Tuhoamistahti on pysynyt edelleen hyvänä.
Tuhoamistahti on pysynyt edelleen hyvänä.
Ja toinen on se, että mikäli vähääkään tuntee espanjalaista yhteiskuntaa, niin kyllä siellä edelleen on Francon ajan mentaliteettia jäljellä, jossa valtion ja turvallisuuskoneiston tulee olla vahvoja ja maassa edelleen on erittäin vahva sisäinen jännite sisällissodan aikaisten poliittisten jakolinjojen perusteella, vaikkei sitä ehkä sen San Miguel -tuopin tai Sangria -kannun ääressä huomaakaan. Pitää muistaa, että Euroopan viimeinen fasistidiktaattori Franco siirsi vallan nykyiselle kuningasperheelle vasta 70-luvun puolivälissä.Näinhän se vaan menee, ja sinällään se on jopa ihan ymmärrettävääkin. Eihän meilläkään tai itä-Euroopan maissa välttämättä koeta jotain pohjois-Afrikkaa mitenkään suureksi uhkaksi, jos verrataan vaikkapa Venäjään, mutta esim. Espanjassa tilanne koetaan varmasti ihan eri tavalla. Jokaisella maalla on ne omat uhkansa, joihin varaudutaan ja joita vastaan pyritään puolustautumaan, ja välttämättä niitä toisten maiden uhkia ei nähdä ihan samalla tavalla kun välimatka on tuhansia kilometrejä ja ei ole välttämättä mitään yhteistä historiaa.
.
Näitä espanjalaisten turvallisuusuhkia ei siis täältä katsottuna voida vähätellä, koska meillä ei esim. vastaavan mittakaavan ongelmaa huumeiden salakuljetuksen, siirtolaispaineen, terrorismin tai separatismin kohdalla ole kuin murto-osa ja me saamme kokea täällä ainoastaan ne loppulaineet, mitkä Espanjan ohi pääsevät.
Keskustelua pitäisi pikemminkin ohjata siihen suuntaan, että nyt NATO -maana näistä Espanjan täysin relevanteista turvallisuusongelmista saattaa tulla myös meidän sotilaallisia ongelmia ja niistä saattaa tulla vielä hyvin nopeasti ja vielä lähitulevaisuudessa sellaisia, vaikka Ukrainan sota olisi vielä ns. täyden palon vaiheessa.Tosiaan monilta unohtuu tässä keskustelussa että eivät monet Euroopan maat pidä yllä armeijansa yksinomaan Russitsien uhan vuoksi, eikä tuo ajatus että ne voivat hyvillä mielin pienentää omaa kyvykkyyttään jotta Russitsit saadaan lyötyä kuulosta niistä niin hyvältä vaihtokaupalta kuin meidän näkökulmastamme. Tämä varsinkin kun korvaavan kaluston saaminen kestäänee pitkään, tuotannon pullonkaulojen vuoksi.
Venäjän ulkoministeri haluaa mukaan Etyjin kokoukseen
Venäjän ulkoministeri haluaa mukaan Etyjin kokoukseenyle.fi
Lavrovilla ja venäläisillä ei mitään asiaa Etyjiin valehtelemaan.
Valehtelijan lisäksi Lavrov on juoppokin. Ei hemmetti, antakaa meidän kaikki kestää!Ei kannata aliarvioida Lavrovin kyvykkyyttä. Hän on ulkoministeri aivan ansioista, sisäpiirin lähteiden mukaan hän kestää viinaa aivan hirveästi.
Tuossa on vähän hölmöt vaihtoehdot nähdäkseni, esimerkiksi itäisen terroritunkion sisäistä romahdusta mm. despoottitontun kylmästä pierusta agitoidun valtataistelun ja siitä johtuvaa pakkoa vetää terroristit ampumaan omia alamaisia on niputettu vaatimaan Ukrainan läpimurtoa ja Krimin vapauttamista. Noista jos nyt purkaisi niin:Lukijoista suuri enemmistö pitää todennäköisimpänä tulevaisuuden skenaariona jonkinlaisen jäätyneen konfliktin muodostumista.
Kristi Raik: Venäjän osittaiseen voittoon pitää varautua
Ukrainan sota ajautui pattitilanteeseen. Asiantuntijat arvioivat, mitä edessä voi olla. Katso, mitä mieltä muut ovat vaihtoehdoista.yle.fi
Lukijoista suuri enemmistö pitää todennäköisimpänä tulevaisuuden skenaariona jonkinlaisen jäätyneen konfliktin muodostumista.
Kristi Raik: Venäjän osittaiseen voittoon pitää varautua
Ukrainan sota ajautui pattitilanteeseen. Asiantuntijat arvioivat, mitä edessä voi olla. Katso, mitä mieltä muut ovat vaihtoehdoista.yle.fi
Penttilä ei pidä mahdollisena, että länsi antaisi Ukrainan menettää itsenäisyytensä. Miksi?
Logiikkasi (tai tuo kuvaamasi "monen länsipoliitikon" logiikka) toimisi, jos Venäjä olisi sopimusyhteiskunta. Toisaalta jos itänaapurimme olisi sellainen sen sijaan että on mafiaorganisaation pyörittämä ylikokoinen äärinihilistinen ja väkivaltainen rikollisjärjestö.Penttilä ei pidä mahdollisena, että länsi antaisi Ukrainan menettää itsenäisyytensä. Miksi? Kun apua ei ole tahdottu antaa tähänkään mennessä taloudellisten syiden vuoksi, miksi halu heräisi yhtäkkiä juuri silloin, kun Ukraina on menettämässä itsenäisyytensä.
Päinvastoin oletan, että moni länsipoliitikko hiljaa mielessään toivoo, että Venäjä veisi haluamansa, koska se pienentäisi vuosikymmeniä kestävän rauhattomuuden todennäköisyyttä.
Venäjälle rauha tuskin on pysyvä rauha. Ainoa mahdollisuus lopettaa kalistelu pysyvästi on lännen massiivinen väliintulo omilla joukoillaan ja aseillaan ja sen jälkeen jääminen Ukrainaan suojaamaan sitä. On kuitenkin käynyt selväksi, että siihen länsi ei ryhdy. Eihän se tahdo toimittaa edes aseita, koska ne maksavat ja ovat omasta pois.
Loistava uutinen. Toki en olisi ihan hetkessä suostumassa -ainakaan täysin yksiselitteisesti- tuohon saksan ja oliko ranskan määräenemistövaatimukseen, sillä Suomen kokoinen valtio olisi sen jälkeen täysin talutusnuorassa. Tästä siis pitäisi löytyä jonkinlainen hybridi, jossa ihan jokaista kansallisesti tärkeää asiaa ei päästä ihan kekkuloimalla vetämään viemäriin.Sodan loppu ?
EU-komissiolta vihreää valoa Ukrainan ja Moldovan jäsenyysneuvotteluiden aloittamiselle – ”Historiallinen päivä”
Komission mielestä Ukraina on täyttänyt yli 90 prosenttia sille tähän mennessä esitetyistä uudistusvaatimuksista.www.kauppalehti.fi
Venäjä kerjää myymiään aseita pitkin maailmaa takaisin, on kai siellä jonkinlainen pula aseista, ainakin kunnollista.
Loistava uutinen. Toki en olisi ihan hetkessä suostumassa -ainakaan täysin yksiselitteisesti- tuohon saksan ja oliko ranskan määräenemistövaatimukseen, sillä Suomen kokoinen valtio olisi sen jälkeen täysin talutusnuorassa. Tästä siis pitäisi löytyä jonkinlainen hybridi, jossa ihan jokaista kansallisesti tärkeää asiaa ei päästä ihan kekkuloimalla vetämään viemäriin.
Kyllä. Ehdottomasti Unkarin kaltaiset maat kuriin, mutta määräenemmistön tarkoittaessa isoimpien etua jatkossa, jos se sitä tarkoittaisi, niin siinä oöisi mietinnän paikka miten se toteutetaan ja mitä sen piiriin kuuluu. NATOssakin pitäisi olla tämä käytäntö ettei Venäjän perskassarat voisi leikkiä turvallisuusasioissa.Kyseisessä artikkelissa tarkoitettiin nimen omaan EU:n yhteistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Eli ei kaikkea EU:lle kuuluvaa. Ja siihen muutosta, että yksimielisyydestä siirryttäisiin enemmän määräenemmistöön. Eli siinäkään ei välttämättä ainakaan heti kaikessa. Ja määräenemmistö tarkoittaa siis suurempaa osaa kuin ehdoton enemmistö, eli jotain väliltä yli puolet ja alle yksimielisyydestä. Tämäkin voidaan määritellä vapaasti, mitä se oikeasti tarkoittaa.
Mutta se Suomi. No Suomi ei todellakaan jää mihinkään EU:n talutusnuoraan, vaikka tuollaiseen lähdettäisiin. Suomi on kokoisekseen iso tekijä EU:ssa (ja Natossa), kun puhutaan ulko- ja turvallisuuspolitiikasta.
Tuon määräenemmistövaatimuksen (yksimielisyyden sijaan) on tarkoitus lopettaa noiden perskärpästen (Unkari) omaan pussiin pelaaminen yhteisen hyvän sijaan. Erittäin toivottava asia.