Väkivallanteot ja terrori-iskut meillä ja maailmalla

  • 920 677
  • 6 170

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Lehtijutun mukaan Japanin tappaja oli ollut samassa laitoksessa töissä aiemmin ja halusi nyt vapauttaa maansa vammaisia. Pari vuotta sitten törmäsin tuttavien kautta japanilaiseen vaihto-oppilaaseen, joka oli tullut Suomeen osittain sen takia, että hänen veljensä oli kehitysvammainen ja hän oli kuullut hyviä asioita täkäläisestä vammaishoidosta.

Vein sitten pojan yhtenä viikonloppuna tutustumaan oman veljeni tilanteeseen. Kielikynnys oli hurja, mutta kävi kyllä selväksi, että menestymisen kulttuuri on Japanissa niin vahva, että kehitysvammaisia ei juuri yhteiskunnassa näy, vaan niiden paikka Japanissa on laitoshoidossa piilossa muiden katseilta. Siellä eivät myöskään tuota perheilleen häpeää. Poika oli aivan äimänä, kun veljeni liikkui "vapaana" kylillä, kävi päivisin töissä, harrasti ja matkusti, ja eli ihan ihmisen elämää, toki osin valvotusti rajoitteidensa mukaisesti.

Anekdoottihan tämä on, mutta tuon tapaamisen muisto ja rinnastaminen tähän joukkosurmaan saa pohtimaan, että kyseessä olisi paikallinen rodunjalostaja tai sitten henkilö, jonka mielestä laitosolot ovat niin kurjat, että kehitysvammaiste on parempi kuolla. Sain nimittäin pojan jutuista sen käsityksen, että japanilaislaitokset ovat lähinnä säilöntäkeskuksia.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
@mutina Muistan lukeneeni samasta aiheesta ja toisaalta olikohan Hulluuden historia -dokumenttisarja jossa peilattiin pohjoismaista näkemystä japanilaiseen ja kerrottiin ettei pohjoismaissakaan kehitysvammaisten yleinen hyväksyttävyys osana katukuvaa ole mitenkään hirmuisen pitkäaikainen ilmiö ja täysin samoin vielä muutamia vuosikymmeniä sitten kehitysvammaisia suljettiin laitoksiin ja sukulaiset useissa tapauksissa aktiivisesti unohtivat koko henkilön olemassaolon, ettei suvulle koituisi häpeää siitä että on tuollaisen epäkelvon yksilön mennyt tuottamaan. Japanissa on todella paljon hyviä asioita, mutta henkinen ilmapiiri on kyllä ajoittain äärimmäisen ahdistava (mistä kertoo toki hurjat itsemurhaluvutkin).
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Mistä lähtien viidakkoveitsellä on pystynyt ampumaan? Todennäköisesti mielenhäiriöisen suorittama yksittäistapaus.

Eikös viidakkoveitsimiestä kuitenkin ammuttu?
 

sinikettu

Jäsen
Mistä lähtien viidakkoveitsellä on pystynyt ampumaan? Todennäköisesti mielenhäiriöisen suorittama yksittäistapaus.
Arvioisitko minulle, kuinka todennäköisesti satunnaisesti valittu väkivallanteko on mielenhäiriöisen islamistin aiheuttama. Kun näköjään todennäköisyyden sille tiedät. Lasketko sosiopatian mielenhäiriöksi?
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Arvioisitko minulle, kuinka todennäköisesti satunnaisesti valittu väkivallanteko on mielenhäiriöisen islamistin aiheuttama. Kun näköjään todennäköisyyden sille tiedät. Lasketko sosiopatian mielenhäiriöksi?

Minä lasken sosiopaatin vesille. Todennäköisesti todennäköisyys sille että satunnainen väkivallanteko joka on suoritettu mielenhäiriössä olevan islamistin toimesta on suurempi Lähi-Idässä kuin muualla maailmassa.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Todennäköisesti todennäköisyys sille että satunnainen väkivallanteko joka on suoritettu mielenhäiriössä olevan islamistin toimesta on suurempi Lähi-Idässä kuin muualla maailmassa.

Olisin tästä letkautuksesta normaalisti samaa mieltä, koska en pidä ääriuskovaista väkivallantekijää voimiensa tunnossa tai järkevänä ihmisenä, mutta mielenhäiriöinen ei ole aina uskovainen eikä uskovainen aina mielenhäiriöinen, riippumatta missä maassa jokin väkivallanteko tapahtuu. Jokin mielenterveysongelma kuitenkin on kyseessä useimmiten riippumatta onko taustalla uskonnolliset tekijät tai ei, tai kulttuurilliset tekijät. Väkivaltaa suorittava tekijä on aina kuitenkin jollain tasolla kujalla mikäli hän on omasta tahdostaan alkanut riehumaan, eikä kyse ole puolustautumisesta.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Mistä lähtien viidakkoveitsellä on pystynyt ampumaan? Todennäköisesti mielenhäiriöisen suorittama yksittäistapaus.

Unohdit tärkeimmät... Islamilla ei ole minkäänlaista osuutta asiaan vaan islam on rauhan uskonto! Äkkinäinen roturealisti voisi kuitenkin ennakoida ja alkaa moista epäilemään kun arabi huutaa allahia hyökätessään ja poistuu paratiisiin rasistikytän luotisateen saattelemana.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Unohdit tärkeimmät... Islamilla ei ole minkäänlaista osuutta asiaan vaan islam on rauhan uskonto! Äkkinäinen roturealisti voisi kuitenkin ennakoida ja alkaa moista epäilemään kun arabi huutaa allahia hyökätessään ja poistuu paratiisiin rasistikytän luotisateen saattelemana.

Minä olisin huomattavasti enemmän huolissani jos pesunkestävä kristitty huutaisi Allahu akbaria hyökätessään viidakkoveitsen kanssa poliisien kimppuun. Paratiisiin poistuminen taisi päätyä eteiseen kun vain haavoittui poliisin luodeista.
 

sinikettu

Jäsen
Jokin mielenterveysongelma kuitenkin on kyseessä useimmiten riippumatta onko taustalla uskonnolliset tekijät tai ei, tai kulttuurilliset tekijät. Väkivaltaa suorittava tekijä on aina kuitenkin jollain tasolla kujalla mikäli hän on omasta tahdostaan alkanut riehumaan, eikä kyse ole puolustautumisesta.
Tässäpä taitaa vaan olla se ongelma, että islamilaiset terroristit eivät ala itsenäisesti riehumaan, vaan teot tapahtuvat koraanin, Allahin ja yhteisön tahdosta. Harvoinpa näkee buddhalaisia, lestadiolaisia tai amisseja aatteensa varjolla lahtaamassa muita.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tässäpä taitaa vaan olla se ongelma, että islamilaiset terroristit eivät ala itsenäisesti riehumaan, vaan teot tapahtuvat koraanin, Allahin ja yhteisön tahdosta.

Joo, paitsi että sellainen käytös ei ole diagnostisesti mielenhäiriöstä tai mielisairaudesta johtuvaa, kuten hyvin tiedät. Vaikka olen monasti miettinyt, että jos joku uskoo yliluonnolliseen niin uskova henkilö on käytännössä mielisairas. Täten ihmiskunnan tarvitsisi rakentaa sairaaloita, jotka lukitsevat monta miljardia ihmistä lukkojen taakse. Tyhmyys vain ei ole syy lukita ketään kalterien taakse.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Tässäpä taitaa vaan olla se ongelma, että islamilaiset terroristit eivät ala itsenäisesti riehumaan, vaan teot tapahtuvat koraanin, Allahin ja yhteisön tahdosta. Harvoinpa näkee buddhalaisia, lestadiolaisia tai amisseja aatteensa varjolla lahtaamassa muita.

Harvoin näkee juu, minä en ole nähnyt koskaan ketään riehumassa ja lahtaamassa muita. Mutta minä asunkin syrjässä kaikesta tästä äksönistä.
 

sinikettu

Jäsen
Harvoin näkee juu, minä en ole nähnyt koskaan ketään riehumassa ja lahtaamassa muita. Mutta minä asunkin syrjässä kaikesta tästä äksönistä.
Käytätkö internetiä? Siellä on kuulemma ihan elävää kuvaa tapahtuneista jutuista. Edellä mainituista lahkoista valitettavasti ei actionia löydy edes arkistojen kätköistä. Kumma juttu, sillä eihän kulttuurilla ja uskonnolla voi olla yhteyttä väkivaltaan tai sen puutteeseen.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Minä olisin huomattavasti enemmän huolissani jos pesunkestävä kristitty huutaisi Allahu akbaria hyökätessään viidakkoveitsen kanssa poliisien kimppuun. Paratiisiin poistuminen taisi päätyä eteiseen kun vain haavoittui poliisin luodeista.

Uskon soturi melkein tunaroi poistumisen kun kohdalle sattui huono sihtinen poliisi mutta noutaja kuitenkin tuli vähän myöhemmin.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Käytätkö internetiä? Siellä on kuulemma ihan elävää kuvaa tapahtuneista jutuista. Edellä mainituista lahkoista valitettavasti ei actionia löydy edes arkistojen kätköistä. Kumma juttu, sillä eihän kulttuurilla ja uskonnolla voi olla yhteyttä väkivaltaan tai sen puutteeseen.

Kyllä kulttuurilla voi olla suurikin merkitys väkivaltaan, esimerkiksi aseiden helppo saatavuus ja jokaisen oikeus kantaa asetta Yhdysvalloissa vaikuttaa varmasti ampuma-aseilla tehtävien tappojen ja murhien lukumäärään lisäävästi. Tämä aseenkanto-oikeus on vanhaa perua ja puhtaasti kulttuurillinen, hevosvarkaan sai ampua sen enempää kyselemättä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minä en kyllä ymmärrä miten tuon somalin teko on "ampumatapaus". Tämä ei ole piikki käyttäjälle @Barcelona koska esim. IL vielä tänään kertoo jutussaan miten tekijä Abdul Razak Ali Artan ajoi autolla väkijoukkoon ja alkoi sitten puukottaa ihmisiä.

Juttu on otsikoitu siinä miellessä vähän hassusti:

Ohion ampuja uhkasi Facebookissa: Ette nauti enää yhdestäkään juhlapäivästä

Vai onko sanasta ampua tullut samanlainen yleissana kuin siitä että otetaan ohjelma nauhalle kun se otetaan esim. tallentavalla digiboksille tai johonkin viihde-palveluun?
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Poliittinen korrektius esti suomalaisia tiedotusvälineitä (YLE) kertomasta yöllä ja aamun ensimmäisissä uutisissa, että kysessä oli somalitaustaisen opiskelijan jihadisti-opein toteutettu terroriteko. @SergeiK; paremminkin Ohion ammuttu (ei ohi ammuttu)....
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Poliittinen korrektius esti suomalaisia tiedotusvälineitä (YLE) kertomasta yöllä ja aamun ensimmäisissä uutisissa, että kysessä oli somalitaustaisen opiskelijan jihadisti-opein toteutettu terroriteko. @SergeiK; paremminkin Ohion ammuttu (ei ohi ammuttu)....

Ylen toimittajat yleensä poistaa tuollaisia turhia asioita uutisoinneistaan.. Eihän tässä islamilla ole kuitenkaan mitään tekemistä joten miksi lietsoa vihaa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Minä en kyllä ymmärrä miten tuon somalin teko on "ampumatapaus".

Joko kyseessä on toimittajan virhe, (mikä on todennäköistä, kun tietää suomalaisten toimittajien tason) tai sitten tässä on taustalla se, että halutaan antaa ihmisille se kuva, että taas ammuttiin aseilla ja aseethan on ehdotun pahuus tässä maailmassa.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä en kyllä ymmärrä miten tuon somalin teko on "ampumatapaus".
Ensimmäisten tietojen mukaan alueelta oli kuultu laukauksia, josta sitten seurasi tämä virhepäätelmä. Jo eilen YLE:n uutisessa mainittiin että laukaukset olivat ilmeisesti poliisin ampumia, ja itse hyökkääjä ei ollut ampunut.
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Poliittinen korrektius esti suomalaisia tiedotusvälineitä (YLE) kertomasta yöllä ja aamun ensimmäisissä uutisissa, että kysessä oli somalitaustaisen opiskelijan jihadisti-opein toteutettu terroriteko. @SergeiK; paremminkin Ohion ammuttu (ei ohi ammuttu)....
Kumma juttu, että itse kuulin tämän Ylen aamu-uutisista klo 6.30.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös