Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 713
  • 1 534

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tunkki-aiheeseen liittyen kysyisin autoilevien jatkoaikalaisten kokemuksia ja käyttöastetta koskien rengashotellipalveluja. Asia tuli mieleen luettuani Aamulehdestä tämän aihetta koskevan artikkelin: Rengashotellihinnoissa on huomattavia eroja Helsingin ja maakuntien välillä | Aamulehti Itselläni on ollut käytössä tuo palvelu jo useamman vuoden, tänä vuonna kausihinta oli 50€, joten vertailussa ihan asiallinen hinta. Palvelu sisältää säilytyksen, vakuutuksen, pesun, tasapainotuksen ja vaihdon. Luonnollisesti ilmanpaineet on tarkistettu ja alumiinivanteiden jälkikiristys hoituu myös samaan rahaan. Uuden rengassarjan hankinnan yhteydessä saa tuon säilytyksen kaupan päälle, joten itse en enää viitsi vaihtaa renkaita meidän kahteen autoon, vaan mieluummin tuen yrittäjää hankkimalla tuon palvelun. Pienemmän liikkeen etu on myös siinä, että aikaa ei ole pakko varata etukäteen, vaan vaihtotyö tehdään asiakkaan aikataulujen mukaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Euromasterilla on omat renkaat olleet rengashotellissa useamman vuoden. Tosin hintaa en tiedä kun kyseessä on työsuhdeauto ja tuo kuuluu soppariin.
Helppoa ja huoletonta kyllä.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensi viikolla voisi vaihtaa alle talvirenkaat kun reissuja pohjoiseen tiedossa. Joko aivan uudet tai tallista löytyvät.

Viime viikolla hankkimassani autossa näyttäisi olevan rekisteriotteen mukaan renkaat 205/65/R15 ja 215/55/R16. Voiko tuohon laittaa edellisestä autosta jääneet 205/55/R16-renkaat ? Merkki ja mallikin on sama joten menee heittämällä.
 

Beergenheim20

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Jokerit, OJ
Joo, miksipä ei. Nyrkkisääntönä näissä oli joku että suurimmasta sallitusta tuuman isompi tai pienimmästä sallitusta tuuman pienempi.
Ja leveydessä 30mm eroa
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Vähän kahden vaiheilla vaihdon kanssa. Tällekin viikolle on yöpakkasia pk-seudelle tiedossa, joten sen puolesta voisi jo nastat vaihtaa alle. Minua ei haittaa suurempi rengasmelu tai muu sellainen, enkä jätä nastoja vaihtamatta sen vuoksi, että tiet tai renkaat kuluvat vaan turvallisuus edellä mennään. Suurin ja oikeastaan ainoa syy vaihtamiselle on mahdolliset kaatosateet. Viime viikollakin tuli muutaman kerran ajaessa sen verran vettä, että olisi huomattavasti enemmän pelottanut ajaa nastarenkaiden vesiurilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Keskiviikkoaamuna on pakkasta, muutoin mennään yölläkin viiden asteen kieppeillä eli en vaihda. Mulle kun sattui keskiviikoksi vapaapäivä, voi vaimo hypätä vaikkapa bussiin. Nastojen ropina ei kiinnosta, niitä ehtii taas läpi talven kärsimään.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Minulla ei kantti kestänyt ja vaihdoin nastat alle kun aamuisin minun on vaan pakko tiettyinä aamuina lähteä.

Nämä parin vuoden takaiset testivoittajat Continental Conti Ice Contact ykköset ovat onneksi todella hiljaiset.
 

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Maanantaina pyöräytin omaankin autoon nastat alle. On muuten tuollaiset "testivoittaja" kategoriaan menevät yhden talven ajetut nastarenkaat aivan uskomattoman paljon paremmat ajaa kuin Nankangin kuluneet ja väsähtäneet kesäkumit. Siis tottakai 4 kesää ajetut halpisrenkaat on huonot ajaa, mutta että eron huomaa perstuntumalla jo taajamanopeuksissa, saati sitten 80-120km/h vauhdeilla. Ensi kesäksi sitten varmaan laitettava uudet kumit alle. Ja toinen huomio, nuo pyörän pultit ei tosiaankaan ole kireällä jos ne on oikeaan momenttiin laitettu. Auto oli viikko sitten pajalla iskarinvaihdossa ja kaikki pyöränpultit oli tuoreeltaan jonkun rasvan (?) kanssa laitettu pulttipyssyllä oikeaan momenttiin, eipä muuten tarvinut tällä kertaa hampaat irvessä vääntää ristikkoavainta. Ehkä se momenttiavain ei olisi ollenkaan huono ostos sekä omien hartioiden että aluvanteiden kannalta...
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minulla ei kantti kestänyt ja vaihdoin nastat alle kun aamuisin minun on vaan pakko tiettyinä aamuina lähteä.

Nämä parin vuoden takaiset testivoittajat Continental Conti Ice Contact ykköset ovat onneksi todella hiljaiset.
Taitaa olla samat alla minullakin ja hiljaiset todellakin ovat. Sellaisella karkealla asfaltilla jopa hiljaisemmat kuin auton kesärenkaan jotka pitävät melkoista murinaa jos tuollainen pinta - jotkut saakelin eko/vihreät matalan vierintävastuksen renkaat tuli ensiasennuksena uuteen. No kohta saa hankkia uudet.
 
Kitkoista ei ole suurta kokemusta, mutta en ottaisi niitä mistään hinnasta vain meluperustein, haluan faktaa millä turvallisinta ja mukavinta ajaa etelä-suomen talvissa. Kiinnostaisi tietää enemmän faktatietoa kitka vs nasta eroista kun rengas sen 2-4v vanha ja ajettu 20-40tkm. Miten muuttuu pito-ominaisuudet.

_
Juuri näin. Kun vielä yksityisautoilin, asennutin alle pakasta vedetyt nastat joka syksy. Talvirenkaan pidossa oleellisinta on minusta seoksen pehmeys. Siitähän se ajomukavuus tulee, kun rengas toimii täydellisesti ja tietää että siihen voi luottaa. Muistan ikuisesti erään matkan kitkabemarin kyydissä jäätävällä kelillä, jossa ajomukavuus oli kyllä erittäin lähellä sen absoluuttista nollapistettä kuskin hissutellessa kuuttakymppiä motarilla lähes paskat housussa.
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
Pari viikkoa sitten pyöräytin oman autoni alle kitkat, hiljaiset ja mukavat verrattuna 18" kesäkumeihin.
Eilen laitoin rouvan autoon nastat alle, kamalaa teki ajaa kuivalla asfaltilla piikkikumeilla kun töihin sillä menin.
Seuraavat renkaat jotka ostan tulevat tasanvarmaan olemaan kitkat, nykytalvet eivät nastoja vaadi.

Turvallisuus lähtee ratin ja penkin välistä.
 

Fordél

Jäsen
Nastarenkaita saa käyttää lainsäädännön mukaan tänä vuonna maanantaihin 4.4. asti. Tämänkin jälkeen nastarenkaita saa käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Seuraava kysymys koskee lähinnä etelä-suomalaisia: onko jengi kaivanut jo tunkit esille?
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Seuraava kysymys koskee lähinnä etelä-suomalaisia: onko jengi kaivanut jo tunkit esille?
Varasin vaihdon ensi viikon keskiviikoksi. Olisin voinut vaihdattaa aiemminkin, mutta rengassäilytyksen ajat sopivat vasta tuolloin. Esimerkiksi tälle viikolle ei enää eilen saanut aikoja. Työajoa tulee n. 60 km päivittäin pääosin kehä III:lla. Jos nyt vielä jonkun takatalven lykkää, niin pääsen töihin tarpeen vaatiessa myös julkisilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viikonloppuna ajattelin heittää kesäkiekot alle. Onhan se taas kiva ajella ilman nastoja, juu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Perkele, pitäis ostaa kesärenkaat ja olin vähän niinkuin päättänyt muutamien erimerkkisten pettymysten jälkeen ostaa Michelinit, Energy Saver plussat. Nyt kuitenkin katselin noita Michelin CrossClimateja, enkä ole vielä ihan varma että onko nuo muualla maailmassa "All-season", mutta täällä "Suomen kesään sopivat" renkaat ihan paska idea vai ihan fiksu juttu. Onko jollain mielipidettä?
MICHELIN CrossClimate | Henkilöautot | MICHELIN
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huomiseksi on aika varattuna RengasCenteriin, jossa tällä hetkellä kesärenkaat ovat säilytyksessä. Sivumennen sanoen tuollainen rengashotellihomma on hieno asia. Ei meillä edes olisi tilaa säilyttää niitä ei-alla-olevia renkaita missään (no ehkä parvekkeella), eikä kyllä kiinnostaisi tuossa pihalla alkaa auton oman rimpulatunkin avulla renkaita vaihtamaan. Mieluummin maksan kahdesti vuodessa sen 80 euroa, johon kuuluu kaikki renkaiden vaihdosta alla olleiden renkaiden ja vanteiden pesuun ja säilytykseen. Jälkikiristyksen sentään tein syksyllä itse vaimon veljen luona, kun sieltä sattui sopiva momenttiavain löytymään. Jälkikiristyskin toki sisältyisi tuohon mainitsemaani hintaan.

Jos olisi säilytystilaa ja järkevä paikka (edes autokatos) jossa renkaat vaihtaa, niin varmasti silloin tekisin sen itse. Tässä tapauksessa kyse ei ole uusavuttomuudesta, onhan niitä renkaita tullut jokunen kierros auton alle aikoinaan pyöriteltyä. Tosiaan tilanpuutteen ja helppouden vuoksi olemme päätyneet tuohon rengashotelliratkaisuun.
 

Fordél

Jäsen
Mulla rengashotellina toimii appiukon talli, joten sikäli asiat on täällä hyvin.

Näyttää olevan muillakin renkaanvaihto käsillä, joten kait tässä tohtii itsekin laittaa kesäkiekot alle. Mielenkiintoista nähdä ensi kertaa, että miltä isommat kiekot näyttävät auton alla.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
En jaksa tunkata tänä keväänä, ostan uudet rullat alle.
Kilometrejä tulee, luojan kiitos, varsin vähän vuodessa ja nekin enimmäkseen pienillä nopeuksilla, joten sadekelin ajo-ominaisuudet ja jarrutusmatkat eivät ole merkittäviä. Halvimmat kinkkirenkaatkin siis täyttäisivät tarpeen, mutta probleema on autoni syntymävikainen into meluamiseen, äänekkyys.

Tsekkailin tuossa paikallisen liikkeen tarjontaa, suvaitsevat ilmoittaa jostain, ehkä testeistä, saatuja meluarvoja, dBnä.
Nokian Hakka Greeneille annetaan jopa neljä dBtä alemmat arvot kuin muille. Mielestäni tuollainen ero niin merkittävä, että olen valmis siitä maksamaan.

Kysymys: onko jäsenillä kokemusta Nokian Hakkojen mölystä verrattuna muihin? Tai sitten jokin muu korviinpistävän hiljainen ehdokas?

Edit loppukevennyksenä: tottakai nokian renkaat ovat "hiljaiset", koska testeihin toimitetaan pehmeät kumit! Hihi.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
Renkaat vaihdettu ja pitkästä aikaa siitä joutui jopa maksamaan. Renkaiden vaihdon lisäksi otin vielä niiden pesun mukaan niin 40 euroa tuli kustantamaan koko lysti. Onhan tää melkosen vetelää touhua, kun nämä hommat voisi hyvin hoitaa itsekin. No, jos sillä tukee vähän suomalaista työtä niin menkööt. Kyllä melkosesti muuttuu auton ilme, kun vaihtaa 16 tuumaisista talvirenkaista 17 kesärenkaisiin, jotka ovat vielä matalammat profiililtaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, tänään vaihdoin minäkin ja apen autotallista ne kaivelin esille. Kovin on etunakit jo sileänä mutta jos nyt tämän sesongin vielä saisi. Takana kulutuspintaa on reilusti.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Kesärenkaat alla. Meni aika kivasti, kun kaverilta löytyy nosturi ja järeä Milvaukeen akkuporakone. Goodyearin efficient gripit tuntuisivat varsin päteviltä ja mukavilta renkailta viidentoista kilometrin ajon perusteella.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Suvikumit alla ja ne on edelleen äänekkäämmät kuin nokian nastat. Onneksi pintaa on vain tämän kesän ajeluihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös