Aikaisemmin esitetty 1+3 kauppa näyttäisi kääntyvän muotoon 2+2. Eli kaksi alusta rakennetaan Ranskassa ja kaksi Venäjän omilla telakoilla. Sitä en tosin tiedä mistä Sarkozy tai YLE oli repinyt eilisissä TV-uutissa olleen jutun, että molemmat alukset sijoitettaisiin muka Mustallemerelle? Eihän tästä ole pitkäkään aika kun Venäjän merivoimat kertoivat aluksien tulevan Pohjoiseen ja Tyynellemerelle. Mustastamerestä eivät puhuneet mitään.
Uudet lentotukialukset ovat Venäjän merivoimilla vielä aika kaukana, mutta uuden hävittäjäluokan piirustuksien pitäisi olla jo aika pitkällä. Viime vuonnahan Venäjä ilmoitti aloittaneensa uuden hävittäjäluokan suunnittelun. Mitään tosin tältä saralta tuskin kuuluu vielä ensi vuonna, mutta ehkä 2012. Tämä tarkoittaen siis lähinnä sitä, että piirustukset ovat valmiit ja ensimmäisen aluksen rakentaminen voisi alkaa aikaisintaan 2012.
Epäilen, että YLE:n toimituksessa on tapahtunut virhe. Kenties vetelivät liian rankkoja yhtäläisyysviivoja venäläismedioissa esitettyjen arvioiden mukaan, mikäli Georgian kriisissä laivastolla olisi ollut käytässä Mistral-luokan alus/aluksia, 26 tunnin operaatioon olisi mennyt aikaa 40 minuuttia. Tästä sitten kuvittelivat, että Mustallemerellehän alukset menevät. Tosiasiassa turhaa tuon kokoluokan aluksia on sijoittaa Mustallemerelle, ei ainakaan alusluokan ensimmäisiä aluksia. Mikäli aluksia loppujaan tulee se 2+2, tuolloin kenties yhden sijoituspaikka saattaisi olla Mustallamerellä, koska Venäjän suunnitelmat partioinnin laajentamisessa Välimerellä saattavat puoltaa tällaista ratkaisua. Tosin Ivan Gren-luokan alukset riittäisivät maihinnousukapasiteettinsa puolesta Mustallemerelle aivan mainiosti.
Venäjän laivastolle suunniteltujen uusien lentotukialusten valmistumisaikataulu on tosiaan aika avoinna tällä hetkellä. Tuossa jokin aika luin, viittauksenomaisesti, että aikaisintaan 2015 voidaan ruveta odottamaan jotain konkreettista, toisaalla skaalaa on venytetty aina vuoteen 2020 saakka. Taloudelliset seikat osaltaan ratkaisevat sen mihin panostetaan kun samalla Venäjän ilmavoimiakin vahvistetaan tulevina vuosina huomattavasti.
Suunnitelmissa on hankkia yhteensä noin 1000 erilaista helikopteria, Sukhoi PAK FA:n valmistus ilmavoimille alkanee 2015 tietämillä, jos kaikki sujuu hyvin. Sukhoi Su-37:n* (tai Su-35 - riippuu lähteestä) valmistus ilmavoimille on alkanut ja ensimmäiset koneet on jo laivuekäytössä. Mikäli kaikki sujuu odotetusti vuoden 2020 tietämillä Venäjän ilmavoimilla pitäisi olla käytössä noin 200 Sukhoi Su-34:ää lähinnäkin taktisiin pommitustehtäviin sekä tarvittaessa muihin ilmasta-maahan-operaatioihin. Tämänkin koneen ensimmäiset kappaleet on jo luovutettu ilmavoimille palveluskäyttöön. Tämän kaiken ohella Venäjällä on pistetty mietinnän alle uuden strategisen pommikoneen suunnittelu mutta tämä on todellakin pitkän tähtäimen suunnitelma. Samaten MAKS'issa parisen vuotta sitten Mikojanin suunnittelutoimisto toi ensi kertaa julki miehittämättömän ja aseistetun "lentokoneen", koneen "mock up" muistutti enemmin amerikkalaista B-2 pommikonetta kuin esim. amerikkalaista miehittämätöntä Predatoria. Tämänkin lentolaitteen käyttöönotto, jos se etenee suunnitelmaa pidemmälle, tapahtunee kuitenkin vasta lähempänä 2020.
Näiden suunnitelmien ohella maavoimillekin on suunnitteilla omat kalustohankintansa. Tällä hetkellähän esim. T-80:stä ei ole tarkoitus hankkia juurikaan lisää. Ei myöskään vaunun modernisoitiin panosteta suuressa mitassa vaan pääpainona tulisi olla T-90 hankkiminen maavoimille enenevissä määrin sekä T-95 (Objekt 775) saaminen tuotantoon. Tässä kohdin Uralvagonzavod Plant'lla on koettu pieniä vastoinkäymisiä, koska viime vuoden puolella pari firmaa, jotka olivat mukana projektissa taisi mennä nurin, mikä aiheutti ongelmia suhteellisen paljon. Muutamat tahot ovat jopa epäilleet, että koko projekti on lopullisesti peruttu näiden ongelmien myötä mutta ainakin vakaasti Venäjän asevoimien edustajat ovat tuoneet julki tiedon siitä, että suunnitelmat etenevät jälleen normaaliin tahtiin ja vaunu tullaan saamaan tuotantoon. Tietty pahat tuulet saivat vettä myllyynsä kun vaunua ei esiteltykään tänä vuonna Russian Defence Expossa, vaikka niin oli hivenen lupailtu. Toisaalta syy lienee hyvin yksinkertainen, asevoimien johto - viimekädessä Medvedev - ei ollut antanut lupaa vaunun esille tuontiin.
Toisaalta näiden kalustohankitojen lopullinen onnistuminen riippuu siitä millä tavalla Venäjän talous kehittyy tulevina vuosina.
vlad.
*: Venäjän ilmavoimille tuleva versio ollee juuri Su-37 ja mahdollisesti ulkomaille myyntiin tarkoitettu malli Su-35.