Viertolan kouluampuminen

  • 100 792
  • 767

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Aiemmin saattoi ohittaa jonossa itsemurhaa yrittämällä, mutta nykyään sekään ei välttämättä auta.
Erään läheisen ystäväni teini yritti päästä osastolle itsemurha-ajatustensa suhteen - oli todella jo pahassa jamassa. Sai lämmintä kättä mutta ei tietenkään hoitoa ja oli kuollut muutaman päivän päästä. Tosiaan ei vielä ollut edes yrittänyt vielä eli tilanne oli siis kaukana akuutista... Sitä tarinaa ei voinut kuunnella kuin todella vaitonaisena, ja sisäisesti raivoten.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pakko se pistooli on kotona säilyttää siinä tapauksessa, jos kuuluu sellaiseen seuraan millä ei ole sisäampumarataa ja sen myötä asianmukaisia säilytystiloja.

Toiminnallisen ammunnan harrastaminen kilpatasolla vaatii myös aktiivista käsittelyharjoittelua ampumaratojen ulkopuolella, esim. Lippaan vaihto, kotelosta vetämistä yms. Ja tätä moni varmaan tekeekin omassa kodissaan. Luonnollisesti tyhjällä aseella.

Pistoolia pitää myös säännöllisesti huoltaa. Tämäkin on monelta kantilta tarkasteltuna parasta tehdä kotonaan, eikä minkään aikarajoitteiden sisällä seuran tiloissa.

Siinä nyt muutama ihan hyvä syy, miksi myös kaupunki olosuhteissa on perusteltua saada säilyttää pistoolia kotona.

Jos lähtisin jotain osa-aluetta laissa tutkimaan, on säilytystapa ja sen valvominen. Alle viidelle aseelle kun ei käsittääkseni tarvita edes kaappia.

Kaappia ei tarvita viidelle tai alle sen, mutta lukittuna pitää niidenkin olla niin, ettei ase ole otettavissa luvattomasti käyttöön. Esim. vaatekaapissa ilman lukkoa ei saa pitää nykyään enää.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Erään läheisen ystäväni teini yritti päästä osastolle itsemurha-ajatustensa suhteen - oli todella jo pahassa jamassa. Sai lämmintä kättä mutta ei tietenkään hoitoa ja oli kuollut muutaman päivän päästä. Tosiaan ei vielä ollut edes yrittänyt vielä eli tilanne oli siis kaukana akuutista... Sitä tarinaa ei voinut kuunnella kuin todella vaitonaisena, ja sisäisesti raivoten.
Minulla on viime syksyltä tiedossa yksi hiukan vastaava tapaus, mutta tämä nuori vielä muiden mukana yrittää pärjätä. Luokanohjaaja on jatkuvasti yhteydessä kotiin, ja on aika raastava tilanne, kun oppilaalla on pitkään ollut jo muutenkin paljon poissaoloja.
 
Olisi mielenkiintoista tietää, millainen muutos tässä on, kun vertaa vaikka 10- tai 20 vuoden takaiseen. Pahoinvoivia perheitä on ollut aina ja juuri näitä "Ei se meidän Jonne-Petteri voi mitään pahaa tehdä..."-vanhempia, mutta onko näitä lastensa asianmukaisen kasvatuksen laiminlyöviä vanhempia enemmän kuin ennen?

Tietysti asia riippuu myös siitä, mitä tarkoitetaan asianmukaisen kasvatuksen laiminlyönnillä. Kun otetaan huomioon kaikki tutkimukset siitä, miten haitallisesti esim. näyttöruudut ja nopeat videot vaikuttavat aivojen kehitykseen ja keskittymiskykyyn yms., ja myös se, että nuo on jo lähtökohtaisesti tarkoitettu koukuttaviksi ja erittämään dopamiinia, niin ainakin henkilökohtaisesti tunnen aika surullisen monta vanhempaa, jotka käyttävät pädiä tai muuta älylaitetta lapsen hiljentämiseen tai syöttämisen edesauttamiseksi tjs. ihan vauvaiästä asti. Ei ole nyt tarkoitus liiaksi kukkahattuilla, mutta kyllähän jo tuonkin voi tutkimustulokset tietäen laskea jonkinasteiseksi laiminlyönniksi.

Tuo auktoriteetti on sitten toinen asia, ja se vaatisikin oikeastaan koko yhteiskuntaa läpäisevää keskustelua siitä, mikä määrä auktoriteettia ja kurinalaisuutta on hyväksyttävää ja millä keinoin. Toisaalta on tietenkin hyvä, ettei lapsia traumatisoida enää remmillä tai karttakepillä, mutta toisaalta välillä tuntuu siltä, että nyt ollaan jo liian kaukana toisessa ääripäässä. Niin kuin joku on tässäkin keskustelussa jo tuonut ilmi, niin nykyään lapset ja nuoret ovat oikeutettuja vähän liiankin moneen asiaan ja he myös tietävät oikeutensa, eikä enää oikein ole sellaisia rangaistuksia jotka tuntuisivat heistä rangaistuksilta.

Yhdessä tuntemassani tapauksessa yläkoulussa mentiin jopa niin pitkälle, että poistettiin puoleksi vuodeksi jälki-istunnot kokonaan ja korvattiin ne kasvatuskeskusteluilla. Lopputuloksena opettajat uupuivat lisätyön takia (josta ei tietenkään maksettu ylimääräistä palkkaa), vanhemmat valittivat (koska heillä pitäisi olla mahdollisuus osallistua kasvatuskeskusteluihin, mutta aikoja oli aikuisten työviikolla vain erittäin vaikea järjestää) ja oppilaat naureskelivat, koska heidän mielestään kyse ei ollut rangaistuksesta ollenkaan. Tässä kokeilussa oikeastaan kaikki muut kärsivät paitsi se sääntöjä rikkonut tyyppi.

Jos jotain vielä vanhemmista ja lapsien kasvatuksesta sanoisin, niin haluaisin huomauttaa, että nykyään eletään sellaista aikakautta, että jopa ne vanhemmat ovat koko elämänsä ajan olleet somessa. Eli jos mietitään, miten sosiaalinen media provosoi, järkyttää, luokittelee, koukuttaa ja vaikuttaa mielenterveyteen lasten ja nuorten kohdalla, niin monen nykyisen koululaisen vanhemmat ovat sen verran nuoria, että he ovat saattaneet itse kohdata kaikki nuo samat ongelmat. En usko, että se voisi olla näkymättä sitten myöskään omien lasten kasvatuksessa.

Mutta meillä tosiaan on 850 oppilasta ja yksi opehuone. Koulu on niin täynnä, että keskellä päivää palavereja pidetään esimerkiksi vanhassa 1,5 m x 1,5 m kuulutuskopissa. Ei ole tilaa 850 puhelimelle, ei varaa hankkia sormenjälkitunnistusta, ei mitään. Kiva olisi kun olisi, mutta eletään kouluissa nyt ihan toisessa todellisuudessa. Eikä opettaja voi lähteä yhden oppilaan kanssa johonkin ja jättää muut luokkaan. Oppilaat ovat opettajan vastuulla. Eikä ole ylimääräistä henkilökuntaa.

Enemmän pitäisi tapahtua muutosta asenteissa ylipäänsä, koulu ei pysty puhelinongelmaa tai some-maailman ongelmia korjaamaan. Monien aikuisten silmät aukenisivat todella, jos saisivat vaikka jostain tallenteesta seurata oman lapsensa kaikki tekemiset ja tekemättä jättämiset yhden koulupäivän ajalta.

Tässäpä hyvä lyhyt viesti siitä, mitä ovat odotukset koulun suhteen ja sitten todellisuus tämän päivän resursseilla. Eivätkä puhelin- ja someongelmat ole edes ainoat asiat, jotka koulujen pitäisi ratkaista, vaan myös liikkumattomuus, ylipaino, tunnetaidot yms. Tommi Kinnunen kirjoitti asiasta jo oivan kolumnin vuosia sitten, joten en jaksa samasta asiasta uudestaan valittaa. Kaikki olennainen on oikeastaan sanottu jo tuon kolumnin ingressissä:

"Jos jostain löytyy ongelma, ratkaisu tuntuu olevan se että koulussa pitäisi puuttua asiaan. Oikeasti koulussa pitäisi opettaa lapsille kouluaineita, kirjoittaa Tommi Kinnunen."

Tuo @kyykärme esittelemä henkilöstö- ja resurssipula on tuttu juttu myös täällä päin, vaikka ei samalla suunnalla ollakaan. Entisessä työskentelykunnassani avattiin samanaikaisesti hakuun 6 koulupsykologin paikkaa, ja noihin tuli ensimmäisessä haussa yhteensä 0 hakemusta. Enpä kyllä toisaalta syytä potentiaalisia hakijoitakaan, sillä työnkuva ei ole varsinaisesti mitään herkkua, ja kyllähän sen nyt sokeakin näkee, että kunnassa on jo valmiiksi suuria ongelmia, jos 6 tuollaista paikkaa aukeaa hakuun samanaikaisesti. Samoin pari kaveriani työskentelee sosiaalihuollossa, ja he kertoivat, ettei tuossa kyseisessä kunnassa ole tällä hetkellä yhtään varsinaista lastensuojelun työntekijää, sillä tekijöistä on pulaa. Johdosta oli myös tullut heille viestiä, ettei hyvinvointialue suostu houkuttelemaan työntekijöitä töihin lastensuojeluun ainakaan paremmalla palkalla (mikä on omasta mielestäni aika käsittämätöntä, kun miettii, kuinka suuriksi esimerkiksi lääkärien palkat ympäri Suomea kelluvat, mutta tuo onkin sitten jo kokonaan toinen keskustelu...). Siinä sitten muutaman lastensuojeluilmoituksen työni puolesta tehneenä mietin, mihinköhän mappi ööhön nekin mahtoivat lopulta päätyä.

No joo. Piti lopettaa kirjoittaminen jo tuohon ensimmäiseen viestiin, mutta vielä jäi selvästi tapauksen synnyttämää pahaa oloa kuplimaan pinnan alle. Ehkäpä tämä ajatuksenvirta riittää tältä erää, kun ei tässä oikein ole edes mitään lisää itse ketjun asiaan eikä itselläni ole mitään maagista ratkaisuehdotusta esitettyihin ongelmiin. Paitsi ehkä huudella pohjattomia resursseja.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lisätään myös tuohon pistoolin omistamiseen, että esim. supikoiria on melkoisesti tässä maassa, eikä pelkästään perähikiällä. Ja tuon vieraslajin poistaminen on hyvinkin suotavaa.

Rouva käy mm. pesillä koirien kanssa, Kun kysyin monta ovat porukalla nyt talvella poistaneet niin jotain 30 taisi olla tämän talven saldo. Ja yleensä lopettaminen tapahtunut 22-pistoolilla. Jota puolisoni toki ei omista. Mutta muutama muu porukasta kyllä.

Ja tosiaan oli samaa mieltä, kuin täällä jo aikaisemmin on kirjoitettu, että käsiaseelle on hyvin vaikea se lupa metsästystarkoitukseen saada.

Itseähän ei eräjormailut kiinnosta edes vähän alusta, vaikka virassa aikoinaan PV:ssä olinkin. Totean yleensä että mulle riittää se että koirat tulee pesiltä kotiin hengissä.

Mutta ymmärrän kyllä aseiden säilyttämisen kotona. Meillä kuitenkin on Suomessa useampi sata tuhatta metsästäjää ja vaarallisempaa se olisi että ne olisi jossain "majalla" kootusti. Tietenkin ne pitää olla oikein varastoitu.

Ja tässä tapauksessa vastuu on aseluvan haltijalla. Mutta meitä aikuisia/vanhempia on moneen junaan. Valitettavasti.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut ovat tarpeeseen nähden resursseiltaan ala-arvoiset. Ikävä kyllä, siihen ei ole luvassa parannusta. Toinen kysymys on se, miksi lasten ja nuorten tarve psykiatrisella hoidolle on kasvanut kymmenessä vuodessa räjähdysmäisesti. Luonnollisesti se on monen asian summa. Yksi iso tekijä on leikkimisen maailmaan vaihtuminen kännyköiden maailmaan.

Mitä tulee tähän kouluampumiseen, aiempiin kouluampumisiin ja jokin aikaa sitten sattuneeseen puukotukseen kotitalouden oppitunnilla, niin katseemme kääntyvät koulukiusaamiseen. Koulukiusaamisen estämisessä katseet sen sijaan kääntyvät kouluihin. Olen vahvasti sitä mieltä, että valtaosin rehtorit ja opettajat eivät vieläkään suhtaudu koulukiusaamiseen tarpeeksi vakavasti.

Tuohon pitää saada iso muutos. Jättimäinen rummutus päälle, laadukkaat koulutukset pyörimään ja koulun vastuun konkretisoiminen. Nyt kouluilla on vastuu järjestää jokaiselle oppilaalleen turvallinen koulupäivä. Kun ne eivät sitä tuhansille ja tuhansille lapsille sitä onnistu järjestämään, ei siitä seuraa kouluille yhtään mitään. Joojoo-miehet ja naiset selittelevät ja selittelevät asiat niin, ettei koulu voinut asialle mitään. Olen täysin erimieltä. Koulun pitää voida ja voi, jos aidosti haluaa.
 
Viimeksi muokattu:

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Mikäli tämän teon taustalta syyksi paljastuu koulukiusaaminen, niin toivottavasti tämä olisi viimeinkin se sysäys jossa sen ennalta ehkäisemisen eteen alettaisiin tekemään jotain isoa. Ei voi olla niin, että yksittäinen lapsi saattaa pahimmillaan kärsiä vuosia kiusaamisesta ilman aikuisten tilaneeseen puuttumista, vaikka vanhemmat olisivat kouluun jatkuvasti yhteydessä. Ei ole ihme, jos lapselle siinä tilanteessa tulee tunne ettei kukaan välitä hänestä ja ainoa keino päästä siitä ulos on tehdä itse asialle jotain.
Itelleni tuli ensimmäisenä mieleen sama asia, että ampujaa on koulukiusattu vuosia ja kun ei kukaan ole halunnut auttaa tuota poloista, niin päätti sitten itse tehdä ratkaisun ja lopettaa vuosia kestäneen helvetin.
Tämä on tietysti vain spekulaatiota.
Luin joku aika sitten Hesarista artikkelin, jossa toimittaja oli vuoden verran seurannut yläasteen oppilaiden toimintaa. Tuosta jutusta päätellen todella harvalla nykypäivän opettajalla on minkäänlaista auktoriteettia oppilaisiin. Joko kyvyt eivät riitä kurin pitämiseen tai sitten on kyse halusta ja/tai opettajien laiskuudesta pistää itsensä ja arvovaltansa likoon.
Tämän takia valitettavasti useimmalla opettajalla ei myöskään ole kykyä / halua puuttua minkäänlaisiin koulukiusaamisiin.
Joka tapauksessa surullista, surullista niin tekijän kuin uhrienkin kannalta ja osanottoni kaikille osapuolille, niin kuin koko Viertolan kouluyhteisölle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämän takia valitettavasti useimmalla opettajalla ei myöskään ole kykyä / halua puuttua minkäänlaisiin koulukiusaamisiin.

Kannattaisi olla myös tietoinen millaisiin vaikeuksiin moni opettaja on joutunut ojentaessaan kullannuppuja liian voimakkaasti, vaikka vain sanallisesti. ELYissä on tutkintapyynnöt vetämässä jos väärää kaveria kuriin pistät.

Itse kuria pidän mihin rahkeet riittää, välillä riskirajoilla. On porukkaa keille ei hyväntahtoiset keskustelut riitä.

Surullista ja valitettavan totta on tuo ylempi kappale.
 

Byvajet

Jäsen
Koulukiusaamisen estämisessä katseet sen sijaan kääntyvät kouluihin. Olen vahvasti sitä mieltä, että valtaosin rehtorit ja opettajat eivät vieläkään suhtaudu koulukiusaamiseen tarpeeksi vakavasti.

Vaikea sille on käytännössä tehdä mitään. Olen setämiesikäinen ja kävin kouluni rauhallisessa ja turvallisessa ympäristössä, mutta omana kouluaikananikin kiusaaminen oli yleistä. Sitä osattiin sietää paremmin, eivätkä kiusaamisen keinot olleet yhtä raakoja kuin nykyään. Some räjäyttää kiusaamisen aiheuttaman psyykkisen stressin.

Jos seuraa, miten aikuiset kohtelevat toisiaan tai miten poliittisesti erimieliset jakautuvat toisiaan haukkuviin leireihin, ei tarvitse ihmetellä, miksi lapset tekevät samaa perässä. Jos vertaa nykykansanedustajien käytöstä 30 vuoden takaiseen, huomaa, että ihmisten välinen peruskunnioitus ja pyhät rajat ovat kadonneet. Nykyään kaikkein korkeimmassakin asemassa olevat poliitikot pyrkivät provosoimaan, haastamaan ja lietsomaan erimielisille pahaa mieltä.

Kun Suomen toiseksi merkittävin ministeri keljuilee köyhille julkisesti, ei pidä ihmetellä, jos ihmiset oppivat, että kaikki lainmukainen käytös on sallittua. Moraalista, empatiasta ja sujuvasta yhteiselämästä viis.

Kysymys on ennen kaikkea kulttuurisesta muutoksesta, johon kuuluu sekin, että jos opettaja yrittää puuttua kiusaamiseen, vanhemmat saattavat hyppiä silmille juristeista lähtien.

Nähdessään kiusaamista opettaja voi puuttua siihen ja huomauttaa siitä sanallisesti, mutta mitä sen jälkeen pitäisi tehdä. Lähettää kotiin viesti, johon ei reagoida lainkaan tai johon haistatellaan takaisin. Mitä haistattelun tai passiivisuuden jälkeen tehdään? Lähetetään uusi viesti?

Erilaisten ongelmien takana on suuri määrä muuttujia, eikä ongelmia pystytä ratkaisemaan puuttumalla vain yhteen niistä. Pitäisi perata koko kulttuuri, mutta sitähän eivät halua aikuisetkaan.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kannattaisi olla myös tietoinen millaisiin vaikeuksiin moni opettaja on joutunut ojentaessaan kullannuppuja liian voimakkaasti, vaikka vain sanallisesti. ELYissä on tutkintapyynnöt vetämässä jos väärää kaveria kuriin pistät.

Itse kuria pidän mihin rahkeet riittää, välillä riskirajoilla. On porukkaa keille ei hyväntahtoiset keskustelut riitä.

Surullista ja valitettavan totta on tuo ylempi kappale.
Toisaalta jos esim. kotona ei ole oppinut kuin pitämään omista oikeuksistaan kiinni ja pienestä asti olemaan välittämättä auktoriteeteista niin miksi tuollaisia oppilaita opettajan sanomiset paljon kiinnostaisivat.
 
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Tampereen Ilves
Mitä tulee tähän kouluampumiseen, aiempiin kouluampumisiin ja jokin aikaa sitten sattuneeseen puukotukseen kotitalouden oppitunnilla, niin katseemme kääntyvät koulukiusaamiseen. Koulukiusaamisen estämisessä katseet sen sijaan kääntyvät kouluihin. Olen vahvasti sitä mieltä, että valtaosin rehtorit ja opettajat eivät vieläkään suhtaudu koulukiusaamiseen tarpeeksi vakavasti.

Tuohon pitää saada iso muutos. Jättimäinen rummutus päälle, laadukkaat koulutukset pyörimään ja koulun vastuun konkretisoiminen. Nyt kouluilla on vastuu järjestää jokaiselle oppilaalleen turvallinen koulupäivä. Kun ne eivät sitä tuhansille ja tuhansille lapsille sitä onnistu järjestämään, ei siitä seuraa kouluille yhtään mitään. Joojoo-miehet ja naiset selittelevät ja selittelevät asiat niin, ettei koulu voinut asialle mitään. Olen täysin erimieltä. Koulun pitää voida ja voi, jos aidosti haluaa.

Emäntä on töissä luokanohjaajana (juurikin 6-luokkalaisten) ja näin "vierestä nähneenä" hänen työnkuvaansa voin sanoa, että kyllä niihin pyritään ainakin hänen työpaikallaan jämäkästi puuttumaan, mutta harvase päivä joudun esimerkiksi kuuntelemaan kuinka hänellä ei työpäivän aikana ehtinyt olemaan edes kahvi-/ruokataukoa! Niin kireelle ja tiukille on vedetty nuo resurssit! Sanotaan näin, että kateeksi ei käy hänen töitään. Ja jottei tule väärinymmärryksiä, niin näin itsekin koulukiusattuna aikanaan olleena en todellakaan hyväksy minkäänlaista koulu- (tai muutakaan) kiusaamista! Oppilaita on luokissa nykyään aivan järjetön määrä ja sit nykyään kun integroidaan nämä "ongelmalliset" lapset sekaan (kun niitä tarkkailuluokkia ei saa olla), ni se on mahdoton tehtävä pitää homma täydellisenä. Siihen päälle nämä vanhemmat jotka valittavat heti kun hänen Joni-Petterinsä on saanut negatiivisen merkinnän Wilmaan koulukaverinsa kiusaamisesta, koska eihän minun lapseni nyt sellaista tekisi! Jos nöyrästi ymmärrettäisiin näissäkin tilanteissa, että kyllä se minun oma kullannuppuni saattaa olla välillä ilkeä ja kiusata (edes pienissä määrin) toista, niin kaikki olisi paremmin! Nyt asetutaan heti vastakkain sen opettajan/luokanohjaajan kanssa ja kotona usutetaan lapsen päähän ajatusmaailma, että "kyllä minä sinua uskon, et varmasti tehnyt mitään väärää", sen sijaan että puhuttaisiin sen lapsen kanssa asiallisesti asiat läpi. Toki tämä yleistystä mutta kyllä se kiusaamisen esto lähtee ensisijaisesti kotoa ja jo paljon ennen koulumaailmaan astumista!
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pakko se pistooli on kotona säilyttää siinä tapauksessa, jos kuuluu sellaiseen seuraan millä ei ole sisäampumarataa ja sen myötä asianmukaisia säilytystiloja.

Toiminnallisen ammunnan harrastaminen kilpatasolla vaatii myös aktiivista käsittelyharjoittelua ampumaratojen ulkopuolella, esim. Lippaan vaihto, kotelosta vetämistä yms. Ja tätä moni varmaan tekeekin omassa kodissaan. Luonnollisesti tyhjällä aseella.
Kaikkia pieniä parannuksia voisi kyllä tehdä, käsittelyharjoitukset joillain replikoilla. Enkä ole sosialisti mutta voisiko ampumaratoja järjestää seuroille poliisilaitosten yhteyteen. Aseiden säilytys kamarilla. Kiusaus ryöstää asevarasto pienenee...
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaikea sille on käytännössä tehdä mitään.
Vaikea kyllä, siitä ei ole kahta sanaa. Se kuitenkaan tarkoita, etteikö tehtävää olisi ja etteikö sitä kannattasi tehdä.

Pitäisi perata koko kulttuuri, mutta sitähän eivät halua aikuisetkaan.
Kyllä ja erityisesti koulujen kulttuuri. Tiedän, että paljon on kouluissa parannettavaa ja muutostyötä tehtävissä, jotta yhä useamman lapsen kouluarki on aiempaa turvallisempaa ja kiusaamisesta vapaata.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itelleni tuli ensimmäisenä mieleen sama asia, että ampujaa on koulukiusattu vuosia ja kun ei kukaan ole halunnut auttaa tuota poloista, niin päätti sitten itse tehdä ratkaisun ja lopettaa vuosia kestäneen helvetin.
Tämä on tietysti vain spekulaatiota.
Tämä skenaario on tullut monelle mieleen, mutta tämä on tosiaan vain spekulaatiota.

Toinen ajatusmalli voisi olla sellainen, että kyseessä oli häirikkö ja kiusaaja, joka päätti pistää vielä yhden lisäpykälän sekoiluihinsa. Spekulaatiota tämäkin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kotikasvatus on kaiken a ja o. Kiva niitä lapsia on tehdä, mutta kasvatus jää hoitamatta.

Hommaan kuuluu, että olet lapsesi elämässä mukana, kuuntelet häntä herkällä korvalla ja autat häntä päivittäin niin kauan kuin sitä apua tarvitsee.

Nykypäivän vaeltelut iltasin ties missä ja läksyt tekemättä, niin siinä sitä hyvä alku saada pilalle.

Kouluissakin on varmaan ammattiosaajia liian vähän, mutta kotona tehtyjä virheitä ei kouluissa voi korjata kokonaan pois.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK

Ehkä tuolle tekijälle tavallinen koulu ei ole se kaikkein parhain vaihtoehto. Suomessa on onneksi kohtalaisen kattava sairaalakouluverkosto, jossa hän voisi jatkaa opintojaan.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toki tämä yleistystä mutta kyllä se kiusaamisen esto lähtee ensisijaisesti kotoa ja jo paljon ennen koulumaailmaan astumista!
Varmasti näin. Voimme kuitenkin olla yhtä mieltä siitä, ettei tuo ole käytännössä mahdollista. Suomessa on niin valtaisa määrä niin huonossa kunnossa olevia perheitä, että kasvatustyö jää heidän kohdallaan väistämättä pitkälti kouluille. Kyllä tässä pitää pureutua koulujen käytänteisiin ja erityisesti siihen, miten koulun aikuiset kohtaavat lapsia. Lisää resursseja ja lisää ammattitaitoa kouluihin. Sitä tässä tarvitaan.
 
Kotikasvatus on kaiken a ja o. Kiva niitä lapsia on tehdä, mutta kasvatus jää hoitamatta.

Hommaan kuuluu, että olet lapsesi elämässä mukana, kuuntelet häntä herkällä korvalla ja autat häntä päivittäin niin kauan kuin sitä apua tarvitsee.

Nykypäivän vaeltelut iltasin ties missä ja läksyt tekemättä, niin siinä sitä hyvä alku saada pilalle.

Kouluissakin on varmaan ammattiosaajia liian vähän, mutta kotona tehtyjä virheitä ei kouluissa voi korjata kokonaan pois.
Jos on koulukulttuurin muuttaminen vaikeaa, niin vielä vaikeampaa on muuttaa tapaa, jolla tietyt ihmiset kasvattavat lapsiaan.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Kaikkia pieniä parannuksia voisi kyllä tehdä, käsittelyharjoitukset joillain replikoilla. Enkä ole sosialisti mutta voisiko ampumaratoja järjestää seuroille poliisilaitosten yhteyteen. Aseiden säilytys kamarilla. Kiusaus ryöstää asevarasto pienenee...

Menee älyttömämmäksi ja älyttömämmäksi ehdotukset.

Mitä jos kuitenkin keskityttäisiin siihen juurisyyhyn, eikä ulkoistettaisi ongelmaa koskemaan kymmeniä tuhansia valveutuneita ja intohimoisia harrastajia?
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Menee älyttömämmäksi ja älyttömämmäksi ehdotukset.

Mitä jos kuitenkin keskityttäisiin siihen juurisyyhyn, eikä ulkoistettaisi ongelmaa koskemaan kymmeniä tuhansia valveutuneita ja intohimoisia harrastajia?

Juu ei se ase ole ongelma. Tuollaisen hirmuteon voi tehdä veitselläkin.

Oli rankkaa käydä keskustelu oman ekaluokkalaisen kanssa siitä, että miksi huomenna on suruliputus koulullakin. Avoimesti puhuttiin mitä on tapahtunut ja tuntui vähän koskettavan. Paljon sai painottaa sitä, että kouluun on edelleen turvallista mennä.

Kysyi, että miksi se lapsi teki niin.

Vaikea vastata kun ei tiedetä vielä sen enempää, mutta kerroin epäileväni että on kiusattu koulussa taikka kotona hänellä ei ole asiat hyvin. Samalla juteltiin, että ei kaikkien kotona ole asiat samoin.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Juu ei se ase ole ongelma. Tuollaisen hirmuteon voi tehdä veitselläkin.

Oli rankkaa käydä keskustelu oman ekaluokkalaisen kanssa siitä, että miksi huomenna on suruliputus koulullakin. Avoimesti puhuttiin mitä on tapahtunut ja tuntui vähän koskettavan. Paljon sai painottaa sitä, että kouluun on edelleen turvallista mennä.

Kysyi, että miksi se lapsi teki niin.

Vaikea vastata kun ei tiedetä vielä sen enempää, mutta kerroin epäileväni että on kiusattu koulussa taikka kotona hänellä ei ole asiat hyvin. Samalla juteltiin, että ei kaikkien kotona ole asiat samoin.

Eletään kyllä julmassa maailmassa, kun tuollaisia keskusteluita joudutaan lasten kanssa käymään. Mutta ne ovat todella tärkeitä keskusteluja, joten iso hatun nosto siitä, että ylitit tuon sillan lapsesi kanssa välittömästi.
 

Altec

Jäsen
Juu ei se ase ole ongelma. Tuollaisen hirmuteon voi tehdä veitselläkin.

Oli rankkaa käydä keskustelu oman ekaluokkalaisen kanssa siitä, että miksi huomenna on suruliputus koulullakin. Avoimesti puhuttiin mitä on tapahtunut ja tuntui vähän koskettavan. Paljon sai painottaa sitä, että kouluun on edelleen turvallista mennä.

Kysyi, että miksi se lapsi teki niin.

Vaikea vastata kun ei tiedetä vielä sen enempää, mutta kerroin epäileväni että on kiusattu koulussa taikka kotona hänellä ei ole asiat hyvin. Samalla juteltiin, että ei kaikkien kotona ole asiat samoin.
Joo sama homma tokaluokkalaisen ja syksyllä eskarin aloittavan kanssa.

Varsinkin nuoremman ”kuka ja miksi teki niin?” pysäytti miettimään, niin että kuka ja miksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös