Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 354
  • 1 534

teppana

Jäsen
Vaihdoin (tai yritin) jo neljä viikkoa sitten. Asutaan tosiaan Oulussa ja vaimoke kulkee välillä Sodankylään asti töissä niin on tapana vaihtaa ajoissa ettei hälytyksen tullen pidä luistella lapissa. Meillä on bemari ja renkaissa oleva erikoispultti on sellainen tasainen kanta jossa on noin millin levyinen ja syvyinen ruusukuvioinen ura. vastakappaleessa luonnollisesti vastaava kuvio mutta koholla. Ensimmäisen renkaan sain vaihdettua ja sitä erikoispulttia kiristin ja ilmeisesti vähän huonosti oli paikallaan. Napsahti perkele puolet siitä vastakappaleesta sinne uraan ja eihän sille appiukon pajassa mitään saatu.

Vietiin auto Wetterille ja siellä ottivat pultin pois ja vaihtoivat loput renkaat. samalla sanoivat että ei sitä Suomessa tarvi noita varkaudenesto pultteja ja nyt on normaalit pultit. oonkin monesti miettiny että tarviiko niitä erikoispultteja nyt oikeasti. Varsinkin kun auto on käytännössä jokainen yö lukitussa autohallissa missä on kameravalvonta.

Ainut valittamisen aihe on että ne on kitkat. Auto on siis 4-sarjan 3-ovinen coupé. Ei se sama mikä Laineella on, vaan kolmiovinen versio siitä. Se on muutenkin niin helevetin huono kulkemaan liukkaalla ja jää kiinni sentin vahvuiseen lumeen. Auto menee parin kuukauden päästä vaihtoon, muuten siihen pitäis ehdottomasti hankkia kunnon nastat. Tämän auton myötä oon kyllä muuttunut täysin pro-nasta kuljettajaksi.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Vietiin auto Wetterille ja siellä ottivat pultin pois ja vaihtoivat loput renkaat. samalla sanoivat että ei sitä Suomessa tarvi noita varkaudenesto pultteja ja nyt on normaalit pultit. oonkin monesti miettiny että tarviiko niitä erikoispultteja nyt oikeasti. Varsinkin kun auto on käytännössä jokainen yö lukitussa autohallissa missä on kameravalvonta.
Nykypäivänä noilla lukkopulteilla ei pahemmin mitään tee. Tyhmimmät ehkä pysähtyy niihin, mutta asiansa osaavat ei. Jossain 2k vanteissa ne nyt kannattaa hidastimena olla.
 

teppana

Jäsen
Nykypäivänä noilla lukkopulteilla ei pahemmin mitään tee. Tyhmimmät ehkä pysähtyy niihin, mutta asiansa osaavat ei. Jossain 2k vanteissa ne nyt kannattaa hidastimena olla.

Niin ajattelinkin. Nuo nyt kuitenkin on ihan perus BMW:n vanteet. 18 tuumaiset kesälle ja 17 talvelle. Tuskin kovin montaa satasta maksaa. Toki kumeineen voi hinta nousta melko korkeaks. Mutta tosiaan, ainakin Wetterillä olivat sitä mieltä ettei niitä nykyään enää tarvi. Tuli samalla otettua rengashotelli. Olikohan 45 euroa vuosi. Kesäkumit on jo sakkorenkaat ja auto menee vaihtoon ennen kuin niitä pitää alle laittaa niin ei viittiny raahata anoppilaan takas.

Mutta seuraava auto on kyllä nastarenkailla ja neliveto. Kaverilla on nelivetoinen Audi A4 ja vaikka tuo meidän auto on vasta reilun vuoden vanha, niin ei lähelläkään sitä suorituskykyä talvisin mitä neliveto tuo. En olis uskonut että ero voi olla niin iso. Mutta niin se vain oli.
 

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
En olis uskonut että ero voi olla niin iso. Mutta niin se vain oli.
Molemmat pysähtyy yhtä hitaasti ;).
No ei vaineskaa itselläkin pitkästä aikaa etuveto ja kieltämättä jo nyt vituttaa toi sutiminen risteyksissä.
Renkaina nastat ja kitkat ovat lähellä samaa vaikka monet ylistävät nastoja.
 

teppana

Jäsen
Molemmat pysähtyy yhtä hitaasti ;).
No ei vaineskaa itselläkin pitkästä aikaa etuveto ja kieltämättä jo nyt vituttaa toi sutiminen risteyksissä.
Renkaina nastat ja kitkat ovat lähellä samaa vaikka monet ylistävät nastoja.

Touche.

Itellä kitkat menee maantieajossa ihan jees. mutta kaupungissa kun on tiet ja risteykset jäässä niin tuntuu ettei pitoa oo yhtään. Voiha se olla että tuo 4-sarja vain yksinkertaisesti ei oo hyvä auto pohjoiseen? On se kesällä tosi mahtava ajaa mutta jotenkin tuntuu ettei siihen saa pitoa millään.

Ehkä sitä liioittelee itselleen sen nelivedon vaikutusta että sais "syyn" hankkia sellaisen? :D
 
On tiettyjä olosuhteita joilla kitkarengas on lähes kuin kesärengas. Mutta vastaavasti suurimman osan ajasta ainakin etelän suolatuissa kaupungeissa nastat ovat täysin turhat, aiheuttaen vain melua, polttoaineen kulutusta ja katupölyä. Nastoilla tai ilman, niin minusta tärkeintä olisi, että kumiseos on tuore eli ensimmäistä talvea ajossa. Sitten keväällä pois vanteilta ja kiertoon köyhille, kipeille ja muille idiooteille joille käy käytetty talvirengas. Pieni hinta hyvästä pidosta.
 

teppana

Jäsen
Tuo on totta. Tuorret renkaat tietenkin toimii paremmin. sen verran pihi luonne on ettei raaski vaihtaa ennen kun on loppuun ajettu. Kyllä ne Oulussakin suolaa teitä, mutta osa risteyksistä ei pysy auki sama mikä olisi.

Mutta auto on 90% maantiellä kun vaimoke ajaa työmatkat. Itse käytän polkupyörää kesät talvet. Ihan hyvin se auto tiellä on kitkoilla pysyny. Joskus vain tuntuu että jäällä mennään sinne minne auto sanoo eikä sinne minne kuski haluaa. aikaisempi auto oli Seat Ibiza joka oli massaltaan huomattavasti pienempi niin ehkä tuo valtava paino ja kokoero saa auton tuntumaan erilaiselta. Ibizalla uskalsi vetää kyllä mutkiin talvella eikä koskaan pelottanu että lähtee hallinnasta. Bemarin kanssa tuntuu välillä vähän epävarmalta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minusta mikään ei ole niin karmeaa kuin toi saatanan suolaaminen. Parasta on nätti lumikerros, mitä sitten sopiva määrä nastallisia autoja käy rikkomassa, siinä toimii sitten niin kitkat kuin nastatkin. Se saatanan suola paskoo kaikki paikat ja hyötyä on tasan tarkkaan vain optimaalisissa olosuhteissa, hinta suhteessa hyötyyn on ihan olematon. Joku jäätävä tihku, niin silloin suolaus on hyvä, muutoin jättäsivät ennemmin sen suolan kippaamatta, kun seuraavaksi se on umpijäässä se tie.

Ja muuten älkää hommatko talviksi mitään läski renkaita, ohuet on parhaat sivupidon ja kääntyvyyden kannalta. Noilla leveillä läskeillä tuntuu ettei pidä mitään, silti jostain syystä niitä autojen alle tungetaan.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tänään vaihtuu kesäkiekot alle, vaikka nyt taivaalta tulee lunta. Olin varannut ajan jo viikkoja sitten, joten en ala sitä enää vaihtamaan. Lisäksi pääsiäisen aikaan tulee liikuttua vain päiväsaikaan Etelä-Suomessa, niin eipä varmaankaan tarvitse liukkautta pelätä.

Enpä muista milloin viimeksi on renkaiden vaihto jäänyt näin myöhäiseksi tai olisi tarvinnut enää edes miettiä tähän aikaan vuodesta kelin vaikutusta vaihdon ajankohtaan.
 

BaronFIN

Jäsen
Itse vihdoin renkaat omaan autooni maaliskuun puolella (en jaksanut kuunnella nastojen rapinaa kuivalla asfaltilla) ja vaimon autosta nykäsin kitkat pois ja kesägummit tilalle viime viikonloppuna.

Joo, muka lunta tulee taivaalta ja on pakkasta. Routa on jo mennyttä ja tiet jäätyvät uudelleen vasta parin päivän yhtämittaisen pakastuksen jälkeen ja sellaista jääkautta ei ole täällä etelässä enää näkyvissä. Toki hieman sovittaa tilannenopeutta mahdolliseen liukkauteen, mutta tänäänkin pakkasesta huolimatta tiet olivat lätäkköiset ja sulat.
 

Aurinkotuuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK & useat muut punapaidat & Pallopojat
Ohessa linkki Forecan 10 päivän ennusteeseen Helsinkiin. Yöllä puskee miinus seitsemää pahimmillaan. Lätäköt ja rampit ehtivät saada mukavan riitteen aamuajelua varten. Mikäli matka on Helsingistä mihinkään muuhun suuntaan Suomessa, kehotan kesärenkaiden sijaan siirtymään julkisen liikenteen puolelle.

10 vrk sää Helsinki - Foreca.fi
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vielä pari viikkoa ajan nastoilla. Ajan työkseni ja kun aikaisin aamulla lähtee, ei tarvi miettiä keliä.
Firman auto, firman renkaat, mitä niitä säästelemään. Nastat ja auto on sen verran hiljainen ettei nastojen ääni häiritse.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Onkos kellään palstalaisella kokemusta hankook ventus prime 3 kesänakeista? Melu? Ajotuntuma?

Autobildin testinkin voittanut mutta niinhän se Nokiakin testeissä pärjäili.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ärsytti minuakin se nastoilla ajaminen kuivilla teillä niin käytin vaihdossa jo 2-3 viikkoa sitten. Työmatka onneksi sujuu isoja pääteitä pitkin ja ei aamullakaan hirvitä lähteä ajelemaan vaikka olis tuon renkaanvaihdon kyllä jälkeenpäin ajatellen voinut vähän myöhemminkin tehdä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Kesäkumit sujahti alle jo pari viikkoa sitten. Minua saatte siis kiittää näistä viime päivien keleistä. Eilen oli tavallista jännempi työmatka vaimolla, kun viimeiset kymmenet kilometrit ajoi auraamattomalla tiellä lumeen muodostuneissa urissa. Ei kuulemma tehnyt mieli lähteä kenestäkään ohi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onkos kellään palstalaisella kokemusta hankook ventus prime 3 kesänakeista? Melu? Ajotuntuma?

Autobildin testinkin voittanut mutta niinhän se Nokiakin testeissä pärjäili.
Mulla taitaa olla nuo alla, jos oikein muistan. Jotkut ventukset kuitenkin, kun sunnuntaina kesäkiekot vaihdoin. En hirveästi katsellut, mitä myyjä mulle rengasliikkeessä myi, kun hyvämaineinen ja -tapainen liike oli kyseessä ja hinta sopiva. Voin suositella siltä osin että auto liikkuu eteenpäin ja olen pysynyt tiellä, tarkempaan analyysiin en kykene. Tästä oli varmaan paljon apua ostopäätökseesi, joten olen hyvä.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Voin suositella siltä osin että auto liikkuu eteenpäin ja olen pysynyt tiellä, tarkempaan analyysiin en kykene. Tästä oli varmaan paljon apua ostopäätökseesi, joten olen hyvä.

Mutta tuohan on täysin riittävää tietoa. Jos eivät kiinnitä huomiota, niin silloin niissä ei ole moitittavaa.

Täytyy kokeilla, sittenpä tuo selviää. Eiköhän tuohon Auto Bildin testiin voi nojautua riittävästi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Selailin eilen uusinta Auto Bildin kesärengastestiä ja siinä oli ilahduttavasti testattu myös kulutuskestävyyttä. Erot olivat aivan järkyttäviä, tai sellaiseen käsitykseen ainakin jäin. Conti oli muistaakseni paras (muutenkin) ja kesti moninkertaisesti vaikka Bridgestoneen tai (halpis?)-nokialaiseen verrattuna?
Kestävyyden painoarvo oli tosin käsittääkseni testissä aika pieni.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta tuohan on täysin riittävää tietoa. Jos eivät kiinnitä huomiota, niin silloin niissä ei ole moitittavaa.

Täytyy kokeilla, sittenpä tuo selviää. Eiköhän tuohon Auto Bildin testiin voi nojautua riittävästi.
Kertoile kokemuksesi melusta. Puolen kesän kulutuspinnat jäljellä kesänakeissa, ja pitäisi saada hiljaiset kummit. Ainakin hakka7 talvikiekkoja hiljaisemmat. Nykyiset dunlopit ei ole...
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Kertoile kokemuksesi melusta. Puolen kesän kulutuspinnat jäljellä kesänakeissa, ja pitäisi saada hiljaiset kummit. Ainakin hakka7 talvikiekkoja hiljaisemmat. Nykyiset dunlopit ei ole...

Laitellaan tietoa kun saapuvat. Menee vielä 1-2vko.

Auto Bildin kesärengastesti 2016

2016 AutoBild Summer Tyre Test - Tyre Reviews

Sama 2017 mutta leveillä renkailla ja Hankook pärjännyt hienosti. Melutaso vielä hiljaisempi.

2017 Auto Bild Summer Tyre Test - Tyre Reviews
 
Viimeksi muokattu:

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noista renkaista mitataan ohiajomelu. Noi mun hakka7 on ulkometeliltään isommat kuin dunlopit, mutta auton sisällä tilanne on päinvastoin. Pitäisi tietää miten hyvin rengas välittää melun ja sitä ei testata.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Noita vertailuita lueskelin, ja alkoi omat Michelin pilot sport 4:t vituttamaan entistä enemmän. Pitoa kyllä piisaa, mutta niin piisaa meteliäkin. Normaalissa ajossa, tuolla vertailussa löydetyllä lisäpidolla ei tee yhtään mitään, mutta matala melutaso lisäisi ajomukavuutta varsin paljon.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Joku rengasmyyjä joskus kehui Pirellejä hiljaisiksi. Ostin lopulta Continentalit, joten en sitten tosiasiassa tiedä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Noista renkaista mitataan ohiajomelu. Noi mun hakka7 on ulkometeliltään isommat kuin dunlopit, mutta auton sisällä tilanne on päinvastoin. Pitäisi tietää miten hyvin rengas välittää melun ja sitä ei testata.
Mahdotonta on testata kun sen äänen taajuus ja auton äänieristys riippuu täysin autosta, renkaasta ja tienpinnasta. Se nyt vaan on voi voi, että jos tarkoitus on blokata taajuuden X tai Y ääniä niin ne tehdään eri tavoin. Katsos kun se liittyy sen äänen allonpituuksiin ja muihin mitättömiin asioihin. Olisi melkoiset testit kun haettaisiin kaikki autot markkinoilta viimesiltä vuosilta, että saatais sulle se sisälle kuuluva rengasmelu mitattua.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi mittarit pitää viedä auton sisälle, kun mitataan renkaan kykyä välittää ääntä? Minusta siinä ei tarvita autoa lainkaan!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös