Ukkonen

  • 58 758
  • 215

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Aika usein siitä tänne tulevasta ukkosesta ja rajusta satamisesta puhutaan säätiedotuksissa, mutta kyllä hiljaista on. Ihan semmoinen hiostava ukonilma tuolla ulkona on jo pitkään ollut, mutta pienintäkään jyrähdystä ei ole kuulunut eikä salamaa välähtänyt edes kaukaisuudessa.

Jotenkin tässä helteen hieman tauottua, ainakin päiväksi tai pariksi, on hyöty mennyt ihan hukkaan, kun ilman kosteusprosentti lähentelee ihan järkyttäviä lukemia. Tai no, tarkkaa lukemaa en tiedä, mutta seuraukset tuntuvat, hiki on jatkuvaa.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Stadissa on viimeksi rytissyt oikein kunnolla...niin koska viimeksi? Mä myös pidän suuresti ukonilmasta, mutta valitettavan pitkään on mennyt ilman kunnon keliä. Heinäkuut menevät yleensä länsirannikolla, mutta aivan liian pitkään on mennyt ilman kunnon ukkosta sielläkin.

Kävi taas samalla tavalla. Hyytyi merelle, hiukan vettä tuli, mutta eipä se paljon innosta. Perkele, kun oikein odottaa, että tulisi niin ehei.
Syksyllä 2007 muistan sellaisen päivän, kun tuli pimeätä kuin yöllä. Tai alkusyksyä, elokuuta. Kesti parisen tuntia ja silloin rytisi ja paukkui niin perkeleesti. Sen jälkeen on ollut vähissä.

E. 23.8.2007 Linkki HS:n juttuun.
 
Viimeksi muokattu:

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensin rytisi unissani ja herättyäni luulin että joku kivikuorma kuljetettiin talomme ohi. Kyllä siellä ihan ukkosti ja ukkosti ihan komeastikkin. Pahimman rytytyksen jälkeen alkoi kaatosade, tosin sekin kerkesi jo loppua.

Pari ihan mojovaa rysäystä näin sänkytuntumalla...salamoita ei edes välkynyt johtuen valoisasta ajankohdasta. En jaksanut pukea ja mennä parvekkeelle. Väsyttää.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Viime yönä ukkosti Tampereella oikein komeasti! Heräsin vesisateen ääneen siinä 3.55 aikoihin ja samalla huomasin myös salaman välähdyksen. Nousin sitten sängystä ja menin katselemaan keittiön ikkunasta taivaalle. Katselin vähän yli puoli tuntia, jona aikana iski varmaan 10-15 salamaa, osa näkyi hienosti tännekin, osa taas välähteli jossain sivummalla.

Lisää näitä!
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisää näitä!

Täällä kohdin oli hieman rajumpi ukon ilma, mutta oli jo niin valoisaa ettei salamoita oiken hahmottanut...ja aika päälläkin tuo tuntui olevan. Mentiin nukkumaan puoli kolmen aikoihin ehdin nukkua ehkä reilun tunnin, ennen kuin ukkonen alkoi. Sitten tulikin valvottua yli seitsemään, vaikka tuossa ylempänä väsyttikin. Parasta oli kun ukkonen oli jo mennyt ohi ja menin suihkuun. Sähköt napsahti samantien poikki ja sitten suihkuteltiin hetki pimeässä. Katko kesti vain parisenkymmentä sekuntia. Lisäksi valot räpsyi tuon jälkeenkin.

Muuten ihan jees, mutta aika vähiin jäi unet.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Salossa ukkosti aikas mukavasti yöllä kello 1.45-2.05 välillä. Heräsin siihen kun ukkonen valaisi talon ja samassa pamahti. Ei onneksi osunut, mutta heti ylös sängystä ja kaikki töpselit varmuuden vuoksi pois seinästä. Komeasti kyllä välkkyi tuon reilun vartin ajan ja kovan tuulen mukana tuli vettä 10mm, pesi hyvin talon toisen puolen ikkunoita!
 

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Varmaan sitten sama rintama, joka meni Salon ja Tampereen yltä oli Hämeenlinnan kohdalla noin klo 03. Oli parasta mitä olen nähnyt piiitkiin aikoihin. Eka vartti oli käytännössä jatkuvaa salamaa, jyrähdyksiä ei erottaanut, kun oli vain tasaista rytinää. Huikeutta.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Varmaan sitten sama rintama, joka meni Salon ja Tampereen yltä oli Hämeenlinnan kohdalla noin klo 03. Oli parasta mitä olen nähnyt piiitkiin aikoihin. Eka vartti oli käytännössä jatkuvaa salamaa, jyrähdyksiä ei erottaanut, kun oli vain tasaista rytinää. Huikeutta.

Ja sama taisi saapua tänne Stadiin aamulla. Oli kyllä komeaa. Ihan hetkeen kuullutkaan noin pitkään jatkuvaa jyrinää, piti oikein nousta sängystä ihailemaan, vaikka vielä olisi saanut nukkua hetken.

Edit: Jaa, päivämäärät katsottu väärin. Eilisaamua meinasin.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tulihan se kesän ensimmäinen kunnon ukkonen. Tosin sitä varten pitää olla Saaristomerellä. Komea merellinen ukkonen, koko taivas välkkyy, kun salamat lyövät. Olen onnellinen mies. Pitää vielä pohtia josko sitä olisi tuonne kahteen asti hereillä. Aika tiukalta näyttää Ahvenanmaan lounaispuolella. Ja sinnehän tie vie.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tänne Satakuntaan ei vaan ukkonen tule millään, ainakin juuri meidän kohtaa se kaihtaa melko tarkkaan. Eilen illalla (eli tiistaina) kuului kaukaista kuminaa ja antoi vettä noin millin verran, ja tänään päivällä tuli sitten jo hieman enemmän vettä, 14 milliä noin viiden minuutin aikana. Samaan aikaan kuului kaukainen kumu, kunnes yhtäkkiä salakavalasti se ukkonen oli aika lähellä ja jysäytti kerran oikein kunnolla. Mutta ei edes sähköt katkenneet, ei edes vilahdukselta. Ja noin minuutin päästä tästä sade loppui ja ukkonen kaikkosi sen siliän tien.

En minä sitä ukkosta muuten niin kaipaisi, mutta kun tuntuu että sadetta ei tule ilman sitä. Ja sadetta kyllä maaperä kaipaisi, että nurmikko heräisi henkiin. Ja tekisihän se muutenkin terää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tulihan se kesän ensimmäinen kunnon ukkonen. Tosin sitä varten pitää olla Saaristomerellä. Komea merellinen ukkonen, koko taivas välkkyy, kun salamat lyövät. Olen onnellinen mies. Pitää vielä pohtia josko sitä olisi tuonne kahteen asti hereillä. Aika tiukalta näyttää Ahvenanmaan lounaispuolella. Ja sinnehän tie vie.
Juu, aika komealta näytti joku tunti sitten Hirvensalosta ja Turun keskustasta kun vilkuili merelle päin. Puoli taivasta välkkyi alle puolen minuutin välein; mitään ukkosen ääntä ei kuitenkaan kuulunut. Kunnon ukkonen sateineen ei kyllä tekisi yhtään huonoa. Pitäneekin suihkun jälkeen mennä tuonne takapihalle vielä istuskelemaan, joskos tuo todella upea luonnon näytelmä jatkuisi.
 

Quethas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Suomen maajoukkueet, Tampere United
Porissa alkoi eilen siinä klo 23 aikaan melkoinen valoshow ja salamaniskuja tuli varmasti yli 10 minuutissa. Jatkuvalla syötöllä siis. Tuota sitten jatkuikin parin tunnin ajan oikeastaan taukoamatta. Todella hieno näky pimentyvässä illassa!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Töistä lähtiessä oli kunnon myräkkä päällä. Vettä tuli ihan huolella, mm. ajaessa ei nähnyt oikeastaan mitään ja viittäkymppiä köröteltiin. Sama ukkosrintama iski myös Lufthansan lentokoneeseen München-Helsinki -lennolla. Kaveri laittoi viestiä, että valoa ja rytinää oli tarjolla ihan koko rahalla. Kaikki kuitenkin ok.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
No johan nyt riemu repesi. Komealta näyttää tutkakuva tällä hetkellä Suomenlahdella ja Karjaa-Salo-akselilla.
Ai, että voi olla pienestä onnellinen. Bruno rakastaa ukkosta ja myräköitä.
 
K

kiwipilot

Ilmailusään tutkaennusteen mukaan Pietarin suunnalta olisi puolenyön maissa tulossa tänne Itä-Suomeen kunnon rytinä ja samoihin aikoihin taas PK-seudulle toinen vastaava Viron suunnasta.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Juna pysähtyi juuri Karjaalle ja parit komeat maasalamat bongattu. On se nyt jumalauta aikakin, että ukkosta alkaa pukkaamaan. Sopivasti yhdentoista maissa Helsingissä, jos sinne nyt taas mitään tulee. Yleensä kuivuvat aina kokoon, kun minä olen maisemissa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Juna pysähtyi juuri Karjaalle ja parit komeat maasalamat bongattu. On se nyt jumalauta aikakin, että ukkosta alkaa pukkaamaan. Sopivasti yhdentoista maissa Helsingissä, jos sinne nyt taas mitään tulee. Yleensä kuivuvat aina kokoon, kun minä olen maisemissa.

Ainakin testbedin mukaan se rintama ohitti pk-seudun länsipuolelta. Yhdeksän jälkeen satoi, mutta ukkosrintama kulki luokkaa Vihdin yli.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Ainakin testbedin mukaan se rintama ohitti pk-seudun länsipuolelta. Yhdeksän jälkeen satoi, mutta ukkosrintama kulki luokkaa Vihdin yli.

Siltä se tuon FLC:n tutkan mukaan myös näyttäisi. Lähteistä luotettavin eli IS:n sadetutka väittää jonkun rintaman saapuvan n. klo. 00.00 Helsinkiin. Sadetta pitäisi olla tiedossa jonkin verran. Saas nähdä miten käy.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jyväskylässä vaihteeksi pientä ukkosta. Välillä kauempana ja välillä lähempänä. Aina kun sopovasti meinaa nukahtaa niin silmissä välkkyy. Toinen vahdittavistani koirista pelkää myös ukkosta. Avokki vetää sikeitä eikä varmana herää. Jotkut ne vaan pystyy...
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mulle riittäis ukkosenilmat jo tältä kesältä. Viimeöinen oli aivan kamala!
Ärsyttää keräillä puun runkoja ja oksia, korjailla ja siivota "pilaantunutta" pihaa kahdesti viikkossa ukkosmyrskyn jäljiltä. Ja miksi pitää ukkosella aina tulla kananmunan kokoisia rakeita ja hurrikaanituulenpuuskia, riittäis ihan pelkkä sade jyrinä ja salamointi.

Terveisin nimim. odotan syksyä
 

Makopide

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo FOREVER, Liverpool
Savonlinnassa viime yönä kunnon myrsky. Enpä ole moista nähnyt, nousikin niin nopeasti että nippanappa ehdin sähkövehkeet kiinni laitella.

Pahaa jälkeä oli tehnyt. Useita tuhansia talouksia ilman sähköä ja puutavaraa löytyy ympäri kylää. Emännän kaveri oli jäänyt hissiin ja vietti siellä yöllä kolme tuntia ennenkuin pääsi pois.
 

hilapiste

Jäsen
Oli tarkotus maalle lähteä tänään kyläilemään, mutta tuli viestiä, että sähköt on siellä poikki ja katkos voi jatkua epämääräisen kauan, jopa viikonlopun yli. Vikapäivystyksessäkin kuulemma pyörii joku nauhoite. No parhaansa mukaan ne tietysti linjoja yrittää korjata.

Muutamia vuosia sitten siitä kulki raju ukkosmyrsky yli ja sähköt oli poikki silloin toista viikkoa, että sikäli.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tässäkin ketjussa mainitusta linkistä olen seurannut salamatilannetta. Ihmettelen, että kuinka se salamavyöry pysähtyi tuohon Oulun eteläpuolelle:

Salamatutka.

Siinä se on puhkunut nyt aikansa. Keränneekö voimia vain. Tai sitten Chuck Norris seisoo Ouluntullissa vahdissa ja ukkonen kohtasi vahvempansa. Pitäisi kello 18.30 ulkourheilla, siis pelata jalkapalloa, ja pakko on sinne mennä, koska niin monet velliperseet kuitenkin jäävät kotiin. Tässä on salamatilanteen suhteen hyvin mielenkiintoinen tilanne päällä!
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Tässäkin ketjussa mainitusta linkistä olen seurannut salamatilannetta. Ihmettelen, että kuinka se salamavyöry pysähtyi tuohon Oulun eteläpuolelle:

Samaa olen ihmetellyt tässä itsekin! Lieköhän tuo paikkansapitävää, sillä mitä tästä Heinäpään seudulla katselen ikkunasta itään, niin kovin näyttää salamoivan, joskin suht. kaukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös