Tunkilla ollut jo käyttöä?

  • 245 359
  • 1 534

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Reilu viikko sitten vaihdettu ja naurattaa aamulla tulla töihin kun näitä oman elämänsä sankareita uusilla mersuilla ja bemareilla liukastelee pitkin teitä. Vtu mitä talipäitä. Miksi niitä säätiedotuksia on niin vaikea lukea, miksi se on yllätys että lähes joka vuosi lokakuun lopulla tulee ensiliukkaat?
Miksi se naurattaa? Senkö takia, että pääsit mielessäsi ajattelemaan, kuinka paljon parempi ihminen olet. Niin ja itselläni ei ole alla Bemaria, Mersua eikä muutakaan uutta autoa. Viestisi perusteella asennevamma on varsin ilmeinen.
Siellä on talvi, vitun apinat.

Mikä on oikeasti niin tärkeää että pitää lähteä aamulla kesärenkailla tuollaiseen keliin leikkimään omalla ja ennenkaikkea muiden hengellä?

Rattijuoppo turruttaa omat aistinsa ja hankkii paskemman arviointikyvyn, mutta kesärenkailla luistelija lähtee liikeelle kulkupelillä jota tietää ettei pysty hallitsemaan.
Miten niin tietää, ettei pysty hallitsemaan? Entäs jos tietää, että pystyy hallitsemaan, kunhan ajaa riittävän hiljaa? Eli itse ajelin aamulla liikenteessä kesärenkailla mm. yhtä Helsinkiin johtavaa moottoritietä pitkin. En nähnyt yhtään ulosajoa, jengi ajeli siististi hiljaista vauhtia hyvillä turvaetäisyyksillä ja autoja oli vähän. So what's the fucking problem? Jos joku vetää tuolla kelissä pihalle, se on pelkästään omaa tyhmyyttä. Jos vetää kesärenkailla siististi, eikä ole kenenkään tiellä, niin ketä se haittaa? SergeiK ei ehkä osaa hallita autoaan liukkaalla, mutta aika moni muu osaa. Ymmärrän, että paska autoilija vaihtaa alleen talvirenkaat. Paska autoilija myös luottaa siihen, että niillä talvirenkailla pärjää kelissä kuin kelissä. Kyllä ne pahimmat onnettomuudet ovat tulleet keskellä talvea. Pienempi liikenneriski on vauhtinsa kesärenkaisiin sopeuttava kuljettaja kuin päättömästi talvirenkailla suhaava.

Eilen olin kyllä katsonut kaikki säätiedotukset (en enää illalla muiden menojen takia), eikä siellä mitään lumisadetta ollut luvattu. Tietysti ärsytti, kun en ollut viime viikonloppuna tajunnut laittaa kitkoja alle, mutta aamulla päätös oli silti helppo: ennen ruuhkia liikkeelle, niin ei ole kenenkään tukkona liikenteessä (mm. motarilla mittarin näyttäessä max 60 km/h).
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Näytä minulle yksikin henkilö, jonka mielestä talvirenkaiden vaihtaminen on liian aikaista, vaikka ensilumi on jo satanut? Ja vaikka tällainen idiootti jostain löytyisikin, saa olla aikamoinen luuseri, joka ei sen takia uskalla vaihtaa talvirenkaita autoonsa.

Kesärenkailla lumisateessa liukastelulle ei ole ensimmäistäkään hyvää perustelua. Todella idioottimaista ja vastuutonta toimintaa. Miksei voi sitten jäädä kotiin tai käyttää julkisia, jos autossa on vielä kesärenkaat alla? Vakuutusyhtiöiltä ja poliisilta vaan tiukempi linja asian suhteen niin kyllähän nämä hölmöläiset saataisiin tuntuvasti vähenemään.

Ne talvirenkaat eivät vaihdu autoon itsestään samalla sekunnilla kun niitä tarvittaisiin. Kesärenkailla liukastelulle löyty itseltäni hyvä syy: tarve saada vaihdatettua autoon talvirenkaat. Miten tämän ratkaisisit? Pitäisi tilata hinausauto ja pyytää kärräämään renkaidenvaihtoon, vai?

Vaikea itsekään vaihtaa renkaita koska ne ovat liikkeessä säilytyksessä. Taloyhtiö ei katso hyvällä renkaiden säilyttämistä.

Lisätään vielä että aikaisemmin tällä viikolla tai sitä ennen ajelu nastarenkailla olisi ollut idioottimaista ja kun viime viikolla tilasin vaihtoaikaa, ei sitä saanut ennen kuin tämän viikon lopulle.

Tuntuuhan se tyhmältä ajaa kesärenkailla liukkaalla mutta sitä on vaikea välttää. Samantien sakot kaikille jotka ajavat talvirenkailla vaikka kelit ovat kesäiset.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tämä ei varsinaisesti ollut mikään vittuilu, varmaan sinä ajat tarpeellista varovaisuutta noudattaen. Yleisesti ottaen vain ihmetyttää.

Eikö niitä julkisia nyt mitenkään voi käyttää ?

Siellä on talvi, vitun apinat..

..Pidän kesärenkailla ajavaa henkilöä pahempana ihmissaastana kuin rattijuoppoa..

Otan tästä asiasta kyllä nöyränä vastaan vittuilun, oli se sitten vinoa tai suoraa. Viikonloppuna kyllä kattelin säätiedotuksia ja aloin renkaanvaihtoaikaa hommaamaan. Oon tottunut käyttää yhtä ja samaa mestaa johon kätevästi pääsen ja josta sitten nytkin aikaa lähdin varaamaan, sieltä ei aikaa saanut kun vasta viikon päähän maanantaille, ja otin sen. Oishan sitä voinu alkaa metsästää muista mestoista aikaisempaakin aikaa tai vaikka viimein hommata sen tunkin, mutta laiskuuttani en jaksanut tai hölmöyttäni unohdin, en muista, jäi vaan tekemättä. Ja nyt vituttaa.

Normaalisti vaihdatan renkaat liian ajoissa enkä siksi oo aikaisemmin joutunut kokemaankaan tämmöstä kesäkumeilla jäällä luistelua. Helvetin vittumaista ja pelottavaa puuhaa, en suosittele kenellekään, varsinkaan niille naamoille jotka pitää itteään kovinakin rattisankareina ja jotka sitten kovilla nopeuksilla ajaa ulos ja pahimmassa tapauksessa toisten päälle. Itseäni pidän sen verran kökkönä kuskina että oon omassa kyydissäni aina snadissa paniikissa säällä ku säällä, enkä sen takia helvetissä lähde norminopeuksia kesäkumeilla noille liukkaille teille ajelemaan, ennemmin oon tientukkona sen aikaa ku saan talvirenkaat alle.

Viikonloppuna ois kyllä muutaja ajomatka edessä joita ei julkisilla pysty suorittamaan, saa nyt nähdä miten niiden kanssa käy.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
.Miten niin tietää, ettei pysty hallitsemaan? Entäs jos tietää, että pystyy hallitsemaan, kunhan ajaa riittävän hiljaa?
Saako sinusta ajaa sixpackin jälkeen jos ajaa riittävän hiljaa? Jos on esimerkiksi jääkiekkoveskari ja refleksit ovat huippuluokkaa? Ketä se haittaa?

Eli itse ajelin aamulla liikenteessä kesärenkailla mm. yhtä Helsinkiin johtavaa moottoritietä pitkin. En nähnyt yhtään ulosajoa, jengi ajeli siististi hiljaista vauhtia hyvillä turvaetäisyyksillä ja autoja oli vähän. So what's the fucking problem? Jos joku vetää tuolla kelissä pihalle, se on pelkästään omaa tyhmyyttä. Jos vetää kesärenkailla siististi, eikä ole kenenkään tiellä, niin ketä se haittaa? SergeiK ei ehkä osaa hallita autoaan liukkaalla, mutta aika moni muu osaa. Ymmärrän, että paska autoilija vaihtaa alleen talvirenkaat. Paska autoilija myös luottaa siihen, että niillä talvirenkailla pärjää kelissä kuin kelissä. Kyllä ne pahimmat onnettomuudet ovat tulleet keskellä talvea. Pienempi liikenneriski on vauhtinsa kesärenkaisiin sopeuttava kuljettaja kuin päättömästi talvirenkailla suhaava.
Minäkin ajoin liikenteessä yhtä Helsinkiin johtavaa moottorietietä pitkin. Näin useita ulosajoja ja läheltä-piti-tilanteita. Tietysti on selvää, että he eivät olleet kaltaisiasi jumalaisia autonkäsittelijöitä, vaan jotain vitun taviksia jotka omaa tyhmyttäään menettivät autonsa halllinnan.

Varmaan se vaikeus on erottaa nämä normaalit ihmiset VT:n kaltaisista jumalista ja jos olet joskus ajanut sen toisenkin kerran jotain Helsinkiin vievää moottoritietä, niin tiedät että sielllä on muitakin. Ja sinun pitäisi sitten myös tietää, että kun yksi tavis-kuski muuttuu matkustajaksi niin jumalaisetkin kuskit ottavat siinä osumaa. Ja vaikka eivät ottaisikaan niin se liikenne sitten seisoo näitten sankarien peltikolarin siivoamisen jälkeen ja parikymmentätuhatta ihmistä myöhästyy töistä.

Omasta ajotaidostani en osaa sanoa. Varmasti olen paska autoilija. Mutta se mikä korvaa minun varmasti puutteellisia ajotaitojani on se, että minä en kuvittele olevani jumalainen autonkäsittelijä. Siksi minä en lähtisi kesärenkailla luistelemaan niin ruuhkaiseen liikenteeseen mitä pääkaupunkiseudun liikenne on. Varsinkin kun tällä seudulla julkinen liikenne on oikeasti vaihtoehto.

Mutta tietysti myönnän, että tälläiset inhimilliset rajoitukset eivät VT:tä koske.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eilen tähän aikaan oli vielä kesäkumit, joten vähän viime tipassa tuli homma hoidettua, etenkin kun piti vielä ajaa rengasliikkeeseen, jossa nastakiekot olivat valmiina. En olisi tuohon tämän hetkiseen Turun säähän lähtenyt sotkemaan kesärenkailla.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eilen olin kyllä katsonut kaikki säätiedotukset (en enää illalla muiden menojen takia), eikä siellä mitään lumisadetta ollut luvattu. Tietysti ärsytti, kun en ollut viime viikonloppuna tajunnut laittaa kitkoja alle, mutta aamulla päätös oli silti helppo: ennen ruuhkia liikkeelle, niin ei ole kenenkään tukkona liikenteessä (mm. motarilla mittarin näyttäessä max 60 km/h).
Saanen arvata, että siinä vaiheessa, kun itse olet saanut talvirenkaat alle, kiroat alimpaan helvettiin kaikki, jotka eivät pysty rajoitusten mukaan ajamaan liukkaista keleistä tai muusta johtuen.

Ne talvirenkaat eivät vaihdu autoon itsestään samalla sekunnilla kun niitä tarvittaisiin. Kesärenkailla liukastelulle löyty itseltäni hyvä syy: tarve saada vaihdatettua autoon talvirenkaat. Miten tämän ratkaisisit? Pitäisi tilata hinausauto ja pyytää kärräämään renkaidenvaihtoon, vai?
Ei ole olemassa hyvää syytä kesärenkailla liukastelulle. Tilanne on äärimmäisen yksinkertainen ratkaista: vaihda(ta) renkaat ajoissa. Jos homma on teetettävä muilla, on se hoidettava ajoissa, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Itse vaihtamalla pystyy hommaa pitkittämään, mutta kaikilla ei tunnu siihen olevan mahdollisuutta tai mielenkiintoa.

Vaikea itsekään vaihtaa renkaita koska ne ovat liikkeessä säilytyksessä. Taloyhtiö ei katso hyvällä renkaiden säilyttämistä.

Lisätään vielä että aikaisemmin tällä viikolla tai sitä ennen ajelu nastarenkailla olisi ollut idioottimaista ja kun viime viikolla tilasin vaihtoaikaa, ei sitä saanut ennen kuin tämän viikon lopulle.
Kieltääkö taloyhtiösi säilyttämästä talvirenkaita hallinnoimissasi tiloissa? Mihin kielto perustuu?

Viime viikolla talvirenkailla ajelu olisi ollut kaikkea muuta kuin idioottimaista. Kumit olisi nytkin asianmukaisesti valmiiksi alla. Idioottimaista on pitkittää hommaa viimeiseen asti ja yrittää saada aikaa pahimpaan ruuhkaan, jos hommaa ei syystä tai toisesta voi itse tehdä.

Tuntuuhan se tyhmältä ajaa kesärenkailla liukkaalla mutta sitä on vaikea välttää. Samantien sakot kaikille jotka ajavat talvirenkailla vaikka kelit ovat kesäiset.
Hyvä jos tuntuu tyhmältä, koska sitä se ehdottomasti on. Ennakoimalla olisit tuoltakin tunteelta välttynyt.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
VT:lle, se naurattaa että suurin osa ihmisistä on niin idiootteja että lähtee paskakelillä liikenteeseen kesäkumeilla. Minullehan on ihan sama jos tappavat perseilyllään itsensä, mutta kun siinä tuppaa mennä muita mukana helposti. Sama juttu valottomien fillarien kanssa aamuhämärässä, ajakoon auton alle jos siltä tuntuu, kunhan eivät tule minun auton alle. Tarkoittaen sitä että jos on niin läpeensä tyhmä ettei tajua että henki voi lähteä jos ei näy liikenteessä, mikäs siinä sitten, sama juttu kesärenkaiden kanssa talvikelillä. Sosialinen darvinismi tulee sitten kuvaan.
Ihan sama juttu liikenteessä, jos kesärenkailla leikkivä pelle vaarantaisi vain oman turvallisuutensa.... mutta ei, siellä on muitakin ihmisiä liikenteessä ja minua ei ainakaan kiinnosta joutua kolariin sen takia että joku leikkii olevansa luonnonlakien kuten kitkan yläpuolella ja olevansa jumalan tasoinen niin että joka yllättävässä tilaneessa hallitsee autonsa nillä suvikumilla.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kieltääkö taloyhtiösi säilyttämästä talvirenkaita hallinnoimissasi tiloissa? Mihin kielto perustuu?
Nimimerkki Nurmisahan tilanteesta en osaa sanoa, mutta omassa taloyhtiössäni renkaiden säilyttämistä kellaritiloissa on pyydetty välttämään, joskin ei suoraan kielletty, paloturvallisuussyistä. Eli mahdollisen tulipalon sattuessa ei ole kovin suotavaa, jos kellarissa roihuaa parikymmentä kesä-/talvirengassarjaa.

Itse en säilytä (enää) renkaita omassa kellarissa siitä yksinkertaisesta syystä, että sinne ei mahdu, kun muuta roinaa on ihan tarpeeksi.
 

Nurmisaha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ranska
Ei ole olemassa hyvää syytä kesärenkailla liukastelulle. Tilanne on äärimmäisen yksinkertainen ratkaista: vaihda(ta) renkaat ajoissa. Jos homma on teetettävä muilla, on se hoidettava ajoissa, jotta välttyy ikäviltä yllätyksiltä. Itse vaihtamalla pystyy hommaa pitkittämään, mutta kaikilla ei tunnu siihen olevan mahdollisuutta tai mielenkiintoa.

Kerrotko yhdenkin hyvän syyn ajaa nastarenkailla kesäkelillä? Talvirenkaat pitää vaihtaa ajoissa ei ole hyvä syy. Pitkittymiseen löytyy monilla selvä syy: renkaidenvaihdossa on ruuhkaa eikä edes viikon varoitusajalla homma onnistu.

Kieltääkö taloyhtiösi säilyttämästä talvirenkaita hallinnoimissasi tiloissa? Mihin kielto perustuu?

Viime viikolla talvirenkailla ajelu olisi ollut kaikkea muuta kuin idioottimaista. Kumit olisi nytkin asianmukaisesti valmiiksi alla. Idioottimaista on pitkittää hommaa viimeiseen asti ja yrittää saada aikaa pahimpaan ruuhkaan, jos hommaa ei syystä tai toisesta voi itse tehdä.

En tiedä mutta kuulemma se on sallittua taloyhtiön säännöissä. Suosittelivat rengasliikkeen säilytystä ja kun varasto on hankalassa paikassa muutenkin, en viitsinyt alkaa tappelemaan asiasta

Ai kesäkeleillä nastarenkailla ajelu ei ole idioottimaista? Tiedän tapauksia jotka pitävät talvi-/nastarenkaita läpi vuoden koska eivät jaksa vaihtaa kesärenkaita. Se on toinen ääripää eikä vaikuta kovin järkevältä.

Hyvä jos tuntuu tyhmältä, koska sitä se ehdottomasti on. Ennakoimalla olisit tuoltakin tunteelta välttynyt.

Milloin ne renkaat olisi pitänyt vaihtaa? Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta tai kun kelin perusteella on tarpeellista. Eilen ei kelin perusteella ollut tarpeellista, tänään on. Ei onnistu renkaiden vaihto tänään. Joko rikotaan lakia laittamalla nastarenkaat liian aikaisin alle (kesäkelissä ei nastarenkaille ole kelin perusteella tarvetta ) tai surffaillaan kesärenkailla renkaidenvaihtoon.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Itse rinnasta kesärenkailla liukastelijat rattijuoppoihin. Tahallaan vaarantavat MUIDEN turvallisuutta liikenteessä. Tänään oli täällä keskusta-alueella kaksi pyöräilijää jäänyt auton alle pelkästään siitä syystä, että kesärenkaat alla.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saako sinusta ajaa sixpackin jälkeen jos ajaa riittävän hiljaa? Jos on esimerkiksi jääkiekkoveskari ja refleksit ovat huippuluokkaa?
Humala heikentää refleksejä ja arviointikykyä.
Mutta se mikä korvaa minun varmasti puutteellisia ajotaitojani on se, että minä en kuvittele olevani jumalainen autonkäsittelijä. Siksi minä en lähtisi kesärenkailla luistelemaan niin ruuhkaiseen liikenteeseen mitä pääkaupunkiseudun liikenne on. Varsinkin kun tällä seudulla julkinen liikenne on oikeasti vaihtoehto.
Kuten jo totesin, lähdin niin aikaisin (klo 7 jälkeen) liikkeelle, että liikenne ei ollut missään kohtaa ruuhkaisaa. Siellä minä ja muut kesärengastunarit köröteltiin kaikessa rauhassa oikeaa kaistaa ja talvirenkailla mentiin ohituskaistaa. Kukaan ei joutunut jarruttelemaan eikä kenellekään tullut paha mieli. Siellä mentiin siististi sulassa sovussa. Jos oltaisiin joulukuussa ja tietäisin, että kaikilla muilla on talvirenkaat, en todellakaan olisi mennyt liikenteeseen tientukoksi. Nyt en hidastanut kenenkään matkantekoa.

En ole itsekään väittänyt olevani jumalainen autonkäsittelijä. Se, joka erottaa minut niistä lumituiskussa ketjukolareita ajaviin on se, että osaan asettaa vauhtini keliin sopivaksi, enkä missään tilanteessa ole sitä mieltä, että ulosajo tai kolari olisi liukkauden syytä, oli sitten alla kesärenkaat, talvirenkaat tai lumiketjut.
Saanen arvata, että siinä vaiheessa, kun itse olet saanut talvirenkaat alle, kiroat alimpaan helvettiin kaikki, jotka eivät pysty rajoitusten mukaan ajamaan liukkaista keleistä tai muusta johtuen.
Kyllä kiroan, jos he hidastavat muuta liikennettä. Kiroan muuten myös alimpaan helvettiin ne, jotka ajavat rajoitusten mukaan liukkaista keleistä huolimatta, jos rajoituksen mukainen maksiminopeus on liiallinen vallitsevaan keliin nähden. Sehän juuri pointtini oli, että Teppo Tavis-autoilija kuvittelee, että kelissä kuin kelissä voi ajaa 100 km/h, jos alla on nastarenkaat ja nopeusrajoitus on 100 km/h. Tämä on paljon pahempi ongelma liikenteessä kuin se, että osa autoilijasta ajaa yhtenä päivänä kesärenkailla tiedostaen väärän rengasvalintansa.
Ei ole olemassa hyvää syytä kesärenkailla liukastelulle.
Ei olekaan.
Ihan sama juttu liikenteessä, jos kesärenkailla leikkivä pelle vaarantaisi vain oman turvallisuutensa.... mutta ei, siellä on muitakin ihmisiä liikenteessä ja minua ei ainakaan kiinnosta joutua kolariin sen takia että joku leikkii olevansa luonnonlakien kuten kitkan yläpuolella ja olevansa jumalan tasoinen niin että joka yllättävässä tilaneessa hallitsee autonsa nillä suvikumilla.
Olen ehdottomasti sen kannalla, että jokaisella tulisi olla kansalaisoikeus ja -velvollisuus vetää turpaan niitä, jotka vetivät tänä aamuna autollaan lepikköön.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Itse rinnasta kesärenkailla liukastelijat rattijuoppoihin. Tahallaan vaarantavat MUIDEN turvallisuutta liikenteessä. Tänään oli täällä keskusta-alueella kaksi pyöräilijää jäänyt auton alle pelkästään siitä syystä, että kesärenkaat alla.

Eikö saaneet pyöriään pysäytettyä ajoissa? Vaarallista.

En rinnasta kesärenkailla ajelevia rattijuoppoihin. Nastat ovat jo itsellä alla molemmissa autoissa, mutta on ihan totta että niin pitkään kun tiedostaa ajavansa kesiksillä jääpinnalla ja suhteuttaa liikkumisensa oikein, ei normaalilla ajotaidolla varustettu henkilö luo merkittävää vaaraa ympäristölleen. Täällä vähemmän liikennöidyissä kaupungeissa pärjäsi oikein hyvin eilen aamullakin vaikkei ehtinyt kesäkumeja vaihtamaan pois ennen työpäivää kun ajeli huolellisesti, mutta toki varomattomalla ajotavalla auton olisi helposti saanut tieltä poiskin. Jälleen kerran täytyy itse ymmärtää mitä on tekemässä.

Olen sitä mieltä että pakon edessä "välikumeilla" voisi hyvin ajaa ympäri vuodenkin jos vain on malttia ja ymmärrystä muuttaa ajotapaansa vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Talvirenkaat ovat hyvä turvavaruste, mutta typeräähän se on alkaa niihinkin sokeasti luottamaan että voi ajella kuin kesäilmalla koska on kitkat alla.

Uskon että "talvi yllätti taas" -ilmiössä on enemmän kyse olosuhteiden muuttumisesta ja ihmisten osaamattomuudesta mukauttaa ajotapaansa dramaattiseen yhtäkkiseen muutokseen, kuin talvi- ja kesärenkaiden vaihtamisesta. Paras turvavaruste autossa on ihan aina penkin ja ratin välissä!
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
Joko rikotaan lakia laittamalla nastarenkaat liian aikaisin alle (kesäkelissä ei nastarenkaille ole kelin perusteella tarvetta ) tai surffaillaan kesärenkailla renkaidenvaihtoon.

Pitää näköjään laittaa itselle oikein muistilappu ensi syksyksi, että muistan tilata ajan renkaiden vaihtoon viimeistään lokaakuun puolivälissä, kelistä riippumatta ja sakonkin uhalla. Muuten käy just näin kuten nyt, että ensilumi yllättää ja sitten niitä aikoja ei meinaa riittää. Nytkin soitin eilen ja vasta tiistaille onnistuu.. Kaiken päälle tässä ollaan vieläpä rankassa flunssassa, joten minnekkään ei siedä nyt lähteä jonottamaan. Selkäongelmien takia itsevaihto ei onnistu.

Sanotaanko että lievästi keljuttaa, että sitä jotenkin odottaa sään olevan johdonmukainen. Eihän se perhana ole. Viime vuonna kesäkumeilla olisi pärjännyt joulun pyhiin saakka. Tänä vuonna heitti lumet sitten pari kuukautta aikaisemmin.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Ei tämä lumi maahan jää, viikon päästä talsitaan taas samassa loskassa kuin viikko sitten.

Renkaat on vaihdettuna vasta yhteen autoon, kaksi vielä vaihtamatta. Jos sitä huomenna sitten...
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Saanen arvata, että siinä vaiheessa, kun itse olet saanut talvirenkaat alle, kiroat alimpaan helvettiin kaikki, jotka eivät pysty rajoitusten mukaan ajamaan liukkaista keleistä tai muusta johtuen.

Huomasin juuri tämän aamulla itsestäni. Klo 04 liukastelin itse ja vit*tti kun muut kaahasi, klo 08 vit*tti kun muut liukasteli :)
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Ensiviikolla varmaan sulaa jo lumet pois, mutta pakko oli vaihtaa, jotta viikonlopun pääsee ajelemaan. Oli aika liukasta tänään ajella kesänakeilla.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Tänä aamuna kävin vaihtamassa talvikääreet kiuluun. Piti hieman liukastella n. 15 kilsaa äijän luokse, jossa säilytän renkaita, koska sillä on pulttipyssyt, kompurat ja kaikki systeemit, jolloin renkaiden vaihto on kivaa ja nopeetakin hommaa. Ja pojallehan tuota on kiva opettaa. Pitää vaan olla tarkkana pultteja kiristäessä, että sitten kun kortsu puhkeaa keskellä yötä jossain ryssänperseessä ja 30 asteen pakkasessa, niin on kiva saada pultit auki käsivoimin.

Kyllä aamulla pääsi vielä ihan ok liikkeelle, mutta sitten päivällä alkoi kyllä tulla tavaraa taivaan täydeltä.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kerrotko yhdenkin hyvän syyn ajaa nastarenkailla kesäkelillä? Talvirenkaat pitää vaihtaa ajoissa ei ole hyvä syy. Pitkittymiseen löytyy monilla selvä syy: renkaidenvaihdossa on ruuhkaa eikä edes viikon varoitusajalla homma onnistu.

Kerro mulle yksikin hyvä syy ajaa nastarenkailla. Täytyy olla todellinen pääsiäiskäsi, jos ei pärjää hyvillä kitkarenkailla Suomessa. Kitkat voi lyödä alle suht hyvissä ajoin(=alle 10 astetta lämmintä noin keskimäärin) ja ajella vähän pidemmälle, niin ei se takatalvikaan pääse yllättämään.

Itseäni vituttaa ihan suunnattomasti kuunnella nastojen rapinaa koko talvi. Siinä on veroeurot ja vakuutusmaksut tehokäytössä, kun näitten nerojen jäljiltä korjataan teitä, ja maksetaan talven yllättämien autoilijoiden kolarit..
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kitkarenkailla pärjää Suomessa hyvin niin kauan, kun valtaosa muista autoilijoista ajaa nastarenkailla. Jos kaikki ajaisivat kitkarenkailla, tiet kiillottuisivat alta aikayksikön luistinradoiksi.

Kaksi vaihdettu, yksi jäljellä (autoa, ei renkaita). Vituttaa jo valmiiksi, kun tietää, että muutaman päivän päästä pärjäisi taas kesäkumeilla vallan hyvin.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Riittääkö se, että nastarenkaat ovat turvallisempia, kun niiden pito on parempi kuin kitkarenkaiden.

Joo, siellä rengasliikkeen varastossa tämä parempi pito korostuu entisestään(vrt. eilen).

Eilisen kaltaisessa(normaali talvikeli) kelissä kitka vs. nasta ero on olematon. Ihan peilijäällä nasta toki pesee kitkan, mutta tätä voi sitten kompensoida ajotyylillä. Osin tuntuu, että moni ei ole edes kokeillut itse kitkarenkailla ajoa, vaan ylläolevan kaltainen mielipide perustuu Tekniikan Maailman testeihin..
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan peilijäällä nasta toki pesee kitkan, mutta tätä voi sitten kompensoida ajotyylillä.

Eikö nastarenkailla sitten voi ajaa 'kompensoidulla' ajotyylillä? Kesäkumitkin on siis paremmat kuin nastarenkaat, kun niidenkin huonommuutta voi kompensoida ajotyylillä. Mutta miksei valitse suoraan sitä turvallisempaa vaihtoehtoa, jos sellainen on tarjolla?

Jos itse tykkäät kitkoista, kiva sulle. Mutta vituttaa tuollainen jeesuksen hurskastelu muista neroista 'pääsiäiskäsistä', jotka eivät hifistele kitkarenkailla niinkuin sinä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, siellä rengasliikkeen varastossa tämä parempi pito korostuu entisestään(vrt. eilen).

Eilisen kaltaisessa(normaali talvikeli) kelissä kitka vs. nasta ero on olematon. Ihan peilijäällä nasta toki pesee kitkan, mutta tätä voi sitten kompensoida ajotyylillä. Osin tuntuu, että moni ei ole edes kokeillut itse kitkarenkailla ajoa, vaan ylläolevan kaltainen mielipide perustuu Tekniikan Maailman testeihin..

Tämä on surullista. Kyllä kaikki varmasti ymmärtävät ne perusteet miksi kitka valitaan; se on hiljaisempi ja taloudellisempi kuin nastarengas, mutta miksi siis kirjoittaa tällaista soopaa, kun kaikissa muissa - varsinkin turvallisuuden kannalta oleellisissa - ominaisuuksissa nasta on kitkaa parempi tai harvoin vähintään yhtä hyvä.

Se on aina huvittavaa kun sanotaan, että kitkat sopivat kokeneelle kuljettajalle tai että ne vaativat erilaisen ajotyylin. Eikö noihin argumentteihin voisi laittaa sanan "kitka" tilalle yhtä hyvin sanan "huonot renkaat".

Se on toki sanottava, että kitkarengasteknologia on erittäin hienoa; nehän näyttävät about samalta kuin kesärenkaat, mutta talviominaisuudet ovat järkyttävästi paremmat. Välillä kitkoilla ajaessa oikein hämmästyy, miten pito voi olla niin hyvä.

Uudet nastarenkaat ovat siis ihan hyviä renkaita, mutta sitä en ymmärrä miksi niitä pitää yrittää jotenkin nostaa argumenteilla jotka ovat valheellisia.


Toiseen autoon renkaat on vaihdettu, toiseen vielä ei. Anopille kävin vaihtamassa myös.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Huvittaa miten vuodesta toiseen joku haluaa korostaa ajotaitoaan ja ajaa muita varovaisemmin ja ennakoivammin, jotta voi pitää kitkoja. Kumminkin vuosi vuodelta ainakin autolehtien mukaan (TM ja Tuulilasi) nastarenkaat ovat huomattavasti turvallisempia kuin kitkat. Siis turvallisempia. Se ei ole mikään mielipide, että nastat ovat turvallisempia. Se on fakta. On sitten toinen asia, että moderneilla kitkoillakin voi pärjätä talvella (mikäli ei ole jäätä, jolloin niillä ei pärjää vaikka olisi millainen rallimies), jos vaan on hieman ennakoivampi. Ennakoivassa ajossakaan ei ole yhtään mitään vikaa, vaan ihan päinvastoin. Mutta jos epäilee, ettei aina jaksa olla super tarkkana, tai autolla ajaa joku muukin kuin rallimies, tai epäilee joskus ajavansa jäällä, niin nastat ovat turvallisemmat ja pitävämmät. Eikä se ole mielipide, vaan monta kertaa mitattu fakta. Sinälläänhän ei silti ole ollenkaan väärää aja kitkoilla, jos haluaa. Siitä vaan.

Itsellä molemmissa autoissa on olleet talvi(=nasta)renkaat kohta puoltoista viikkoa, ja tarpeeseen ovat olleet.
 

Eleanor

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Devils
Äsken kävin vaihtamassa meidän kilpuriin ainoat oikeat nastarenkaat. 8) Ei ole muuten paskalla tunkilla ja vielä paskemmalla polvella mitään suosikkihommaani kyykistellä.

No, nyt se on tehty, odotetaan siis kevättä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös