TV-sarjaketju

  • 2 209 795
  • 9 791

Outsider

Jäsen
Ruotsalaisen Helteisen helmikuun (30 grader i februari) toisen kauden katselun jälkeen tajusi taas miten suuri kuilu tv-sarjaosaamisessa on Suomen ja Ruotsin välillä. Ei tuon tasoista draamaa vaan ikinä ole tässä maassa kyetty tuottamaan. Tuskin on edes yritetty.

Vähän tähän liittyen tuli mieleen, että monesti kotimaisissa sarjoissa dialogi kuulostaa todella tönköltä, mutta onko se ihan samanlaista ulkomaisissakin ja sitä ei vaan huomaa?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
En ole itse lukenut mutta moni scifi-henkinen kaverini on kehunut tuota kirjasarjaa kovasti.

Kyseessähän ei varsinaisesti ole "sarja", sillä jokainen kirja on erillinen teos eikä samoja hahmoja kirjoissa ole ristiin. Niitä tarinoita yhdistää siis se, että ne tapahtuvat Kulttuurissa. Ensimmäinen "Muista Felbasta" tuli jo 87, ja on ehkä heikoin Kulttuurikirja (imo toki), seuraavat Pelaaja ja Aseiden käyttö ovatkin sitten täyttä timanttia. Viimesin tulu juuri ennen Banksin kuolemaa 2012 (The Hydrogen Sonata)

Kaikki on tullut luettua (suomennettuna on viisi, loput neljä on lujettu alkuperäskielellä + novellikokoelma).

No OT vähän, TV sarjaksi kuitenkin suunnitellaan, niin menköön
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näkeekö Suitsin 7. tuotantokautta Suomessa mitään kautta pl. piratismi ja MTV3? Maikkarikaan ei nyt oikein auta kun jaksoja ei Katsomosta löydy ja havahduin vasta nyt että se siellä pyörii. Suomen Netflixissä ei ole kuin 5. kauteen asti, esim. espanjalaisesta versiosta löytyy seiskakausikin...
 

sakkr

Jäsen
Näkeekö Suitsin 7. tuotantokautta Suomessa mitään kautta pl. piratismi ja MTV3? Maikkarikaan ei nyt oikein auta kun jaksoja ei Katsomosta löydy ja havahduin vasta nyt että se siellä pyörii. Suomen Netflixissä ei ole kuin 5. kauteen asti, esim. espanjalaisesta versiosta löytyy seiskakausikin...

En valitettavasti osaa vastata kysymykseesi, mutta itse olen kaikki seitsemän kautta nähnyt ja varoitankin nyt sinua; kuutos- ja seiskakausi eivät todellakaan yllä aikaisempien kausien tasolle.

Lisäksi on uutisoitu, etteivät Meghan Markle (Rachel) ja Patrik J Adams (Mike Ross) jatka kahdeksannelle kaudelle. Saas nähdä mitäs keksivät, ovat kuitenkin sarjan tärkeimpiä hahmoja.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Itse olen pitkään odotellu että näkisi tuon Suitsin 6 kauden. MTV osti siihen oikeudet ja näytti sitä aikanaan maanantai iltana 23 jälkeen muistaakseni. Lisäksi heidän sopimuksellaan ei voinut laittaa sitä katsomoon nähtäväksi. Löytyykös tuota kutosta mistään?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Karppi.

Kova hehkutus, kovat odotukset ja kovat näyttelijät. Onko Sofia Karppi meidän Saga Noren? Nouseeko kotimainen rikosdraama pohjoimaisen huippulaadun joukkoon tämän sarjan myötä?

12 jaksoa sisällään pitävän rikossarja Karpin ensimmäinen kausi tuli väijyttyä ja olihan tuo melkoinen esitys. Koukuttavinta oli seurata että onko tämä draama vai komedia. Pyrittiinkö tässä luomaan laadukasta rikosdraamaa vai haluttiinko tällä vain kuittailla rikossarjojen kliseille. Vastausta ei herunut. Sarja ansaitsee hyvin vähän kehuja ja jaetaan ne heti. Kaksi nimeä: Jani Volanen ja Tommi Korpela. En myöskään teknisen toteutuksen osalta havainnut mitään erityisen häiritsevää. Ainaisiin perusongelmiin on jo tottunut.

Muita ongelmia voisi yksilöidä vaikka millä mitalla, mutta tyydytään nyt päähenkilöihin sekä juoneen.

Päähenkilö Sofia Karppi(Pihla Viitala) on kokenut kyttäkliseen, eli menetyksen ja palannut (ehkä liian pian, tätä luonnollisesti hoetaan) tekemään surutyön ohessa normitöitään. Murha pitäisi ratkaista. Tuossa onkin tasan kaikki millä naiskyttä esitellään ja käsitellään. Kotioloissa pyörii kaksi muksua. Toinen sopivasti kuolleen puolison aiemmasta liitosta oleva ja lähes täysi-ikäinen tapaus. Näin rikostutkijan ei tarvitse liikaa murehtia pienempää lastaan työkiireiden vuoksi.

Ongelma on kaksiosainen. Sofia Karppi on äärimmäisen kliseinen ja tylsä hahmo. Asiaa ei todellakaan edesauta että hahmoa tulkitsee tasan yhteen rooliin taipuva Viitala. Viitala on takuuvarma suorittaja. On aivan sama näytteleekö hän huolimatonta vaimoa Elokuussa, noitaa Hannussa ja Kertussa tai mustaa leskeä. Sama setti aina. Tässä sarjassa näin katsojana häiritsi se että jo valmiiksi tylsän hahmon kaikki tulevat reaktiot pystyi ennakoimaan.

Sarjan about jokaisessa sivuroolissa on tunnettu näyttelijä. Ihan sama vaikka vierailu sarjassa olisi kestänyt 10 sekuntia. En tiedä olisiko mitään pelastettu, mutta olisin valinnut tähän päärooliin vähemmän tunnetun näyttelijän(sarja olisi myynyt itsensä sivurooleilla ja mahdollisesti nostanut alalle uuden naisnäyttelijän, win-win). Hahmo ei ollut haastava ja ei senkään vuoksi kysynyt kovaa rutiinitasoa. Sofia Karppi olisi saattanut toimia jos maneereita ei olisi alusta alkaen voinut ennustaa.

Toinen päähenkilö on räkänokkatutkija Sakari Nurmi(Lauri Tilkanen). Tämä hahmo ei omannut sitten mitään persoonallista kulmaa ja Tilkanen onkin mukana vain nättinä poikana. Tähän rooliin olisi tarvittu samaa kuin Viitalankin tapauksessa. Heitetään tähän esimerkki. Länsinaapurissa päätetään tehdä nais -ja miestutkijalla varustettu rikossarja. Nainen halutaan ykköstykiksi. Miehestä kirjoitetaan normaalilla aivotoiminnalla varustettu perustapaus pienellä säröllä. Naisesta leivotaan vähän fiksumpi, mutta samalla vaikeampi tapaus. Homma toimii monisyisten tekijöiden vuoksi.

Suomessa tai tässä tapauksessa Karpissa homma toteutetaan niin että miehestä kirjoitetaan aivokuollut idiootti ja tuolla tavoin kuvitellaan että nainen on lähes nero lausuessaan "oivalluksiaan". Todellisuudessa nainen on varustettu vain normaalilla aivotoiminnalla. Tällä tavoin käsikirjoittajien ei ole tarvinnut haastaa itseään liikaa. Konkreettinen esimerkki näkyy heti sarjan alussa kun päähenkilöt kohtaavat rikospaikalla ja Tilkasen hahmo tykittää "huikean" teoriansa.

Juoni onkin sitten vähän sama kuin metsästäisi ydinpommilla jäniksiä. Ihan siisti ajatus, mutta jälki saattaisi olla aika sotkuista. Juoni heitetään mahdollisimman moneen eri suuntaan ja lähes jokaisen nurkan takana odottaa jokin uusi shokkiwau. Homma paisuu jakso jaksolta kunnes kaikki ratkeaa parissa minuutissa. Tämä on valitettavaa kun paremmalla kerronnalla homma olisi oikeasti voinut toimia. Toki tuo kliseiden järjetön määrä olisi pitänyt saada kuriin. Nyt tähän oli pumpattu aivan liikaa kaikkea dekkari-Ikeasta ostettua.

Loppuun vielä todettava että Pihla Viitalan kannattaa naisrooleista vinkumisen sijaan katsoa uudestaan oma suoritus ja Volasen suoritus tässä sarjassa. Näyttelevät suhteellisen samoja kipupisteitä ilmentävät roolit, mutta pienemmän roolin Volanen dominoi. Sillä omalla tekemisellä voi myös vaikuttaa asioihin ja tässä tapauksessa naisiin kohdistuva syrjintä ei toimi selityksenä. Viitalalle on vielä kirjoitettu hahmonsa korostamiseksi täysin imbesilli miessidekick.

Karppi, 1. Kausi. 1/5
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Länsinaapurissa päätetään tehdä nais -ja miestutkijalla varustettu rikossarja. Nainen halutaan ykköstykiksi. Miehestä kirjoitetaan normaalilla aivotoiminnalla varustettu perustapaus pienellä säröllä. Naisesta leivotaan vähän fiksumpi, mutta samalla vaikeampi tapaus. Homma toimii monisyisten tekijöiden vuoksi.

vrt. uusintana YLE:llä pyörivä "Nousuvesi". Josta mainitten siksi, että siitä on tulossa kakkoskausi syksyllä. Laatudekkaria ruattinmaalta...
 

HAL9000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki tamperelaiset käy paitsi Ilves
Itse olen pitkään odotellu että näkisi tuon Suitsin 6 kauden. MTV osti siihen oikeudet ja näytti sitä aikanaan maanantai iltana 23 jälkeen muistaakseni. Lisäksi heidän sopimuksellaan ei voinut laittaa sitä katsomoon nähtäväksi. Löytyykös tuota kutosta mistään?

Ainakin täältä löytyy:
Suits Season 6 [DVD] [2017]: Amazon.co.uk: Gabriel Macht, Patrick J. Adams, RicK Hoffman, Meghan Markle, Anton Cropper: DVD & Blu-ray
(En tiedä oliko ihan sitä mitä hait...)
 

turo-urpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Happee
Viaplaylta oon katsonut 6 jaksoa Animal Kingdom sarjaa. Vähän kuin Anarkia Pojat minimaalisella ammuskelulla ja mopolla ajolla. Tietysti vahva äiti ja useampi Jaska Tellerin tyylinen mammanpoikagansteri löytyy. Kyllähän tuota pari kautta ainakin katsoo. Sons of Anarchyn kanssa tuli ähky kun katsoi kaikki 7 kautta melkein putkeen
 

ace

Jäsen
Viaplaylle ei jostain syystä ole omaa ketjua kuin KHL osiossa, käsitellen ilmeisesti vain (KHL?) kiekkotarjontaa. Itselläni juuri tällä hetkellä Viaplay on ajanut Netflixin ja HBO:n ohi nimenomaan poliisisarjoissa. White Collar, Unforgettable, Blacklist, The Following ja Swedish Dicks ainakin on tullut viimeaikoina katsottua. No okei, Blacklist S5 ja Unfogettablen S3 vielä katsomatta.

Pidän Viaplayta juuri nyt paljon parempana kuin kahta kuuluisampaa kilpailijaansa. HBO:lla ei saa edes ladattua jaksoja mobiililaitteelle.
 

Outsider

Jäsen
Pohjoismainen tarjonta on huippua Viaplaylla: Hassel, Alex, Miehitetty, Advokaten jne. Stella Blómkvistia aloittelin viimeisimmäksi ja uusimpana tulokkaana ilmestynyt norjalainen Rekyl kuulostaa myös ennakkoon kiinnostavalta.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse olen pitkään odotellu että näkisi tuon Suitsin 6 kauden. MTV osti siihen oikeudet ja näytti sitä aikanaan maanantai iltana 23 jälkeen muistaakseni. Lisäksi heidän sopimuksellaan ei voinut laittaa sitä katsomoon nähtäväksi. Löytyykös tuota kutosta mistään?

Nyt näkyy muuten 6. kausi löytyvän Netflixistä jos et muuta kautta ole ehtinyt katsoa.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Arrowin vitoskauden finaali oli aika hyvä ja mielestäni koko kausi oli pitkästä aikaa hyvää Arrowia parin ensimmäisen kauden jälkeen. Chase meni aika syvälle ihon alle ja mielestäni hyvä castaus.

En usko, että tuossa räjähdyksessä kuoli yksikään tärkeä henkilö. Ehkä Thea, kun rooli jäi vähän pieneksi? Ja sitten Williamin äiti.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Täällä on tusinasarjoille, kuten Kävelevät Kuolleet, oma ketjunsa, muttei Westworldille? Minusta oli ihan lupauksia herättävä alku, jonka selkeä perspektiivin vaihdos ainakin omalla kohdallani toimii. Ihan kaikkea en asetelmasta poiminut, mutta se lienee tarkoituskin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Täällä on tusinasarjoille, kuten Kävelevät Kuolleet, oma ketjunsa, muttei Westworldille? Minusta oli ihan lupauksia herättävä alku, jonka selkeä perspektiivin vaihdos ainakin omalla kohdallani toimii. Ihan kaikkea en asetelmasta poiminut, mutta se lienee tarkoituskin.

Ottaen huomioon että twd ketju on ollut viimiset 100 sivua olemassa vain sarjan tason haukkumista varten niin ei ww tarvitse moista ketjua.

Tuli kyseisen sarjan eka kausi katottua viikonlopun aikana kun trailerit/mainokset olivat mielenkiintoisia ja seka Hopkinsin että HBO:n taso on tunnetusti tapissa.

Molemmat pitivät paikkaansa tässäkin tapauksessa ja päälle vielä juoni on mielenkiintoinen ja ei yhtään täytejaksoa niin tämä nousi nykydraamalistan kärkeen omissa papereissani.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Westworld lupaili koko ajan, että nyt lähtee käyntiin, mutta sitten ei lähtenytkään. Hehkutettu loppukin oli ennalta-arvattava. Ymmärrän, mikä tuossa jengiä koukuttaa, mutta itse en koukuttunut, enkä todennäköisesti viitsi toista kautta aikanaan edes katsoa, kun taas HBO:n aktivoin.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Westworld lupaili koko ajan, että nyt lähtee käyntiin, mutta sitten ei lähtenytkään. Hehkutettu loppukin oli ennalta-arvattava. Ymmärrän, mikä tuossa jengiä koukuttaa, mutta itse en koukuttunut, enkä todennäköisesti viitsi toista kautta aikanaan edes katsoa, kun taas HBO:n aktivoin.

Miten sen olisi pitänyt "käynnistyä"? Ainakin olettaisin, että sarja oli aika lailla ytimessä - siis oman ideansa - koko kauden ajan eli minun mielestäni se "lähti käyntiin" ihan ensisekunneista alkaen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miten sen olisi pitänyt "käynnistyä"? Ainakin olettaisin, että sarja oli aika lailla ytimessä - siis oman ideansa - koko kauden ajan eli minun mielestäni se "lähti käyntiin" ihan ensisekunneista alkaen.
Joo, siis ymmärrän sen loopin idean ja ihan nerokas se sinänsä oli. Meinaan vaan sitä koukuttumista, mikä joidenkin sarjojen osalta käy, siis että ei meinaa malttaa olla katsomatta sarjaa tai lukematta kirjaa. Tämä on puhtaasti mun mielipiteeni. Sarja oli selvästi laadukas ja hyvin toteutettu, mutta ei vain iskenyt sen hehkutuksen arvoisesti. Vähän kuin olisi käynyt hehkutetussa raflassa ja annos annokselta odottanut sitä tajunnanräjäytystä ihan ok:n sijaan.
 

Janders

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta WW puolestaan lähti räväkästi liikkeelle tuoreine ideoineen ja lässähti vasta aivan loppusuoralla. Kauden lopun juonikuviot olivat jo hohhoijaa-osastoa.

Mainio sarja noin muuten; tuotantoarvot kohdillaan, liuta erinomaisia näyttelijöitä, hyvää dialogia, mutta silti lopun asetelma ei oikein iskenyt. Ajattelin jättää sarjan seuraamisen ykköskauteen, mutta täytynee seurailla minkälaisia arvioita kakkonen saa, joska sille pitäisi kuitenkin antaa mahdollisuus.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Joo, siis ymmärrän sen loopin idean ja ihan nerokas se sinänsä oli. Meinaan vaan sitä koukuttumista, mikä joidenkin sarjojen osalta käy, siis että ei meinaa malttaa olla katsomatta sarjaa tai lukematta kirjaa. Tämä on puhtaasti mun mielipiteeni. Sarja oli selvästi laadukas ja hyvin toteutettu, mutta ei vain iskenyt sen hehkutuksen arvoisesti. Vähän kuin olisi käynyt hehkutetussa raflassa ja annos annokselta odottanut sitä tajunnanräjäytystä ihan ok:n sijaan.

Jep, näin arvelinkin. Makuasioitahan nämä lopulta ovat, itselläkin sarjan/elokuvan toimiminen tapahtuu tietenkin täysin syntyvien tunnetilojen perusteella. Jotain arvoa on mielestäni silläkin, että tiedostaa "makuasiat" ja analysoi itselleen miksi jokin ei toimi. Usein syitä löytyy paljonkin, esimerkiksi itse olen erittäin allerginen laiskoille käsikirjoituksille ja epäloogisuuksille. Monesti tällaisia "virheitä" ei kuitenkaan löydy, jolloin on vain todettava, että hyvin tehty, mutta ei liikuttanut minua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös