Ulkomailla elävien vinkkejä Suomesta muuttaville tai sitä harkitseville

  • 2 800
  • 14

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Modet yhdistää toiseen ketjuun jos sellainen on, mie en löytänyt. Nimesin näin koska ehkä muillakin on kysymyksiä. Muista maista tai maanosista.

Itse olen IT alalla. Töiden tekeminen ei katso aikaa tai paikkaa. Kunhan on jonkinlainen netti, se riittää (koodi ei juuri kaistaa vaadi.)

Itse olen ajatellut Afrikkaan muuttamista, kauas kaikista. Ei kaupunkiin, maalle, vähän kuin Suomessa muuttaisi Helsingistä Turenkiin.

Mutta mistä apua? Mää en oikein löytänyt mitään virallista. Mihin kannattaa, paitsi Nigeriin? Mistä etsiä apuja? Asuuko kukaan Afrikassa?

Tai Etelä-Amerikassa? Joku Peru kaukana kaikista ei olisi sekään paha, mutten tiiä mitenkä netti toimii niin korkealla.

Tarkoitus siis tarjota ketjua kaikille kysyä jeesiä ulkomailla asuvilta, minun tapauksessa Afrikassa asuvilta.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kahdesti ulkomailla asuneena ja takaisin Suomeen muuttaneena ensimmäinen vinkki on se, että pidä asiat kunnossa myös kotimaassa. Älä katkaise välejä kavereihin, pidä hyvät välit mahdollisiin työkontakteihin, harrastusasioihin, perheeseen sekä järjestä taloudellinen asema, niin että perse kestää muuttaa takaisin (älä jätä velkoja / pidä taloudellista puskuria sen verran että muuttokustannukset ym riittävät).
 

Grafix

Jäsen
Ota selvää virallisista asioista (Suomen sosiaaliturva, verotus ja verotussopimukset kohdemaan kanssa, työeläkelaitos jne) hyvissä ajoin. Jos olet kiinteässä työsuhteessa, niin keskustele suunnitelmistasi työnantajasi kanssa. Muuttamisesta toiseen maahan, varsinkin EU-alueen ulkopuolelle, saattaa koitua kohtalaista säätämistä ja kustannuksia myös työnantajallesi. Jos pystyt toimimaan freelancerina, niin helpottaa kummasti.

Byrokratian kanssa hoitamiseen kannattaa varata aikaa. Itselläni ei ole kokemusta Afrikan valtioista, mutta joissain länsimaissakin asiointi on edelleen vahvasti papereihin pohjautuvaa ja paikanpäällä jonottaen tapahtuvaa. Yleensä kaikki asumiseen jne liittyvät säätämiset on paljon helpompi hoitaa siellä paikan päällä kuin etänä Suomesta käsin.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Thanks. Itse aion ajoittaa (mahdollisen) muuttoni siten ettei Suomeen jää mitään siteitä. Noh, jotain jää, mutta sitten ihmetellään muiden jo ulkomailla asuvien jäsenten kanssa mitä asian kanssa tehdään.

Hieman muualtakin asiasta kyselleenä koko hoidon byrokratia hirvittää. Koska olen jo vähän säästöjä kerännyt, vaikuttaa melkein helpommalta ottaa lopputili, muuttaa minne huvittaa&mistä töitä saa sen sijaan että työnantajan kanssa sumplisi EU:n ulkopuolelle muuttoa. En tiedä olenko lainkaan oikeassa.

Noh, katsotaan. Ehkä se pitää vaan uskaltaa hypätä tuntemattomaan.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Kahdesti ulkomailla asuneena ja takaisin Suomeen muuttaneena ensimmäinen vinkki on se, että pidä asiat kunnossa myös kotimaassa. Älä katkaise välejä kavereihin, pidä hyvät välit mahdollisiin työkontakteihin, harrastusasioihin, perheeseen sekä järjestä taloudellinen asema, niin että perse kestää muuttaa takaisin (älä jätä velkoja / pidä taloudellista puskuria sen verran että muuttokustannukset ym riittävät).
Nämä ja varsinkin itselle on ollut hyvä asia että jätin pankkitilin auki kun muutti ulkomaille. Se tarkoitti sitä että sitten myöhemmin sai pankkitunnukset ja kuten tiedetään Suomessa suunnilleen kaikki viralliset asiat hoidetaan pankkitunnuksilla (jostain syystä). Esimerkkinä viimeisellä Suomen reissulla tehty passin uusiminen. Ekaksi olin yrittänyt ajanvarausta, mutta ei, sitten tajusin että voisin yrittää online uusimista ja onnistui.

JOL
 

Sj991

Jäsen
Nomadlist sivustolta löytyy eri kaupunkien nettiyhteyksien nopeuksia, hintataso ja paljon muutakin hyödyllistä pika tietoa. Tosin olitkin muuttamassa maalle, mutta hyödyllisiä nuo voi olla silti.

Apu löytyy googlaamalla kaikkea asiaan liittyvää. Harvemmin tieto löytyy suoraan mutta kun etsit kaikenlaista tietoa maahan muuttamisesta tai asumisesta ja vain jatkaa kaikenlaisten tekstien, blogien ja videoiden katsomista niin jossain kohtaa sitä tietoa löytyy. (Yleensä englanniksi)

Hieman muualtakin asiasta kyselleenä koko hoidon byrokratia hirvittää. Koska olen jo vähän säästöjä kerännyt, vaikuttaa melkein helpommalta ottaa lopputili, muuttaa minne huvittaa&mistä töitä saa sen sijaan että työnantajan kanssa sumplisi EU:n ulkopuolelle muuttoa. En tiedä olenko lainkaan oikeassa.
Jos haluat jatkaa töissä suomalaisen työnantajan kanssa ja välttää maahanmuutto byrokratiaa niin helpointa on että perustat Suomessa oman yrityksen tai kevyt yrityksen ja laskutat sillä nykyistä työnantajaasi jolloin se että olet jossain toisessa maassa ei ole heidän ongelmansa tai vastuunsa. Ja pidät siis kirjat Suomessa.

Myöskään Afrikan tai latinalaisen Amerikan maita ei yleensä kiinnosta tippaakaan että joku länkkäri tekee sieltä etänä töitä johonkin toiseen maahan. Yleensähän länkkärit pysyvät tälläisissä maissa turisti viisumilla.

Myöskään suomea ei kiinnosta koska hehän saavat sinun verosi.


Ja kuten joku aikaisemmin totesikin että kannattaa pitää yhteyttä niihin Suomen kavereihin. Vaikka ei meinasikaan koskaan palata takaisin niin he ovat tärkeitä jo pelkästään siksi että joillekin Afrikkalaisille voi olla erittäin vaikeata tajuta keskiverto suomalaisen elämän murheita, koska sinun murheet voivat tuntua heistä naurettavan pieniltä.

Miten oikein meinaat valita kohteesi? Onko sinulla jotain tiettyjä asioita joita uudelta kotimaalta toivoisit?
 

Aihio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kannattaa tutustua paikallisiin ihmisiin, eikä jäädä pyöriin esimerkiksi muiden mahdollisten suomalaisten kanssa.

Ja toinen asia on, että vaikka englannilla pärjää lähes kaikkialla niin kannattaa opetella perusjuttuja paikallisesta kielestä. Helpottaa arkea kummasti ja avaa paikallista elämää ihan toisella tapaa.
 

hege

Jäsen
Verokuvio kannattaa selvittää eli se mihin on verovelvollinen ja mitä verovelvollisuuden muutos tarkoittaa seurausten kannalta (sosiaaliturva yms.). Vakuutusasiat kannattaa selvittää jos et pääse paikallisen sosiaaturvan piiriin tai EU alueen turva ei kata tai työnantaja ei tarjoa mitään. Niinkin etäistä asiaa kuin eläketurva kannattaa myös miettiä vähän koska asuit missä asuit niin jossain kohtaa työelämä tulee päätöseen ja eteen voi myös tulla tilanne missä paluu Suomeen tai muualle EU:n tulee ajankohtaiseksi ja jos olet kerännyt säästöt Zimbabwen eläkejärjestelmään niin se ei liikaa lämmitä täällä.
 

Alejandro

Jäsen
Itse olen ajatellut Afrikkaan muuttamista, kauas kaikista. Ei kaupunkiin, maalle, vähän kuin Suomessa muuttaisi Helsingistä Turenkiin.

Mutta mistä apua? Mää en oikein löytänyt mitään virallista. Mihin kannattaa, paitsi Nigeriin? Mistä etsiä apuja? Asuuko kukaan Afrikassa?

Tai Etelä-Amerikassa? Joku Peru kaukana kaikista ei olisi sekään paha, mutten tiiä mitenkä netti toimii niin korkealla.
Suosittelen käymään (ellet ole jo) näissä Afrikan ja Etelä-Amerikan maissa ennen lopullista päätöstäsi. En ole Afrikassa vielä ehtinyt matkustelemaan, mutta kesäkuussa tuli vierailtua Argentiinassa, Brasiliassa, Chilessä ja Uruguayssa. Jos olisi pakko johonkin näistä maista muuttaa, niin se olisi ehdottomasti Uruguay, mutta en haluaisi sinnekään. Etelä-Amerikassa on liikaa sosiaalisia ja yhteiskunnallisia ongelmia, jotka tuntuvat kyllä todella epämiellyttäviltä näin pohjoismaalaisen hyvinvointiyhteiskunnan kasvatin näkökulmasta. Peruhan on nyt täysin kriisissä, joten sekään ei todellakaan houkuttelisi.

En halua nyt vähätellä tai mollatella sinua, mutta itse katselisin joitakin, ööh, vakaampia yhteiskuntia. Tietysti voin olla vain arka tylsimys, joka ajattelee liian suppeasti.

Olen itse keskustellut kumppanin kanssa, että voisimme muutaman vuoden sisällä muuttaa vuodeksi tai pariksi Saksaan tai Tanskaan. Hollantikin varmasti kävisi. Tärkeintä on, että saisimme naisen hevoselle hyvän tallin. Olemme molemmat aloilla, joista voi hyvin tehdä etänä töitä Suomeen. Harmittaisi jälkikäteen, jos tätä mahdollisuutta ei nyt hyödyntäisi. Pidempiaikaiseen muuttoon en haluaisi sitoutua, koska Suomessa on moni asia niin hyvin verrattuna muihin maihin ja lyhyellä asumisjaksolla kohdemaan eksoottisuus säilyisi vielä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
En halua nyt vähätellä tai mollatella sinua, mutta itse katselisin joitakin, ööh, vakaampia yhteiskuntia.

En tiedä itse asiasta yhtään mitään, mutta voisiko joku EU-maan kaukainen kolkka olla sopiva kompromissi? Ainakin Azoreille tiedän joidenkin suomalaisten muuttaneenkin. Tai jos se ei ole vielä tarpeeksi eksoottinen, niin vaikkapa Reunion tai Mayotte - niissäkin säilyisi vielä ainakin jollain tapaa turvallisen Euroopan siipien suojissa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Jos lähtee ulkomaille ja on yhä töissä suomalaiselle työnantajalle ja siis tekee vaikka etätöitä sieltä maailmalta käsin, niin sosiaaliturva- ja vakuutusasiat kannattaa selvittää, ettei tule ikäviä ylläreitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla ei ole vielä kovin pitkää uraa ulkomailla takana, mutta tässäkin ajassa on tullut selväksi, että aikamoista säätämistä tämä on, ainakin tässä maassa. Mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy. Mutta joo, siis maahantulon monimutkaisuus työluvalla on varsin monimutkainen prosessi, kun siihen liitetään terveystarkastukset, asunnon valinta, pankki- ja henkilöpaperit sekä tietenkin varsinaiseen työhön liittyvät selvittelyt. Työnantaja on järkännyt asioita toki, mutta itse niissä täytyy kimpoilla asianosaisena iltaa myöten ja 40 asteen lämmössä.

Mutta eiköhän tämä tästä. Kämppä on (kop kop) varattu, duunit selkeytyvät päivä päivältä enemmän ja vaimon sekä pojan saapuminen lähenee sekin. Onhan tämä kuitenkin sellainen mahdollisuus, mitä ei kaikille tarjoudu, ettei kannata sen enempää vikistä, vaikka vähän on väsy ollut puserossa ikävän kera. Kovin kevein ja romanttisin perustein ei ulkomaille silti kannata hypätä. Kyllä tämä eduistaan huolimatta ihan töistä on käynyt.
 
Viimeksi muokattu:

P Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avoimen liigan karsinnat, Marcin Kolusz
Hieman muualtakin asiasta kyselleenä koko hoidon byrokratia hirvittää. Koska olen jo vähän säästöjä kerännyt, vaikuttaa melkein helpommalta ottaa lopputili, muuttaa minne huvittaa&mistä töitä saa sen sijaan että työnantajan kanssa sumplisi EU:n ulkopuolelle muuttoa. En tiedä olenko lainkaan oikeassa.
Yleisohje, joka on aina voimassa: Älä ota lopputiliä. Ikinä. Niitä otetaan elokuvissa, mutta oikeassa elämässä hyöty on pieni ja haitta mahdollisesti massiivinen. Jos siis kyseessä on vakituinen työsuhde.

Ihan muuttokohteesta riippumatta on olemassa parempia vaihtoehtoja, jos kyseessä on vakituinen työsuhde. Virkavapaa, opiskeluvapaa, palkaton loma, vielä vähän aikaa mahdollinen vuorotteluvapaa, ym, ym! Nämä eivät sido työntekijää mihinkään, mutta työnantajalla on vastuu ottaa esim vuoden päästä takaisin. Vapaus ei näistä kärsi - sitä on enemmän, kun tietää ettei epäonnistuminen siellä ulkomailla pudota nollille.

Tämä yleisohje ei tietenkään ole ihan sellaisenaan voimassa, jos tekee jotain ikuisen kasvualan töitä. Viime vuodet on kuitenkin osoittanut, että todella harva ala on sittenkään takuuvarma.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos haaveilet Afrikkaan päin muutosta, niin koittaisin selvittää mitkä maat ovat turvallisimpia asua (crime rate). En ole Afrikassa ollut töissä kuin Durbanissa Etelä-Afrikassa, mutta siellä mahdollisuus tulla ryöstetyksi oli koko ajan läsnä. Vierailin jonkun kerran tehtaan yhden päällikön kotona. Hän asui aidatulla alueella, asunnossa oli kalterit ikkunoissa ja makuuhuoneet oli vielä eristetty muista huoneista kalteriovella, joka suljettiin nukkumaan mennessä. Kun olimme pihamaalla hän kantoi mukanaan laitetta, jolla pystyi kutsumaan vartioliikkeen paikalle. Hänellä oli muistaakseni kolmen minuutin takuu paikalle tulosta.
No, tämä on vain yksi kurja esimerkki muuten todella kauniista maasta.
 

kamenski

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan helvetisti kiitosta kaikille vastannaille!

Minä olen pyöritellyt tätä nyt aikani ja todennut että nuo Afrikka/Etelä-Amerikka suunnitelmat oli vähän turhan optimistisia ensikertalaiselle.

Ensin jonnekin lähemmäksi. Eli EU. Pikkuhiljaa sitten voi hivuttautua kauemmaksi.

En ole ensimmäinen tässä firmassa joka tekee Suomen rajojen ulkopuolella töitä eli sinänsä asia ei ole ongelma, mutta olisin ensimmäinen EU:n ulkopuolella.

Ymmärrän myös monen huolen sen suhteen että ulkomaille muuttaessa ei unohda suhteita kotimaahan, mutta vaikka kuinka säälittävältä se kuulostaakin, niin mitään siteitä Suomeen ei jäisi; ystäviä, perhettä, mitään siteitä ei ole mitä jäisi kaipaamaan, tai minua Suomessa.

Koira vaan pitää saada kuljetettua mukana. Se on ainoa tarvike.

E: tarkoitus on myös vastata kaikille apua tarjonneille mutta on niin vaikeeta kännyllä että jää myöhemmäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös