Nyt kun suollat tällaista tekstiä, niin olisi hyvinkin kohtuullista, jos kertoisit, mihin viesteihin ja keihin kirjoittajiin viittaat tällä.
Kritiikkiä saa esittää kenelle tahansa ammattikunnasta riippumatta - eikä se kritiikki silloin kohdistu kuin tähän kyseiseen ammattilaiseen, ei koko ammattikuntaan. Valitettavasti vain monilla tuntui tämä unohtuvan - sen verran paljon tuli kritiikin esittämisen jälkeen kommentteja tyyliin: "jos joutuisit joskus häirikön uhriksi ja vartija pelastaisi tilanteen, tajuaisit kuinka arvokasta työtä vartijat tekevät" etc.
Kyllä niitä vartijoita alentavia kommentteja löytyy tästäkin ketjusta. Älä viitsi nyt. Sen sijaan ketään kirjoittajaa vastaan en ala hyökkäämään, vaikka sen varmasti voisinkin tehdä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseen, ihmettelen vaan miksi juuri vartijat herättävät kovasti antipatioita. Olet varmasti huomannut että asioista voi jutella myös muualla kuin internetissä? Tuolla oikeassa elämässä, ihan samalla tavoin kuin täälläkin, tulee usein esiin outoja mielipiteitä mikäli keskustelu menee esimerkiksi juuri vartijoihin tai vaikka portsareihin. Tähän asiaan viittasin aiemmassa kirjoituksessani ja pidän kannastani kiinni. En jaksa mitenkään uskoa, että tämä ilmiö on jostain syystä olemassa ainoastaan Porissa tai Helsingissä. Olen vakuuttunut että muuallakin Suomessa (sinunkin korviesi lähellä) esiintyy hälyyttävän paljon tätä ajatusmallia, jossa vartijoita leimataan ryhmänä milloin milläkin alentavalla haukkumanimellä. Sinä tiedät sen itsekin, vaikket välttämättä siihen itse syyllistykään. Sitä vain ihmettelen, arvon Sistis, että miksi se olet usein juuri sinä joka tulee väittelemään asioista, jos minä puolustan vartijan toimintaa jossain asiassa? Jotenkin tulee tunne että sinulla on "oma lehmä ojassa"? Et kai vaan kanna kaunaa jollekin henkilölle jostain ja tämä joku henkilö sattuu olemaan/on ollut vartija? Selittäisi hyvin tuon käytöksesi.
Jippo kirjoitti:
Sen jälkeen ei ole näkynyt noita väittämiäsi vartijoiden dissaamisia. Viimeksi on keskusteltu siitä, miten vartijan pitää reagoida vahingossa varastamiseen.
Mitäs mokaat -ajattelutapa tuntuu aika julmalta ei-vartijoiden mielestä. Mutta tämä on ihan aidosti jopa filosofinen kysymys, enkä mitenkään ymmärrä, miten käännät siitä keskustelun vartijoiden haukkumiseksi.
Vaan eipähän tähän tule kuitenkaan asiallista vastausta. Tai ollenkaan. Korkeintaan saivartelua perheenisä sitä ja tätä -pohjalta.
Toinen kirjoittaja kysyi onko ketjussa mainittu väittämiäni "vartijan dissaamisia". Minä sanoin että mielestäni on, mutten yksinkertaisesti viitsi alkaa niitä kaivamaan, kun varmasti ihmiset löytää ne itsekin. No, sinä näemmä viitsit ja olet näemmä myös samaa mieltä kanssani siitä, että tästäkin ketjusta tosiaan löytyy näitä "vartijaa dissaavia" viestejä. Miksi siis kuumenet noin? Jos siitä onkin muutama sivu aikaa, niin onko tuo "dissaus" sitten laimentunut noiden muutaman sivun aikana? Ja jos on, niin koska se katoaa kokonaan? Mielestäni tuo lainaamasi kirjoitus on edelleen loukkaava, vaikka onkin kirjoitettu muutama sivu sitten. Sitäpaitsi täällä on muodikasta sanoa asiat kierrellen kuin kissa kuumaa puuroa. Eikä ihme ettei porukka uskalla sanoa suoraan mitä ajattelevat tyyliin "Kaikki vartijat on epäonnistuneita ja hormooneilla kasvatettuja natseja, eikä ne päässy poliisikouluun". Eivät uskalla, kun tietävät että palstaseriffi Naurava Sika karauttaa Jolly Jumperilla paikalle ja pistää vihapuheelle pisteen :)
"Mitäs mokaat"-ajattelutapa tuntuu kyllä julmalta minunkin mielestäni. Ja minähän olen siis myös ei-vartija. Eikä minusta (kuten mainittua) varmasti kummoista vartijaa tulisikaan. Tämä tilanne on siinä mielessä vielä avoin, että kukaan meistä ei tiedä onko ko. tapauksessa kyse mokasta vai ei. (Oletan että viittaat siis yleisönosastokirjoituksessa kerrottuun tapaukseen)
Ihmettelen vaan kovasti sitä, että miksi joka ainoa kerta kun (hieman härnätäkseni, myönnetään) tulen tänne kirjoittamaan jotain kivaa vartijoista, tulee nopealla tahdilla hyökkääviä vastauksia kirjoitukseeni ikään kuin tekisin jotain väärää kun vartijoita kehun. Mistä se voi johtua? Haluaisin kerrankin suoran ja rehdin vastauksen, mutta sitä ei keneltäkään kuulu. Toki minulla on omat ja kärjistetyt teoriat asiasta, mutta haluaisin tosiaan kuulla järkevän selityksen sille, miksi vartijat aiheuttaa niin pahaa närästystä niin monille? Onko syynä perisuomalainen kateus ja alemmuudentunne isompaa, vahvempaa ja kenties jopa komeampaa miestä kohtaan, vai mistä tämä johtuu?
Haluan myös painottaa etten minä ole kääntänyt, enkä kääntämässä mitään keskustelua yhtään mihinkään. Yritän ottaa esille asiaa, jota ilmeisesti ei saisi ottaa esille. Vartijoita haukutaan ja väheksytään jostain arvoituksellisesta syystä valtavasti. Minusta olisi tosi mukavaa jos nämä arvostelijat voisi kertoa, että ovatko samaa vai eri mieltä kanssani tästä asiasta:
Naurava Sika kirjoitti:
Onneksi vartijoita on olemassa ja onneksi monet heistä ovat fyysisesti vahvoja ja ottavat työnsä sen verran vakavasti, että uskaltavat mennä tilanteeseen, jossa suurella todennäköisyydellä on tiedossa vammoja itselle.
Väitän että valtava määrä niin firmoihin kohdistuvia, kuin henkilöön meneviä rikoksia saadaan sekä estettyä että ratkaistua yksinomaan vartijoiden ansiosta. Joten toivon että ihmiset lopettaisivat tuon lapsellisen kiukuttelun ja antaisivat kunnioituksen tälle ammattiryhmälle nykyisen halveksunnan sijaan.
Lopuksi mainittakoon että minä kyllä yritän aina antaa asiallisen vastauksen ja toivon että tämä kelpaa sinulle. Vastaus yhtä kaikki, vaikkei sitten olisikaan sinun mieleesi. Toivon että ymmärrät sellaisen jutun, että en valitettavasti ehdi ihan joka päivä käymään tällä mainiolla palstalla, saati vastaamaan viesteihin. Parhaani yritän kuitenkin. Enkä muuten tainnut edes saivarrella perheenisästä sen kummemmin, kuin että me emme vielä tiedä oliko se vahinko vai ei. Toivon todella että saamme aikanaan totuuden tämän palstan tietoon, niin voidaan sitten keskustella asiasta lisää.
PS. Kun niin hienosti olet näemmä sivuja selaillut, kun hait noita vartijoita loukkaavia kirjoituksia, olet varmasti myös tietoinen minun mielipiteestäni "Perheenisä"-jutussa. Joten en mainitse sitä enää tässä :)
PPS. Tosikoille tiedoksi, että toisen kappaleen pari viimeistä virkettä on tarkoitettu kevennykseksi. Joten älkää kutsuko vartijoita paikalle :)