Uusi jäähalli!

  • 677 837
  • 3 953

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Sitten sitä huttua. Hän kertoi keskusta-areenaa puoltavien väittävän, että jos areena on Kisapuistossa, niin sinne ei saada katsojia. Hänen mielestään jos on esiintyjiä,niin kyllä sinne poruukkaa saadaan.
Saman voi kääntää myös toisin päin. Jos Kauppatorilla on potentiaalia, niin miksi ei saman tien siirretä sitä Ikean tontille? Vai olisiko kuitenkin niin, että sillä sijainnilla on väliä...
 

Läts

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
En nyt ihan liikaa lähtisi vähättelemään torin tarpeellisuutta Lappeenrannassa myös talvikäytössä (ei siis satamassa, joka on aika selkeästi kesätori). Mielestäni Lappeenrantaan Vetyjen ja Atomien luvattuun pitäjään kuuluu tori ja kojut. Torille pitäisi vaan nyt löytää parempi paikka, että se voisi taas kukoistaa. Eiköhän jokainen yrittäjä ole Lappeenrannassa erittäinkin tärkeä näinä aikoina.

Eiliseen tilaisuuteen niin en yhtään yllättynyt että nämä kolme äänekkäintä siellä oli areenan vastustajia, enkä myöskään yllättynyt että heidän perustelut vastustamiselle oli enemmän tunneperäisiä, itse keksittyjä tai jopa tarkoituksella harhaan johtavia väittämiä. Hesan mies puhui fiksuja: kaupungit kuten Lappeenranta ja monet muut näivettyy, keskusta, elävä sellainen on yksi merkittävimmistä vetovoimista toki työpaikkojen jälkeen. Tässä tosiaan olisi tuhannen taalan paikka korjata suuntaa keskustan elävöittämiseen ja vihreään ajatteluun, joukkoliikenteen käyttöasteen parantamiseen ja siinä sivussa kaupungin verovarojen pieneen nostoon.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
En nyt ihan liikaa lähtisi vähättelemään torin tarpeellisuutta Lappeenrannassa myös talvikäytössä (ei siis satamassa, joka on aika selkeästi kesätori). Mielestäni Lappeenrantaan Vetyjen ja Atomien luvattuun pitäjään kuuluu tori ja kojut. Torille pitäisi vaan nyt löytää parempi paikka, että se voisi taas kukoistaa. Eiköhän jokainen yrittäjä ole Lappeenrannassa erittäinkin tärkeä näinä aikoina.

Eiliseen tilaisuuteen niin en yhtään yllättynyt että nämä kolme äänekkäintä siellä oli areenan vastustajia, enkä myöskään yllättynyt että heidän perustelut vastustamiselle oli enemmän tunneperäisiä, itse keksittyjä tai jopa tarkoituksella harhaan johtavia väittämiä. Hesan mies puhui fiksuja: kaupungit kuten Lappeenranta ja monet muut näivettyy, keskusta, elävä sellainen on yksi merkittävimmistä vetovoimista toki työpaikkojen jälkeen. Tässä tosiaan olisi tuhannen taalan paikka korjata suuntaa keskustan elävöittämiseen ja vihreään ajatteluun, joukkoliikenteen käyttöasteen parantamiseen ja siinä sivussa kaupungin verovarojen pieneen nostoon.
Minulle jäi hieman samanlainen fiilis. Kauppatoria voidaan vähätellä mutta kun päättäjät eivät halua "hävittää" kauppatoria se on selvää ja syy on se kova vastustus ja sekin tuo joitain työpaikkoja ja tälläiselle rendez-vous eli tapaamis-ja kauppapaikallekin kuten tori on tarve ja mielestäni se vaan tulisi päivittää tämän päivän tilanteeseen paremmin sopivaksi ja kilpailukykyiseksi. Sen takia ensin sen kauppatorin/kauppahallin suunnitelmasta pitää saada selvyys ja varmuus ja uskoisin, että se Toriareenan vastustus on sen jälkeen paljon vähäisempää. Valtuutettu Karhu toi hyvin esiin monen päättäjän ajatuksia eli Monitoimiareena kyllä haluttaisiin keskustaan mutta toriakaan ei haluttaisi tuhota ja molemmilla kun on omat vahvat puolustajansa ja perusteensa
 

Jakenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olisihan se toivottavaa, että tähän toriasiaankin saataisiin jonkinlainen kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Haettaisiin sellainen ratkaisu, että tori jatkakaisi samassa korttelissa. Uskoisin, että jonkinlainen kompromissiratkaisu olisi paikallaan. Niiden keskustelujen pohjalta, mitä itse olen käynyt, en usko päättäjillä olevan rohkeutta vaihtaa kauppatorin paikkaa.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Areena kauppatorin nykyiselle paikalle ja tori sekä uusi kauppahalli siihen viereen nykyisen hiekkamontun entisen kauppakeskuksen paikalle. Ei tämä nyt ole niin hankalaa... 7000 m2 pinta-ala muuttuu torin ja kauppahallin kannalta 5000 m2, mutta tuo tuskin on mikään ongelma.
 

Veleho

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Minua jaksaa edelleen hämmästyttää tässä toriyrittäjien vastustuksessa erityisesti se, kuinka ankaraa vastustus on myös niitä vaihtoehtoja kohtaan, jotka säilyttävät torin pienempänä areenan välittömässä läheisyydessä. Eihän torilla käytännössä koskaan ole nykyisellään niin paljon toimintaa, että nykyinen tila olisi kokonaan täynnä. Lisäksi kuvittelisi areenan tuovan merkittävästi myös torikojuille lisää elämää ja toimintaa.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Minäkin ihmettelen toriyrittäjien vastustusta. Kun esimerkiksi tutkittiin ihmisvirtoja, huomattiin mittauksissa, että esim kaupungintalon edestä kulkevat ihmisvirrat ovat älyttömän paljon isommat kuin kauppatorin ohi/läpi kulkevat. Siirtämällä tori esimerkiksi sinne kasvaisivat torin kävijämäärät automaattisesti.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Minua jaksaa edelleen hämmästyttää tässä toriyrittäjien vastustuksessa erityisesti se, kuinka ankaraa vastustus on myös niitä vaihtoehtoja kohtaan, jotka säilyttävät torin pienempänä areenan välittömässä läheisyydessä. Eihän torilla käytännössä koskaan ole nykyisellään niin paljon toimintaa, että nykyinen tila olisi kokonaan täynnä. Lisäksi kuvittelisi areenan tuovan merkittävästi myös torikojuille lisää elämää ja toimintaa.

Nimenomaan on niin, että tori ei ole enää täynnä edes markkinoiden aikaan, esimerkiksi kevätmarkkinoilla myyntipaikoista varmaan 40% oli tyhjänä ja joku italiaano rättikauppias oli levittäytynyt sinne takaosan alueelle.
Noista illan vastaanvänkääjistä eniten ihmettelen Kietsua (Raimo Kietäväinen), hän kuitenkin on ollut monipuolinen matkailuyrittäjä täällä, toi esimerkiksi ms Väinämöisen Lappeenrantaan ja aloitti todellisen kanavaristeilybuumin johon sitten tuli pari muuta yritystä osille.
Pentti Viskari, LUM.n pitkäaikainen puheenjohta, entinen Rakuunapataljoonen kapiainen on näköjään siirtynyt pysähtyneisyyden aikaan, varmaan mielessä ole enää muuta kuin, "ennen on kaikki ollut paremmin".

Tilaisuudessa oli mukana myös Patu Lehtonen, eläköitynyt helsinkiläinen arkkitehti ja hän puolusti keskusta-areenaa voimakkaasti juuri elinvoiman kannalta.
Odottelen mielenkiinnolla näiden kahden paikallisen eläköityneen arkkitehdin kannanottoja kaupunkikuvan pilaantumisesta, vaikka miehet itse on sitä olleet jo pilaamassa oman virkauransa aikana.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Minäkin ihmettelen toriyrittäjien vastustusta. Kun esimerkiksi tutkittiin ihmisvirtoja, huomattiin mittauksissa, että esim kaupungintalon edestä kulkevat ihmisvirrat ovat älyttömän paljon isommat kuin kauppatorin ohi/läpi kulkevat. Siirtämällä tori esimerkiksi sinne kasvaisivat torin kävijämäärät automaattisesti.
Olen kiertänyt liki kaikissa suomalaisissa kaupungeissa, enkä ole missään nähnyt yhtä omituista kauppatoria kuin Lappeenrannassa; tori on aivan ydinkeskustassa, mutta silti aivan ”piilossa” ja etäällä korttelin sisällä, uskomatonta kyllä. Ja hiljainen kuin mikä. Kauppahalli puolestaan on 10-metrinen käytävä, jossa on kahvila, putiikki ja kaksi ovea.

Jos kaupunkiin saapuvilta turisteilta kysyisi, olen varma, että 99 % olettaisi kaupungintalon edustatorin olevan kauppatori: se on luontaisten asiointivirtojen äärellä, kauppakeskusten välittömässä läheisyydessä ja julkisten virastojen edessä, eli ns. ”raatihuonepaikalla” kuten muissakin kaupungeissa. Verratkaa vaikka Lahteen, Joensuuhun tai Hämeenlinnaan.

Lappeenrannan kaupunkikuva on myös siksi outo, että kauppatori, sankarihautausmaa ja kaupungintalon tori muodostavat pitkän mutta kuitenkin hajanaisen aukiotilan kaupungin ydinkeskustassa. Ja hiljaisin näistä tiloista tuntuu olevan kauppatori, joka on todellisuudessa yksi iso tyhjä tontti yhdellä kaupungin parhaista paikoista. Asiaa seuranneena en keksi ensimmäistäkään syytä, miksi tuollainen ”tuhansien mahdollisuuksien tila” on tyhjänä keskellä kaupunkia.

Summa summarum: iso peukku Lpr Square Gardenille!
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Minua jaksaa edelleen hämmästyttää tässä toriyrittäjien vastustuksessa erityisesti se, kuinka ankaraa vastustus on myös niitä vaihtoehtoja kohtaan, jotka säilyttävät torin pienempänä areenan välittömässä läheisyydessä. Eihän torilla käytännössä koskaan ole nykyisellään niin paljon toimintaa, että nykyinen tila olisi kokonaan täynnä. Lisäksi kuvittelisi areenan tuovan merkittävästi myös torikojuille lisää elämää ja toimintaa.
Tämä kumpuaa jälleen vanhemman polven nostalgiasta, jossa halutaan vastoin mitään realismia nähdä, että kyllä se tori on edelleen se sama kuin 70-luvulla. Tätä nostalgiaa ruokkii se, että ehkä kerran, pari vuodessa tori on laajemmin kuin muutaman kojun verran käytössä. Luotan tässä kuulopuheisiin, sillä en ole itse nähnyt tällaista aktiivisuutta torilla pariin vuosikymmeneen.

Kyllä minä ymmärrän oikein hyvin miltä se tuntuu, kun itselle rakkaat maisemat muuttuvat pysyvästi. Se kaupunginosa, jossa lapsuuteni vietin on esimerkiksi kokenut useita melkoisen karuja muutoksia, joihin tietenkin useimmiten suhtauduin negatiivisesti ja jotka vielä vuosia myöhemmin aiheuttavat toisinaan alakuloa. Lähes kaikissa näistä muutoksista oli kuitenkin kyse tuon alueen tai koko seudun elinvoiman ja toimivuuden parantamisesta, ja olisi absurdia, että joku meikäpojan nostalgianhimo olisi estänyt näitä muutoksia tapahtumasta.

Lappeenrannan kehityssuunta on oikeasti aika paljon tästä hankkeesta kiinni, eikä voi olla niin, että torin menneisyyttä haikaileva pikku klikki kääntää kehityksen negatiiviseksi. Vetyjen ja paikallisten vihannesten myyntiä ja torimarkkinoita voi järjestää aivan samalla tavalla (oikeasti paremmin siellä valmiiksi olevien ihmisvirtojen ansiosta) vaikka kansalaistorilla tai Marian aukiolla.

Ja pakko nyt vielä sanoa tämä. Ei saakeli tuo puutarhatonttu, joka ehdotti jotain maauimalaa torin paikalle. "Siihen sitten voisi tulla niitä palveluita ympärille". Voimia vaan niille, jotka joutuvat näiden älyn jättiläisten kanssa vääntämään näistä kasvotusten.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
En halua seurata, tahdon pitää vielä jonkinlaisen elämisen tahdon päällä.
Minä ajattelin katsoa sen jälkikäteen, mutta katselu piti jättää kesken jo ensimmäisen puheenvuoron puolessa välissä, kun on sukurasitetta korkeaan verenpaineeseen jne.

Ja toiseksi, vaikka muuten leppoisa luonne olenkin, niin alkoi tulla vastustamaton halu heittää tavaroita, kun tätä yllä mainittua puheenvuoroa kuuntelin.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Ja varmaan tuossa painaa sekin, että kun se oma koju on myyjineen pultattu siihen vakipaikkaan kiinni niin fyysisesti kuin henkisesti, niin voin vain kuvitella sen mittelön pään sisällä, jos sitä nyt joutuisi lähteä muuttamaan. Vaikka siellä toisessa lokaatiossa oltaisiin jo nyt parijonossa herkkuja ostamaan. Muutos, tuo ihmiselon rattaisiin kapuloita heittävä pikku pirulainen.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Minäkin ihmettelen toriyrittäjien vastustusta. Kun esimerkiksi tutkittiin ihmisvirtoja, huomattiin mittauksissa, että esim kaupungintalon edestä kulkevat ihmisvirrat ovat älyttömän paljon isommat kuin kauppatorin ohi/läpi kulkevat. Siirtämällä tori esimerkiksi sinne kasvaisivat torin kävijämäärät automaattisesti.
Niinpä. Luulen, että tämä johtuu siitä, että oikeasti toriyrittäjät eivät ajattele liiketoiminnan parasta, vaan vellovat jossakin tutussa ja vanhassa. Muutos pelottaa. Liikaa vaivaa jos paljon asiakkaita tai jotakin muuta vastaavaa.

Tuntuu ihan järjettömältä, mutta ilmeisesti tässä asiassa tunne painaa järjen johonkin kauas taka-alalle.
 

Barney

Jäsen
Joo eihän tuo selvästi ollut mikään salaisuus, että vanhemmat ihmiset sielä areena vastusti. Minun mielestä tosi outo kommentti oli tuo kiltan jätkän selitykset siitä, että pitäisi kansanterveyden takia kaikkine alkaa kävellä kisapuistoon
Tämä oli taas yksi esimerkki ihan järjettömästä kommentista. Jos avaa silmänsä ja katsoo mitä ympärillä tapahtuu, niin huomaa, että nuoret eivät nykyään kävele mihinkään, vaan lyhyetkin matkat taitetaan esimerkiksi sähköscootilla. Olen samaa mieltä siitä, että olisi todella hyvä asia, jos nuoret kävelisivät enemmän, mutta uuden hallin rakentaminen Kisapuistoon ei kuitenkaan saa sellaista muutosta Lappeenrannassa aikaan. Jos ne nuoret eivät pääse peliin helposti ja vaivattomasti (mikä on nykypäivänä se keskeisin trendi ihan kaikessa), niin eivät he kävele Kisapuistoon, vaan he jättävät menemättä sinne hallille.

Keskustahallin vastustajien keski-ikä on aika paljon korkeampi kuin sen kannattajien. Vastustajat pääosin tarkastelevat asiaa vain omasta subjektiivisesta näkökulmastaan. Heitä ei kiinnosta mennä katsomaan SaiPan pelejä eikä heitä kiinnosta tuleeko joku "anttituisku" Lappeenrantaan esiintymään vai ei, joten halli hyödyttää heitä henkilökohtaisesti hyvin vähän. Heitä voi jonkun verran häiritä keskustan alueella olevat rakennustyöt, joten heidän mielestään hallin rakentaminen keskustaan ei ole hyvä asia. Monista kommenteista paistaa läpi myös se, että sitä hallia edelleen ajatellaan vain pelkästään jääkiekkohallina, vaikka siitä on tarkoitus nimenomaan tehdä tapahtuma-areena, jossa on mahdollista järjestää monipuolisesti erilaisia tapahtumia. Tuollainen iso tapahtumatila Lappeenrannasta puuttuu.

Henkilökohtaisesti minulle on ihan se ja sama, mihin halli rakennetaan, kun en itse enää Lappeenrannassa asu, todennäköisesti en tule myöskään enää koskaan asumaan ja hallillakin tulisin käymään niin satunnaisesti (ja lähtökohtaisesti autolla), että ei minulle henkilökohtaisesti ole mikään ongelma, jos halli on Kisapuistossa. Jos uuden hallin rakentamista Kisapuistoon miettii kuitenkin puhtaasti investointina, niin se on ihan järjetön. Kaupunki joutuu maksamaan järkyttävän summan siitä, että se saa uuden hallin SaiPalle (jonka nykymeno on kaikkea muuta kuin vakaata), vaikka vähän enemmän maksamalla voitaisiin saada tapahtuma-areena, joka toisi kaupunkiin jotain uutta ja joka ei olisi pelkästään SaiPaa varten.

Monet myös argumentoivat, että Kisapuisto on oikeasti aika lähellä keskustaa, joten sen sijainti ei ole mikään ongelma. Puhtaasti maantieteellisesti noin voi todeta, mutta sitten kun lähdetään miettimään, miten sieltä Kisapuistosta tullaan keskustaan, niin se ratkaisu on lähes kaikilla oma auto. Julkinen liikenne kulkee huonosti, taksi on monelle kallis ja niitä on vähän tarjolla sekä kävellen matka on monelle turhan pitkä. Harva tuosta pelin/keikan jälkeen lähtee jatkamaan iltaa johonkin keskustan kuppilaan/ravintolaan.

Tuossa kun vilkaisin esimerkiksi tuon Satama Areenan ja Nokia Arenan kalentereita, niin sieltä löytyi mm. musiikkikeikkoja, stand up -keikkoja, voimistelutapahtumaa, messuja, balettia, musikaaleja, konferensseja, taikashowta ja opiskelijatapahtumia. On siis hyvin todennäköistä, että Lappeenrannan keskustahallinkin kalenterista löytyisi jotain muutakin kuin vain SaiPan pelit. Etenkin noita opiskelijatapahtumia pitäisin todella tärkeinä, sillä nuo ovat niitä vetovoimatekijöitä, joilla niitä opiskelijoita saadaan Lappeenrantaan. Sen jälkeen jos kaupungista sattuisi löytymään vielä sopivia työpaikkoja, niin saataisiin niitä opiskelijoita jäämään myös kaupunkiin.

Omasta tuttavapiiristäni hyvin harva on jäänyt Lappeenrantaan asumaan ja hyvin harvalla myöskään on tarkoitus sinne palata. Itsellänikin tulee todennäköisesti jossain vaiheessa ajankohtaiseksi muuttaa pois Helsingistä johonkin pienempään kaupunkiin, mutta aika monta vaihtoehtoa on tällä hetkellä Lappeenrannan edellä. Satamassa on kiva käydä kerran kesässä pyörähtämässä ja katsomassa hiekkalinnat, mutta aika vähän mitään muuta Lappeenrannalla on ainakaan minulle tarjota. Ja käsittääkseni aika kovalla prosentilla myös valmistuneet nuoret lähtevät opintojen jälkeen Lappeenrannasta pois, joten eiköhän tuo tuntemus ole aika yleinen.

Jos Lappeenrantaa ei haluta kaupunkina kehitää, niin älkää sitten oikeastiko rakentako sitä hallia ollenkaan. Tässä tilanteessa uuden hallin rakentaminen Kisapuistoon olisi pelkästään veronmaksajien rahojen tuhlaamista. Pahimmassa tapauksessa muutama vuosi hallin valmistumisen jälkeen joudutaan miettimään, että seisotetaanko sitä tyhjänä, puretaanko se helvettiin vai mitä sille tehdään. Keskustahallille olisi pahimmassakin tapauksessa (ilman SaiPaa) kuitenkin enemmän käyttöä kuin nykymuotoiselle kauppatorille.
 

Tuburbia

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Keskustahallin vastustajien keski-ikä on aika paljon korkeampi kuin sen kannattajien. Vastustajat pääosin tarkastelevat asiaa vain omasta subjektiivisesta näkökulmastaan. Heitä ei kiinnosta mennä katsomaan SaiPan pelejä eikä heitä kiinnosta tuleeko joku "anttituisku" Lappeenrantaan esiintymään vai ei, joten halli hyödyttää heitä henkilökohtaisesti hyvin vähän.

Henkilökohtaisesti minulle on ihan se ja sama, mihin halli rakennetaan, kun en itse enää Lappeenrannassa asu, todennäköisesti en tule myöskään enää koskaan asumaan ja hallillakin tulisin käymään niin satunnaisesti (ja lähtökohtaisesti autolla), että ei minulle henkilökohtaisesti ole mikään ongelma, jos halli on Kisapuistossa.
Mihin perustuu näkemys, että keskustahallia vastustavien keski-ikä on korkeampi kuin sen kannattajien.
Mistä tiedät etteivät keskustahallin vastustajat käy SaiPan peleissä tai kiinnostaako heitä jonkun artistin tulo Lappeenrantaan vai ei. Saipan peleissä ei paljon nuorempia kannattajia tai lapsiperheitä näy. Keski-ikä on varsin korkea.

Et asu Lappeenrannassa ja silti kommentoit Lapeenrannan halli hanketta. Kuten itse totesit asia ei sinulle kuulu. Eiköhän me Lappeenrannassa asuvat osata ihan itse päättää minne uusi jäähalli rakennetaan ja ihan ilman ns. ulkopuolisten neuvoja.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Joo ja kun vielä tiivistetään, niin ainoastaan torin vetymyyjät tietää miten homma kannattaa tehdä. Turha tuollaista linjanvetoa vetää, että pitää asua Lappeessa, jotta pystyy näkemään hankkeiden järjettömyyden, tai kannattavuuden. Tämä on kuitenkin keskustelupalsta ja aiheena areena, tahi halli missä SaiPa mahdollisesti tulisi pelaamaan, niin kyllä se kiinnostaa ja itse ainakin aion ottaa kantaa asiaan, vaikka asunkin Helsingissä. Mutta rakentakaa se riivatun halli sinne Kisapuistoon, niin saa demaritkin selitellä äänestäjilleen, siis niille, jotka eivät vielä ole hengityskoneessa, että miksi tuhlattiin kaupungin rahoja kymppimillitolkulla "kaukaloon", jossa ei ole mitään synergiaetuja, mahdollisuuksia kehittää kiekkotoimintaa, eikä keskusta elävöidy sentin vertaa. Siellä kun sitten mussuttaa lihistä huiviin torilla kolmen muun asiakkaan kanssa, voi sanoa, että "Ähäkutti!"

Edit: Toki tässä katsantokannassa pitää antaa myös sille "torin väelle" puheenvuoro, mutta eipä heitä ole kukaan vaientanutkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No eiköhän se ole demareiden DNA:ssa tehdä sellaista politiikkaa missä ei rakenneta sellaista infrastruktuuria missä joku oikeistolainen yrittäjä voisi tehdä liiketoimintaa ja siinä samalla vaurastua. Pj Koskenranta oli ainakin kovin vittuuntunut siitä muutoksesta että keskustahallia rakennettaisiin myös kaupungin rahalla. Kaupungilla ei ole mitään ongelmaa rahoittaa Kisapuiston hallia, koska siellä ei pysty kukaan pyörittämään mitään liiketoimintaa (ja vaurastumaan). Demareiden politiikka on siis maksaa 100 euroa siitä että naapuri ei saa 50 euroa.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Mihin perustuu näkemys, että keskustahallia vastustavien keski-ikä on korkeampi kuin sen kannattajien.
Mistä tiedät etteivät keskustahallin vastustajat käy SaiPan peleissä tai kiinnostaako heitä jonkun artistin tulo Lappeenrantaan vai ei. Saipan peleissä ei paljon nuorempia kannattajia tai lapsiperheitä näy. Keski-ikä on varsin korkea.

Et asu Lappeenrannassa ja silti kommentoit Lapeenrannan halli hanketta. Kuten itse totesit asia ei sinulle kuulu. Eiköhän me Lappeenrannassa asuvat osata ihan itse päättää minne uusi jäähalli rakennetaan ja ihan ilman ns. ulkopuolisten neuvoja.
Varmaan omiin kokemuksiin ja julkisiin kannanottoihin. Keskusta-areenaa vastustavat kannanotot näissä molemmissa tulevat pääosin eläkeläisiltä (tai ylipäätään yli 50-vuotiailta). Sen sijaan keskusteluissa 20-40 -vuotiaiden kanssa ne Kisapuiston puolustajat ovat melko harvinaisia tapauksia. Toki jokaisessa ikäryhmässä on molempia mielipiteitä, mutta aika selkeästi nuorempi väestö kannattaa keskustahallia ja vanhempi Kisapuistoa.

Varmasti keskustahallin vastustajia myös käy SaiPan peleissä, mutta vastustajissa on myös paljon sellaisia, jotka haluavat SaiPan vaan pois näkyvistä ja säilyttää torin ympäristön nykyisellään.

Ja voi kyllä, niitä näkemyksiä kaivataan myös muualla asuvilta. Miksi pitäisi omassa kuplassa päättää asioista ymmärtämättä mikä toimii muuallakin ja minkälaisia ajatuksia eri vaihtoehdot ulkopuolelta katsottuna näyttävät?
 

Barney

Jäsen
Mihin perustuu näkemys, että keskustahallia vastustavien keski-ikä on korkeampi kuin sen kannattajien.
Nämä olivat ilmeisesti kysymyksiä, vaikka niistä kysymysmerkit puuttuivatkin? Jonkunlaista arviota voi tehdä esimerkiksi eilisen keskustelutilaisuuden perusteella. Lisäksi estareita lukemalla ja oman lähipiirin mielipiteitä seuraamalla voi muodostaa jo sellaisen otannan, joka antaa aika hyvän kuvan tuosta ikäjakaumasta.

Mistä tiedät etteivät keskustahallin vastustajat käy SaiPan peleissä tai kiinnostaako heitä jonkun artistin tulo Lappeenrantaan vai ei.
Ainakin jos jälkimmäinen heitä kiinnostaa, niin he todennäköisesti haluaisivat kaupunkiin sellaisen paikan, johon ne artistit tulevat esiintymään. Kisapuisto ei sellainen paikka ole.

Saipan peleissä ei paljon nuorempia kannattajia tai lapsiperheitä näy. Keski-ikä on varsin korkea.
Siihenkin voi miettiä syitä. Uskon, että yhtenä syynä on nimenomaan se, että sinne Kisapuistoon tullaan peleihin lähtökohtaisesi sillä omalla autolla, joka aika monelta nuorelta puuttuu.

Et asu Lappeenrannassa ja silti kommentoit Lapeenrannan halli hanketta. Kuten itse totesit asia ei sinulle kuulu.
Tämä nyt on tyhmin argumentti koskaan. Tietenkin minua kiinnostaa, mitä omassa synnyinkaupungissani (jossa olen viettänyt valtaosan elämästäni) tehdään. Samoin minua kiinnostaa yleisesti, minkälaisia investointeja Suomessa tehdään. Ihan yhtä arvokas minun mielipiteeni on tähän asiaan kuin sinun mielipiteesi, mikäli et ole päättävässä asemassa vaikuttamassa hallin sijantiin. Kun katsoo viestiesi ulkoasua, niin epäilen aika vahvasti, että et ole.

Eiköhän me Lappeenrannassa asuvat osata ihan itse päättää minne uusi jäähalli rakennetaan ja ihan ilman ns. ulkopuolisten neuvoja.
Tästä en olisi niin varma. Monta vuotta sitä hallia on nyt suunniteltu? Ensin hallin piti tulla Kisapuistoon, nyt se halutaan torille ja eilisessä keskustelutilaisuudessa joku kaupunginvaltuutettu nosti jo esille, jos sittenkin unohdettaisiin nämä molemmat vaihtoehdot ja etsittäisiin joku kaikille sopiva ratkaisu. Rahaa ei haluta laittaa siihen, että kaupunkia saataisiin elivoimaisemmaksi, mutta mielellään tuhlataan rakentamalla jääkiekkohalli Kisapuistoon ja käyttämällä hirveästi ylimääräistä rahaa eri vaihtoehtojen kartoittamiseen.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Keskustahallin vastustajien keski-ikä on aika paljon korkeampi kuin sen kannattajien. Vastustajat pääosin tarkastelevat asiaa vain omasta subjektiivisesta näkökulmastaan. Heitä ei kiinnosta mennä katsomaan SaiPan pelejä eikä heitä kiinnosta tuleeko joku "anttituisku" Lappeenrantaan esiintymään vai ei, joten halli hyödyttää heitä henkilökohtaisesti hyvin vähän.
Kyllä kyllä. Kuten snadilainen arkkitehti sanoi, meillä on kova kilpailu menossa muiden maaseutukaupunkien kanssa. Tarvitsemme vetovoimaa. Kilpailemme keskenämme monessa asiassa. Muunmuassa siinä että saataisiin lisää lääkäreitä ja hoitajia.
Nuo lääkärit ja hoitajat hoitavat enenevästi ikääntyvää, torillakin viihtyvää, kansanosaa. Jospa nuo asiaan nihkeästi suhtautuvat, voittopuolisesti vanhempaa väkeä olevat ymmärtäisivät kaupungin vireyden ja houkuttelevuuden merkityksen jos asia tuotaisiin konkreettisin esimerkein heidän tietoonsa. Ehkä he sitten sietäisivät jopa ajoittaista ruuhkaa.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itsellänikin tulee todennäköisesti jossain vaiheessa ajankohtaiseksi muuttaa pois Helsingistä johonkin pienempään kaupunkiin, mutta aika monta vaihtoehtoa on tällä hetkellä Lappeenrannan edellä.
Minä taas olen aikoinaan aika pitkälti sattuman kaupalla päätynyt Jyväskylään. Eihän tämäkään kylä varsinaisesti mikään dynaamisuuden ja nuorekkuuden malliesimerkki ole, mutta aina Lappeenrannassa vieraillessani tulee mietittyä, miten tylsä kaupunki se lopulta on. Jopa näin kohta viittäkymmentä käyvän silmin katsottuna. Toki positiivistakin kehitystä on tässä 25 vuoden aikana tapahtunut, vaikkapa nyt Nuijamiehen ja Rakuunanmäen uudet elämät ja linnoituksen alueen suuri siistiminen. En siltikään aio palata, vaikka edelleenkin lähimmät sukulaiset siinä lähiseudulla asuvatkin.

Vanhojen kavereiden kanssa tulee ainakin kerran vuodessa käytyä Lappeenrannassa jääkiekkoa katsomassa, ja aina tympäisee se kiire pois hallilta, jotta varmasti ehtii keskustaan menevään bussiin. Taksin saamista ei uskalla riskeerata, kun tämän ikäisillä ukoilla jää baarissa vietetty aika helposti kovin lyhyeksi, jos vaikkapa vasta iltakymmenen jälkeen sinne ehtii. Tosin nykyään pari seurueen jäsentä saattaa onnistua komentamaan perillisiään kuskeiksi, mutta mieluummin sitä jättäisi nuorison aikataulujen häiritsemisenkin pois ja kävelisi keskustahallilta suoraan illanviettoon.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Pj Koskenranta oli ainakin kovin vittuuntunut siitä muutoksesta että keskustahallia rakennettaisiin myös kaupungin rahalla.

Kohta vuosi sitten lokakuun lopulla oltiin emännän kanssa ryhmäbussilla tulossa Tallinnasta ja bussin ollessa lähes täysi menin bussin takapenkille istumaan, viereen tuli punaruskea tukkainen noin 50v nainen.
Kun liigapelit käynnissä niin puhelimesta seurailin välillä tilanteita ja vieruskaverin huomattua sen hän kysyi että, taidat olla kiekkomiehiä, sanoin jossain määrin olevani, hän kysyi sitten asuinpaikkaani ja kerroin olevani Lappeenrannasta.
Sitten tuli kysymys "mitä mieltä olet Toriareenasta", kerroin kannattavani sen rakentamista, ja olisin halunnut jo sen kansiareenan. Sanoin, että kaupunki menettää ison osan nuoristaan muualle viihtymättömyyden ja työpaikkojen puutteen takia, myöskään opiskelijat valmistuttuaan eivät jää kaupunkiin samojen syiden vuoksi.
Kotiin tultua ensin ihmettelin kuka nainen oli, sitten näin kaupungin nettisivuilla kuvan hänestä ja tämä Koskenrantahan keskustelukumppanini oli.
Hiukan on päättäjät puun ja kuoren välissä päätöksen kanssa, tekee kuinka tahansa, vihollisia saa ja haukkumista tulee, toivotaan kuitenkin että areena päätetään rakentaa, olkoon paikka sitten tori tai Mutkakatu!!
 
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Bunch of Jerks
Hiukan on päättäjät puun ja kuoren välissä päätöksen kanssa, tekee kuinka tahansa, vihollisia saa ja haukkumista tulee, toivotaan kuitenkin että areena päätetään rakentaa, olkoon paikka sitten tori tai Mutkakatu!!
Ei ole tosiaan helppoa poliitikoilla. Vaaleissa pitäisi saada ääniä, ja eläkeläiset käy ahkerasti vaaliuurnilla. Pitäisi varmaan saada Toriareenan konseptiin uitettua mukaan jotain seniori-kansalaisten herkempiä kieliä soittelevia juttuja.
 

Reinhart

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Kohta vuosi sitten lokakuun lopulla oltiin emännän kanssa ryhmäbussilla tulossa Tallinnasta ja bussin ollessa lähes täysi menin bussin takapenkille istumaan, viereen tuli punaruskea tukkainen noin 50v nainen.
Kun liigapelit käynnissä niin puhelimesta seurailin välillä tilanteita ja vieruskaverin huomattua sen hän kysyi että, taidat olla kiekkomiehiä, sanoin jossain määrin olevani, hän kysyi sitten asuinpaikkaani ja kerroin olevani Lappeenrannasta.
Sitten tuli kysymys "mitä mieltä olet Toriareenasta", kerroin kannattavani sen rakentamista, ja olisin halunnut jo sen kansiareenan. Sanoin, että kaupunki menettää ison osan nuoristaan muualle viihtymättömyyden ja työpaikkojen puutteen takia, myöskään opiskelijat valmistuttuaan eivät jää kaupunkiin samojen syiden vuoksi.
Kotiin tultua ensin ihmettelin kuka nainen oli, sitten näin kaupungin nettisivuilla kuvan hänestä ja tämä Koskenrantahan keskustelukumppanini oli.
Hiukan on päättäjät puun ja kuoren välissä päätöksen kanssa, tekee kuinka tahansa, vihollisia saa ja haukkumista tulee, toivotaan kuitenkin että areena päätetään rakentaa, olkoon paikka sitten tori tai Mutkakatu!!
Juurikin näin. Tuo vastakkainasettelu ei lupaa mitään kovin hyvää. Nyt kaupungin olisi otettava se kuuluisa lusikka käteen ja tehtävä sellainen ratkaisu(t), jossa saadaan monitoimiareena keskustaan ja kauppatori/kauppahalli uudistetaan kilpailukykyiseksi vaikka se kokonaisuus nyt hieman maksaisikin - meillä ei ole varaa jättää tätä mahdollisuutta käyttämättä ja toista mahdollisuutta ei tule näin se nyt on. Jokatapauksessa Kauppatori ja Kauppahallikin on uudistettava ja sekin menee tässä samalla ja niille torimyyjille sellainen ehdotus, että ovat hiljaa ja eivät estä hankketta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös