Urheilu on vaarallista

  • 1 808
  • 17

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Sen sain kokea jälleen tänä iltana pelatessani sählyä kavereitten kanssa. Nopea käännös nilkan varassa ja AIH!!! Lopullinen tuomio tulee aamulla röntgenin jälkeen. Lääkäri epäili jopa murtumaa mutta ainakin nivelsiteet venähti. Paska nakki. Menee se pari viikkoa että pystyy taas kunnolla mitään tekemään.

Kiinnostaa vain tietää onko muillekin sattunut vastaavia vammoja? Itsellä oli jo toinen samassa jalassa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
On joo vaarallista

Kiekkomatsissa joku järkijaska taklas meikän selästä noin 1m laidasta.Tulos:selkä paskana, pelit loppu siihen ja vitutus oli kova.Lekuri vaan totes, että joku selkään osuva niitti voi viedä seuraavalla kerralla kävelykyvyn.En oo katkera mutta kumminkin.

Ja noita pikkuvammojahan tulee aina.7 kautta junnupesistä,paljon murtumia käsissä,polvet ja kyynärpäät arvilla ja paikat muutenkin paskana.Mutta on se ollut sen arvosta.

"Paljon se antaa, paljon se ottaa"
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kokemusta on

Omakohtaistakin kokemusta tuosta urheilun vaarallisuudesta on, mutta ei siitä sen enempää. Kun olen päässyt hyvään vauhtiin lajissa nimeltä otsikon sivuaminen, heitänpä tänne pienen pätkän eräästä tapauksesta salibandyn vitosdivariottelussa.

Vastakkain oli kaksi nimeltämainitsematonta joukkuetta, ja minä siellä kaukalon laidalla odottamassa oman matsin alkua. Ottelu oli ehtinyt kolmannen erän puolivälin paikkeille ja se alkoi olla selvää kauraa. Vihreäpaitainen joukkue oli hallinnut koko ottelua ylivoimaisesti. Maaliero alkoi olla lähempänä kymmentä ja altavastaajajoukkueen pinna alkoi olla yhdestä kymmeneen asteikolla samoissa lukemissa.

Siinäpä hieman taustaa, sitten itse tapahtumaan: Joku häviävän joukkueen puolustajista esitteli loistosuorituksen. Kaveri veti tyylipuhtaalla taklauksella vastustajan laidan yli. Taklatulla kaverilla oli tilanteessa epäonnea ihan kotitarpeiksi. Hänen jalkansa jäi jotenkin taklaajan jalan ja laidan väliin... Aivan, polvi vääntyi ja kaverin ilmeistä päätellen siinä saattoi syntyä <i>hieman</i> kipua.

On se kyllä ihme touhua. Ja kyseessä vielä huipputärkeä vitosdivaritaisto...
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus se voi koitua siunaukseksikin...

Itselleni nimittäin kävi tällainen sattumus ollessani intin harmaissa keväällä '95. Olin velvillä, maanantaina oli tiedossa erittäin paskamainen viikon metsäleiri. Siinä sitten innostuimme lauantaina parin olusen jälkeen kavereitten kanssa sählynpeluuseen. Itse vetelin porukan mukana buutsit jalassa, eipä sattunut urheilutamineita mukaan.

Kuinka ollakkaan, tavoitellessani palloa astuin jalan vinottain ja nilkka vääntyi ikävästi. Kipua oli jonkin verran. Ei muuta kun heti maanantaiaamuna varuskuntasairaalaan, tuomio: viisi päivää vmtl:ää. Siinä sitten linkkasin takaisin kassulle, missä pojat valmistautuivat leirille lähtöön.

En pistänyt liiemmin pahakseni yliluutnantin sanoja hänen tiedusteltuaan tilannettani: "Vai vmtl:ää...hmmmm...kyllähän siellä leirillä aina sopanjakajiakin tietysti tarvitaan...pitkä tuumaustauko...mutta en taida ottaa teitä mukaan."

No jalkahan parani parissa päivässä, ja siinä sitten pelailtiin muiden vemppamiesten kanssa korttia kassulla ja notkuttiin sodessa viikko...

Oli jätkät meinaan pikkasen katkeraa tullessaan ryynäysleiriltä takasin. :D


nimim. 90 yötä metsässä intin aikana, vaan ei 97:ää!
 
Viimeksi muokattu:

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Lääkärin tuomio

Kolme viikkoa jalka paketissa. Pari nivelsidettä poikki ja muut venähtäneet. Muutaman päivän tarttee keppeja mutta kivun rajoissa jalkaa saa käyttää. Eipähän tarttee ihan heti pelata sählyä. Onneks kuitenkin voi kuntosalilla käydä.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Selkä meni..

ilmeisesti lopullisesti ollessani 15-vuotias jääkiekon parissa.

Röntgeni sano että joku luu on vinossa.

No, shit happens.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Murhaava laji: pingis.....

Näin kävi minulle noin kymmenen vuotta sitten: olin tuomarina erään koulun pingisturnauksessa. Siinä sitten istuin pelipöydän vieressä tärkeänä kun yhtäkkiä toiselta pelaajalta maila osui pöydän kulmaan sillä seurauksella että se lipesi pelaajan hikisestä kourasta ja lensi suoraan nenääni! Ja lujaa lensikin! Ja sen jälkeen lensi veri nenästä! Diagnoosi: poikkimurtuma keskellä klyyvaria, ja naama sinipunaisen kukertavana pari viikkoa... noh, loppuvaiheessa siinä oli myös kivoja vihreän ja keltaisen sävyjä....
 

Isokissa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pelailin aikoinani kaverin kanssa kössiä, ihan vain omaksi huviksi. Kerrqan tavoittelin palloa ja vauhdist ajattelin pysäyttää iteni hyppäämällä?! seinää vasten. Suunnitelma epäonstui hivenen ja olkapää edellä suoraan betoniseinään. Kipu oli hirveä mutta ajattelin kuitnekin jatkaa, oliha vuoro maksettu ja opiskelijan rahat vähissä. Mutta ei pelaamisesta tullut mitään, vaan kotiin, mutta ei leguriin!

Illalla ei enää meinannut saada paitaa päällä, joten lääkäriin oli lähdetävä. Täräys oli vain ollut niin kova ja osunut huonosti, en enää muista lääketieteellisiä termejä. Onneksi ei mitään murtunut, joten levolla ja särkylääkkeillä homma eteni.

Huonompi tuuri oli duunikaverilla joka istui toimistotuolillaan ja horjahti siinä niin että löi kyynerpään pöytään sillä seurauksella että olkapää meni sijoiltaan! Tästä kun hän oli selvinnyt, niin oli talviloman aika lapissa. Tuloiltana hän liukastui parvelle mennessään, tipahti tuvan pöydän päälle ja mursi kylkiluunsa, kaikki tämä selvinpäin ja ennekuin edes oli ehtinyt suksia purkaa autosta.
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
tämä nyt on kovin vaatimatonta, mutta kaksi ja puoli vuotta sitten sain salibandymailan suuhuni. Kaksi viikkoa sitten olin korjausleikkauksessa ja homma jatkuu vielä ensi syksynä, katsotaan saanko kolme vuotta täyteen. On aika turhauttavaa.

Vanha juoksija taas tietää että ensimmäisten 500 sadan perättäisen lenkin jälkeen on turha toivoa päivää ilman kolotusta. Mutta sehän vaan kasvattaa luonnetta!
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
keilailua harrastaneena pitää kommentoida, notta sormi oli joka kilpailun&harkkavuoron jälkeen tohjona, nahkaa pois, eihän sillä (keskisormi tai peukalo) keilattu sitten viikkoon tai kahteen, ja moinen tauko on turhan pitkä?.
ja se sattui niin maan pirusti ;( onhan siihen keksitty lakkaa tms, mutta eihän minulla koskaan sitä ollut.

tuosta inttijutusta tuli mieleen että mullapas oli yli 80 vrk vemppaa :-) :-) :-) :-)
sen siitä saa kun rikkoo polvilumpion kesken pahinta morttiaikaa. kahden viikon jälkeen tms, tilkkaan 12vrk
kotihoitoa 21vrk -> tilkkaa 6vrk -> vemppaa loput 40vrk
metsässä tasan 1vrk ja aamulla heti vilustumisen ansiosta veksiin ;) ja 103vrk:n kohdalla c-mies. aje.
 

JanJ

Jäsen
Mulla meni futiksessa oikean polven kierukka.
Oman maalin edessä kulmapotkutilanteessa astuin kuoppaan, kun koko paino
oli oikealla jalalla. Sattui ihan tajuttomasti.
kipu hellitti kuitenkin pian ja pelasin pelin loppuun.
Keskitykset vihlasi polveen aika makeasti, ja lopussa ei oikein tehnyt mieli potkia.
Pelin jälkeen kävin lekurilla, ja se passitti leikkaukseen.
Kierukka korjattiin neljällä sulavalla naulalla ja nyt se taas toimii.
Lätkääkin tuli pelattua, ja siksi listalla on mm. katkennut kylkiluu, murtunut vasemman käden nimetön, arvet silmäkulmissa ja nenänvarressa sekä ohimossa.
Lisäksi treeneissä oma pelaaja taklasi kyynärpäällä niskaan, taju pois kymmeneksi sekunniksi.
Reilu peli!
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Oma vammalista (huom. fyysisten)

Reilu vuosi sitten meni oikea nilkka sählyssä. Melkein paikoillaan ollessa astuin kaverin mailanlavan päälle, josta nilkka nurin. Pari viikkoa tuli linkattua, keppejä en tarvinnut. Tosin sitä nilkkaa vihloo välillä vieläkin.
Kun tuosta olin toipunut, niin alkoi maratoniin treenaus. Liian innokkaan treenauksen seurauksena vasempaan sääreen tuli luukalvoon rasitusmurtuma. Tuomio: juokseminen kielletty niin kauan kuin kipua tuntuu vähänkin. Koko kesä siinä meni.

Uppopallossa saatuja osumia: oikeasta kädestä kaikki muut sormet sijoiltaan paitsi peukalo, tosin eivät yhtäaikaa. Vasemmassa kädessä myös nimetön on pysynyt ehjänä. Vasen olkapää meni sijoiltaan joskus. Nekku ollut auki ties kuinka usein, ja kerran meinasi mennä taju. Naarmuja ja mustelmia on aina.

Niin, sählyssä olen kahdesti saanut pallosta silmään. Sitten hankin suojalasit :cool:
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
vielä pitää mainita kuinka vaarallista on tyhjällä ulkojäällä yömyöhään harjoittelu. On muutaman kerran ollut lähellä että allekirjoittanut on neliraajahalvauksen jäljiltä paleltua pakkaseen kenenkään ikävöimättä. Siis pahimpaan höntsäilyaikaan jäin vielä paljon muiden jälkeen itsekseni ottamaan vetoja ja luistelemaan, jää oli aika surkea usein. Laitaa vastenhan sitä usesti mentiin kun hiekkaan luisteltiin. Pari kertaa pelkäsin ilmalennon aikana ihan oikeasti ja ainakin kerran musteni vähäksi aikaa. No ei muuta kun uudestaan leikkiin. Todellinen Huippulätkän supermoka sattui kerran. Oli ihan uudet terotetut luistimet eli siis pirun nihkeät. Järkevänä miehenä otin valtaisan vauhdin heti jäälle päästessäni. Niinhän siinä sitä sitten mentiin ilmojen halki, kaikeksi onneksi läpi vastapäässä olleen avonaisen "vaihtoaition" luukun. Siitä pää edellä hankeen, jalat ottivat sitten reunoihin ja mustelmia tuli. Ei siis mitään vaarallista, mutta mahtoi näyttää hauskalta.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisätään tuo meikäläisen olkapää

Meikäläisellä on olkapäissä ollut aina jotain vikaa. Lienevät luonnostaan hieman löysät, kun tuppaavat muljahtelemaan sijoiltaan, milloin mistäkin syystä. Kaikkein omituisinta olkapäissäni on se, että kun ne muljahtavat sijoiltaa, ne eivät millään tahdo mennä takaisin paikoilleen.

Ensimmäisen kerran minulta meni oikea olkäpää sijoiltaan pelaillessani jäällä kengät jalassa liikuntatunnilla. Pahuksen luistimet unohtuivat aamukiireessä kotiin, enkä halunnut lähteä kahdeksi tunniksi kävelylle. Menin sitten jäälle. Liukastuin harmittoman näköisesti jäällä, jolloin olkapää muljahti pois paikaltaan. Ja jäi niille sijoilleen noin minuutiksi. Auts.

Seuraavat kolme kertaa, kun tuo samainen olkapää meni sijoiltaan, jouduin menemään lääkäriin asti. Joka kerralla makasin noin tunnin verran niin, että olkapää oli pois sijoiltaan. Jälkikäteen muistelen naureskellen ensimmäistä kertaa, kun luonani kävi jos jonkinlaista yrittäjää laittamassa olkapäätä sijoilleen. Kukaan ei siinä onnistunut. Viimeinen yrittäjä oli joku jääkaappi-pakastin yhdistelmän kokoinen vahtimestari-hoitaja, jonka olisi kuvitellut laittavan sen vaikka pelkällä voimalla sijoilleen, mutta kun ei niin ei. Voimakkaan kipulääkityksen saatuani, se loksahti itsekseen paikalleen ja kaikki huokaisivat helpotuksesta.

Myöhemmin olkapää leikattiin ja vaurioitunut nivelkuopan reuna korjattiin, jotain ruuveja apuna käyttäen. Tietenkään lääkärit eivät kertoneet mistään ruuveista mitään. Olihan siinä ihmettelemistä, kun seuraavan kerran, noin 6 kuukautta myöhemmin, näin olkapääni röntgenkuvan Tilkassa. "Onko toi mun olkapää? Mitä noi kaksi valkoista naulaa on?"

Että tällainen tapaus.
 

Credo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itselleni sattui kerran siten, että vapaa-ajalla ulkojäällä pelatessa satuin kaatumaan juuri vaihtoaition luukun kohdilla ja olkapää sattui juuri siihen luukun aukkoon. Teki todella kipeää, vaikka paikat säilyivät tällä kertaa ehjinä. Joskus pelissä, kun huosut pääsivät nousemaan hieman, niin vastustajan luistinb viilsi haavan reiteen. Ei kovin syvää haavaa, mutta verta tuli melkoisesti.

Designer: Sulla on hyvä harrastus, uppopallo meinaan. On itekkin tullut pelailtua sitä jonkin kerran (oon kuulunut Pieksämäen Urheilusukeltajiin reilun 10 vuoden ajan). Oletkos muuten urheilusukeltajia?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viestin lähettänyt käyttäjä Credo
Designer: Sulla on hyvä harrastus, uppopallo meinaan. On itekkin tullut pelailtua sitä jonkin kerran (oon kuulunut Pieksämäen Urheilusukeltajiin reilun 10 vuoden ajan). Oletkos muuten urheilusukeltajia?

Ootkos pelannut koskaan missään sarjassa? Itse olen tahkonnut ykkös- ja kakkosdivareita kohta kymmenen vuotta. Nuorten puolella on tullut aikanaan metalliakin.
Usko tai älä, mutta en ole ikinä edes kokeillut paineilmalaitteita :)
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
paljastus: olen gooni!

En viitsinyt tälle avata omaa otsikkoa, mutta meneehän se tässäkin. Nimittäin, menneisyyteni on varjoisa. Kyllä, olen osallistunut jääurheilun väkivaltaisuuksiin, ja saanut siitä maksun. Suvi Linden, armahda minut!!

Kävi nimittäin näin: lukiossa samalla vuosikurssille (tämä oli suht. pieni lukio) tuli vuotta vanhempi saman kunnan poika, mutta siis ainoana eri ikäluokkaa kuin me muut. Tämä kyseinen tyyppi oli aika erikoinen, suorastaan opettajien nuoleskelija, ja häntä vastaan muotoutui vahva oppositio. Erityisesti eräs urheilijalupaus ja hänen kaverinsa tuhlasivat energiaa vihollisensa elämän vaikeuttamiseen.

Liikuntatunti alkoi aivan tavallisena. Pelattiin kaukalopalloa. Tämä vuotta vanhempi hylkiö oli kohtuullisen isokokoinen ja voimakas, ja pärjäsi sen vuoksi hyvin pallopeleissä. Mikään huipputaitava hän ei ollut, mutta meni tilanteisiin pää edellä ja kovaa. Se ei tottavie parantanut herran suosiota, sillä vanhinkoja sattui. Tällä kertaa peli meni samaa rataa. Tämä ylivuotinen hääri ympäri kenttää ja sai aikaan kipinöitä vastustajien ja jopa omien silmissä. Eräässä vaiheessa sankarimme oli yllättäen ulkona pelin painopisteestä puolustusalueella, kun taas meidän maalin edessä oli hässäkkää. Pallo sitten lipuin yleisen sekasorron keskellä keskialueen puolelle, ja hylkiö huomasi tämän, otti vauhtia ja pallon ja tuli täydessä vauhdissa maalia kohti, jonka edessä minä, noin 67-kiloinen olin paikallani, epätasapainossa kasan keskellä. Yht´äkkiä edestäni kaikkoaa miehistöä, ja näen kyseisen noin 85-90-kiloisen vauhtikoneen tuleavn katse pallossa täysillä minua kohti. Ei ole aikaa miettiä, ei aikaa siirtyä, jotenkin vain saan painopisteeni melko alas ja PAMMM! hylkiö törmää minuun. Osuma ei ole aivan puhdas, sillä siinä tilanteessa kumpikin olisi lentänyt, mutta yllätyksekseni minä horjahdin vain hieman taaksepäin ja kaaduin, kun taas täysvauhtinen lähti kunnon ilmalentoon, putosi jäähän ja jäi vaikeroimaan. Oli suorastaan epätodellinen olo kun tämä vainottu oli ilmassa ja tippui, kaikki olivat hiljaa. Sitten katsottiin mitä tapahtuu, varusteita ei ole tietenkään kenelläkään, ei edes kypärää. Päähän siinä olisi saattanut olla kovilla. No, hylkiö nousee jäästä vaivalloisesti mutta kunnossa. Ilmat pihalla ja ilme vaisuna. Puhe ei luista tavalliseen tapaan.

Minulle sen sijaan riittää onnitelijoita. Tunnin jälkeen tämä urheilijalupaus ja kaverinsa maksavat minulle markan. Seuraavan tunnin alussa pitävät puheen ja lupaavat kaikille muillekin markan hylkiön taklaamisesta vast´edes. Niin, Ismo Lehkonenkin tästä järkyttyisi. No en vastaavaa toistanut, eikä parivaljakko tainnut kenellekään maksaa telomisesta, mutta nuo kolme vuotta lukion liikuntatunteja olivat kyllä aika merkillisiä. Opettaja oli alkoholisti jonka valvonta oli sitä ja tätä. Tarinamme päähenkilö oli usein kentän tai vastaavan pinnassa, niin oli moni muukin. Tietysti rämäpäisyys vaikutti asiaan, mutta suoranaisia vahingoittamisyrityksiäkin näkyi aina silloin tällöin.

Että tällainen kaunis tarina.
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
keilailun sm-skaboja pari takana + neljä nuorten sm-skabaa..
paras sija tosin miesten kisoissa 946 tai jotain ;)

yhden sarjan ennätys 288
kolme sarjaa 660 tms
neljä sarjaa n840
kuusi sarjaa 1263
kahdeksan sarjaa 1643..

hitto kun ei ole enää säästössä sitä kilpailupöytäkirjaa jonka pelasin raisiossa 21.5.1996 joka sisältää nuo kaikki :-) enkä edes voittanut raision mestaruutta, prkl..
vaikka olin tehdä keilaajan unelman ja jäin kahden kaadon päähän 300:sta. silloin vitutti.

repikää siitä :-)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös