Vapaaehtoinen pelastuspalvelu

  • 786
  • 0

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Mikä on vapaaehtoinen pelastuspalvelu?

Se ei ole yhdistys tai järjestö, vaan järjestöjen ja yhdistysten yhteenliittymä, jonka toimintaa koordinoi SPR. Sen tarkoitus on auttaa tilanteissa, joissa tarvitaan nopeasti suuri määrä ihmisiä avuksi, kuten esimerkiksi suurten tulipalojen tai liikenneonnettomuuksien yhteydessä tapahtuvaan liikenteenohjaukseen tai ensihuoltoon. Suurin työllistäjä tätä nykyä Vapaaehtoiselle pelastuspalvelulle, eli vapepalle, on kuitenkin eksyneiden tai kadonneiden ihmisten etsintä.

Vapepa lähtee apuun aina viranomaisen pyynnöstä, eikä siis koskaan oma-aloitteisesti, ja toimii viranomaisen antamin valtuuksin ja rajoituksin. Tehtävät organisoidaan ja tilanteesta raportoidaan aina valtuudet antaneelle viranomaiselle, ja tehtävää jatketaan kunnes tuo viranomainen katsoo sen päättyneeksi.

Lisätietoa tuolta: Lähimmäisen apuna - viranomaisen tukena | Vapepa

Itse olen toiminnassa mukana ns. rivijäsenenä, eli lähden hälytykseen mukaan mikäli se omaan aikatauluuni sopii, enkä osallistu tehtävien suunnitteluun tai organisointiin. Rivimies, siis. Mukana olen ollut toistaiseksi vain etsinnöissä, ja niistä osa on päättynyt kohdehenkilön löytymiseen ja osan päättymisen syytä ei ole kerrottu. Miksi olen tuossa mukana? Koska liikun muutenkin luonnossa paljon, niin miksi en siinä samalla sitten silloin tällöin olisi muille ihmisille myös avuksi?

Herättääkö vapepa kysymyksiä, kommentteja tai kritiikkiä? Onko muita aktiivisia vapepalaisia palstalla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös