Vaasa Arena

  • 646 080
  • 1 822

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Vanhalle dösäasemalle olisi aivan hemmetin upeata saada jäähalli. Osaksi jotakin suurempaa kauppakeskus, viihde- ja hotellikeskusta. Klemettilä vielä rakentuu yhteen keskustan kanssa niin halli olisi ytimessä. Vieressä bussi- ja juna-asemat.
Tuo vanha linja-autoasema olisi kyllä keskeinen paikka. Sehän oli kaavoitettu 2013 musiikki, kongressi ja kauppakeskukselle mutta se suunnitelma on ilmeisesti haudattu kaikessa hiljaisuudessa kun viimeisin
käyttö alueelle on maksullinen pysäköintialue. Tuossa keskussuunnitelmassa näytti olevan mukana myös maanalaiset parkkitilat joka alueen tiiveyden huomioon ottaen olisi must alueen käytössä.

Tuo kaavaselostus on vuodelta 2015:


Maksulliseksi pysäköintialueeksi viime vuoden lopulla:

 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Tuo vanha linja-autoaseman kortteli on hyvä rakennuskohde. Siihen sopisi hyvin kauppakeskus, hotelli, lätkähalli ja muuta toimintaa, jotka palvelisivat hyvin kaupunkilaisia ja matkailijoita ympäri vuoden. Se voisi olla todellinen matkailukohde eli vetovoimatekijä Vaasassa.

Aiemmat suunnitelmat taisivat kaatua koronan, Ukrainan sodan ja rakennuskustannusten kohoamisen vuoksi.
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Yksityisellä rahallahan tuollainen kokonaisuus tulisi täysin rakentaa. Vaasassa vanha linja-autoaseman paikka on niin keskeinen, että jahka maailmantalous asettuu niin voi hyvinkin olla houkutteleva kohde.
 

Kotka1939

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä Vaasassa on täysin riittävän kokoinen ja erinomainen jäähallikokonaisuus, kunhan käyttöhintoja saadaan alas. Jos nyt myytiin kolme kertaa täyteen ensimmäistä kertaa uuden hallin historiassa niin ei lisätilalle ole tarvetta. Kuitenkin jäätiin se 28 kertaa melko selkeästi edes lähes täydestä (katsojakeskiarvo) tälläkin kaudella. Sijainti on riittävän keskustassa, varmasti uusi halli keskustassa toisi ehkä sata tai kaksi katsojaa lisää. Ei vain aina muisteta, ettei Vaasa ole mikään metropoli, ei edes Tampere tai Turku lähellekkään kooltaan. Oletetaan että se hallin siirto 2 km olisi autuus - uskallan epäillä. Rautatieasema on päätepysäkki, ei risteyspaikka kuten Tampere tai vaikka Seinäjoki - tänne vähemmän eksyy satunnaisia ohikulkijoita kuten esim Nokia Areenalle. Vaasassa talvella tapahtuu niin vähän, että liigapelin pitäisi vetää väkeä vaikka raippatuomion…

Ensimmäiset vuodet liigassa perusteltiin huonoja lukuja huonoilla olosuhteilla. Sitten koronalla ja nyt kalliilla hallilla, johon haluttiin itse isot tilat (kalliit) toimistoille, ravintoloille jne. Selityksiä on riittänyt, peliin on unohdettu kuitenkin katsoa. Viime kaudella saatiin Vaasaan erittäin hyvä keskiarvo ja jos sillä vedettiin huhutut +500k tappiota niin paljon on asioita tehty ja varsinkin laskettu väärin. Fasiliteeteissa ei vika ole, meillä ne ovat liigan top5 tasoa.
 

eljustus

Jäsen
Rautatieasema on päätepysäkki, ei risteyspaikka kuten Tampere tai vaikka Seinäjoki - tänne vähemmän eksyy satunnaisia ohikulkijoita kuten esim Nokia Areenalle. Vaasassa talvella tapahtuu niin vähän, että liigapelin pitäisi vetää väkeä vaikka raippatuomion…
En ihan ymmärrä kirjoittajan logiikkaa tässä. Katsojathan tulevat seuraamaan laadukkaita tapahtumia nykyaikaisiin fasiliteetteihin, jotka ovat mahdollisimman hyvien ja helppojen liikenneyhteyksien varrella.
Harvemmin kai tällaisiin tapahtumiin kuitenkaan ihan satunnaiset ohikulkijat ohimennen kulkiessaan osallistuvat.
Jos tapahtumapaikat sijaitsevat keskeisellä paikalla kaupungissa on niiden yhteydessä myös helpompi tarjota arkipäiväisempiä palveluja, ravintolat ym., jotka voivat palvella asiakkaita myös isojen tapahtumien ulkopuolella.
Aika harva lähtee nauttimaan Vaasan Kuparisaareen areenan palveluita nyt esim. Lounasravintolaan, koska halli kuitenkin vähän syrjässä muusta arjesta.
Ja eipä tuolla hallilla oikein muita palveluja olekaan junnukahvion lisäksi joka myös vain rajoitetusti myöskin avoinna.
Olosuhteet tietty varsinaiseen jääurheiluun on ihan mallillaan Vaasassa. Ei täällä kuitenkaan nyt mitään suunnattoman erinomaista ole verrattuna muuhun maahan. Vaasan hallikonsepti kuitenkin tuollainen perinteinen, ei nykyaikainen.
Isompi kysymys tässä miten Vaasa tulevaisuudessa pysyy muun maan mukana tapahtumajärjestäjänä joihin näitä kaupunkiareenoita nyt toteutetaan.
 

Kotka1939

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
En ihan ymmärrä kirjoittajan logiikkaa tässä. Katsojathan tulevat seuraamaan laadukkaita tapahtumia nykyaikaisiin fasiliteetteihin, jotka ovat mahdollisimman hyvien ja helppojen liikenneyhteyksien varrella.
Harvemmin kai tällaisiin tapahtumiin kuitenkaan ihan satunnaiset ohikulkijat ohimennen kulkiessaan osallistuvat.
Jos tapahtumapaikat sijaitsevat keskeisellä paikalla kaupungissa on niiden yhteydessä myös helpompi tarjota arkipäiväisempiä palveluja, ravintolat ym., jotka voivat palvella asiakkaita myös isojen tapahtumien ulkopuolella.
Aika harva lähtee nauttimaan Vaasan Kuparisaareen areenan palveluita nyt esim. Lounasravintolaan, koska halli kuitenkin vähän syrjässä muusta arjesta.
Ja eipä tuolla hallilla oikein muita palveluja olekaan junnukahvion lisäksi joka myös vain rajoitetusti myöskin avoinna.
Olosuhteet tietty varsinaiseen jääurheiluun on ihan mallillaan Vaasassa. Ei täällä kuitenkaan nyt mitään suunnattoman erinomaista ole verrattuna muuhun maahan. Vaasan hallikonsepti kuitenkin tuollainen perinteinen, ei nykyaikainen.
Isompi kysymys tässä miten Vaasa tulevaisuudessa pysyy muun maan mukana tapahtumajärjestäjänä joihin näitä kaupunkiareenoita nyt toteutetaan.
Eihän Vaasa ole tähänkään asti ole tapahtumajärjestäjänä juurikaan loistanut. Hyvin vähän on ollut mitään nimekkäitä esiintyjiä vuosikausiin. Ja jos verrataan uusiin tapahtuma-areenoihin niin meillä sinänsä etu että ravintolapalvelut sportin alla, esim. Tampereella ne tulot menevät isolla prosentilla kiire toimijoille.

Se pitää muistaa että Vaasan väkimäärä sen verran pieni että kaupunkiareenassakaan se 4000 keskiarvo ei olisi kovin helpolla tavoitettavissa.
 

Kotka1939

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, minkälaisia olettamia täällä on yleisömäärien nousuun, jos halli olisi esim linja-autoaseman tilalla? Itse uskoisin noin +300 nykyiseen keskiarvoon?

Vaasasta pitää muistaa, että tämä ei ole urheilukaupunki, vaan menestyshullu kaupunki perisuomalaiseen tapaan. Eikä se menestyskään takaa pakosta mitään isoja määriä. VPS hyvä esimerkki, kauden 2023 keskiarvo 2428 vaikka huikea nousu mitaleille. Eikä edes ratkaisupelit vetäneet paljoa yli 4000 katsojaa.

Sportin tämän kauden yleisökeskiarvoa nosti kaksi asiaa: lopun hieno kiri ja alkukaudesta pumpatut ilmaisliput. Tuosta on vaikea nostaa sitä 4000 hallin paikasta riippumatta. Talousalue on niin paljon merkittävästi pienempi kuin näiden isojen hallien kaupunkien. Ja menestyksen varaan ei voida pelkästään laskea, sillä sportin budjetti aina lähtökohtaisesti sijoilla 8-14. Vaasaan ei missään nimessä kannata rakentaa yli 6000 katsojan hallia, yllämainituin perustein. Ja tuollainen keskustahalli nostaisi kuluja jopa nykyisestä ja vähentäisi tuloja mm. ravintolapuolella jota tapahtuma-areenassa hoitaisi joko NoHo tai KPO. Jossain oli että tappara/ilves tarvitsee noin isoon halliin 5000 katsojaa että peli menee plusmiinus-nollaan. Meille täysin mahdoton tehtävä.

Ja sitten se seuraava haaste olisi se, että edes haastaakseen vaikka Nokiaa tapahtumapaikkana, pitäisi halliin mahtua keikalle se 12 000 ihmistä ja jäähallina se olisi liian iso. Lisäksi Vaasa sijaitsee kartalla niin sivussa ja perällä kuin olla ja voi, eikä se houkuta edes maakunnan väkeä tänne. Ne ymmärrettävästi suuntaa Tampereelle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hegu

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Uskon vahvasti, että elämys- ja tapahtumaviihteen kysynnälle tulee hurjasti nostetta Vaasassakin tulevien vuosien aikana jos ja kun lukuisat teolliset hankkeet käynnistyvät. Vaasa tulee kasvamaan roimasti.

Tämä tarkoittaa sitä, että palveluiden, asuntojen, hotellien jne. infraa ja määrää tulee kasvattaa. Samalla se tarkoittaa sitä, että Sportilla tulee olemaan mahdollisuudet kasvattaa liiketoimintaa merkittävästi. Parhaiten se onnistuisi sieltä käsin, jossa muu infra, palvelut ja fasiliteetit on kunnossa ja lähellä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Erittäin hyvä kirjoitus SPORTTIKOTKA. Vaasa sijaitsee erittäin hyvällä paikalla Suomessa. Olen kyllästymiseen asti kuullut sanottavan - yli 60 vuotta -, että Vaasa sijaitsee pussin perällä.

Tällä hetkellä Vaasassa ei ole esimerkiksi tekojäärataa ja tarpeeksi laadukkaita/isoja eri palloilulajien (koripallo, lentopallo ja muut lajit) liikuntasaleja. Ehkä tulevaisuudessa asianlaita paranee näiden osalta oleellisesti. Ainahan urheiluhankkeet kaatuvat rahapulaan tai sitten jatkuviin valituksiin ties mistä syystä.
 

Kotka1939

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Erittäin hyvä kirjoitus SPORTTIKOTKA. Vaasa sijaitsee erittäin hyvällä paikalla Suomessa. Olen kyllästymiseen asti kuullut sanottavan - yli 60 vuotta -, että Vaasa sijaitsee pussin perällä.

Tällä hetkellä Vaasassa ei ole esimerkiksi tekojäärataa ja tarpeeksi laadukkaita/isoja eri palloilulajien (koripallo, lentopallo ja muut lajit) liikuntasaleja. Ehkä tulevaisuudessa asianlaita paranee näiden osalta oleellisesti. Ainahan urheiluhankkeet kaatuvat rahapulaan tai sitten jatkuviin valituksiin ties mistä syystä.
Hienosti Vaasa kehittyy mutta maantieteellistä paikkaa on paha muuttaa. Emme sijaitse minkään läpimenoreitin varrella vaan Vaasaan on pakko erikseen lähteä. Eli kyllä, pussin perällä me ollaan. Jo pelkästään sen kertoo jo se, että sport reissaa eniten yöreissuja ja joutuu antamaan kauden aikana paljon tasoitusta muille pitkien matkojen tuottamien pakollisten lepopäivien muodossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hegu

Bruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pori,Boston,Vaasa
Erittäin hyvä kirjoitus SPORTTIKOTKA. Vaasa sijaitsee erittäin hyvällä paikalla Suomessa. Olen kyllästymiseen asti kuullut sanottavan - yli 60 vuotta -, että Vaasa sijaitsee pussin perällä
Noh, aina kun tullaan täältä etelästä Vaasan mökille niin kyllähän tuo liikenne hiljenee ihan jumalattomasti Jalasjärven jälkeen. Suurin osa rekoista ja autoista kääntyy pohjoiseen Seinäjokea päin. Että joo, kyllä pussissa hieman on. Ja ei Vaasaan vahingossa kyllä eksy :-)
 

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Noh, aina kun tullaan täältä etelästä Vaasan mökille niin kyllähän tuo liikenne hiljenee ihan jumalattomasti Jalasjärven jälkeen. Suurin osa rekoista ja autoista kääntyy pohjoiseen Seinäjokea päin. Että joo, kyllä pussissa hieman on. Ja ei Vaasaan vahingossa kyllä eksy :-)
Offtopicina vielä, toikin tietysti riippuu siitä, mistä päin Vaasaan ajelee. Jos ajellaan E8 tietä Turusta niin Vaasahan on yksi välietappi länsirannikolla välillä Turku-Kilpisjärvi ja siitä vielä Norjan puolelle. E12 Tampereelta päin toki päätepiste ja pussinperä ellei jatka E8 pohjoiseen.

Perinteisesti tuo pussinperä nimitys on varmaan tullut siitä kun Vaasa ei ole pääradan varrella mutta siinäkin mielessä Pori ja moni muukin länsirannikon kaupunki on samalla tavalla pussinperä. Mutta tosiaan ajelipa kumpaa kautta vaan niin kyllähän E12 hiljenee Jalasjärven jälkeen ja E8 jonkin verran Porin jälkeen mikä ainakin itseä ratissa ollessa miellyttää.
 

teukka2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
No kyllä Vaasa on pussinperä.
Ihan samalla tavalla kuin Kuparisaarikin.
Itse näen asian siten, että kun paikka rajoittuu isolta osin mereen, niin ei pääse syntymään sellaista "kaikki tiet vievät Roomaan"-ilmiötä.
Vaasaan, samoin kuin Kuparisaareenkin pääsee vain tietyistä ilmansuunnista ja yhdellä sivustalla ei ole edes maa-aluetta, jossa asuisi ihmisiä.
Vaikkapa Seinäjoki tai Tampere tavoittavat sitä maakunnan väkeä siinä ympärillä ihan eri tavalla, kun sitä väkeä riittää nimenomaan ympärille joka puolelle.
Vaasassa on yhdellä sivustalla vaan kaloja ja vesilintuja, ei maksukykyistä väestöä.
 

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Keskutahalli on toki vain haaveilua eikä realismia. Tuollaisen toteuttaminen vaatisi mittavat maanalaiset parkkitilat eivätkä nekään tietysti estäisi liikennesumppuja. Sähköareenan laajennushan maksoi noin 17 miljoonaa euroa, saman verran kuin Hietalahden jalkapallostadionin U-muotoinen, ei täydellinen jalkapallostadion. Tuosta hinnasta voinee päätellä, mitä uuden stadionin rakennuttaminen maksaisi. Nokia-areenanhan maksoi lopulta 124 miljoonaa. Paras ja ehkä halvin tapa olisi parantaa nykyisen hallin liikennejärjestelyjä kuten täällä taidettiin jo mainitakin.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Liikennejärjestelyitä on lähes mahdotonta pistää paremmaksi jos koko moottoritietä ei muuteta mitä ei tule tapahtumaan ja jokaisesta hallin läheisestä puskasta löytyy liito_oravan torttua että lähellekkään ei saada enempää parkkipaikkoja. Ite en oo mistään pussinperästä huolissani vaan yleisö löytää varmasti hallille kun seuran mainetta saadaan näiden onnettomien vuosien jälkeen putsattua ja edes pientä menestystä päälle.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, VPS
Liikennejärjestelyitä on lähes mahdotonta pistää paremmaksi jos koko moottoritietä ei muuteta mitä ei tule tapahtumaan ja jokaisesta hallin läheisestä puskasta löytyy liito_oravan torttua että lähellekkään ei saada enempää parkkipaikkoja. Ite en oo mistään pussinperästä huolissani vaan yleisö löytää varmasti hallille kun seuran mainetta saadaan näiden onnettomien vuosien jälkeen putsattua ja edes pientä menestystä päälle.
Näin se on, nimenomaan ensin pitää löytää uudenlainen pelitapa ja siihen päälle rutkasti menestystä, niin kyllä ihmiset löytää "pussinperän" hallille.
 

Masa19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mestis ajan Vaasan Sport
Suvilahti on riittävä sijainti ja halli on erinomainen (vaikka jonkun verran sitä voisi laajentaa tulevaisuudessa - jos edes pystytään?). Keskustaan uutta hallia turha edes haaveilla. Vaasassa liikutaan yhä autoilla ja keskustaan sellane määrä parkkipaikkoja ei ole kovin helppo hankkia ja taitaa uuden hallin rakentaminen maksaa hunajaa.

Kulunut kausi osoitti, että vaasalaisia kiinnostaa lätkä kun loppukaudesta oli buumia. Enkä usko, että uusi halli nostattaisi yleisömääriä hirveästi, ehkä vähän muttei tuhansilla. Uuden hallin rakentamisen sijaan pitäisi saada liikennejärjestelyjä paremmiksi. 2 selkeää asiaa olisi moottoritiehen liittyminen ja liito-oravien bunkkerin muuttaminen parkkipaikaksi (eli se metsä siinä hallin vieressä). Kumpaakaan ei ole realistista toteuttaa (ikävä kyllä), mutta ne ovat kaikkein selvimmät tavat parantaa nykyistä liikennejärjestelyä.

Kuparisaari on riittävän hyvä meille. Ihmiset löytävät kyllä Suvilahteen eikä keskustasta nyt älytön matka sinne ole. Kulunut kausi osoitti, että lätkä kiinnostaa vaasalaisia.
 

eljustus

Jäsen
No näkemyksensä kullakin.
Itse aikanaan tuon Vaasa Station-hankkeen suunnitteluvaiheessa itsekseni ideoin, että nyt Vaasa voisi olla ihan etujoukoissa, jos hankkeeseen olisi liitetty tällainen nykyaikainen monitoimiareena.
Tampereen tyylin, mutta toki nyt skaalattuna hieman Vaasan kaupungin kokoon sopivaksi.
Pelkään, että Vaasa ja Sport jää tässä halliasiassa tulevaisuudessa taas muuta maata jälkeen, kun nyt muille liigapaikkakunnille aloitetaan suunnittelemaan ja toteuttamaankin näitä nykyaikaisia kaupunkiareenoita.
 

teukka2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Tottakai keskustassa oleva Areena on Vaasassa täysin haihattelua.
Hyvä kun kunnallispoliitikot nyt edes remontteja ovat Kuparisaareen hyväksyneet pitkin hampain.
Ja kukaan täysjärkinen ei sellaista areenaa ryhdy yksityisellä rahalla Vaasaan toteuttamaan.
Mutta kiva se olis.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
No näkemyksensä kullakin.
Itse aikanaan tuon Vaasa Station-hankkeen suunnitteluvaiheessa itsekseni ideoin, että nyt Vaasa voisi olla ihan etujoukoissa, jos hankkeeseen olisi liitetty tällainen nykyaikainen monitoimiareena.
Tampereen tyylin, mutta toki nyt skaalattuna hieman Vaasan kaupungin kokoon sopivaksi.
Pelkään, että Vaasa ja Sport jää tässä halliasiassa tulevaisuudessa taas muuta maata jälkeen, kun nyt muille liigapaikkakunnille aloitetaan suunnittelemaan ja toteuttamaankin näitä nykyaikaisia kaupunkiareenoita.
Juuri näin. Alunperinkin Vaasa Station-hakkeen suunnitteluvaiheessa oli tarkoitus rakentaa tarpeeksi suuri sisähalli eikä mitään jääkiekkohallia linja-autoaseman kortteliin. Vaasasta puuttuu suuria sisähalleja ja tekojääratoja kaupunkilaisten tarpeisiin.

Nykyinen pesäpallokenttä sijaitsee väärässä paikassa ja uuden pesäpallokentän rakentamista häiritsee sopivan tontin löytyminen tarpeeksi läheltä keskustaa. Vanha ravirata on suunniteltu muuhun käyttöön. Se paikka olisi tarpeeksi lähellä keskustaa hyvien liikenneyhteyksien varrella.

Nykyinen jääkiekkohalli on tarpeeksi hyvä vaikka sijaitseekin väärässä paikassa. Sportin tarpeisiin se on sopivan kokoinen ja riittävän laadukas vielä pitkään.

Toinen asia on se miten hyvin Sport pärjää Liigassa. Tärkein asia on se miten Sport saa oman pelaajapolun toimimaan pikaisesti.
 

Bruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pori,Boston,Vaasa
Nykyinen pesäpallokenttä sijaitsee väärässä paikassa ja uuden pesäpallokentän rakentamista häiritsee sopivan tontin löytyminen tarpeeksi läheltä keskustaa
Offtopic mutta mitä vikaa Hietalahdessa on? Ihan hyvä paikkahan tuo on pesikselle. Ei kyllä keskustaa lähemmäs pääse.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Offtopic mutta mitä vikaa Hietalahdessa on? Ihan hyvä paikkahan tuo on pesikselle. Ei kyllä keskustaa lähemmäs pääse.
Tämä on kyllä Sportin jääkiekkoa käsittelevä ketju. Tiedän sen varsin hyvin. Nykyinen pesäpallokenttä sijaitsee erittäin hyvällä paikalla, mutta sen paikalle tarvittaisiin rakentaa lisää pysäköintipaikkoja keskussairaalaa varten. Parkkipaikkoja on valitettavasti aivan liian vähän sairaalan lähellä.

Suunnitemissa on, että nykyinen pesäpallokenttä siirtyy jonkin verran ja samalla Vaasassa saadaan "uusi" korjattu pesäpallokenttä kaupunkilaisia varten. Nykyisen pesäpallokentän kunto vaatii kuitenkin korjaustoimenpiteitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös