Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

  • 928 728
  • 6 189

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ei kannata kuitenkaan Suomessa huolestua sillä poliisiylijohtaja Seppo Kolehmaisen mukaan: "Suomen poliisilla on valmius pysäyttää tällainen rekka tai kuorma-auto. Suunnitelmiin kuuluu tämäntyyppinen suorituskyky".
Ahhah juu, tätä myös vähän naureskelin. Mutta ehkä tämä vähän rauhoittaa pahimpia hysteerikkoja, ei poliisi niin pihalla voi olla, ettäkö itse uskoisivat tuollaiseen. Eihän?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - länsimainen kulttuuri jossa maahanmuuttajaväestöä pidetään toisen luokan kansalaisina. Niin on ollut mm. Ruotsissa ja kaikkein selvimmin Ranskassa.
Nyt on pakko kysäistä, kun tökkäsi niin pahasti silmään.

Millä tavalla mielestäsi Ruotsissa maahanmuuttajaväestöä pidetään toisen luokan kansalaisina?

Mulla on ollut tästä aina täysin päinvastainen käsitys. Osa sukulaisistani (sukujuuret Suomessa) asuu edelleen etelä-Ruotsissa sekä Tanskassa. Suomesta ollaan muutettu toisen maailmansodan jälkeen - eli käytännössä pula-aikaan 50-60 -luvuilla. Toisin sanoen siellä on tällä hetkellä meneillään kolmas tai jopa neljäs sukupolvi. Lisäksi mulla asuu tälläkin hetkellä noin kymmenkunta (suomensukuista) kaveria Tukholmassa tai lähistöllä. Kaikkien näiden puheista olen saanut sen käsityksen, että Ruotsissa maahanmuuttajilla on täysin yhtäläiset kansalaisoikeudet kuin kantaväestölläkin. Aika pahasti siis nappasi silmääni tuo väitteesi, että "Ruotsissa maahanmuuttajaväestöä pidetään toisen luokan kansalaisina".

Ranskan tilanteesta mulla ei ole mitään faktoihin perustuvaa käsitystä. Olen kuitenkin siinä uskossa, että siellä ongelma on erityisesti laiton maahanmuutto. Laillisilla maahanmuuttajilla ei suurempia ongelmia ole - sen enempää kuin kantaväestölläkään. Ranskalainen tyyli hoitaa virallisia asioita on... noh... ranskalainen tyyli.

Toivoisin Suomessa opittavan tästä.
Mitä Suomessa pitäisi mielestäsi tehdä toisin kuin esim. Ruotsissa maahanmuuttajien suhteen?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Nyt on pakko kysäistä, kun tökkäsi niin pahasti silmään.

Millä tavalla mielestäsi Ruotsissa maahanmuuttajaväestöä pidetään toisen luokan kansalaisina?

Mulla on ollut tästä aina täysin päinvastainen käsitys. Osa sukulaisistani (sukujuuret Suomessa) asuu edelleen etelä-Ruotsissa sekä Tanskassa. Suomesta ollaan muutettu toisen maailmansodan jälkeen - eli käytännössä pula-aikaan 50-60 -luvuilla. Toisin sanoen siellä on tällä hetkellä meneillään kolmas tai jopa neljäs sukupolvi. Lisäksi mulla asuu tälläkin hetkellä noin kymmenkunta (suomensukuista) kaveria Tukholmassa tai lähistöllä. Kaikkien näiden puheista olen saanut sen käsityksen, että Ruotsissa maahanmuuttajilla on täysin yhtäläiset kansalaisoikeudet kuin kantaväestölläkin. Aika pahasti siis nappasi silmääni tuo väitteesi, että "Ruotsissa maahanmuuttajaväestöä pidetään toisen luokan kansalaisina".

Ranskan tilanteesta mulla ei ole mitään faktoihin perustuvaa käsitystä. Olen kuitenkin siinä uskossa, että siellä ongelma on erityisesti laiton maahanmuutto. Laillisilla maahanmuuttajilla ei suurempia ongelmia ole - sen enempää kuin kantaväestölläkään. Ranskalainen tyyli hoitaa virallisia asioita on... noh... ranskalainen tyyli.


Mitä Suomessa pitäisi mielestäsi tehdä toisin kuin esim. Ruotsissa maahanmuuttajien suhteen?

Maahanmuuttajia ei ainakaan kannata dumpata kaikkia samaan lähiöön missä heillä ei ole minkäänlaista kanssakäymistä kantaväestön kanssa. Tämä on yksi asia jossa ei kannata imitoida Ruotsia.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eli kannattaa kyseisenkaltaisen tapahtuman jälkeen vain ajatella sairauskohtausta, ettei vain lietsota jotain? Varautua pitää mielestäni pahimpaan, koska sillä mahdollisesti saadaan uhrilukua pienennettyä.

No en todellakaan ajatellut noin. Varautua pitää minunkin mielestäni pahimpaan, mutta kun se protokolla lähtee käyntiin, sitä on vaikea pysäyttää. Onneksi nyt näyttää siltä, että tekijä on saatu kiinni eikä tarvitse arvailla enää. Toivon.
 

Mr. Penguin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Blues, Kärpät, Leksand
Maahanmuuttajia ei ainakaan kannata dumpata kaikkia samaan lähiöön missä heillä ei ole minkäänlaista kanssakäymistä kantaväestön kanssa. Tämä on yksi asia jossa ei kannata imitoida Ruotsia.
Niin, tai sitten ei vain yksinkertaisesti oteta enää tänne näitä nuoria muslimimiehiä kun on jo nähty että heitä ei kiinnosta pätkääkään sopeutua paikalliseen kulttuuriin. Eihän kukaan ole näitä dumpannut samaan lähiöön vaan itse ovat hakeutuneet näille alueille ja tottakai kantaväestö muuttaa hyvin äkkiä pois tällaisilta alueilta...
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Niin, tai sitten ei vain yksinkertaisesti oteta enää tänne näitä nuoria muslimimiehiä kun on jo nähty että heitä ei kiinnosta pätkääkään sopeutua paikalliseen kulttuuriin. Eihän kukaan ole näitä dumpannut samaan lähiöön vaan itse ovat hakeutuneet näille alueille ja tottakai kantaväestö muuttaa hyvin äkkiä pois tällaisilta alueilta...

Ovatko kaikki nuoret muslimimiehet samanlaisia? Eikö kulttuuriperimällä ole mitään vaikutusta ihmisen kehitykseen, tai kotikasvatuksella? Jokainen ihminen on yksilö, olkoon sitten muslimi, juutalainen, ortodoksi tai vaikka pingviini. Tottakai maahanmuuttajat hakeutuvat toistensa seuraan ja haluavat asumaan samoille alueille, tähän voidaan kuitenkin puuttua asuntopolitiikalla.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Nehän vaan menee sinne samaan lähiöön. Rajat kiinni, niin ei ole tätä pelkoa niin paljon, jolle ei siis saa antaa valtaa vieläkään. Se että voivotellaan, otetaan tuhansia lisää ja toivotaan parasta ei ole ratkaisu.

Maahanmuuttoa kyllä. Mutta vain ne jotka haluavat tänne sopeutua. Olemme saaneet järkyttävän määrän ihmisiä sisään joista ei ole koskaan mihinkään hyödylliseen. Työllisyys ja rikostilastot riittää tähän vahvikkeeksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nehän vaan menee sinne samaan lähiöön. Rajat kiinni, niin ei ole tätä pelkoa niin paljon, jolle ei siis saa antaa valtaa vieläkään. Se että voivotellaan, otetaan tuhansia lisää ja toivotaan parasta ei ole ratkaisu.

Maahanmuuttoa kyllä. Mutta vain ne jotka haluavat tänne sopeutua. Olemme saaneet järkyttävän määrän ihmisiä sisään joista ei ole koskaan mihinkään hyödylliseen. Työllisyys ja rikostilastot riittää tähän vahvikkeeksi.

Vielä kun ei voida sanoa et ketä noi turvapaikanhakijat oikeasti ovat kun ei ole papereita. Sä voit sanoa olevasi vaikka 25 vuotias voimalaitosinsinööri niin menee "läpi".
Vaikka moni ulkomaalaistaustainen kaveri onkin pätevä bussikuski tai siivooja niin ei kaikki "15000" nuorta voi yht'äkkiä olla HKL:n bussikuskina ?
 

ketjuruletti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ovatko kaikki nuoret muslimimiehet samanlaisia? Eikö kulttuuriperimällä ole mitään vaikutusta ihmisen kehitykseen, tai kotikasvatuksella? Jokainen ihminen on yksilö, olkoon sitten muslimi, juutalainen, ortodoksi tai vaikka pingviini. Tottakai maahanmuuttajat hakeutuvat toistensa seuraan ja haluavat asumaan samoille alueille, tähän voidaan kuitenkin puuttua asuntopolitiikalla.
Vapaassa maassa kaikki saavat itse valita missä asuvat. Et voi asettaa Abdulia ja Ahmedia eriarvoiseen asemaan määräämällä, että toinen saa muuttaa Harakkasuolle mutta toinen ei. Et myöskään voi estää Möttöstä pakenemasta muihin kaupunginosiin.
Eli onnea matkaan vaan, ei ole tainnut missään onnistua tuollainen italialsis-, kiinalais- tai muuten vaan maahanmuuttaja-alueiden muodostuminen.

Muistetaan nyt kuitenkin edelleen, että todennäköisempää on kuolla salamaniskuun tai saada skiniltä käkättimeen, kuin joutua tällaisen terrori-iskun uhriksi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vapaassa maassa kaikki saavat itse valita missä asuvat. Et voi asettaa Abdulia ja Ahmedia eriarvoiseen asemaan määräämällä, että toinen saa muuttaa Harakkasuolle mutta toinen ei. Et myöskään voi estää Möttöstä pakenemasta muihin kaupunginosiin.
Eli onnea matkaan vaan, ei ole tainnut missään onnistua tuollainen italialsis-, kiinalais- tai muuten vaan maahanmuuttaja-alueiden muodostuminen.

Muistetaan nyt kuitenkin edelleen, että todennäköisempää on kuolla salamaniskuun tai saada skiniltä käkättimeen, kuin joutua tällaisen terrori-iskun uhriksi.

On totta että kuka vaan saa asua siellä missä tahtoo ja/tai lompakon paksuus antaa myöden ?

Joku new york:ssa käynyt / asioista tietävä voisi valaista miten esim. China town ja pikku Italia ns käytännössä toimii ?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On totta että kuka vaan saa asua siellä missä tahtoo ja/tai lompakon paksuus antaa myöden ?

Joku new york:ssa käynyt / asioista tietävä voisi valaista miten esim. China town ja pikku Italia ns käytännössä toimii ?
Pikku-Italiassa on pari italialaista ravintolaa yhdellä kadulla. Eipä muuta italialaista. Eipä taida liittyä asiaan.
 

Masentaja

Jäsen
Muistetaan nyt kuitenkin edelleen, että todennäköisempää on kuolla salamaniskuun tai saada skiniltä käkättimeen, kuin joutua tällaisen terrori-iskun uhriksi.

Voittaa joku eurojackpotissakin ja välillä lentokoneitakin tippuu. Epätodennäköistä että omalle kohdalle osuis mutta täysin mahdollista.
 

archieG

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Slavia Praha
Tottakai maahanmuuttajat hakeutuvat toistensa seuraan ja haluavat asumaan samoille alueille, tähän voidaan kuitenkin puuttua asuntopolitiikalla.
Totta. Laitetaan Eiraan pari betonikerrostaloa, kyllä se eriarvoisuus sillä poistuu.

Leikki sikseen, jokainen jolla on (pankin)rahaa ostaa asunto miettii mikä on sen asunnon arvo tulevaisuudessa. Niin se vaan on. Se sama tyyppi myös miettii minkälainen on se lähikoulu johon sen oman pilttinsä laittaa. Jos alueella todennäköisesti alkaa muuttamaan tai vaihtoehtoisesti jo asuu paljon maahanmuuttajia, niin ostopäätös alkaa olla aika kriittinen. Minä ainakaan en laittaisi omia pelimarkkojani alueeseen, johon kaavoitetaan valtavasti sosiaalista asuntotuotantoa. Syynä ihan raadollisesti sen oman pelimarkkani arvon romahtaminen. Enkä ainakaan haluaisi lastani opiskelemaan peruskouluun uutta suomalaista unelmaa. Etten sanoisi #unelmaa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ovatko kaikki nuoret muslimimiehet samanlaisia? Eikö kulttuuriperimällä ole mitään vaikutusta ihmisen kehitykseen, tai kotikasvatuksella? Jokainen ihminen on yksilö, olkoon sitten muslimi, juutalainen, ortodoksi tai vaikka pingviini. Tottakai maahanmuuttajat hakeutuvat toistensa seuraan ja haluavat asumaan samoille alueille, tähän voidaan kuitenkin puuttua asuntopolitiikalla.

Voisit kyllä ihan perustellusti kertoa, miten nämä pidetään poissa samoilta asuinalueilta? Aletaanko vaikka positiivisesti syrjiä, jotta fyrkka riittää paremmillekin paikoille? Tiedä vaikka alkaishelpommin ja nopeammin löytymään yksityisiä vuokra-asuntojakin.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Voisit kyllä ihan perustellusti kertoa, miten nämä pidetään poissa samoilta asuinalueilta? Aletaanko vaikka positiivisesti syrjiä, jotta fyrkka riittää paremmillekin paikoille? Tiedä vaikka alkaishelpommin ja nopeammin löytymään yksityisiä vuokra-asuntojakin.

Asutetaan mamuja Eiraan, kyllä ne sinne integroituvat ajan mittaan. Vierasta kieltähän siellä nytkin suurin osa puhuu.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Vielä kun ei voida sanoa et ketä noi turvapaikanhakijat oikeasti ovat kun ei ole papereita. Sä voit sanoa olevasi vaikka 25 vuotias voimalaitosinsinööri niin menee "läpi"
No ei mene. Ei Maahanmuuttovirastossa noin vaan uskota kertomuksia. Ei todellakaan riitä, jos vaan sanoo olevansa jossakin työssä.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Palataanpa taas ihan perusasioiden ääreen. Kuinka monta mamua kuukaudessa sinun tuottamillasi verorahoilla ns, pakollisten vähennysten (koulut, terveydenhoito jne jne) jälkeen elätetään?

Itse elätän varmaan jonkun 0,01 mamua kuukaudessa... Millähän tämä lysti maksetaan? Oikeasti?

99% ankarimmista mamuttajista ei kykenisi elättämään yhtäkään mamua, mutta se ei todellakaan rajoita ulisemista. "Muiden pitää, koska minä olen sitä mieltä ja täten oikeassa. Piste"
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Asutetaan mamuja Eiraan, kyllä ne sinne integroituvat ajan mittaan. Vierasta kieltähän siellä nytkin suurin osa puhuu.

Hihi, ja pannaan ne Eiralaiset hurrikapitalistit maksamaan niille mamuille se oma osake! RKP kannattaa ideaa kybällä, jätte bra!! Katsokaa vaikka FSTn uutisia, turvikset ovat rikkaus.
Minä en halua maksaa sentin vertaa, pennin puolikasta.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Otetaan ihan tällainen arkirealistinen kylmä linja; irakilaisia, afgaaneja tai ihan ketä tahansa saa tulla miten paljon tahansa, kunhan heitä tänne haluavat sitoutuvat henk. koht. rahoillaan, omaisuudellaan ja sosiaalietuuksillaan kompensoimaan heidän maassaoleskelunsa. Melko hiljaista olisi. Muiden kustannuksella on tietty mukava ulista ja leikkiä jotain vitun tuusulan gandhia.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tuo oli varmaan kärjistystä, mutta jo ennen toissa vuoden pakolais/ turvapaikanhakija aaltoa meille tuli lääkäreitä, insinöörejä ja opettajia, jotka pääsivät seulasta läpi. Totuus kyllä paljastui aika nopeaan, kun joutuivat tekemään näitä hommia alkuun toisten valvonnassa tai kun ei lähtömaan ammattikoulutus tasoa katsottu riittäväksi, niin koulun penkillä. Voin vain kuvitella, mikä tilanne on toissavuodelta, kun ei kukaan ollut moiseen vyöryyn varautunut ja kuulemiset jouduttiin hoitamaan varsinkin alkuun kiireellä.
En ole tietoinen siitä, miten ennen vuotta 2015 on toimittu, mutta vuodesta 2015 eteenpäin on kyllä aika taitava valehtelija ja väärentäjä, jos sanoo olevansa lääkäri ja on päässyt seulasta läpi.

Ja eikö tuo mennyt niin, että unelmajengi sanoi, että meille tulee lääkäreitä, insinöörejä yms. mutta eihän niitä paljoa tullut. Siis unelmajengi höttöili, ei Migri tai turvapaikanhakijat.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Aftonbladetin mukaan kiinniotettuna olisi nyt 39-vuotias uzbekistanilaismies joka sopii silminnäkijöiden tuntomerkkeihin ja olisi itse myöntänyt teon. Työskentelee rakennusalalla mutta ei ole tietoa miten kauan on oleskellut Ruotsissa.
Tykännyt Facebookissa joistakin ISIS-sympaattisista kuvista mutta muuta ei vielä ole ruotsalaistoimittajat saaneet irti.

Den gripna har visat sympatier med IS | Aftonbladet
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mikähän on mahtanut olla motiivi kaverilla jos on tuo 39 v heppu oikea ?.
Ei luulisi et ihan päivässä kahdessa tulevan mieleen et varastampas tosta auton ja ajan sen sitten tonne tavarataloon
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Juu, en tässä ottanut kantaa kuka väitti ja mitä, vaan ainoastaan siihen että väärillä tiedoilla on maahan tultu aiemminkin ja ihan varmasti myös toissa vuonna. En arvostele Migriä tästä, joutuivat melko lailla tekemättömät paikan eteen, kun tuo massa alkoi rajan yli tulla. Uutta henkilökuntaa palkattiin myös näihin kuulemisiin, eikä kaikilla taatusti ollut moisesta kokemusta ja tarvittavaa ammattitaitoa. Näitä valehtelijoita, huijareita tai miten heitä sitten nimittääkään, jää kiinni varmaan useimmin kun tehdään lisäselvityksiä ja tarkastellaan papereita ja muita taustoja.
Niin, minä otin vaan kantaa siihen, että ei se vaan ilmoittamalla ammattinsa mene Migrille läpi, kuten @Niilo väitti. Kyllähän esim, valelääkäri Esa Laiho onnistui huijaamaan alan ammattilaisiakin pitkään, että mikään järjestelmä ei ole aukoton, mutta ei nyt pidä aliarvioida, että Migri ei selvittäisi asioita hyvin tarkkaan. Jos vaikka puhuu 8 h päivässä saman henkilön kanssa ja siitä vaikka tunninkaan ammatista ja kaikesta siihen liittyvästä, niin kovin vaikea on pitää itselle vieras asia uskottavana niin pitkää aikaa. Yleistason lätinöitä voi googlailla, mutta ei juuri sen enempää. Tökkiminen alkaa näkyä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
No joo mä nyt ehkä yli reagoin mutta kun sitä väkeä tuli yhdessä vaiheessa niin paljon että mitkään resurssit ei varmasti voinut riittää selvittämään ns fiksussa ajassa et kuka kukin on ?
Ja eikös niitä ollut yhdessä vaiheessa tuhansia kateissa joista valtaosa oli saanut jopa karkoituspäätöksen ?
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
No joo mä nyt ehkä yli reagoin mutta kun sitä väkeä tuli yhdessä vaiheessa niin paljon että mitkään resurssit ei varmasti voinut riittää selvittämään ns fiksussa ajassa et kuka kukin on ?
Ja eikös niitä ollut yhdessä vaiheessa tuhansia kateissa joista valtaosa oli saanut jopa karkoituspäätöksen ?
Ei siellä mitään aikarajoituksia puhutteluille ole ollut. Viranomaisella on asianselvittämisvelvollisuus. Jos ei ole selvitetty taustoja tarpeeksi hyvin, niin sitten on puhuteltu uudelleen. Esimerkiksi vasta tullut työntekijä on voinut jättää olennaisia asioita selvittämättä, jolloin on pidetty uusi turvapaikkapuhuttelu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös