Vedonlyönti

  • 3 969 085
  • 21 674

SlamDunk71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Laitetaan tämä jo nyt kun en välttämättä ehdi huomenna. Pinnaclella ei vielä kohdetta ole joten kannattaa katsella vähän mitä tapahtuu.

Nyt haetaan pommia!

Tipsiin en sen enempää osaa ottaa kantaa kun en tunne juurikaan NZ:n tiimiä ja pelaajia mutta filippiiniläiset ja heidän liiga PBA on tuttu. Eikä se liiga ole ollenkaan huono, ei Euroopan tasoa, mutta kuitenkin. Siellä pelaa paljon isoja jenkkejä joten ei se ihan midget liigakaan ole vaikka itse filippiiniläiset lyhyitä ovatkin. Tässä filippiiniläisten tiimissä on muutama todella hyvän heiton omaavaa ja joukkue pelaa suht raikasta hyökkäyspeliä jossa tempoa pidetään yllä (tästä syystä hainkin eilisen pomminvarman overin Ranska- Filippiinit 158,5). Siellä on myös korin alle heittää Fajardoa kuka on kulmikas liikkumaan mutta isoksi mieheksi viimeistelee melkoi hyvin ja pehmeästi.
Omissa HUOM! omissa papereissa tämä peli kulminoituu siihen kuinka hyvin NZ vastaa heittopeliin. Tämä siis ei mikään tipsi vaan pieni huomio.
 
Tämä ainakin omalla osalla tapahtunut siten että taustalla pitkä ja vahvahko lajitietämys kiekosta, eli tunnen ja tiedän hyvin lajin lainalaisuudet ja miten ns. peli toimii. Tältä pohjalta olen rakentanut maaliodotusarvoon pohjautuvan mallin joka ottaa eri datasta eritietoja ja laskee niistä tiettyjä juttuja (en pura tätä sen enempää tähän atomeiksi).
Toinen viesti:
Tästä ja tämän toimivuudesta on todisteena ammattivedonlyöjät ketkä lyö vain ja ainoastaan numeroiden pohjalta vetoja.
Joskus on käynyt mielessä, että jos alkaisi itsekin laskea noita juttuja. Mutta ei vaan riitä usko siihen, että se olisi jotenkin ratkaisevaa tai hedelmällistä tietää vaikka että "tämä joukkue on tehnyt vieraissa keskimäärin 2,39 maalia ja voittanut 29 prosenttia vierasotteluistaan, kun taas kotijoukkue on tehnyt kotonaan keskimäärin 3,21 maalia per peli ja voittanut kotonaan 48 prosenttia". Ja sitten vertaa noita lukuja annettuihin kertoimiin ja laittaa vedon jos näkee aiheelliseksi.

Koska tärkeämpää olisi tietää, mitä on siellä numeroiden takana. Paljonko on yv- ja av-maaleja, ja mikä on niiden toimivuus ja paljonko on saatu ylivoimaa tai otettu jäähyjä: paljon vai vähän vai tavallinen määrä? Entä onko joukkueessa sen verran taitoa, että ylivoiman pitäisi olla parempi kuin se on nyt ollut, tai onko nimetön joukkue ylisuorittanut vai todella saanut yv-systeemin toimivaksi.
Montako maalia on tehty tyhjiin? Oliko joku onnekas jalan kautta kimmonnut laukaus, joka johti maaliin?
Ja jos New Jersey on tehnyt viime peleissä 5, 6 ja 4 maalia ja vastustajakin muutaman, niin ei kannata välttämättä panostaa yli 5,5 maaliin. Koska todellisuudessa New Jersey on puolustusvoittoinen, melko kurinalaisella systeemillä mutta vaatimattomalla taitotasolla operoiva joukkue. Ja noista peleistä ensimmäisessä tuli kaksi maalia tyhjiin ja kolmannessakin yksi.
Muutenkin vähän huono kun näkee vihjeitä, joissa uskomuksena on että "joukkueen viime peleissä on tapahtunut näin, joten veikataan että myös tämän illan ottelussa tapahtuu näin". Itse lähestyn asiaa monesti sillä ajatuksella, että jos joku on suorittanut hyvin, niin nyt voisi olla edessä paluu perustasolle. Tai joku putki katkeaa (miksi?).

Pelejä katsomalla saa usein toisenlaisen kuvan joukkueen tekemisistä, kuin tulosten ja tilastojen ja poissaolojen perusteella. Tai jos lukee ennakot ja otteluraportit, tai sanomalehden jutut viime peleistä. Ja vaikka viime peli oli huono, voi seuraava peli olla toisenlainen mm. väsymyksen/levon takia tai valmentaja vaatii potkujen pelossa terästäytymistä joukkueeltaan ja muuta. Se on muutakin kuin numeroita ja matematiikkaa.

Ja ei oikein aina riitä, jos tietää että joku on ollut tuloksista päätellen "hyvä kotijoukkue" tai "huono vierasjoukkue". Olisi hyvä tuntea itsekin se halli tai kenttä jossa pelataan ja se joukkue mistä on kyse. Eli onko se totta, että jostakin paikasta on aika vaikea hakea pisteitä?

Toki sitä tulee laskettua johonkin peliin juttuja, mutta ei ole tähän mennessä riittänyt luotto vain tilastoihin ja numeroihin.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Tipsiin en sen enempää osaa ottaa kantaa kun en tunne juurikaan NZ:n tiimiä ja pelaajia mutta filippiiniläiset ja heidän liiga PBA on tuttu. Eikä se liiga ole ollenkaan huono, ei Euroopan tasoa, mutta kuitenkin. Siellä pelaa paljon isoja jenkkejä joten ei se ihan midget liigakaan ole vaikka itse filippiiniläiset lyhyitä ovatkin. Tässä filippiiniläisten tiimissä on muutama todella hyvän heiton omaavaa ja joukkue pelaa suht raikasta hyökkäyspeliä jossa tempoa pidetään yllä (tästä syystä hainkin eilisen pomminvarman overin Ranska- Filippiinit 158,5). Siellä on myös korin alle heittää Fajardoa kuka on kulmikas liikkumaan mutta isoksi mieheksi viimeistelee melkoi hyvin ja pehmeästi.
Omissa HUOM! omissa papereissa tämä peli kulminoituu siihen kuinka hyvin NZ vastaa heittopeliin. Tämä siis ei mikään tipsi vaan pieni huomio.
On tullut kyllä seurattua Filippiinejä koska se liiga on yksi erikoisimmista ja parhaista livessä.

Jenkkikiintiö on muistaakseni tiukka ja joku pituusrajakin siinä oli ainakin jossain vaiheessa. Liigan tasosta jotain kertoo se että Korisliigassa noin 20ppg tehnyt kaveri veti siellä kolmessa ekassa pelissä jokaisessa yli 40 pinnaa. Hyökkäyspeli on usein iloista mutta kaikki muu onkin sitten vähän niin ja näin.

Ja tuo "pomminvarma" over riippui pitkälti siitä miten Ranskaa kiinnosti puolustaa. Pari viikkoa sitten harjoituspelissä Filippiinit sai Italiaa vastaan puoliaikaan mennessä kasaan huimat 23 pinnaa ja 7 pinnaa ekalla kympillä.

NZ 5.50 kertoimet onkin enää kaunis muisto vain ja nyt markkinan keskikerroin on 3.20 luokkaa jolla en enää sitä missään nimessä pelaisi.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Eli onko se totta, että jostakin paikasta on aika vaikea hakea pisteitä?

Yleensä ei. Varsinkin kotoisessa sm-liigassa tämä on maailman väsynein klisee, jossa jokaisen valmentajan mielestä juuri se päivän vastustajan kotihalli on "erityisen vaikea paikka". Vierasottelut nyt vaan yleisesti ovat vaikeampia.

Vähän sama kuin jokaisen liigajoukkueen fanit ovat sitä mieltä että juuri heillä on liigan paras neloskenttä.
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Yleensä ei. Varsinkin kotoisessa sm-liigassa tämä on maailman väsynein klisee, jossa jokaisen valmentajan mielestä juuri se päivän vastustajan kotihalli on "erityisen vaikea paikka". Vierasottelut nyt vaan yleisesti ovat vaikeampia.

Vähän sama kuin jokaisen liigajoukkueen fanit ovat sitä mieltä että juuri heillä on liigan paras neloskenttä.

Itse pelanneena tuli monesti mietittyä miksi vieraspelaaminen oli, niin vaikeaa. Tukeeko kannustus kotijoukkuetta? Tätä tulee pohdittua vieläkin vedonlyönti mielessä. Olen itse siinä uskossa, että tuo kannustus ei tuo juurikaan lisää suoritukseen, vaan se on se matkustaminen mikä laskee vierasjoukkueen suoritusta. Tämä siis jääkiekossa. Jossain lajeissa pelialusta tai kenttä antaa etua enemmän sitä käyttäneelle.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Itse pelanneena tuli monesti mietittyä miksi vieraspelaaminen oli, niin vaikeaa. Tukeeko kannustus kotijoukkuetta? Tätä tulee pohdittua vieläkin vedonlyönti mielessä. Olen itse siinä uskossa, että tuo kannustus ei tuo juurikaan lisää suoritukseen, vaan se on se matkustaminen mikä laskee vierasjoukkueen suoritusta. Tämä siis jääkiekossa. Jossain lajeissa pelialusta tai kenttä antaa etua enemmän sitä käyttäneelle.

Jorman mukaan kotietu tulee ainoastaan siitä, että yleisön paine vaikuttaa ottelun tuomareihin siten, että nämä viheltävät vierasjoukkuetta vastaan enemmän tuomioita kuin kotijoukkuetta ja katselevat kotijoukkueen rikkeitä sormien läpi. Ehkä "paras" oli kun hän sanoi tutkineensa joukkueetta vastaan (jalkapallossa) vihellettyjä paitsioita ja tuli siihen tulokseen, että näitä kannattaa pelata koska kotiotteluissa tuomarit eivät paitsioita liputa yhtä herkästi.

Joku nyt voisi etsiä tilastoja suosivatko tuomiot keskimäärin muka oikeasti kotijoukkuetta. Ehkä joskus 80-luvulla, mutta en nyt tätä väitettä osta itse näin mutu-tuntumalla. Ja vaikka jostain nyt näkisikin, että kotijoukkuetta vastaan tuomioita on vihelletty vähemmän kuin vierasjoukkuetta, saattavat syyt olla jossain ihan muualla kuin tuomarin puolueellisuudessa.

Kotona on nyt vain yksinkertaisesti keskimääräistä mukavampaa pelata kuin vieraissa. Itsekin aladivareita pelanneena huomasin, että aamulla oli huomattavasti mukavampi herätä ja lähteä pelaamaan omaan kotikaukaloon kannustavan kotiyleisön ja tuttujen eteen kuin että joutuisi matkaamaan tunteja bussilla johonkin vieraskaukaloon. Tosin en osaa sanoa miten tämä menee ammattilaisilla. Joka tapauksessa ei se "kuudes kenttäpelaaja" -termi nyt ihan tuulesta temmattu ole ja nimenomaan siten, että se vaikuttaa kotijoukkueen suoritukseen, ei tuomarin. Jääkiekossahan usein puhutaan kotipelaamisesta ja vieraspelaamisesta. Vieraissa lähdetään puolustavammalla taktiikalla enemmän ottamaan vastaan kotijoukkueen rynnistystä kuin, että vierasjoukkue pyrkisi ottamaan pelin hallintaansa ensihetkistä lähtien. Tämän kevään Liiga-finaalit antavat tästä oivan esimerkin, HIFK tuntui olevan Nordiksella täysin eri joukkue kuin Hakametsässä.
 
Joku nyt voisi etsiä tilastoja suosivatko tuomiot keskimäärin muka oikeasti kotijoukkuetta. Ehkä joskus 80-luvulla, mutta en nyt tätä väitettä osta itse näin mutu-tuntumalla.

Esim. jääkiekossa kotijoukkue saa selvästi vähemmän jäähyjä. Minusta on päivänselvää, että tähän vaikuttaa merkittävästi kotiyleisön huutelu, sillä tuomarit ovat ihmisiä.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Esim. jääkiekossa kotijoukkue saa selvästi vähemmän jäähyjä. Minusta on päivänselvää, että tähän vaikuttaa merkittävästi kotiyleisön huutelu, sillä tuomarit ovat ihmisiä.

Niin, en tiedä sitten. Itse näkisin, että tuo johtuu enemmän kotijoukkueen yleisöstä saamasta boostista. Tämän johdosta kotijoukkue painaa "hurmoksessa" peliään vierasjoukkueen jäädessä jalkoihin ja joutuen rikkomaan. Ainakaan suurissa liigoissa en usko yleisöllä olevan juuri mitään vaikutusta ammattituomareihin. Liigassa sitten asia erikseen, joku tutkimus asiasta olisi tosiaan mielenkiintoista nähdä. Minulle tämä kuitenkin vain on yksi lisäseikka alleviivaamaan sitä, että aika on ajanut/ajamassa Vuoksenmaan ohi. Vaikka väite pitäisikin 100% paikkansa, on kotiedulle myös muita selityksiä kuin tuomarin puolueellisuus.
 

Yö-Orava

Jäsen
Esim. jääkiekossa kotijoukkue saa selvästi vähemmän jäähyjä. Minusta on päivänselvää, että tähän vaikuttaa merkittävästi kotiyleisön huutelu, sillä tuomarit ovat ihmisiä.
Ihan totta. Samoin pelaajat, eikä täten ole ihme, että kotona tutussa ympäristössä on yleisesti ottaen miellyttävämpää pelata kuin vieraissa.
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Esim. jääkiekossa kotijoukkue saa selvästi vähemmän jäähyjä. Minusta on päivänselvää, että tähän vaikuttaa merkittävästi kotiyleisön huutelu, sillä tuomarit ovat ihmisiä.

Minä itse näkisin asian niin, että kotijoukkue on yleensä "paremmalla" jalalla liikkeessä ja tästä johtuen vierasjoukkue rikkoo enemmän.

LikainenLegenda: Olen nähnyt tilaston Liigasta, jossa tuli kyllä selväksi, että vierasjoukkueet istuvat rangaistusaitiossa enemmän. Tilasto tosin vuosien takaa. En tiedä tilannetta tänä päivänä.
 

Yö-Orava

Jäsen
Tänään Portugalia ja huomenna Ranskaa. Tai itse asiassa löin Portugalia finaaliin 1,95 kertoimella 777 euroa jo ennen kuin Belgia meni ja tippui Walesille (harmi että oli vain + eikä - tasotuksella tätä), mutta lisäsin tuota vielä, koska voin.
 

Yö-Orava

Jäsen
Siis löit muutaman tonnin Saksan mestaruudelle kertoimella ~2,43 ja nyt sitten Ranskan voittoa? Millaisella panoksella ja kertoimella ja mikä idea tuossa on, että pelaa molempia?
Ei mulla mitään Saksaa ole, tietenkään. Lähdin hassunhauskaan hassutteluusi vain mukaan, yksin on niin tylsä leikkiä.

Näissä kisoissa olen lyönyt Saksaa vain Pohjois-Irlantia vastaan koomisessa yrityksessäni pudottaa heitä kisoista. Tuo yritys ei parhaimmillaan -1,25 tasoituksella oikein onnistunut. Ranskaa kyydissä oltu koko kisat, ja myös ennen kisojen alkua. 4.50 mestaruudesta, tosin vain parilla sadalla joten varaa on ollut vielä lyödä. Portugalia 6 kertoimella tuon finaalipaikan yhteydessä myös, jos nyt jotain kiinnostaa. Jos kumpikaan ei osu, niin voittajavedoista pyöreät -500, kun Espanjaakin oli 100e ja Puolaa joku kymppi.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
NZ ei kertakaikkiaan mitään hätää millään osa-alueella. 5,50 oli aivan tajuton kerroin koska NZ näyttää suosikilta.

Pomminvarmasti mieletön ylikerroin riippumatta miten tässä käy.
 

Yö-Orava

Jäsen
NZ ei kertakaikkiaan mitään hätää millään osa-alueella. 5,50 oli aivan tajuton kerroin koska NZ näyttää suosikilta.

Pomminvarmasti mieletön ylikerroin riippumatta miten tässä käy.
Kiitokset taas tästäkin, vaikka eipä tuohon yöllä paljon mitään saanut missään sisään. Vai missä itse löit? Tuossa tasoitusvedossa sitten massiivisemmin kiinni, toivotaan parasta.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse pelanneena tuli monesti mietittyä miksi vieraspelaaminen oli, niin vaikeaa. Tukeeko kannustus kotijoukkuetta? Tätä tulee pohdittua vieläkin vedonlyönti mielessä. Olen itse siinä uskossa, että tuo kannustus ei tuo juurikaan lisää suoritukseen, vaan se on se matkustaminen mikä laskee vierasjoukkueen suoritusta. Tämä siis jääkiekossa. Jossain lajeissa pelialusta tai kenttä antaa etua enemmän sitä käyttäneelle.

Asiaahan on tutkittu, ja vaikka vaikutus varmasti muodostuu monesta pienestä tekijästä, tärkeimpänä pidetään juuri yleisön vaikutusta. Kaksi mahdollista mekanismia ovat, että yleisö vaikuttaa kotijoukkueen peliin positiivisesti ja että yleisö vaikuttaa tuomariin joka alkaa alitajuisesti suosia kotijoukkuetta. Näistä jälkimmäistä pidetään merkittävimpänä (linkki julkaisuun: Home Advantage in Sport - Springer Tätä tukee myös se, että kotietu esim. Yhdysvalloissa ja Englannissa on viimeisen reilun sadan vuoden aikana heikentynyt selvästi, minkä voisi kuvitella johtuvan ammattimaisemmista ja tasapuolisemmista tuomareista.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Kiitokset taas tästäkin, vaikka eipä tuohon yöllä paljon mitään saanut missään sisään. Vai missä itse löit? Tuossa tasoitusvedossa sitten massiivisemmin kiinni, toivotaan parasta.
Vain Gutsilla taisi olla 5.50 mutta päältä 5 oli monessa paikkaa ja Pinnaclekin avasi 5.33.




Mitä tulee kotietuun niin kyllä munkin mielestä tuomarit keskimäärin kotijengiä suosivat, mutta olen myös samaa mieltä siitäkin että usein kotijoukkue on paremmalla liikkeellä varsinkin ekan erän.

Sitten kun miettii paljonko yksikin huutojäähy vaikuttaa peliin niin jos yv% tuollainen 20 niin yksi jäähy on 0,2 maalia ja sitten vielä vastustajan maaliodotus lähellä nollaa jäähyn ajan.

En nyt muista ulkoa paljonko yksi maali on keppitappelussa prosentteina mutta mutuna tuo 0,2 maaliakin on useamman.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
NZ ei kertakaikkiaan mitään hätää millään osa-alueella. 5,50 oli aivan tajuton kerroin koska NZ näyttää suosikilta.

Pomminvarmasti mieletön ylikerroin riippumatta miten tässä käy.

Aivan älyttömän kova haku äijältä, vaikka tuo vielä on auki. Peesattiin jopa suht isolla, jota teen todella harvoin, jos lajista en mitään tiedä.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
NZ 7 pinnan johdossa vikalle. Filippiinien puolustus aukeaa sen verran helposti että mielestäni vain Blatchen hyökkäysdominointi tämän kääntää. No mitä vain voi toki vielä tapahtua.
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Asiaahan on tutkittu, ja vaikka vaikutus varmasti muodostuu monesta pienestä tekijästä, tärkeimpänä pidetään juuri yleisön vaikutusta. Kaksi mahdollista mekanismia ovat, että yleisö vaikuttaa kotijoukkueen peliin positiivisesti ja että yleisö vaikuttaa tuomariin joka alkaa alitajuisesti suosia kotijoukkuetta. Näistä jälkimmäistä pidetään merkittävimpänä (linkki julkaisuun: Home Advantage in Sport - Springer Tätä tukee myös se, että kotietu esim. Yhdysvalloissa ja Englannissa on viimeisen reilun sadan vuoden aikana heikentynyt selvästi, minkä voisi kuvitella johtuvan ammattimaisemmista ja tasapuolisemmista tuomareista.

Kiitos! Mielenkiintoinen aihe itselleni. Anteeksi niille, jotka eivät ole kiinnostuneet. Minä haastaisivat kaikki nämä tutkimukset kotiyleisön suuresta vaikutuksesta. Myönnän siis itsekin, että sillä on vaikutusta.

Minä keskittyisin energiatasoihin. Nykypäivänä vieraspeleihin valmistaudutaan huomattavasti paremmin, kuin ennen mikä saattaisi selittää tuota kotiedun heikentymistä. Vaikka se tuntuu pieneltä, niin sillä merkitystä joutuuko päivän peliin heräämään kuudelta vai kahdeksalta ( oletus suunnilleen samanaikaisesta nukkumaan menosta ). Tästä oli minusta viimekaudella hyviä havaintoja ketjussa, jos vierasreissu venyi ja lepoaika jäi tämän takia optimaalista pienemmäksi. Myös vieraspelimatkojen ravintoon panostetaan aivan eritavalla, kuin esim. kymmenen vuotta sitten.

Myös mentaalienergiaa ei pidä väheksyä. Eilinen kärkipeli näkyy seuraavan päivän suorituksessa ennalta heikompaa vastustajaa vastaan negatiivisena. Varmaan pitäisi mennä syvemmälle psykologiaan, että löytäisi tälle selityksen.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Tätä tukee myös se, että kotietu esim. Yhdysvalloissa ja Englannissa on viimeisen reilun sadan vuoden aikana heikentynyt selvästi, minkä voisi kuvitella johtuvan ammattimaisemmista ja tasapuolisemmista tuomareista.

Aivan varmasti näin. Mestiksessä ei enää niinkään, mutta jääkiekon Suomi-sarjassa näkee vielä tänäkin päivänä välillä järkyttävän puolueellista tuomarointia. Mestiksessä oman kokemukseni mukaan tuomaritoiminta on vain yleisesti ottaen paskaa, sen enempää koti- tai vierasjoukkuetta suosimatta. Mutta voisin kuvitella, että joskus 20-30 vuotta sitten asia on ollut lähes jokaisessa sarjassa toisin, ja kotijoukkue on hyötynyt tuomioista selvästi. Nyt ammattituomareiden aikakaudella en usko etenkään suurissa liigoissa näin olevan, ainakaan että tuomareista mitään huomattavaa hyötyä kotijoukkueelle olisi.
 

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Se oli siinä #cama #boom
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös