistumisen aika, kun se vaihdettiin. Timo Tuomen aikana ainakin jotain rokahtavampaa musisointia yritettiin.

Mahoton muistaa moista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös