Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

  • 939 928
  • 6 241

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Puhuinkin pitkästä tähtäimestä. Se talo kun palaa uudestaan uusien pyromaanien toimesta sen jälkeen kun nykyisiä pyromaaneja on pistetty pataan, niin kauan kun öljyä riittää pumpattavaksi, ellei mikään muutu.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta en näe realistiseksi sitä skenaariota että USA ja kumppanit lopettavat maailmanpoliisin leikkimisen. Sama juttu kuin päästösopimusten kanssa, niin kauan ne isot valtiot jotka kaikesta ovat vastuussa eivät liikuta evääkään, pitäisi Suomen myös haistattaa paskat touhulle eikä alistua oman etunsa kustannuksella.

Toivottavasti ne pyromaanit eivät eksy tänne maalaisten taloja polttelemaan.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Hyvin ristiriitaista tietoa tulee eri puolelta. Onko missään muualla ammuttu kuin tuolla ostarin Mäkissä? Ovatko kaikki uhrit noita syömässä olleita lapsia? Jos ampujia on kolme kuten on uutisoitu niin ovat kyllä helvetin huonoja ampujia, jos saa sanoa.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Minä olen harrastanut silmitöntä väkivaltaa nuorena, ja olen melko varma että tuskinpa sitä olisi tapahtunut ellen ensin itse olisi joutunut enemmän tai vähemmän syyttä vastaavan väkivallan kohteeksi. Sivistymätön ihminen toimii jokseenkin luonnostaan näin. Se ei haitannut että koston kohde oli eri. Näitä rättipäitä on länsimaisten imperialistien toimesta pommitettu koko heidän elinikänsä (4 miljoonaa sotiin välittömästi ja välillisesti kuollutta muslimia since -90), joten enpä ihmettele kostotoimenpiteitä, vaikka eihän siinä mitään järkeä olekaan. Nämä ihmiset eivät olekaan järkeviä, vaan täynnä uskonnollista aivopesua ja vihaa jonka polttoaineena toimii tuo epäoikeudenmukaisuuden kokemus.

Tietysti jos ei näe kansainvälisellä suojelulla tai työvoiman liikkuvuudella mitään arvoa, niin on helppo olla sitä mieltä että nämä olisi pitänyt estää hyväksymättä pakolaisia (isisin toisen polven euroterroristit) tai työperäisiä maahanmuuttajia (bin ladenin 911) mistään lähi-idän valtioista. Toki jokainen jolla vähänkään raksuttaa, saattaa ymmärtää ajatuksen järjettömyyden.

Islamistiterrorismi on vastareaktio. Sitten on vielä vastareaktion vastareaktio (Breivik, polttopullojuntit). Se mitä me voimme suomalaisina pitkällä tähtäimellä tehdä asian eteen, on lopettaa oma asekauppamme tuolle ilmansuunnalle ja politikoida kansainvälisesti sellaista vastaan sitten kun oma pesä ok puhdas, mennä Natoon joka olisi muutenkin meille tärkeää, ja ruikuttaa siellä omalla pikku piipityksellämme kaiken maailman hyökkäyskamppiksia vastaan.

Hyvin kylmäkiskoisesti voidaan jopa ajatella, että tämä kaikki paska on halpa hinta vuosikymmenten aikana vakaasti virranneesta edullisesta öljystä ja miljoonien, miljoonien uudelleensijoitettujen ja tulevaisuudessa sijoitettavien pakolaisten mahdollisuudesta elää rauhassa.

Mutta helpointa on tietysti huutaa mukavasti kotisohvalta, että musulmaanit vittuun.
Nyt on sellainen kirjoitus, jonka voin täysin allekirjoittaa. To every action there is a reaction.

Otetaan tuo Ranska. Imperialistista toimintaa Pohjois-Afrikassa. Juurikin Tunsiassa. Sitten ihmetellään kun tulee näitä iskuja nyt.
 
Toivottavasti ne pyromaanit eivät eksy tänne maalaisten taloja polttelemaan.
Voi, tätähän me kaikki toivomme sormet ja varpaat ristissä, tietäen kuitenkin että todennäköisesti se on turha toive. "Pelolle ei saa antaa valtaa" -lauseesta on nyt tullut nopeasti rajakkien uusi hassutteluslogan, mutta ei minun elämääni vaikuta vaikka Helsingissä tai Tampereella tapahtuisi. Harmi etteivät kaikki ole yhtä rationaalisia ja matemaattisia, vaan jengiä siellä täällä on ilmoittanut pelkäävänsä metrossa jo nyt.
 
ei minun elämääni vaikuta vaikka Helsingissä tai Tampereella tapahtuisi.

Mulla on sama, vaikka asun Tampereella. Jos tän kokoisessa kylässä joku teilaisi vaikka rekalla hengiltä 84 ihmistä, ei siellä uhrien joukossa todennäköisesti olisi kuin korkeintaan jotain puolituttuja. En minä sellaisesta osaisi järkyttyä. Ja vielä vähemmän osaan järkyttyä siitä, että jossain Nizzassa tai Pariisissa minulle täysin tuntemattomat ihmiset kuolevat.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
10 kuollutta, 21 loukkaantunutta

Ilmeisesti kyseessä on ollut yksittäinen hörhö, joka siis on tappanut itsensä. Ulkonaliikkumiskieltokin on peruttu.

01:47CET - "Polizeisprecher Thomas Baumann: "Wie es jetzt aussieht, ist es tatsächlich nur einer gewesen. Über seine Identität kann ich noch nichts sagen.""
01:47CET - "An die Bevölkerung gewandt, sagte er: "Die Warnung, nicht aus dem Haus zu gehen, ist eigentlich aufgehoben.""

Linkki: Tagesschau.de
Toinenkin linkki: 20minuten.ch
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Poliisilla tiedotustilaisuus menossa ja tekijä on paikkakuntalainen saksalais-iranilainen 18-vuotias jätkä.

Motiivi oli minun umpisurkealla saksankielentaidollani epäselvä.

Ja ennenkuin huudatte ISISiä niin kannattaa ,muistaa että iran on shiialainen maa ja ISIS on sunni-henkinen liike.

EDIT: Twitterissä sanovat että asunut Saksassa tai paikkakunnalla ainakin 2 vuotta eli ymmärsin ilmeisesti väärin eli ei olisi syntynyt Saksassa
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Poliisilla tiedotustilaisuus menossa ja tekijä on paikkakuntalainen saksalais-iranilainen 18-vuotias jätkä.
EDIT: Twitterissä sanovat että asunut Saksassa tai paikkakunnalla ainakin 2 vuotta eli ymmärsin ilmeisesti väärin eli ei olisi syntynyt Saksassa
Tätähän toimittajat yrittivät pumpata ulos tiedotustilaisuudessa. Poliisipäällikkö (?) Hubertus Andrä sanoi tekijän asuneen Münchenissa kauan. Kun toimittajat kysyivät tarkennusta, niin Andrän vastaus oli vain "Lange!" (ja melkein hymyili päälle?).

EDIT: äh... tähän onkin tullut jo tarkennus...

02:39CET - "Der mutmaßliche Täter von München, ein 18-jähriger Deutsch-Iraner, habe seit mehr als zwei Jahren in München gelebt, sagte Polizeipräsident Andrä."

Motiivi oli minun umpisurkealla saksankielentaidollani epäselvä.
Motiivi on edelleen epäselvä:

02:30CET - "Das Motiv und der Hintergrund für die Tat, bei der neun Menschen erschossen wurden, sei noch völlig unklar, betonte Polizeipräsident Andrä."
 
Mulla on sama, vaikka asun Tampereella. Jos tän kokoisessa kylässä joku teilaisi vaikka rekalla hengiltä 84 ihmistä, ei siellä uhrien joukossa todennäköisesti olisi kuin korkeintaan jotain puolituttuja. En minä sellaisesta osaisi järkyttyä. Ja vielä vähemmän osaan järkyttyä siitä, että jossain Nizzassa tai Pariisissa minulle täysin tuntemattomat ihmiset kuolevat.
Kyllähän minä nyt vähemmästäkin järkyttyisin, yritin tuossa vain tuoda ilmi kuinka tuskin alkaisin pelkäämään että seuraavaksi osuu minuun tai johonkin läheiseen ihmiseen.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Kyllähän minä nyt vähemmästäkin järkyttyisin, yritin tuossa vain tuoda ilmi kuinka tuskin alkaisin pelkäämään että seuraavaksi osuu minuun tai johonkin läheiseen ihmiseen.
Entä jos osuisi lähimmäiseen heti kerralla? Vai katsotaanko asiaa vasta silloin(toivottavasti ei ikinä). Tai jos itse haavoittuisit kyseisessä iskussa?
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Hieman kummallinen keissi kyllä, huomaa miten some ja yleinen paniikki ovat huomattavasti suurentaneet tätäkin tapausta. Eilen puhuttiin kolmesta asemiehestä rynkkyjen kanssa ja koko Münchenin kaltainen suurkaupunki oli lockdownissa, vaikka lopulta kaveri ei taitanut edes hirveästi ammuskella kuin tuon kauppakeskuksen lähialueella.

Vähemmän yllättäen oli taas toisen polven maahanmuuttajataustainen henkilö, hieman yllätyin siitä että oli iranilaistaustainen, joka taas varmaankin sulkisi ISIS-yhteydet. Sinänsä huolestuttavaa, että sen sijaan, että pakolaisina tänne viimeisen parin vuoden aikana tulleet olisivat aiheuttaneet suurempia ongelmia niin vastaavasti sitten täällä jo ennestään olleet muslimit ovat alkaneet seota.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tässä keskustelussa häiritsee se, että näitä valitettavia tapauksia pyritään selittämään suurvaltioiden toiminnalla Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa tai islamilla. En ole lukenut yhtään viestiä, jossa otettaisiin huomioon tekijöiden nuori ikä. Jos noin nuori syntyy tappamaan, on minusta syytä pohtia myös (maahanmuuttaja)nuorten terveydentilaa. Heidän luulisi kuitenkin olevan parempi elää Saksassa ja Ranskassa kuin Iranissa ja Tunisiassa. Jostain syystä näin ei kuitenkaan ole, ja syy siihen on minusta merkittävämpi asia kuin länsimaiden imperialistinen historia. Vaikka kyseessä on muslimitaustaisia, emme voi tietää, miten uskovaisia he todellisuudessa ovat. Sen kuitenkin tiedämme, että kyseessä on kaksi nuorta tekijää.

Twitterissa valitettavan hyvin summaavat, eli: äärioikeisto toivoo tekijän olevan ruskea muslimi, ja äärivasemmisto toivoo tekijän olevan valkoinen kristitty... Surullista.

Näin on. Emme edes tiedä tekijöiden motiiveja, jos niitä edes on, mutta tekoja käytetään keppihevosena omalle, jopa sairaalle, agendalleen.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jaa, veikkaisin, että ei ole ISISin tekemä isku, mutta on ISISin innoittama, eli syrjäytynyt arabinuorukainen on itsenäisesti radikalisoitunut ja vastannut ISISin taistelukutsuun. Tämä ihan tekotavan ja taustan perusteella arvattu.

Juuri näitähän ISIS on tuolla taistelukutsullaan hakenut. Tuovat mainetta myös ISISille ja toisaalta levittävät tehokkaasti pelkoa ja ennakkoluuloja sekä rotuvihaa Euroopassa. ISISin itsensä tekemät iskut sitten suunnitelmallisempia ja isommalla porukalla tehtyjä.
 

clayman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, MASO
Tässä keskustelussa häiritsee se, että näitä valitettavia tapauksia pyritään selittämään suurvaltioiden toiminnalla Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa tai islamilla. En ole lukenut yhtään viestiä, jossa otettaisiin huomioon tekijöiden nuori ikä. Jos noin nuori syntyy tappamaan, on minusta syytä pohtia myös (maahanmuuttaja)nuorten terveydentilaa. Heidän luulisi kuitenkin olevan parempi elää Saksassa ja Ranskassa kuin Iranissa ja Tunisiassa. Jostain syystä näin ei kuitenkaan ole, ja syy siihen on minusta merkittävämpi asia kuin länsimaiden imperialistinen historia. Vaikka kyseessä on muslimitaustaisia, emme voi tietää, miten uskovaisia he todellisuudessa ovat. Sen kuitenkin tiedämme, että kyseessä on kaksi nuorta tekijää.
Olin tässä juuri kirjoittamassa tästä eli kirvespoika ja eilinen ampuja olivat nuoria, 17-18 vuotiaita. Kirveellä iskenyt oli saapunut yksin Saksaan. Eilisen iskun tehneellä oli ainakin tuon käännetyn keskustelun mukaan mielenterveydellisiä ongelmia. Teini-ikä on muutenkin tarpeeksi sekavaa aikaa. Siihen kun lisätään sitten em. mainittuja seikkoja ja vielä tuen puute, saattaa tulos olla juuri tämänlaista.

Nizzan hyökkäystä ja Orlandon ampumistapausta yhdistävät selkeästi kuulumattomuus sekä sekava omakuva - kummatkin tekijät olivat tietojen mukaan homoseksuaaleja, mutta ilmeisesti yrittivät paeta sitä faktaa olemalla naisten kanssa. Lisäksi jos lähipiiri tuomitsee homouden (ja samalla sen oikean "minän"), niin kyllä se edesauttaa syrjäytymistä. Silloin on helposti yksin ajatuksiensa kanssa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
München ampumavälikohtauksen tekijäksi epäilty mies huusi ampumisen yhteydessä muukalaisvihamielisiä lauseita ja sanoi olevansa saksalainen.
– V***n ulkomaalaiset! Minä olen saksalainen, epäillyn kerrotaan huutaneen.


Iltasanomat lähtee sitten muuttelemaan totuutta uutisoinnissaan koskien tuota parkkipaikan ja parvekkeella olevien huutelua.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tässä keskustelussa häiritsee se, että näitä valitettavia tapauksia pyritään selittämään suurvaltioiden toiminnalla Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa tai islamilla.

Islam on tietysti tärkeä tekijä, koska se on ideologinen pohja. Sillä tehdään silmitön väkivalta houkuttelevaksi ja oikeaksi tavaksi toimia. Tuo suurvaltojen toiminta taas tulee "valkoisen miehen taakasta´" ja jostain syystä tiedostavat vihervassarit suosii noista...
Nizzan hyökkäystä ja Orlandon ampumistapausta yhdistävät selkeästi kuulumattomuus sekä sekava omakuva
Aika harvassa on tervepäiset, jotka lähtee vapaaehtoisesti tuhoamaan kanssaihmisiä, etenkin kun oma kuolema on IS-tyylissä väistämätön.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
München ampumavälikohtauksen tekijäksi epäilty mies huusi ampumisen yhteydessä muukalaisvihamielisiä lauseita ja sanoi olevansa saksalainen.
– V***n ulkomaalaiset! Minä olen saksalainen, epäillyn kerrotaan huutaneen.


Iltasanomat lähtee sitten muuttelemaan totuutta uutisoinnissaan koskien tuota parkkipaikan ja parvekkeella olevien huutelua.

Sairasta, luulisi että lehteen ei voi ihan mitä vaan painaa kun nykyään valheesta ei voi olla jäämättä kiinni. Siellä on joku jorieskolin viikonlopputoimittelijana kertomassa parhaan tietonsa mukaan uutisia.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Iltasanomissa on kyllä suhteellisen MV-lehtimäinen juttu. He kuvaavat tuota Redditissä käännettyä dialogia ampujan ja parvekkeella olleen kuvaajan kanssa. @LOFIN julkaisi sen tässä postauksessaan.

Lue otteet – näin Münchenin ampuja huuteli sivulliselle: ”Sinun takiasi minua kiusattiin seitsemän vuotta” - Ulkomaat - Ilta-Sanomat

"Tämän jälkeen parvekkeella tilannetta todistaneen miehen kerrotaan huutaneen jollekin, että talon katolla olevalla miehellä on ase. Seuraavaksi epäilty ampuja kirosi huutaen ulkomaalaisia.

– V***n ulkomaalaiset! Minä olen saksalainen, epäillyn kerrotaan huutaneen.


Tämän jälkeen epäilty käski parvekkeella olevaa miestä lopettamaan kuvaamisen, jonka jälkeen hän kertoi olevansa kotoisin Münchenista."

Tuossa on yhdistetty yhden silminnäkijän kommentti ("Scheiße Auslander”) McDonaldsin portaikosta tuohon nauhoitettuun dialogiin antaen kuvan että ampuja olisi tuossa nauhoituksessa kironnut ulkomaalaisia, vaikka ampuja oli hiekkaneekeriksi ja turkkilaiseksi haukkumisten kohde.

Jutun toimittaja on Riika Nykänen. On se kyllä kurja, että tapahtumat maailmalla eivät vastaa toimittajan maailmankuvaa. Jos tuolle tielle lähdetään niin Riika olisi voinut samalla vaivalla uutisoida että ampuja on Donald Trumpin ja Jussi Halla-ahon poika joka on persurepublikaani-homofoobikko.

EDIT: hidas.

EDIT2: lisätään nyt varmuuden vuoksi screencapture Riika Nykäsen hengentuotteesta jos vaikka journalistipäissään korjaavat väärän tiedon.

Olikohan tämä juttu nyt sitä Anu Koivusen mainostamaa "journalistista väliintuloa" vai Kari Vainion mainostamaa "kehystämistä"?
 

Liitteet

  • riika_oma_todellisuus.JPG
    riika_oma_todellisuus.JPG
    87,3 KB · kertaa luettu: 347
Viimeksi muokattu:

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Sairasta, luulisi että lehteen ei voi ihan mitä vaan painaa kun nykyään valheesta ei voi olla jäämättä kiinni. Siellä on joku jorieskolin viikonlopputoimittelijana kertomassa parhaan tietonsa mukaan uutisia.

Jori kerkesi jo vähän aloitella facessa ennen kuin todellisuus iski ja kovaa. Yle taas piti aamuun asti otsikon missä syy oli oli äärioikeiston olihan asiantuntijakin näin kertonut. Propagandaa koko kansalle.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Nizzan hyökkäystä ja Orlandon ampumistapausta yhdistävät selkeästi kuulumattomuus sekä sekava omakuva - kummatkin tekijät olivat tietojen mukaan homoseksuaaleja, mutta ilmeisesti yrittivät paeta sitä faktaa olemalla naisten kanssa. Lisäksi jos lähipiiri tuomitsee homouden (ja samalla sen oikean "minän"), niin kyllä se edesauttaa syrjäytymistä. Silloin on helposti yksin ajatuksiensa kanssa.
Myös kaikki WTC-iskun tekijät olivat yksinäisiä miehiä. Kellään ei tiedetty olevan vaimoja tai tyttöystäviä, mutta sen sijaan epäonnistumisen kokemuksia romanssinaluista kyllä. Samoin Muranen, Gerdt, Auvinen, Saarinen, Hiltunen, you name it. Olisi kiinnostavaa kuulla uskottavia tieteellisiä selityksiä sille miksi massamurhaajat ovat aina yksinäisiä miehiä. Huh onneksi itse sain paljon pillua.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tavallaan on hullunkurista että siinä missä viranomaiset ja media paasaavat kansalle ettei pidä spekuloida ja tehdä hätäisiä päätelmiä niin samassa media syytää niitä itse jatkuvasti...Joku voisi päätellä noista edellä viesteissä mainituista uutisista että jopa tarkoituksella?

Myös iltalehdessä veikkaillaan yhteyksiä oikeistoradikaaleihin ja rasismiin mutta suljetaan pois ääri-islamistinen suuntaus. Myös Breivikin vuosijuhla on mainittu. Onko tämä nyt hätäistä päättelyä vai oliko tässä tosiaan kyseessä Iranilainen natsi?
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Islam on tietysti tärkeä tekijä, koska se on ideologinen pohja. Sillä tehdään silmitön väkivalta houkuttelevaksi ja oikeaksi tavaksi toimia. Tuo suurvaltojen toiminta taas tulee "valkoisen miehen taakasta´" ja jostain syystä tiedostavat vihervassarit suosii noista....

Ei näitä väheksyä saa, mutta kun tekijä on 17- tai 18-vuotias, on minusta syytä pohtia, onko uskonnon ja maailmanhistorian merkitys kovinkaan suuri. Se, että Suomen koulusurmaajien lapsuus sijoittui 90-luvun lamavuosiin, on taustalla oleva tekijä, mutta ei mikää selitys murhatöille. Jokela ja Kauhajoen nuoret tappajat olisi voitu pelastaa, sillä lama ei ole syy tulla murhaajaksi. Siksi niele puhteita impearilismista kovin helposti vaikka se taustalla onkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös