Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 267 238
  • 62 277

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Toivotaan, että Venäjän hyökkäyskyky on hetkeksi syöty, sekin auttaa asiaa. Sitten toivotaan, että Ukraina etenee sen verran, että länsimaiden apu jatkuu ja Venäjällä joudutaan alkaa tosissaan pohtimaan, että mitä tässä nyt tehtäisiin.

Olen muuten täysin samaa mieltä viestistä, mutta länsimaiden (ase)apu Ukrainalle on jatkuttava huolimatta tämän hyökkäyksen lopputuloksesta. Ja aseita pitää toimittaa enemmän, sekä tehokkaampia. Sitä pitää jatkaa niin kauan, kuin Ukraina sitä tahtoo ja tarvitsee. Venäjälle ei vain kertakaikkiaan saa antaa tässä sodassa periksi.
Olen kyllä samaa mieltä, ei siinä.

Mutta realisti minussa haluaa sanoa, että jos Ukraina ei meinaa saada tuloksia uudella kalustollaan, niin voi alkaa usko loppua niin länsimaissa kuin Ukrainalta itseltään. Länsikalustoakaan ei ole tarjolla ihan määrättömästi, eikä ole myöskään ukrainalaisia niillä taistelemaan. Monessakin mielessä tämä on tahtojen taistelu, sen enempää Ukraina kuin Venäjäkään ei ole rintamalla niin ylivoimainen, että saisi helposti tuloksia aikaan.

Iso toiveeni on se, että Ukraina alkaa saavuttaa sen verran rintaman siirtoa, että venäläisiltä alkaa loppua usko kesken. Olen tuollaiset 70% varma, että silloin alkaa Venäjän sisälläkin myllertää, ja se puolestaan tarkoittaa sitä, että rintamat alkavat murtua muutenkin kuin sotatoimien takia. Siinä vaiheessa jos vielä ollaan siinä tilanteessa, että länsimaat vannovat vankkumatonta tukea, niin Venäjän eväät saattavat olla syötyinä.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Tämä saattaa olla hieman typerä kysymys, mutta miten tuo määritellään? Molemmat osapuolethan noita patoja ovat sodan aikana tuhonneet.
Eiköhän tuossa ole kyse siitä, että kuka on tilanteen aiheuttanut ja toisaalta, että kenen mailla ollaan ja sitten, että missä tarkoituksessa noita räjäytellään. Esim. Ukraina hidasti rypsyköiden etenemistä ja tuhosi omaa infraa, kun taas terroristilandia hukutti eli tappoi vieraan suvereenin valtion siviilejä ja eläimiä ja tuhosi heidän infraa. Jotain tämmöistä, en siis varmuudella tiedä...
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirjoittajalle annettu pelikielto kokonaisuutena useammasta ketjujen varsinaisten aiheiden ohi menneistä kirjoituksista.
No en tiedä, mutta jos kävelet naapuriin ja lyöt tätä tämän omalla paistinpannulla päähän ja jos vertaa siihen, että olet omassa himassasi ja lyöt itseäsi omalla paistinpannulla päähän, niin onhan tilanteissa eroa...
Mutta tässähän on kyse ollut ymmärtääkseni siitä, että naapurin natsi-fasisti-Till Lindemann on ensin kellarissaan itsekseen käkätellen ja luihuja viiksiään hieroen tartuttanut koppakuoriaisiin ruttoa ja ebolaa, joilla hänen on ollut tarkoitus sairastuttaa varmaan kaikki lähitienoon talot, ja sitä paitsi se naapurin natsi-murhaajan talo ei ollut olemassa vielä 257 vuotta sitten joten ei sitä voi olla olemassa nytkään, ja sitä paitsi pata siitsi sinne naapurin talon terassille oli mennyt telttailemaan yksi vihreäasuinen pösilö jolle minä en tosiaankaan antanut rahaa enkä telttaa enkä vihreää asua enkä määrännyt häntä valkosipulin puristimella uhaten menemään telttailemaan naapurin natsi-jokerifanin olemassaolemattoman talon terassille, niin ja kun järjestin äänestyksen niin se vihreäasuinen telttailija sanoi että se haluaisi että talon terassin pitäisi olla minun terassi ja niitä äänestyslipukkeita joissa näin sanottiin oli muuten kuusi miljoonaa enkä varmana ole huijannut itse olet huijari ja natsi ja terroristi ja natsi. Niin että jos minä nyt sitten menin sinne naapurin myrkyttäjä-natsi-hirviön taloon ja yritin lyödä sitä paistinpannulla mutta olinkin ottanut vahingossa kärpäslätkän ja kompastuin kynnykseen ja hampaat katkesi ja sain aivoinfarktin niin se oli kyllä sen hullun natsin vika joka oli hyökännyt minun syyttömän rauhanmiehen kimppuun kynnyksellään ja tosi kiva tässä yrittää rauhaa pitää yllä kun toiset naapurit koko ajan antaa hullulle natsi-sivarille uusia Hackmanin valurautapannuja ja mulla on katkennut kärpäslätkä ja jos nyt sitten määräsin sen vihreäasuinen telttailijan rikkomaan meidän molempien taloihin tulevan vesiputken niin se oli kyllä se hullu natsi keisari eevertti joka tässä syyllinen on ja minä en varmana tule enää ikinä täältä maakellaristani ulos, ruiskin raidia kaikkien päälle jotka tänne yrittää, omat perheenjäseneni olen tietysti jo ensimmäisenä myrkyttänyt mutta se on naapurin hullun natsi-Rammstein-murhaajan syytä, ja minä kohta räjäytän koko naapuruston papaattimatoillani perkele jos ette usko että olen rauhan mies! Minulla on paljon paljon papaatteja!

Näin ainakin Yle kirjoitti tekstiteeveehen, lähteenä oli puolueeton kansainvälinen uutistoimittaja V. Putin Venäjän maalta joka on sitä paitsi rauhan mies ja papaattimatto.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Mutta tässähän on kyse ollut ymmärtääkseni siitä, että naapurin natsi-fasisti-Till Lindemann on ensin kellarissaan itsekseen käkätellen ja luihuja viiksiään hieroen tartuttanut koppakuoriaisiin ruttoa ja ebolaa, joilla hänen on ollut tarkoitus sairastuttaa varmaan kaikki lähitienoon talot, ja sitä paitsi se naapurin natsi-murhaajan talo ei ollut olemassa vielä 257 vuotta sitten joten ei sitä voi olla olemassa nytkään, ja sitä paitsi pata siitsi sinne naapurin talon terassille oli mennyt telttailemaan yksi vihreäasuinen pösilö jolle minä en tosiaankaan antanut rahaa enkä telttaa enkä vihreää asua enkä määrännyt häntä valkosipulin puristimella uhaten menemään telttailemaan naapurin natsi-jokerifanin olemassaolemattoman talon terassille, niin ja kun järjestin äänestyksen niin se vihreäasuinen telttailija sanoi että se haluaisi että talon terassin pitäisi olla minun terassi ja niitä äänestyslipukkeita joissa näin sanottiin oli muuten kuusi miljoonaa enkä varmana ole huijannut itse olet huijari ja natsi ja terroristi ja natsi. Niin että jos minä nyt sitten menin sinne naapurin myrkyttäjä-natsi-hirviön taloon ja yritin lyödä sitä paistinpannulla mutta olinkin ottanut vahingossa kärpäslätkän ja kompastuin kynnykseen ja hampaat katkesi ja sain aivoinfarktin niin se oli kyllä sen hullun natsin vika joka oli hyökännyt minun syyttömän rauhanmiehen kimppuun kynnyksellään ja tosi kiva tässä yrittää rauhaa pitää yllä kun toiset naapurit koko ajan antaa hullulle natsi-sivarille uusia Hackmanin valurautapannuja ja mulla on katkennut kärpäslätkä ja jos nyt sitten määräsin sen vihreäasuinen telttailijan rikkomaan meidän molempien taloihin tulevan vesiputken niin se oli kyllä se hullu natsi keisari eevertti joka tässä syyllinen on ja minä en varmana tule enää ikinä täältä maakellaristani ulos, ruiskin raidia kaikkien päälle jotka tänne yrittää, omat perheenjäseneni olen tietysti jo ensimmäisenä myrkyttänyt mutta se on naapurin hullun natsi-Rammstein-murhaajan syytä, ja minä kohta räjäytän koko naapuruston papaattimatoillani perkele jos ette usko että olen rauhan mies! Minulla on paljon paljon papaatteja!

Näin ainakin Yle kirjoitti tekstiteeveehen, lähteenä oli puolueeton kansainvälinen uutistoimittaja V. Putin Venäjän maalta joka on sitä paitsi rauhan mies ja papaattimatto.
Heh, poistin mielestäni huonon vertauksen, mutta se taisi kuitenkin toimia?!?
 

Horna

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Boston Bruins, Vimpelin Veto
Olen muuten täysin samaa mieltä viestistä, mutta länsimaiden (ase)apu Ukrainalle on jatkuttava huolimatta tämän hyökkäyksen lopputuloksesta. Ja aseita pitää toimittaa enemmän, sekä tehokkaampia. Sitä pitää jatkaa niin kauan, kuin Ukraina sitä tahtoo ja tarvitsee. Venäjälle ei vain kertakaikkiaan saa antaa tässä sodassa periksi.
Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Voi kumpa tuo toteutuisikin. Itseäni on alkanut viime aikoina enemmän huolettamaan se, että pian voi vääjäämättä USA:n aseapu alkaa valitettavasti vähenemään pelkästään jo lähestyvien presidentinvaalien vuoksi, joihin nyt on toki onneksi vielä aikaa. Myös Ukraina tiedostaa tämän hyvin ja pyrkii saamaan kaiken mahdollisen nyt irti.

Tässä Risto E. J Penttilän vierailu A-studiossa puolentoista viikon takaa. Penttilä sanoo että:

''Seuraavat 6 kuukautta - jopa 3 kuukautta ovat ratkaisevia. Että Yhdysvalloissa tunnelma on vähän sellainen että jos Ukrainan hyökkäys menee hyvin niin sitten annetaan lisää tukea, sotilaallista apua ja teknologiaa ja yritetään saada ratkaisu sitä kautta, pakottaa Venäjä neuvotteluun. Mutta sitten jos hyökkäys lähtee menemään huonosti ja rintamalinja ei oikein liiku niin sitten alkaa tulemaan viestiä että ehkä pitäisi alkaa jonkinlaista kompromissia etsimään.''

Kyllä tällä tulevalla hyökkäyksellä aseavun jatkumisen suhteen ilmeisesti aika suurikin vaikutus tulee olemaan.
Yhdysvallat alkaa hiljalleen myös tuomaan esiin noita rauhanneuvotteluja. Väistämättä se alkaa muuttua realiteetiksi ja sitä ei vain haluaisi. Onhan tuo toki selvääkin että jossain vaiheessa noin tavalla tai toisella todennäköisesti tullaan toimimaan, mutta kyllä se niin perseeltä tuntuisi ja väärältäkin joten täytyy toivoa että Ukraina näiden muutaman kuukauden kuluessa valtaa mahdollisimman paljon omia alueitaan itselleen takaisin ja näin ollen luo itselleen mahdollisimman hyvät asemat erilaisiin skenaarioihin ja lopputulemiin - ovat ne nyt mitä tahansa.

Linkki: https://yle.fi/a/74-20034767
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Venäläisellä tilillä mainostetaan Wagnerin rekryä marssille Varsovaan. Kuulemma 700km viikossa marssitahti.

Taitaa Varsova olla vain välietappi. Tuolla tahdilla kun etenevät vielä vajaat kaksi viikkoa, ovat perillä Haagissa.
 
Viimeksi muokattu:

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En tiedä, odottiko porukka että Ukraina rynnii kerralla venäläisten linjoista läpi länsipanssarit säihkyen ja ammukset niiden pinnasta pois kimpoillen, ja läpimurto ja venäläisten romahdus tapahtuu parissa päivässä, kun tuntuu nyt olevan monessa keskustelussa ihan paniikki päällä kun videolla nähty muutama tuhoutunut Bradley ja Leopard.

Tilanne kun on kuitenkin se, että venäläisillä on ollut monta kuukautta aikaa kaivautua ja valmistella linjoja, he ovat miinoittaneet todella voimakkaasti heidän linjojensa edustat, ja heillä on edelleen vahva ja toimiva tykistö. Vaikka käytössä olisi minkälaisia "lännen ihmeaseita", niin noiden linjojen murtaminen vaatii uhrauksia. Siinä tulee väistämättä tappioita ja ne on vaan nieltävä, ja jatkettava yritystä. Tai jos puolustus näyttää liian vahvalle siinä kohtaa, vaihdettava taktiikkaa ja painopistettä. Kun ottaa huomioon noiden miinoitusten mittakaavan ja venäläisten kyvyn käyttää epäsuoraa tulta, niin ei tuo nähty muutaman Bradleyn ja parin Leopardin tappio vielä mikään katastrofi ole. Tuollaisia vaan tulee siinä vaiheessa kun noita linjoja lähdetään murtamaan. Se on ikävää todellisuutta niille jotka ovat saaneet tehtäväkseen olla tuossa ensimmäisessä aallossa joka läpimurtoon lähtee.

Jos saksalaiset olisivat vuonna 1944 postailleet Twitteriin dronevideoita Omaha beachilta, niin varmasti olisi ollut USA:ssa ja brittiläisessä kansanyhteisössä ihan paniikki päällä, että "vetäkää nyt äkkiä nuo joukot pois tuolta ja keskeyttäkää hyökkäys". Mutta kun kukaan ei tiennyt mitään, mitä siellä tapahtuu, niin sinne rannalle kuskattiin veneillä aalto toisensa jälkeen porukkaa ja sen myötä lopulta tarpeeksi porukkaa pääsi myös niiden linnoitteiden läpi ja sai saksalaisten puolustuksen murtumaan.

Tuollaisen vahvasti linnoitetun ja miinoitetun linjan puolustaminen on sinällään helppoa (tai "helppoa"), koska tulta on helppo keskittää, mutta sitten kun tuo linja jostakin kohtaa murtuu ja puolustaja joutuu lähtemään liikkeelle, niin se etu alkaakin kääntymään hyökkääjän puolelle. Tuo murtaminen vaatii käytännössä aina uhreja, se vaatii ihmisuhreja ja se vaatii sen, että myös parasta kalustoa joudutaan uhraamaan. Mutta se maksaa kyllä sitten itsensä takaisin jos vastustaja saadaan pakotettua liikkeelle sieltä asemistaan.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Ukrainahan pitää tietoisesti tällä hetkellä radiohiljaisuutta kuten tässä tilanteessa viisainta onkin ja täten Venäjä hallitsee mediatilaa propagandallaan, koska sieltä tuutataan jatkuvasti paskaa eetteriin.

Aiemmin esim. Harkovan operaatio onnistui niin hyvin juurikin mediahiljaisuuden ansiosta. Valitettavasti ilman tappioita ei tule voittoja, joten venäläinen propaganda tähtää nyt maksimaalisesti ukrainalaisten ja heitä tukevan yhteiskunnan demoralisointiin. On odotettavissa, että kukaan Z-vatnikeista ei kerro tappioistaan, vaan näyttää vain kuinka tankki tuhoutui sadasta kulmasta ja julistaa sitten, että se on sata erilaista tankkia.

Nyt vaan kannattaa odotella rauhassa tietoja luotettavista lähteistä, alkaa tehdä johtopäätöksiä vasta sen jälkeen ja jättää turha panikointi sikseen.

Ja tälle yhdelle toivonsa menettäneelle kirjoittajalle voisi antaa lähipäivien ohjeeksi, että kannattaa nyt vaan hengittää tasaisesti ja odotella huomista, koska kyllä sekin vielä tulee. Vaihtoehtoisesti voi tietenkin kurkkia verhojen raosta, josko ryysyt ovat jo pihalla ja samalla tarkistaa, että ovet ovat varmasti lukittuina etteivät pääse yllättämään. Ehkä kuitenkin kannattaa satsata tuohon ensimmäiseen ja jatkaa normaalia elämää täällä turvallisessa Nato-Suomessa sekä odotella luotettavista lähteistä tulevia uutisointeja ja jättää samalla venäläisten propaganda sille kuuluvaan arvoonsa eli huomioimatta.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Tuossa hyvä koonti Venäjän "superaseista". Venäläiseen tyyliin paljon puhetta, mutta näytöt ovatkin sitten enemmän niin ja näin. Luotettavimpia taitavat olla ne Iranilta saadut droonit, tosin helposti tuhottaviksi nekin ovat osoittautuneet.

 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Nyt vaan kannattaa odotella rauhassa tietoja luotettavista lähteistä, alkaa tehdä johtopäätöksiä vasta sen jälkeen ja jättää turha panikointi sikseen.
Tälläkin palstalla on sotilaalliselta kyvykkyydeltä eri tason kavereita ja tilannekuvan muodostamisessa ja saatavilla olevien materiaalien tulkinnassa on varmasti eroja. Tämä lainattu viesti on kuitenkin hyvä tiivistys ja haluan itsekin muistuttaa, että tilannekuvan muodostaminen on myös vahvasti psykologinen. Ihmisellä taipumusta esimerkiksi taipua päätelmissä vahvasti omien ennako-odotusten suuntaan ja toisekseen ylikorostaa viimeistä informatioota. Nämä ihmiselle luontaiset taipumukset ovat sellaisia, joita kukaan ei pysty kumoamaan. Niiden kanssa pitää vain osata toimia ja ymmärtää niiden vaikutus omaan ajatteluun.

Mm. edellä mainitut seikat näkyvät hyvin myös tämän sodan seurannassa. Optimistisesti ennalta tilanteeseen suhtautuvat näkivät helposti suuria onnistumisia jo silloin, kun tunnustusteluja aloitettiin. Pessimistisesti tilanteeseen suhtautuvat taas ovat olleet hyvin alttiita näille muutamallekin kuvalle Ukrainan torjutuista panssareista.

Informaation, odotusarvojen ja jatkuvan materiaalitulvan keskellä on todella vaikeaa muodostaa rationaalista ajatteluketjua jolle päätelmänsä perustaa. Ottaen vielä huomioon sen, ettei materiaalien paikkaansapitävyyttä voida todistaa.

Eli vaikka meillä olisi 100% paikkaansa pitävä materiaali saatavilla, ei se päätelmien teko olisi silti kovin helppoa. Mielestäni nämä psykologisesti hyvin ominaiset piirteet ovat näkyneet viime aikoina selkeästi. Jopa korkeassa asemassa olevat puolustusvoimien edustajat mielestäni ylikorostavat viime päivien informaatioiden painoarvoa. Itse pyrin taistelemaan tätä vastaan aktiivisesti omassa mielessä. En kuitenkaan voi sulkea pois sitä mahdollisuutta, etteikö ennakolta hyökkäykseen optimistisesti suhtautuva mieleni pyrkisi kiistämään negatiivisia uutisia.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Mm. edellä mainitut seikat näkyvät hyvin myös tämän sodan seurannassa. Optimistisesti ennalta tilanteeseen suhtautuvat näkivät helposti suuria onnistumisia jo silloin, kun tunnustusteluja aloitettiin. Pessimistisesti tilanteeseen suhtautuvat taas ovat olleet hyvin alttiita näille muutamallekin kuvalle Ukrainan torjutuista panssareista.
Oon vissiin joku sekopää, kun olen suhtautunut tilanteeseen molemmilla tavoilla :D

Toivottavasti pitää paikkansa tämä. Tilannekuva on saatu useista eri lähteistä tunkiolandian lähteitä myöden. Kyseessä tosiaan ollut vasta tunnusteluhyökkäys ja sillä on ilmeisesti saatu murrettua rypsyköiden ensimmäinen puolustuslinja 16 km levyydellä ja 3 km syvyyteen. Reservissä Orikhivin lähialueilla Ukrainalla on ilmeisesti heittää tuleen ja päähyökkäykseen n. 600!!! tankkia. Vaurioituneet Leotkin ja muita vehkeitä on saatu korjattua, koska jäivät ukrainalaisten haltuun kun etenivät.

Palaan alkuperäiseen fiilikseeni, että ukrainalaiset vielä potkaisevat oven saranoineen sisään:






 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Oon vissiin joku sekopää, kun olen suhtautunut tilanteeseen molemmilla tavoilla :D

Toivottavasti pitää paikkansa tämä. Tilannekuva on saatu useista eri lähteistä tunkiolandian lähteitä myöden. Kyseessä tosiaan ollut vasta tunnusteluhyökkäys ja sillä on ilmeisesti saatu murrettua rypsyköiden ensimmäinen puolustuslinja 16 km levyydellä ja 3 km syvyyteen. Reservissä Orikhivin lähialueilla Ukrainalla on ilmeisesti heittää tuleen ja päähyökkäykseen n. 600!!! tankkia. Vaurioituneet Leotkin ja muita vehkeitä on saatu korjattua, koska jäivät ukrainalaisten haltuun kun etenivät.

Palaan alkuperäiseen fiilikseeni, että ukrainalaiset vielä potkaisevat oven saranoineen sisään:






Luulen että olet vain normaali ihminen, jolla luonnollisesti tunteet vaikuttaa siihen, miten päätelmät muodostuu. Mikäli tämän pystyy täysin estämään, on ymmärtääkseni psykopaatti.

Selvää on, että käynnissä on tunnustelut. Tunnustelujen tiedot voivat kuitenkin käynnistää hyökkäyksen sellaisessakin paikassa, jossa sitä ei alustavasti ennakoitu tehtävän. Zaporiszhia ei ole alue, josta näin sohvalta käsin odottaisi hyökkäyskiilan tulevan, se voi kuitenkin olla paikka, johon pyritään sitomaan mahdollisimman paljon Venäjän joukkoja. Tämän vuoksi voisi olla, että on haluttu käyttää uutta kalustoa tunnusteluissa, jotta se antaisi vahvemman signaalin siitä, että kyseessä olisi päähyökkäys. Vaikea näitä on päätellä. Bakhmutin alueella on tietääkseni edelleen kohtalaisen paljon puolustajia ja juuri sinne niitä pyrittiin sitomaan, ennen kuin tunnustelut Zaporiszhiassa alkoivat.
 

Lehmussaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, Rangers, TPS
Ihmisellä taipumusta esimerkiksi taipua päätelmissä vahvasti omien ennako-odotusten suuntaan ja toisekseen ylikorostaa viimeistä informatioota. Nämä ihmiselle luontaiset taipumukset ovat sellaisia, joita kukaan ei pysty kumoamaan. Niiden kanssa pitää vain osata toimia ja ymmärtää niiden vaikutus omaan ajatteluun.
Ehkä me ymmärretään sana kumoaminen eri tavalla. Jopa tuo sinun itsesi mainitsema taipumusten kanssa toimiminen ja vaikutusten ymmärtäminen on mielestäni sitä kumoamista. Ehkä tarkoititkin nimenomaan sitä, että pois niitä ei saa, mutta niiden vaikutukset pystyy kumoamaan.

Alla esim. Mojon tapa kumota nämä luontaiset taipumukset. Toimii mielestäni ihan hyvin:
Nyt vaan kannattaa odotella rauhassa tietoja luotettavista lähteistä, alkaa tehdä johtopäätöksiä vasta sen jälkeen ja jättää turha panikointi sikseen.

Vaurioituneet Leotkin ja muita vehkeitä on saatu korjattua, koska jäivät ukrainalaisten haltuun kun etenivät.
Päivänselvä asia, mutta tosiaan edetessä on tämä mainio puoli, että kalusto jää kuitenkin itselle eikä vihun haltuun.
venäläiset (pienellä vaikka virkkeen alku) joutuu tuhoamaan samat tankit moneen kertaan!
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Oon vissiin joku sekopää, kun olen suhtautunut tilanteeseen molemmilla tavoilla :D

Toivottavasti pitää paikkansa tämä. Tilannekuva on saatu useista eri lähteistä tunkiolandian lähteitä myöden. Kyseessä tosiaan ollut vasta tunnusteluhyökkäys ja sillä on ilmeisesti saatu murrettua rypsyköiden ensimmäinen puolustuslinja 16 km levyydellä ja 3 km syvyyteen. Reservissä Orikhivin lähialueilla Ukrainalla on ilmeisesti heittää tuleen ja päähyökkäykseen n. 600!!! tankkia. Vaurioituneet Leotkin ja muita vehkeitä on saatu korjattua, koska jäivät ukrainalaisten haltuun kun etenivät.

Palaan alkuperäiseen fiilikseeni, että ukrainalaiset vielä potkaisevat oven saranoineen sisään:






Nonnii, siinä kävi paskamaalaisten mainostankkien kanssa juuri kuten illalla arvelinkin, eli terroristiraiskaajan edetessä taaksepäin, saa Ukraina hinattua sivuosumaa ottaneet vehkeet huoltoon ja telanvaihdolla takaisin toimeen. Ukrainan siirtämältä linjalta on muuten Tokmakin paskanaamojen logistiikan kannalta kriittiseen liikennesolmukohtaan alle 20 kilometriä, saapi nähdä miten paniikissa tuonne väkeä vielä kuljetetaan ja lähteekö se varsinainen romahdus sitten tälläkin kertaa idempää.

Toivottavasti kaikki tällaiset uutisoinnit patistavat terrorismiin ja siviilien murhaamiseen nihkeästi suhtautuvia maita lahjoittamaan Ukrainalle lisää kehittyneitä ilmatorjuntajärjestelmiä. Helppoa on ainakin perustella tarve kun osoittaa miten hyvin Kiova on jo murhanhimoisilta kusimuttereilta suojattu mutta pääsevät vielä sairaita mielihalujaan toteuttamaan muissa suurkaupungeissa etänäkin.
 

Nahkalerputin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lerputten ja likasangon täystuho, RD:n Uimalakki
Ainoa marrsi millä pääsevät Varsovaan asti on Pride-kulkue. Sotilaallisesti ei kyllä edes unissaan onnistu. Tosin taitaa Puolakin olla edelleen sen verran homofobinen, ettei edes tuolla onnistu.
Murkulaa tulee kun sateenkaarilippu siintää horisontissa. "Tänne ette tule prkl."
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Tulvan jäljiltä pelkästään Oleshkyn kaupungista on löytynyt satoja kuolleita kodeistaan ja tämä on vasta alkusoittoa eli kuolleita on kuka tietää tuhansia? Yle voi jatkaa päänsä raapimista, että kukakohan tämän terroriteon suoritti. Tämähän on jumalauta rinnastettavissa täysin ydinaseiskuun:


Hundreds of dead bodies are already being found by volunteers in flooded houses in the town of Oleshky, a local doctor reports. This is without considering many other towns on the left bank flooded by russia. It is yet another premeditated act of genocide of the Ukrainian people committed by russia.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jotta tätä odotettua hyökkäystä voisi pitää minkään moisena onnistumisena, olisi saavutettava Azovinmeri jostain kohtaa. Hemmetin haastava homma, koska karttaa katsomalla oli jo ennen patoräjäytystä selvää, että painopistealue on jossain Zaporhiasta (jeesus nää paikannimet, ei jaksa tarkistaa oikeinkirjoitusta) koiliseen/itään 200km matkalla. Joten ruskistien reservit on ensin sidottava taisteluun ja sitten painettava läpi jostain. Noita oletettuja hyökkäyssuuntia on miinoitettu ja rakennettu asemia useampi kuukausi, joten haaste on kova. Mutta jos UA haluaa omansa takaisin, niin on onnistuttava. Siellä on yli 50.000 ukon nyrkki odottamassa lähtökäskyä ja sillä voimalla on saatava enemmän aikaan kuin muutaman kilometrin siirtymä rintamassa.

Mä oletan, että menee aika lailla siten kuin UA pääesikunta on suunnitelut. Tällä hetkellä ei ole tarkoitus edetä voimakkaasti vaan myllyttää Z-kansan reservit kuiviin. Vaihe voi kestää tuskastuttavan pitkään...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Jotta tätä odotettua hyökkäystä voisi pitää minkään moisena onnistumisena, olisi saavutettava Azovinmeri jostain kohtaa. Hemmetin haastava homma, koska karttaa katsomalla oli jo ennen patoräjäytystä selvää, että painopistealue on jossain Zaporhiasta (jeesus nää paikannimet, ei jaksa tarkistaa oikeinkirjoitusta) koiliseen/itään 200km matkalla. Joten ruskistien reservit on ensin sidottava taisteluun ja sitten painettava läpi jostain. Noita oletettuja hyökkäyssuuntia on miinoitettu ja rakennettu asemia useampi kuukausi, joten haaste on kova. Mutta jos UA haluaa omansa takaisin, niin on onnistuttava. Siellä on yli 50.000 ukon nyrkki odottamassa lähtökäskyä ja sillä voimalla on saatava enemmän aikaan kuin muutaman kilometrin siirtymä rintamassa.

Mä oletan, että menee aika lailla siten kuin UA pääesikunta on suunnitelut. Tällä hetkellä ei ole tarkoitus edetä voimakkaasti vaan myllyttää Z-kansan reservit kuiviin. Vaihe voi kestää tuskastuttavan pitkään...

Alkuvaiheen kesto voi olla viikkoja. Varsinaista hyökkäystä odoteltiin 2022 viimeistään alkukesästä ja elokuussa moni oli jo varma, että sitä ei tule. Niin vaan tuli myöhään syksyllä ja Hersoniin pääsivät lokakuussa 2022. Silloin Ukraina teki kokeellisia hyökkäyksiä kesällä 2022 ja siirtyi elokuussa voimakkaampiin vastahyökkäyksiin.

Tuon perusteella voi arvioida, että Ukrainan sotilasjohto näkee hyökkäyksensä kestävyyden ja venäjän väsyttämisen ja erehdyttämisen kautta. Jos muutosta ei ole tehty, nyt mennään ainakin osin samoin opein. Tällöin päähyökkäys tulisi elo-lokakuussa 2023 tai kun kalustoa on nyt paremmin, ehkäpä heinä-syyskuussa 2023.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä Risto E. J Penttilän vierailu A-studiossa puolentoista viikon takaa. Penttilä sanoo että:

''Seuraavat 6 kuukautta - jopa 3 kuukautta ovat ratkaisevia. Että Yhdysvalloissa tunnelma on vähän sellainen että jos Ukrainan hyökkäys menee hyvin niin sitten annetaan lisää tukea, sotilaallista apua ja teknologiaa ja yritetään saada ratkaisu sitä kautta, pakottaa Venäjä neuvotteluun. Mutta sitten jos hyökkäys lähtee menemään huonosti ja rintamalinja ei oikein liiku niin sitten alkaa tulemaan viestiä että ehkä pitäisi alkaa jonkinlaista kompromissia etsimään.''

USA:ssa vaikuttaa pressanvaalit 11/2024 ja erityisesti ne vaikuttavat republikaanien sisällä. Ei haluta sotaa Bidenin perintönä, jossa Ukrainan vastustajana on Venäjä. Republikaanit eivät ole tippaakaan halukkaita USA:n ja Venäjän väliseen sotaan, johon voitaisiin joutua Venäjän lyömiseksi ulos Ukrainasta. Tätä myös Biden karttaa kuin ruttoa ja on karttanut alusta asti.

Siksikin aikaa on varmaan tuo 3-6 kuukautta ja jos Ukraina ei saa merkittävää menestystä, neuvottelut ovat edessä ja Ukrainan kannalta heikommasta tilanteesta. Kyse ei ole vain USA:sta, vaan myös mm. Ranskasta ja Saksasta. Sota halutaan ohi. Toisaalta Ukraina saa sen 3-6 kuukautta aikaa ja johtopäätösten aika on sen jälkeen.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alkuvaiheen kesto voi olla viikkoja. Varsinaista hyökkäystä odoteltiin 2022 viimeistään alkukesästä ja elokuussa moni oli jo varma, että sitä ei tule. Niin vaan tuli myöhään syksyllä ja Hersoniin pääsivät lokakuussa 2022. Silloin Ukraina teki kokeellisia hyökkäyksiä kesällä 2022 ja siirtyi elokuussa voimakkaampiin vastahyökkäyksiin.

Tuon perusteella voi arvioida, että Ukrainan sotilasjohto näkee hyökkäyksensä kestävyyden ja venäjän väsyttämisen ja erehdyttämisen kautta. Jos muutosta ei ole tehty, nyt mennään ainakin osin samoin opein. Tällöin päähyökkäys tulisi elo-lokakuussa 2023 tai kun kalustoa on nyt paremmin, ehkäpä heinä-syyskuussa 2023.
Hersonin vapautusta edelsi raskasta sotimista Khersonin (siis etelässä) aika pitkään ja sinne siirrettiin ruskistien parhaat voimat. Ihan samanlaista operaatiota ei voi nyt kopioida, kun käyttökepoisia hyökkäyssuuntia on vähemmän. Kiitos vesistöjen. Tekee puolustamisen paljon helpommaksi.

Pidätän oikeuden tulla yllätetyksi Ukrainan pääesikunnan toimesta, ne on hoitaneet hommaansa kohtalaisen hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös