Uusi televisio

  • 759 535
  • 2 829

Boogy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kannattaa laittaa suoratoistopalveluissa (niissä missä pystyy) stereo äänet päälle surroundin sijaan jos on vähänkin alkeellisempi soundbar käytössä ilman muita kaiuttimia niin puhe kuuluu paljon selvemmin. Muistaakseni joissain ihan perinteisissä kanavissakin pystyy valitsemaan mitä ääniraitaa haluaa käyttää jotain kaukosäätimen nappia painamalla.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
En anna suosituksia, mutta noista takakajareista, nehän eivät yleensä auta tippaakaan dialogin kuulemiseen. Vai oliko muuten vaan tarkoitus laittaa pystyyn leffoja varten joku 5.1 järjestelmä?

Okei, mä oon ajatellut et ääni tulis lähempää ja selän takaa, joten kuuleminen parantuisi. Mut ilmeisesti mulla on väärä käsitys? Mitä virkaa niillä takakajareilla sit on? Kuten varmaan huomaat, en tajua näistä juurikaan :D
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Okei, mä oon ajatellut et ääni tulis lähempää ja selän takaa, joten kuuleminen parantuisi. Mut ilmeisesti mulla on väärä käsitys? Mitä virkaa niillä takakajareilla sit on? Kuten varmaan huomaat, en tajua näistä juurikaan :D
Niistä tulee kaiken maailman tehosteääniä (luotien vinguntaa, liikkuvien kulkuvälineiden jyrinää, sekalaista kilinää jne.), kun katsoo leffoja. Annetaan illuusio, että ollaan itse siellä keskellä. En tiedä, kuuluuko niistä pihaustakaan, jonsei ole 5.1 äänet siinä katsottavassa materiaalissa. Mulla on perinteinen 5.1 ja joidenkin leffojen kohdalla pitää nostaa pirusti keskikajarin volumea, että kuulee dialogin. Tavallisessa tv-käytössä en jaksa kierrättää ääniä kotiteatterin kautta. Mä hiukan veikkaan, että sun tapauksessa soundbarin käyttö kuitenkin ajaa hyvin asiansa. Jos siellä on jotain asetuksia, mitä voi muuttaa, niin sillä voi ehkä parantaa äänitasoja, jos hyvä tuuri käy. Mulla ei ole koskaan soundbaria ollut.
 

Bruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pori,Boston,Vaasa
Television päivitys edessä. Nykyinen on ehkä 15 vuotta vanha töllö, 40". Ja kyljessä reilu 20 vuotta vanha digiboksi. Kuten tuosta voi päätellä, niin mikään tv-hifistelijä en ole. Katselin ohimennen Prisman seinän telkkaririvejä ja ihmettelin, että onpa ne isoja. Sitten katsoin koot niin nehän oli peräti 50" ja 55".

Mulle riittää perustelkkari. Katsoin, että noita yllä mainitun 50-55 tuumaisia saa jo 500 euron tuntumaan. Millaisia nuo on kuvan laadultaan ym.? Tai mitä nykytelkkarissa kannattaa ylipäänsä ottaa huomioon, kun ostopäätöstä tekee? Katselu rajoittuu pääasiassa akselille uutiset, urkkaruutu, 235 ja lastenohjelmat. Toki älylaitteella tulee Areenaa katseltua jonkun verran. Saako noihin nykytelkkareihin "peilattua" älylaitteelta?

Nimim. Digiloikka ottamatta.
Itse olin Sony miehiä iät ajat. Kunnes tuli telkun vaihto kolme vuotta sitten. Tuttu kodinkonemyyjä sai ylipuhuttua LG:n ostoon. Enkä ole katunut! SuperUHD 4K 55 tuumaa ja kätevä magic remote. Käyttöjärjestelmä nopea, hyvä ja helppo. Verrattuna Sonyyn. Joten täältä ääni LG:lle.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Käyttöjärjestelmä nopea, hyvä ja helppo.
Mulla on joku samanikäinen LG, nano86 ellen väärin muista. Nykyään herää kuin teini kouluaamuna. Virrat tulee päälle kyllä nopeasti ja kuva näkyy, mutta kotivalikko torkuttaa ihan huolella. Tein sille netin ohjeiden mukaan soft resetinkin, mutta ei siitä kyllä iloa ollut.
 

Tuamas

Jäsen
Okei, mä oon ajatellut et ääni tulis lähempää ja selän takaa, joten kuuleminen parantuisi. Mut ilmeisesti mulla on väärä käsitys? Mitä virkaa niillä takakajareilla sit on? Kuten varmaan huomaat, en tajua näistä juurikaan :D

On väärä käsitys.

5.1:ssä puheääni tulee käytännössä aina etukeskikauittimesta, vähän ääniraidasta riippuen, voi tulla ihan hiukan tukea sitten etusivukaiuttimista, mutta takakaiuttimista ei käytännössä koskaan.

Takaa tulee sitten tosiaan niitä "tunnelmatehosteita", eli sateen ropinaa, tuulen huminaa, autojen ääniä jne. jolla luodaan Kummelista tuttua immersiota siitä, että sä olet itse siinä keskellä sitä tuulista ja sateista katua.

Jos puheääni ei meinaa kuulua, niin muutama mahdollisuus parannella:

- stereoääni käyttöön mahdollisen surround-asetuksen sijaan

- jos soundbarissa saa säädettyä taajuuskorjaimella (eli sillä missä on matalat, keski- ja korkeat äänet) ääntä, niin korostaa keskiääniä sitä kautta

- jos soundbarissa ja/tai telkkarissa on erilaisia valmiiksi määriteltyjä äänitiloja, niin kokeilee vaihtaa niistä, joissain niistä on esim. puheäänen korostus ihan omana äänitilanaan
 
Viimeksi muokattu:

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Hajos sitten vajaa 2v ikäinen 58" Philips ihan yllättäen. Eikä ollut ensimmäinen kerta. Tuossa noin 10v sitten hajos myös vähän pienempi Philips. Se on ainakin varma, että sitä merkkiä ei tuu mulle enää ikinä! Perkele. Onneks sain kotivakuutuksesta ihan hyvän korvauksen uutta varten.

Mulla on olohuoneessa 65" Procaster ja siihen olen ollut tyytyväinen. Samoin tyttären huoneessa oleva 50" Procaster on toiminut ilman valituksia.

Olisiko se sitten 55" tähän makuuhuoneeseen seinälle hyvä ja samaa merkkiä kuin muutkin. Ainoastaan 399€ näyttäisi olevan.

verkkokauppa.com
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Black Friday tarjouksia katellu ajatuksena päivittää telkkari reilusti isompaan. Gigantti tarjoaa TCL 85" hintaan 999e.

Tekeekö näillä mitään, Osaako joku auttaa?

 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Black Friday tarjouksia katellu ajatuksena päivittää telkkari reilusti isompaan. Gigantti tarjoaa TCL 85" hintaan 999e.

Tekeekö näillä mitään, Osaako joku auttaa?

Mulla on ollut noin vuoden TCL C825 ja on kyllä hintansa väärtti, yllättänyt pelkästään positiivisesti. Hakkaa saman hintaluokan Samsungit ym. Myös GoogleTV pesee kyllä muiden valmistajien omat käyttikset kaikessa.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Black Friday tarjouksia katellu ajatuksena päivittää telkkari reilusti isompaan. Gigantti tarjoaa TCL 85" hintaan 999e.

Tekeekö näillä mitään, Osaako joku auttaa?

Paneelin natiivi virkistystaajuus taitaa olla 60 Hz ja valovoimakkuus jotakin 450-500 nits.

Jos katsoo paljon HDR materiaalia (Netflix) niin 120-144 Hz olisi hyvä sekä vähintään 1000 nits tai mielummin lähelle 2000.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Paneelin natiivi virkistystaajuus taitaa olla 60 Hz ja valovoimakkuus jotakin 450-500 nits.

Jos katsoo paljon HDR materiaalia (Netflix) niin 120-144 Hz olisi hyvä sekä vähintään 1000 nits tai mielummin lähelle 2000.
Ja jos katsoo paljon urheilua, virkistystaajuuden olisi hyvä olla 120 Hz.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Paneelin natiivi virkistystaajuus taitaa olla 60 Hz ja valovoimakkuus jotakin 450-500 nits.

Jos katsoo paljon HDR materiaalia (Netflix) niin 120-144 Hz olisi hyvä sekä vähintään 1000 nits tai mielummin lähelle 2000.

Mitä käytännön eroa noilla isommilla virkistystaajuudella ja valonvoimakkuudella on? Kannattaako tällaisen Pertti perus tv-katsojan maksaa satoja euroja lisää niistä?
 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Suurin osa lähdemateriaalista on (pelikäyttöä lukuunottamatta) 25, 50 tai 60 kuvaa sekunnissa eli teoriassa tuo 60hz riittää ainakin peruskäytössä. Toki kuva on jonkin verran sujuvampaa noilla yli 100hz paneeleilla. Itsellä pois kaikki turhat "kuvanparannus" säädöt liikkeenparannusta lukuunottamatta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä käytännön eroa noilla isommilla virkistystaajuudella ja valonvoimakkuudella on? Kannattaako tällaisen Pertti perus tv-katsojan maksaa satoja euroja lisää niistä?
Menee mielestäni sille osastolle, että jos noihin tottuu ja on hifistelijän vikaa, niin silloin on niistä maksettava, mutta peruspulliainen pärjää kyllä ilmankin.

Puhun sillä kokemuksella, että kaikenmaailman laitteita on itsellä käytössä, laadukkaita ja vähemmän laadukkaita, mutta en ole täysin hifistelijä, niin pärjään myös ilman "ylimääräisiä" herkkuja.

TCL:n jättitelkkarit ovat ihan päteviä laitteita ja pelkästään se iso kuva on niin iso etu, että tuolla hinnalla kannattaa tarttua.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä käytännön eroa noilla isommilla virkistystaajuudella ja valonvoimakkuudella on? Kannattaako tällaisen Pertti perus tv-katsojan maksaa satoja euroja lisää niistä?
Itse ostin ensin tv:n missä on 60 Hz paneeli ja valovoimakkuus noin 350 nits. Kuva on HDR materiaalilla hyvin tumma, ja siksi kirkkaus ja kontrasti pitää laittaa maksimilleen. Tästä seuraa että kuva on harmaan haalea ja värit ovat pliisuja. Vähän niin kuin TV:stä olisi valot sammutettu.

Tämän jälkeen ostin tv:n missä on 120 Hz paneeli ja valovoimakkuus maks. 1800-2000 nits. Varsinkin HDR materiaalilla kuva on toiselta planeetalta. TV:tä pystyy katsomaan myös huoneessa jota ei pysty täysin pimentämään. Kirkkaus ja kontrasti arvoissa ei säädöt lopu kesken ja maksimi arvoja ei tavallisesti tarvitsee käyttää.

Nämä kokemukset perustuu siis Netflixin HDR materiaaliin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on muuten kohtalaisen identtinen telkkari äiteen kanssa, mutta mulla on toi 100 Hz (on vissiin oikeasti 120 Hz) paneeli. Olen pariin kertaan tarkistanut asetukset ja ne ovat asianmukaiset. Sportti nyt vaan tulee huomattavasti sulavammin meikäläisen ruudulla. Eikä noi ole edes mitään jättiruutuja vielä. Nykiminen korostuu oikeasti isolla ruudulla.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Itse ostin Sony 9 sarjalaisen 65" (vm 2022) Verkkokaupan tarjouksesta hintaan 999€.

On kyllä kyllä hintalaatusuhde kohdallaan eikä ole tuottanut pettymyksiä myöskään tuo GoogleTV.
 

Jeffrey

Jäsen
Nyt kun ketju on sopivasti ylhäällä, niin kysytäänpä tällaista nyanssia joka on jo hetken painanut mieltä. Samsungin S95B tuli tuossa hankittua ja monella tapaa olen tyytyväinen hankintaan. Yksi asia kuitenkin harmittaa... en osaa mennä tuolla avaruuskaukosäätimellä teksti-tv:n. Mahtaakohan tässä olla enää mitään tehtävissä?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Nyt kun ketju on sopivasti ylhäällä, niin kysytäänpä tällaista nyanssia joka on jo hetken painanut mieltä. Samsungin S95B tuli tuossa hankittua ja monella tapaa olen tyytyväinen hankintaan. Yksi asia kuitenkin harmittaa... en osaa mennä tuolla avaruuskaukosäätimellä teksti-tv:n. Mahtaakohan tässä olla enää mitään tehtävissä?
Tuolla pääsee kyllä teksti-tv:n pariin, mutta se pitää ensin löytää.

Teksti-tv-toimintoon siirtyminen.
Samsung Smart Remote -säätimessä: Paina - 123 (eri värejä) tai 123-painiketta ja valitse luettelosta TTX/MIX.
 

Jeffrey

Jäsen
Tuolla pääsee kyllä teksti-tv:n pariin, mutta se pitää ensin löytää.

Teksti-tv-toimintoon siirtyminen.
Samsung Smart Remote -säätimessä: Paina - 123 (eri värejä) tai 123-painiketta ja valitse luettelosta TTX/MIX.

Ihanaa! Kiitos!

Nyt tiedän kuka teki Suomen toisen maalin! Osasin jopa tulla takaisin telkkariin ja tiedän myös, että yhtä kaasutettiin Niiralassa!
 

Mondie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen brändipuuhastelu
Jaa-a, olisiko se vihdoin aika vaihtaa noin 15 vuotta vanha LG:n 50" plasma vihdoin uuteen. Kokoluokaksi olen ajatellut noin 65" ja hintaa saisi olla kolminumeroinen summa. Minkäsmoisia suosituksia täällä olisi?
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Jaa-a, olisiko se vihdoin aika vaihtaa noin 15 vuotta vanha LG:n 50" plasma vihdoin uuteen. Kokoluokaksi olen ajatellut noin 65" ja hintaa saisi olla kolminumeroinen summa. Minkäsmoisia suosituksia täällä olisi?
Omalla kohdallani Android-käyttöjärjestelmä ja Ambilight ovat melko pakollinen kombo. Philips ei toki ole mikään markkinoiden laadukkain tuote, mutta 65-tuumainen 8-sarjalainen irtoaisi DNA:lta aika hyvään hintaan (649 €). Saman mallin 75-tuumainenkin irtoaisi kolminumeroisella summalla (899 €).
Kyseinen töllö (65") löytyy näköjään samaan hintaan monesta muustakin paikasta. Siitä vain valitsemaan parhailla toimitusehdoilla ym. Telkkarihan on vuoden 2023 mallia ja eri liikkeet myyvät näitä alennuksella uusien mallien tieltä. Nyt loppuvuodesta on ostajan markkinat, varsinkin jos töllön ei tarvitse olla ihan uusinta uutta.
 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Jaa-a, olisiko se vihdoin aika vaihtaa noin 15 vuotta vanha LG:n 50" plasma vihdoin uuteen. Kokoluokaksi olen ajatellut noin 65" ja hintaa saisi olla kolminumeroinen summa. Minkäsmoisia suosituksia täällä olisi?
Vahva suositus mini-led televisiolle.


 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Vahva suositus mini-led televisiolle.


Tässä itsekin Black Friday -humussa pohtinut kahdeksan vuotta vanhan, hyvin palvelleen Sony 50" W807C:n eläkkeelle siirtämistä.

Ykkösehdokkaina on juuri tuo TCL:n C805 (ilmeisesti niin uusi malli, ettei siitä vielä kunnolla löydy arvosteluja?) 55-tuumaisena ja tämä Sony:


... joka on pari vuotta vanha vanha malli, mutta toisaalta hehkutettu arvioissa.


Kumpaan suuntaan tässä pitäisi kallistua?

TCL:n puolella on hinta ja tässäkin ketjussa kerrotut hyvät kokemukset, vaikka brändi on itselle aika vieras.
Toisaalta kaksi viimeisintä telkkariani ovat olleet Sonyja. Olen ollut todella tyytyväinen niiden laatuun ja kestävyyteen (kakkostelkkari palvelee yhä vuodesta 2010), mutta budjettia pitäisi venyttää.

Olen melko pihalla nykynäyttöteknologioiden eroista. TV:tä tulee käyettyä monipuolisesti kaiken katseluun, urheilu kärkenä luonnollisesti. Pelaamista en harrasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös