Venäjä hyökkää Ukrainaan

  • 10 204 355
  • 62 120

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kannattaa nyt laittaa jäitä hattuun. Tuon possujunan pysäyttämiseen tarvitaan oikeastikin muutakin kuin muutama javelin. Ja sitä nyt mietitään että mitä tehdään. Tuonne on aivan turha lähettää mitään puoliksi tapettua ryhmää riehumaan ja pitkän kantaman tykistöä tai raketteja ei ole. Oma veikkaus on että ne koitetaan stopata noihin Kiovan lähiöihin. Se on sitten herran haltuun miten siinä käy, varsinkin jos sloboja tuetaan ilmasta ja tykistö on moukaroinut puolustusta.
Mutta kun monien lähteiden mukaan tuo on jo hidastunut aivan totaalisesti, tai jopa pysähtynyt. Onko sulla jotain parempaa tietoa, että etenevät tehokkaasti?
 

KooPee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Millaistahan sää on ollut? Riittävän huonon sään odottaminen voisi olla syy olla hyökkäämättä saattueen kimppuun oikpäätä. Vähääkään en usko siihen, ettei tykistöä siihen olisi.
Kiovaa ja sen lähiseutuja on moukaroitu ohjuksilla niin paljon että varmasti tykistö ottanut osumaa.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Lännessä asioista ajatellaan toisin, siksi ollaan aseellisessa konfliktissa.

Siis on lännen vika että Venäjä (tai Putin) nyt päätti hyökätä Ukrainaan? Vai mikä pointtisi oli.
 

Konson Antti

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En usko hetkeäkään, ettei Ukrainalla ole yhtään haupitsia, joka letkaan kantaisi. Mitenkä ne Viron lähettämät? Ammuskelisi summanmutikassa aina välillä, ja toivoisi osumaa ammuslastiin tai löpörekkaan, siinä menisi sitten pari muutakin ja parhaimmillaan hyvä ketjureaktio.
Joku tässä haisee, jos mitään ei tehdä.

Tuon letkan polttaminen olisi ihan käänteentekevää. Sota on myös psykologiaa, tuollaisen kolonnan, tai puolen siitä kärväyttäminen näkyisi Moskovaan asti.
Olen myös miettinyt, että säästeleekö UA vanjoja, koska muuten antautumiset loppuisivat, kun hermostuvat?
Itsetuhoisa iskukin olisi varmaan mahdollinen ja halukkaita riittäisi, vaikutus olisi suuri
Tuo mietintäsi Ukrainan säästelystä on oikeastaan aika nerokas. Juuri noinhan se olisi. Hankala venäläisten motivoitua hyökkäämään kun vastapuoli Ukraina ei hyökkää helppoon maalitauluun, vain puolustautuu kun Venäjä hyökkää
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Juuri pohdin ettei Valko-Venäjää voida sivuuttaa pakoterintamalta. Ei kun polkemaan samaan viemäriveteen Venäjän mukana.

Jotain pientä kuuluukin:

klo 20:47: Iso-Britannia on päättänyt asettaa pakotteita myös Valko-Venäläisille henkilöille ja organisaatioille, syynä maan toimet Venäjän hyökkäyksen helpottamiseksi. Listalla on neljä puolustusviranomaista, muun muassa maan kenraaliesikunnan päällikkö ja ensimmäinen apulaispuolustusministeri, kenraalimajuri Victor Gulevich. Britannian ulkoministeri Liz Truss perusteli pakotteita lausunnossaan sillä, että "Lukašenkan hallinto auttaa ja tukee aktiivisesti Venäjän laitonta hyökkäystä".

Myös muissa länsimaissa on pohdittu pakotteita Valko-Venäjälle.

 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Petr Akopov aika hyvin tuossa kyllä avaa mikä on venäläinen lähestymiskulma Ukrainaan, Valko-Venäjään, läntiseen Eurooppaan ja myös Yhdysvaltoihin.

Lännessä asioista ajatellaan toisin, siksi ollaan aseellisessa konfliktissa.

Tämä venäläisten näkökanta on hyvä tunnistaa. Ei sitä tarvitse ymmärtää, mutta hyvä yrittää tiedostaa mitä siellä ajatellaan ja mihin siellä saatetaan pyrkiä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers

Tuosta kyhätystä kartasta, kepistä ja sen mätkimisestä karttaan tulee mieleen tapaus Delhin syrjäkujilta aikanaan.

Kaveri yritti myydä karttaa Euroopan lentokentistä, tehosti sitä mätkimällä kepillä karttaan hokien "eeroplein, eerpoplein". Uskottavammalta kauppamieheltä hän silti vaikutti kuin Likasanko.

P.S. Ei ole Valko-Venäjällä vielä pula kankaasta, kun saadaan noinkin isoja puvuntakkeja duunattua.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ihan oikeasti - siis ihan vitun oikeasti - bensa on loppunut tosta possujunasta kesken, eikä sen tähden päästä etenemään, niin menisin Putlerina sen sotilasjohtajien kanssa niin syvälle johonkin Siperiaan, että toivon ettei kukaan enää ikinä tulisi vastaan.

Ihan samaa kummelia, kun TikTokissa pyöri video, missä joku farmari vetää panssarivaunua takapihalleen traktorin kanssa.

Vakava aihe, eikä saisi nauraa, mutta ei vittu. Koko maailma suurinpiirtein nauraa Venäjälle, jonka asevoimat piti olla ihan maailman huippua, mutta meno on kun Säkylän P-kaudella.

Only in Russia.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Some clarity on that massive Russian armoured column heading south towards Kyiv.
Close analysis of the latest satellite images by McKenzie Intelligence Services reveals the following:
  • The convoy is not 40 miles long, it’s a series of logistical ‘packets’ strung out along a major highway from the Belarus border, aiming to link up with Russian units on the northern outskirts of Kyiv.
  • The convoy appears to be hampered in several places by broken down vehicles.
  • The column consists of some armour (tanks) and infantry fighting vehicles but mainly logistical vehicles, implying plans for more than just a brief battle.
Separately, the imagery examined by McKenzie Intelligence Services shows a Russian parachute battalion dug in to the area of Hostomel airfield - Ukraine's most important international cargo airport and a key military airbase near Kyiv.
But their artillery is assessed to be outside the range of most of the capital.
The analysts say they have noted very little Russian progress over the past 24 hours.

Lähde bbc.com

Eli letka on venynyt, paljon huoltoon liittyviä ajoneuvoja ja kalusto hajoilee tukkien etenemistä
 
Viimeksi muokattu:
Venäjän armeija ei ole oppinut yhtään mitään yhdestäkään sodasta, joihin se on vuosien saatossa joutunut. Monissa muissa maissa jonkinlainen evoluutio olisi tapahtanut vääjäämättä, koska maailma muuttuu ympärille, mutta ei Venäjällä. Jos Venäjällä ei olisi ydinaseita eikä kemiallisia aseita (eikä Putinia), niin Espanjakin voisi periaatteessa valloittaa sen, koska Venäjän sotilaiden mentaliteetti on samanlaista löysää paskaa vuodesta toiseen.

Venäläisillä on sotakokemusta omaavia joukkoja Syyriasta ja Itä-Ukrainasta ja heidän joukostaan löytyy varmasti nieltäväksi koviakin paloja, mutta näitä voi olla vaikeampi saada vangiksi ja kuvattavaksi, ainakaan elävinä.
Ilmeisesti Venäjänkin sotaponnistelut on kuitenkin vedetty nyt niin tappiin että vakinainen väki ei riitä täyttämään rivejä vaan asevelvollisia ja reserviläisiä ajetaan rintamalle ja heidän motivaationsa hyökkäyssotaan veljeskansaa vastaan on kauniisti sanottuna vaihteleva.
Mistään rodullisesta tai kansallisesta huonommuudesta ei kuitenkaan ole kysymys, mikäli joku Espanja tai Nato lähtisi hyökkäyssotaan Venäjää vastaan niin eiköhän näistä asevelvollisuuttaan suorittavista maitoparroistakin löytyisi motivaatiota aivan eri tavalla, kun nyt he puolustaisivat omaa maataan.
Venäläisten kokemat vastoinkäymiset Ukrainan sotaretkellä lienevät malliesimerkki siitä miten voi käydä kun hallitsijat ryhtyvät sotaan jossa kansan sydän ei ole mukana.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mutta kun monien lähteiden mukaan tuo on jo hidastunut aivan totaalisesti, tai jopa pysähtynyt. Onko sulla jotain parempaa tietoa, että etenevät tehokkaasti?
Ei, en niin väittänytkään. Hidastunut varmasti ja voi jopa olla täysin pysähtynyt, mistä näistä tietää. Mutta pomminvarmasti tuon porukan on tarkoitus Kiovaa lähteä valtaamaan ja jos se huominen Moskovan teatteri epäonnistuu niin noille sitä menovettä kyllä saadaan, se ei lopu maasta nimeltä Venäjä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: KiVi

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Tää on ihan oikeasti vitun hämmentävä tilanne.

Vittu että jenkit ja kiinalaiset varmaan nauraa ittensä kuoliaaksi, kun katsoo tuota jonoa.
Samaa olen miettinyt. Tää on niin hämmentävä, että kokoajan miettii onko venäläisillä tässä joku materplan, mutta joka kerta se törmää siihen, että eihän toi vittu voi menestyä.

Ihan perus juttua sotastrategisssa. Suljet letkan liikkumisen eteenpäin, suljet myös taaksepäin, sivuille ei kelirikon takia pääse, eli sivuille liike suljettu... tämän jälkeen letka on käytännössä harjoitusmaalitaulu.

Mikään noista ajoneuvoista, ei panssarivaunut ei mitkään, pysty tehokkaasti tai ollenkaan toimimaan kun ovat metrin välein kapealla tiellä ja paikallaan.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kiovaa ja sen lähiseutuja on moukaroitu ohjuksilla niin paljon että varmasti tykistö ottanut osumaa.
Jos näin olisi, niin tuota letkaa koitettaisiin pysäyttää keinolla millä hyvänsä. Kiovan lähellä 10-20 kilsan pääasä odottaa yllätys tuohon loppuun palaneella letkalla, veikkaan mä.
 

Luke21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Tuo mietintäsi Ukrainan säästelystä on oikeastaan aika nerokas. Juuri noinhan se olisi. Hankala venäläisten motivoitua hyökkäämään kun vastapuoli Ukraina ei hyökkää helppoon maalitauluun, vain puolustautuu kun Venäjä hyökkää
Säästelyn kannalle itsekin alan taipumaan, koska vanjan on helpompi ampua ohi tai antautua, kun vastassa on reilu kaveri.
Tai... Tiedustelu tietää, että säiliöautot tyhjiä ja ammuksia ei kyydissä, eli ansa. Ei kannata siis riskeerata
 

BaronFIN

Jäsen
Jos noilla vehkeillä ajellaan pohjaa myöden mudassa kilometri määrissä toimintasäde kyllä hupenee huomattavasti. Teillä taas Ukrainalaisten paljon helpompi puolustautua. Tuntuu ettei tota keliä ole nyt mietitty ollenkaan loppuun, mikä ei kyllä yllätä Venäjän ollessa kyseessä.
Historiantunneilla opetettiin, että maaliskuussa -40 Stalin yritti tosissaan saada ratkaisun aikaiseksi ennen kelirikon tuloa. Ei onnistunut.

Joten kyllä joskus Puna-armeijassa on ymmärretty käsite ”kelirikko”.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Jos näin olisi, niin tuota letkaa koitettaisiin pysäyttää keinolla millä hyvänsä. Kiovan lähellä 10-20 kilsan pääasä odottaa yllätys tuohon loppuun palaneella letkalla, veikkaan mä.
Samoilla linjoilla. Joku ei niin mukava yllätys siellä odottaa hyökkääjää.
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Ihan perus juttua sotastrategisssa. Suljet letkan liikkumisen eteenpäin, suljet myös taaksepäin, sivuille ei kelirikon takia pääse, eli sivuille liike suljettu... tämän jälkeen letka on käytännössä harjoitusmaalitaulu.

Mikään noista ajoneuvoista, ei panssarivaunut ei mitkään, pysty tehokkaasti tai ollenkaan toimimaan kun ovat metrin välein kapealla tiellä ja paikallaan.
Parastahan tässä on että ne tekee sen ihan itse, kun romut hajoilee omia aikojaan letkassa
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ei, en niin väittänytkään. Hidastunut varmasti ja voi jopa olla täysin pysähtynyt, mistä näistä tietää. Mutta pomminvarmasti tuon porukan on tarkoitus Kiovaa lähteä valtaamaan ja jos se huominen Moskovan teatteri epäonnistuu niin noille sitä menovettä kyllä saadaan, se ei lopu maasta nimeltä Venäjä.
Sitä menovettäkin pitää roudata paikalle juurikin teitä pitkin. Tässä näen erään paikan iskeä, eikä tarvitse edes kovinkaan suurta tulivoimaa. Taktikointia kylläkin. Saas nähdä, miten toimii.
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Possujuna on tietysti pysähdyksissä, koska Putin antoi määräyksen käyttää ytimiä ja joku kenraali veti putten kylmäksi bakeliittipuhelimella. Nyt siellä hikoillaan ja mietitään, että mitä vittua me nyt tehdään. Ei voi ymmärtää tota touhua ja vielä vähemmän tätä kaikkien aikojen järjettömintä sotaa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Historiantunneilla opetettiin, että maaliskuussa -40 Stalin yritti tosissaan saada ratkaisun aikaiseksi ennen kelirikon tuloa. Ei onnistunut.
Vladimir Putin esittää - roudasta rospuuttoon. "Älä sano mitään, älä sano mitään, minä tiiän kyllä prkl, minä oon tuhonnu meiän Neuvostoliiton. Elä sano mitään...rahat konfiskoin. Minä oon tuhonnut kaiken...se on minun hurja luontoni prrrkl."
 

Majoneesi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki voijjaan tuhota
Kertokaa joku nyt ukrainalaisille aikasemmista miehen puheista. Ihan kaikkea taktiikoita ei nyt kannata Packalenille lipsauttaa. Vähän epäilyttää, että kelkka olisi täysin kääntynyt. Toivon toki että olisi, mutta olisi myös reilua ukrainalaisten tietää Packalenin taustoista, ellei ole tiedossa.
Aavistuksen epäilen, josko random-parlamentaarikolle vieraasta maasta kovin auliisti tarkkoja tietoja ylipäänsä vuodetaan. Tai näin toivon.
 

Jurvanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät!
Vladimir Putin esittää - roudasta rospuuttoon. "Älä sano mitään, älä sano mitään, minä tiiän kyllä prkl, minä oon tuhonnu meiän Neuvostoliiton. Elä sano mitään...rahat konfiskoin. Minä oon tuhonnut kaiken...se on minun hurja luontoni prrrkl."
Minä ole vallannut sulle niemimaan!
Minä olen sössinyt sen niemimaan. Voiprrrrkl.

Ja lopussa NATO pyytää, että jos menisit omalle pihalle huutelemaan... ovat varmaan taas huolissaan
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Samoilla linjoilla. Joku ei niin mukava yllätys siellä odottaa hyökkääjää.
Sen verran paljon Ukrainalla on todella kovia ammattisotilaita, veteraaneja, ettei strateginen osaaminen lopu. Siellä on legioonalaisia, jenkkejä, brittejä ja sun muita superammattilaisia. Luuleeko venäläiset, että nämä kaverit eivät tiedä sodan käynnistä mitään. Irakin veteraanit tahi mahdolliset blackopc operaatioihin osallistuneet pro äijät eivät vaan osaa olla toimimatta. Niitä kun siellä varmasti on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös