Vanhusten laitoshoito

  • 2 543
  • 11

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joroisten terveyskeskuksen entinen johtava lääkäri Pekka Lantto päätyy lopulta oikeuden eteen, syytettynä törkeästä kuolemantuottamuksesta.

"Lanton mielestä terveyskeskusten vuodeosastoilla "elävinä vihanneksina" makaavien ihmisten elämää ei tulisi keinotekoisesti pitkittää, vaan heidän tulisi antaa kuihtua pois."
Iltalehti

Lantto oli aiheensa myös MOT:issa vuonna 2004 (TV1/MOT 19.1.2004).

Aihe on varsin väistelty. Toisaalta omalle kohdalle sattuessa moni haluaa pitää kiinni siitä isoäidistä loppuun asti, vaikka isoäidistä ei jäljellä enää olisikaan kuin ruumis ja pieni pala entistä persoonaa. Isoäiti saatetaan sitten vuosia pitää elossa lääkkeillä ja laitteilla, kustannusten kertyessä ja isoäidin usein myös kärsiessä sairausten kierteessä ja vaippojen jäädessä pidemmäksi aikaa. Usein isoäidit ja -isät myös unohdetaan laitoksiin, käymässä ei haluta käydä mutta irtikään ei osata päästää.

Oma isoäitini kuoli noin puoli vuotta sitten. Suorilta jaloilta parissa kuukaudessa haimasyövälle hävinneenä. Asiaa käsitteli kaksi lääkäriä, joista toinen olisi halunnut leikata. Leikkaus olisi vienyt vanhalta naiselta kyvyn elää laitosten ulkopuolella ja kenties myös kävellä. Toinen suositteli, että isoäidille parasta olisi antaa tämän kuolla ilman kärsimystä. Valinta oli onneksi jälkimmäinen, ja isoäiti sai kuolla kuten itse halusi. Helppo se valinta ei ollut, vaikka niin etukäteen ja jälkeenpäin ajattelee.

Mitä mieltä olette, tulisi vanhukset nykyiseen tapaan pitää yhä etenevän lääketieteen suomin keinoin viimeiseen asti elossa, usein ilman kykyä ymmärtää enää edes missä ovat tai kuka ovat? Vai pitäisikö nykyistä aktiivisemmin antaa luonnon tehdä tehtävänsä, kun tietty kynnys ylitetään? Jos, niin mikä on tuo kynnys? Mitä itse tekisitte, jos tilanteessa olisi vaikka oma äitinne? Oliko Pekka Lantto oikealla asialla vai ei?
 

grace

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ
Mitä mieltä olette, tulisi vanhukset nykyiseen tapaan pitää yhä etenevän lääketieteen suomin keinoin viimeiseen asti elossa, usein ilman kykyä ymmärtää enää edes missä ovat tai kuka ovat? Vai pitäisikö nykyistä aktiivisemmin antaa luonnon tehdä tehtävänsä, kun tietty kynnys ylitetään?

Jos kyseessä on täysin autettava vuodepotilas, niin on mielestäni turhaa pitää hänet "väkipakolla" elossa. Kehittynyt länsimainen lääketiede ja siihen lisättynä omaisten luonnollinen vaikeus luopua lähimmäisestä ovat täyttäneet maamme hoitokodit äärimmilleen elämän laadun ollessa useilla melko olematon.

Jos, niin mikä on tuo kynnys? Mitä itse tekisitte, jos tilanteessa olisi vaikka oma äitinne?

Koko asian vaikein kohta on juuri tämän kynnyksen määrittäminen. Kuka haluaa hypätä "jumalan saappaisiin"... omalla kohdalla olen sopinut äitini kanssa, että häntä ei pidetä keinotekoisesti elämän syrjässä kiinni. Nykyajan valveutuneet kansalaiset toivottavasti ymmärtävät tehdä hoitotestamentin ennen kuin mahdollisesti joutuvat holhouksen alaisuuteen. Tällöin oma tahto ratkaisee, vaikka olisikin "vihannes sängyssä".
 

scholl

Jäsen
Anna mun kaikki kestää! Uutisissa kerrottiin juuri kolmosella, että vanhukset hakeutuvat nyt suuriin kaupunkeihin laitoshoitoon kotipaikkakunnaltaan. Siis maa on kallista isoissa kaupungeissa, samoin hoitajien elinkustannukset kuten asunnot ja muut kulut. Ei niitä vanhuksia tule isoihin kaupunkeihin sijoittaa/houkutella, vaan hajasijoittaa maakuntiin niinkuin nämä valtion virastot.

Siis siellä missä on halpaa maata ja missä on myöskin kohtuuhintaista pienipalkkaisen hoitohenkilökunnan asustaa. Jos sä oot hemmetti satavuotiaana kuitenkin sisällä about koko ajan niin mitä merkitystä sillä on, onko siinä vieressä metropoli tai ei. Esim. Tammisaaresta lähti synnytysosasto, niiden pitäisi nyt keskittyä vanhustyöhön. Siis kun ihmiset jäävät eläkkeelle niin heidän pitäisi siirtyä pienemmille paikkakunnille. Tämähän on kestämätön tilanne, jossa pääkaupunkiseudulle muuttaa koko ajan maalaisia töihin, mutta sitten he eivät muuta ikinä pois. Eihän asunnot ja muut riitä. Nyt sitten mukamas vielä muuttaa vanhuksia. Tsiisus sentään joku on sekaisin!
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Aikas haastava kirjoitelma schollilta, mutta vastaan kuitenkin. Et ilmeisesti ajattele laitoshoidossa olevaa kokonaisuutena. Onhan se mukavampaa, kun kaikki ovat lähempänä toisiaan.

Ajattele että asut itse siellä jossain Helsingissä ja vanhempasi vaikka akselilla Kokkola-Jyväskylä. Kerkiätkö useinkin käymään? Tästähän on pitkälti kyse. Samoin siitä että isommissa keskuksissa on resursseja paremmin kokonaisvaltaiseen hoitoon.

Tiedä onko joku sekaisin vai ei, mutta näin tällä kertaa.
 

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Anna mun kaikki kestää! Uutisissa kerrottiin juuri kolmosella, että vanhukset hakeutuvat nyt suuriin kaupunkeihin laitoshoitoon kotipaikkakunnaltaan.

Heidän lapsensa ovat muuttaneet sinne Helsinkiin työn perässä ja maksavat siellä veronsa. Nyt on täysin oikein, että myös vanhukset tuodaan kohtuulliselle vierailuetäisyydelle.

Sinänsä olet oikeassa, että Tammisaari ja Kiljava yms. sopivat erittäin hyvin tähän tarkoitukseen.

Valtionvirastot olisi jo aikoja sitten pitänyt siirtää jonnekin perähuttulaan lähemmäs työntekijöiden kotiseutua. Lähinnä niille koulutuspaikkakunnille. Tällä toisin olisi ollut se vaikutus, että maakuntien sisäsiittoisuus olisi lisääntynyt entisestään.
 

scholl

Jäsen
Ajattele että asut itse siellä jossain Helsingissä ja vanhempasi vaikka akselilla Kokkola-Jyväskylä. Kerkiätkö useinkin käymään? Tästähän on pitkälti kyse. Samoin siitä että isommissa keskuksissa on resursseja paremmin kokonaisvaltaiseen hoitoon.

Resurssit voidaan rakentaa. Toiset kaupungin keskittyvät työntekoon ja ne kaupungit, missä on muuttotappiota kuten Tammisaari, voivat keskittyä siihen, ettei tehdä työtä eli eletään esim. eläkeläiselämää tai lomaillaan. Se on jokaisen oma asia sitten kuinka usein käy katsomassa. Mutsin mutsi oli laitoshoidossa loppuajan eli olisikohan ollut reilut puoli vuotta. Itse kävin kerran katsomassa, mutta mutsi ajoi vähintään kerran viikossa katsomaan häntä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Okei scholl, jos Tammisaaren suurkaupunki rakentaa resurssit esim vanhusten huoltoa varten. Mitäs sitten, kun ei olekaan rahaa ylläpitää niitä?

Isommissa keskuksissa on työikäisiä ja yrityksiä jolloin riittää kapitaalia eri muodoissaan takaamaan edes jollain tasolla niitä resursseja. Ne kun on nyt jo aika pitkälle olemassa. EI tartte sahata vikkottain,kuukausittain tms ees taas ja taas taas tapaamaan vanhempiaan/isovanhempiaan.

Toinen asia on jos ei välitä omista vanhemmistaan/isovanhemmistaan. Mutta silloin ollaankin jo perimmäisten kysymysten äärellä ja ne kuuluvat toisaalle.

Mutta jatkakaa muut tästä. Eipä minulla asiaan enempää.
 

scholl

Jäsen
Okei scholl, jos Tammisaaren suurkaupunki rakentaa resurssit esim vanhusten huoltoa varten. Mitäs sitten, kun ei olekaan rahaa ylläpitää niitä?

Resurssit rakennetaan. Eläkeläiset eivät asu Manhattanillakaan. Eivät asu täälläkään Helsingissä 20 vuoden kuluttua. Jos jengi on landelta kotoisin niin ne voivat muuttaa takaisin landelle, kun jäävät eläkkeelle. Meidän pitää rakentaa vaikka uusia kaupunkeja sitä varten. Kokonaan eläkeläiskaupunkeja, missä pääsevät joka paikkaan kävellen ja sitten kun kondis on huonompi niin laitospaikkoja. Missä maa on halpaa jne. Aivan varmasti näin tulee jossain vaiheessa tapahtumaan. Jos Tammisaari ja muut Uudenmaan kunnat eivät tajua niin joku rakentaa sen pohjanmaalle. Eivät kaikki halua eläkkeellä Espanjaan.

Valtion tehtävä on hoitaa asia niin, että keksitään järjestelmä kuinka tulonsiirrot tapahtuvat kunnalta toiselle, mutta olennaista on se, että se missä maa on kallista, asuu työikäistä väkeä.
 

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Valtion tehtävä on hoitaa asia niin, että keksitään järjestelmä kuinka tulonsiirrot tapahtuvat kunnalta toiselle, mutta olennaista on se, että se missä maa on kallista, asuu työikäistä väkeä.

Kuinka moni nyky Suomessa tajuaa tämän?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Alkaa olla trolliksikin jo aika vinhaa tekstiä. Toivottavasti sinun alter egosi eli se organismi, joka kirjoittelee siellä fantasiassaan, päätyy tällaiseen Suomen Floridaan eli Itä-Lappiin vanhussiirtolaan halvalle maalle, kun ehdotelmasi joskus toteutuu.

Olet opetellut läksysi hyvin scholl. Harmi, että trollisi alkaa olla suurempi kuin oikea persoonasi.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olen muuten kirjoittanut kärjistävän värssynkin vanhusten laitoshoidosta, jonka jotkut ehkä tuntevatkin:

Mistä on vanhat mummot tehty?

Mistä on vanhat mummot tehty?

Vaipoista ja morfiinista, unohtaneista omaisista
tippapussitelineistä, virtsarakon katetreista.

Niistä on vanhat mummot tehty.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen muuten kirjoittanut kärjistävän värssynkin vanhusten laitoshoidosta, jonka jotkut ehkä tuntevatkin:

Mistä on vanhat mummot tehty?

Mistä on vanhat mummot tehty?

Vaipoista ja morfiinista, unohtaneista omaisista
tippapussitelineistä, virtsarakon katetreista.

Niistä on vanhat mummot tehty.

Hyvä, mutta mielestäni soljuisi paremmin, jos tippapussiteleineiden ja unohtaneiden omaisien paikkoja vaihdettaisiin. Ekalla rivillä on liikaa samaa loppusointua, ja sen saisi korjattua ehdottamallani tavalla. Anteeksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös