UTJ:n toimenkuva Jokereissa

  • 1 655
  • 1

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Täällä palstalla nyt itse asiassa usemmassakin ketjussa puhutaan Hjalliksen vahvistamasta uudesta urheilutoimenjohtajasta eli UTJ:sta. Nimistä spekuloidaan jo täysillä ja ehkä ensi viikolla nimi jo julkistetaankin. Mutta vähintään yhtä mielenkiintoista kun se, kuka UTJ tulee olemaan, on se mikä tulee UTJ:n rooli Jokereissa olemaan. UTJ:n toimenkuvaa on palstalla ruodittu aiemminkin, muuallakin kuin Jokeri-osiossa, mutta ajattelin että tässä ketjussa kartoittaisimme mikä UTJ:n toimenkuva nimenomaan Jokereissa tulee olemaan tai ainakin mikä sen tulisi olla. Suuren yksittäisen pääomistajan ja seuran keulakuvan Hjalliksen ja adjutanttinsa Masan, siis tuon dynaamisen kaksikon H&M, rooli Jokereiden tulevaisuuden näkymissä on sen verran vahva että sitä ei voi sivuuttaa UTJ:n toimenkuvaa haarukoidessa.

Periaatteessahan tällaisen UTJ:n vastuulla on kaikki itse jääkiekkoon liittyvät toiminnot (engl. hockey operations) jolloin toimitusjohtajan vastuulle jää talous, markkinointi ja toimisto. Voisi kuvitella että UTJ siis vastaisi pelaajatarkkailusta, rekrytoinnista ja linjauksista eli käytännössä täysin joukkueen operatiivisesta johtamisesta. Kuinka todennäköistä on, että UTJ Jokereissa saa tämän roolin? Luopuisiko H&M halustaan vastata joukkueen rakentamisesta ja valmentajavalinnoista? Valitettavasti minä en usko näin tapahtuvan, joten lähtökohtaisesti UTJ:n kädet tulevat olemaan määrätyssä määrin sidotut. Itse asiassa en usko että Jokerit nimitettävän UTJ:n myötä saa mitään muuta uutta kuin pelaajatarkkailusta vastaavan ja sitä koordinoivan henkilön, joka tulee olemaan mukana myös valmentajavalinnoissa ja etenkin kartoituksessa ja osallistumaan pelaajasopimusneuvotteluihin. Luulen ja pelkään että viimeinen sana kuitenkin jää H&M:lle eikä pelkästään hyväksymisen osalta, vaan myös valintojen osalta.

Jos nyt hetkeksi oletetaan että olisi arviossani oikeassa, niin mitä käytännössä UTJ:n työ tulisi enimmäkseen olemaan? Pelaajatarkkailua ja yhteydenpitoa agentteihin ja pelaajatarkkailijoihin. Kuka silloin olisi parempi tällaiseen hommaan, kun pelaajatarkkailua ennenkin tehnyt henkilö, jolla mahdollisesti jo olisi olemassa tietokanta pelaajista? Esim. Bluesin viime kauden värväämä Jukka Holtari joka on pelaajauran jälkeen toiminut valmentajana ja NHL-seuran scouttina, olisi tyyppinä oiva valinta tällaiseen hommaan. En siis tarkoita nyt Holtaria henkilönä, vaan taustoiltaan, kokemukseltaan ja jääkiekkotietämykseltään sopivana henkilöprofiilina.

Mitäs mieltä palstaveljet ja -sisaret ovat asiasta?
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
UTJ voi olla vaikka suhteellisen alhaista liksaa nostava entinen pelimies, joka voidaan sivuuttaa toimenkuvastaan ilman erottamista heti, kun Virmanen ja Harkimo haluavat päästä taas säätämään kaikkea mahdollista. Eli pahimillaan siitä on tulossa muodollinen virka ja median syntipukki, jonka takana sama huseeraus jatkuu. Wadea ei niin epäkiitolliseen virkaan haluttu jättää ja siksi hänet otettiin takaisin kakkoseksi. No, toivottavasti ei näin.

Toisaalta niin kauan kuin ei ole selkeää ja varmaa tietoa mitä UTJ nimenomaan Jokereissa tulee tekemään, on nimilläkin spekulointi vähän turhaa(mutta nastaa).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös