Valioliiga ja muu englantilainen jalkapallo 2023–2024

  • 149 254
  • 1 332

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
En ihan ymmärrä, miksi eivät uskaltaisi, kun eihän tuomari tästä nyt mitään joudu maksamaan, eikä häpeäpaaluunkaan joudu, vaikka tuomio muutettaisiin jälkeenpäin. Ja kuten joku jo aiemmin totesikin, VAR tämän möhli, kun ei muuttanut tuomiota, eli pelituomarin ratkaisua en niin pahasti moiti kuin VARin.
Olen tästä hiukan eri mieltä. Jos tuomari viheltää suoran punaisen, niin erittäin usein tulee valmentajilta rajua kritiikkiä tuomaria kohtaan, niin myös Artetalta, joiltain jopa rajumpaa vielä. VAR harvoin muuttaa keltaista korttia punaiseksi, ainakin tämä käsitys on jäänyt takaraivoon.

Kun nyt kuitenkin olen toiminut erotuomarina, niin aikanaan yksi tehtävä minullakin oli, pelaajia pitää pystyä myös suojelemaan törkeiltä tai ylipäätään vahingoittamisyrityksiltä. Eivät nämä yritykset ole ainakaan vähentyneet pelaajien fysiikan, nopeuden jne kehittyessä. Etenkin parhaimmat pelaajat saavat sitten ajoittain todella rajua kohtelua ja se ei ole lajin etu, yleisökin haluaa nähdä heitä peleissä, ei sairastuvalla. Sen keltaisen ja punaisen raja on usein hyvin pieni ja olen sitä mieltä, että tuomarit yleensä mieluummin antavat sen keltaisen, selviää pienemmällä kritiikillä.
 

FinDevil

Jäsen
Suosikkijoukkue
New Jersey Devils, Tottenham
Huvittavaa, miten melkein jokaisesta joukkueesta löytyy näitä faneja jotka kokee, että juuri se oma joukkue on niin kaltoin kohdeltu VARin toimesta ja inhokki joukkuetta taas VAR suosii. Sitten tästä itketään koko kausi eri ketjuissa ja surkutellaan kun aina tuomiot menee väärin eikä itse tule sitä hyötyä. Tuntuu välillä, että jotkut tosissaan uskovat johonkin salaliittoon mikä on omaa joukkuetta vastaan.

Itseänikin vituttaa VAR välillä ja koen, että
jossain ottelussa VAR ei ole oikeudenmukainen, mutta seuraavassa ottelussa VAR saattaakin olla jo oikein suotuinen Spurssia kohtaan. Välillä
näkee vielä sitä, että joku joukkue on hyötynyt isosti VARista edellisellä viikolla ja sitten kun seuraavassa ottelussa käykin toisinpäin niin alkaa tämä itku siitä ettei omaa joukkuetta ikinä kohdella hyvin. Ihmisen muisti on välillä todella lyhyt tai sitten on värilasit liian syvällä päässä.
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Olen tästä hiukan eri mieltä. Jos tuomari viheltää suoran punaisen, niin erittäin usein tulee valmentajilta rajua kritiikkiä tuomaria kohtaan, niin myös Artetalta, joiltain jopa rajumpaa vielä. VAR harvoin muuttaa keltaista korttia punaiseksi, ainakin tämä käsitys on jäänyt takaraivoon.

Kun nyt kuitenkin olen toiminut erotuomarina, niin aikanaan yksi tehtävä minullakin oli, pelaajia pitää pystyä myös suojelemaan törkeiltä tai ylipäätään vahingoittamisyrityksiltä. Eivät nämä yritykset ole ainakaan vähentyneet pelaajien fysiikan, nopeuden jne kehittyessä. Etenkin parhaimmat pelaajat saavat sitten ajoittain todella rajua kohtelua ja se ei ole lajin etu, yleisökin haluaa nähdä heitä peleissä, ei sairastuvalla. Sen keltaisen ja punaisen raja on usein hyvin pieni ja olen sitä mieltä, että tuomarit yleensä mieluummin antavat sen keltaisen, selviää pienemmällä kritiikillä.
Joo, tulee kritiikkiä siinä hetkessä, mutta uskoisin, että dumarit ymmärtävät, että se on vähän kuin lapsen kiukuttelua, joskin rajumman näköistä. :D

Ja tuo sinun näkökulmasi on oikein validi. Dumarin näkökulma - vilpitön kiitos siitä. Itse taas oon valmentaja (junnu-, mutta silti). Olet täysin oikeassa, että pelaajia pitää suojella. Ja varmasti myös oikeassa siinä, että keltainen lähtee taskusta rajatapauksissa punaista herkemmin. Mutta ehkä se on tuo valmentajanäkökulma, että haluisin pelien pelattavan täysillä miehistöillä, jolloin se harjoiteltu pelisysteemi voi toteutua. Ei sitä ainakaan junnuissa erityisesti treenata, että miten peli avataan yhden vajaalla. :) Tai ainakin meillä on muutakin murhetta pelaamisessa ihan riittävästi kuin tuo. :D
 

King Jeremy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, Bayern München ja Boston Celtics
Huvittavaa, miten melkein jokaisesta joukkueesta löytyy näitä faneja jotka kokee, että juuri se oma joukkue on niin kaltoin kohdeltu VARin toimesta ja inhokki joukkuetta taas VAR suosii. Sitten tästä itketään koko kausi eri ketjuissa ja surkutellaan kun aina tuomiot menee väärin eikä itse tule sitä hyötyä. Tuntuu välillä, että jotkut tosissaan uskovat johonkin salaliittoon mikä on omaa joukkuetta vastaan.

Itseänikin vituttaa VAR välillä ja koen, että
jossain ottelussa VAR ei ole oikeudenmukainen, mutta seuraavassa ottelussa VAR saattaakin olla jo oikein suotuinen Spurssia kohtaan. Välillä
näkee vielä sitä, että joku joukkue on hyötynyt isosti VARista edellisellä viikolla ja sitten kun seuraavassa ottelussa käykin toisinpäin niin alkaa tämä itku siitä ettei omaa joukkuetta ikinä kohdella hyvin. Ihmisen muisti on välillä todella lyhyt tai sitten on värilasit liian syvällä päässä.
Totta! Ja vaikka siis kritisoin VARin toimintaa liittyen MacAllister-tapaukseen, en itse (ainakaan halua) usko(a) salaliittoihin. Siltikin pitää muistaa, että dumarit ovat myös ihmisiä. Ja ihmiset ovat sellaisia, että on sympatioita joitain kohtaan ja antipatioita joitain kohtaan. Ja olisi aika vaikea uskoa, ettei se joskus, vaikkakin hyvin harvoin, vaikuttaisi myös tuomioihin.

Silti olen samaa mieltä, että liian harvoin sitä myöntää, että hyötyy jostain tuomiosta. Ja vielä palatakseni MacAllister-tuomioon, ei se nyt mikään iso virhe mielestäni ollut. Mun mielestä väärä tuomio, muttei oikeusmurha. Näitä sattuu, ja jos kerran on systeemit, joilla noita kortteja voi kumota, niin tässä kohtaa sen itsekin käyttäisin, mutta jos se ei menesty, niin en saa tuosta mitään salaliittoa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Eniten luotuja maalipaikkoja:
1. Brighton 38
2. Man United 32

Vähiten tehtyjä maaleja:
1. Everton 0
1. Burnley 0
3. Man United 1
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Mac Allisterin punainen kortti muutettiin jälkikäteen keltaiseksi. Varmasti oikein kelvollinen ennakkotapaus myös muille seuroille.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Mac Allisterin punainen kortti muutettiin jälkikäteen keltaiseksi. Varmasti oikein kelvollinen ennakkotapaus myös muille seuroille.
On tämä sillalailla ennakkotapaus, että osittaa kaikille seuroille, että valitus voi menestyäkin. Mutta ennen kaikkea tämä on viesti VAR-koppiin: katsokaa ne tilanteet huolella.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
On tämä sillalailla ennakkotapaus, että osittaa kaikille seuroille, että valitus voi menestyäkin. Mutta ennen kaikkea tämä on viesti VAR-koppiin: katsokaa ne tilanteet huolella.
Toki, mutta mitä tuon ympärillä pyörinyttä keskustelua viime kaudella seurasin, niin seuralähteet tuntuivat olevan aika yksimielisesti sitä mieltä, että FA:lta tulee aika selkeä indikaatio siitä, onko valituksella mahdollista vaikuttaa tuomioon. Unitedhan jätti Casemiron tapauksessa valituksen tekemättä, koska olivat FA:n kanssa keskusteltuaan lopulta varmoja siitä, ettei valitus menisi läpi. Kauden jälkeen he myös kirjelmöivät asiasta FA:lle, mikä viittaisi tyytymättömyyteen menettelyä kohtaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Suosikkijoukkue
Chelsea FC

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Olihan tuo kova taklaus, mutta onnistuu osumaan ensin palloon. Ehkä tuomari hyppäsi ajassa vanhaan kunnon 1 divisioona aikaan, jolloin tuo olisi ollut peruskauraa. Enkä minä täysin vakuuttunut ole, että tuo sattui niin paljon kuin kieriskelystä olisi voinut päätellä. Spurs sai tuosta vaarallisen vastahyökkäyksen, jonka vain Richarlisonin huonous maalinteossa pilasi*. Meinaan, että yritti varmasti vedota tuomariin/Spurs pelaajiin, että peli saataisiin poikki. Ja eihän tuo nyt edes ole kovin paha. Romero ei tule napit edellä koiville, eikä millään silmälaseilla katsottuna yritä vahingoittaa pelaajaa ja kuten todettua osuu ensin palloon. Olisin minäkin tuosta vaparin antanut, mutta en korttia. Aika helposti olisit punaista jakamassa, jos "ei edes keltaista" sitä tarkoitti. (Deanilla viittaatte case cucurellan letti ja sehän oli selvä punainen)

Perisic olisi ansainnut vähintään keltaisen. En olisi kitissyt punaisesta, vaikka aika kova tuomio se olisi ollut. Liian usein näissä tilanteissa kuitenkin on niin, että pelaajat kieriskelevät kuolleena kentällä, vaikka hidastuksista näkee, että käsi tuskin hipaisee päätä. Niin ei ollut tässä, mutta en kaipaa yhtään lisämotivaatioita näihin pelleilyihin. Vaikka sitähän se usein on joukkueesta riippumatta. Voiton eteen ollaan välillä valmiita nolaamaan itsensäkin.

Ja eikö ne kaikki nämä tilanteet kelaa varkopissa, vaikka niitä ei katsojille ilmoitetakaan. Tietysti se ei mitään meinaa.

*Siinä Rikun mokaamassa vastahyökkäyksessä tuli muuten selvä käsivirhe Bournemouthille, jota ilman Rikulla olisi ollut helppo tehdä maali. Luultavasti johtuen tuosta taklauksesta, se katsottiin läpi sormien.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
West Ham menetti Ricen - sarjakärjessä
Tottenham menetti Kanen - sarjakärjessä
Granit Xhaka myytiin räikeään alihintaan!
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Joskus väsyneenä saa tosi hyviä ideoita.
 

Liitteet

  • IMG_4250.jpeg
    IMG_4250.jpeg
    284,6 KB · kertaa luettu: 136
  • AfterlightImage.jpeg
    AfterlightImage.jpeg
    73,4 KB · kertaa luettu: 135

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Päivitetty ”kuinka monta kapakkaa 15 minuutin kävelymatkan päässä stadionista” -lista.
Joku nämäkin on testannut ja kiertänyt, olisi mielenkiintoista saada videoraportti. Castlella selkeästi paras meininki, muilla paljon kirittävää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös