Verenluovutuksista

  • 6 586
  • 48

Pantteri78

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Minullakin on takana muutama verenluovutus. Armeijassa + kouluun on tullut joskus veripalvelu hakemaan verta. Armeijassa valmistauduttiin verenluovutukseen, varustuksena puukko ja pakki. Mutta hyvä mielihän siitä tuli aina. Ja tarkoitus ois vastaisuudessakin käydä luovuttamassa.
 

Mr Pilli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit
Tottakai sitä on tullut luovutettua verta, ensinmäistä kertaa tietysti armeijassa, jotta pääsi tietysti luistamaan jostain vielä ikävämmästä touhusta.
Luovutus unohtui moneksi vuodeksi, kunnes olin iltalukiossa, ja koulun tiloissa iltaisin kävi pari kertaa vuodessa spr keräämässä verta, joten taas pääsi hyvällä syyllä pois tunnilta.
Veriryhmäni on B rh+
Isäukko on luovuttanut jo monia vuosia ja saanut palkinnoksi kultaista pinssiä ym ym. Kerran ukko oli tullut lauantai-iltana saunasta ja muutaman saunaoluen jälkeen helsingistä soitettiin suuresta sairaalasta ja kysyttiin oletteko se ja se? Ukko vastasi jep täällä ollaan, hoitsu kysyi että et viitsisi tulla tänne ja luovuttamaan verta on ns. akuutti hätätilanne. Isäukko selittämään että ei olla ajokunnossa kun on muutama olut nautittu, joten voiko sitä edes luovuttaa verta? Hoitsu sanoi että hyppää taksiin ja aja tänne kyyti (n.300mk/suunta) maksetaan.
No isäukko lähti ja todennäköisesti pelasti jonkun, toivottavasti. On kuulemma sen verran harvinainen sekoitus tuo ukon veri että ei löydy kuulemma aina varastosta.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Tänään kävin jälleen luovuttamassa verta. Hemo oli tippunut viime kerrasta, nyt se on 155g/ml. Pitäisiköhän sitä olla huolissaan vai liekö normaalia "vaihtelua"? Korkein hemo on ollut yli 180..

Joka tapauksessa hyvä mieli pienestä vaivasta! :)
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Tämä on sitten niitä asioita, joita varten pitää ottaa oma aikansa, sitä ei näköjään muuten jää. Pitihän mennä heti vuoden vaihteen jälkeen piikitettäväksi, mutta niin se taas jäi. Ansaitsen potkun persuuksilleni velttoudestani, sillä vaiva on pieni ja apu jollekin iso. Ensi viikolla luovuttamaan!!! (Olenkohan sanonut näin ennenkin?)
 

Taasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat
Olen luovuttanut verta noin 15 kertaa. Veriryhmäni on O+. Työpaikka on tehnyt luovutuksen helpoksi, sillä Spr tulee paikanpäälle 2 kertaa vuodessa jotta voimme työajalla käydä voimistelusalissamme makoilemassa hyvän asian puolesta.

Monta vuotta meni siinä luulossa etten voi luovuttaa verta, koska lapsena sairastaessani tulirokon tulin allergiseksi penisilliinille. Ja kaverini joka opiskeli lääkäriksi väitti myöhemmin että penisilliiniallergia on este verenluovutukselle. Onneksi tuli tarkistettua asia veripalvelusta.
 

taube18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roki 79
Kävin tuossa viime perjantaina 54:nen kerran luovuttamassa verta.
Kiva on ollu käydä sillä kun on mukavat tätit ottamassa verta vastaan ja Oulussa se on hyvällä paikalla tuo Spr.
Ainoa asia mistä pystyy säännöllisesti luopuun on tuo veri kun ei oo tuota maallista mammonaa kertyny niin paljoa.
1988 kävin eka kerran ja 50 tuli täyteen tammikuussa.
Suosittelen kaikille.
 

Rogue

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ilolla katselen, että näinkin moni jatkoaikalainen ilmottautuu verenluovuttajaksi.

Meidän perheessä tilanne on se, että mieheni joutuu luovuttamaan molempien puolesta, sillä minä en saa. Vaikka olenkin parantunut pitkästä sairaudesta, lasketaan minut ikuisesti riskiryhmään. Luovuttaa haluaisin, en pelkää piikkejä, suonet pullottaa ja veriryhmäkin on yleisluovuttajan O-...
 

Svitek

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK juniorijääkiekko
Minä myöskin ilmoittaudun porukkaan. Veriryhmä on 0+ ja sitäkin kuulemma tarvitaan. 20 luovutuskertaa on nyt takana ja tarkoitus on jatkaa parin kuukauden välein. Itselle verenluovutus on pieni vaiva, mutta voi olla jollekin toiselle iso apu.

Viime kerralla SPR:llä käydessä hakivat muuten nuoria miehiä luuytimen luovutusrekisteriin. Onko kukaan ilmoittautunut tai peräti ollut luovuttamassa? Kokemuksia?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Viestin lähetti Svitek
Minä myöskin ilmoittaudun porukkaan. Veriryhmä on 0+ ja sitäkin kuulemma tarvitaan. 20 luovutuskertaa on nyt takana ja tarkoitus on jatkaa parin kuukauden välein. Itselle verenluovutus on pieni vaiva, mutta voi olla jollekin toiselle iso apu.

Viime kerralla SPR:llä käydessä hakivat muuten nuoria miehiä luuytimen luovutusrekisteriin. Onko kukaan ilmoittautunut tai peräti ollut luovuttamassa? Kokemuksia?

Olen jo luovuttanut ja ryhmäni on O+. Harmittaa, kun viimeksi olin lääkekuurilla, enkä voinut luovutttaa..:/ No, jakelin ruusuja luovuttaneille ja oikein hymyn kera (siis ainostaan naisille)..;)
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Ekan kerran luovutin verta armeijassa pari kertaa joskus yli 10 vuotta sitten. Homma jäi ikäänkuin "kytemään" ja viime keväänä sain itsestäni sen verran irti että marssin SPR:n Helsingissä olevaan kiinteään veripalvelupisteeseen Yrjönkadulla. Ne voileivät on hyviä ja muutenkin tuli hyvä mieli kun oli edes jotain tehnyt muiden hyväksi.

Duunissa käy pari kertaa vuodessa liikkuva "veripartio" jolloin halukkaat voivat käydä luovuttamassa verta. Kävin taas ja 2 viikkoa sitten kävin viimeksi Yrjönkadulla. Ajattelin tästä tosiaankin pitempikestoista harrastusta, kunhan terveenä pysyn. Joku 50 luovutuskertaa on jo aika kunnioitettava saavutus.

Miten se muuten oli noiden veriryhmien kanssa kun itselläni on O+ että onko se sitä verta mikä kelpaa kaikille vai vain saman veriryhmän omaaville?
 

Svitek

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK juniorijääkiekko
Viestin lähetti Jakke Huuliparta

Miten se muuten oli noiden veriryhmien kanssa kun itselläni on O+ että onko se sitä verta mikä kelpaa kaikille vai vain saman veriryhmän omaaville?

O- on se, joka kelpaa kaikille. Kaikkia veriryhmiä kuitenkin tarvitaan. Jopa kahdesta yleisimmästä (A+ ja O+) on usein pulaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Saman minä voin tehdä jonkun toisen läheiselle ja kovin pienellä vaivalla. Ihanaa. Menkää tekin.

Itsellä kun on luonnostaan vähän liiankin korkea hemoglobiini niin tuo luovutus todennäköisesti tekisi jopa itsellekin hyvää, puhumattakaan siitä että siitä saattaisi olla hyvinkin paljon hyötyä jollekin muulle, mutta ei vaan ole saanut revittyä itseään liikkeelle että olisi mennyt luovuttamaan. Ehkä minä yritän seuraavalla kerralla saada jo aikaiseksi, kun paikkakunnalla on tilaisuuksia.
 

Hermeliini

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Les Canadiens de Montréal, Arsenal FC
Kannattais joskus ottaa selvää kuinka suurta bisnestä tämä veripalvelutouhu on. Mm. punainen risti jne. tekee älyttömiä voittoja veritouhullaan ja silti homma on aikansa elänyttä ja takapajuista.

Aikaansa seuraavissa sairaaloissa ollaan siirtymässä pois veren käytöstä sillä veren siirto ei ole hyvä vaihtoehto mm. tilanteessa, jossa potilas on menettänyt suuria määriä verta sillä ihmiskeho hylkii vierasta verta samalla tavalla kuin mitä tahansa uutta elintä, jos se jouduttaisiin vaihtamaan. Siksi nykyään käytetään uusia menetelmiä ja pyritään valistamaan myös lääkäreitä uusista veren korvaavista liuoksista. Perinteisin on suolaliuos. Tärkeintä on, että verenmenetys tilanteessa ihminen saa korvaavaa nestettä elimistöönsä, sillä ihmisen luontainen punasolun valmistus alkaa toimimaan heti täydellä teholla, kun punasolujen määrä veressä laskee. Verensiirto aiheutaa hylkimisreaktion, joka voi päinvastoin hidastaa toipumista.

Lisäksi esimerkiksi Suomessa tänäkin päivänä verensiirtojen välityksellä siirtyy monia tauteja ihmisiin, vaikka AIDSin saamisen mahdollisuus olisikin jotain promillen luokkaa. Se kun ei ole ainoa verensiirron välityksellä tarttuva tauti. Yksi esimerkki on mm. c-hepatiitti.

Okei, vanha aihe mutta jäi kaivelemaan tämä kommentti.

Veripalvelu ei tuota voittoa, vaan on rekisteriinkin merkitty voittoa tuottamattomana yrityksenä. Kyllä, sairaalat maksavat verivalmisteista, mutta jollakin se toiminta on katettava. Palkat, laitteet ja valmistus eivät ole ilmaisia. Viivan alle ei saa jäädä vuoden lopussa mitään, eikä bonuksia jaella.

Ihmisen elimistö tarvitsee punasoluja suurissa vuodoissa. Totta on kuitenkin se, ettei tätä kaikkea menetystä korvata verellä (punasoluilla tai muillakaan verivalmisteilla), koska verensiirroissa on aina omat riskinsä (ihmiset reagoivat siiheneri tavalla). Veri on elävä kudos, joten siinä piilee aina omat riskinsä. Mutta pelkkä natriumkloridiliuos tai muukaan liuos, ei riitä korvaamaan suurten vuotojen menetyksiä.

Verensiirroilla saattaa olla haittavaikutuksia, kuten millä tahansa. Veren mukana saadut virusinfektiot ovat kuitenkin suht harvinaisia. Ennen luovutusta täytettävällä lomakkeella pyritään näitä estämään, eli tunnistamaan mahdolliset riskikäyttäytyjät, jotka saattavat jotain tautia kantaa. Tästä lisää täällä.

Verenluovutus herättää paljon tunteita, puolesta ja vastaan. Se ei kuitenkaan ole mikään oikeus, vaan etuoikeus. Ja ennenkuin puhutte, että ette "kelvanneet" verenluovuttajaksi, katsokaa ne riskit (itselle ja mahdolliselle veren saajalle) joita luovutus olisi voinut aiheuttaa.

Tälläkin hetkellä tuntuu olevan kova pula verestä, joten kaikki kynnelle kykenevät toimistoille vaan! Itse odotan sen pari viikkoa tästä lenssusta, niin saa taas keventyä.
 

Takkuturkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalervo Kummola
Toni Aho, iho- ja sukupuolitauteihin erikoistunut lääkäri, on perustanut Facebookiin ryhmän homomiesten verenluovutuskieltoa vastaan.

Ryhmän esittelytekstiä lukemalla selviää muun muassa, että mies voi harrastaa seksiä vaikka 50 prostituoidun kanssa, ja siitä seuraa vain vuoden luovutuskielto. Mutta annas olla, jos elämän aikana on yksikin kokemus samaa sukupuolta olevan kanssa, on SPR:n kanssa asiat asioitu.

Pelätäänkö SPR:llä, että jonkin tunnistettavissa olevan taudin sijaan veren mukana tarttuukin homous?

Uusia luovuttajia huhuilevan järjestön olisi ehkä syytä poistaa rajoitus järjestelmästään. Huolestuttavan moni tutuistani aikoo boikotoida koko verenluovutusta niin kauan kuin se syrjii homoja.
 

Hermeliini

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Les Canadiens de Montréal, Arsenal FC
Toni Aho, iho- ja sukupuolitauteihin erikoistunut lääkäri, on perustanut Facebookiin ryhmän homomiesten verenluovutuskieltoa vastaan.

Ryhmän esittelytekstiä lukemalla selviää muun muassa, että mies voi harrastaa seksiä vaikka 50 prostituoidun kanssa, ja siitä seuraa vain vuoden luovutuskielto. Mutta annas olla, jos elämän aikana on yksikin kokemus samaa sukupuolta olevan kanssa, on SPR:n kanssa asiat asioitu.

Pelätäänkö SPR:llä, että jonkin tunnistettavissa olevan taudin sijaan veren mukana tarttuukin homous?

Uusia luovuttajia huhuilevan järjestön olisi ehkä syytä poistaa rajoitus järjestelmästään. Huolestuttavan moni tutuistani aikoo boikotoida koko verenluovutusta niin kauan kuin se syrjii homoja.

Niin kauan kuin tilastoissa näkyy HIV:in prevalenssi korkeampana tietyillä ryhmillä, heidän luovutuksensa tullaan kieltämään. Useamman vuoden tutkimukset siitä, että riskikäyttäytyminen homoseksuaalien ja heteroiden välillä tasoittuu, johtaa siihen että karenssi poistetaan. Vielä tähän ei olla Suomessa valmiita, koska yhä edelleen Euroopan mittakaavassa HIV:in prevalenssi on homoilla korkeampi. Toivottavasti saamme kuitenkin tähän muutoksen, oli se sitten reilu irtautuminen vahvasta yleiseurooppalaisesta linjasta tai vaikkapa tarkemmat testit, joilla saada selville mahdollinen tartunta jo huomattavasti aikasemmassa vaiheessa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ruotsissahan ollaan muokkaamassa lainsäädäntöä, homomiesten verenluvutuskielto kumotaan ensi maaliskuun alusta alkaen - joskin kiellon poisto koskee vain sellaisia homoja jotka ovat olleet vuoden selibaatissa, eli mikä uudistuksen todellinen arvo sitten on? Jää nähtäväksi. Aiheesta uutisoi Helsingin sanomat 1.12.2009: homoille oikeus luovuttaa verta....

Käytännössä tilanne on Suomessa se, että SPR joutuu vain luottamaan luovuttajan sanaan hänen täyttäessä lomakkeen - jokainen voi niin halutessaan valehdella, mutta onko siitä mitään hyötyä koska luovutuksesta ei saa mitään korvausta (mitä nyt joskus pullakahvit, ruusun ja jotain pientä tilpehööriä). Tilanne olisi olellisesti toinen jos luovuttajille annettaisi kunnollinen korvaus, tuolloin kynnys valehtelemiselle laskisi huomattavasti. Toisaalta onhan tämä SPR:n nykyinen linjaus kaikesta huolimatta aikalailla veteen piirretty viiva vaikka kuinka asiaa perusteltaisi, kyseessä kun on kuitenkin vain sana sanaa vastaan ja on vain luotettava luovuttajan rehellisyyteen.

vlad.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Käytännössä tilanne on Suomessa se, että SPR joutuu vain luottamaan luovuttajan sanaan hänen täyttäessä lomakkeen - jokainen voi niin halutessaan valehdella, mutta onko siitä mitään hyötyä koska luovutuksesta ei saa mitään korvausta (mitä nyt joskus pullakahvit, ruusun ja jotain pientä tilpehööriä). Tilanne olisi olellisesti toinen jos luovuttajille annettaisi kunnollinen korvaus, tuolloin kynnys valehtelemiselle laskisi huomattavasti.
Olikohan tämä sitä sarkasmia, johon meikäläinen nyt sitten lankeaa?

Ettäkö korvaus verenluovutuksesta laskisi mahdollisten huijareiden määrää? Minä kun olen käsittänyt ihmisluonteen niin, että mitä isompi palkinto, sitä enemmän epärehellisyyttä on pelissä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Huolestuttavan moni tutuistani aikoo boikotoida koko verenluovutusta niin kauan kuin se syrjii homoja.
Harvinaisen typerä boikotti. Onko se kenties sitten niiden potilaiden, verentarvitsijoiden, vika, että homoja "syrjitään" verenluovutuksessa? Vituttaa muutenkin, että turhan harva suomalainen vaivautuu verenluovuttajaksi, kun vaiva on mitättömän pieni ja merkitys niin suuri. Sekin vitutti ja vituttaa yhä, että jouduin itse ihan hiljattain lopettamaan verenluovutuksen kokonaan, koska minulla todettiin ns. pintapuolinen ihosyöpä, joka saatiin poistettua hyvin pienellä leikkaustoimenpiteellä, mutta eipä ole enää koskaan mitään asiaa verenluovutukseen. Siitä tuli suorastaan syyllinen olo, vaikkei se minun vikani olekaan.
Ettäkö korvaus verenluovutuksesta laskisi mahdollisten huijareiden määrää? Minä kun olen käsittänyt ihmisluonteen niin, että mitä isompi palkinto, sitä enemmän epärehellisyyttä on pelissä.
Eikös joskus männävuosina vielä annettukin rahapalkkio verenluovutuksesta, mutta siitä luovuttiin, kun rahan perässä tuli niin epäkelpoa ainesta (spurguja, narkkareita yms.)?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Sekin vitutti ja vituttaa yhä, että jouduin itse ihan hiljattain lopettamaan verenluovutuksen kokonaan, koska minulla todettiin ns. pintapuolinen ihosyöpä, joka saatiin poistettua hyvin pienellä leikkaustoimenpiteellä, mutta eipä ole enää koskaan mitään asiaa verenluovutukseen. Siitä tuli suorastaan syyllinen olo, vaikkei se minun vikani olekaan.

Olen perusterve heteromies, mutta minullakaan ei ole asiointia tuonne päin. Satuin oleskelemaan väärässä maassa riittävän pitkän aikaa aikoinaan (Hullun lehmän tauti) ja bänni pamahti.

En kuitenkaan mieti mitään syyllisyyksiä tms, pakko se on vain luottaa viisaiden ihmisten päätöksiin, vaikka tottahan tuo erittäin hassulta tuntuu. Elintenluovutuskortti löytyy tietenkin ja itse asiassa tuumailin tuossa sen jonkun testamentin tekemistä, että lääkisopiskelijat saavat ruumiini kynsiinsä.

Eläessäni en kuitenkaan kelpaa yksinkertaiseen operaatioon, mutta ehkä siihen on syy.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ettäkö korvaus verenluovutuksesta laskisi mahdollisten huijareiden määrää? Minä kun olen käsittänyt ihmisluonteen niin, että mitä isompi palkinto, sitä enemmän epärehellisyyttä on pelissä.

Eikös vlad tuossa nimenomaan sano, että ihmiset valehtelisivat helpommin omia tietojaan, jos tarjolla olisi rahallista korvausta.

vlad kirjoitti:
Tilanne olisi olellisesti toinen jos luovuttajille annettaisi kunnollinen korvaus, tuolloin kynnys valehtelemiselle laskisi huomattavasti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eläessäni en kuitenkaan kelpaa yksinkertaiseen operaatioon, mutta ehkä siihen on syy.
Niinpä, pointtini olikin se, että haluaisin luovuttaa verta, mutten saa. Sitten on pilvin pimein niitä, jotka saisivat ja voisivat, mutteivät viitsi ja jotkut jopa boikotoivat verenluovutusta. Paskiaiset.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös joskus männävuosina vielä annettukin rahapalkkio verenluovutuksesta, mutta siitä luovuttiin, kun rahan perässä tuli niin epäkelpoa ainesta (spurguja, narkkareita yms.)?

Nämä männävuodet ovat kyllä sitten hyvin kaukana. Faijan mukana kiersin melkein 30 vuotta sitten katselemassa, kun kävi luovuttamassa säännöllisesti verta, eikä silloin ainakaan saanut sen kummempaa palkkiota kuin nykyäänkin, eli pullakahvit ja tuoremehut.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olikohan tämä sitä sarkasmia, johon meikäläinen nyt sitten lankeaa?

Ettäkö korvaus verenluovutuksesta laskisi mahdollisten huijareiden määrää? Minä kun olen käsittänyt ihmisluonteen niin, että mitä isompi palkinto, sitä enemmän epärehellisyyttä on pelissä.

Luetaan ajatuksella niitä viestejä (vai oliko se kaikessa yksinkertaisuudessaan liian monimutkainen viesti?)

Eli:

Tilanne olisi olellisesti toinen jos luovuttajille annettaisi kunnollinen korvaus, tuolloin kynnys valehtelemiselle laskisi huomattavasti.


Väännettynä: tämähän tarkoittaa juuri sitä, että jos luovuttajille annettaisi kunnollinen korvaus, hän pyrkisi valehtelemaan taustansa saadakseen kyseisen korvauksen itselleen, (ts. tuolloin minä rientäisin euronkuvat silmissä kiiluen SPR:n verenluovutuspisteeseen ansaitsemaan ruhtinaallisen kasan euroja).

vlad.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mä kävin luovuttamassa tänään. Kahdeskymmenes luovutuskerta lähestyy, olisiko tämä nyt ollut kerta nro 18. Valitettavan kauan oli edellisestä kerrasta - marraskuussa -08. Nyt pitää vielä käydä ennen kesää jotta ei unohtuisi niin pitkäksi aikaa kuin viimeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös