Ui kesäksi kuntoon

  • 13 962
  • 66

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itsellä on kilpauinti taustaa kymmenen vuotta ja vieläkin tulee Mäkelänrinteen ammeeseen hypättyä 6-9 kertaa viikossa pariksi tunniksi joten tähän voisin kyllä todeta, että ei varmasti parane ilman oikeaa opastusta. Niskakivut lienee kuntouimareiden yleisin vaiva kun perse ja selkä laahustaa lähinnä kuntouimareiden suosimassa rintauinnissa pohjaa. Tähän vaikuttaa se, että monissa tapauksissa ei viedä päätä kunnolla veteen, vaan koitetaan pitää sitä mahdollisimman paljon veden päällä. Laseja suosittelen kaikille kuntouimareille juuri tämän takia, ettei silmien vieminen vesirajan alapuolelle olisi mikään kynnys.

Kuntouimareiden kannattaisi pyrkiä myös hahmottamaan, vaikka ihan kellumalla vedessä katse pohjaan, kuinka happi keuhkoissa vaikuttaa kropan asentoon. Voin paljastaa jos tässä vaiheessa, että se vaikuttaa paljon. Hengitysrytmi on siis myös asia joka perus simmaajalta usein unohtuu. Se on tärkeää niin kropan balanssin suhteen veteen kuin myös yleisen jaksamisen.

Omasta puolestani voisin sanoa, että uintitekniikkani on (omasta mielestäni) parantunut tuon 17,7km:n aikana mitä hallilla olen tähän mennessä näinä neljänä päivänä viettänyt. Voi olla, että joku uimavalmentaja löytäisi paljonkin vikoja, mutta tarkoituksena ei olekaan kilpailla kuin itseäni vastaan, joten tällaisella itseoppineella tyylillä vedetään. Toki valmentajan vinkeistä olisi varmasti hyötyä.

Yksi asia hieman askarruttaa ja johon olisi mukava saada vastaus uintia kilpailumielessä harrastaneilta. Nimittäin hiertymät. Itselläni on molemmissa kainaloissa kunnon vekit, kun niitä käsiä on tullut muutaman kerran vedettyä eteen ja taakse. Ei haittaa uidessa, mutta näin kuivalla maalla hieman häiritsee, varsinkin jos epähuomiossa vetää juuri siihen kohtaan deudoranttia. Eli teenkö jotain väärin, vai tuleeko uinnissa jonkin asteisia hiertymiä ihan kilpatasollakin.

Muuten olen esim. rintauinnissa pyrkinyt nimenomaan uimaan taloudellisesti, teknisesti, liukumaan jne. ihan oman "uintivalmennuskirjani" mukaisesti. Välillä lasken kuinka monella vedolla meni 25 m jne. Kroolatessa taas (uin molempia) olen yrittänyt oppia taloudellisemman tavan, ja ehkä sitä hieman jo oppinutkin. Eli siinäkin ottamaan hyödyn liusta, eikä vain tykittää käsillä menemään.

Eli henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että johonkin tasoon asti omatoiminen uiminenkin kyllä parantaa tekniikkaa.
 

scholl

Jäsen
2. Ole pervo ja ui hyväperseisen naisen perässä.

Molemmat toimii.

Mulla ei toimi, koska jätän silmälasit altaan ulkopuolelle samoin kuin juomapullon ja sandaalitkin. Niinpä sitä ei kyllä sitten osaa sanoa, kuka siellä edellä menee ellei ui suhteellisen lähelle.

Sinänsä tossa perässäuimisessa voisi olla se taika, että vauhti pysyisi tasaisena. Siellä pitäisi olla jäniksiä hallilla. Vähän niinkuin maratoneilla on niitä lippumiehiä, joiden kanssa voi juosta, jos haluaa noudattaa jotain tiettyä tavoitetta, eikä itse tiedä, miten siihen päästään. Pitäisikö alkaa lähipiiristä tiedustelemaan mimmeiltä, että harrastavatko uintia.

Uintiin liittyy muuten sellainen kummallinen asia, että kun broidi oli uimassa aikoinaan lomamatkalla Barcelonan olympia-altaassa niin siellä oli pakollisena se uimahattu. Siis mitä hemmettiä se on. Miksi kortonki on pakko vetää päähän?
 

qhangas

Jäsen
Suosikkijoukkue
I F K
Eli henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että johonkin tasoon asti omatoiminen uiminenkin kyllä parantaa tekniikkaa.

Nojoo, ylireagointia multa pahasti. Ilmaisin vähän väärin itseäni kun jyrkkä mielipiteeni oli suunnattu shcollille, joka luultavasti kuuluu tähän jääräpäiseen, jatkuvasti väärin suorittavaan poppooseen joka ei muiden mielipidettä kaipaa.

Helppoa ei tekniikan parantaminen omin avuin kuitenkaan ole, jos ei tiedä mitä tekee. On hienoa, että itse olet löytänyt uusia asioita liittyen uintiin. Nämä omat havainnot ovatkin todella tärkeitä ja vain harva kuntouimari näitä parannettavia asioita jaksaa etsiä.

Vaikutat todella innostuneelta ja motivoituneelta kuntouimarilta, jos olet jaksanut miettiä miten tehdä uinnista taloudellista jne. Etenkin laskemasi vedot rintauinnissa per/25metriä ilahdutti suuresti. Tämä on hyvin tärkeä asia, ja tätä miettimällä voi kyllä itse tehdä omalle uinnillee paljon, kun pyrkii vähentämään vetomääriä ja tätä kautta tehdä uinnista entistä enemmän taloudellisempaa, ja kuten totesit niin uinti ei todellakaan ole sitä päätöntä riuhtomista vaan hallittua teknistä suorittamista.

Hiertymistä:

En ole ite kärsinyt näistä ikinä, mutta monet kaverit kyllä. Johtunee puhtaasti liikeradoista joissa iho joutuu koetukselle, mutta onko mahdollista että sulla se ois kloorin kuivaaman ihon syytä?

Jatka Tombe samaa tutkiskelua kun olet altaassa. On todella hieno huomata, että kuntouimarikin voi olla aiheesta noinkin kiinnostunut. Ens kerralla kun hyppäät altaaseen ota teemaksi vaikka tuo, että kuinka täydet keuhkot vaikuttaa kroppasi balanssiin vedessä, ja kääntäen tyhjät keuhkot.
 

Ronning #7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & Canucks
...kummallinen asia, että kun broidi oli uimassa aikoinaan lomamatkalla Barcelonan olympia-altaassa niin siellä oli pakollisena se uimahattu. Siis mitä hemmettiä se on. Miksi kortonki on pakko vetää päähän?

Likaiset hiukset likaavat vettä ja hiukset tukkivat suodattimet?
 

scholl

Jäsen
Nojoo, ylireagointia multa pahasti. Ilmaisin vähän väärin itseäni kun jyrkkä mielipiteeni oli suunnattu shcollille, joka luultavasti kuuluu tähän jääräpäiseen, jatkuvasti väärin suorittavaan poppooseen joka ei muiden mielipidettä kaipaa.

Vaikea sanoa nyt vielä, kun olen vasta neljä kertaa uinut altaassa. Ja herää kysymys, että keneltä niitä neuvoja sitten pitäisi kysellä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vaikutat todella innostuneelta ja motivoituneelta kuntouimarilta, jos olet jaksanut miettiä miten tehdä uinnista taloudellista jne. Etenkin laskemasi vedot rintauinnissa per/25metriä ilahdutti suuresti. Tämä on hyvin tärkeä asia, ja tätä miettimällä voi kyllä itse tehdä omalle uinnillee paljon, kun pyrkii vähentämään vetomääriä ja tätä kautta tehdä uinnista entistä enemmän taloudellisempaa, ja kuten totesit niin uinti ei todellakaan ole sitä päätöntä riuhtomista vaan hallittua teknistä suorittamista.

En tiedä olenko erittäin innostunut tai motivoitunut. Vaikka kyllähän tuo fiilis tietenkin on noussut kun on huomannut, että jaksaa painaa, vaikka on luullut olevansa ihan rapakunnossa. Enemmän tämä on sitä, että kun jotain päättänyt tehdä niin tehdään sitten kunnolla... Tuosta taloudellisesta uintityylistä sen verran, että onhan tuossa 2 tuntia aikaa päivittäin miettiä sitä, ja pakkohan sitä on pyrkiä taloudelliseen uintityyliin, koska muuten tulisi äkkiä noutaja. Olen huomannut, että rintauinnissa käytän paljon enemmän jalkoja (potkin voimakkaammin) ja taas kroolatessa jalkojen käyttö on vähäisempää ja käsien voimakkaampaa. Näitä kun sitten yhdistelee tasaisesti niin tuntuu, että palautuu koko ajan ja siten jaksaa painaa eteenpäin. Pelkkää rintaa en varmasti jaksaisi kilometriä pitempään ja taas kroolissa voisi väsy tulla 200-300 metrin jälkeen. Tosin nämäkin matkat pitenevät koko ajan (kunto kasvaa) ja villi tavoite olisi, että joskus pystyisi vaikka kroolaamaan +1km putkeen.

Tuosta rintauinnista vielä sen verran, että pakkohan sitä on miettiä, että miten pääsisi nopeammin, kun tuolla hallilla on "kuntouimari" nainen, sellainen lähes nelikymppinen, joka pää pinnalla vetää sellaista haipakkaa, ettei pysy perässä. Varmaan +5km per päivä. Ei sen takia, että olisi parempi (no ehkä vähän), mutta lähinnä sen takia, että tajuaisi mitä siinä tehdään paremmin, ja siitä ehkä ottaa omaan uintiin joitain parantavia yksityiskohtia.

Mikä muuten mahtaa olla sellainen "normaali" vetomäärä rintauinnissa 25 metrillä. Itse potkasen käännöksessä itseni liukuun, vedän kerran käsillä vauhtia ja liun (olen nähnyt näin tehtävän telkkarissa) ja sitten niitä vetoja tulee ehkä 15-16 allasväliä kohden.
 

qhangas

Jäsen
Suosikkijoukkue
I F K
Mikä muuten mahtaa olla sellainen "normaali" vetomäärä rintauinnissa 25 metrillä. Itse potkasen käännöksessä itseni liukuun, vedän kerran käsillä vauhtia ja liun (olen nähnyt näin tehtävän telkkarissa) ja sitten niitä vetoja tulee ehkä 15-16 allasväliä kohden.


Niin, tässä nyt on vaikea sanoa "normaalia" määrää, mutta itselläni se siinä 6-7 + päädystä tehtävä pitkä liuku ( http://www.youtube.com/watch?v=Cy-W_f82NTA ) ja jos oikein haluu venytellä niin kai se jollain 3-4 vedolla menee, mutta se nyt ei ole enää mulle hyväksi kun tarkoitus on uida nopeasti.

Myös vapaauinnin vetomääriä kannattaa laskeskella silloin tällöin. Ei tietenkään koko ajan, sehän ei ole tarkoitus vaan tarkoitus on löytää optimi vetomäärä ja vetojen tiheyksien frekvenssi itselle, joka tuottaa parhaan tuloksen

Youtubesta lyötyy paljon myös hyvää matskua joita ehkä kannattaa kattella jos on kiinnostusta. Lähinnä miettisin vartalon asentoa vedessä, se kun tuntuu olevan suurin ongelma kuntouimareilla.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Mulla ei toimi, koska jätän silmälasit altaan ulkopuolelle samoin kuin juomapullon ja sandaalitkin...

Niin, kannattaa käyttää uimalaseja ja (kertakäyttö-) piilareita, näin ainakin, ja itsekin näkövammaisena, toimin.

Ja saahan niitä uimalasejakin vahvuuksilla.

Täältä tähän
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin, tässä nyt on vaikea sanoa "normaalia" määrää, mutta itselläni se siinä 6-7 + päädystä tehtävä pitkä liuku ( http://www.youtube.com/watch?v=Cy-W_f82NTA ) ja jos oikein haluu venytellä niin kai se jollain 3-4 vedolla menee, mutta se nyt ei ole enää mulle hyväksi kun tarkoitus on uida nopeasti.

Olisi voinut jättää katsomatta tuon linkin. Tuli vaan mieleen, että onkohan tässä mitään tekniikkaa oppinutkaan..? No, oma rintauintityyli on mitä on ja kyllähän sitä voi kokeilla (kokeilin eri juttuja eilenkin) uusia kikkoja aina välillä, mutta vain välillä. Muuten voi olla, että oma uinti menee ihan sekaisin, ja kuitenkin tällaiselle harrastelijalle (kuntouimari?) tärkein asia on päästä vain eteenpäin, ei välttämättä kelloa vastaan.

Paitsi eilen katsoin kelloa hyvinkin tarkasti, kun lähdin jo ensi metreistä lähtien "tavoitteena 5km"-fiiliksellä. Ja menihän se, yllättävän helpostikin. Vaihdoin rintauinti/krooli suhteen 50%-50% joten nopeuttakin tuli siten lisää, ja hyvin tuli jaksettua. Ikäänkuin uitua nopeasti kroolia, ja sitten palautellen rintauintia.

Ongelmiakin on, "kainalohiertymien" lisäksi. En ole oikein päässyt sisään noihin uimalaseihini. Useasti tuntuu, että jostain vuotaa, ja sitten kun vetää oikein kireälle, niin 2 tunnin jälkeen on naamassa sellaiset muotit, että oikein pahaa tekee katsoa itseä peilistä. Siis vielä pahemmalta kuin yleensä. Ihme, että oli naama palautunut yön aikana. Olisi härskin näköistä kulkea "24h uimalasit naamassa", tai ainakin sen näköisenä.

Tänään sitten töiden jälkeen viimeinen puristus tälle viikolle. Jos ja kun vähintään 4300m (tämän päivän tavoite) jaksaa vetää niin sitten onkin mittarissa jo 27km, joten hyvässä vauhdissa siinä 100km:n tavoitteessa ollaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tänään sitten töiden jälkeen viimeinen puristus tälle viikolle. Jos ja kun vähintään 4300m (tämän päivän tavoite) jaksaa vetää niin sitten onkin mittarissa jo 27km, joten hyvässä vauhdissa siinä 100km:n tavoitteessa ollaan.

Ja taas tänään täytyy/saa mennä polskimaan...

Viime viikko oli lähellä päättyä 0m:n To-saldoon, kun väsyneenä tuli vedettyä levyksi (muutkin olivat kipeänä päiväunilla) heti aamuvuoron jälkeen... Emännän kysymykseen "etkö menekkään uimaan" vastasin vain, että "EN!" ja unille. Heräsin sitten siinä klo 16 maissa (halli meni kiinni 18, altaasta pois 17.30), ja kun vielä tuli tiedusteluja ("ootko ihan varma, ettet halua mennä tänään uimaan")... niin vastaus olikin sitten ihan jotain muuta. Ja ei kun hallille, ja jäi vielä 1,20 uintiaikaa.

Sain sitten vedettyä 3300m, joten pääsiäislomalle lähdettiin 26km mittarissa. Oli muuten suht vittumaiset kolme kilometriä, kun joku fiksu päätti kaventaa matkauimareille tarkoitettua tilaa jonkun 10-15 eläkeläisen jumpan takia. Siinä sitten vedettiin 25m:n radalla (1 rata!) parhaimmillaan 10 henkilöä... Oli hienoa.

Nyt on taas, 4:n pakollisen vapaapäivän jälkeen, fiilis kohdallaan. Ihan hauska mennä painamaan. Välitavoitteeksi (TI/KE/TO/PE/LA) voisi ottaa vaikka 24km, niin että 50km olisi LA-iltana mittarissa. Sen jälkeen voisi vaikka ilmoittautua kalsarikänniketjuun...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noh, nyt täytyy kyllä ruveta kuntoilemaan enemmän kuin aikaisemmin, esimerkiksi ihan vaan lenkkeilemällä. Viimeisen kolmen neljän vuoden aikana ja etenkin viimeisen vuoden aikana oon huomannut että kuntoni on laskenut. Tälle kesälle voisin ottaa tavoitteeksi oppia uimaan paremmin. Mä kun oon aina ollut todella huono uimaan, pienestä pitäen kun on ollut jonkinlainen vesipelko. Ja vissiinkään pienenä ei käyty paljoa uimassa, kun nyt myöhemminkään en ole tottunut käymään uimahalleissa tai -rannoilla. Mulla taitaa olla tekniikassa pahoja puutteita, mutta uskoisin että jotain keksisin kunhan vaan menen yrittämään. Pitkään aikaan kun en ole edes kokeillut, paitsi noin kolmen vuoden välein mökin saunasta on käyty ihan vähän räpiköimässä, max kymmenen metriä uintia ja sitten äkkiä takaisin saunaan kaljalle. Joskus ihmettelin kun itse yhdellä vedolla liikun sen noin kymmenen senttiä, jotkut näyttää etenevän metritolkulla ja jotkut hårdit vetää viisikin metriä ihan tosta noin vaan. Ongelmanani taitaa olla lähinnä se, etten luota veden kantavan, sekä se, että jännitän liikaa vartaloani. Noh, täytyy käydä ihan tosissaan koittamassa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt on taas, 4:n pakollisen vapaapäivän jälkeen, fiilis kohdallaan. Ihan hauska mennä painamaan. Välitavoitteeksi (TI/KE/TO/PE/LA) voisi ottaa vaikka 24km, niin että 50km olisi LA-iltana mittarissa. Sen jälkeen voisi vaikka ilmoittautua kalsarikänniketjuun...

En fiiliksestä tiedä, oli meinaan sen verran vaikeaa tänään ensimetrit. Tuntui ettei pysy kunnolla edes pinnalla. Paikat oli eilisen jäljiltä sen verran kipeät, kun tuli vedettyä niin paljon kuin kropasta irti lähti. Tuloksena uusi päiväennätys eli 5400m. Tänäänkiin, tuossa muutama tunti sitten, pääsin ihme ja kumma yli viiden tonnin (5200m), vaikka tosiaan alussa tuntui, että hukkuminen voi olla lähellä. En tiedä, mutta jotenkin rupeaa huomaamaan puolentoista viikon uinnin jälkeen, että ns. pahoinakin päivinä metrejä tulee mittariin kiitettävästi. Liekö tässä sitten joku kunto on kehittymään päin?

Huomenna sitten heti aamusta altaaseen yövuoron jälkeen. Nyt ei tunnu hyvältä, eikä varmasti tunnu aamullakaan, mutta kun on tuota perhettä niin aikataulullisesti pakon sanelema juttu.

Ihan hieno laji. Tai ainakin hauska kokeilla pitkästä aikaa vähän rajoja. Vielä kun nuo lasit saisi toimimaan kunnolla. Ensimmäinen kilometri tuntuu, että vuotaa sieltä ja täältä, ja sitten kun on 2h täynnä niin saa suurinpiirtein repiä päästä irti, ja jäljet ovat naamassa sen mukaiset. Vinkkejä tähän?
 

Teukka Teräs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Rangers
Tombe76: Osta sellaiset uimalasit joissa ei ole noita pehmusteita ollenkaan. Paremmin toimii. Alussa voivat tuntua ikäviltä mutta hyvin äkkiä niihin tottuu.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tombe76: Osta sellaiset uimalasit joissa ei ole noita pehmusteita ollenkaan. Paremmin toimii. Alussa voivat tuntua ikäviltä mutta hyvin äkkiä niihin tottuu.

Kiitos vinkistä. Viimeiset kaksi uintikertaa ollut jopa jossain suhteessa nautittavia, kun ei ole tarvinnut räpläillä heti alkuun lasien kanssa. Heti pitää, ei sumene uinnin aikana, voi siis tarkkailla hyvin kelloa (seinässä), ja ympäristöä... siis ihmisiä.

Viime viikko meni yllättävän hyvin. TI-LA tuli uitua lukemin 5400+5200+5000+5400+5000 ja nyt 52km kasassa. Tavoite (100km) tulee varmasti täyttymään, olenkin asettanut itselleni jo uudet tavoitteet. Ilman niitä ei meikäläistä altaalle saisi.

Kyllä tuossa uidessa rupeaa huomaamaan peruskestävyyden kohenemisen. Kun tuon 5000m:n otin tavoitteeksi niin ensimmäisillä kerroilla täytyi koko ajan "repiä" että pysyi 24min/h vauhdissa. Lauantaina taas, kun olin päättänyt etten ui metriäkään enempää, joutui hieman passailemaan ettei mennyt lujempaa. Itseasiassa ehti käydä kusellakin matkan varrella, kun rupesi tuntia aikaisemmin vedetyt pojan nimipäiväkahvit tulemaan ulos. Siitäkään huolimatta ei tullut kiire eikä oikeastaan edes kunnolla hengästynyt.

Nyt sitten olisi 6 uintipäivää luvassa tulevalle viikolle. Viikkotavoitteeksi vähintään 30km (5km/pv), mutta ainakin huomenna ajattelin kokeilla niin paljon kuin lähtee. Tosin vasta altaassa ensimmäisen kilometrin aikana tuntee kannattaako lähteä revittelemään. Joskus vain kulkee ja joskus ei.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No niin, vedetään ketju ylös kun viimeistä viikkkoa vedellään ja 3 uintipäivää enää edessä. Täällä kun tuo halli on kiinni sunnuntaisin. Viimeksi kun laitoin kuulumisia oli 52 kilometriä kasassa ja vauhti oli kova, tavoite oli seuraavalle viikolle 30km ja kuinkas sitten kävi?

No menihän se, itseasiassa viikkosaldoksi tuli 33km jokapäiväisen 5500m:n ansioista. Tuo päivittäinen matka (5500m) sai kuitenkin aikaan sen, että homma rupesi pikkuhiljaa ottamaan pannuun, ja kun viime viikon maanantai tuli niin eipä meikäläistä näkynyt hallilla, eikä näkynyt tiistainakaan, eikä keskiviikkona... osasyynä oli myös se, että "oli varaa", kun oli listoissa kärjessä ja se, että oma aika oli aika kortilla. Joka tapauksessa TO-LA hallille sitten vääntäydyin ja 5000m tuli uitua per päivä, niin että oma tavoitteeni täyttyi viime lauantaina, kun 100km tuli täyteen.

Tuossa on muuten pirun iso ero, ainakin itselläni, uiko 5km, vai 5,5km. Jos ui pitemmän matkan täytyy koko ajan tehdä töitä ja seurata kellosta, että pysyy varmasti aikataulussa. Tuossa 5km:ssä voi vetää rennosti tekemättä sen kovempaa töitä.

Tällä viikolla passasin myös maanantain ja tiistain, ja tänään kävin vasta vetämässä vitosen. Todennäköisesti käyn uimassa TO-LA nuo samat metrit joten 120km on luultavasti oma lopputulokseni. Ja eiköhän tavoite ole myös kunnon suhteen toteutunut. Ainakin leposyke on tippunut 15 pykälää viimeisen kuukauden aikana. Jos se jotain peruskestävyyden kehittymisestä kertoo.

Kyselivät hallilta tänään, että kai meinaat jatkaa uintia tämän kampanjan jälkeen. Toki, mutta vähän eri lailla. Tuskin montaa kertaa tulen vetämään kahden tunnin sessioita. Enemmän ehkä tulee kokeiltua lyhempää matkaa nopeammin, pelkästään kroolaten. Nythän 1/3 osa tulee polskittua rintauintia. Pieni avovesipulahdus olisi myös tarkoitus vetää kesällä. Uida kaverille saunomaan, tuollainen parin kilometrin matka. Tosin kaveri saa tulla soutuveneellä vierelle, ettei ongelmien tullessa tule vedettyä pohjaan. Niin, ja jostain jos löytyisi yhtä kokeilunhaluinen kaveri, niin voisi vetää leikkimielisen triathlonin (täysmatka, tavoite alle 24h), nyt kun tuo uintimatkakaan (3,8km)ei ole enää ongelma. Fillarin päällä ei vain huvittaisi viettää 180km, mutta olisihan varmaan kokemus. Prkl, täytyypä ottaa uudeksi tavoitteksi. Ketjua en vielä viitsi asiasta avata.
 

scholl

Jäsen
Miten pystyt uimaan peräkkäisinä päivinä?
Olen käynyt uimassa kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa sen 1000m ja kun viime ke olin uinut 1000m ja sitten käynyt to salilla niin kun tuli sitten tilanne, että to piti mennä vielä uimaankin niin en pystynyt uimaan kuin 650m. Lihakset olivat niin jumissa. En tiedä johtuiko edellisen päivän uinnista vai siitä, että olin 3-4h aikaisemmin ajanut jonkun reilun puoli tuntia kuntofillaria ja sen jälkeen soutanut sekä tehnyt jonkin verran erinäisiä liikkeitä salilla.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Miten pystyt uimaan peräkkäisinä päivinä?

En oikein tiedä. Väkisin? Kyllä kroppa on aika jumissa, se on selvä, varsinkin kun olen maailman huonoin venyttelijä, ja muutenkin peruskankea kaveri. Varsinkin yläselkä ja olkapäät ovat aika jumissa, mutta aika nopeasti se altaassa unohtuu. Kramppeja ei ole ollut kertaakaan, vaikka kerrankin menin uimaan suoraan 16h:n työsession jälkeen syömättä. Todella terveellistä, tiedän.

No ensi viikolla sitten hierojalle, ja saa hoitaa kuntoon. Pkrl, tässä 15min aikana tuli itselle uhottua, että kyllä se triathlon menee heinäkuussa alta 24h, kun on kuukauden loma. Pitäisiköhän ruveta käymään lenkillä. No, sen 42km voi kävelläkin, että menee tuohon aikaan. Onko palstalaisissa muuten "amatööritriathlonisteja"? Jos on niin vinkkejä otetaan vastaan. Eikä pahitteeksi tietenkään olisi jos joku kokeilunhaluinen lähtisi matkaan mukaan...?
 

scholl

Jäsen
Duathlon voisi kiinnostaa. Triathlon ei tällä hetkellä juuri siksi, kun uinti voisi olla nihkeää. En ole esim. koskaan elämässäni kokeillut uida vapaauintia.
Tosin eiköhän se tavoite ole kuitenkin ennen sitä juosta 100km. Suunnitelmat meni uusiksi viime vuonna pumppulihastulehduksen vuoksi, mutta jos ajattelisi, että olisi 2009 samassa kunnossa kun 2007 niin silloin 2011 voisi kilpailla mielestäni hyvin mielin yli 100km juoksussa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse taas en ole käynyt lenkillä säännöllisesti vuosiin. Enkä koskaan ole edes juossut putkeen 42 kilometriä, vaikka kertaalleen olen Hki City Marathonin osallistumismaksun jo maksanutkin. Tuli rasitusmurtuma jalkaan viikkoa ennen kisaa. Fillarillakaan en ole ajellut juurikaan viimeisen 7:n vuoden aikana... en sen jälkeen kun kun henkilökohtaiseksi statukseksi tuli evp. Sitä ennen tuli välillä pakosta ajeltua varusmiesten kanssa, kerrankin valaan Hämeenlinnasta Tampereelle. Ja joskus 10v sitten tuli kokeilumielessä ajeltua mökille 150km, ja seuraavana päivänä takaisin. Siitä ne pyöräilyyn kohdistuvat traumat ovat tulleetkin.

Lähtökohdat olisivat siis lähes samat kuin mitä olivat uintiin, joten eiköhän 2-3 kk:n pienellä harjoittelulla tuo täysmatka voisi mennäkin. Tavoitteenahan ei olisi rikkoa mitään aikaa, vaan päästä maaliin. Sen takia tuo tasaluku 24h tuli nimettyä. Perse hellänä (180km pyöräilyn jälkeen) sen 42 km voisi puoliksi kävelläkin... Sitten voisi elpyä pari viikkoa...
 

scholl

Jäsen
Itse en ollut ikinä juossut yli 10 km lenkkiä kun menin ekaa kertaa marathonille. Jos on jossain määrin kunnossa niin kyllä sen juoksee, vaikkei juoksukokemusta olisikaan. Siis kun ei tavoittele kuuta taivaalta. Itsekin kiskoin sen neljään tuntiin silloin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse en ole koskaan osallistunut vastaavaan kampanjaan, enkä edes kuulu/ole koskaan kuulunut mihinkään uimaseuraan. Uinnista kuitenkin pitävänä, ja tuosta kampanjasta kuulleena ajattelin tänä vuonna osallistua, ihan senkin takia, että kunto on laskusuunnassa, ja paino noususuunnassa ja jos nyt jonkun +100 km (haamuraja?) saisi 5 viikossa vedettyä, niin nuo molemmat saisi varmasti käännettyä.

Homma ohi, ja loppuyhteenvedon aika.

vk11 ( 8,9km): PE 4200m, LA 4700m
vk12 (17,1km): MA 4000m, TI 4800m, KE 5000m TO 3300m
vk13 (26,0km): TI 5400m, KE 5200m, TO 5000m, PE 5400m, LA 5000m
vk14 (33,0km): MA 5500m, TI 5500m, KE 5500m, TO 5500m, PE 5400m, LA 5600m
vk15 (15,0km): TO 5000m, PE 5000m, LA 5000m
vk16 (20,0km): KE 5000m, TO 5000m, PE 5000m, LA 5000m
Yhteensä: 120km, 24 uintipäivää (ka. 5000m). Pakollisien vapaapäivien (halli kiinni = sunnuntait ja pääsiäinen) lisäksi tuli lintsattua 5 kertaa (vk15-16), kun homma ei oikein enää kiinnostanut. Tavoite (100km) tuli kuitenkin saavutettua ja kuntokin kait on hieman kohentunut.

Uintiharrastus jatkuu tulevaisuudessa hieman eri tavalla (lyhempää matkaa nopeammin), mutta seuraavaksi taidan mennä pelaamaan tennistä (ollut kuukauden jäissä), tai ihan perinteiselle lenkille. Ja jos juoksu rupeaa kulkemaan, niin sitten täytyy tosissaan harkita myös tuota pyöräilyä, ja kokeilla sitä triathlonia. Jossain vaiheessa kesää, jossain muodossa.

Paino uimahallilla oli noin 4kg alhaisempi kuin mitä oli ennen kampanjan alkua. Leposyke tällä hetkellä 10-15 pykälää alhaisempi (54), kuin mitä oli ennen kampanjan alkua. Eli hyvässä aikataulussa tässä ollaan. Päätähtäimenä kun on kolmen vuoden päästä ikämiesten jalkapallosarjat, jossa voi sitten rikkoa polven kolmannen (ja viimeisen) kerran.
 

Särki

Jäsen
Jestas, mitä matkoja! Ajattelin tulla elvistelemään omalla ennätysmatkallani (1200m) mutta näyttää olevan paperia. Noh, ei se mitään.

Kahtena viime perjantaina olen pitkästä aikaa löytänyt itseni uimahallista ja uintihan maistuu kivalta (ja kloorivedeltä). Rintaa tulee uitua ja sellaisen vajaan tunnin olen kerrallaan uinut. Nyt toisella kerralla oli uimalasitkin mukana ja pikkuhiljaa pääsee tuosta hengittämisestäkin jyvälle ja uinti saa aivan uusia ulottuvuuksia. Olisin ottanut ensimmäisellä kerrallakin uimalasit mukaan, mutta yllättäen olivat uimalasien nauhat perstuneet poikki, kertoo kyllä koska viimeksi on uimahallissa tullut käytyä! Jossain siinä 800m kohdalla hoksasin että veden alla todellakin kannattaa puhaltaa ilmat ulos, että ehtii veden pinnalla sitten hengittämään uutta ilmaa keuhkoihin. Molempia ulos- ja sisäänhengitystä ei ehdi veden pinnalla suorittaa. Samalla olen yrittänyt keskittyä tuohon potkuun, jossa jalkoja pitäisi lyödä yhteen kuin piiskan sivaltamana? Ja käsivedon ei saisi olla niin pitkä ja leveä taaksepäin kuin useimmilla aloittelijoilla näkee. Itse asiassa yllättävän pieneltä tuo käsiveto näyttää, kun sitä mallisuorituksissa katselee. Harjoittelua tämä kyllä vaatii.

Harmi vain että viikolla ainoastaan perjantaisin ehdin käymään uimahallissa sellaiseen aikaan että halli ei ole aivan täyteen ammuttu. Pitäisi kokeilla noita aamuvuoroja, jolloin uimahalli aukeaa jo klo 6, mutta nähtäväksi jää kuinka väsynyt sitä sitten on töissä, kun on aamulla uinut tunnin? Kokeilemallahan se selviää.
 

scholl

Jäsen
Uinnista on löytynyt ikävä sivuvaikutus. Kilometrin tai kahden viikkomäärä nimittäin levittää hartioita, mikä on varsin kiusallinen vaikutus. Tosin täytyy myöntää, etten ole treenannut vielä kunnolla juoksua eli pari lenkkiä viikossahan ei ole riittävästi. Veikkaan, että sitten jos vedän taas jotain 70km viikkomääriä vähintäänkin niin saan uinnin epämiellyttävät vaikutukset pois. Inhottavaa, jos ja kun kiristää paidat hartioista. Isommathan koot ovat puolestaan liian leveitä.
 

scholl

Jäsen
Olen luopunut pelkistä uintikerroista. Pyrin nyt liittämään alle esim. kymmenen kilometrin maastojuoksulenkin. Sen päälle uin sitten sen n. kilsan. Pelkkä uinti ei jotenkin aiheuta sellaista fiilistä, että olisi harrastanut jotain urheilua. Muutama päivä on tullut tehtyä nyt putkeen ja tänään oli aamulla ensimmäinen kerta, kun ei pystynyt nousemaan, vaan oli sellaista pahoinvointia ja kroppa väsynyt. Oli pakko lepuuttaa johonkin klo 11 saakka.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vedetään tämä ketju ylös, vaikka näköjään olen tuohon otsikkoon lyönyt vuodeksi 2008. Siitä huolimatta, keskustelua tämän vuoden (2009) kampanjasta voidaan jatkaa tästä eteenpäin, modet voivat sitten poistaa tuon otsikon vuosiluvun, jos niin haluavat.

Tämän vuoden kampanjan ajankohta on siis 13.3-19.4. Sain kuulla tuosta tänään tehdessäni paluun uintiharrastuksen pariin vajaan seitsemän kuukauden tauon (viimeisin uintisuoritus triahlonissamme 7.8.2008) jälkeen. Itseasiassa tämän vajaan seitsemän kuukauden aikana "tosiurheilijan" urheilukerrat ovat jääneet tasan kahteen höntsähiihtolenkkiin. Mitäköhän helvettiä sitä tuli tehtyä koko loppusyksy ja talvi.

Säännöt kampanjassa ovat pysyneet mitä ilmeisemmin samana kuin viime vuonna. Lisää tästä linkistä. http://www.kunto.fi/uikesaksikuntoon/

Itse olen asettanut tavoitteeksi viimevuotisen tulokseni (120km) parantamisen, vaikka hieman epäillen halliin tänään kävelinkin. Kaksi kilometriä tuli kuitenkin uitua 45 minuuttiin, ja enemmänkin olisi halutessa mennyt joten eiköhän sitä ensi viikolla ("palautumalla") olla 5 kilometrin / 2h vauhdissa. Psyykkinen jaksaminen on sitten ihan eri juttu, koska jo tänään, tuon 2 km:n matkan aikana rupesivat nuo kaakelit ja hallissa oleva "eläkeläissoppa" hieman vituttamaan. Järvessä olisi paljon mukavampi molskia, mutta sinne ei vielä viitsi mennä.

Mutta koska tavoitteesta (+120km) tuli tehtyä julkinen taas tämän viestin myötä, niin eiköhän se ole sitten vaikka väkisin suoritetava. Samaan syssyyn voisin uhota kokeilevani (toinen tavoite) uida jossain vaiheessa tänä vuonna 10km alle neljään tuntiin. Varmasti pala kakkua jollekin uimarille, mutta ei todellakaan minulle. Avovesiuinteihinkin ajattelin kesällä osallistua. Ainakin Vanajavedessä järjestettävään ja ehkä johonkin muuhunkin. Oma triathlonimme tietysti on myös kesällä ohjelmassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös