Väittelyä pikaruokaravintoloista

  • 354 692
  • 1 753
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ylivoimainen, mutta valitettavasti listan huonossa päässä. Maku ei ole tasapainossa, siitä puuttuu hapokkuus täysin. Tilalla sellainen kumma makeus.
Toden totta. En heti muista, että olisin saanut Suomessa eteeni muualla vastaavan sorttista ”kummaa makeutta” hampurilaistuotteessa. Tai no, jokin pienempi pulju kuten yksittäinen grillikiska on saattanut tarjota jotain mitä vaan epästandardia, siis lähinnä joskus yhdeksäntoistasataaluvulla. Harva pikkuyrittäjä noita majoneeseja itse virittelee nykyään, sämpylän väliin roiskaistaan sitä mitä tukusta saa. Ketjut ovat tietysti eri asia.

Kävin viimeksi Hesburgerissa alkukesästä 2021 jossakin lähellä Turkua, syinä matkaseura ja logistiset rajoitteet. Reilun vartin odottelun jälkeen pöytään saapunut tuplalöllö oli kuten ennenkin, eli haukkaa varovasti äläkä saakeli vaan purista keskeltä. Näin pysyy yllä ainakin teoreettinen mahdollisuus, ettei Heikin runsas lasti roiskahda syliin tai sormille, vaan lämpöinen löllö lentää voipaperin perukoille. Mutta hävytön oli tuo majomällin makeus, aivan kuten ennenkin. Siinä Salmelan tuotoksia nieleskellessäni mietin, että itse asiassa Hesen kannattaisi tuoda ruokalistalleen tuplahampurilaisesta toinenkin vaihtoehto. Tuote olisi muuten suunnilleen sama, mutta majoneesin määrä vaikka puolitettaisiin, ja majo vaihdettaisiin esim. kurkun tai valkosipulin sävyjä sisältävään etikkaisempaan versioon. Olisi jo paljon korjattu tuolla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Burger king on oikeastaan ainoa jossa syön nykyisin, sen vähän mitä pikaruokaa syön vuodessa. Eli varmaan 5-6 kertaa tulee käytyä. Hese tuli testattua pakosta koska reissun päällä nälkä ja mitään muuta ei lähettyvillä. Liikaa majoneesia, ranskalaiset "perunat" edelleen kamalia. Muuten ihan ok. Mäkkäri toimii myös jos pakko, mutta ei yhtä hyvin kuin Burger king. Mäkkärin ranskikset taas ovat lähes yhtä hyviä kuin BGn. Se mitä olen vuosia kaivannut on Johnny Rockets. Käsin tehtyjä pirtelöitä, hampurilaiset taivaallisia ja ranskalaiset hyviä. Syön aina kun mahdollista jos ulkomailla sattuu osumaan reitin varrelle.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllähän Suomessa hampurilaisskene on todella kova jo nyt, näiden suurten ketjujen ulkopuolella. En mä näe, että minkään ulkomaalaisen ketjun tuominen Suomeen toisi mitään lisää. Otetaan nyt vaikka oma suosikkini Social Burger Joint, vaikea tuosta on enää burgeria parantaa. Sitten vaikka Friends&Burgers ja Barot’s myös tarjoavat oikeasti erittäin mukiinmeneviä burgereita. Vai eikö näitä enää lasketa pikaruokaravintoloiksi?
 

Ice raven

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Liverpool
Kotkot/Punavuori Tuli vihdoin testattua tämä frittikanaan luottava ja laajentuva mesta. Foodorasta löytyi oiva team kombo tarjous joka sisälsi 2x kot.burger, 12 kpl wings ja 2xjuoma. Ehdottomasti jatkoon eli päätuote kunnossa, majot ihan ookoo ja plussaa Laitilan veriappelsiinilimusta. Kansi oli hieman pullava ja oudosti siipiboxissa oli myös slaissi vuokaleipää ja suolakurkkuja. Alle femman normihintaan haukkaisin kyseisen hampurilaisen hiukopalaksi ihan luukultakin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Kävin viimeksi Hesburgerissa alkukesästä 2021 jossakin lähellä Turkua, syinä matkaseura ja logistiset rajoitteet. Reilun vartin odottelun jälkeen pöytään saapunut tuplalöllö oli kuten ennenkin, eli haukkaa varovasti äläkä saakeli vaan purista keskeltä. Näin pysyy yllä ainakin teoreettinen mahdollisuus, ettei Heikin runsas lasti roiskahda syliin tai sormille, vaan lämpöinen löllö lentää voipaperin perukoille. Mutta hävytön oli tuo majomällin makeus, aivan kuten ennenkin. Siinä Salmelan tuotoksia nieleskellessäni mietin, että itse asiassa Hesen kannattaisi tuoda ruokalistalleen tuplahampurilaisesta toinenkin vaihtoehto. Tuote olisi muuten suunnilleen sama, mutta majoneesin määrä vaikka puolitettaisiin, ja majo vaihdettaisiin esim. kurkun tai valkosipulin sävyjä sisältävään etikkaisempaan versioon. Olisi jo paljon korjattu tuolla.
Tuosta hesen kerroksesta oli kampanjan aikana tarjolla ihan syötävä sriracha-kerrosversio. Muuten sama tuote, mutta majoneesissa oli chiliä ja taisipa olla jalapeno-siivukin välissä. Majoneesia oli toki hillitön määrä siinäkin, mutta siihen lisätty chili peitti varsin mukavasti ominaisen paskan maun. Tuotetta meni havaintojen perusteella melkoisesti, mutta ei jäänyt kampanjan jälkeen listoille.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuosta hesen kerroksesta oli kampanjan aikana tarjolla ihan syötävä sriracha-kerrosversio. Muuten sama tuote, mutta majoneesissa oli chiliä ja taisipa olla jalapeno-siivukin välissä. Majoneesia oli toki hillitön määrä siinäkin, mutta siihen lisätty chili peitti varsin mukavasti ominaisen paskan maun. Tuotetta meni havaintojen perusteella melkoisesti, mutta ei jäänyt kampanjan jälkeen listoille.
Noin selitettynä tuo on ollut selvästi kiinnostavampi tuote kuin valiomallinen tuplalöllö. Olen jo kauan vältellyt Hessuhampurilaista, käyn vain olosuhdesyistä, mutta tuollaista voisin kuriositeettina kokeilla silloin, kun Hessun listalta on löydyttävä jotakin syötävää.

Vahinko vaan, että kampanjatuotteet eivät Hessussakaan jää yleensä pysyvämmin listalle. Omiin makuhermoihini viimeisin selkeästi plussan puolelle kivunnut hessutuote oli juuri kampanjatuote; aurajuustohampurilainen, joka oli hetken myynnissä ehkä noin 15 vuotta sitten. En tiedä, onko sen koommin näkynyt. Mielestäni ketjun ylivoimainen all-time ykköstuote oli paneroidun turskapihvin ympärille kasattu kalahampurilainen, jollaisia sai ainakin 1990-luvulla. Se oli oikeasti hyvä, eikä tuossa kalahampurilaisessa ollut edes kipenen vertaa Hessulle tyypillistä paskan makua, josta Vesuri edellä myös mainitsi. Ihan eri maata oli Hessun myöhempien aikojen kalahampurilainen, jossa mehukas turskapihvi oli korvattu kuivahkolla ja tympellä kirjolohipuristekoppuralla. Siinä tuli mukana myös tuo raisiomeininkiä edustava paskanmakuefekti, joten hessujengi onnistui ainakin harmonisoimaan ruokalistansa tuolla kalatuotteeseen kohdistamallaan terroriteolla.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kyllähän Suomessa hampurilaisskene on todella kova jo nyt, näiden suurten ketjujen ulkopuolella. En mä näe, että minkään ulkomaalaisen ketjun tuominen Suomeen toisi mitään lisää. Otetaan nyt vaikka oma suosikkini Social Burger Joint, vaikea tuosta on enää burgeria parantaa. Sitten vaikka Friends&Burgers ja Barot’s myös tarjoavat oikeasti erittäin mukiinmeneviä burgereita. Vai eikö näitä enää lasketa pikaruokaravintoloiksi?
Ei näitä varsinaisesti pikaruokaloiksi lasketa, ainakaan alalla. Mutta joo, onhan näiden laatu kovin erilaista (ja hinnat) kuin normi pikaruokapaikoissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei näitä varsinaisesti pikaruokaloiksi lasketa, ainakaan alalla. Mutta joo, onhan näiden laatu kovin erilaista (ja hinnat) kuin normi pikaruokapaikoissa.
No joo. Toisaalta Social Burger jointissa lounasburgeri + ranut maksaa 11,50 euroa. Irtoaako bigmac tai kerrosateria enää edes alle 10 eurolla? El Maco aterian hinta oli ainakin yhtäkkiä pompsahtanut 6,9 eurosta 8,9 euroon. Alkaa roskaruoka olla nykyään jo oikean ruoan hinnoissa.
 

Glove

Jäsen
No joo. Toisaalta Social Burger jointissa lounasburgeri + ranut maksaa 11,50 euroa. Irtoaako bigmac tai kerrosateria enää edes alle 10 eurolla? El Maco aterian hinta oli ainakin yhtäkkiä pompsahtanut 6,9 eurosta 8,9 euroon. Alkaa roskaruoka olla nykyään jo oikean ruoan hinnoissa.
"Euron juusto" kai maksaa jo kaksi euroa. Ei ne taida sitä enää sillä nimellä markkinoidakaan.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
"Euron juusto" kai maksaa jo kaksi euroa. Ei ne taida sitä enää sillä nimellä markkinoidakaan.
Oli kyllä järkytys kun juustohampurilaisen hinta olikin yli euron. Järkytyin asiasta huomattavasti kun otin juuston Big Macin seuraksi jotta maha täyttyisi vähän enemmän.
 

motamoro

Jäsen
No joo. Toisaalta Social Burger jointissa lounasburgeri + ranut maksaa 11,50 euroa. Irtoaako bigmac tai kerrosateria enää edes alle 10 eurolla? El Maco aterian hinta oli ainakin yhtäkkiä pompsahtanut 6,9 eurosta 8,9 euroon. Alkaa roskaruoka olla nykyään jo oikean ruoan hinnoissa.

Tuo tietysti riippuu miten vertailee. Näyttäisi olevan lounasajan ulkopuolella burgerin hinta 12-13e, ranskalaiset dipillä tai loaded friesit 5,5e ja juoma 3e. Siinä onkin aterialla sitten hintaa jo yli 20 euroa.

Paras kombo näistä kolmesta pikaruokaketjusta olisi BK:n hampurilainen, Mäkin ranskalaiset ja niille kylkeen Hesen majoneesi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Paras kombo näistä kolmesta pikaruokaketjusta olisi BK:n hampurilainen, Mäkin ranskalaiset ja niille kylkeen Hesen majoneesi.
Makuasioitahan nämä, mutta mulle menee tasan 100% eri suuntaan. BK:n kanahampurilaiset toki menevät, koska niissä ei ole sitä kaasun makuista pihvin lötkälettä sisällä, mutta noista kolmesta Mäkkäri on ainoa joka tarjoaa oikeasti ihan hyvän makuisiakin burgereita. Esim. monet näistä vaihtuvista tuotteista ovat oikeasti olleet sellaisia että syö mieluusti toistekin.

Hesessä taas majoneesi pilaa hampurilaiset jos syö useammin kuin kerran vuodessa. Tai no, humalanälässä mikä vain menee.

BK voittaa ranskalaiskisan, mutta toisaalta harva varmaan enää 2022 syö ranskanperunoita edes pikasyöttölöissä. Vai syökö? Itse tilasin viimeksi ehkä joskus 2015.
 

Glove

Jäsen
Makuasioitahan nämä, mutta mulle menee tasan 100% eri suuntaan. BK:n kanahampurilaiset toki menevät, koska niissä ei ole sitä kaasun makuista pihvin lötkälettä sisällä, mutta noista kolmesta Mäkkäri on ainoa joka tarjoaa oikeasti ihan hyvän makuisiakin burgereita. Esim. monet näistä vaihtuvista tuotteista ovat oikeasti olleet sellaisia että syö mieluusti toistekin.

Hesessä taas majoneesi pilaa hampurilaiset jos syö useammin kuin kerran vuodessa. Tai no, humalanälässä mikä vain menee.

BK voittaa ranskalaiskisan, mutta toisaalta harva varmaan enää 2022 syö ranskanperunoita edes pikasyöttölöissä. Vai syökö? Itse tilasin viimeksi ehkä joskus 2015.
Kyllä minä ne ranskikset söin viime kerralla. Ei ne varmaan tapa tällä minun tahdilla kun siitä viime kerrasta on reilu vuosi.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Kyllä minä ne ranskikset söin viime kerralla. Ei ne varmaan tapa tällä minun tahdilla kun siitä viime kerrasta on reilu vuosi.
En mä terveellisyydestä puhunut vaan mausta. Tai siis sen puutteesta.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kyllä ranet pitää olla. Rollssin(niitäkin vielä on) hampparit ei innosta, mutta se remoulade tms majo on loistava dippi pottujen kaveriksi. BK:n normiburgereita en tykkää syödä, juurikin sen sytytysnesteen tms maun vuoksi. Kanaburgerit on jees paitsi jos paisto jää vajaaksi(hyi helvetti että oli inhaa). Hesen burgereissa on liikaa majoa ja Macin burgereissa keskimäärin liian vähän. Hesessä yleensä otan sen kanatortillan jos ei nyt erityisesti tee burgeria mieli. Macissa joko El Maco tai joskus testiksi kausituote. Ja tietenkin pepper fries joka saisi jäädä pysyväksi.
 

motamoro

Jäsen
En mä terveellisyydestä puhunut vaan mausta. Tai siis sen puutteesta.
Pitää paikkansa, että noiden minkään ranskalaiset ei maistu oikein miltään eli kylkeen vaatii jotain muuta(kin) kuin pippuriketsuppia. BK:n ja Mäkin dippivalikoima ei oikein omaan makuun istu ranskalaisille, mutta Hesburgerin majoneesit sopivat hyvin tuohon tarkoitukseen, burgerin väliin ei niinkään kuten mainitsitkin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | isn't
Tässäkin uin ylävirran suuntaan, sillä mielestäni se El Maco -mausteseos on aika kamalaa. Tässä muuten löytyy yksityiskohta, jossa Hese on kilpailijoitaan edellä, nimittäin se heidän grillimausteensa on aika jees.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Nää on näitä. Eilen Foodora to hesen mega atrerian ja hyvin uppos. Ei toki riittäny, mutta kiitos sen sain buustin ja jaksoin paahtaa leipää perään. Mäkkäri on turhan kuivaa makuuni, mutta sehän se tänne ekana tuli ni välillä pitää myös sieltä syödä. BK.n kanaburgeri maistu sen ainoan kerran kalapuikolle eli ei jatkoon. Muuten ok. Pääasiassahan näitä tulee kännissä kotia toimitettua, ja meneehän ne. Varmempaa kun ählämilöiden kebut, varsinkin kun ei omaan alueeseen osu luottopaikkaa.

Ja ketjuissahan vaikuttaa isosti se yksittäinen paikka mistä tilaat. Silti toki ovat ketjunsa mukaisia. Jostain vaan saa paskempaa kun juurikin sieltä Hervannan yksiköstä.
Ylivertaiset triplajustot saa muuten Seinäjoen mäkistä. Siitä jostain Idea Parkin läheltä. Ainakin ku se yks on niitä tekemässä. Tää on tätä näissä. Arpaa. Aina maittaa kyllä mulle nälkään eikä majoa voi ensinnäkään olla liikaa.
Vähän voi olla.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässäkin uin ylävirran suuntaan, sillä mielestäni se El Maco -mausteseos on aika kamalaa. Tässä muuten löytyy yksityiskohta, jossa Hese on kilpailijoitaan edellä, nimittäin se heidän grillimausteensa on aika jees.

Kerran sekoitin sen el maco jauheen ranskalaisiin ja ärsytti, kun menivät ihan syömäkelvottomiksi.

Tosin itse tykkään ranskalaisista ihan vaan sopivalla suolan määrällä.

Ranskalaisissa hese vetää myös pohjat, mistä skeidasta ne hesen ranet olikaan tehty?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös