TV-sarjaketju

  • 2 229 209
  • 9 857

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Hercule Poirotin ystäville tiedoksi, että Viaplaylla on katsottavissa (ilmeisesti) kaikki jaksot.

Samoin MTV Katsomossa, jos se on tilattuna vaikkapa Liigan takia.


 

Teresa

Jäsen
Olen viime aikoina katsellut uudelleen kotimaista poliisisarjaa Robaa MTV Katsomosta. Ihan hauskaa on ollut ja sujuvasti olen edennyt – tähän mennessä on siis ilmestynyt viisi kautta ja sain ne kaikki parissa viikossa väijyttyä muun olemiseni ohessa. Parhaina tai ehkä pahimpina päivinä taisi mennä kokonainen kausi tuosta noin vain. Olen muistaakseni jo joskus kommentoinut kyseistä sarjaa yleisluontoisesti tässä ketjussa, joten seuraavassa vielä muutamia yksityiskohtaisempia kausikohtaisia kommentteja. Käsittelen tapahtumia nyt sen verran paljastavasti, että spoiler-tagit lienevät tarpeen.

Kausi 1:

Sarjan hyvät puolet tulevat heti esille. Roba on ennen kaikkea sopivassa balanssissa oleva ja uskottavan makuinen sekoitus proosallisempia ja dramaattisempia keissejä. Tälläkin kaudella nähdään riittämiin tavallisia juoppojenkuskailuja ja nuorisokänniporukoiden hajottamisia, mutta niiden vastapainoksi on myös raflaavampaa osastoa, kuten poliisien hengenvaaroja, panttivankitilanteita ja pommiuhkia. Erityisesti Nicke Lignellin esittämän jeparin kuolema heti kauden alkuvaiheessa oli melkoinen paukku.

Hahmot esitellään rivakasti ja he kaikki ovat omalla tavallaan värikkäiksi ja syvällisiksi käsikirjoitettuja omine yksilöllisine luonteenpiirteineen, kipukohtineen ja synkkine salaisuuksineen – osaston päällikkö Hessu on kaappihomo, hänen alaisistaan taas Maikilla on stalkkaava exä, Janilla väkivaltaongelma, Myllymiehellä ilmeisesti hänen ulottumattomiinsa joutunut tytär, Artolla terveyshuolia ja työnarkomania... Hahmoilla on realistisesti myös pimeät puolensa eikä heidän omakaan toimintansa kestä aina päivänvaloa, vaikka he lain puolesta työskentelevätkin. Henkilöiden mieleen sukelletaan pintaa syvemmälle siinäkin mielessä, että traumaattisten tapahtumien vaikutukset heidän psyykeensä käsitellään huolellisesti. Esimerkiksi Nicken hahmon kuolema aiheuttaa hänen työparissaan Artossa holtitonta käytöstä ja psykosomaattista oireilua. Hahmojen välisiin suhteisiin pureudutaan myös riittävissä määrin. Niiden saralta kiinnostavinta antia tällä avauskaudella edustavat Hessu-pomon ongelmat alaistensa kanssa sekä Maikin ja Janin räjähdysherkkä työparius. Kaiken kaikkiaan kausi onkin oivallinen sekoitus rikostapauksia, henkilökuvausta, hahmojen yksityiselämää ja työpaikan ihmissuhdekuvausta.

Myös dialogi on ihan nasevaa ja huumorikin kukkii välillä. Tällä kaudella kuullaan replasuosikkini koko sarjasta, nimittäin Hessun äyskähdys "Poliisi tekee autoillaan kissoista lättyjä", kun Myllymies ja Arto olivat ajaneet maijallaan monta kertaa kissan yli.

Näyttelijämateriaali sen sijaan on vähän hajanaista. Siitä erottuu ensinnäkin joitakin suorastaan timanttisia suorittajia, kuten Taneli Mäkelä (poliisipäällikkö Karvinen) ja Ilari Johansson (rikostutkija Markus Uusitalo). Toisaalta heidän vastapainokseen löytyy muutamia sysipaskoja puupökkelöitäkin, kuten Mari Perankoski (rikostutkija Sinisalo) ja Riku Nieminen (Myllymies). Sitten on paljon siltä väliltä olevia keskivertoja, kuten Aku Hirviniemi (Jani), Aarni Kivinen (Hessu), Leena Pöysti (Maikki) ja Kari Hietalahti (Arto). Kokonaisuutena sanoisin kuitenkin, että nämä aiemmin aivan muunlaisista rooleista rooleista tutuiksi tulleet näyttelijäsuuruudet suoriutuivat poliisinosistaan ihan kelvollisesti. Etenkin Putous-tähtiä tuntui aluksi hieman oudolta nähdä näin vakavissa rooleissa, mutta pianhan tuohon tottui.

Vakavia puutteitakin kaudella on. Vaikka sisältö viehättää, niin kuvaus on paikoitellen suorastaan kökköä. Toisaalta pidän tiettyjen efektien käytöstä – esim. hidastuksilla saa sopivasti dramaattisia kohtauksia tehostettua – mutta ainainen ikkunoiden takaa kuvaaminen on mielestäni surkea "efekti". En tajua mihin sillä pyritään, ellei sitten aiheuttamaan katsojaparalle päänsärkyä.

Mutta vahva esitys kaiken kaikkiaan.

Kausi 2:

Kauden alkuun liittyy muutamia kangerteluja. Ensinnäkin käsikirjoittajat ovat ilmeisesti jonkinlaisen dementian vallassa unohtaneet, että Myllymieshän irtisanottiin edellisen kauden loppupuolella. Tuolla hän nyt kuitenkin taas kököttää ihan iloisesti. Ei varmaan olisi ollut mahdottoman vaikeaa ujuttaa johonkin sivulauseeseen mainintaa Myllymiehen työsuhteen uusimisesta, mutta nyt tuollaisen maininnan kokonaan puuttuessa tuosta kuviosta tuli aika kökkö fiilis – kausien välinen jatkuvuus ei ollut kunnossa. Toinen kangertelu oli Roban päällikkönä toimineen Hessun yhtäkkinen vaihto Tiina Lymin esittämään Valtoseen muistaakseni kakkoskauden toisessa jaksossa. Ainakin muiden meneillään olleiden tapahtumien aikajanasta päätellen tuo vaihto tapahtui yhden päivän aikana ilman mitään irtisanomisaikoja Hessulle tai kunnon työhaastatteluja Valtoselle. Muutenkin olisi ollut kyllä kiva, jos ykköskauden keskeisimpiin hahmoihin kuuluneelle Hessulle olisi heitetty kunnon hyvästit.

Muuten kauden juoni oli ihan hyvin rakennettu. Tällä kertaa luotiin ihan koko kauden mittaista draamankaarta tunnetun talousrikollisen Juha Puustisen ympärille, sillä likipitäen kaikki merkittävät juonikuviot tuntuivat etsiytyvän lopulta häneen. Heti kauden alussa tapetaan Arton vasikka, Hessu kidnapataan ja myöhemmin Artokin joutuu murhayrityksen kohteeksi. Puustisen nimi nousee esille vähän joka välissä, mutta vielä häntä ei saada syytteeseen mistään. Juonikuvion ratkaisua jäädään siis odottamaan kolmoskauden puitteissa tapahtuvaksi. Joka tapauksessa käsikirjoitustiimin juonenpunonta tekee vaikutuksen luontevuudellaan, vaikka kuviot vielä keskeneräisiksi jäävätkin. Eri tapausten väliset yhteydet ja poliisien päättelyketjut tuntuvat uskottavilta.

Henkilökuvauksen saralla kakkoskaudella saadaan nähdä lisää hahmojen yksityisasioista, persoonista ja etenkin pimeistä puolista. Entistä useampien poliisihahmojen toiminta ei kestä päivänvaloa – esimerkkeinä mainittakoon tutkimaansa tapaukseen liittyvän rahakätkön anastava rikostutkija Uusitalo, vaimoaan hakkaava poliisipäällikkö Karvinen ja laitonta sivutointa portsarina tekevä Myllymies. Nuo venkoilut eivät ole sarjan laadun kannalta mitenkään pahasta, sillä niiden avulla saadaan lisää särmää ja puolia noihinkin hahmoihin. Janista taas on tullut viimekautisen ampumisvälikohtauksen seurauksena varsinainen jeesustelija. Ihan realistinen kehityskulku sekin, vaikka onhan hän välillä varsin ärsyttävä. Roban johtajan pallille hypännyt Valtonen on myös ihan kiinnostava hahmo. Hänen yksityiselämänsä mörkö on kapinoiva tytär ja persoonansa pimeä puoli ajoittainen "vitun lehmyys", kuten rikostutkija Sinisalo häntä luonnehtii. Harmi kuitenkin, että Valtosen rooli on annettu Tiina Lymille, joka on mielestäni näyttelijänä sitä pahanpohjimmaista sysipaska-osastoa. Hänellä on ainoastaan yksi ilme ja yksi äänensävy – itkua pidättelevältä näyttävä mutristus ja itkua pidättelevältä kuulostava äänen värisytys. Moiset maneerit eivät oikein sovi tuommoiselle kovapintaiselle komisariohahmolle.

Tällä kaudella ikkunan takaa kuvaaminen ei häirinnyt aivan niin paljon, mutta kyllä sitä taas oli. Lienenköhän vähän tottumassa. Mutta hyvä kausi tämäkin.

Kausi 3:

Kolmannella kaudella alkaa olla havaittavissa pieniä viitteitä paikallaan polkemisesta. Sekä rikoksiin että hahmojen yksityiselämään liittyvissä juonissa esiintyy toistoa. Iänikuista Puustis-kuviota jaksetaan veivata vieläkin. Siihen tuodaan kyllä tämän kauden puitteissa myös uusia elementtejä – lonkerot levittyvät entistäkin laajemmalle, kun itse KRP tuntuu sekaantuneen juttuun – mutta kyllähän nuo Puustisen tiloihin tapahtuneet kotietsinnät ja Arton uhkailluksi joutumiset tuntuivat auttamatta vanhan kierrättämiseltä. Eivätkä Puustisen toimien taustalta paljastuneet suuremman luokan taloussotkut ja ihmiskaupat olleet mielestäni edes kovin kiinnostavia. Ainakin näin tavallisen pulliaisen näkökulmasta sellaisiin on vaikeampi samastua kuin ihan tavallisiin mustasukkaisuus-, känni- ja kostomotiiveihin perustuviin veritöihin, joita olisi helppo kuvitella tapahtuvan omassa tuttavapiirissäänkin. Hahmojen henkilökohtaisten ongelmien saralta taas Janin ja Maikin juupas-eipäs-leikki ja Arton tuupertelut alkoivat tällä kaudella tulla korvista ulos.

On kaudella silti uuttakin. Maikki siirtyy vihdoin järjestyspoliisista rikostutkinnan puolelle, kuten on jo pitkään haavaillut tekevänsä. Ihan kiva, että päästään näkemään enemmän sitäkin puolta poliisin työstä (sarjan aiemmat rikostutkijat Uusitalo ja Sinisalo kun ovat jääneet sivuosiin), mutta Maikin hahmo puolestaan alkaa enenevässä määrin ärsyttää. On se kumma, kuinka joku voikin olla niin täydellinen ja ylivertainen kaikessa.

Ihan ok kausi silti tämäkin. Totuttuun tyyliin balanssi dramaattisten ja proosallisten keissien suhteen on kohdillaan.

Kausi 4:

Jotakin pientä aikaisempien kuvioiden toistamista tälläkin kaudella on havaittavissa – maahanmuuttajiin liittyviä ongelmia ainakin on käsitelty sarjassa aiemminkin ja Arton terveys alkaa taas vaihteeksi prakata –, mutta ei nyt mitenkään häiritsevissä määrin.

Uusi elementtejä on nimittäin niin ikään viljalti mukana. Janin kuolema on ensimmäinen varsinaisen päähenkilön kuukahtaminen koko sarjan historiassa, sillä Nicken hahmo kuoli ennen kuin katsojalle oli ehtinyt muodostua häneen mitään tunnesidettä. Minua tuo Janin poistuminen harmitti, koska Aku Hirviniemi suoriutui roolityöstään kokonaisuutensa varsin hyvin ja Jani & Maikki -kombo oli ajoittaisesta paikallaan junnaamisesta huolimatta kiinnostavin sarjan orastavista romansseista. Tällä kaudella ikään kuin heidän tilalleen tuli uusi poliisipari Salonen & Santiago (Mimosa Willamo ja Deogracias Masomi), eivätkä hekään kyllä mitenkään huonoja olleet. Etenkin Salonen on kaikessa junttimaisuudessaan virkistävä, sillä hän on varsin kaukana stereotyyppisestä naishahmosta. Myös Roban päällikön pallilla on tuulista, sillä Valtosen korvaa tällä kaudella Andrei Alénin näyttelemä idealistinen hörhö nimeltä Cristoffer Lund. Hahmo on tahattomasti koominen räpiköidessään kovapintaisessa poliisiporukassa kuin kala kuivalla maalla, mutta ei jää kuitenkaan pelkäksi huumoripläjäykseksi, vaan hänenkin yksityiselämästään alkaa paljastua laitonta uhkapelailua ja muuta hämäräperäistä. Alénin näytteleminen on maanmainiota.

Kauden keissit ovat enimmäkseen ihan mielenkiintoisia (esim. paloittelusurmia ja seksuaalista hyväksikäyttöä), mutta Santiagon peiteoperaation turvin tutkima huumevyyhti oli turhan venytetty. Jos taloussotkut ja ihmiskauppa eivät kiinnosta minua, niin huumerikokset vieläkin vähemmän.

Tämän kauden suurin ongelma oli äänentoisto. En tiedä, oliko ääniteknikkojen kokoonpanossa tapahtunut muutoksia vai mistä kiikasti, mutta näyttelijöiden replikoinnista oli huomattavan vaikea saada mitään selvää. Vaan ei hullumpi kausi tämäkään.

Kausi 5:

Olen parin edellisenkin kauden kohdalla kritisoinut vanhojen elementtien kierrättämistä, mutta vitoskaudella saman toistaminen alkaa ensimmäistä kertaa häiritä todella. Keissien osalta erityisesti ulkomaalaisten tekemiä rikoksia ja toisaalta heihin kohdistuvaa rasismia on aikaisemminkin käsitelty sarjassa uutterasti. Niinpä tämän kauden pääasiallisen rungon muodostava maahanmuuttajan terrori-isku ja sen seurauksena viriävä rasistinen liikehdintä tuntuu erityisen kuluneelta. Hahmojen yksityis- ja ihmissuhde-elämään pureudutaan mututuntumalta hieman vähemmän kuin aikaisemmilla kausilla – esimerkiksi romansseja päähenkilöiden välillä ei tällä kertaa ole tekeillä. Toki joitakin poliisien yksityiselämään limittyviä kuvioitakin nähdään, mutta niissäkin esiintyy huomattavan paljon aiempien tapahtumien kierrättämistä; esimerkiksi Maikin creepyn incel-pojan edesottamukset muistuttavat Maikin exän törttöilyjä avauskaudella (omena ei siis ole kauas puusta pudonnut) ja Sinisalon saamat uhkausviestit taas tuovat mieleen Arton juonikuviot kakkoskaudella.

On kaudessa silti paljon hyvääkin. Hahmojen mieleen pureudutaan paikoitellen samalla intensiteetillä kuin aiemminkin. Muun muassa Arton tunnontuskat hänen ammuttuaan sen terrori-iskun yhteydessä vahingossa syyllisen sijasta viattoman siviilin on uskottavasti kuvattu. Joistakin vanhoista tutuista hahmoista saadaan nähdä aivan uusia puolia. Sinisalon kotiminää valotetaan ensimmäistä kertaa ja Uusitalosta kuoriutuu kivessyöpään sairastuttuaan aiemmasta huolettomasta itsestään tyystin poikkeava angstailija.

Roban kokonaan uudet järjestyspoliisivahvistukset, räväkkä Heidi ja herkkä Samir, puolestaan ovat ihan persoonallisia ja kiinnostavia lisäyksiä sarjan hahmogalleriaan. Kummallakin on myös omat sopeutumisongelmansa, kun Heidi ei tule oikein juttuun ainakaan ensimmäisen työparinsa Arton kanssa ja ilmeisesti hiljattain valmistuneen Samirin puolestaan on vaikea löytää poliisityössä kultaista keskitietä empatian ja asiallisuuden väliltä.

Kokonaisuutena tämä kausi on vakavahenkisempi kuin aiemmat. Huumoria ja kevennyskeissejä on kyllä jokunen, mutta enimmäkseen uidaan varsin syvissä vesissä. Viimeinen jakso päättyy kaikkien aikojen cliffhangeriin ja sen nähtyään tekisikin mieli siirtyä pikimmiten seuraavan kauden pariin, mutta hemmetti – kun eihän sitä ole vielä olemassakaan. Eli sitä odotellessa.
 

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Pitäisi päättää kumpaa scifiä alkaisi katsomaan, Halo vai Battlestar Galactica? Onko noissa juurikaan eroja?
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
Pitäisi päättää kumpaa scifiä alkaisi katsomaan, Halo vai Battlestar Galactica? Onko noissa juurikaan eroja?
Kirjoittelin vuosia sitten BSG:stä ko. sarjan ketjuun eikä mielipiteeni ole muuttunut yhtään. Yksi kaikkien aikojen avaruusscifisarjoista:
Battlestar Galactica
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Pitäisi päättää kumpaa scifiä alkaisi katsomaan, Halo vai Battlestar Galactica? Onko noissa juurikaan eroja?

Jos näiden välillä tosiaan on valinta, niin ehdottomasti BSG. Yksi kaikkien aikojen scifi-sarjoista kyseessä.

Katselin hiljattain Halon, ja täytyy sanoa että yllätyin siitäkin positiivisesti - ei ollut se höyryävä kasa paskaa miksikä sen monet pelifanit ovat tuominneet. Itse en ole Haloa pelannut, joten sarja toimi scifi-fanille ihan kohtuullisesti. Ei se kuitenkaan missään nimessä noussut kaikkien aikojen parhaiden joukkoon, joten tässä vertailussa sillä ei ole mitään palaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: JMT

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Halo on täyttä paskaa ja Galactica parhaimpia scifi-sarjoja koskaan. Eroja? Kaikki.
Joo itse olen vasta varttuneemmalla iällä alkanut tosissaan harrastamaan näitä sarjojen katselua niin välillä pihalla kuin lumiukko mitä kannattaa seurata ja mitä ehkä sitten myöhemmin.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Joo itse olen vasta varttuneemmalla iällä alkanut tosissaan harrastamaan näitä sarjojen katselua niin välillä pihalla kuin lumiukko mitä kannattaa seurata ja mitä ehkä sitten myöhemmin.

Galactica itselläkin juuri uudelleenkatselussa ja on kyllä kaikken kehujen arvoinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: JMT

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Galactica itselläkin juuri uudelleenkatselussa ja on kyllä kaikken kehujen arvoinen.
BSG on todella kova sarja, jonka itsekin olen pari kertaa katsonut, mutta se on myös luonteeltaan aika erikoinen sarja. Monet odottavat siltä jotain muuta kuin mitä se on, jonka todettuaan joko mukautuvat siihen mitä saavat tai katselu jää kesken.

Ensimmäistä kertaa kun katsoin, niin tykkäsin sarjasta aluksi, mutta meno muuttui jossain kohtaa sellaiseksi, että en oikein tiennyt enää. Toisella kerralla tiesin mitä odottaa, niin oli helpompaa.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Galactica itselläkin juuri uudelleenkatselussa ja on kyllä kaikken kehujen arvoinen.

Onkos tämä tuotos missään suoratoistopalvelussa? Itse olen lapsena katsonut tuon alkuperäisen ja käsittääkseni tämä uudempi on tehty ihan eri kulmalla.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Onkos tämä tuotos missään suoratoistopalvelussa? Itse olen lapsena katsonut tuon alkuperäisen ja käsittääkseni tämä uudempi on tehty ihan eri kulmalla.

Joo ihan eri sarja on. Amazonilla on mutta ei Suomessa. Eikun Sky Showtimella näyttäisi olevan.
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks
SkyShowtimestä tosiaan löytyy molemmat versiot eli vuoden 1978 alkuperäinen ja sitten tämä 2003 alkanut versio minisarjoineen. Yritin viime vuonna tuota "uudelleenkuviteltua" versiota katsoa, mutta ei se itselle oikein iskenyt. Enemmän pidin alkuperäisen tyylistä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
BSG, kuten täällä todettu jo monessa viestissä, on yksi parhaista SciFi sarjoista. 3. ja 4. kauden välissä on leffa Razor joka ehdottomasti kannattaa katsoa. Sen sijaan sarja jälkilämmöillä tehty The Plan on turha leffa, jättäsin väliin. Jos ne webisodet viä löytyy, ne on ihan katsottavia, eli The Resistance (tuli ennen kolmoskautta), Razor Flashbacks (ennen neloskautta) ja The Face of the Enemy (sarjan jälkeen ja on vähän heikompi).


Sarjan tekoajankohta puskee toki läpi Abu Ghraib skandaalin ja terrorismin vastaisen sodan ollessa päällä. Näitä viittauksia toki ei tartte tuntea, mutta aikanaan katsottuna olivat ilmiselviä. Tuottojapuolen sekaantuminen jaksorakenteeseen aiheutti sen, että jatkuvajouniseen sarjaan piti ympätä ”kesken sarjaa mukaan hyppäämistä helpottavia” kertajaksotarinoita, joista se hölmöin oli nyrkkeilyjakso, tiädät kun näet.


Sarjallehan tehtiin spin-off prequel Caprica, joka on täysin erilainen ja siinäkerrotaan Cylonien kehittämisestä. Se lopetetiin yhteenkauteen, mutta on paljon mainettaan parempi. Siltä vaan ei pidä odottaa BSG avaruustaisteluja.



Pitkään oli huhuissa että Adaman nuoruusvuosista tulisi kunnon sarja, joka sitten typistyi aika matalan budjetin Blood & Chrome leffaksi 2012.. aika turha tekele
 

Sipe Lervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Haukiputaan Ahmat
Oho, eikö kukaan muu ole katsonut Ylen Sekunnit-sarjaa? Omassa kaveripiirissäni tätä hehkutettiin, eikä aivan suotta.

Erinomainen sarja. Pidin erityisesti siitä, kun tarina täydentyi jatkuvasti jakso jaksolta. Näihin sarjoihin on pakko keskittyä, että osaa vetää lankoja yhteen. Hyvää vaihtelua tähän TikTok-aikakauteen, jossa keskittymiskyky on usein sekunteja. Pieniä yhtymäkohtia sarjan rakenteesta löytyy mm. M/S Romanticiin ja Vuosaareen, vaikka ei kyllä aivan noiden kahden sarjan tasolle ylläkään.

Lavastus oli puolestaan sarjan heikointa antia. Uskottavuutta söi tosi paljon se, että valtaosa sarjasta oli kuvattu Virossa, ja sen valitettavasti huomasi lähes jokaisesta yksityiskohdasta. Paikat eivät vaikuttaneet lainkaan suomalaisilta, autoissa oli selvästi pahviset rekisterikilvet oudolla fontilla ja pelastusajoneuvot olivat nekin etelänaapurin värityksessä. Tarkoitus oli varmasti kuvata elämää itäsuomalaisessa pienessä maalaiskylässä, mutta tunnelma oli kuin olisi katsonut jotain ulkomaista tv-sarjaa tai ulkomailta ostettua alkuperäisideaa, vaikka käsikirjoitus ja tuotanto olivatkin suomalaita alkuperää. Ja mikähän mahtoi olla Virossa kuvaamisen pointti, kun ei tuo lavastuskaan ollut junaonnettomuuden osalta kovin näyttävä. Jos ulkomaille mentiin kuvaamaan säästösyistä, niin olisi edes saatu rahalle vastinetta.

Ymmärrykseni mukaan valtion virastojen välillä on taustalla yllättävänkin paljon nokittelua, vaikka tavan suomalainen ei tätä välttämättä halua uskoakaan. Kyllä minun on helppo uskoa sarjassa nähtyjä poliisin ja OTKL:n välisiä skismoja, kuten myös pelastushenkilökunnan nuivaa suhtautumista OTKL:ään. Onhan OTKL:n tehtävänä arvioida myös pelastustoimien onnistumista. Kyllä siinä tavallaan ymmärtää myös sen, miksi pelastusjohtaja tai poliisin tekninen tutkinta

Joka tapauksessa erinomainen sarja ja kestää toisenkin katselukerran.
Muutama jakso katsottuna tätä sarjaa ja oikein hyvältä vaikuttaa.

Virossa kuvaamiseen liittyen, kyllä siellä on rahoitussyistä kuvattu. Todennäköisesti ei vain säästösyistä, vaan Virossa kuvaamalla on voitu osoittaa kuluja sinne ja saatu paikallinen insentiivi käyttöön, joka siis tarkoittaa että käytössä ollut isompi budjetti. Eli siis taloudellisista syistä toki. Itselle ei ole vielä lavastus/rekvisiitta pompannut silmille, mutta nyt siihen lienee mahdoton olla kiinnittämättä huomiota, kun loppuja jaksoja katselee.

Mukava joka tapauksessa katsoa kotimaista rikosdraamaa, jossa tarinan ”keissi” on jotain muuta kuin rannalta löytynyt ruumis.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Mikä tv-sarja tuli Yleltä n. 15 vuotta sitten, sijoittui Hollannin/Belgian alamaailmaan ja yökerhoihin? Katselin sitä kesälomalla iltamyöhään viskilasi kaverina ja muistan tykänneeni kovasti.
 

McBean

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Noutajat, Scarborough FC
Tää oli kova. Ei taida löytyä mistään enää?

YouTuben syövereistä löytyy vain ykköskauden eka jakso englanniksi tekstitettynä:





Muuten taitaa olla vain eri kielillä dubattuna ja Dailymotionissa alkukielellä:


Samoin kakkoskausi:


Tämä oli kyllä aikoinaan kova sarja. Yllättävän hyvin painunut mieleen noiden muutaman bisnestä pyörittäneiden hahmojen limainen olemus, nyt kun vilaukselta näki taas melkein 20 vuoden jälkeen.
 

axe

Jäsen
Haku on huono tai mää oon huono tai sit vaan ei oo ollu mainintoja, mutta onhan toi Ylen Jarno Saarisesta (no okei, Soili Saarisesta kans) kertova Jarno ja minä aika mahtavasti tehty. On kyllä esillepano ja näyttelyt ja muut niin priimaa, ettei Aku Hirviniemikään olisi pystynyt enää tätä parantamaan. Ehkä vähän kovempaa draaman kaarta olisi voinut kässäriin ympätä vaikka kaikki tragediaan päättyykin, mutta tositapahtumia ja oikeita henkilöitä ei nyt ihan kauhiasti voi fiktiodramatisoidakaan tai joku aina hyppisi silmille. Upea ajankuva kuitenkin! Tai oikeestaan, mistä mää tiedän, emmää sillon elänyt.
 

Teresa

Jäsen
Hiljattaiset katseluni ovat pyörineet hieman yksitoikkoisesti saman aiheen ympärillä. Ensin oli vuorossa jo tovin ”must watch” -listallani odotellut rikosdraamasarja DahmerHirviö: Jeffrey Dahmerin tarina ja heti perään dokumentaariset Keskusteluja murhaajan kanssa: Jeffrey Dahmerin haastattelut ja Jeffrey Dahmer: Mind of a Monster. Kyseessä oli siis yksi rikoshistorian karmivimmista sarjamurhaajista, jonka tekoihin sisältyi tappamisen ohella myös kannibalismia ja nekrofiliaa. En aio nyt erityisemmin karttaa spoilaamista, koska tapauksen yksityiskohdat ovat muutenkin yleisesti tiedossa.

Dahmer – Hirviö: Jeffrey Dahmerin tarina: Päädyin katsomaan sarjan ensinnäkin ihan yleisestä kiinnostuksesta sarjamurhaajapläjäyksiä kohtaan ja toiseksi spesifisten, nimenomaan tätä tekelettä koskevien suositusten perusteella. Nykyään sitä on jo niin turtunut kaikenlaisille faktuaalisille ja fiktiivisille kauheuksille, että ainoastaan todella shokeeraavat tarinat herättävät kunnolla tunteita. Siitä syystä tämäkin vaikutti aiheensa perusteella mielenkiintoiselta. Tietysti tällaisen tositapahtumiin perustuvan sovituksen tapauksessa voidaan kyseenalaistaa, onko moraalisesti oikein repiä omaan tylsään elämäänsä viihdettä todellisten uhrien ja heidän omaistensa kärsimyksestä. Se mietityttää kyllä, mutta valitettavasti ei näköjään niin paljon, että olisin jättänyt sarjan väliin.

Jeffrey Dahmerin tarinassa eniten kiinnosti juuri Dahmerin henkilökuva ihmismielen synkimpine syövereineen. Parissa ensimmäisessä lähinnä hänen kylmäveriseen tapposapluunaansa keskittyneessä jaksossa hahmo vaikutti kuitenkin ainoastaan tylsältä ja yksiulotteiselta psykopaatilta. Tosin hän oli poliisikuulusteluissa yhteistyökykyinen ja itsekin myönsi ansaitsevansa kuolemantuomion tekojensa perusteella, mutta muuten hän tuntui aluksi yksinomaan vastenmieliseltä ja yksinkertaisesti sopimattomalta minkään sarjan keskushenkilöksi. Mielestäni varsinkin päähenkilön kuvauksessa on nimittäin oltava jonkinlainen inhimillinen tulokulma ja hahmon on kyettävä herättämään myötätuntoa edes jossakin määrin, jotta hänen edesottamuksiaan jaksaisi ylipäätään seurata kokonaisen kauden verran. Onneksi takaumat Jeffreyn nuoruudesta ja ensisurmista alkoivat sitten hiljalleen valottaa hahmon kehitystä ja tuoda häneen jonkinlaisia inhimillisyyden rippeitä. Ajoittain häntä kohtaan pystyi jopa kokemaan pienimuotoista sympatiaa, mitä ei etukäteen olisi voinut uskoa. Mielestäni on hyvin kirjoitetun hahmon merkki, että hänen kohtalonsa puolesta jännäsi loppua kohden kaikista hirmuteoista huolimattakin. Mitään sairasta sarjamurhaajan glorifiointia tai puolustelua ei kuitenkaan ollut havaittavissa, mutta Jeffreysta oli kaiken kaikkiaan saatu henkilöhahmona onnistuneen monitahoinen. Mitä taas oikean elämän esikuvaan tulee, niin onhan huomattavasti mielekkäämpää kartoittaa kauhutekojen taustalta paljastuvia syitä sen sijaan, että kuitattaisiin koko juttu vain kyseisen yksilön hirviömäisyydellä.

Pääroolissa hääräilleen Evan Petersin näyttelijäsuoritus oli loistava. Siinä oli autistisen oloista sosiaalista kömpelyyttä, mutta samalla vähäeleistä herkkyyttä ja jopa sympaattisuutta. Ainoana huonona puolena mainittakoon, että hahmon ilme- ja elekieli oli vähän turhankin creepyä etenkin hänen saalistaessaan potentiaalisia uhreja, mutta tuo juontui varmaan enemmän käsikirjoituksesta tai ohjauksesta kuin Petersistä itsestään. Joka tapauksessa sarjan Dahmerista uhosi jo kauas, ettei hänellä voi olla kaikki inkkarit kanootissa. Ei kukaan täyspäinen eikä varmaan moni hatarapäinenkään lähtisi baarista noin karmivan tapauksen mukaan. Todellinen Dahmer oli ainakin haastatteluissa kyllä varsin hillitty, mutta kuitenkin normaalin rajoissa – ei läheskään niin omituisen ja konemaisen oloinen kuin sarjaversio.

Dahmerin perheenjäsenten henkilökuvat kiinnostivat myös. Etenkin isä herätti katsojassa myötätuntoa, vaikka teki roppakaupalla virheitä jättäessään kasvuikäisen poikansa liian usein yksin ja opettaessaan tälle maantieraatojen leikkelemistä. Kaikesta huolimatta hän tuntui aidosti välittävän Jeffistä vielä tämän tekojen paljastuttuakin. Nuorelle aikuiselle Jeffreylle kodin tarjonnut isoäiti vaikutti myös ihan kelpo ihmiseltä. Näiden kahden Dahmerin sukulaisen avulla saatiin syyllisen omaisen näkökulmaakin hyvin valotettua. Jeffreyn pikkuveli puolestaan jätettiin kokonaan sivuosaan, mikä oli varmaan ihan hyvä ratkaisu, koska käsittääkseni hän on myös oikeassa elämässä pyrkinyt pysymään mahdollisimman kaukana tapaukseen liittyvästä julkisuudesta. Perheen äiti taas esitettiin vastuuttomana sekopäänä, joka nappaili jo raskausaikana surutta pillereitä uhraamatta ajatustakaan sille, miten ne mahdollisesti vaikuttaisivat sikiön kehitykseen. Jeffreyn synnyttyäkin äiti suhtautui sarjassa häneen varsin välinpitämättömästi eikä tainnut edes keskustella hänen kanssaan muuta kuin yhden kerran – ja silloinkin äiti vain raivosi kieroutuneesti siitä, että poika ei ollut koskaan pyytänyt häntä autotalliin leikkelemään eläimenraatoja kanssaan, vaan oli suorittanut nämä aktiviteetit aina isänsä kanssa. Perheen sisäinen dynamiikka oli siis lopulta aika yksinkertaistetusti kuvattu: isä oli puutteistaan huolimatta selkeä hyvis ja äiti kaikessa piittaamattomuudessaan selkeä pahis. Jotenkuten tuo asetelma vastannee todellisuutta, sillä ymmärtääkseni Dahmerilla oli oikeastikin hyvin etäiset välit äitiinsä etenkin vanhempien eron jälkeen.

Muutenkin Hirviö: Jeffrey Dahmerin tarina oli käsittääkseni suht todenmukainen, vaikken olekaan suuri asiantuntija tapauksen suhteen. Joitakin muutoksia oli tietysti tehty – esimerkiksi kadulle karanneesta uhrista poliisille soitellut naapuri Glenda Cleveland asui todellisuudessa vastapäisessä talossa eikä Dahmerin seinänaapurina. Muutokset ovat lukemani perusteella herättäneet jonkin verran närkästystä caseen paremmin perehtyneiden parissa, mutta minusta nyt on ihan itsestäänselvää, että tapahtumia pitää soveltaa sarjaformaattia varten. Asioita ei kuitenkaan mielestäni vääristellä liikaa ja mikä tärkeintä, uhrien muistoa ei mitenkään loata. Eräänlaisena ylimääräisenä kunnianosoituksena kaikki Dahmerin murhaamaksi joutuneet listataan lopussa ja eräs jakso on kokonaan omistettu Tony Hughes -nimisen uhrin henkilökuvan syventämiselle. Silti hänen ja muidenkin surmattujen omaiset ovat kuulemma vetäneet sarjasta herneen nenään ihan jo sen olemassaolon takia, mikä onkin sinänsä hyvin ymmärrettävää.

Kritiikistä huolimatta Jeffrey Dahmerin tarinan näkökulma on varsin monipuolinen. Dahmerin, tämän perheen ja uhrien lisäksi myös läheistensä menettäneiden ja poliisienkin perspektiivit tulevat käsiteltyä. Tarinaa oli kuitenkin sorruttu venyttämään niin, että parissa viimeisessä jaksossa eksyttiin jo liian kauas aiheesta. Noissa jaksoissa kuvattiin pitkäpiimäisesti uhrien omaisten ja Dahmerin naapurien elämää surmatöiden paljastumisen jälkeen, kun taas itse Dahmer jäi turhankin taka-alalle.

Liiallisen venyttämisen lisäksi sarjassa oli pari muutakin puutetta. Ensinnäkin kronologisempi asioiden käsittelytapa olisi tehnyt poikaa, sillä nyt hyödynnetty ajassa edestakaisin hyppiminen tuntui ajoittain hieman sekavalta. Huumoria olisi myös voinut olla enemmän, tai edes vähän, sillä näin makaaberista aiheesta kertova tarina lipsahtaa helposti ylettömän synkistelyn puolelle, jos mukana ei ole ollenkaan hauskempaa sisältöä keventämässä tunnelmaa. Toki tässä tapauksessa keventely olisi voinut olla myös sudenkuoppa, koska sellainen olisi helposti näyttäytynyt epäkunnioituksena uhreja kohtaan.

Yhteenvetona mainittakoon, että sarja oli kuitenkin mielestäni todella onnistunut: tunnelma oli intensiivinen ja karmiva, psykologista syvyyttä irtosi sopivasti. Itsetarkoituksellista verellä mässäilyä taas ei onneksi ollut, vaikka Dahmerin rikokset olivatkin itsessään ällöttäviä. Sarja oli myös tehty efektien suhteen laadukkaasti – esimerkiksi erään kuulovammaisen uhrin, siis sen Tonyn, näkökulmasta kerrotussa jaksossa käytettiin äänten häivyttämistä synnyttämään illuusio kuuroudesta myös ruudun toiselle puolelle.

Vaikuttava sarja kaiken kaikkiaan. Katseluprojektin aikana näin eräänä yönä unta, että olin joku Dahmerin tuttu enkä ollut havainnut varoitusmerkkejä hänen käytöksessään. Herättyäni mietin unentokkurassa hyvän tovin, että enhän minä voi mennä tänään töihin vaan minun pitää mennä tunnustamaan poliisille, kuinka ignorantti olen ollut. Vasta sitten havahduin riittävästi muistaakseni, että enhän minä oikeasti koskaan tavannutkaan koko Dahmeria ja itse asiassa olin useimpien hänen tappotöidensä aikaan vielä pelkkä pilkahdus vanhempieni silmäkulmassa. On aina hyvän sarjan merkki, että se tunkeutuu jopa uniin.

Keskusteluja murhaajan kanssa: Jeffrey Dahmerin haastattelut: Edellä mainitusta dramatisoinnista sain kimmokkeen tutustua tähänkin. Jeffrey Dahmerin haastattelut käsittelee tapausta nimensä mukaisesti etenkin itse syyllisen haastattelujen tallenteiden avulla, mutta myös asianajajat, poliisit ja muut asiantuntijat pääsevät ääneen. Paria lapsuudenystävää tai naapuriakin oli jututettu, mutta he eivät tunteneet Dahmeria kovin hyvin ja varsinainen lähipiirin näkökulma jäi siis puuttumaan – esimerkiksi Dahmerin isän ajatuksia olisi ollut mielenkiintoista kuulla. Dahmerin omat puheenvuorot kiinnostivat kuitenkin kaikkein eniten. Kuten siinä dramatisoidussa tv-sovituksessa, näillä tallenteillakin Dahmer vaikutti hivenen tavallista sarjamurhaajaa inhimillisemmältä: hän kertoi vilpittömän rehellisen oloisesti murhiensa taustoista ja tuntui myös kykenevän jonkinasteiseen katumukseen. Ehkä siksi hänen kertomuksiaan pystyi kuuntelemaan ilman, että vastenmielisyyden tunne ylitti ainakaan henkilökohtaisen sietokykyni rajoja. Tietysti hänen tunnustamansa teot olivat kyllä harvinaisen karmivia eikä niitä voi mitenkään puolustella.

Olisin toivonut tähänkin sarjaan kronologisempaa lähestymistapaa, sillä jaksoissa hypittiin pidätyshetkestä tappotöiden tapahtuma-aikaan ja takaisin aivan mielivaltaisen oloisesti. Muuten kyseessä oli ihan hyvin tehty ja kattava katsaus aiheesta. Keskusteluja murhaajan kanssa -kokonaisuuteen kuuluu ilmeisesti muitakin kausia muista murhaajista, mutta ennen niiden pariin siirtymistä ajattelin katsoa jotakin vähän hilpeämpää...

Jeffrey Dahmer: Mind of a Monster: Vaan en sitten katsonutkaan, vaan katsoin muutenkin sarjamurhaajiin keskittyvän Mind of a Monster -dokumenttisarjan Jeffrey Dahmeria käsittelevän jakson, koska aihe oli jäänyt kummittelemaan mieleeni. Tässä oli haastateltavia vielä laajemmalla skaalalla kuin edellisessä – asiantuntijoiden lisäksi myös todistajat (esim. erään uhrin auttamista yrittänyt nainen) ja tekijän lähipiiri (erityisesti isä Lionel Dahmer) pääsivät ääneen. Jakso oli koostettu juuri toivomallani tavalla. Se eteneni siis pääsääntöisesti selkeästi ja kronologisessa järjestyksessä, vaikka heti alussa toki kerrottiin kyseessä olevan hirmutöihin syyllistynyt sarjamurhaaja, jos joku katsojista sitä nyt ei tiennyt. Sen jälkeen lähdettiin perkaamaan tapahtumien kulkua Dahmerin nuoruudesta lähtien. Tässäkin dokumentissa päästiin kuulemaan myös Dahmerin omia ajatuksia, joskin tällä kertaa näyttelijän lukemana, mikä tuntui hieman hölmöltä, sillä tuo näyttelijä ei edes kuulostanut juurikaan oikealta Jeffrey Dahmerilta. Joka tapauksessa Mind of a Monster sukelsi nimensä mukaisesti syvälle kohteensa häiriintyneeseen mieleen. Kaiken kaikkiaan varsin mielenkiintoinen ja perusteellinen katsaus aiheeseen.

Seuraavaksi sitten varmaan jotakin aivan muuta.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Saimme katsottua MTV Katsomosta After the Flood. Kuusi osaa, tuore sarja, hyvä juoni ja sarjan päätös enemmän kuin mielenkiintoinen. Lopetus jätti ilmaan ajatuksen, josko toinenkin kausi olisi tulossa..
Itseltäni suositus tälle.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Otinpa tuossa nyt sitten Amazon Primen testiin kun olen pitkään sitä meinannut. Melkein on siinä ja siinä lähteekö Netflix tauolle, mun mielestä laatua on kumminkin hieman vaihtelevasti tarjolla. Määrää kyllä riittää.

Amazonilta nyt Bosch-Legacyä puolisen kautta katsonut ja kyllä toimii emosarjan tavoin. Loistava tekele. Tuotahan on toinenkin kausi vielä sitten. Vanhoja Columboja löytyi melkein koko kesän tarpeiksi, siinä oikein kaikkien dekkarien kantaisä. Hintakin kyllä maltillinen 7.99/kk ja alussa viikko ilmaista.

Onkos täällä muita suosituksia Amazon Primeltä?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös