Vartija – jumalasta seuraava vai säälittävä pelle?

  • 329 799
  • 2 014

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joo, muistan kyllä, mutta olin silloin jo kolmekymppinen :-
Ainii joo äijä on fabu.

No joo, meillä oli pientä kissa-hiirileikkiä sillon FPS:n parin kuulapään kanssa. Jätkät aloitti kollaamalla mut keskellä kassajonoa, kun epäili varkaaks ja tekivät sen kaikille jonossa olleille selväksi, mitään ei löytynyt. No ei siinä. Nähtiin sitten vähän ajan päästä samat vartijat ja pistin kaverin kertomaan, että vessassa tapahtuu jotain hämärää. Sivelin sulanutta suklaata oven reunaan. Tiiättehän ne pikku suihkut lavuaarien vieressä? Ruuvasin sen pään irti ja kusin sinne letkun sisään. Pää kiinni ja teippiä liipamisen ympärille, että se jää pohjaan. Vartija tulee pesemään käsiään, laittaa hanan päälle ja pam, kusisuihku tulee vierestä päälle. Alkaa naurunremakka ja jälekkäinjuoksu. Turpaahan siinä tuli, mut ei käyny mielessäkään tehdä ilmotusta.

Mukavia muistoja :) pieni kevennystarina tähän väliin.
 
Viimeksi muokattu:

Kalikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos lähtisin tätä asiaa tasa-arvoisesti purkamaan ja kuvittelisi, että tässä olisi tekemisissä kaksi ihmistä, niin sanoisin että tässä on tapahtunut alilyönti. Turpaan vetäminen olisi vähintä mitä itse tekisin kenelle tahansa kuka puree ja sylkee naamalle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
En ota muuten kantaa, mutta vartijalle pointsit tästä. Neiti Hagert miettii seuraavan kerran, yrittääkö varastaa Leifin saunabisset, vai ostaako ne.
Jos oikein muistan, niin olet @Sämppäri hyvin vahvasti paheksunut sitä, jos poliisit käyttävät ylimitoitettuja keinoja "asiakkaitaan" kohtaan. Ilmeisesti sama ei päde vartijoihin ja he saavat vapaasti pistää överiksi? Vai onko lupa vain tilanteissa, missä kohde on mustalainen?
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Ainii joo äijä on fabu.

Joo, olin yksitoista kun legendaarinen "Täältä tullaan elämä"-elokuva ilmestyi 1980 ja se muokkasi kuvaani stevareista jo ennen kuin olin yhtään edes kohdannut. Etenkin klassinen loppukohtaus missä koira-stevari ajaa päähenkilön putoamaan kuolemaansa Makkaratalon reunalta.

Se oli silloin mielestäni maailman paras elokuva, mutta kun näin sen jokunen vuosi sitten, niin ajan hammas oli hitusen puraissut. Toki mahtavaa maisemakuvaa sen ajan Helsingin keskustasta.
 
Tuossa alussa vartija sanoo että anna kaljat hameesta. Jos kerta varma että nainen näpistänyt niin olisi vaikka odottanut rauhassa että nainen ylittää kassalinjan ja ottanut sitte kiinni. Ja jos nainen ei olisi antanut kaljoja niin mitä sitten. Olis antanut pitää ne siellä ja odottanut ne poliisit.

Mehän tiedämme tapahtumien kulun ainoastaan niiltä osin mitä videopätkän postannut henkilö on katsonut aiheelliseksi julkistaa. Voihan olla että vartija on pysäyttänyt naisen vasta kassan jälkeen, mutta tämä onkin kääntynyt ympäri ja karannut kassajonon ohi hyllyjen väliin.



Minulle tuosta ei kyllä synny vaikutelmaa että "miesoletettu" päättää näyttää mahtiaan. Pikemminkin sanoisin että siinä on poju joutunut täyttämään liian isoja saappaita eikä hallitse tilannetta.

Missä muussa ammatissa saa ylittää valtuudet ja rikkoa sääntöjä/lakia toisen osapuolen perseilyn takia?

Viittaatko vartijoihin? Saavatko he ylittää valtuutensa ja rikkoa lakia jos toinen osapuoli perseilee?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos oikein muistan, niin olet @Sämppäri hyvin vahvasti paheksunut sitä, jos poliisit käyttävät ylimitoitettuja keinoja "asiakkaitaan" kohtaan. Ilmeisesti sama ei päde vartijoihin ja he saavat vapaasti pistää överiksi?
Hyvin paljon riippuu tilanteesta. Jos joku känniläinen on sammuneena puistoon ja ei suostu putkaan, olematta kuitenkaan agressiivinen, niin kyllä, paheksun poliisiväkivaltaa tätä kohtaa.

Tässä tilanteessa taas sitten otetaan varasta kiinni. Sillon tarpeelliset voimakeinot on tarpeen. Ihan niinkuin poliisikin käyttää vanhojen tuttujen kanssa enemmän voimaa, kuin naapurin Riitan.

Vai onko lupa vain tilanteissa, missä kohde on mustalainen?
Ei tietenkään, mutta kuten sanottua, iso osa mustalaisista syyllistyy rikokseen. Sillon näitä kohdellaan myös sen mukaan. Ihan niinkuin poliisikin kohtelee liivijengiläisiä.

Näin tää tulee menemään jatkossakin, jos mielikuvaa tietyistä ryhmittymistä ei saada muutettua. Ja se ei muutu, ennenkun tietyt ryhmittymät muuttavat toimintatapojaan.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Minulle tuosta ei kyllä synny vaikutelmaa että "miesoletettu" päättää näyttää mahtiaan. Pikemminkin sanoisin että siinä on poju joutunut täyttämään liian isoja saappaita eikä hallitse tilannetta.

Minulle tilanne näyttäytyy sillä, että rouva on ollut varkaissa ja sitten kohdalle on sattunu ammattitaidoton vartija, joka on päästänyt tilanteen tuohon ja ei siinä sitten osaa toimia oikein. Rouvassa toki myös vikaa, mutta ammattitaitoa pitäisi olla enemmän vartijalla.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
.Syy–seuraussuhdetta kun miettii, kannattaa aloittaa vaikka siitä, minkälainen yhteiskunta siitä syntyisi, jos kaikki ylilyönnit hyväksyttäisiin vain toisen osapuolen perseilyn takia.
Todennäköisesti hyvin lainkuuliainen ja hyväkäytöksinen*


(*Olettaen että yhteiskunnan lait ja säännöt ovat oikeudenmukaisia niinkuin täällä tuppaa olemaan)
Disclaimer lisätty ennenkuin joku ACAB-idiootti tulee mutkuilemaan venäjästä tjsp
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Viittaatko vartijoihin? Saavatko he ylittää valtuutensa ja rikkoa lakia jos toinen osapuoli perseilee?

Viittaan @DonTirri'n antamaan hyväksyntään vartijan toiminnalle ja siksi kysyin, että jos sen hyväksyy, eikö samalla logiikalla pitäisi hyväksyä ylilyönnit muissakin ammateissa. Päähän kohdistuneer taklauksetkin voidaan kai hyväksyä niissä tapauksissa, joissa taklattava on aiemmin antanut vähän koukkua. Syy ja seuraus, katsos.

Todennäköisesti hyvin lainkuuliainen ja hyväkäytöksinen.

Liekö jotain tekemistä KHL:n kanssa, mutta tietoisuutesi suomalaisesta yhteiskunnasta näyttää poikkeavan todellisuudesta, sillä täällä tuppaa olemaan sellaiset säännöt, jossa vartijan voidaan katsoa ylittäneen valtuutensa vaikka olisi kuinka joutunut sylkijän maalitauluksi. Siitä syystä tämä maa on joistakin vartijoista ja myymälävarkaista huolimatta lainkuuliainen ja hyväkäytöksinen maa.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Aika vaikea tilanne analysoida kun tilanteen alkua ei näe. Normaalisti toki käsirysyyn ei kuuluisi joutua, vaikka vartija pyytääkin esim laulun sisältöä näyttämään (joskus tämä minulle tapahtunut, oli kyllä.hämmentävä tilanne). Tai jos ei näytä, niin tiwti voi odotella poliisia.

Vartijan koulutus taitaa olla vähän liian lyhyt. Kiinnipitotilanne näyttänee aina hän aggressiiviselta jos toinen pistää kovin vastaan. Mutta näyttää siltä, että vartija reagoi lähinnä vaistolla sulkemiseen ja puremiseen. Kai tuollaiseenkin joku "oikeaoppinen" keino on?
 
Viittaan @DonTirri'n antamaan hyväksyntään vartijan toiminnalle ja siksi kysyin, että jos sen hyväksyy, eikö samalla logiikalla pitäisi hyväksyä ylilyönnit muissakin ammateissa. Päähän kohdistuneer taklauksetkin voidaan kai hyväksyä niissä tapauksissa, joissa taklattava on aiemmin antanut vähän koukkua. Syy ja seuraus, katsos.

DonTirri ei mielestäni antanut vartijan toiminnalle hyväksyntäänsä ainakaan lainaamasi viestin perusteella, siinähän käytettiin termiä "ylilyönti"
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
sillä täällä tuppaa olemaan sellaiset säännöt, jossa vartijan voidaan katsoa ylittäneen valtuutensa vaikka olisi kuinka joutunut sylkijän maalitauluksi. Siitä syystä tämä maa on joistakin vartijoista ja myymälävarkaista huolimatta lainkuuliainen ja hyväkäytöksinen maa.
Kerrotko missä vaiheessa vartija ylittää valtuutensa, kun olet sitä tässä toista sivua meuhkannut? Kyseisen vartijan ammattitaidosta voidaan olla montaa mieltä ja melko rumaltahan tuo kiinniotto näyttää videolla, mutta mistä tiedät varmasti paljonko tämä mustalaisoletettu pistää esimerkiksi vastaan? Tiedän kokemuksesta, että ihminen voi pistää melko paljonkin vastaan vaikka ulkopuolisten silmiin näyttää passiiviselta ja itkevältä uhrilta. Vartijallahan on lain nojalla oikeus kajota myös ihmisen fyysiseen koskemattomuuteen, jos tilanne niin vaatii. Toisen mustalaisoletetun video alkaa sellaisesta kohdasta, että on vaikea sanoa, onko perinteistä ”pyydä-käske-koske”-toimintamallia sovellettu tässä tapauksessa vartijan osalta vai ei?
 

444

Jäsen
Noh, olit sitten sinä pohjasakan ymmärtäjä mitä mieltä tahansa, hyvin olen näillä opeilla elämässäni pärjänny. Ei oo tarvinnu vartijoiden kanssa vääntää, ei poliisin pamppua pelätä, ei autoja väistellä.

Itä-Helsingissä, jos se niin kiinnostaa. Toki täältä löytyy myös yllinkyllin niitä jotka eivät yllämainittua ole sisäistänyt ja ehkäpä siksikin juuri näen asiat niinkuin näen, täällä kuitenkin nistit ynnämuut luulee omistavansa paikan.

Sympatiat vartijoiden "pahoinpitelemiä" kohtaan täysin nollissa. Play stupid games, get stupid rewards.
Täällä yksi Itä-Helsingissä kasvanut, joka on omaksunut hieman erilaisen moraalikäsityksen ja ymmärryksen yhteiskunnan toiminnasta. Tosin vietin siellä ainoastaan 28 vuotta elämästäni, joten ehkä vähän pidempään olisi pitänyt tuolla asua, jotta olisi oppinut romantisoimaan rappiota paremmin.
On ihan totta, että jos mamma ei olisi yrittänyt näpistää mitään (oletus, en tiedä oliko siellä vaatteissa jotain, mutta oletetaan, että oli), niin todennäköisesti tähän lopputulokseen ei olisi päädytty. On myös totta, että mikäli vartija olisi työtehtäviensä tasalla ja ymmärtäisi voimankäyttöön liittyvät seikat ja säännöt paremmin, niin samaan lopputulokseen ei oltaisi päädytty. Yhden tekemä vääryys ei oikeuta toista tekemään vääryyttä. Näpistyksen yritys ei oikeuta vartijaa ylittämään valtuuksiaan eikä painimaan kaupan käytävillä asiakkaan tai ”asiakkaan” kanssa. Varmasti vittumainen tilanne vartijalle, mutta sekään ei oikeuta toimimaan väärin.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Itse olen tasan kerran elämässä 'päässyt' painimaan vartijan kanssa. Ennemminkin junnuna kunnostauduin portsareiden kanssa vääntämään. Onneksi kohdalle on pääosin osunut molempien ammattikuntien sitä paremmin osaavaa porukkaa, koska kohtalaisen pienin naarmuin olen aina selvinnyt. Mitä nyt kaasujen naamalle saantia pidin eräässä tilanteessa ylimitoitettuna toimenpiteenä ja nyrkistä naamaan saantia toisessa. Kertaakaan - siis huom kertaakaan en ajautunut rautoihin / nippuun täysin syyttömänä. Ihan jokaisella kerralla syy ei ollut yksin minun ja edelleen pidän poliisien ja järkkäreiden / vartijoiden veljeyttä paskana juttuna ja muutamia tässä nimeltä mainitsemattomia portsareita paskahousuina, mutta peilistä se suurin syyllinen kuitenkin aina löytyy.

Mun mielestä varsinkin stadi on paljon mukavampi mesta viettää aikaa, kun kriittisimmät paikat on miehitetty vartijoilla. Se on tullut tässä vuosien saatossa opittua, sekä hieman myös arvostamaan tuota alipalkattua ja alikoulutettua ammattikuntaa. Emmä edelleenkään suostu esim. kaupassa yhteistyötä tekemään, jos joku yli-innokas stevari tulee kassalla pyytämään reppua avattavaksi.

Mitä tulee tähän videon tapahtumaan, niin aika tekemätön paikka vartijalla. Vaikea sanoa suuntaan tai toiseen tyhjentävästi, että mikä oli oikein ja mikä väärin, mutta kyllä siinä itse kullakin on varmasti itsehillintä todella kovalla koetuksella, kun syljetään naamaan ja väännetään vastaan, sen minkä kerkeää. Se, että oliko tosiaan tuollainen niputus keskellä ahdasta hyllyväliä nyt sitä parasta mahdollista harkintaa, onkin ihan toinen kysymys. Tarinahan ei siis kerro, että mistä koko homma lähti liikkeelle. Tavallaan tekee mieli nostaa kuvaajalle hieman hattua: siinä on tiukka paikka katsoa vierestä ja kuvata, kun oletettua mielitiettyä retuutetaan aika rajustikin. Tavallaan vähän vituttaa, että pelkästään tuon videon sekä sosiaalisen median kovan äänen perusteella kauppiaskin on jo ottanut kovaan ääneen kantaa siihen, miten väärin vartija tuossa toimii. Oletan, että kauppias(kaan) ei ole ehtinyt / pystynyt koko tarinaa vahvistamaan itselleen. Kunhan pesee omaa kilpeään. Itse siis odotin jotain vitun paljon pahempaa väkivaltaa. Tuossahan siis pahinta varmaankin oli tuo hiuksista kiinni ottaminen, ainakin sen perusteella mitä itse olen nähnyt ja kokenut ja oletan olevan lain mukaan sallittua. Olisiko reaktio sama, jos tuossa olisi tismalleen samoin ottein niputettu jotain parikymppistä kantasuomalaista nistiä? Jos tuossa on siis oikeasti myymälävarasta yritetty saada luovuttamaan varastettu omaisuus takaisin ja siitä on syntynyt tuo käsikähmä, niin vaikea mun on vartijaa roviolle heittää. Jos taas on suoritettu etnistä profilointia ja ruvettu hametta nostelemaan - kuten jossain facebooki -päivityksessä oli annettu ymmärtää - niin ilman muuta vartijalle kenkää välittömästi.
 

peksa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Crystal Palace, Tappara ja HIFK
Tässä tilanteessa on vartijan tehtävä haastava ja ohjeistus mennyt varmaan hieman metsään ja henkilöllä tilannetaju ei ole myöskään ollut paras mahdollinen. Ottaen historian tältä kansanryhmältä huomioon videosulkeisten järjestämisestä ja sakkia tais olla enemmänkin niin itse olisin tehnyt seuraavaa.

Jos olen varma että hameeseen upposi niin soittaisin poliisit paikalle ja kertoisin oman riskiarvioni.

Kun näköjään Vartijan status ei ole riittävän suuri auktoriteetti osalle tämän ryhmän väestä ja pullikointia näytti nytkin tulevan.

Virkavalta olisi joka tapauksessa suorittanut asian paremmin ja olisi mielenkiintoista myös nähdä miten poliisit suhtautuu siihen että niitä kuvataan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Onneksi tässäkään asiassa some ei jaa tuomioita. Koko tapahtumankulkua, kun ei tiedä, niin ei tuohon voi oikein mitään pitävää sanoa. Voimankäytön näkökulmasta vartija ei kuitenkaan tee minun mielestäni tuon romanin kanssa mitään erityisen yliampuvaa. Näyttäähän se pahalta tietysti ja tuo hiuksista repiminen on vähän liikaa, mutta kuten sanottua, niin sivusta on tosiaan aina helppoa viisastella.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Selkeitä virheitähän toi vartija nähdyn pätkän perusteella tossa tekee, mutta periaatteessa tekee kuitenkin duuniaan estämällä myymälävarkaudet. Kiinnioton toteutustapoja olis ollu muitakin, mutta lähtökohtaisesti vika on mustalaisessa, joka lähtee nyysimään bisseä. Erittäin ikävä tilanne (minkä olis ehkä omalla toiminnallaan pystynyt välttämään) joutua painimaan ärhäkän mustikkanaisen kanssa hyllyjen välissä ja ympärillä jengi kuvaa ja vittuilee.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Kiinnioton toteutustapoja olis ollu muitakin, mutta lähtökohtaisesti vika on mustalaisessa, joka lähtee nyysimään bisseä.
Niin. Ärsyttävä piirre näissä on usein se, että monet eivät tunnusta toisen osapuolen ilmiselvää osuutta ja vastuuta. Tuollakin oli semmoista tekstiä, että tilanne oli kiepsautettu vain niin päin, että tuo romani oli tuossa pelkästään uhri.

Ei näin.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
En tiedä millaisella varustuksella vartijat ovat liikenteessä, mutta videon perusteella soisin heille enemmän aseita ja valtaa.
Todella rasittavia nuo taustalla huutavat jeesustelijat ja moralisoijat. Varas on aina varas ja vartija tekee työtänsä.
Kunnon varustuksella olisi vartija voinut antaa sivusta huutajille lamauttimesta, pistää kamerat paskaksi ja repiä varastetut bisset talteen tuolta naiselta, mutta ei.
Vartijasta tehtiin tässä tapauksessa otsikossa mainittu pelle, vaikka varmasti yritti parhaansa, mutta minkäs teet kun olet yhdellä kolmea vastaan ilman aseita ja oikeuksia ja kun kaikki vielä nykyään kuvataankin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Todella surkea tilanne kyllä kaikin puolin. Molemmissa osapuolissa varmasti vikaa. Näiden vartijoiden ikävät duunit eli painit on kyllä viime vuosina varmasti lisääntyneet. Taas kerran täytyy todeta, että hattua nostan niille jotka tuota hommaa suostuu tekemään. En tiedä riittäisikö itselleni edes 10k€/kk että tekisin noita hommia edes väliaikaisesti. Muutamia vuosia sitten tosiaan tein töiden ohessa pokehommia baarissa ja jälkeenpäin ajateltuna pidän itseäni totaalisena pellenä ja idioottina, että olen sellaiseen suostunut.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Jos tämäkin keissi olisi tapahtunut K-Kaupan Annan myymälässä, ei tarvitsisi kenenkään kitistä, bisset olisi jääneet myymälään ja tummille olisi ulko-ovet auenneet.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
En tiedä millaisella varustuksella vartijat ovat liikenteessä, mutta videon perusteella soisin heille enemmän aseita ja valtaa.
Todella rasittavia nuo taustalla huutavat jeesustelijat ja moralisoijat. Varas on aina varas ja vartija tekee työtänsä.
Kunnon varustuksella olisi vartija voinut antaa sivusta huutajille lamauttimesta, pistää kamerat paskaksi ja repiä varastetut bisset talteen tuolta naiselta, mutta ei.
Vartijasta tehtiin tässä tapauksessa otsikossa mainittu pelle, vaikka varmasti yritti parhaansa, mutta minkäs teet kun olet yhdellä kolmea vastaan ilman aseita ja oikeuksia ja kun kaikki vielä nykyään kuvataankin.
Onhan heillä kurssien kautta oikeudet kaasuun ja teleskooppipamppuun. Videon perusteella taisi kaasu olla vyöllä. Ehkä ihan hyvä, ettei niihin turvautunut (varsinkaan kaasuun), silloin tästä vasta selkkaus olisi tullut. Poliisit toimivat järjestäen pareissa, joten olisi suotavaa, että myös vartijat voisivat näin toimia. Tämäkin olisi varmasti setviytynyt paljon nätimmin kahdella vartijalla.
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Ehkä tekee virheitä tuossa, mutta mua ainakin sapettaa aina että uhri tai uhrin läheinen aina kuvaa ja julkaisee "sopivan" filminpätkän johonkin palveluun. Tälläisestä olisi hyvä nähdä koko tapahtumaketjun valvontakamerakuva ettei vain toista osapuolta syytettäisi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös