Uusi hallitus?

  • 406 736
  • 4 597

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuskin mitään kummempaa tapahtuu Suomessa. Saahan nykyisin väkeviä Alkosta, joka sijaitsee saman katon alla kuin Prisma tai Cittari. Liikkeiden välissä on useassa paikassa vain 10 metriä leveä käytävä.
Joo yritin kysyä sarkastisesti asiaa. Todennäköisesti kävisi yhtä huonosti kun limuviinojen myynti päätettiin sallia ruokakaupoissa. Ihan pilalle meni nuoriso!
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ois pitänyt Kokoomuksen vaatia kaikkien alkoholien ja huumeiden käytön vapauttamista, niin olisi syntynyt helppo kompromissi vain alkoholin myynnin vapauttamisesta.

Mitä jos alkoholia myyvät kaupat velvotettaisiin myymään myös raamattuja kassoilla? Kristillisillekin jotain. Voisivat lukea kuinka Jesse jakoi viiniä ohi monopolin - vielä ilmaiseksi.
Hyllyn reunassa voisi olla sitaatteja Kaanaan häistä.
"7 Jeesus sanoi palvelijoille: »Täyttäkää astiat vedellä», ja he täyttivät ne reunoja myöten. 8 Sitten hän sanoi: »Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle», ja he veivät. 9 Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi."
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Soininvaara on muistaakseni joskus todennut, että aiemmin hallitusohjelmissa oli enemmän yleisluontoisia linjauksia. Sovittiin yleiset suuntaviivat ja reivattiin kurssia tarpeen mukaan.

Kävin kurkkaamassa, ja toden totta esim. 2003 ja 2007 hallitusohjelma oli vielä sellaista 80 sivua. Marinin hallituksen ohjelma oli pituudeltaan 184 sivua. Nyt näyttäisi, että taas väännetään jotain detaljien tasolle menevää käsikirjaa, johon jokainen puolue saa ne omat intressinsä nakutettua.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Jättävät sitten eläkeindeksit koskematta, niin voidaan taas tehdä sitten eläkeuudistus, jossa maksajina taas pelkästään tulevat eläkeläiset.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Joo yritin kysyä sarkastisesti asiaa. Todennäköisesti kävisi yhtä huonosti kun limuviinojen myynti päätettiin sallia ruokakaupoissa. Ihan pilalle meni nuoriso!
Ja tuolle katastrofille jatkumona vahvat oluet ja siiderit vapautettiin ruokakauppojen myytäväksi. Seurauksena tappeluita kaupoissa alkoholihyllyjen luona, hallitsematonta alkoholisoitumista ja massakuolemia. Just kuten uudistuksen vastustajat etukäteen tiesivät.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Saiko Orpo nyt sitten viimein laitettua ajansäästöä Tku - Hki välille hintaan 120 miljoonaa/minuutti?

Jos näin pääsi käymään niin aika heikko on perustella kaikenlaisia säästöjä muualle infraan.
Ihan turha investointi. En tykkää tästä. Liian kallis investointi tällä hetkellä. Ehkä tulevaisuudessa joskus 2040 luvulla voisi toteutua, jos on toteutuakseen.

Paljon tärkeämpää olisi saada väli Helsinki Oulu kuntoon. Erityisesti väli Seinäjoki Tampere vaatii nopeasti toimenpiteitä, jotta saadaan riittävän tehokas ja toimiva yhteys Helsingistä Lappiin saakka aikaiseksi.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Ihan turha investointi. En tykkää tästä. Liian kallis investointi tällä hetkellä.
En minäkään ymmärrä tuon hankkeen järkevyyttä taloudellisesti. Toki kivahan tuollainen tunnin juna, millä Turku-Helsinki väli kestää yli tunnin, on olemassa, jos rahaa on. Mielenkiinnolla odotan, mistä tulevan hallituksen pumppuveikot repivät rahat pensan hinnan alennukseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Saiko Orpo nyt sitten viimein laitettua ajansäästöä Tku - Hki välille hintaan 120 miljoonaa/minuutti?

Jos näin pääsi käymään niin aika heikko on perustella kaikenlaisia säästöjä muualle infraan.

Odotan perusteluja, mutta aiemmin lukemani raportin mukaan Turun ratahanke on kolmesta ehkä paras, mutta silti kannattavuus suhteessa investointiin on kehno. Lisäksi ympäristövaikutukset ovat merkittävät.

On se nyt saatana, jos Orpon hallitus ei ota tieinfran laittamista kuntoon liikennehankkeiden ykkösprioriteetikseen. Erittäin kovat perustelut löytyy, miksi näin tulee tehdä.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Ehdottomasti tieinfran rakentaminen ja kunnossa pitäminen on ensiarvoisen tärkeä asia saada hoidetuksi kuntoon nopeasti Suomessa. Tieinfran kunto on saatava hoidetuksi kuntoon, jotta tiestö ei rapistu vielä pitkään tästä eteenpäin.

Elinkeinoelämän kannalta nykyisen väyläverkoston kunnossapito on yksi tärkeimmistä asioista yritystoiminnan kehittämisen kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Juuri näin tämä asia pitää ilmaista, kiitos. Jotenkin pitäisi saada se päättäjille asti tiedoksi.
Kyllä päättäjät tietävät mistä on kysymys, mutta he eivät välitä tehdä asialle mitään, koska se ei tuo lisää ääniä seuraavissa vaaleissa.

Luulisi, että edes RKP ja Kokoomus olisivat kiinnostuneita tästä keskustelusta mitä käydään läpi mediassa. Jos asioita ei hoideta kuntoon niin tulevaisuudessa kustannukset nousevat huomattavasti ja väyläverkoston kunto rapistuu entisestään.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
On se nyt saatana, jos Orpon hallitus ei ota tieinfran laittamista kuntoon liikennehankkeiden ykkösprioriteetikseen. Erittäin kovat perustelut löytyy, miksi näin tulee tehdä.

Uskallettaisiinkohan uuden hallituksen johdolla tehdä päätöstä nykyisen tieverkoston painotusten muutoksista. Nykyinen määrä asfaltoitua tieverkostoa ei ole kestävällä pohjalla liikennemäärien muutoksiin nähden. Tämä osaltaan voisi vapauttaa resursseja kohdistettavaksi lisää raskaan liikenteen käyttämien väylien parempaan kunnossapitoon.

Tai sitten ruetaan keräämään tienkäyttömaksuja. En tosin usko että näistä persuille kelpaa kumpikaan ja Kokoomuksellekin ehkä vain osa toimista.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos tuo Turun-juna menee läpi, lienee yksi lähihistorian räikeimmistä kotiinpäin vedoista. Matkustajamäärillä mitattuna hiljainen pätkä, josta ei ole edes kunnollisia jatkoyhteyksiä. Suomi-rata olisi ollut huomattavasti järkevämpi kaikilta kanteilta, eikä vähiten siksi, että ilman sitä joudutaan joka tapauksessa investoimaan nykyisiin ratayhteyksiin.

Orpo tainnut paljastaa karvansa? Ehkä se persujen dumppaaminen 2017 oli myös osa tätä "reaalipolitiikkaa", jossa ei ole väliä kokonaisedulla, vaan sillä, miten omat intressit ja intressiryhmät voivat.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Olisiko jotain linkkiä tilastoihin liikennemäärän muutoksista?

Huono sanavalinta osaltani, tarkoitin liikennemäärien painotusten muutoksiin alueittain (muuttoliike) ja siihen peilaten asfaltoidun tieverkoston käyttöasteen muutoksia.

Käytännössähän ylläoleva näkyy jo aivan rapakunnossa olevilla hiljaisemmilla asfalttiteillä koska ylläpitorahat jotka eivät riitä kaikkeen priorisoidaan liikennemäärien mukaan. Ja poikkeuksena poliitikot vetää sit välillä omia asfalttejaan (Jari Leppä) liikenteestä välittämättä.

Tuohon Lepän caseen viitaten sillä raha mikä meni asfaltointiin 1,3km hukkapätkälle olisi ylläpitänyt soratietä kymmeniä vuosia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Suhtaudun skeptisesti näihin tunnin juniin. Hki-Lahti välikin pitäisi kulkea 50 minuutissa, mutta ruuhka-aikoina kun itse tätä väliä kuljen, niin kyllä varsinkin iltapäivisin Lahdessa ollaan yleensä 5-15 minuuttia myöhässä. Kesä tai talvi.
 

Boogey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Voittamisen kulttuuri
Ei ne asfalttitiet hajoa hoidon puutteen vuoksi vaan koska valmistettava massa on huonoa ja halpaa.

Ylläpitokustannukset per tiekilometrit ja Suomen olot (routa) tämän käytännössä määrittää. Nykyinen asfaltoitu verkosto ei ole ylläpidollisesti kestävällä pohjalla ilman merkittävää kunnostusmäärärahojen nostoa. Tämän päälle pitäisi sitten vielä kuroa korjausvelka joka on sekin massiivinen.

Fiksumminkin tuota rahaa voisi käyttää, kun nyt näitä tehostustoimia etsitään kissojen ja koirien kanssa.
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Fiksumminkin tuota rahaa voisi käyttää, kun nyt näitä tehostustoimia etsitään kissojen ja koirien kanssa.
Tätä juuri tarkoitin. Meidän olosuhteisiin pitäisi valmistaa laadullisesti parempaa massaa mikäli halutaan pienentää korjaustiheyttä. Nyt kun valtio päälystää teitä halvimmalla kuralla niin joudutaan loputtomaan kierteeseen jolloin tien käyttöikä on liian alhainen ja korjausvelka vain nousee.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Hienoa. Ihan liikaa kehitysyhteistyöhön onkin laitettu rahaa. Mieluummin näitä rahoja vanhuksiin/vammaisiin jne.

Kehitysyhteistyön määrärahoista leikataan IS:n tietojen mukaan tulevan hallituskauden aikana yli miljardi euroa.

Kehitysyhteistyövaroihin vuosittain tehtävät leikkaukset vaihtelevat, mutta IS:n tietojen mukaan miljardi euroa on ylittymässä neljä vuotta kestävän hallituskauden aikana.

 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hienoa. Ihan liikaa kehitysyhteistyöhön onkin laitettu rahaa. Mieluummin näitä rahoja vanhuksiin/vammaisiin jne.

Kehitysyhteistyön määrärahoista leikataan IS:n tietojen mukaan tulevan hallituskauden aikana yli miljardi euroa.

Kehitysyhteistyövaroihin vuosittain tehtävät leikkaukset vaihtelevat, mutta IS:n tietojen mukaan miljardi euroa on ylittymässä neljä vuotta kestävän hallituskauden aikana.

Yksi tärkeimmistä PS:n asioista oli tämä leikkaus. Ellei se kaikkein tärkein. Määrässä mielestäni näkyy se, että PS ei olisi hallitukseen tullut pienemmällä leikkauksella ja se, että PS on toinen hallituksen suurista. Kokoomus oli valmis leikkaamaan, mutta sillä suunnalla vähempikin olisi tainnut riittää. KD:lle sopi kunhan ei rikota Alkon monopolia ja vähennetä uskonnonopetusta. RKP tulee samaan täyslaidallisen vasemmalta.

Oma näkemys on, että leikkaus oli paikallaan. Pidän heikkona argumentaationa sitä, että näin Suomen vaikutusvaltaa kavennetaan Afrikassa ja avataan ovi Kiinalle ja Venäjälle. Todellisessa maailmassa Suomella ei ole mitään vaikutusvaltaa Afrikassa, EU on kaikista suurin kehitysyhteistyön rahoittaja, mutta silti Kiina ja Venäjä ovat lisänneet omaa vaikutusvaltaansa paljon juuri Afrikassa. EU:n lisääntyneet rahoituspanokset Afrikkaan eivät ole diktatuuriyhteistyön (Kiina ja Venäjä) myönteistä vastaanottoa muuttaneet.

Muitakin isoja leikkauksia on tulossa osana Orpon 6 mrd sopeutusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös