Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 332 695
  • 2 026

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Mä häpeän saatana. Aivan hirveää suorittamista, hyi vittu.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miten itse olisit toiminut? Jokainen, joka joskus on joutunut lähiotteluun erittäin aggressiivisen henkilön kanssa tietää, että käytännössä asiat menevät harvemmin niin kuin tatamilla.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miten itse olisit toiminut? Jokainen, joka joskus on joutunut lähiotteluun erittäin aggressiivisen henkilön kanssa tietää, että käytännössä asiat menevät harvemmin niin kuin tatamilla.

Jos katsot videon uudestaan ja sen jälkeen mietit teknistä suorittamista. Kohta 1) hapettaminen, 2) missä hallintaotteet, 3) miksi kolme kertaa JLJV henkilön samalla puolella kun kääntösuunta on vastakkainen, 4) mitä vittua noin yleensä?.

Olen jostain viestistäsi ymmärtänyt että olet itsekin turvallisuusalalla ja et voi väittää että tekninen suorittaminen oli edes auttavalla tasolla.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Jos katsot videon uudestaan ja sen jälkeen mietit teknistä suorittamista. Kohta 1) hapettaminen, 2) missä hallintaotteet, 3) miksi kolme kertaa JLJV henkilön samalla puolella kun kääntösuunta on vastakkainen, 4) mitä vittua noin yleensä?.

Olen jostain viestistäsi ymmärtänyt että olet itsekin turvallisuusalalla ja et voi väittää että tekninen suorittaminen oli edes auttavalla tasolla.

No ei, mutta käytäntö on aina erilaista kuin teoria. Teoriassahan tuo tilanne olisi pitänyt hoitaa puhumalla ja lipuntarkastajien kirjoittamalla sanktio -lapulla. Siinä vaiheessa kun tilanne eskaloituu fyysiseksi kontaktiksi, niin edes kahden miehen on vaikeaa saada yhtä henkilöä aisoihin, ellei ensimmäinen suorite ole täydellä voimalla suoritettu päähän lyönti voimankäyttövälineellä tai nyrkeillä. Lainsäädäntö kieltää päähän kohdistuvat voimakeinot muutoin kuin hätävarjelutilanteessa, joten tästä johtuen erittäin voimakkaasti vastaan laittava asiakas pitäisi saada rauhoitettua hanhenkauloilla ym muulla diipadaapalla, mikä käytännössä on lähestulkoon mahdotonta.

Eihän tuo videon suorite putkeen mennyt, mutta harvemmin ne oppikirjojen mukaan menevät muutoinkaan.

Ja vielä, jos oletetaan, että yksi henkilö pystyisi helposti rauhoittamaan yhden aggressiivisen henkilön, niin vapaaottelut, nyrkkeilyt ja painit olisivat urheilussakin erittäin lyhyitä tapahtumia.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No ei, mutta käytäntö on aina erilaista kuin teoria. Teoriassahan tuo tilanne olisi pitänyt hoitaa puhumalla ja lipuntarkastajien kirjoittamalla sanktio -lapulla.

En ota kantaa tilanteen alkutapahtumiinsen tarkemmin mutta iteäni on aina häirinnyt turvallisuusalalla tämän kaltainen diipadaapa-osastoon menevä höpötys puhumisella pärjäämisellä. Lakeihin on sitä varten laitettu eväys, poisto,kiinniotto, voimankäyttö yms. oikeus että näitä edellä mainittuja asioita aletaan suorittamaan oikeassa kohdassa oikeaan aikaan. Ei liian myöhään tai liian aikaisin. Tämä toki vaatii ammattitaitoa jota videolla olleille ei näemmä ollut tarpeeksi.

Siinä vaiheessa kun tilanne eskaloituu fyysiseksi kontaktiksi, niin edes kahden miehen on vaikeaa saada yhtä henkilöä aisoihin, ellei ensimmäinen suorite ole täydellä voimalla suoritettu päähän lyönti voimankäyttövälineellä tai nyrkeillä.

Paskaa, niin paskaa. Tämä on juurikin edellisen kappaleen vastakohta. Ei osata lukea tilannetta ja ei osata käyttää voimakeinoja kuten niitä kuuluisi käyttää. Pelkästän puhe (tai tässä kohdassa kirjoitus) päähän lyömisestä ainoana toimenpiteenä on naurettava ja typerä.

Mikäli oikeasti olet tätä mieltä ja jopa harjoitat vastaavia suoritteita työssäsi (en saanut selvää kysymykseeni edellisessä vietissä), kuulut valitettavasti otsikon kertomaan osastonn mielestäni. Se, kumpaan kuulut, jääköön sinun päätettäväksi.

Lainsäädäntö kieltää päähän kohdistuvat voimakeinot muutoin kuin hätävarjelutilanteessa, joten tästä johtuen erittäin voimakkaasti vastaan laittava asiakas pitäisi saada rauhoitettua hanhenkauloilla ym muulla diipadaapalla, mikä käytännössä on lähestulkoon mahdotonta.

Tässä pääsemme taas ammattitaitoon ja valmiuteen suorittaa voimankäyttötilanteet oikein ja ammattimaisesti. Jos osaaminen on osastoa hanhenkaula, ei työssään voi valitettavasti pärjätä kuin videolla nähdyllä tavalla.

Eihän tuo videon suorite putkeen mennyt, mutta harvemmin ne oppikirjojen mukaan menevät muutoinkaan.

Ja vielä, jos oletetaan, että yksi henkilö pystyisi helposti rauhoittamaan yhden aggressiivisen henkilön, niin vapaaottelut, nyrkkeilyt ja painit olisivat urheilussakin erittäin lyhyitä tapahtumia.

Tässä henkilöitä oli videon mukaan 3-7, niin on se kumma että kohdehenkilölle ei saada laitettua käsirautoja. Oikeassa elämässä ko. tilanne hoidetaan yhdella tai kahdella miehellä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Niin, parhaat asiantuntijat ja toimijat löytyvät aina sieltä, jotka kyseisenlaisiin tilanteisiin eivät ole koskaan joutuneet.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niin, parhaat asiantuntijat ja toimijat löytyvät aina sieltä, jotka kyseisenlaisiin tilanteisiin eivät ole koskaan joutuneet.

Tää menee nyt ihan pippelin mittaukseksi mutta olen ollut turvallisuusalalla vajaan 10v ja voimankäyttötilanteita työympäristössä on arviolta pari-kolme tuhatta.
 

Haamu

Jäsen
Tää menee nyt ihan pippelin mittaukseksi mutta olen ollut turvallisuusalalla vajaan 10v ja voimankäyttötilanteita työympäristössä on arviolta pari-kolme tuhatta.

Vau, täällähän on oikein hattivatti kuperkeikkamiehiä paikalla. Sori, mutta kertoo aika paljon sinusta, että sinun pitää lähteä asialla jossain nettipalstoilla leijumaan / pätetään omalla expertiisillä. Jos sinussa on yhtään ammattimiehen vikaa niin teet kyllä pätemiset jossain muualla mikäli nyt ylipäätään päteä pitää.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tää menee nyt ihan pippelin mittaukseksi mutta olen ollut turvallisuusalalla vajaan 10v ja voimankäyttötilanteita työympäristössä on arviolta pari-kolme tuhatta.

Onneksi olkoon.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onneksi olkoon.

Vau, täällähän on oikein hattivatti kuperkeikkamiehiä paikalla. Sori, mutta kertoo aika paljon sinusta, että sinun pitää lähteä asialla jossain nettipalstoilla leijumaan / pätetään omalla expertiisillä. Jos sinussa on yhtään ammattimiehen vikaa niin teet kyllä pätemiset jossain muualla mikäli nyt ylipäätään päteä pitää.

Ei ollut tarkoitus päteä, ainoastaan vastasin Ahar:in viestiin. Pahoittelut tästä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ei ollut tarkoitus päteä, ainoastaan vastasin Ahar:in viestiin. Pahoittelut tästä.

Kirjoitit, että olet kokenut turvallisuusalalla kymmenen vuoden aikana n. 2000-3000 voimankäyttötilannetta. Itselläni on takana reilu kaksikymmentä vuotta ammatissa, missä joskus voimakeinoja tarvitsee käyttää, ja nopeasti arvioiden painiksi on menty ehkä noin 100 kertaa. Joillakin tilanteet aina eskaloituu ja toisilla ei, mutta eivät ne koskaan kuitenkaan mene kuin hajoituksissa tatamila.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kirjoitit, että olet kokenut turvallisuusalalla kymmenen vuoden aikana n. 2000-3000 voimankäyttötilannetta. Itselläni on takana reilu kaksikymmentä vuotta ammatissa, missä joskus voimakeinoja tarvitsee käyttää, ja nopeasti arvioiden painiksi on menty ehkä noin 100 kertaa. Joillakin tilanteet aina eskaloituu ja toisilla ei, mutta eivät ne koskaan kuitenkaan mene kuin hajoituksissa tatamila.

Ei voimankäyttötilanne tarkoita automaattisesti "paineja". Se, mitä olen yrittänyt edellisissäkin viesteissä kertoa, voimankäytöllä oikea-aikaisesti pystytään poistamaan iso osa näistä eskaloitumisista. Tällöin voimankäytön voimataso pysyy myös mahdollisimman matalana ja ei pääse tapahtumaan videolla nähtyä tilannetta tai vammoja kohdehenkilöille.

Monesti nuorilla alalle tulijoilla on mystinen käsitys että voimakeinoja, luonnollisesti tilanteeseen sopivana määränä/tapana, käytetään viimeisenä mahdollisuutena ja niitä ei edes harkita riittävän aikaisin. Yleensä liiallisella voimankäytön venyttämisellä joudutaan aloittamaan hallinta-otteiden käyttö tilanteessa, joista niistä ei ole juurikaan apua tai ne aiheuttaa vammoja huomattavasti herkemmin.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Ei voimankäyttötilanne tarkoita automaattisesti "paineja". Se, mitä olen yrittänyt edellisissäkin viesteissä kertoa, voimankäytöllä oikea-aikaisesti pystytään poistamaan iso osa näistä eskaloitumisista. Tällöin voimankäytön voimataso pysyy myös mahdollisimman matalana ja ei pääse tapahtumaan videolla nähtyä tilannetta tai vammoja kohdehenkilöille.

Monesti nuorilla alalle tulijoilla on mystinen käsitys että voimakeinoja, luonnollisesti tilanteeseen sopivana määränä/tapana, käytetään viimeisenä mahdollisuutena ja niitä ei edes harkita riittävän aikaisin. Yleensä liiallisella voimankäytön venyttämisellä joudutaan aloittamaan hallinta-otteiden käyttö tilanteessa, joista niistä ei ole juurikaan apua tai ne aiheuttaa vammoja huomattavasti herkemmin.

Mitä voimankäyttö sitten mielestäsi pitää sisällään? Painia, käsistä kiinniottamista, autoon taluttamista vai mitä? Jos sinulla on kymmenen vuoden kokemuksella n. 3000 voimankäyttökokemusta, niin osaat varmaan ammattilaisena kertoa?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitä voimankäyttö sitten mielestäsi pitää sisällään? Painia, käsistä kiinniottamista, autoon taluttamista vai mitä? Jos sinulla on kymmenen vuoden kokemuksella n. 3000 voimankäyttökokemusta, niin osaat varmaan ammattilaisena kertoa?

Eiköhän se ole sinullekin täysin selvää että voimankäyttötilanteesta puhuttaessa on tapahtunut kontakti vartijan toimesta kohdehenkilöön. Hätävarjelut sitten luonnollisesti kohdehenkilön suorittaessa kontaktin.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Eiköhän se ole sinullekin täysin selvää että voimankäyttötilanteesta puhuttaessa on tapahtunut kontakti vartijan toimesta kohdehenkilöön. Hätävarjelut sitten luonnollisesti kohdehenkilön suorittaessa kontaktin.

Meidän firmassa ei pidetä voimankäyttönä pelkkää kontaktia asiakkaaseen, joten tuo ilmeisesti selittää sinun huiman kokemuksesi voimankäyttötilnteista.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meidän firmassa ei pidetä voimankäyttönä pelkkää kontaktia asiakkaaseen, joten tuo ilmeisesti selittää sinun huiman kokemuksesi voimankäyttötilnteista.

Eli, jos ohjaat / talutat / pidät paikallaan / suoritat kiinnioton / käytät voimankäyttövälineitä, tämä ei ole mielestäsi voimankäyttöä? Ainoa voimankäyttö on tilanne, jossa "painitaan"?
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Eli, jos ohjaat / talutat / pidät paikallaan / suoritat kiinnioton / käytät voimankäyttövälineitä, tämä ei ole mielestäsi voimankäyttöä? Ainoa voimankäyttö on tilanne, jossa "painitaan"?

No ei todellakaan. Mistä ihmeestä tuollaisen käsityksen olet saanut? Sinulla on kuitenkin n. kymmenen vuoden kokemus ja kolmisentuhatta voimankäyttökokemusta, joten mikä minä olen sinua opettamaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No ei todellakaan. Mistä ihmeestä tuollaisen käsityksen olet saanut? Sinulla on kuitenkin n. kymmenen vuoden kokemus ja kolmisentuhatta voimankäyttökokemusta, joten mikä minä olen sinua opettamaan.

Sen verran vielä tarvitsisin tarkennusta että kumpaan kysymykseen vastasit? Hivenen vaikeuksia tulkita tuota vastausta.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
No niin, no niin! Rauhoitutaanpas ja Eikka86 lähtee tuohon ja Ahar tuohon suuntaan. Jos suunsoitto ei lopu, lähdette kumpikin ulos täältä.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eli, jos ohjaat / talutat / pidät paikallaan / suoritat kiinnioton / käytät voimankäyttövälineitä, tämä ei ole mielestäsi voimankäyttöä? Ainoa voimankäyttö on tilanne, jossa "painitaan"?



No ei todellakaan. Mistä ihmeestä tuollaisen käsityksen olet saanut? Sinulla on kuitenkin n. kymmenen vuoden kokemus ja kolmisentuhatta voimankäyttökokemusta, joten mikä minä olen sinua opettamaan.

Kysymys oli mikä?

Tuohon voisin ottaa vastauksen kun aikaisemmasta en sitä pysty tulkitsemaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No niin, no niin! Rauhoitutaanpas ja Eikka86 lähtee tuohon ja Ahar tuohon suuntaan. Jos suunsoitto ei lopu, lähdette kumpikin ulos täältä.

Jos joutuu pihalle, pääseekö huomenna jo takaisin vai vasta ensiviikolla?
 

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Täytyy muuten sanoa, että mun arvostus vartijoita kohtaan laski hieman. Johtuu yksinkertaisesti siitä että suoritin itse tuon 5v voimassa olevan vartijakortin.

Kurssin alussa varoiteltiin miten vaikea se laajempi teoriakoe tulee olemaan ja pitää lukea eri lakeja paljon etc.

Lopputulos: pääsin teoriakokeista ykkösellä läpi lukematta. Eli ei ihan hirveästi vaadi että saa vaadittavat luvat päästä hoitamaan tuota duunia, tai sit mä oon vaan todella fiksu... (:-D)
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Tässä henkilöitä oli videon mukaan 3-7, niin on se kumma että kohdehenkilölle ei saada laitettua käsirautoja. Oikeassa elämässä ko. tilanne hoidetaan yhdella tai kahdella miehellä.


Tämä on sellainen asia mihin esitän kyllä eriävän mielipiteen. Kyseessä ei tarvitse kovin kummoinen riisikeppi olla, niin sä et sitä yksinään rautoihin laita, ellet satu olemaan aktiivisesti bj:tä tai muuta vastaavaa lajia harrastava, kovalla otsalohkolla varustettu tapaus, jos tämä asiakas alusta asti sille linjalle lähtee. Ellet sitten ajaudu tähän hätävarjelu-tilanteeseen ja lyö sitä asiakasta otsaan riittävän lujaa.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä on sellainen asia mihin esitän kyllä eriävän mielipiteen. Kyseessä ei tarvitse kovin kummoinen riisikeppi olla, niin sä et sitä yksinään rautoihin laita, ellet satu olemaan aktiivisesti bj:tä tai muuta vastaavaa lajia harrastava, kovalla otsalohkolla varustettu tapaus, jos tämä asiakas alusta asti sille linjalle lähtee. Ellet sitten ajaudu tähän hätävarjelu-tilanteeseen ja lyö sitä asiakasta otsaan riittävän lujaa.

Hivenen hankala sanoa tilanteen synnystä mitään kun ei videossa siitä mitään ollut.

Videolla näkynyt toiminta oli mielestäni luokatonta ( vertailun vuoksi yhtä onnetonta kuin vuoden takainen alastoman miehen kiinniotto poliiseilta hervannassa). Valitettavasti ko.tavalla ei saa ketään raudoitettua.
 

kake619

Jäsen
Suosikkijoukkue
Caps, scholl
Hivenen hankala sanoa tilanteen synnystä mitään kun ei videossa siitä mitään ollut.

Videolla näkynyt toiminta oli mielestäni luokatonta ( vertailun vuoksi yhtä onnetonta kuin vuoden takainen alastoman miehen kiinniotto poliiseilta hervannassa). Valitettavasti ko.tavalla ei saa ketään raudoitettua.

Pystyit kuitenkin sanomaan, että oikeassa elämässä nuo hoidetaan 1-2 kaverin voimin rautoihin.

Luokatontahan tuo toiminta toisaalta oli, asiaa tuskin ainakaan yhtään outtoi nuo kaksi tarkastajaa joilla ei oletettavasti minkään valtakunnan voimankäyttökoulutusta ole pohjilla, mutta sekaan pitää silti mennä. Se minua kyllä kovasti kiinnostaisi tietää, että miten sinä tuossa olisit ainnoana vartijana saanut tuon kyseisen hepun nätisti rautoihin tarkastajien sotkiessa siinä sivussa ja kun asiakas ei selkeästi ollut millään muotoa yhteistyöhaluinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös